Kirjoittaja Aihe: Yksi on yksi, kaksi on kaksi, mutta kolme on jo monta...  (Luettu 2447 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
Raamatun alkulehdillä kerrotaan sanotun:

"Tehkäämme ihminen omaksi kuvaksemme."

Olisiko kuitenkin niin, että Isä, Poika ja pyhä Henki voivat sellaista sanoa, kun toisaalta He ovat yhtä, mutta kuitenkin kolme  Ojalan laskuopin ja Elon laskuopin mukaan?

Uteliaana

Muisto Keijo Kullervo
« Viimeksi muokattu: ke 04.07.2018, 15:32:19 kirjoittanut Muisto Keijo Kullervo »
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
Vs: Yksi on yksi, kaksi on kaksi, mutta kolme on jo monta...
« Vastaus #1 : to 05.07.2018, 09:44:04 »
"Missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimeeni siellä minä olen."
Tarkoittaa kai sitä, että kahden tai kolmen sitoumus on, jos on Jumalan tahdon mukainen, kelvollinen ja vie pitkälle tulevaisuuteen.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #2 : to 05.07.2018, 10:44:22 »
Elohim-jumalajoukkio joka ihmistä tarinassa luo periytyy todennäköisesti Mesopotamian alueelta, ja siellähän näitä jumalia on nimitetty mm. anunnakeiksi.

Mutta mitä tulee nykyuskontoihin, niin on se jännä ettei täysin monoteistista uskontoa vieläkään ole saatu aikaiseksi. Kristinuskon eri versioiden missikisoissa voitti se jossa Jeesukselle annettiin asema Jumalan Poika-inkarnaationa. Muitakin näkemyksiä oli. Sitten piti vielä se Pyhä Henkikin ympätä mukaan. Edes muslimit eivät ole saaneet kokonaan ruodittua monijumalisuutta pois, koska heille Muhammedista on tullut niin tärkeä että tämän puolesta kiivailuhan vaikuttaa melkein kuin häntä pidettäisiin jumalana. Vaikka alunperinkin hänenkin oli tarkoitus olla vain ihminen. Ja käsittääkseni hänen hautapaikkaansa ei olisi saanut alkaa pitämään arvossa. (Buddhakaan ei palvontaa halunnut.)

Olisiko niin että kun (näennäisesti) monoteististen jumalien jumalista on tullut niin raskaasti miesmäisiä jumalia että ihmispsyykekään ei kestä enää sellaista äärimmilleen vietyä patriarkaalisuutta, niin väkisinkin pursuaa aavikkouskontoihinkin jumalan hajoaminen moneksi olennoksi, että saadaan jumalan feminiininenkin puoli mukaan, vaikka sitä on yritettyä nujertaa ja kätkeä? K-uskonnossa Jumalan naiseutta edustaa Pyhä Henki. Kombinaatio Isä - Pyhä Henki - Poika on lopultakin samanlainent triadi kuin Osiris - Isis - Horus. Ihmisjärkeen käy se että pitää olla kaksi vastakkaista komponenttia ja nämä sitten yhdessä aikaansaavat kolmannen tekijän. Joissakin mytologioissa se on sitten nimenomaan Poika joka alkaa luomaan varsinaista fyysistä maailmankaikkeutta, koska feminiininen ja maskuliininen prinsiippi ovat vielä niin "korkealla" tasolla etteivät ne voi sellaiseen vielä ryhtyä. Vasta kun on päästy pykälä alemmas, alkaa luomistyö.

Lukemani mukaan juutalaisten VT alkaa Beth-kirjaimella. Kun aakkoston ensimmäinen kirjain on Aleph, niin se että aloitetaan Beth-kirjaimella tarkoittaa sitä että kaikkein henkisintä, ylintä, ensimmäistä tasoa ei voida kuvailla millään tavalla sanoin.

"Alussa" ei siis oikeasti ole ihan alussa, ei siellä missä ollaan vielä ajan ja paikan tuollapuolen.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #3 : pe 06.07.2018, 15:36:12 »
Miten se meneekään, jos tahtoo uskoa , että pääsee taivaaseen?  Onko silloin enemmän kysymys tahdosta (eli halusta) vai uskosta.

Tahdon uskoa, että uskon tahtovani jne,,.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #4 : pe 06.07.2018, 15:59:53 »
Miten se meneekään, jos tahtoo uskoa , että pääsee taivaaseen?  Onko silloin enemmän kysymys tahdosta (eli halusta) vai uskosta.

Aivan samoin kuin yllä:

"Luulen tietäväni vai tiedän luulevani."

Kuitenkin tärkeintä on huomata se, että henkistä voimaa saa uskon tietämisestä.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #5 : la 07.07.2018, 11:21:43 »

Aivan samoin kuin yllä:

Muisto Keijo Kullervo

Eli uskomuksia edelleen. Mitä on henkinen voima, onko se uskomus?  Uskot itseesi.

Korkeushyppääjänkin on syytä uskoa itseensä, eli kykyynsä hypätä riman yli, muuten on turha lähteä suoritukseen.

Uskotko pääseväsi taivaaseen, siis omaan kykyysi.

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #6 : la 07.07.2018, 12:10:59 »

Aivan samoin kuin yllä:

Muisto Keijo Kullervo

Eli uskomuksia edelleen. Mitä on henkinen voima, onko se uskomus?  Uskot itseesi.

Korkeushyppääjänkin on syytä uskoa itseensä, eli kykyynsä hypätä riman yli, muuten on turha lähteä suoritukseen.

Uskon ja tiedän olevani jo taivaassa.

Linnunratamme Auringon, sen planeetan, tähden pinnalla. Kun katson ylöspäin, näen tähtitaivaan ja olen samaa kokonaisuutta muiden tähtien kanssa. Alkuaineet ovat samat täällä maanpäällä kuin tähdissäkin, sekoitussuhde kaikissa hieman erilainen.

Olemme tähtien kehityskulun osia täällä maan päälläkin. Samat alkuaineet. Kun katson tähtiin, tunnen että olen yhtä niiden kanssa.

Emme ole erillään maailmankaikkeudesta. Olemme yhtä maailmankaikkeuden kanssa. Olemme tähtien luomuksia ja joku puhalsi elämän hengen maapallollemme?

Pidän 'elämän hengen' luojaa Jumalana... Aamen!

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #7 : la 07.07.2018, 16:13:54 »

Aivan samoin kuin yllä:

Muisto Keijo Kullervo

Uskon ja tiedän olevani jo taivaassa.

Linnunratamme Auringon, sen planeetan, tähden pinnalla. Kun katson ylöspäin, näen tähtitaivaan ja olen samaa kokonaisuutta muiden tähtien kanssa. Alkuaineet ovat samat täällä maanpäällä kuin tähdissäkin, sekoitussuhde kaikissa hieman erilainen.

Olemme tähtien kehityskulun osia täällä maan päälläkin. Samat alkuaineet. Kun katson tähtiin, tunnen että olen yhtä niiden kanssa.

Emme ole erillään maailmankaikkeudesta. Olemme yhtä maailmankaikkeuden kanssa. Olemme tähtien luomuksia ja joku puhalsi elämän hengen maapallollemme?

Pidän 'elämän hengen' luojaa Jumalana... Aamen!

Muisto Keijo Kullervo

Vaikuttaa siltä, että uskosi on huomattavasti pehmennyt, etkä enää oleta pääseväsi vapahtajasi oikealle puolelle.

Kysymys on kuitenkin siitä, mistä on kysymys silloin, kun oletat olevasi pyrkijä?  (uskoja ja tietäjä, kuka sellainen on)