LAK:n hallituksen puheenjohtaja ja NREP Oy:n omistajiin kuuluva Mikko Räsäsen mukaan Luxemburg-järjestelyssä on kyse rahastosta, jonka kautta ulkopuoliset sijoittajat omistavat yhtiötä.
–En pysty liikesalaisuuksista johtuen kertomaan, ketä (rahastossa) on sijoittajina. Yleisesti ottaen meidän sijoittajamme ovat institutionaalisia sijoittajia Euroopasta, Pohjois-Amerikasta, Pohjoismaista ja Aasiasta.
Näetkö siinä mitään ongelmaa, että valtion kiinteistömaisuutta on siirtynyt rahastolle, joka toimii veroparatiisissa?
–En näe tässä ongelmaa. He (Finaviassa) ovat kilpailuprosessin kautta hakeneet uutta sijoittajaa ja sitä kautta optimoineet suomalainen veronmaksajan ja omistajan etua, Räsänen sanoo.
'Ei näe ongelmaa', selvä. Kokeillaanpa, osaanko auttaa: Luxemburgissa toimii yhtiöitä, jotka ovat siirtäneet teknisillä järjestelyillä voitonjakokelpoisia varoja vuosikaudet verottajan ulottumattomiin. Nämä ovat siis varoja, joista osa kuuluisi yhteiskunnalle niiden palvelujen turvaamiseksi, joista myös yrityssijoituksia Suomessa pitävät tahot hyötyvät. Näitä ovat esimerkiksi tieverkko, koulutettu työvoima, valtio asiakkaana ja yleinen infra, tekemättä luettelosta tyhjentävää. Työtätekevät ihmiset maksavat veroja näistä palveluista, enkä nyt tarkoita 'työtätekevillä ihmisillä' luxemburgilaista pöytälaatikkoyhtiötä.
Sitä vastoin että pöytälaatikkoyritykset maksaisivat valtioille näistä palveluista, ne hyödyntävät alijäämäisen valtion managereita, jotka puolestaan myyvät valtion tuottavaa omaisuutta alihintaan pöytälaatikkoyrityksille. Varojen kierron kannalta kyse on toisin sanoen järjestelmällisestä varkaudesta, jossa julkista omaisuutta siirretään erä erältä yksityisten, ulkomaisten, veroja maksamattomien tahojen käsiin. Myyjä sanoo, ettei voi auttaa, koska kyse on liikesalaisuudesta, eli alihintaan menee.
Maanpetossyytteet myyjille olisivat paikallaan. Isänmaallisina miehinä Saares ja VA ovat varmaan samaa mieltä?