Kirjoittaja Aihe: Leivontaketju  (Luettu 6740 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Anemone

• Vieras
Vs: Leivontaketju
« Vastaus #40 : la 16.01.2016, 21:05:51 »
Jo pitkään on tehnyt mieli kääretorttua. Kaupan tortut ovat täynnä lisäaineita ja palmuöljyä (yök!). Mutta olen joskus epäonnistunut pahoin kääriäisen teossa enkä haluaisi kokea sitä uudestaan. Tuli silloin liian hauras pohja.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #41 : la 16.01.2016, 21:17:16 »
Jo pitkään on tehnyt mieli kääretorttua. Kaupan tortut ovat täynnä lisäaineita ja palmuöljyä (yök!). Mutta olen joskus epäonnistunut pahoin kääriäisen teossa enkä haluaisi kokea sitä uudestaan. Tuli silloin liian hauras pohja.

Minusta kääretorttu on suhteellisen helppo pala. En tosin ole leiponut sitä kuin lasteni ja sukulaisteni juhliin. Nyt tekee mieli lämmintä leipää. Onneksi huomiseksi on kauraa, ruista, tattaria, vehnää ja hiivaa sekä tilkka hapankermaa ja suolaa.

Poissa Valtteri Ala-Knaapi-Pesonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #42 : la 16.01.2016, 21:21:22 »

Nyt tekee mieli lämmintä leipää. Onneksi huomiseksi on kauraa, ruista, tattaria, vehnää ja hiivaa sekä tilkka hapankermaa ja suolaa.

Unohda koko juttu. Tulisi pannukakku. Käytä hiivasi kiljun tekoon.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Anemone

• Vieras
« Vastaus #43 : la 16.01.2016, 21:24:16 »

Minusta kääretorttu on suhteellisen helppo pala. En tosin ole leiponut sitä kuin lasteni ja sukulaisteni juhliin.

Siinäpä se, kun sitä vielä pidetään helppona eikä ainesosia ole montaa, mutta silti meni mönkään! Epäonnistuminen jäi kirvelemään.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #44 : la 16.01.2016, 21:44:37 »

Yritä uudestaan ja seuraa ohjeita http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/14116/K%C3%A4%C3%A4retorttu/.

Laitoin leipätaikinan yöksi kohomaan. Lämmintä kiviuunissa paistettua leipää talvipakkasella monikaan muu syötävä ei pese. Voita kuuman leivän päälle niin a vot.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #45 : su 17.01.2016, 01:37:07 »
...
1,5rkl.pellavansiemenrouhetta(hyvää vatsalle!) :P

Muistutan, että pellavansiemeniä ei suositella kuin 2 ruokalusikallista päivässä johtuen kasvin ominaisuudesta kerätä kadmiumia ja muita raskasmetalleja maaperästä.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #46 : to 21.01.2016, 21:10:23 »
Tommonen. Rieväksi sitä kai voi kutsua.

6dl vettä
tl suolaa
paketti hiivaa
1,5dl kauraleseitä
5dl ohrajauhoja
5dl puolikarkeita vehnäjauhoja
1dl grahamvehnäjauhoja

Sotketaan hiivä ja suola veteen kulhossa. Lisätään leseet ja jauhot ja veivataan ja veivataan. Nostatetaan 24h jääkaapissa kahden pyyhkeen alla. Leivotaan taikinasta kaksi leipää. Annetaan leipien kohota n. 45 minuuttia - jälkimmäinen kannattaa leipoa muotoonsa vasta, kun edellistä pannaan uuniin. Uuni lämmitetään 300 asteeseen, ja kun vedellä voideltu leipä on uunissa tiputetaan lämpö 225 asteeseen ja paistetaan 40 minuuttia. Hyvää on.

Nautin pari palasta kuumana voin ja mustaherukkahillon kera. Yhdistelmä toimi.

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #47 : to 21.01.2016, 21:23:11 »

Onko tuossa joku pointti, että paistat yksinään kummankin leivän? Mielestäni tuon kokoisesta taikinasta leivotut leivät mahtuvat yhdelle pellille, eli samaan aikaan uuniin.

Ilmeisesti rievä on pyöreä leipä. Miten paistoaika, jos leipookin pitkulaisen leivän ikään kuin polakan mallisen?

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #48 : to 21.01.2016, 21:36:16 »
Pyöreitä ovat leipäni, ymmyrkäisiä aivan. :)

Minun käyttämääni uuniin ei mahdu kahta pyöreää leipää, ja kypsyminenkin saattaisi olla täydellä pellillä hiukan epätasaista.

Polakan kypsyminen olisi varmaan hiukan nopeampaa. Kokeilisin itse varmaan 30 minuutilla ensin. Täyskokoinen leipä antaa aika paljon anteeksi, eikä 5 minuuttia suuntaan tai toiseen vaikuta kovin paljoa.

Itse olen tyystin luopunut sämpylöiden tekemisestä. Täyskokoisen leivän tekeminen on vaivattomampaa, vaikka paistoaika onkin pidempi. Lisäksi suutuntumassa on enemmän vaihtelua varsinkin, jos tekee kuten minä eli karkaisee kuoren ensin 300 asteessa.

Tippaakaan en kehu kun sanon, että leipäni ovat oikein hyviä. Paljon parempia kuin kaupan muovipussitavara.

Mutta nyt pitää mennä - toinen leipä on juuri valmistunut!

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #49 : to 21.01.2016, 21:41:25 »
Kun aamupuurosta jäi yli männäpäivänä, tein siitä sämpylät:

i.) lisäsin puuroon hieman vettä (3dl?), sekoitin ja lämmitin hieman yli kädenlämpöiseksi mikrossa
ii.) desi mysliä (ei marjoja tai pähkinöitä) sekaan, sitten hieman suolaa
iii.) lisätään vähitellen vehnäjauhoja ja 1/3 pussi kuivahiivaa. Noin puolessa välissä puoli desiä öljyä, ja taas jatketaan jauhoilla. Sekoitan lusikalla tai puuhaarukalla melko lujasti, jotta saan pientä sitkoa taikinaan. Kun taikina on silmämääräisesti hyvää, peitetään liinalla ja kohotetaan jonkin aikaa, noin tunti.
iv.) nostellaan pellille kastellun lusikan avulla nokareita sämpylän muotoon; kohotetaan edelleen 20 minuuttia voidellaan jos tahdotaan ja sysätään uuniin. 225 astetta, noin vartti.

---

Aamiaispuurosämpylät ovat jotakuinkin yksinkertaisin leipä, mitä koskaan teen. Aktiivinen leipomisaika on varmasti jossain 5-10 minuutin tietämillä. n. 3 desin taikinan pyöräyttää todella nopeasti kohoamaan, ja paistaminenkin on vaivatonta kun määrästä saa vain yhden pellillisen. Taikinan käsittely niin sekoitusvaiheessa kuin pellille nostellessa tapahtuu kokonaisuudessaan lusikan avulla... mitä nyt hieman joutuu etusormella avittamaan sämpylän muotoilussa.

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #50 : to 21.01.2016, 21:55:08 »
Tippaakaan en kehu kun sanon, että leipäni ovat oikein hyviä. Paljon parempia kuin kaupan muovipussitavara.

Silloin kun huushollissani oli vielä raskasta työtä tekevä mies, niin leivoin itse leivät. Siinä säästi pitkän pennin ja paljon ruokaisampaa on omatekoinen leipä työmiehelle eväsleiväksi. Erilaisilla jauhoyhdistelmillä ja niiden suhteita vaihtelemalla, sai mukavasti aina vähän erilaisia leipiä. Tuohon aikaan ei leivissä harrastettu juurikaan muita aineksia kuin neste ja jauho. Nykyään lisukkeena on erilaisia siemeniä, pähkinärouhetta tai jopa kuivattuja marjoja. Kuivattu karpalo vaikuttaa olevan tämän hetken hittiaines :)

Kovin vähän tulee nykyisin leivottua, mutta aina kun näitä juttuja lukee, alkaa mieli tehdä omatekemää leipää. Muovipussileipää en ole aikoihin ostanut, vaan aina paperipussissa. Kulutus on sen verran vähäistä, että isompi hinta ei haittaa, kun maku on kuitenkin niin paljon parempi.

Tuo oli minulle uusi tapa paistaa leipää, että noin kuumaan uuniin laitetaan aluksi. Pitääpä kokeilla sitä seuraavalla kerralla :)

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #51 : pe 22.01.2016, 21:29:44 »
Vaimo tekee meillä kaiken leipomuksen.
 Hyvät leivät, kotona tehdyt.....

Uunissamme myös saatetaan saada  jotakin  yllätyksiä.

On hyvä asia että ihan ns. maalaisjärjellä jotkut ihmiset osaavat toimia.

Näin ollen ns. uus avuttomien töpperöinti............
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #52 : pe 29.01.2016, 16:06:54 »
Tein taannoin aiemmin kyselemääni perunarieskaa.

3 dl ylijäänyttä perunamuussia
2,5 dl venhäjauhoja (muuta ei ollut)
0,5 dl kaurahiutaleita
1 tl suolaa
1 kananmuna

ainekset sekaisin ja jääkaappiin kylmenemään. Kun taikina on kylmennyt, uuni maksimilämmölle: mulla 300 astetta.

Taputellaan jauhojen avulla rieskat pellille, n. puoli senttiä paksuiksi letuiksi.

Kuumaan uuniin vajaaksi kymmeneksi minuutiksi: pidin itse niin kauan kuin uskalsin ennen palamista.

Onnistuminen oli minusta hyvä! Mainio koostumus, hyvä maku hieman tummuneesta pinnasta. Seuraavalla kerralla uskallan ehkä pitää vielä pidempään uunissa.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #53 : ma 08.02.2016, 22:53:13 »
Pitkään eli 1-2 vuorokautta nousseen taikinan pinta on tupannut kuivumaan, vaikka taikinan jättää hieman kosteammaksi ja pistää kulhon päälle kaksi pyyhettä päällekkäin. Kuivunut kuori jää haittaamaan leivän rakennetta, vaikka kuinka leipoisi sen muun taikinan sekaan. Viimeksi tajusin kostuttaa pyyhkeet, ja se auttoi tähän ongelmaan.

Olipa oikein rakettitiedettä tämäkin ratkaisu! :)

Poissa Hippi

• Konkari
« Vastaus #54 : ma 21.03.2016, 20:09:22 »
Mikään, jonka resepti alkaa ”otetaan 200 gr voita ja 2dl sokeria ja vatkataan hyväksi vaahdoksi”, ei voi olla pahaa.

En tiedä, mistä tuli viime viikolla aivan hillitön hinku mehevään sitruunakakkuun. Niinpä sitten viikonlopun ruokaostosten yhteydessä ostin pari sitruunaa ja leivinjauhetta, sillä muut ainekset varmaan olisi kotona. Kakun perusohjeen löytää netistä hakusanalla mehevä sitruunakakku ja siitä on parikin versiota ja tässä nyt yksi niistä.

200 g     margariinia   
2 dl         sokeria   
3            munaa   
3 dl        vehnäjauhoja   
2 tl         leivinjauhetta   
2 tl         vaniliinisokeria   
1           sitruunan kuori   
2 rkl       sitruunamehua   

Vaahdota rasva ja sokeri. Lisää munat koko ajan vatkaten. Yhdistä kuivat aineet ja lopuksi sitruunan kuori ja mehu. Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan ja paista 175 asteessa 50-60 minuuttia.

Joissakin ohjeissa valmista kakkua kostutetaan vielä vahvasti sokeroidulla sitruunamehulla, mutta minusta se on tarpeetonta, jos on valinnut hyvät ja voimakkaan makuiset sitruunat. Muokkasin tuota ohjetta niin, että laitoin yhden ylimääräisen teelusikallisen vaniljasokeria ja ylimääräisen ruokalusikallisen sitruunamehua sekä kourallisen rusinoita.

Sitruunan ostaminen on taitolaji ja minulla kävi todella hyvä onni, kun löysin voimakkaan keltaisia kunnolla kypsiä sitruunoita. Kakusta tuli niiden ansiosta vielä odotuksiakin parempaa. Maistettuani ensimmäisen palan tajusin, että herkku tulee syötyä luvattoman nopeasti. Niinpä lohkaisin siitä melkein puolet ja vein naapuriperheelle maistiaisiksi, joten ei jää itselleni kiusaukseksi. Tuo onkin yksineläjän ongelma, kun tykkään tehdä herkkuja, mutta ei ole syöjiä jakamaan niitä.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #55 : ti 03.05.2016, 21:11:27 »
Viime aikoina tullut käytettyä juurta.

Omaan juureen tuli sitä tavallista tuorehiivaa ja kahta eri merkkiä kuivahiivaa. En tiedä, onko kolmen eri hiivan käytöstä etua, mutta ei se varmaan haittaakaan. Olen säilyttänyt desin-kahden verran edellistä taikinaa jääkaapissa, ja käyttänyt sen seuraavaa leipää tehdessä. Leivästä tulee paljon tiiviimpää kuin ennen, mutta muuta eroa en ole huomannut.

Onko muilla kokemusta juuren käytöstä? Oma juureni on noin kymmenen leivonnan ikäinen.

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #56 : ti 03.05.2016, 22:12:02 »

Omaan juureen tuli sitä tavallista tuorehiivaa ja kahta eri merkkiä kuivahiivaa. En tiedä, onko kolmen eri hiivan käytöstä etua, mutta ei se varmaan haittaakaan. Olen säilyttänyt desin-kahden verran edellistä taikinaa jääkaapissa, ja käyttänyt sen seuraavaa leipää tehdessä. Leivästä tulee paljon tiiviimpää kuin ennen, mutta muuta eroa en ole huomannut.

Onko muilla kokemusta juuren käytöstä? Oma juureni on noin kymmenen leivonnan ikäinen.

Mulla on n.30v vanha ruisleivän juuri käytössä. Leivinuunissa teen leivät, ja happanemaan eivät oikein ehdi, siitä pitävät lapset ja kaverit huolen.
Mongo mogo...

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #57 : ti 06.11.2018, 22:34:20 »

Lakkasin aikaa sitten käyttämästä juurta sekaleivän kanssa. Kuivahiivan kanssa mennään nykyään. Juuren kanssa leivästä tuli liian hapanta ja tiivistä, ei sellaista jollaista minun mielestäni sekaleivän tulee olla.

Sen sijaan aloin hiljattain tehdä ruisleipää juurella. Juuren tekeytymiseen meni kauan, jotain 4-5 päivää. Nyt olen käyttänyt sitä kolme kertaa, ja viimeisin oli jo oikein mainio. Talven mittaan saattaa tulla tehtyä kymmeniä kertoja ruisleipää, joten kesällä juuren pitäisi olla jo todella hyvä.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #58 : ke 07.11.2018, 14:22:08 »
Ilmiantakaas jokin leipomus, vars. tyyliin pikkuleivät tai säilyvät kuivakakut, joka sopisi tuliaiseksi jouluaaton viettoon kutsuneelle ystävälle, joka sattumoisin itse on mestarileipuri. (Nyt kun kirjoitin tuon, havahduin kyllä siihen, että ehkä parempia tuliaisia voisivat olla vaikka hyvä punaviini tai konjakki jne., mutta olisi kiva viedä jotain itsetehtyä, varsinkin sellaista, mitä ei tarvitse säilyttää jääkaapissa.) Joululimppuakin kyllä harkitsen. Mutta leipomus saisi olla sellainen, minkä voi tehdä useita päiviä ennen jouluaattoa.

Tai itsetehty karkkikin voisi olla kiva, sellainen säilyy vielä paremmin. (Suklaasta ystäväni ei välitä.) Marmeladi?

Paikalla Toope

• Konkari
« Vastaus #59 : pe 09.11.2018, 01:04:01 »
Tosca-kakku? Rahkatorttu?
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo