Kirjoittaja Aihe: Leivontaketju  (Luettu 6912 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tummasilmäsusanna

• Vieras
Vs: Leivontaketju
« Vastaus #20 : pe 18.12.2015, 14:22:47 »
Meneekö mun piparit pilalle, jos jatkan vehnäjauhoja erikoisvehnäjauholla ja täysjyvävehnäjauholla?? Pipariohjeen mukaan tulee 6dl venhäjauhoja, ja tavallisia oli vain n. 3,5dl, ja loput on sitten noita muita jauhoja..

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #21 : pe 18.12.2015, 14:45:53 »
Meneekö mun piparit pilalle, jos jatkan vehnäjauhoja erikoisvehnäjauholla ja täysjyvävehnäjauholla?? Pipariohjeen mukaan tulee 6dl venhäjauhoja, ja tavallisia oli vain n. 3,5dl, ja loput on sitten noita muita jauhoja..
Väittäisin, että ei mene pilalle.

Kyllähän leivonnassa nykyään on melkeinpä muodikasta korvata vehnäjauhoja, anteeksi, tarkoitin kehon-tulehdus-jauhoja, milloin milläkin alkuvehnällä tai muulla terveellisella vaihtoehdolla.

En siis usko että vehnäjauhon korvaaminen toisenlaisella vehnäjauholla tekee niin kamalaa eroa.

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #22 : pe 18.12.2015, 15:40:39 »
Väittäisin, että ei mene pilalle.

Kyllähän leivonnassa nykyään on melkeinpä muodikasta korvata vehnäjauhoja, anteeksi, tarkoitin kehon-tulehdus-jauhoja, milloin milläkin alkuvehnällä tai muulla terveellisella vaihtoehdolla.

En siis usko että vehnäjauhon korvaaminen toisenlaisella vehnäjauholla tekee niin kamalaa eroa.

Näin itsekin järkeilin ja mittasin jo jauhot kulhoon. Mutta, ei sitten ollut sokeriakaan riittävästä, joten tämä sauma piparitaikinan tekoon piti ohittaa, enkä nyt pääse kertomaan jauhokokeilun lopputulosta. Kaupan kautta ja uusi yritys myöhemmin.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #23 : pe 18.12.2015, 16:28:19 »
Kaikki vehnäjauhot käyvät mielestäni piparkakkutaikinaan. Kiireiset äidit ja isät voivat ostaa kaupoista aivan kelvollista ja edullista piparkakkutaikinaa. Jos pitää lanttu- tai porkkanalaatikosta, niin valmiiksi keitettyjä survoksia on ainakin vähän suuremmissa puodeissa myytävänä.

Kaikki  nykysuomalaiset eivät pidä norjalaisten jouluherkusta lipeäkalasta. Lipeäkalakin maistuu useimmille kunhan sitä ei tarjoilla pelkän maustepippurin ja suolan kanssa  tarjoillun valkokastikkeen kera. Lipeäkalaa voi valmistaa toisellakin tavoin ja valmistamani lipeäkala on maistunut sellaisillekin, jotka sanovat lipeäkalasta yök. Olen laittanut lipeäkalan yöksi viisikymmenasteiseen uuniin spagettisiivilään korkeareunaisen  uunipellin päälle valuttamaan liian veden pois. Jouluaattona olen ottanut edellisenä iltana uuniin panneeni lipeäkalan ulos ja laittanut sen paloina voideltuun uunivuokaan. Kalanpalat olen voidellut runsaalla voisulalla ja kuorruttanut ne valkokastikkeella, jonka olen maustanut mustapippurilla, maustepippurilla, valkosipulilla, kalaliemijauheella ja hyppysellisellä cayennepaprikaa. Monikaan ei ole tajunnut syövänsä lipeäkalaa.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #24 : pe 18.12.2015, 16:36:21 »
Maistuuko vegetaristillekin?

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #25 : pe 18.12.2015, 16:38:40 »
Mutta, ei sitten ollut sokeriakaan riittävästä, joten tämä sauma piparitaikinan tekoon piti ohittaa, enkä nyt pääse kertomaan jauhokokeilun lopputulosta.

Olisiko siirappi ollut mahdollista? Riippuu toki siitä millaista piparia tavoittelet.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #26 : pe 18.12.2015, 16:41:49 »

Olenko väittänyt olevani vegeteristi? Olen kertonut, etten ole syönyt lihaa yli kahteenkymmeneen vuoteen, mutta aika ajoin syön kalaa. Sinä ääliö et tajua, mitä eroa on vegaanilla, vegetaristilla ja henkilöillä, jotka syövät meren antimia, munia ja maitotuotteita kuten juustoa.

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #27 : pe 18.12.2015, 16:56:32 »

Olenko väittänyt olevani vegeteristi? Olen kertonut, etten ole syönyt lihaa yli kahteenkymmeneen vuoteen, mutta aika ajoin syön kalaa. Sinä ääliö et tajua, mitä eroa on vegaanilla, vegetaristilla ja henkilöillä, jotka syövät meren antimia, munia ja maitotuotteita kuten juustoa.

Voisitko mahdollisesti käyttää muitakin sanontoja kuin "ääliö", silloin kun vastailet jonkun viestiin ?

Olisiko se sinusta kehitystä, jos et yrittäisi olla parempi ihminen kuin edes olet, taikka olet olevinasi ?

Sinulla on kova pyrkimys olla kaikissa asioissa parahin kaikista, teet sen haistatellen, näin se kaikki vaikuttaa huonolta toteutuakseen, menee päin prinkkalaa.

Olet sen verran vielä keskenkasvuinen, että et edes näytä ymmärtävän, miten syvää kuoppaa itsellesi kaivat.

Tiden lider o vi några kommer med, men du, du stannar o hånar allt som rörar på se sig ?
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #28 : pe 18.12.2015, 17:01:18 »

Voisitko mahdollisesti käyttää muitakin sanontoja kuin "ääliö", silloin kun vastailet jonkun viestiin ?

Olisiko se sinusta kehitystä, jos et yrittäisi olla parempi ihminen kuin edes olet, taikka olet olevinasi ?

Sinulla on kova pyrkimys olla kaikissa asioissa parahin kaikista, teet sen haistatellen, näin se kaikki vaikuttaa huonolta toteutuakseen, menee päin prinkkalaa.

Olet sen verran vielä keskenkasvuinen, että et edes näytä ymmärtävän, miten syvää kuoppaa itsellesi kaivat.

Tiden lider o vi några kommer med, men du, du stannar o hånar allt som rörar på se sig ?

Hieno kommentti leivontaketjuun. Joku maahanmuuttaja leipoo sinua vielä turpaan jonain päivänä senkin ääliö. Kunde du sluta att skriva på svenska. Ditt svenska är löjligt.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #29 : pe 18.12.2015, 17:23:51 »

Saatanan tollo. Olenko väittänyt sinun olevan?
En minä sinusta kirjoittanut kun kysyin maistuuko vegetaristille.
Eikö luupäähäsi mahdu että muitakin ihmisiä on olemassa kuin hibiscus.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #30 : pe 18.12.2015, 19:52:07 »
Olenko väittänyt olevani vegeteristi?
En minä sinusta kirjoittanut kun kysyin maistuuko vegetaristille.

Niin, lapsiensahan hän on kertonut olevan vegetaristeja vaikka hän ei suosittele kasvisruokavaliota muille.
Hän on täällä tänään

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #31 : pe 18.12.2015, 20:57:31 »
Mutta, ei sitten ollut sokeriakaan riittävästä, joten tämä sauma piparitaikinan tekoon piti ohittaa, enkä nyt pääse kertomaan jauhokokeilun lopputulosta.

Olisiko siirappi ollut mahdollista? Riippuu toki siitä millaista piparia tavoittelet.

Reseptissä mausteet kiehautetaan siirapin kanssa ja rasva ja sokeri vaahdotetaan keskenään, joten siirapilla korvaaminen olisi ollut jo aika radikaali veto. Etenkin, kun kyseessä on suvussa kulkenut resepti maailman parhaista pipareista, todella! Ehkä jauhojenkin vaihto olisi ollut liikaa tälle tiettyä, tuttua makua hakevalle pipapille.
« Viimeksi muokattu: pe 18.12.2015, 21:02:10 kirjoittanut Tummasilmäsusanna »

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #32 : pe 18.12.2015, 21:01:25 »
Kaikki vehnäjauhot käyvät mielestäni piparkakkutaikinaan. Kiireiset äidit ja isät voivat ostaa kaupoista aivan kelvollista ja edullista piparkakkutaikinaa. Jos pitää lanttu- tai porkkanalaatikosta, niin valmiiksi keitettyjä survoksia on ainakin vähän suuremmissa puodeissa myytävänä.

Kaikki  nykysuomalaiset eivät pidä norjalaisten jouluherkusta lipeäkalasta. Lipeäkalakin maistuu useimmille kunhan sitä ei tarjoilla pelkän maustepippurin ja suolan kanssa  tarjoillun valkokastikkeen kera. Lipeäkalaa voi valmistaa toisellakin tavoin ja valmistamani lipeäkala on maistunut sellaisillekin, jotka sanovat lipeäkalasta yök. Olen laittanut lipeäkalan yöksi viisikymmenasteiseen uuniin spagettisiivilään korkeareunaisen  uunipellin päälle valuttamaan liian veden pois. Jouluaattona olen ottanut edellisenä iltana uuniin panneeni lipeäkalan ulos ja laittanut sen paloina voideltuun uunivuokaan. Kalanpalat olen voidellut runsaalla voisulalla ja kuorruttanut ne valkokastikkeella, jonka olen maustanut mustapippurilla, maustepippurilla, valkosipulilla, kalaliemijauheella ja hyppysellisellä cayennepaprikaa. Monikaan ei ole tajunnut syövänsä lipeäkalaa.

Lipeäkala on minusta ainakin tosi hyvää. Kerran vuodessa jouluna sitä on meillä perinteisesti syöty, juuri sen maustepippurin, suolan ja valkokastikkeen kera. Minusta kyllä itse lipeäkala on niin hyvää, että syön suurimman osan annostani lipeää ilman mitään maustetta tai kastiketta. Voisihan siitä joskus jotain muutakin koittaa tehdä, mutta toisaalta kerran vuodessa syötynä ei oikein ehdi kyllästymään nykyiseenkään tapaan!

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #33 : pe 18.12.2015, 21:01:32 »

Reseptissä mausteet kiehautetaan siirapin kanssa ja rasva ja sokeri vaahdotetaan keskenään, joten siirapilla korvaaminen olisi ollut jo aika radikaali veto. Etenkin, kun kyseessä on suvussa kulkenut resepti maailman parhaista pipareista, todella! Ehkä jauhojenkin vaihto olisi ollut liikaa tälle tiettyä, tuttua, makua hakevalle pipapille.
Leivontaketjun henkeen kuuluisi tietenkin jakaa resepti, jos kyseessä ovat maailman parhaat piparit ;)

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #34 : la 19.12.2015, 11:24:54 »

Reseptissä mausteet kiehautetaan siirapin kanssa ja rasva ja sokeri vaahdotetaan keskenään, joten siirapilla korvaaminen olisi ollut jo aika radikaali veto. Etenkin, kun kyseessä on suvussa kulkenut resepti maailman parhaista pipareista, todella! Ehkä jauhojenkin vaihto olisi ollut liikaa tälle tiettyä, tuttua makua hakevalle pipapille.

No joo, en tiennyt mikä on reseptisi..
Yleensä kyllä makeaa löytyy taloudesta ainakin sokeri, siirappi, hunaja.

wade on oikeassa, pelin henkeen kuuluisi jakaa resepti.

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #35 : la 19.12.2015, 12:05:08 »

Reseptissä mausteet kiehautetaan siirapin kanssa ja rasva ja sokeri vaahdotetaan keskenään, joten siirapilla korvaaminen olisi ollut jo aika radikaali veto. Etenkin, kun kyseessä on suvussa kulkenut resepti maailman parhaista pipareista, todella! Ehkä jauhojenkin vaihto olisi ollut liikaa tälle tiettyä, tuttua, makua hakevalle pipapille.
Leivontaketjun henkeen kuuluisi tietenkin jakaa resepti, jos kyseessä ovat maailman parhaat piparit ;)

Vain kuolleen ruumiini yli ;)

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #36 : la 19.12.2015, 12:13:13 »

Vain kuolleen ruumiini yli ;)

Meillä on keinomme saada sinut puhumaan...

Mutta omasta leivonnasta. Olen kokeillut yhä pidempiä nostatusaikoja sekaleivälle. Kerran nostin taikinaa kaksi yötä jääkaapissa, ja tulos oli varsin hyvä. Olen luopunut hiutaleiden esiturvotuksesta, ja käytän muutenkin lähinnä jauhoja nykyään. Esiturvotetut hiutaleet tekevät valmiista leivästä kovin kostean, mikä on toisaalta hyvä ja toisaalta ei. Tällä hetkellä nautin leipäni kuivempana.

Seuraavaksi pitää kokeilla erilaisia lämpöjä paistamisessa. Tällä hetkellä aloitan paiston 300 asteessa ja tiputan sitä välittömästi 250 asteeseen. Tällä tavoin tulee rapeakuorinen leipä. Ehkä pidempi paistoaika 200 asteessa voisi olla kokeilun arvoinen?

muoks. lisäsin teen...
« Viimeksi muokattu: la 19.12.2015, 13:09:44 kirjoittanut urogallus »

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #37 : la 16.01.2016, 19:18:15 »
Kaksi erilaista shmootieta, hänelle joka haluaa hoivata vatsaansa"

------------------------------------------------------------

kourallinen tyrnimarjaa(pakasteena)

valion maustettu rahka(esim piparkakun makuinen,sitruuna)

2banaania

1purkki ananaspaloja omassa liemessä

1kiivi

surauta sauvasekoittimella, tahikka blenderiin)

,unohtui viellä tuo tärkein"pellavansiemenrouhetta n.1rkl

eikun nauttimaan!

-----------------------

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #38 : la 16.01.2016, 19:23:56 »
 :)kirjoitan viellä toisen version ,tekemästäni smootiesta,

kummatkin ohjeet sisältävät hedelmäsokeria joten ovat oivalliset makean -nälkää ja välipalaksi!

2dlmustikoita
2banaania
eila lohkeava"jogurtti

1prk.puolukanmakuinen
1prk.sitruunanmakuinen
ripaus vaniljasokeria
1,5rkl.pellavansiemenrouhetta(hyvää vatsalle!) :P

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #39 : la 16.01.2016, 20:05:35 »
taistelussa netin suurinta vitsausta ja virusepidemiaa vastaan, kissavideoita: