Kirjoittaja Aihe: Leivontaketju  (Luettu 6909 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa urogallus

• Konkari
Leivontaketju
« : to 26.03.2015, 21:59:51 »
Kulinaristinen ketju kaipaa rinnalleen leivontaketjua.

Huonon työlllsiyystilanteen hyvä puoli on se, että on aikaa kokkailla ja leipoa. Kuukauteen en ole eineksiä enkä leipää ostanut, ja erityisesti olen keskittynyt sekaleivän salaisuuksien selvittämiseen.

Nyt tekeillä on hunajainen seesam-vehnäleipä.

Tarvitaan:  6,5 dl vettä
                suolaa
                auringonkukkaöljyä
                3 rkl juoksevaa hunajaa
                1 dl seesaminsiemeniä
                2 dl vehnärouhetta
                3 dl vehnähiutaleita
                3 dl grahamvehnäjauhoa
                5 dl puolikarkeaa vehnäjauhoa (noin, lisäsin tämän loppuvaiheessa)
                paketti hiivaa

Kiehauta ensin 5dl vettä, ja kaada se kulhoon ja sekoita siihen vehnähiutaleet ja vehnärouhe. Anna turvota muutaman tunnin ajan. Sitten kaada 1,5 dl vettä toiseen kulhoon ja sekoita siihen hiiva, suola, hunaja ja loraus tai kaksi auringonkukkaöljyä. Vatkaa sekaisin ja kaada turvonneiden hiutaleiden sekaan. Lisää seesaminsiemenet ja sekoita. Lisää vähin osin jauhot taikinaan, veivaa, väännä ja vaivaa, kunnes taikina on sopivan sitkasta.

Tällainen siis on tekeillä. Nostatan sen hitaasti yön yli tuulikaapissa pyyhkeen alla. Huomenna raportoin tuloksista. Taikina oli ainakin oikein hyvää, ja leivän pitäisi olla ainakin terveellistä jos ei muuta.

Poissa wade

• Konkari
Vs: Leivontaketju
« Vastaus #1 : to 26.03.2015, 22:29:51 »
Jos leivon leipää, on kyseessä lähes poikkeuksetta sämpylät. Ne ovat niin vaivattomia. Yleensä teen puolen litran taikinan seuraavasti:

1.
Ohjeen mukainen määrä hiivaa ja hieman sokeria liuotetaan kulhossa
0,5 litraan lämmintä vettä
2.
lisätään parin desin verran leseitä, siemeniä, ym. itselläni on kaapissa yleensä tarjolla
auringonkukan siemeniä, kurpitsan siemeniä, kaurahiutaleita, seesaminsiemeniä, rusinoita
3.
lisätään desi tai pari speltti-, ruis-, graham-, taintattarijauhoja.
4.
aletaan lisäämään vehnäjauhoja sekoittaen seosta lusikalla, n. 5dl jälkeen lisätään
vajaa 1dl öljyä, ja jatketaan jauhojen lisäämistä
lisään jauhoja kunnes taikina alkaa kiinteytyä, mutta jätän sen kuitenkin melko löysäksi. Arvioin silmämääräisesti mikä on hyvä paksuus sämpylöitä varten. Koska en juurikaan pidä taikinan käsittelystä, jätän taikinan kyllin löysäksi, jotta voin nostella veteen kastetun lusikan avulla sämpylöitä suoraan pellille kohoamaan.
5.
Annan taikinan kohota n. kaksinkertaiseksi, jonka jälkeen nostan pieniä sämpylöitä uunipellille leivinpaperin päälle. Pyrin pyöräyttämään sämpylästä sellaisen klassisen piirretyn koiranläjän tapaisen keon, jotta se jäisi paremmin koholle lässähtämisen sijasta.
Annan kohota vielä vartin verran ja paistan 225 asteisessa uunissa n. 13 minuuttia.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #2 : pe 27.03.2015, 17:10:17 »
Noin.

Iltapäivästä otin taikinan käsittelyyn. Jaoin sen kahtia ja veivasin pyöreiksi leiviksi. Kohotin parisen tuntia (vähän liikaa - myöhäisempi leivistä ehti hiukan lässähtää), voitelin auringonkukkaöljyllä ja paistoin puolisen tuntia 250 asteessa. Maku oli erinomainen, melkein klassikon arvoinen. Hunajaa juuri riittävä määrä, sesaminsiemeniä voisi olla enemmänkin. Voitelussa pitänee kokeilla jotain muuta kuin auringonkukkaöljyä, ehkäpä voisulaa.

Lässähtämisen vastaiseen taisteluun voi lähteä hitaalla esinostatuksella. Yön yli viileässä ollut taikina on kiinteämpää, ja pitää leiväksi leivottuna paremmin muotonsa.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #3 : su 10.05.2015, 20:16:54 »
6,5dl vettä
1,5dl kauraleseitä
2,5dl kaurahiutaleita
2dl grahamvehnäjauhoja
2dl tattarijauhoja
2dl puolikarkeita vehnäjauhoja
runsas kourallinen pellavansiemenrouhetta
paketti hiivaa
2rkl auringonkukkaöljyä
1/2tl suolaa
2rkl juoksevaa hunajaa

Kiehauta 5 dl vettä ja kaada se kulhoon jossa on kaurahiutaleet, leseet ja pellavansiemenrouhe. sekoita ja anna muhia muutaman tunnin ajan. Sotke 1,5 dl veteen suola, hiiva, hunaja ja öljy ja kaada se turvonneiden hiutaleiden päälle. Lisää jauhot jatkuvasti sekoittaen, kunnes taikina on tankeutunut kylliksi. Anna nousta liinan alla viileässä viitisen tuntia. Leivo taikinasta kaksi leipää, ja anna niiden nousta noin tunnin ajan. Voitele vedellä ja paista puolisen tuntia 250 asteessa.

Tästä syntyy tumma, pehmeän makuinen sekaleipä.

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #4 : ma 11.05.2015, 22:12:31 »
-Sitruunainen -murokakku

250g rasvaa
1,5dl sokeria
3-4munaa
3-3,5 vehnäjauhoa
2tl leivinjauhetta
1 kokonaisen sitruunan kuori(pese sitruuna ennen raastamista)
vanilja(maun mukaan)
 jos käytät juoksevaa pullo margariinia se on helppo sekoittaa sokerin kanssa vaahdoksi,
munat joukkoon yksitellen, jauhot kohotus-aineineen lisätään.
-kakku vuoka kantsii voidella ihan ekaksi, ja jauhottaa vanhan -aikaisesti korppujauholla!
-vajaa 2l vuoka!
paista 2oo astetta, n,5ominuuttia, (kierto-ilma uunissa tosin valmistuneen nopeammin,
itse en sellaista omista!)

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #5 : to 14.05.2015, 08:38:07 »
Tuli tyhjennettyä pussinpohjia...

7dl vettä
5dl neljän viljan hiutaleita'
1dl ohrajauhoja
1dl tattarijauhoja
1dl grahamvehnäjauhoja
3dl puolikarkeita vehnäjauhoja
1dl pellavansiemeniä
2rkl auringonkukkaöljyä
1pkt hiivaa
1/2tl suolaa
1rkl juoksevaa hunajaa

Samalla ohjeella kuin ennenkin, eli 5dl vettä ja hiutaleet turvotetaan ensin erikseen parin tunnin ajan. Olen huomannut, että hiutaleiden turvotus todellakin kannattaa, samoin kuin pitkä nostatus (yön yli tai aamusta iltaan). Tämä on lievästi hapan maultaan, oikein ruokaisa ja kuituinen. Useimmissa jauhopussinkylkiohjeissa leivän tärkein ainesosa on puolikarkea pullajauho. Miksi ihmeessä, kun täysjyvävaihtoehto on sekä maukkaampi että terveellisempi? Pieni määrä puolikarkeaa taikinassa on toki hyvä olla, että leipä pysyy paremmin kasassa.

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #6 : la 16.05.2015, 13:51:35 »
raparperi-jutska, eli piirakka,

sopinee kevääseen!

uunipellillinen;pohja:

300gvoita, tai 3dljuoksevaa floramargar.
2dlsokeria
2munaa
6dlvehnäjauho(em.myllynparas)
2leivinjauhetta
(puolet vehnäjauhoista voi korvata graham,jauholla)

rasva ja sokeri vatkataan vaahdoksi johon lisätään muna ja kuivat aineet,
(voi kannattaa laitta muutamaksi sekunniksi mikroon ennen taikinan tekoa)

päälle:2purkkia kermaviiliä
1dlsokeria
2munaa
2tlvaniljasokeria
paista uunissa 200 astetta ,about puolituntia!
(päällysen lisämausteeksi sopii kermaviilin sekaan,puolikas sitruunan mehu, ja esm. pieni määrä
kookoshiutaleita, jos haluaa vaihtelua"

-jos on kysymyksessä vaikkapa talkoo porukka, pellillinen raparperipiirasta, on oiva
vaihto-ehto kahvileiväksi!

noin neljä paksua vartta raparperia, varret huuhdotaan kuivataan, ja leikataan ohuiksi viipaleiksi

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #7 : la 16.05.2015, 13:58:29 »
-niin ja raparperiviipaleet tulevat taikinan päälle,

johon levitetty, ensin kermaviilihuntu mausteineen!paisto aika siis puoli tuntia 2oo astetta!

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #8 : ke 27.05.2015, 21:38:11 »
makkara-pyttis, nopeaan nälkään:

rasia kirsikkatomaatteja

rasia herkkusieniä(camp)

2 pienehköä sipulia

paketti kevytnakkeja

mausteet, paprikajauhetta ripaus, ripaus mustapippuria, (myös pippurisekoitus käy)
ripaus suolaa
tilkka oliivi-öljyä
ainekset pilkotaan ,ja heitetään pannulle, ruskistetaan.
pannun kanssa voi tarjoilla raikasta mehevää salaattia, ja vaikkapa ruisleipäpaloja, ja patonkia,
maun mukaan.

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #9 : ke 27.05.2015, 21:44:56 »
kaura-raparperi piirakka:

pannullinen raparperia, jäisiä tai tuoreita,

sekaan :sokeria, ja kanelia
kookoshiutaleita, maun mukaan
kaupan valmista kaurataikinaa(myllynparas, sulata mikrossa)

sulahtanut taikina painellaan voideltuun vuokaan, sillä välin,
kun raparperit on saatu kiehautettua pannulla.

paisto 25min ,2oo asteessa sähkö-uunin keski-osassa.

tarjoile, pehmeän vanilja-jäätelön kera, kinuskikastike sopii kirpeälle piirakalle,
olen kinuskin teko ohjeen, laittanut tällä palstalla, aiempiin ohjeisiin!

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #10 : la 15.08.2015, 06:32:16 »
Kesäkurpitsa piirakka

3munaa

3dl sokeria

2dl rypsi-öljyä

4dl kesäkurpitsaa

3dl vehnäjauhoa

2tl leivinjauhe

2tl sooda

3tl kanelia

1rkl vaniljasokeria

1-2dl myslinjämät(esim rusina-pähkinä mysli)

sokeri ja kananmunat vatkataan kevyesti, joukkoon lisätään kuivat aineet jotka on sekoitettu
keksenään ennen lisäämistä,  lopuksi lisätään öljy.
paisto, 175 astetta, 25min. about
 :) :) :) :) :)

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #11 : ti 18.08.2015, 09:20:31 »
Laivakorput

5dl vettä
1dl ruisleseitä
3dl ohrajauhoja
3dl grahamjauhoja
4 dl puolikarkeita vehnäjauhoja
suolaa

Sekoita veteen leseet ja anna turvota jonkun aikaa. Lisää jauhot ja vaivaa sitkeäksi. Kaulitse taikina tasavahvaksi ohueksi levyiksi. Tästä reseptistä pitäisi tulla kaksi uunillista.  Leikkaa levyt pienemmiksi ruuduiksi, esim 4x6 cm, ja ripottele päälle suolaa. Paista 200 asteessa noin kaksikymmentä minuuttia tai kunnes korput alkavat rusehtaa. Aseta levyt kuivamaan ilmavasti. Kuivaminen kestää pari päivää, ja tästä satsista tulee noin 600 grammaa valmista kuivaleipää, jonka pitäisi säilyä pitkään.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #12 : ke 25.11.2015, 15:43:10 »
Olen ennenkin rieskoja leiponut, mutta tulos ei ole ollut kehuttava. Nyt onnistui.

5dl maustamatonta rasvatonta jogurttia
1dl vettä
9dl ohrajauhoja
4dl täysjyvävehnäjauhoja
1tl suolaa

Kaada jogurtti (saa olla vaikka viikonkin yli parasta ennen päiväyksen!) kulhoon. Huuhtele purkki vähällä vedellä ja kaada vesi+jogurtinjämät kulhoon. Lisää suola ja sekoita. Lisää jauhot koko ajan sekoittaen. Itse olin ennen leivontaa pistänyt jauhot tunniksi jääkaappiin viilentymään - monien ohjeiden mukaan rieskanleivonnassa oleellista on, että taikina on kylmää: joskus jopa suositellaan lumen lisäämistä! Pistä uuni lämpiämään 300 asteeseen. Kauli tönkkö taikina vajaan sentin painoiseksi levyksi, ja töki levyn pintaan reikiä haarukalla tai vetele siihen viiltoja veitsellä. Älä päästä taikinaa lämpenemään ennen uunin laittoa. Paista noin 10-15 minuuttia. Tuloksena pitäisi olla hienoisesti hapan, pehmeä rieska. Suolaa voi halutessaan laittaa enemmänkin. Itse en yleensä suolaa taikinaa voimakkaasti (normiannokseni on 1/2tl per 8dl vettä), mutta tähän sellainen saattaisi sopia.

Nauti lämpimänä voin kera.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #13 : ke 25.11.2015, 20:11:06 »
Miksi taikinan pitäisi olla kylmää?

Kysyn myös leivontaan liittyen perunarieskan perään. Onko jollain hyvää reseptiä jaettavaksi? (ja päteekö perunarieskassa sama kylmyyssääntö?)

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #14 : ke 25.11.2015, 20:23:51 »
En tiedä. Kokeilun perusteella tuntuu kyllä vaikuttavan.

Hiivalla leivottaessa pitkä nostatusaika jääkaappilämmössä (6-12h) tuntuu tuottavan paremman lopputuloksen kuin pikanostatus huoneenlämmössä. Tällöin olen pistänyt leivät uuniin puolikohonneina jolloin taikina on vielä viileää. Lämpötila on ollut uunitettaessa 300 astetta jonka olen parin minuutin kuluttua laskenut 250 asteeseen. Kuoresta tulee tällä tavalla rapea.

Rieskojen kohdalla on respeteissä muuten todella monenlaisia lämpöjä. Useimmiten kehotetaan paistamaan kuumassa uunissa, mutta joskus näkee myös 180 astetta suositeltavan.

Ja se lumen tai jäämurskan lisääminen taikinaan tekee lopputuloksesta ilmavan ilman hiivaa. Alkuperäiseen näkkileipätaikinaan kuuluu käsittääkseni lumi tärkeänä osana.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #15 : ke 25.11.2015, 20:39:02 »
Miksi taikinan pitäisi olla kylmää?

Kysyn myös leivontaan liittyen perunarieskan perään. Onko jollain hyvää reseptiä jaettavaksi? (ja päteekö perunarieskassa sama kylmyyssääntö?)

Olen huomannut täällä ja vanhalla Näkökulmalla, että sinua kiinnostaa ruuanlaitto ja osaat tehdä hyvää ruokaa. Taikinan lämmön ja kylmyyden tarve riippuu siitä, mitä leivotaan. Useimmat pulla- ja leipätaikinat eivät halua kylmään, koska niiden on useimmiten tarkoitus kohota suhteellisen nopeasti. Kylmässä taikina kohoaa hitaammin ja saa toisenlaisen koostumuksen. Esimerkiksi pizzataikina on hyvä laittaa kylmään siksi, että siitä saa kaulittua tarpeeksi ohuita pizzapohjia. En ole alan ammattilainen, mutta olen valmistanut ruokia jo pikkupojasta lähtien. Leivonta ei ole minun paraatilajini, mutta sekin onnistuu jollakin tavoin.

Minusta perunarieskataikinaa ei ole syytä laittaa kylmään. Itse teen perunarieskataikinan perunasoseesta, ohrajauhoista tai ohraryyneistä ja laitan joukkoon veden lisäksi nesteeksi myös hiukan piimää. Taikina ei kaipaa muuta kuin vähän suolaa, mutta voihan taikinaa kohottaa hiivallakin. Ruoka se vasta on makuasia ja kokeilemalla löytää itselleen parhaan tuloksen.
« Viimeksi muokattu: ke 25.11.2015, 21:08:20 kirjoittanut hibiscus »

Tummasilmäsusanna

• Vieras
« Vastaus #16 : ke 25.11.2015, 21:05:42 »
Tuo rieska-sana on vähän hämäävä, kun pohjoisessa sillä tarkoitetaan ohutta lättyleipää ja etelämmässä rieska taas on ihan kunnon leipä.

Minä teen perunalepuskat (olen tottunut sanomaan niitä lepuskoiksi, en rieskoiksi, vaikka rieska minulle tarkoittaakin juuri sitä ohutta leipää, juuret on pohjoisessa) samaan tyyliin kuin hibiscus, eli ylijääneestä perunamuussista, johon sekaan ohrajauhoja, muna, ja suolaa. Venhäjauho käy myös. On ihan tosi helppo ja nopea herkku. Joskus olen tehnyt myös muusijauheesta, jos on pikaisesti tarvinnut saada jotain tarjottavaa.
« Viimeksi muokattu: ke 25.11.2015, 21:07:27 kirjoittanut Tummasilmäsusanna »

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #17 : ke 25.11.2015, 21:15:29 »
Tuo rieska-sana on vähän hämäävä, kun pohjoisessa sillä tarkoitetaan ohutta lättyleipää ja etelämmässä rieska taas on ihan kunnon leipä.

Todellako?

Itse olen kuullut rieska-sanaa käytettävän vain noista lätyistä, joita on toki harrastettu enemmän pohjoisessa ja idässä. Rievä taas tarkoittaa hiivalla kohotettua sekaleipää - erityisesti Tampereen seudulla mutta kai muuallakin Länsi-Suomessa. Mahtanevatko olla sanat samaa juurta, ja käytetäänkö niitä jossain toistensa sijasta?

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #18 : ke 25.11.2015, 21:35:53 »
Itse olen "savolainen", ja rieska viittaa puheessani niin litteisiin leipäsiin, kuten perunarieskaan, kuin hiivaleipään, kuten tämä savolainen ohrarieska (blogspot).

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #19 : to 26.11.2015, 01:14:18 »
Itse olen "savolainen", ja rieska viittaa puheessani niin litteisiin leipäsiin, kuten perunarieskaan, kuin hiivaleipään, kuten tämä savolainen ohrarieska (blogspot).

Lapsuuteni kainuussa (sukulaisissa) rieska oli aika ohut leipä, jota nautittiin muun ruoan ohella, melkein lätty. Voita päälle ja eikun syömään. Uuninlämpöisenä tietenkin. Välipalaksi noita lapsille myös tarjottiin. Muistanko väärin?
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo