Kirjoittaja Aihe: Ovatko nykyään kaikki koulukiusattuja?  (Luettu 10346 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Safiiri

• Konkari
Vs: Ovatko nykyään kaikki koulukiusattuja?
« Vastaus #20 : su 01.11.2015, 18:00:17 »
Anu Saagim kertoi olleensa koulukiusattu, olikohan oikein kunnolla vai taisikohan olla ihan sellaista perusläppää mitä kaikki muutkin ovat saaneet kuulla.

Juuri tuo on se tyypillinen tapaa siunata kiusaaminen. "Ei toi mitään oikeeta kunnon kiusaamista ole. Kaikkihan tota saa kuulla." Ensinnäkin ongelmana on toisen kokemuksen vähättely. Hän on liian herkkis, kun kokee kohtelun kiusaamisena. Toisaalta ei voida olettaa, että se "perusläppä" on harmitonta. Eihän lyöminenkn tule hyväksyttäväksi sillä, että lyödään kaikkia.

Poissa Gingston

• Seniori
« Vastaus #21 : su 01.11.2015, 19:36:05 »
Anu Saagim kertoi olleensa koulukiusattu, olikohan oikein kunnolla vai taisikohan olla ihan sellaista perusläppää mitä kaikki muutkin ovat saaneet kuulla.
Juuri tuo on se tyypillinen tapaa siunata kiusaaminen. "Ei toi mitään oikeeta kunnon kiusaamista ole. Kaikkihan tota saa kuulla." Ensinnäkin ongelmana on toisen kokemuksen vähättely. Hän on liian herkkis, kun kokee kohtelun kiusaamisena. Toisaalta ei voida olettaa, että se "perusläppä" on harmitonta. Eihän lyöminenkn tule hyväksyttäväksi sillä, että lyödään kaikkia.

Tuo on aivan liian yksinkertainen lähestyminen, vaikka toki hieman provoa esitinkin. Mutta asiaan, onko se kiusatun kannalta oikein että toiset nostavat omaa imagoaan mediassa kertomalla kiusatuksi tulemisestaan. Uskon että kaikki ovat olleet ainakin hetkittäin kiusattuja, mutta harva sellaisen todella rankan kiusaamisen kohteena josta julkkis olisi aihetta mediassa avautua, varsinkaan kun Saagim osasi kertoa että kateuttaan kiusasivat. Anu Saagim näyttäisi kuitenkin nyt aikusena olevan hyvinkin ikävä ihminen, olisi reilua ettei media kirjoittaisi niin paljoa ikävien ihmisten ilkeistä puheista joita Saagim harjoittaa. Itse olen oppinut antamaan anteeksi kiusaajille, tai oikeastaan ollut vähän pakkokin.
« Viimeksi muokattu: su 01.11.2015, 20:21:36 kirjoittanut Gingston »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #22 : su 01.11.2015, 23:13:02 »

Anu Saagim on kyllä senkaltainen ihminen, jota tekisi mieli läväistä päin näköä, näin haaveissa toki vain. 8) Koulukiusaus on eri asia, jos on itse kusipää verrattuna siihen, jos on puolustuskyvytön ja hitaammin kehittynyt lapsi/teini verrattuna toisiin. Ei silti ole leikinasia tuo koulukiusaus. Itsekin tiedän itsemurhatapauksen, jossa pohjalla oli ainakin osin tuo yläasteen aikainen järjestäytynyt rääkkäys. Silloin opettajatkaan eivät niin suuresti välittäneet siitä, mitä välitunnilla tapahtui, ellei verta vuodatettu. Lapset osaavat olla kusipäisiä, jopa sadistisia kiusaamisessaan. Toivottavasti nykykouluissa kiinnitetään asiaan enemmän huomiota.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #23 : ma 02.11.2015, 19:46:52 »
Jos haluaa "nostaa" itseään, tekee sen millä hyvänsä asialla. Mutta on myös ihmisiä joilla on muita motiiveita avautua koulukiusatuksi tai muuksi kiusatuksi tulemisesta. Ymmärrän harvinaisen hyvin mm. sellaista halua "kostaa" että kertoo niitä asioita sen vuoksi että joku toinen ehkä pelastuisi, eikä joutuisi niin pahasti kiusatuksi kuin menneitä muisteleva on itse joutunut.

Sitä minun on kaikkein vaikeinta ymmärtää että kiusattu itse siunaa kaiken hänelle tehdyn, kuitaten sen jollain lapset ovat lapsia -lässytyksellä. Tai varsinkin darwinismilla. Tyyliin kyllä minuakin yritettiin hukuttaa vessanpönttöön, vaan jäinpäs henkiin ja hyvin olen pärjännyt. Entäs sitten kun joku kerta joku ei jääkään...?
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Gingston

• Seniori
« Vastaus #24 : ma 02.11.2015, 20:33:36 »
Jos haluaa "nostaa" itseään, tekee sen millä hyvänsä asialla. Mutta on myös ihmisiä joilla on muita motiiveita avautua koulukiusatuksi tai muuksi kiusatuksi tulemisesta. Ymmärrän harvinaisen hyvin mm. sellaista halua "kostaa" että kertoo niitä asioita sen vuoksi että joku toinen ehkä pelastuisi, eikä joutuisi niin pahasti kiusatuksi kuin menneitä muisteleva on itse joutunut.

Sitä minun on kaikkein vaikeinta ymmärtää että kiusattu itse siunaa kaiken hänelle tehdyn, kuitaten sen jollain lapset ovat lapsia -lässytyksellä. Tai varsinkin darwinismilla. Tyyliin kyllä minuakin yritettiin hukuttaa vessanpönttöön, vaan jäinpäs henkiin ja hyvin olen pärjännyt. Entäs sitten kun joku kerta joku ei jääkään...?

Kosto on alhainen tapa korjata vääryyksiä ja oikeasti kannattaisi pysähtyä miettimään että haluaako tosiaan kostaa lapselle, jollainen hänen kiusaajansa on aikanaan ollut. Eikä pointti ole siinä että kiusaamista pitäisi ymmärtää siltä kannalta että lapset nyt ovat lapsia. Kyse on siitä ettei ole vain olemassa sitä pahaa yksilöä, mutta jos kiusaaminen palkitaan arvonnousuna, eivätkä opettajat välitä puuttua tai jopa pitävät kiusattua syyllisenä, niin sellainen altistaa nuoren ryhtymään kiusaajaksi. Se oli niin helppoa lähteä muiden mukana leikkiin, jossa kiusattiin ylempi luokkaista tyttöä, mutta vasta kun opettajat otti asiaan puheeksi tajusi ettei eihän niin voi toimia ja kiusaaminen loppui.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #25 : ke 04.11.2015, 23:23:43 »

Kosto on alhainen tapa korjata vääryyksiä ja oikeasti kannattaisi pysähtyä miettimään että haluaako tosiaan kostaa lapselle, jollainen hänen kiusaajansa on aikanaan ollut. Eikä pointti ole siinä että kiusaamista pitäisi ymmärtää siltä kannalta että lapset nyt ovat lapsia. Kyse on siitä ettei ole vain olemassa sitä pahaa yksilöä, mutta jos kiusaaminen palkitaan arvonnousuna, eivätkä opettajat välitä puuttua tai jopa pitävät kiusattua syyllisenä, niin sellainen altistaa nuoren ryhtymään kiusaajaksi. Se oli niin helppoa lähteä muiden mukana leikkiin, jossa kiusattiin ylempi luokkaista tyttöä, mutta vasta kun opettajat otti asiaan puheeksi tajusi ettei eihän niin voi toimia ja kiusaaminen loppui.

Kosto lainausmerkeissä onkin tässä sitä että ei anna kiusaajien kiusaamisketjun jatkua ikuisesti, vaan puuttuu siihen. Voihan olla että jossain kyläkoulussa on pitkätkin perinteet kiusaamisesta, vaikkapa jonkun maajussin potra poika on sen aloittanut, ja sama touhu jatkuu lopulta sukupolvesta toiseen. Sitten tulee joku "ikävä" ihminen joka alkaa paljastelemaan julkisesti mitä siellä koulussa tapahtuu. Omertan laki ei enää toimikaan... kamalaa.

Itsehän siitä ei enää varsinaisesti voi hyötyä että kaivelee menneitä. Siinä mielessä se ei ole mikään hyvitys. Siinä mielessä se on kosto, että ex-kiusaaja ei varmastikaan halua että hänen menneisyytensä tulee ilmi.

Tietty jos inhorealistisesti ajattelee, niin harvaa ex-kiusaajaa pystyy oikeasti mitenkään närhäisemään sillä että kertoo tämän tekosista. Tämä siksi että eihän kiusattua välttämättä kukaan usko. Tai jos on oikein paatunut kiusaaja, niin sehän haastaa vaikka oikeuteen ex-kiusaamansa, kunnianloukkaussyytteen nakaten.

Itsepäs en tiedäkään mitään tapausta että olisi tuotu oikein nimellä esiin joku ex-kiusaaja, siis kouluajoilta. Työelämästä ja nykypäivästähän näitä kyllä tiedetään.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #26 : to 05.11.2015, 09:18:27 »

Anu Saagim on kyllä senkaltainen ihminen, jota tekisi mieli läväistä päin näköä, näin haaveissa toki vain. 8) Koulukiusaus on eri asia, jos on itse kusipää verrattuna siihen, jos on puolustuskyvytön ja hitaammin kehittynyt lapsi/teini verrattuna toisiin. Ei silti ole leikinasia tuo koulukiusaus. Itsekin tiedän itsemurhatapauksen, jossa pohjalla oli ainakin osin tuo yläasteen aikainen järjestäytynyt rääkkäys. Silloin opettajatkaan eivät niin suuresti välittäneet siitä, mitä välitunnilla tapahtui, ellei verta vuodatettu. Lapset osaavat olla kusipäisiä, jopa sadistisia kiusaamisessaan. Toivottavasti nykykouluissa kiinnitetään asiaan enemmän huomiota.

Hmm. Kuulostaa vähän siltä, että Saagimin nykyinen ulkonäkö ja asema todistavat teille, ettei häntä ole voitu aikanaan kiusata. Ja jos onkin, niin se oli ansaittua, koska hän on niin ikävä ihminen. Oikeesti? Kuka siitä muka kärsii, jos joku aikuisena liiottelee kiusatuksi tulemisen kokemuksiaan? Jos uskoisitte täysin, saisiko Saagim siitä jollain tapaa ansaitsematonta hyötyä? Tuleeko jollekulle muulle haittaa?
« Viimeksi muokattu: to 05.11.2015, 09:20:18 kirjoittanut Safiiri »

Poissa Gingston

• Seniori
« Vastaus #27 : to 05.11.2015, 14:52:11 »
  Juu, Anu Saagimia on kiusattu koulussa ja nyt hän pääsee menestyneenä näyttämään kiusaajilleen ja kostamaan huonon kohtelunsa, kohteena voi sitten olla rumat suomalaiset tai Maria Ventola. Kiusaaminenkin voi olla monenlaista, toiset suljetaan ulkopuolelle ja nuijitaan vessan nurkaan, toisista taas kerrotaan ikäviä juoruja ja lauotaan ikäviä asioita, jälkimmäinen voi sitten kuitenkin olla koko koulun siistein tyyppikin.

En näe kiusaamista yksittäisen yksilöiden pahantahtoisena käytöksenä vaan epäsosiaalisena toimintana jota ilmenee kaikilla lapsilla, harvemmin on kyse kuitenkaan tulevista psykopaateista. Kiusaaminen saadaan kouluissa vähenemään sillä että luodaan ilmapiiri jossa kiusaamista ei hyväksytä ja kiusaajien kanssa keskustellaan mistä hänen käytöksensä johtuu.

Oma asiansa on sitten nämä koulukiusaamismuistot ja miten entisiin koulukiusaajiin pitäisi suhtautua. Itse ole antanut kiusaajilleni anteeksi, mutta ymmärrän niitä joita on kiusattu niin pahasti etteivät pysty antamaan. On tämä koulukiusaaminen myös hieman subjektiivistäkin, kiusaaminenkin koetaan eritavoin.

Ps. Niin Norman Bates kyseli koska joku on myöntänyt olleensa kiusaaja niin Aleksander Stubb on näin tehnyt.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #28 : to 05.11.2015, 17:41:06 »
Kirsi Salo on niin tehnyt.
Islamilaisen kulttuurin leviäminen eurooppaan, varsinkin Portugaliin ja Espanjaan, jätti lähtemättömät -  monessa mielessä positiiviset - jälkensä näiden maiden kulttuureihin. - ministeri Jaakko Iloniemi, Uhkakuvat, 2018 s. 38

Poissa Gingston

• Seniori
« Vastaus #29 : ma 09.11.2015, 14:18:31 »
Koulukiusaaminen voi vinouttaa koko elämän – Kiusatulle rakentuu vääränlainen identiteetti

Lainaus
Anteeksi antaminen on Hamaruksen mielestä tärkeää, vaikka sen voi ymmärtää väärinkin.

Kun Hamarus aiemmassa kirjassaan kirjoitti anteeksi antamisesta, hän sai lukijalta vihaisen puhelun: törkeää, että kiusatun odotetaan antavan anteeksi.

”Helposti ajatellaan, että anteeksi antaminen tarkoittaa tekojen vähättelyä tai unohtamista. Kyse ei ole siitä”, Hamarus sanoo.

”Anteeksianto tarkoittaa siitä, että kiusattu itse päästää siitä irti eikä kahlitse itseään niihin ikäviin kokemuksiin. Siten hän voi päästä elämässään eteenpäin.”

Anteeksiannolla en tarkoita asian painamista villaisella vaan anteeksiannolla haetaan sitä että näkee koulukiusaamisen ilmiönä eikä asiana joka johtuu itsestä. Eikä tämä lähde kostostakaan että kiusaajille pitäisi saada rangaistus ja siten hyvitys kiusatulle. Kosto oli aikoinaan kiva fantasia kouluaikana kun joutui kiusatuksi, vasta peruskoulun jälkeen jossain vaiheessa kirkastui anteeksi antamisen merkitys ja oikeastaan anteeksi anto tapahtui jo ennen kuin sitä tajusikaan.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #30 : ti 10.11.2015, 00:25:01 »
Jos omat lapseni joutuvat samanlaisen kiusauksen ja rääkkäyksen kohteeksi, jota itse koin, puutun asiaan. Vedän vaikka turpiin noita paskiaisia, ovat sitten pienempiä kuin minä, mutta jotkut oppivat vain käytännön kautta. Onneksi kai nykyään kouluissa vähän puututaan tuohon asiaan, omana aikanani opettajia ei vähääkään kiinnostanut.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Taha Islam

• Lukija
  • Konkari
  • *
    • Vapaa Näkökulma
« Vastaus #31 : ti 10.11.2015, 00:47:13 »
Jos omat lapseni joutuvat samanlaisen kiusauksen ja rääkkäyksen kohteeksi, jota itse koin, puutun asiaan. Vedän vaikka turpiin noita paskiaisia, ovat sitten pienempiä kuin minä, mutta jotkut oppivat vain käytännön kautta. Onneksi kai nykyään kouluissa vähän puututaan tuohon asiaan, omana aikanani opettajia ei vähääkään kiinnostanut.

Ai tuoltako se ihmisvihasi kumpuaa?
"Varsinainen asia, jos sellaista oli, jäi nyt kirjoittamatta. No, onhan päivä vielä huomennakin."

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #32 : ti 10.11.2015, 08:35:36 »

Jos edelleen märehdit tuota asiaa ja jopa annat sen määrittää oman tulevan toimintasi, olet edelleen kiusaajiesi hyppysissä ja vallan alla.

Onko kiusaaminen mielestäsi biologinen normi vai poikkeama siitä? Jos se on normi, on hassua siitä kiusaajia tuomita. Jos se on poikkeama, on hassua antaa poikkevuuden määrittää, millaisina muut ihmiset näkee.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #33 : pe 20.11.2015, 23:57:58 »

Jos edelleen märehdit tuota asiaa ja jopa annat sen määrittää oman tulevan toimintasi, olet edelleen kiusaajiesi hyppysissä ja vallan alla.

Onko kiusaaminen mielestäsi biologinen normi vai poikkeama siitä? Jos se on normi, on hassua siitä kiusaajia tuomita. Jos se on poikkeama, on hassua antaa poikkevuuden määrittää, millaisina muut ihmiset näkee.

En ole mielestäni märehtinyt asiaa, mutta muistan kyllä. Mutta ihmisissä on aina erilaisia yksilöitä, jotkut ovat onnistuneita, jotkut epäonnistuneita. Kyllä puolustan jälkikasvuani, jos mahdollista, näiltä luonnon epäonnistuneilta geenikokeiluilta, joita arkielämässä kusipäiksi sanotaan.
goo

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #34 : la 21.11.2015, 11:39:51 »

En ole mielestäni märehtinyt asiaa, mutta muistan kyllä. Mutta ihmisissä on aina erilaisia yksilöitä, jotkut ovat onnistuneita, jotkut epäonnistuneita. Kyllä puolustan jälkikasvuani, jos mahdollista, näiltä luonnon epäonnistuneilta geenikokeiluilta, joita arkielämässä kusipäiksi sanotaan.

Niinkuin ne sun kusipääsi olisivat millään tavalla erilaisia kuin sinä tai jälkikasvusi. Turha luulo. Ihan ovat samanlaisia. Olen myös varma, että löytyy liuta ihmisiä, joiden mielestä sinä tai jälkikasvusi olette niitä k-päitä juurikin. Luonnon epäonnistuneita geenikokeiluja.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #35 : la 21.11.2015, 23:45:04 »
Niinkuin ne sun kusipääsi olisivat millään tavalla erilaisia kuin sinä tai jälkikasvusi. Turha luulo. Ihan ovat samanlaisia. Olen myös varma, että löytyy liuta ihmisiä, joiden mielestä sinä tai jälkikasvusi olette niitä k-päitä juurikin. Luonnon epäonnistuneita geenikokeiluja.

Mistäs tuollainen hyökkäys tulee minua ja sukuani kohtaan? En halua tämän keskustelun menevän henkilökohtaisuuksiin, mutta haluatko minun vastaavan samalla tavoin?

Älä ala kertomaan minulle, millaisia jälkeläiseni ovat, koska et heitä tunne. Se, että pidän koulukiusaajia alhaisina ihmisinä, ei tarkoita yleistä asennetta ihmisistä, kyse on vain juuri heistä. Saat paskaa niskaasi, jos tuota jatkat. Me voimme keskustella ottamatta henkilökohtaisuuksia esille.
goo

Poissa Gingston

• Seniori
« Vastaus #36 : su 22.11.2015, 19:00:30 »

Mistäs tuollainen hyökkäys tulee minua ja sukuani kohtaan? En halua tämän keskustelun menevän henkilökohtaisuuksiin, mutta haluatko minun vastaavan samalla tavoin?

Älä ala kertomaan minulle, millaisia jälkeläiseni ovat, koska et heitä tunne. Se, että pidän koulukiusaajia alhaisina ihmisinä, ei tarkoita yleistä asennetta ihmisistä, kyse on vain juuri heistä. Saat paskaa niskaasi, jos tuota jatkat. Me voimme keskustella ottamatta henkilökohtaisuuksia esille.

Itsehän nostit kusipääksi kutsumisen normiksi, joten mitä sinä siitä enää loukkaantumaan. Jos sinun käytöksesi johtuu siis mielestäsi geeneistä niin varmaan sitten lapsesikin käyttäytyvät samoilla geeneillä samalla tapaa kuin sinä nyt.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #37 : ke 25.11.2015, 23:21:51 »

Itsehän nostit kusipääksi kutsumisen normiksi, joten mitä sinä siitä enää loukkaantumaan. Jos sinun käytöksesi johtuu siis mielestäsi geeneistä niin varmaan sitten lapsesikin käyttäytyvät samoilla geeneillä samalla tapaa kuin sinä nyt.

Ei se, että puhun islamisteista tai koulukiusaajista yleisesti ottaen, tarkoita sitä, että asiaa tulisi vetää henkilökohtaisuuksiin Safiirin tavoin. Kyllä minusta em. ryhmistä voidaan yleisesti puhua aika rankastikin, mutta Safiiri tuossa rikkoo yleisiä normejamme ja käytöstapoja, jos lähtee vihjailemaan minun tai lasteni luonteella, ja leimaamaan meitä koulukiusaajiksi, vaikka itse juuri asiasta kirjoitin. Tuo on sikamaista käytöstä, ehkä Safiiri esittää anteeksipyynnön, en tiedä? Joka tapauksessa tuollainen henkilöön ja hänen lapsiinsa kohdistunut törky ei ole sitä, mitä palstalta toivon. Minua voi solvata, mutta Safiiri ja muut jättäkööt perheeni ulos näistä keskusteluista. Koskee myös sinua.

En helposti hermostu näistä keskusteluista, mutta rajat ovat olemassa. Ryhmiä voidaan solvata alatyylisinkin termein, mutta Safiirin kaltaisten tulee muistaa, että jotkut ihmiset ovat solvausten ulkopuolella. Käytä Gingston sinäkin tervettä järkeäsi, kun kommentoit.

Vai haluatteko te foorumia, jossa kommentoidaan perhettänne? Minä en halua. Minä haluan pitää kommentit ajoittaisinen solvauksineenkin sillä tasalla, että kohdistuvat vain kirjoittajan maailmankuvaan. Onko niin vaikeaa?
goo

Poissa Gingston

• Seniori
« Vastaus #38 : to 26.11.2015, 20:34:41 »

Ei se, että puhun islamisteista tai koulukiusaajista yleisesti ottaen, tarkoita sitä, että asiaa tulisi vetää henkilökohtaisuuksiin Safiirin tavoin. Kyllä minusta em. ryhmistä voidaan yleisesti puhua aika rankastikin, mutta Safiiri tuossa rikkoo yleisiä normejamme ja käytöstapoja, jos lähtee vihjailemaan minun tai lasteni luonteella, ja leimaamaan meitä koulukiusaajiksi, vaikka itse juuri asiasta kirjoitin. Tuo on sikamaista käytöstä, ehkä Safiiri esittää anteeksipyynnön, en tiedä? Joka tapauksessa tuollainen henkilöön ja hänen lapsiinsa kohdistunut törky ei ole sitä, mitä palstalta toivon. Minua voi solvata, mutta Safiiri ja muut jättäkööt perheeni ulos näistä keskusteluista. Koskee myös sinua.

En helposti hermostu näistä keskusteluista, mutta rajat ovat olemassa. Ryhmiä voidaan solvata alatyylisinkin termein, mutta Safiirin kaltaisten tulee muistaa, että jotkut ihmiset ovat solvausten ulkopuolella. Käytä Gingston sinäkin tervettä järkeäsi, kun kommentoit.

Vai haluatteko te foorumia, jossa kommentoidaan perhettänne? Minä en halua. Minä haluan pitää kommentit ajoittaisinen solvauksineenkin sillä tasalla, että kohdistuvat vain kirjoittajan maailmankuvaan. Onko niin vaikeaa?

Sinulla on tietty omat käsityksesi ryhmistä, mutta mielestäni kiusaajat eivät muodosta mitään ihmisryhmää. Eikä se ole ihmislapsen geeneistä tai epäonnistumisesta kiinni jos ryhtyy kiusaajaksi. Ylä-asteella aikoinaan yhden pojan isä tuli vetämään turpaan 13-vuotista poikaa, siinä se vasta oli mies, **kele!

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #39 : pe 27.11.2015, 02:14:58 »
   Sinulla on tietty omat käsityksesi ryhmistä, mutta mielestäni kiusaajat eivät muodosta mitään ihmisryhmää. Eikä se ole ihmislapsen geeneistä tai epäonnistumisesta kiinni jos ryhtyy kiusaajaksi. Ylä-asteella aikoinaan yhden pojan isä tuli vetämään turpaan 13-vuotista poikaa, siinä se vasta oli mies, **kele!

No oliko se turpaan vedetty poika koulukiusaaja?
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)