Kirjoittaja Aihe: Facebook, some, yhteiskunnan home  (Luettu 13812 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Vs: Facebook, some, yhteiskunnan home
« Vastaus #260 : su 12.08.2018, 00:31:12 »
Olen niin fossiloitunut nykyisiin kuvioihini, että mikäli tässä joutuisi tekemään itseään tykö somessa, olisin täysin uuden tilanteen edessä. Pelkkä ajatus itsensä brändäämisestä jossakin linkedinissä on hyvin vastenmielinen. En varmaankaan osaisi edes kirjoittaa työhakemusta. Ajautuisin marginaaliin ja varjojen maahan.

Tämä johtuu pääasiallisesti siitä, että olen hypännyt kokonaan tämän somevaiheen yli. Silloin joskus ei näitä nykypäivän vaatimuksia ollut. Mutta on siinä mukana sitäkin, että aktiivinen henkilöbrändin luominen tökkii jo ajatuksen tasolla. Miksi sellaista pitäisi tehdä? En siis oikein osaa suhtautua siihen käytännöllisesti siten, että se nyt vain on jonkilainen "nykypäivän CV", vaan mukana on jotakin tyrkkynä olemista tai jotakin muuta epämääräistä, jota en oikeastaan ole vielä koskaan tarkemmin itselleni selvittänyt. Ehkä pitäisi vain muuttaa asennetta. Siis idioottimaistahan koko touhu minusta on, mutta mitä sitten, elämä usein on.

Työhakemusten kirjoittamiseen löytyy malleja googlettamalla käden käänteessä. Tavanomaisilla älynlahjoilla pystyy hakemuksen väsäämään. Mutta tämä brändäys on minullekin vierasta ja vastenmielistä. Tavallaan pitäisi työkuvioiden takia olla "Linkussa" (LinkedIn), mutten halua keekoilla siellä edustamassa työnantajaani enkä halua pistää profilointiin aikaa ja energiaa. EVVK! Kaikki profiilien ylläpidot ja päivitykset koen kallisarvoisen elinaikani tuhlaamisena. En suostu!

Tämä brändäys-vaatimushan juontuu siitä, että yhä useampia palveluja/toimintoja varten pitäisi puristaa omakuvansa mahdollisimman timmiin ja helposti hallittavaan kuosiin, jotta markkinat (eli yhä useammin algoritmeilla "ajattelevat" botit) pystyvät sitten hallinnoimaan meitä ja asioitamme kivan tehokkaan kaavamaisesti. En halua olla tällä tavoin hallittavissa ja kytättävissä. Monien palvelujen saatavuus etääntyy yhä useamman botti-kerroksen päähän, jossa jokaisella portaalla pitää läpäistä tietty seula, pitää kelvata asiakkaaksi. Jos sitten oikein hyvin onnistuu nousemaan portaalta toiselle, niin saattaa lopulta päästä ihan ihmisen kanssa puheisiin. :'(
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #261 : pe 28.09.2018, 16:58:46 »
FB on muuttumassa aina vain vastenmielisemmäksi ja sekavammaksi. Mainoksia pukkaa enemmän kuin muuta sisältöä. Ennustan FB:lle surkeaa loppua. Alamäki on jo alkanut.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #262 : pe 28.09.2018, 17:06:32 »
Ennustan FB:lle surkeaa loppua. Alamäki on jo alkanut.

Toivottavasti.

Tosin alamäkiä on FB:llä tainnut olla ennenkin. Ja eipä FB:n loppu paljon lohduta jos tilalle tulee vastaava tuote.

Paikalla Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #263 : pe 28.09.2018, 17:11:59 »
FB:n markkinat ovat ehkä vasta edessä päin, kehittyvissä talouksissa. Eivät kaikki kysele FB:n touhujen perään samalla tavalla kuin me.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #264 : pe 28.09.2018, 22:06:51 »
FB on muuttumassa aina vain vastenmielisemmäksi ja sekavammaksi. Mainoksia pukkaa enemmän kuin muuta sisältöä. Ennustan FB:lle surkeaa loppua. Alamäki on jo alkanut.
Onneksi netti elää. FB taipunee totalitaarisen politiikan edessä ja alkaa sensuroimaan, mutta netti kehittää vaihtoehtoisia malleja.
Sehän se vapaassa netissä on iloista, se kehittyy.

Mutta eihän FB:ssäkään 96% ihmisistä käyttäydy huonosti, vain pieni osa. Nuo prosentit eivät ole oikeutettuja siihen, että sosiaalista mediaa pitäisi suitsia, koska haiskahtaa niin sensuurilta, jos pienen vähemmistön vuoksi somea halutaan (suomalainen vihervasemmisto!) rajoittaa... Sensuuri ei ole sananvapauden puolustamista.
« Viimeksi muokattu: pe 28.09.2018, 22:19:41 kirjoittanut Toope »
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #265 : la 29.09.2018, 23:31:43 »
https://yle.fi/uutiset/3-10426756
Sisäministeri Mykkänen haluaa puuttua netin anonyymiin kommentointiin, asia, jota totalitaristit ovat esittäneet jo kauan. En oikein käsitä, miksi tuo netin mukamas niin kauhia ilmaisu olisi ongelma? Onko tällä foorumilla se suuri ongelma? Joskus itse kukin toki pärähtää tai antaa vähän kännikommentteja, mutta onko se muka niin suuri ongelma, että netin anonyymiutta pitäisi sen vuoksi rajoittaa?

Mykkänen on totalitaristi, joka haluaa ilmaisunvapauden yhteiskunnan kontrolliin, vaikka demokraatit, vapaan yhteiskunnan kannattajat, haluavat ilmaisunvapauden olevan riippumatonta hallinnosta.

Miksi tuollaisia kuspäitä nousee Kokoomuksesta vuodesta toiseen?
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Paikalla Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #266 : su 30.09.2018, 05:35:33 »
Toope sekoittaa ja hämmentää.

On olemassa tämä isompi kuvio, joka koskee lähinnä amerikkalaisia isoja alustoja (FB, Twitter jne), ja joka linkittyy suoraan amerikkalaiseen politiikkaan. Kaikki muistavat varmasti vielä vuoden 2016 kohun, ja siitä alkaneen ajojahdin. Venäläiset trollit ja botit vaikuttamassa vaaleihin jne. Minun puolestani aivan sama, tehkööt mitä haluavat. Jos tämän kuvion seurauksena suuret mediat ajetaan alas, tai ne muuttavat radikaalisti muotoaan, se ei voisi minua oikeastaan paljon vähemmän kiinnostaa.

Mykkäsen puhe anonyymistä uhkailusta ja häirinnästä on eri keskustelu.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #267 : ti 02.10.2018, 23:24:52 »
Toope sekoittaa ja hämmentää.

On olemassa tämä isompi kuvio, joka koskee lähinnä amerikkalaisia isoja alustoja (FB, Twitter jne), ja joka linkittyy suoraan amerikkalaiseen politiikkaan. Kaikki muistavat varmasti vielä vuoden 2016 kohun, ja siitä alkaneen ajojahdin. Venäläiset trollit ja botit vaikuttamassa vaaleihin jne. Minun puolestani aivan sama, tehkööt mitä haluavat. Jos tämän kuvion seurauksena suuret mediat ajetaan alas, tai ne muuttavat radikaalisti muotoaan, se ei voisi minua oikeastaan paljon vähemmän kiinnostaa.

Mykkäsen puhe anonyymistä uhkailusta ja häirinnästä on eri keskustelu.
Miten eri keskustelu? Kyseessähän on mielipiteen, anonyymin sellaisen, rajoittaminen. Miksi yhteiskunnan pitäisi ylipäätään rajoittaa anonyymia mielipiteen ilmaisua, koska eikö sellainen juuri ole merkki siitä, että yhteiskunta sallii vapaata keskustelua?

Laitan asian nyt toisin päin: Millainen on yhteiskunta, joka näkee tarvittavana rajoittaa vapaata, anonyymia keskustelua asiasta? Eikö se sinusta muistuta NL:a, Puolaa 1982, kun "Solidaarisuusliikettä" rajoitettiin? Eikö tuo muistuta islamilaisista yhteiskunnista ja nykypäivän Kiinasta, joissa ei saa anonyymisti kritisoida yhteiskuntaa? Joten miksi ihmeessä Kokoomuspuolue tuollaista anonymiteetin likvidoimista haluaa Suomeen, jos ei halua valtiojohtoista mielipiteenilmaisua?

Totalitarismia tuollaiset näkemykset edustavat, eivät mitään muuta. Valtiolla ei mielestäni ole mitään oikeutta rajoittaa sananvapautta, koska sananvapaus ei ole riippuvainen hallinnosta. Se on oikeus, joka kuuluu ihmisille riippumatta hallinnosta. Tämä on amerikkalainen näkemys, jossa ymmärretään se, ettei hallinto voi sananvapautta sallia/rajoittaa, koska hallinnolla ei alunalkaenkaan ole oikeutta puuttua tällaiseen kansalaisten perusarvoon. Vain Euroopassa, jossa on olemassa perinteisesti ylhäältä alas annettu oikeuskäsitys, voivat tällaiset mykkästen totalitaariset näkemykset mennä läpi. Näin ei pitäisi tapahtua.
goo

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #268 : ke 31.10.2018, 11:16:27 »
FB voi olla myös helvetin hyvä eristämään ihmisiä toisistaan. Sitten kun on addiktoitunut siihen sen verran että alkaa toitottamaan elämänsä käänteitä seinällään, ja jotkut jopa kommentoivat, niin kyllä sitä aika apea olo tulee jos tulee päivä tai pidempikin jakso että kukaan ei sano yhtään mitään vaikka suurinpiirtein ilmoittaisi täällä hirressä killuvansa. Eiväthän kaverit hoksaa sanoa mitään, jos FB ei heille päivityksiä näytä. Ja aika mielivaltaisesti tuntuu näyttävän. Yksi jonkin aikaa FB-kaverinani ollut ihmetteli että miten minä näen hänen seinäpäivityksensä, kun ei hänelle näy ollenkaan kaverien päivitykset. Nyt minä en sitten näemmä näy muille lainkaan.

Millähän perusteella FB päättää sen että ketä pitää alkaa eristämään ja dissaamaan? Onkohan siinä joku kumuloituva meininki niin että jos kaverit jostain syystä vähänkin aikaa reagoivat vähän harvemmin seinääsi, niin sitten FB ei enää viitsi vaivautua näyttämään sitä ollenkaan.

Itsellenikin on mm. epäselvää että missä kaikissa FB-ryhmissä olen, koska en saa ilmoituksia kuin niiltä joihin kommentoin päivittäin. Edes se Pikakuvakkeet-pötkö jossa ryhmien pitäisi oleman, ei kaikkia näytä. Jos valitsee "Muokkaa" niin sitten ne näkyvät, mutta minkä ihmeen takia pitäisi olla muokkaamassa jos haluaa vain nähdä kaikki ryhmät joissa on jäsenenä? Idioottimaista.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #269 : ke 31.10.2018, 14:22:00 »
Itsellenikin on mm. epäselvää että missä kaikissa FB-ryhmissä olen, koska en saa ilmoituksia kuin niiltä joihin kommentoin päivittäin. Edes se Pikakuvakkeet-pötkö jossa ryhmien pitäisi oleman, ei kaikkia näytä. Jos valitsee "Muokkaa" niin sitten ne näkyvät, mutta minkä ihmeen takia pitäisi olla muokkaamassa jos haluaa vain nähdä kaikki ryhmät joissa on jäsenenä? Idioottimaista.
Jos klikkaat Etusivu, ja sitten klikkaat vasemmasta sivupalkista Ryhmät (siinä Pikakuvakkeet-linkin alla, osiossa Tutki), niin kaikki ryhmät, joihin kuulut, pitäisi näkyä.

(Siellä vasemman sivupalkin Pikakuvakkeet osiossa näkyy vain muutama (yleisimmin tai viimeksi käytetty? tai itse valittu) ryhmä, ihan tarkoituksellakin (jotta sivupalkkiin mahtuisi muutakin) - ne ovat eräänlaisia oikopolkuja vain.)
« Viimeksi muokattu: ke 31.10.2018, 14:32:46 kirjoittanut kertsi »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #270 : ke 31.10.2018, 15:38:21 »
Jos klikkaat Etusivu, ja sitten klikkaat vasemmasta sivupalkista Ryhmät (siinä Pikakuvakkeet-linkin alla, osiossa Tutki), niin kaikki ryhmät, joihin kuulut, pitäisi näkyä.

(Siellä vasemman sivupalkin Pikakuvakkeet osiossa näkyy vain muutama (yleisimmin tai viimeksi käytetty? tai itse valittu) ryhmä, ihan tarkoituksellakin (jotta sivupalkkiin mahtuisi muutakin) - ne ovat eräänlaisia oikopolkuja vain.)

Tänks. En ole koskaan noteerannut tuota Tutkia mitenkään. - Olenkin miltei 60 ryhmässä. Eihän noita muistaisikaan millään ilveellä.  :P

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #271 : ke 31.10.2018, 16:27:44 »
Liityin Facebookiin aika myöhään eli (täytyy katsoa "toimintalokista") helmikuussa 2009.

Tässä on ohje, miten liittymisajankohdan saa selville.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000000711694.html

Vuoden 2009 aikana olin kirjautuneena, mutta en keksinyt mitä Facebookilla tekisi. Minulla ei ollut minkäänlaisia aktivitteettejä. Joltakin entiseltä koulukaverilta tuli kaveripyyntö, mutta en sitäkään oikein ymmärtänyt vaan jätin sen hyväksymättä. En edes käynyt Facebookin sivulla.

Vasta joulukuussa 2010 - eli lähes kaksi vuotta liittymisen jälkeen - alkoi vähitellen tapahtua. Huomasin, että Facebookiin voi panna valokuvia. Koko oli surkea 640 pikseliä vai mitä se oli (720 jossakin vaiheessa), mutta panin silti ensiksi neljä vanhaa valokuvaa näytteille ja myöhemmin samassa kuussa seitsemän kuvaa. Tässä vaiheessa alkoivat tulla ensimmäisen FB-kaverit, jotka olivat vanhoja tuttuja entisiltä ajoilta.

Kun kuvien julkaisemisessa alkuun olin päässyt, latailin niitä vuoden 2011 kuluessa enemmän, ja samalla lisääntyi FB-kaveripiiri. Kuvat alkoivat herättää huomiota.

Jatkoin kuvian julkaisua seuraavina vuosina ja aivan viime aikoihin asti. Olisi iso työ laskea, miten monta niitä nykyisin kaikkiaan on, kun albumien lukumääräkin on jo (tämän pystyn laskemaan) 38, jos nyt oikein laskin + videoalbumi, jossa on vain yksi video. Kuvien kokonaismäärä on joka tapauksessa yli tuhat. FB-kaverien määrä on 144, ja kaikki ovat tulleet kaveripyyntöjen kautta. Itse en ole tehnyt kaveripyyntöjä... tai olen vahingossa kaksi, kun luulin "suggested" ehdotusta kaveripyynnöksi, ja teinkin itse vahingossa sellaisen. Poistin tällä tavalla vahingossa tulleet kaverit saman tien, koska haluan, että listassani ei ole minun itseni hinkuamia tyyppejä vaan kaikki ovat tulleet omasta aloitteestaan. 144:n joukossa taitaa olla pari kolme kuolluttakin, mutta roikkukoot siellä, kunnes häviävät.

Tällaista on siis ollut Facebook -aktiviteettini. Kuulun useisiin ryhmiin, joihin eräs tyyppi on minut tahtomattani kirjannut. Olen poistellut niitä tarpeen mukaan. Yhteen paikkakuntaryhmään kuulun myös. Se on siitä erikoinen ryhmä, että siinä on enemmän jäseniä kuin mitä paikkakunnalla on asukkaita. Joskus kommentoin jotain tässä ryhmässä tai lataan kuvan. Aika harvoin kuitenkin.

Pääperiaatteeni on koko ajan ollut se, että en esitä poliittisia tai yhteiskunnallisia näkemyksiä. Kukaan ei siis - paitsi vanhat tutut muuta kautta - tiedä poliittista kantaani tai maahanmuuttonäkemyksiäni poliisinäkemyksistä puhumattakaan.

Kun oma naama on pelissä, silloin on varovainen. Foorumi tai blogi, joissa voi esiintyä nimettömänä, ovat eri asioita. Niissä kerron todelliset mielipiteeni - tai ainakin ne mielipiteet, mitä kerron, ovat todellisia. Toisin sanoen minä - nimimerkkiä Kopek käyttävä henkilö - olen tässä ja nyt aidoimmillaan. Facebookissa esiintyvä "todellinen" minäni on oikeasti sensuroitu väärennys. Eikö ole hassua.
« Viimeksi muokattu: ke 31.10.2018, 16:50:25 kirjoittanut Kopek »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #272 : ke 31.10.2018, 21:20:13 »
No, itse tappelen vapaan mielipiteenilmaisun puolesta. Minusta se on länsimainen perusarvomme, jota ei pitäisi väheksyä.
goo

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #273 : ke 31.10.2018, 21:25:45 »
No, itse tappelen vapaan mielipiteenilmaisun puolesta. Minusta se on länsimainen perusarvomme, jota ei pitäisi väheksyä.

Mutta Facebook on liikeyritys, ja liikeyrityksen tarkoitus on tuottaa voittoa. Jos sensuroimalla saa enemmän rahaa kuin vapaalla ilmaisulla niin silloin sensuroidaan!

Jokainen voi miettiä sitäkin, miksi FB on ilmainen. Käyttäjät eivät siis ole maksavia asiakkaita - he ovat myytäviä tuotteita.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #274 : ke 31.10.2018, 22:55:04 »
Juu. Sananvapaus on myytävissä markkinoilla.
Toivottavasti vaihtoehtoisia foorumejakin toki sallitaan?
goo

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #275 : la 03.11.2018, 13:36:21 »
FB on ärsyttävä.

Kun sivun aukaisee, näkee tietyt kirjoitukset. Kun sivun sulkee ja avaa välittömästi uudestaan, on kuin tulisi toiseen maailmaan. Hetki sitten nähdyt päivitykset, käyttäjien tekstit, ovat kadonneet jonnekin (äärimmäisellä kaivelulla niitä voi löytää, kun varautuu kymmenen minuutin urakkaan) ja tilalla on jotakin aivan muuta.

Tietokone-Facebook ja kännykkä-Facebook ja Padi-Facebook ovat myös toisistaan poikkeavat. Kun yhdestä löytää jotakin, sitä on turha edes yrittää etsiä toisesta.

Mitä tällainen karmea sekavuus palvelee? Kai siihen joku syy on. Onko tavoitteena, että ihminen pannaan läträämään palvelua pelkästään siksi, että hänen näkökennttäänsä voidaan syöttää mahdollisimman paljon mainoksia. Minulle FB-mainokset toimivat ärsyttävyydessään antimainoksina.

Täytyypä kokeilla avata FB-sivu samaan aikaan kahdella tietokoneella. Vertailun vuoksi.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #276 : la 03.11.2018, 22:50:44 »
En minäkään FB:a käytä kuin pakosta. Sitä vaaditaan kommenttipalstoilla, kirjautumista vaaditaan monilla (joskus hyvilläkin) FB-sivuilla. On pakko kirjautua, vaikka ehkä pseudohenkilöllisyydellä. Mutta FB on mallina toki aika persuuksista, en ole koskaan pitänyt siitä.
goo

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #277 : pe 23.11.2018, 12:57:43 »
Onko olemassa mitään keinoa, jolla Facebookin viestiketjua voisi kelata taaksepäin nopeasti. Etsin erään ryhmän ketjusta syyskuussa esillä ollutta kuvaa kommentteineen. Vierityspalkkia pitkään jyystämällä pääsin hitaasti ja vaivalloisesti marraskuun alkuun, mutta syyskuuhun olisi vielä toivottoman pitkä matka. Ja kaiken lisäksi sivu pomppaa helposti alkuun, jolloin homma on aloitettava alusta.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #278 : pe 23.11.2018, 23:39:58 »
Onko olemassa mitään keinoa, jolla Facebookin viestiketjua voisi kelata taaksepäin nopeasti. Etsin erään ryhmän ketjusta syyskuussa esillä ollutta kuvaa kommentteineen. Vierityspalkkia pitkään jyystämällä pääsin hitaasti ja vaivalloisesti marraskuun alkuun, mutta syyskuuhun olisi vielä toivottoman pitkä matka. Ja kaiken lisäksi sivu pomppaa helposti alkuun, jolloin homma on aloitettava alusta.
Niin, FB oikeasti on aika perc:stä systeemi. Miksi tuollainen on yleistynyt? Eikö parempaa keksitty?
Nyt FB alkaa olla toki myös aika sensuuriherkkä, monia bannataan. Joten miksi pitäisi tukea tuolllaista?
goo

Poissa Juha

• Konkari
  • Back
« Vastaus #279 : ma 03.12.2018, 10:00:13 »

Kirjallisuus vs Some

Olin lauantaina eräässä kirjallisuus-seminaarissa, kuuntelemassa muutamaa panelistia. Aiheena taisi olla Some vs perinteisempi kirjallisuus. Joka tapauksessa tilaisuudessa käsiteltiin kirjallisuutta, muutaman kirjoittajatyyppisen vinkkelistä, sekä myös somea.

Joku kertoili, että yleensä mellakoita on syntynyt lähinnä somesta, ja siitä, kun tiedotusvälineitä on vallattu. Informaatiokanavaan pääsy olisi varmaan sitten se juttu, ja kirjat tässä yhteydessä ovat sen verran järeää ainesta, ettei suoraa vaikutusta uhkana ole samalla tapaa.

Mainittiin Marx, mutta jos mellakoita katsoo liittyvän hänen kirjalliseen tuotantoon, niin mellakoiden ja kirjoittamisen välissä oli melkoisesti aikaa.

Tuli väistämättä se miete, että jos kirjallisuus on peruste jollekin mellakalle, niin aikaa voi ottaa, tosin mellakka voi samalla olla suurempi, kun taakse on latautunut enemmän. Voisi arvella.

Itse jonkin verran vierastan myös perinteistä kirjallisuutta, tietyssä mielessä. Siitä puuttuu prosessinomaisuus, iteroivampi tyyli, mikä korostuneempana voi ilmetä pelkkänä sättinä tai heittelynä, vaikka somessa.

Sen verran arvostan eri kommunikointityylejä, että sätti on mitä hienointa, myös porukalla. Samaa on perinteinen kirjallisuus. Molempiin liittyy heikkouksia ja vahvuuksia, ja jos vain joku vuorovaikutusalustatyyppinen käytössä, ja kuitenkin elämässä mennään koko laajuudella, niin elämän käsittely voi olla sidottu valitun kommunikointikavan heikkouksiin.

Yksipuoleisuus luonnossa yleensä tappaa. Vähän kaukaa haettu selitys, mutta arveluksi käy. Oma mieltymys ei tue mitenkään yksipuolisuutta. Yleensäkään vaikea tykätä siitä, mikä ei toimi, jos jotain toimintaa odottaa.

Saatan itse somessakin monologisoida, kuten vaikka kirjailija voi monologisimpana tuottajana näin tehdä. Tämä ei ole ongelma, jos tarvitsee käydä asioita läpi, ja matkata ajatusten mukana. Matka on se juttu, saamiset, joita syntyy spontaanisti. Matkantekotyylin vaihtelu on erittäin tärkeä, nimeomaan sen matka-vaiheen liiketilan kannalta.

Monologisointi hyvässä mielessä voi olla esim tutkimusmatkaa. Sitä ei saa edes rikkoa väliohjauksilla. Jossain vaiheessa jotain voi lyödä kasaan, ja jos selvyyttä on saatu, sen mahdollisuutta, voi olla parempi osallistumaan, reissujen jälkeen, kun on mitä tuoda "pöytään".

Ääripää hyödyllisestä monologisoinnista on aktiivinen debatti, jossa ei ole mitään kulkua, eikä selvyyttä, vaan tyhjästä tulee se asia, jota käydään läpi, eikä lopulta tiedetä, mitä on tarkoitus käydä läpi. Sovelluspotentiaalia tässäkin. Hyvää metaa saa aikaan, jne. Tämä mielipide ei ole huumoria. Joskus tyhjäkäyntitärkeilystä ei osata palata siihen, mikä voisi olla tarttumisen arvosempaa.

Jos yhteisrakentaminen on tärkeää, ja se, että kontribuutiota syntyy kauttaaltaan, ja niin, että kontribuutio suppenee, kohden jotain kaikille käypää näkemystä, joidenkin vaiheitten jälkeen, vaikka alkuun tätä ei näkyisikään, niin tällainen rullaavuus, ja sen ylläpito on tärkeää, ettei ajaudu sumppuun, jossa kaikki lyö tyhjää. Yksintuottajanakin voi tarinmatkoissa päätyä sumuun, jossa ei tiedä, mistä jatkaisi. Ehkä ei kannata mistään.

Yhteisrakentamisen sujuvuudessa ei ehkä voi olla liian pitkiä monologeja, joita on vaikea kaataa yhteiskäyttöön, jolloin ne jäävät dominoimaan, liiaksi. Vaikea sanoa kunnon irroitusmenetelmää.

Esim Karl Marxin tuotanto yhteisrakentamisena ei ole kiva juttu, kaikilla tavoin. Siinä kun se kontribuutio tulisi osaksi sujuvaa yhteisrakentamista, kääntyy huomio koko materiaalin omituisteluun. Hyväkin tuotanto voi olla pelkkää painolastia, jolloin tällaisesta voi avautua kyllä mahdollisuuksia, jopa ongelmanrakentamisen kautta, jollekulle.

Ehkä jotkit kontribuutiot eivät sula oikein koskaan, mutta silti pitävät koukussaan niin, ettei niistä voi irtisanoutuakkaan. Melkoista räjäytystä voi joskus tarvita, mielensiivous tilaan, josta jonnekkin järkevään voi edetä.