Kirjoittaja Aihe: Fiilikset ja päivän mietteet (nro 3)  (Luettu 58682 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Brutto

• Konkari
Vs: Fiilikset ja päivän mietteet (nro 3)
« Vastaus #2280 : ma 24.12.2018, 12:12:46 »
^Sinulta jäätyi ilmeisesti huohotinletku. Eli moottorin etupuolella öljyphjasta imuputkelle tuleva letku. PSA:n tyyppivika. Huohotinputki kerää pakkasilla sisäänsä öljylimaa ja vettä, joka jäätyy kylmän ajoviiman johdosta tiiviiksi tulpaksi. Tämän jälkeen paine kasvaa kampikammiosssa kunnes se purkautuu jostakin ulos. Yleensä se heittää ölytikun pihalle ja öljyt perässä, mutta voi korkata jonkun stefankin. Samalla tulee tietenkin öljyt ulos ympäri konehuonetta ja mikäli ajo jatkuu, moottori leikkaa kiinni. Pösössä edes oljynpainevalo ei ehdi varoittamaan ennen kuin on myöhäistä.

Autossasi saattaa olla sähköinen huohottimen lämmitys joka ei toimi. Lämmittimellä on yleensä sama sulake jonkin toisen sähkölaitteen kanssa ja se on voinut palaa. Ensiapuna voit irroittaa huohotinletkun jossakin lämpimässä tilassa ja rassata sen sisältä puhtaaksi. Se on helppo homma, yksi klemmari auki ja putken yläpää irti. Sillä selviää muutaman sata kilometriä. Lisäksi putken voi eristää solumuovisella putkieristeellä. Putken ulkohalkaisija on ilmeisesti noin 22 milliä ja solumuovinen putkieriste siihen maksaa 0,7 euroa Bauhausissa. Ja lopuksi vielä nokka tukkoon eli viimasuoja pahvista etusäleikön päälle. Ja tosiaan, Diamond tekee vähemmän limaa kuin Mobil. En tiedä miksi.
« Viimeksi muokattu: ma 24.12.2018, 12:15:53 kirjoittanut Brutto »

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #2281 : ma 24.12.2018, 14:13:47 »
^Sinulta jäätyi ilmeisesti huohotinletku. Eli moottorin etupuolella öljyphjasta imuputkelle tuleva letku. PSA:n tyyppivika. Huohotinputki kerää pakkasilla sisäänsä öljylimaa ja vettä, joka jäätyy kylmän ajoviiman johdosta tiiviiksi tulpaksi. Tämän jälkeen paine kasvaa kampikammiosssa kunnes se purkautuu jostakin ulos. Yleensä se heittää ölytikun pihalle ja öljyt perässä, mutta voi korkata jonkun stefankin. Samalla tulee tietenkin öljyt ulos ympäri konehuonetta ja mikäli ajo jatkuu, moottori leikkaa kiinni. Pösössä edes oljynpainevalo ei ehdi varoittamaan ennen kuin on myöhäistä.

Miten tuo on pösön turbossa toteutettu?

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #2282 : ma 24.12.2018, 14:19:11 »
Kiitos neuvoista.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #2283 : ma 24.12.2018, 15:11:41 »

Miten tuo on pösön turbossa toteutettu?

Veikkaan, että Kopekilla on XU 10-sarjan moottori. Sitä tehtiin vapaasti hengittävänä ja turbollisena sekä 8 ja 16-venttiilisinä. Useimmissa sen tyypin moottoreissa oljyntäyttökorkki ei sijaitse tyypilliseen tapaan venttiilikopassa, vaan huohotinletkujen välissä. Siinä on kolme letkulähtöä: yksi öljypohjaan, yksi imuputkelle heti ilmansuodattimen jälkeen ja kolmas kaasuläppäkoteloon. Mikä tahansa noista kolmesta letkusta voi jäätyä. Jos alaletku on jäässä ja öljyä menee lisäämään, valuu lisättävä öljy öljypohjan sijasta imusarjaan sekä kaasuläppäkoteloon ja päätyy lopulta katalysaattoriin. Seurauksena on kamala savutus.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #2284 : ma 24.12.2018, 15:45:10 »
Kopekin auto lykkäsi savut konehuoneessa, öljytty katalysaattori savuaa pakoputkesta.

Katalysaattori on muuten kallis laite.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #2285 : ma 24.12.2018, 15:59:07 »
Ihminen, jolta ostin ensimmäisen 1,6 litran 405:n, suositteli irrottamaan imuilman lämmittimeltä jäähdyttimen yhteydestä tulevan letkun talveksi jäähdyttimen puoleisesta päästä. Sillä hänen mukaansa vähennetään öljyn "vaahtoamista". Huohotinletkusta ei tainnut olla puhetta. En tiedä, mhin ohje perustui, ja oliko se täyttä huuhaata. Nykyisen autoni moottori on 1,8 litrainen.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #2286 : pe 28.12.2018, 18:49:14 »
Selasin viime kesän päiväkirjaa. Mm. tällaista olen kirjoittanut kesäkuussa. Nimet "Hoviniemi", "Höpö", "Jämsänkoski"  ja "häkäpönttöautoista" eivät ole todellisia. Muutama sana on myös poistettu yhdestä kohdasta, ehkä turhaan, mutta poistettu kuitenkin. Näitä pieniä muokkauksia lukuun ottamatta teksti on autenttista.

Tulomatkalla mietin ahdistuneena Hoviniemi-kysymystä ja kuvittelin tilanteen, jossa kertoisin Höpölle, että en voi hakea tavaroitani Hoviniemestä, jos ne siellä vielä ovat, koska sinne mennessäni kuolisin sydänkohtaukseen, ja joku muu kuolisi. En pystyisi hillitsemään itseäni vaan ryntäisin jonkun kimppuun tappotarkoituksessa. Olen nähnyt tällaisia uniakin. En uskalla ottaa riskiä.

Ja kuinka ollakaan, en mennyt kuin vähän aikaa siihen, kun keskustelin Höpön kanssa, ja keskustelu ajautui juuri tähän asiaan. En haluaisi puhua tästä aiheesta!!! Se on kuin puukon kääntelemistä haavassa. Olen täysin eri aaltopituudella Höpön kanssa. Olen täysin erilainen ihminen. Olen tunneihminen. Höpö on tunteita vailla oleva äärirealisti. Höpöltä puuttuvat “hermot” kokonaan. Höpöltä puuttuvat häveliäisyys, arkuus ja nolojen tilanteiden pelko, jotka ovat minulla ylikorostuneita. Höpön itsetunto on ääretön, minun nolla. Höpö esitti ehdotuksia, että ostaisin vanhan kontin tavaroilleni. Maksaisi vain viisisataa tai tonnin. Millä ihmeen rahoilla tuollaisen ostaisin, ja millä maksaisin kuljetuksen. Muutama päivä sitten Höpö ehdotti, että ostaisin käytetyn Volkswagen Transporterin millainen sillä itselläänkin on. Niitä saa Höpön mukaan tonnilla. En haluaisi kertoa Höpölle, ettei minulla ole mitään tonneja sijoitettavaksi pakettiautoihin ja kontteihin. Haluaisin ostaa 1250 euroa maksavan hitsauslaitteen, että saa siihenkään rahaa kertymään millään.

Minua ärsyttää tilanne, jossa joutuisin kertomaan, ettei minulla ole rahaa, ja rahan puute on suuri syy siihen, ettei mistään tule mitään. Masennus, huono organisointikyky, ADHD ja laiskuus ja muut tämän tyyppiset asiat ovat lisäsyitä. En haluaisi vedota tällaisiin asioihin. Minun pitäisi sanoa, että olen masentunut ja rahaton, älkää enää koskaan kyselkö mitään! Eihän tällaista sanota.

Jämsänkoskella olen kyselyjen ja silmälläpidon kohde. En pidä siitä. Tänäänkin kaksi tuntematonta miestä tuli kyselemään. Tyypit eivät selvästikään tienneet häkäpönttöautoista juuri mitään. Masentuneena en haluaisi tehdä tiliä asioistani ja niiden rappiotilasta kenellekään.

Sen verran on edistystä tapahtunut, että olen ostanut edellä mainitun hitsauslaitteen.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #2287 : pe 28.12.2018, 18:55:27 »
Eka vuosi herran aikoihin että en ostanut jouluksi kinkkua. Ei huvittanut semmoista kiskoa näillä nivelillä, plus vatsakin vikuroinut niin ettei sitä raskasta ravintoa viitsinyt vetää. Jotain Pirkan joulukinkkusiivua kumminkin atrioin, eikä maistunut yhtään joulukinkulle.

Mutta sitten iski kuitenkin ahneus ja päätin katsastaa alekinkut. Ja kuinka ollakaan löysin Prismasta kinkun jonka alkuperäinen hinta on ollut noin 45 € ja minä sain sen alle 14 euron! Lähes 7 kg mötikkä. Jos ei himot iske ennen aikojaan, säästelen tätä lihaläjää keväälle päin ja siinäpä on sitten meikäläisen 50-vuotislahja itseltäni itselleni. Paistaa sen sitten sopivana aikana ja osan paistetuista lihoista voi pakastaa vaikka pääsiäisenä nautittavaksi.

Mitä ihmeen järkeä on ollenkaan ostaa kalliilla rahalla kinkku jouluksi, kun on perheetön ihminen ja kyllähän ne joulun tylsät päivät siinä jotenkin saa lusittua läpi kinkuttakin...

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #2288 : la 29.12.2018, 19:34:25 »
Onhan tämä nettielämä kieltämättä ollut turhan tuimaa pari viime päivää. Ensin törmäsin pitkästä aikaa sellaiseen reliikkiin joka ei näe mitään eroa homojen keskinäisessä seksuaalisessa kanssakäymisessä siihen että panee elukoita tai kakaroita. Käsittämätöntä. Yritin asiaa teroittaa yhden toisen naishenkilön kanssa, mutta siitä seurasi vain joku salaviha jota tyyppi sitten ryhtyi purkamaan kääntelemällä ja vääntelemällä minun sanomisiani niin että lopulta olin suurinpiirtein jo joku juoppokin, olevinani. Ja mistäänhän en tietenkään niin suutu kuin siitä että vihjaillaan alkoholistiksi. Minua, raivoraitista ihmistä! Oli siinä ja siinä etten sanonut yhtä sun toista tyypin omista kotikuvioista joita hän oli julkisesti käsitellyt. Joiden nojalla olin jo itse kehittänyt antipatian häntä kohtaan. Eli molemminpuolinen inhosuhde.

Seuraavaksi sitten yhtäällä toisaalla joku tyyppi repi perseensä että kehtasin olla ilotulitteita vastaan. Emmä jaksa edes veivata kaikkea sitä läpi, mutta joillekinhan on näemmä ihan pyhä missio että kakaroiden pitää saada silpoa kätensä räjähteillä ja hommata itselleen sokeita silmiä. Viimeksi kun tilannetta seurasin, minusta leivottiin rasittavaa ihmistä, jos oikein asian ymmärsin. No siitä vain. Eihän minulla edes ole lapsia, mutta jotenkin minua ei vaan viehätä ajatus rammoista kakaroista ihan vaan sen takia että jollekin aikuiselle kääkälle on tärkeää että jokainen saa paukutella sen minkä ehtii.

Minun mielestäni yksityisten ammuskelut ovat täysin turhia. Ammutaan sinne sun tänne täysin vailla koordinaatiota. Paikkakunnan järjestämä kaikille vapaa ammuntatapahtuma on parempi ja yleensä myös hienompi tapahtuma. Kaikki paska ammutaan kerralla taivaalle ja se siitä. Jos sitä nyt sitten tarvitsee ampua lainkaan. Onhan se komeaa katseltavaa, mutta kuka sitä meteliä kaipaa? Ehkäpä rakettien pauketta voisi vaikkapa tallentaa ja paukkurakkaat ihmiset voivat sitten kuunnella kuulokkein jatkuvaa pauketta vaikka all night long jos huvittaa.

Poissa Juha

• Konkari
  • Back
« Vastaus #2289 : la 29.12.2018, 19:40:26 »

Minäkin yritän pientä taukoa. Päivän tapahtumiin sanon sen huomion, joka tuntuu arvokkaalta ...

Debattia käydään paljon menneestä. Miten siitä kannetaan vastuuta, ja miten ositetaan asioita.

Tapa se on tuokin, mutta mielestäni joskus erityisen kehno. Voi miettiä, millaisia ovat tämän menon selkeät ja tuntuvat konkretisoitumat.

Jenkkien oikeustyylikin tuli tänään mainittu. Tuskin sinne rajoittuu.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #2290 : la 29.12.2018, 20:08:49 »
Kävin Itäkeskuksen Taco Bellsissä. En ole käynyt aikaisemmin ketjun liikkeissä. Ostaminen vaikuttaa vaikealta. Onneksi tytär auttoi. Ehkä seuraavalla kerralla osaisin ostaa jo itsekin.

Taco Bellin tyyppisissä paikoissa ongelma on se, että ensimmäistä kertaa tuleva asiakas ei tiedä, mitä putiikissa myydään. Tuotteet esitellään kuvina kassan takaseinällä, ja kuvien alla on hyvin pienellä tekstillä selostusta siitä, mitä tuotteet sisältävät. Kun asiakas saapuu kassan eteen, myyjä olettaa, että hän tilaa jotain. Kehittyy nolo tilanne, jossa asiakas jääkin tässä vaiheessa tiiruilemaan kassan takaisenällä olevia kuvia ja tekstejä pystyäkseen päättämään, mitä hän haluaa. Minun hermoni eivät kestäisi tuollaista, joten osoittaisin summssa jotain kuvaa ja sanoisin, että otan tuollaisen - ja katsoisin sitten, mitä sain.

Tuotekuvien ja tuotetietojen pitäisi olla näkyvissä jo liikkeen ovensuussa.

Maccarista ostaminen jossakin muualla kuin Suomessa (ja myös Suomessa) on edellä mainitusta syystä sietämättömän vaikeaa ja stressaavaa. No, enpä näissä paikoissa juuri käykään.

Tämä runo kuvaa hyvin Maccarista ostamisen sietämätöntä vaikeutta:

https://www.poetryfoundation.org/poems/53322/mcdonalds-is-impossible