Kirjoittaja Aihe: Fiilikset ja päivän mietteet (nro 3)  (Luettu 32312 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Fiilikset ja päivän mietteet (nro 3)
« : su 20.08.2017, 22:00:26 »
Vituttaa tuo tapa viedä kukkia, kynttilöitä tai mitä lie krääsää onnettomuus- tai surmapaikoille. Ensimmäisen kerran taisin kiinnittää asiaan huomiota poliisisurmien jälkeen 1997. Silloin ajattelin, että ihmiset saavat kynttiläosallistumisestaan jotakin sensationalistista mielihyvää tylsään elämäänsä. Samoin ajattelen yhä tämän ilmiön äärellä.
Minä tässä vain, anteeksi.

kuukautiset

• Vieras
Vs: Fiilikset ja päivän mietteet (nro 3)
« Vastaus #1 : ma 21.08.2017, 07:51:14 »
Vituttaa tuo tapa viedä kukkia, kynttilöitä tai mitä lie krääsää onnettomuus- tai surmapaikoille. Ensimmäisen kerran taisin kiinnittää asiaan huomiota poliisisurmien jälkeen 1997. Silloin ajattelin, että ihmiset saavat kynttiläosallistumisestaan jotakin sensationalistista mielihyvää tylsään elämäänsä. Samoin ajattelen yhä tämän ilmiön äärellä.

Uskon että ihmiset sitä kautta purkaa omaa ahdistustaan.
Maailma on kuitenkin niin turvallinen joten tollaset tapaukset järkyttää.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #2 : ma 21.08.2017, 16:34:48 »

Paskanmarjat! Kuka yhdestä satunnaisesta iskusta nyt niin hirveästi ahdistuu? Lähinnä ne harvat, jotka olivat paikalla silloin sekä uhrien läheiset. Muut ovat sitten niitä, jotka saavat kynttiläkrääsällä osallistuttua tapahtumaan, ikään kuin fiiliksen, että tää koskee just MUA. Ja MULLA on vähäks niin hirveesti ajatuksia tästä ja tunteita. Mä olin MELKEEN siellä, koska mun kummin kaiman lapsenvahti oli just viiden korttelin päässä kun puukotus tapahtui. Mun elämä on UHATTUNA. Ja siks mun pitää saada tvitteriin, äääässpuukkiin, instaan ja FuckUppiin kuva musta ja mun kynttilästä.

socrates

• Vieras
« Vastaus #3 : ma 21.08.2017, 16:39:49 »
Komppaan Anemonea, nämä kynttiläsekoilut ovat ihan perseestä.

Jos jossain juoppoporukassa olisi puukotettu pari pulimummua hengiltä, ei se ketään kiinnostaisi.
Teroilu antaa joillekin syyn leikkiä hyvää ihmistä.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #4 : ma 21.08.2017, 17:01:01 »

Minä taas pääsin lehteen. Mutten tietenkään halua kertoa miten ja missä.

Kai minäkin jollakin tavalla "pääsen", kun toimittaja vielä tänäänkin soitteli. En vain halunnut, että kuvaa tulee. Muutenkin olen sitä mieltä, että teot puhukoot puolestaan ja nekin vasta sen jälkeen, kun ne on tehty. Ja kun aikaansaanokset ovat mitä ovat eli eivät paljon mitään, niin ei silloin kaipaa julkisuutta tekemättömyydelleen ja aikaansaamattomuudelleen.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #5 : ma 21.08.2017, 17:10:31 »

Minä taas pääsin lehteen. Mutten tietenkään halua kertoa miten ja missä.

Kai minäkin jollakin tavalla "pääsen", kun toimittaja vielä tänäänkin soitteli. En vain halunnut, että kuvaa tulee. Muutenkin olen sitä mieltä, että teot puhukoot puolestaan ja nekin vasta sen jälkeen, kun ne on tehty. Ja kun aikaansaanokset ovat mitä ovat eli eivät paljon mitään, niin ei silloin kaipaa julkisuutta tekemättömyydelleen ja aikaansaamattomuudelleen.

Minäpä olen kuluvana vuonna päässyt jo yli 50 kertaa. Viiteen eri lehteen. Lällällää.

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #6 : ma 21.08.2017, 17:17:41 »

Paskanmarjat! Kuka yhdestä satunnaisesta iskusta nyt niin hirveästi ahdistuu? Lähinnä ne harvat, jotka olivat paikalla silloin sekä uhrien läheiset. Muut ovat sitten niitä, jotka saavat kynttiläkrääsällä osallistuttua tapahtumaan, ikään kuin fiiliksen, että tää koskee just MUA. Ja MULLA on vähäks niin hirveesti ajatuksia tästä ja tunteita. Mä olin MELKEEN siellä, koska mun kummin kaiman lapsenvahti oli just viiden korttelin päässä kun puukotus tapahtui. Mun elämä on UHATTUNA. Ja siks mun pitää saada tvitteriin, äääässpuukkiin, instaan ja FuckUppiin kuva musta ja mun kynttilästä.

Kyllähän se kieltämättä jotenkin kornilta ja pinnalliselta voi tuntua, kun sivulliset ottavat osaa kynttilämerin, jos itse on tragedian ytimessä. Mutta toisaalta miten muutenkaan heidän pitäisi reagoida. Ei kai sekään parempi olisi, että kukaan ei piittaisi mitään eikä osoittaisi myötätuntoa.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #7 : ma 21.08.2017, 17:19:48 »
Komppaan Anemonea, nämä kynttiläsekoilut ovat ihan perseestä.

Jos jossain juoppoporukassa olisi puukotettu pari pulimummua hengiltä, ei se ketään kiinnostaisi.
Teroilu antaa joillekin syyn leikkiä hyvää ihmistä.

Emmä oikein usko että pääasia on teroilu, vaan se että uhrit olivat juurikin ns. kunnon ihmisiä, eivätkä puliveivareita. Kaikenlaisille häppeningeille joissa ihmisiä on kuollut enemmän kuin yksi pystytetään plakaatteja ja vuosipäivää vietetään vielä vaikka 100 v päästäkin. Muistetaan vaikkapa Estonia ja sisäveden alus Kuru. Ja tämä tapaus kun jätkä ampui kahdeksan poliisia, ja sitten myöskin joku ruutitehdas(?) pamahti kun olin itse lapsi. Onhan näitä. Ja Kyllikki Saari, yksikin ruumis riitti "maansuruun".

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #8 : ma 21.08.2017, 17:24:02 »
Minua aikoinaan ärsytti kun tsunamin jälkeen joku suomalainen muija Suomessa ulisi netissä kun hän oli ollut Lapissa ja kävi niin kova tuuli että hän pelkäsi katon irtoavan majapaikassaan. Mutta olisikohan se ollut radiossa vallan kun sanottiin että silloin kun tapahtuu jotain kamalia, ihmiset ottavat siitä itselleen (teko)syyn surra omia surujaan. Kun he eivät kykene, uskalla, kehtaa, osaa tuntea omia negatiivisia tunteitaan, silloin joukkosuru on heille eräänlainen "lupa" päästää kaikki omat tuntemukset valloilleen. Itku saattaa olla hyvinkin aitoa, mutta kohde vain on väärä. Jos näiden ihmisten kanssa lähtisi analysoimaan että mikä heitä oikeasti ahdistaa, luulen että defenssit olisivat niin pahat että aggressiota sieltä vain tulisi. Suomi on maa jossa ei saa tuntea yhtikäs mitään, paitsi kollektiivisesti...

Senhän takia juurikin minua ajoittain joku ihminen netissä alkaa inhoamaan tosissaan koska lässytän omia asioitani täysin avoimesti, enkä hae jotain tekosyytä ja lupaa mistään muusta, itseni täysin ulkopuolisesta asiasta, olla pahoilla mielin. Tällainen käytös ei ole suomalaista.

Poissa Vanha aatami

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #9 : ma 21.08.2017, 17:31:02 »
Vituttaa tuo tapa viedä kukkia, kynttilöitä tai mitä lie krääsää onnettomuus- tai surmapaikoille.

Paskanmarjat! Kuka yhdestä satunnaisesta iskusta nyt niin hirveästi ahdistuu?

Kyllähän se kieltämättä jotenkin kornilta ja pinnalliselta voi tuntua, kun sivulliset ottavat osaa kynttilämerin, jos itse on tragedian ytimessä. Mutta toisaalta miten muutenkaan heidän pitäisi reagoida. Ei kai sekään parempi olisi, että kukaan ei piittaisi mitään eikä osoittaisi myötätuntoa.

Ainahan torisurma-asioissa voi järjestää "NYT SAA RIITTÄÄ" -suurmielenosoituksia. Esim. väkivaltaan paneutunut äärivasemmisto johtajineen voisi osittaa asiassa aktiivisuutta.....

PM.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #10 : ma 21.08.2017, 21:42:45 »
Ahdistuksia, oman surun suremista, defensseja...Paskanmarjat näillekin. Nykyään huomattava osa ihmisistä on infantiileja sensationalisteja, jotka hakevat pientä potkua elämäänsä osallistamalla itsensä milloin mihinkin mediapamaukseen.

Poissa Vanha aatami

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #11 : ma 21.08.2017, 21:48:01 »
Ahdistuksia, oman surun suremista, defensseja...Paskanmarjat näillekin. Nykyään huomattava osa ihmisistä on infantiileja sensationalisteja, jotka hakevat pientä potkua elämäänsä osallistamalla itsensä milloin mihinkin mediapamaukseen.

Niin. Niitä vitun insinöörejä....?

PM.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #12 : ma 21.08.2017, 21:58:47 »
Jaa, en tiedä miten inssit suhtautuvat kynttilöihin, nallekarhuihin, posliinienkeleihin ja rumiin kukkakimppuihin. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että kovin sankoin joukoin eivät tällä kertaa ole juuri inssit olleet liikenteessä Turun torilla.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #13 : ma 21.08.2017, 22:01:56 »
 Kun yhteiskunta on pirstaloitu ja pirstaloitunut, yhteisöllisyyden kokemuksia haetaan mitä erilaisimpiin ilmiöihin ja tilanteisiin liittyen. Yhteisöllisimmillään Suomi on tainnut olla viimeksi lätkän MM-kisoissa 1995, sen jälkeen kaikki on mennyt "yhtenäisen kansan" näkökulmasta alas päin.

Ihminen on laumaeläin. Haluamme kuulua johonkin, kokea yhteisöllisyyden tunteita (Ja juuri niitä ilmaistaan myös surun ja myötätunnon kautta). Se on meissä sisäänrakennettuna.

Tähän samaan ilmiöön liittyy valtakunnan sekularisoituminen. Ei se tarkoita, että uskonnolliset tunteet ja tuntemukset katoaisivat mihinkään, nyt niitä vain kanavoidaan eri tavoin, ja laajemmalla spektrillä. New Age -hömpötyksestä astrologiaan, shoppailuun ja tavaramerkkeihin, muihin ideologioihin (Kuten monikulttuurisuus ja maailmansyleily), jne... Niiin paljon on maailma muuttunut, mutta silti ihminen ei ole pohjimmiltaan muuttunut.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #14 : ma 21.08.2017, 22:05:37 »
Jaa, en tiedä miten inssit suhtautuvat kynttilöihin, nallekarhuihin, posliinienkeleihin ja rumiin kukkakimppuihin. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että kovin sankoin joukoin eivät tällä kertaa ole juuri inssit olleet liikenteessä Turun torilla.
Asiaa varsinaisesti tietämättä veikkaan, että myös Halla-Ahon kannatus alkaa olla nuorten keskuudessa kovaa. Mikään ei todellakaan viittaa siihen, että Suomella olisi heille tarjolla parempi tulevaisuus, kuin mitä nyt esim. oma sukupolveni keskimäärin sai nauttia.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #15 : ma 21.08.2017, 22:14:53 »
Ihmepsykologeja ja -sosiologeja täällä tuutintäydeltä sössöttämässä vaikeaksi ihan päivänselvää asiaa. Joskus asiat on just sitä miltä ne näyttää eli IHAN HEMMETIN YKSINKERTAISIA. Ihmisestä on kiva tuntea itsensä ja tylsäntyhmä elämänsä jotenkin erityiseksi. Sen erityisfiiliksen saa kivasti osallistumalla johonkin yhteissolidaarisuuteen, josta vielä saa selfien ja peukutuksia ja jakoja ja WTF.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #16 : ma 21.08.2017, 22:23:31 »
Ihmepsykologeja ja -sosiologeja täällä tuutintäydeltä sössöttämässä vaikeaksi ihan päivänselvää asiaa. Joskus asiat on just sitä miltä ne näyttää eli IHAN HEMMETIN YKSINKERTAISIA. Ihmisestä on kiva tuntea itsensä ja tylsäntyhmä elämänsä jotenkin erityiseksi. Sen erityisfiiliksen saa kivasti osallistumalla johonkin yhteissolidaarisuuteen, josta vielä saa selfien ja peukutuksia ja jakoja ja WTF.
On se näinkin, mutta ei tuossa edellisessäkään nyt mitään vaikeaa tai monimutkaista ole. Myös narsistinen käytös on lisääntynyt (Ei vain Suomessa, vaan kaikkialla) ja se näkyy niinkin, että Turun tapahtumissakin oli paljon ihmisiä jotka vain tallensivat kännyköillään tapahtumia sen sijaan, että olisivat menneet apuun.

Paikalla Safiiri

• Konkari
« Vastaus #17 : ti 22.08.2017, 08:27:01 »
On se näinkin, mutta ei tuossa edellisessäkään nyt mitään vaikeaa tai monimutkaista ole. Myös narsistinen käytös on lisääntynyt (Ei vain Suomessa, vaan kaikkialla) ja se näkyy niinkin, että Turun tapahtumissakin oli paljon ihmisiä jotka vain tallensivat kännyköillään tapahtumia sen sijaan, että olisivat menneet apuun.

Tosin juuri kännykkäkuvat ja -videot nykyään on usein apuna, kun tapahtumista tai tekijöistä yritetään saada selkoa. Siten se ei ole ihan niin turhaa ja tarpeetonta kuin annat ymmärtää. Valvontakameroita ei ole joka paikassa, eivätkä ne kuvaa joka kulmasta. Se ei myöskään ole täysin vaaratonta, vaan saattaa olla väkivaltaan yllyttävääkin, jos rikoksentekijä sen huomaa.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #18 : ti 22.08.2017, 08:37:57 »
Itse ihmettelen, minkä raivon jossakin saa aikaan muutama kukkakimppu ja nalle osoituksena yhteisestä pahasta olosta. En ole ottanut osaa yhteenkään vastaavaan tapahtumaan, mutta voin kuvitella, että vähän kuin hautajaiset se voi toimia jollekin kanavana käsitellä pahaa oloa, surua ja pelkoa. En ymmärrä, miksi minun pitäisi raivota netissä, miten vituttaa moinen.

T: Xante

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #19 : ti 22.08.2017, 08:52:35 »
Nyt kun kerta mainitsin tuosta "tsunamin vuoksi Lapissa pelänneestä" naisesta, niin itseäni tosiaan ärsyttää se että aletaan "omimaan" joku juttu mikä ei itselle kuulu millään tavalla. Tuntuu perin merkilliseltä jos toisella puolella maailmaa kuolee muutama suomalainen, niin se jotenkin ihmeellisesti vaikuttaa niin että joku täällä Suomessa pelkää oman henkensä puolesta. Tämä on vähän kuin jotain maailmanloppuhysteriaa. Nyt se lopunaika alkoi...

Paljon todennäköisempää kuin kuolla myrskyssä Lapissa siksi että Aasiassa oli tsunami on tietysti joutua toisessa suomalaisessa kaupungissa puukotetuksi koska Turussakin jo puukotettiin. Mutta toisaalta... En minä osaa sanoa onko se minulle joku erityisen suuri pelko. Tai jos pelkää jo valmiiksi kaikkea ja kaikkia, niin ei siinä enää mitään uusia pelkoja pysty kehittelemään, koska tila aivoista on jo loppu.  ;D

Ihminen on sosiaalinen eläin ja kollektiivisia tuntemuksia kai kehittyy hyvin helposti. Olen joissakin hörhöjen kokontumisissa osallistunut hiljentymisiin ja keskittymisiin (ei niin kovin kauaksi meditaatiosta jääne nämä tilat, tahi transsista), ja kyllähän siinä jonkinlainen "yhtenäiskenttä" muodostuu helposti. Joukossa se keskittyminen on helpompaa ja vahvistuu (jos ei sekaan satu jotain häirikköä). Kaippa tunnekin voi yhdistää yhtälailla kuin keskittyminen.

Jokatapauksessa jokainen joka ei jossain tapahtumassa menetä suoranaisesti omaa läheistään painii lopultakin ehkä sen tuntemuksen kanssa että mitäs jos tämä osuisi minun kohdalleni. Kuolemanpelko siinä siis jyllää, ja onhan se ihan ymmärrettävää. Moinen vahva tunne yhdistää meidän muidenkin eläinlajien kanssa. Ei kukaan halua kuolla jos ei nyt ihan päästään sekaisin ole. Olisikohan noissa kukka- ja nallejutuissa kysymys oikeastaan jonkinlaisesta vuosisatojen ja -tuhansien takaisesta jäänteestä että annetaan "uhrilahjoja" että jumalat eivät päätä tapattaa sinuakin, taikka hyvitellään kuolleita etteivät tule kiusaamaan.