Kirjoittaja Aihe: Poliisi, virkavalta, ... välitön järjestyksen ylläpito  (Luettu 49931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kopek

• Konkari
Vs: Poliisi, virkavalta, ... välitön järjestyksen ylläpito
« Vastaus #900 : la 03.11.2018, 21:58:55 »
Joku sen sitten osti ja minähän en sillä olisi mitään tehnytkään kun juuri ennen isän kuolemaa olin yrittänyt ajokorttia toistamiseen, enkä saanut.

Mistä kiikasti?

Kuvittelen, että pystyisin opettamaan ajokokeessa epäonnistuneen henkilön läpäisemään ajokokeen. Kerron tarkemmin, miten se tapahtuisi, jos NB valottaa syitä, miksi ajokortin saaminen ei onnistunut. Tai voin kertoa muutenkin.

Itse olen luontaisilta ominaisuuksiltani huono ajamaan (paitsi tietysti kaikkialla, mutta) erityisesti kaupungissa, jossa on havaittava monia eri asioita samanaikaisesti. Muistan, kun autokoulussa ollessani meinasin saada hepulin kesken ajotunnin ja karata autosta risteyksessä keskellä kaupunkia. Tuntui nimittäin, ettei hommasta tule mitään. Sain kuitenkin hillittyä itseni.

Ajaminen kuorma-autolla kaupungissa oli tietyssä mielessä helpompaa kuin henkilöautolla ajaminen (jollaisella ajoin vain kerran autokoulussa). Helpommuus johtui siitä, että kuorma-auto oli hitaampi, ja tilanteet tulivat vastaan hitaammin. Oli aikaa keskittyä ja katsoa kaikki oleelliset asiat risteyksiä lähestyttäessä. Henkilöautolla oltiin liian nopeasti uusissa tilanteissa. Ei ehtinyt kunnolla havaita kaikkea. Kuorma-auton ongelma oli lähinnä sen koko. Risteyksissä tahtoivat takarenkaat helposti nousta jalkakäytävälle, jos ei kiertänyt kadun kulmaa tarpeeksi kaukaa.
« Viimeksi muokattu: la 03.11.2018, 23:00:03 kirjoittanut Kopek »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #901 : la 03.11.2018, 22:15:16 »
Autokoulussa 1994 minulle osui opettaja joka huuti kokoajan heti ensimmäiseltä tunnilta lähtien. Jos olisinkin luullut että vika on itsessäni kun olen niin paska, muusta todisti se että kun minulla välillä oli toinen opettaja, tämä ei huutanut kertaakaan, vaan oli kokoajan ihan rela ja levollinen. Olikos se nyt taskuparkkeeraus mistä aina mäkätetään että naiset eivät sitä osaa - se sujui minulta heti. Mutta kun kävin autokoulua työpäivän päälle, olin aina ihan rätti ja minulla oli niskatkin kokolailla jumissa ja huimasi, että kokonaisuus ei ollut kovin häävi. Olikohan se eka inssi missä sekosin liikennevaloissa ja yhtäkkiä lähtin punaisista eteenpäin ajaakseni seuraaviin valoihin? Tokassa inssissä jokatapauksessa kävi niin että kun minä en oikein pysty/uskalla aina katsoa ihmisiin päin, en katsonut kunnolla oikealle missä tietysti istui vierelläni se inssi. Takaoikealta tuli vino tie joka liittyi siihen tiehen jota olin juuri ajamassa, ja kaippa se sitten oli etuajo-oikeutettu, koskapa automeinasi kiilata kylkeen ja inssi iski jarrut pohjaan.

Säikähdin kuoliaaksi, ja taisin päättää välittömästi että tämä oli tässä. Oli kyllä pelimerkitkin loppu, sillä olin ajanut korttia äidiltäni lainaamillani rahoilla. Saatteena hänen kannustava lauseensa "ei siitä mitään tule". Tämä olletikin sen takia että en aikoinani oppinut jarruttamaan polkupyörän polkimilla vaikka äiti juoksi keppi kädessä perässäni huutaen että "sinähän ajat". Ajoinkin kyllä, mutta jarruttamista en kai oikein tosissani yrittänytkään, kun en "tajunnut" siitä yhtään mitään. Tämä oli eka kerta kun motorinen kömpelyys tuli esille, ja nyttemmin Kravissa olen havainnut että pahimmillaan tämä on silloin kun on kysymys jaloista. Polkupyöriä minulle ei sitten enää ostettu/lainattu sen koommin kun en ekalla kaksipyöräisellä siis tosiaankaan sitä jarruttamista oppinut. Muutama vuosi sitten kokeilin potkupyörää jossa oli käsijarrut, ja ei mitään ongelmaa. Mutta potkiskelu oli aika raskasta hommaa ja myin potkupyörän pois.

Paniikki ja painostaminen ei sovi minulle yhtään. Autolla ajaminen olisi kaiketi liian stressaavaa vaikka sen kortin olisin jollain ilveellä saanutkin. Ja huomiokykyni on olematon, vaikka ei olisikaan mitään "esteitä" tiellä eli vierellä istuvaa ihmistä. Olenhan joskus ollut rynnätä autojen allekin, ja tämän takia pyrin olemaan tarkkana kuin porkkana liikenteessä, koska tiedän että olen muissa maailmoissa ihan liian helposti. Joskus aivoissani tapahtuu totaalinen klappi niin että jos vain on jossain auto tulossa kohti, en kertakaikkiaan kykene menemään tien yli, vaikka saattaisin hyvin ehtiäkin. En vaan pysty, en kykene. Eli liikenteessä olemiseen liittyy hysteerisyyttä ja aivojumeja. Äänetkin ärsyttävät. Esim. sateisella säällä se rääkynä mikä lähtee autojen renkaista meinaa tehdä minut hulluksi.

Kunhan oppisin kunnolla hallitsemaan ja käyttämään edes kehoani, niin sekin olisi jo hieno homma. Koneiden ja varsinkin tappavien koneiden hallinta ei enää jaksa kiinnostaa, se juna meni jo.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #902 : la 03.11.2018, 23:15:30 »
Lupasin edellä, että kertoisin, miten voisin opettaa... taidan perua lupauksen.

No, jos nyt kuitenkin.

Avaintekijä olisi harjoitteleminen. Pitäisi pystyä harjoittelemaan enemmän kuin mihin autokoulussa on mahdollisuus. Jonkinlaista "pimeätä" maantieharjoittelua esimerkiksi.

Aikoinaan tehtiin niin, että virallinen kuski (eli minä) istui aivan penkin vasemmassa laidassa oveen painautuneena, niin että samalle penkille pystyi ahtautumaan myös toinen ihminen (jos autossa on yhtenäinen etuistuin, tämä on helpompaa), jolla ei ollut ajokorttia. Ajaminen tapahtui pimeällä, jolloin autoon sisälle ei näe ulkoa. Ajokortiton harjoittelija siis todellisuudessa ajoi autoa. Virallinen kuski istui vain vieressä katsomassa ja varmistamassa. Jos poliisi olisi ilmestynyt, ajokortiton olisi pystynyt nopeasti ja huomaamatta siirtymään omalle paikalleen, ja oikea kuski olisi ollut siinä missä pitääkin eli omalla istuimellaan. Ajajaa olisi vaihdettu auton liikkuessa. Oikea kuljettaja olisi ottanut ratista kiinni ja polkimet haltuunsa silloin, kun toinen ihminen alkaa hiissautua paikalleen, eikä siihen mene kuin pari sekuntia. Riski kiinni jäämisestä on hyvin pieni. On lähes mahdotonta todistaa, että matkustaja on ajanut autoa, vaikka hänet olisi nähtykin epämääräisesti penkkien välissä, ja miksi hänet olisi nähty - korkeintaan ylinopeuskameran valokuvassa ehkä.

Edellä kuvatun kaltaisessa vapaassa harjoittelussa kertyi ajorutiinia ilman stressiä (kiinni jäämisen todennäköisyys tuntui niin pieneltä, että se ei stressannut). Valoisissa taajamissa ei kylläkään viitsinyt ajaa (paitsi ehkä joskus keskiyön hiljaisessa liikenteessä), mutta muualla kyllä.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #903 : su 04.11.2018, 09:55:57 »
Nytpä tulikin mieleeni että joskin lienee olemassa juoppoja jotka eivät enää juo, niin yhdestäkään rattijuoposta joka olisi lopettanut juomisen en ole ikinä kuullut. Ajaminen ehkä saattaa loppua koska ei ole enää varaa autoon velkojen vuoksi. Mutta noin muutoin rattijuopot taitavat olla kusipäisintä sakkia koko juoppojen laumassa. Minun silmissäni he eivät ansaitse yhtä ainutta tilaisuutta vammauttaa tai tappaa muita ihmisiä. Tai eläimiä.

Aika moni murhamies vapautuu aikoinaan rattijuoppojen lisäksi, ilmeisesti siitä huolimatta ansaitsivatko he sen vapauden vai ei.

Autolla vahingossa tapahtunut kuolemantuottamus, saattaa kyllä aiheuttaa lievemmän rangaistuksen, mutta jos ihmisen mieli on vielä jollakin tapaa syy-yhteinen niin eiköhän se häntä paina myös jonkin verran, ilman ikuista tuomiotakin. Tuskin kuitenkaan se ikuinen ajo-oikeuden menettäminen estää ketään ajamasta, vaan voi pikemminkin provosoida siihen.

No voi hellandyydeli. Ikinä ei saisi ketään rangaista niin että tuntuu kun sille voi tulla korvien väliin pipi ja halu kostaa. Mikähän siinä on että suurimmat retkut eivät yhtään kykene menemään itseensä ja ottamaan vastuuta tekosistaan? Johtuisiko siitä että me piipitämme heidän puolestaan että "sitten jos siltä katkaistaan muna niin sitten se raiskaa isovarpaalla". Pöö, pöö ja pöö, eli aina pitää pelotella.

Ei juoppoa mikään paina siinä vaiheessa kun hän taas seuraavan kerran ottaa. Parempi kuin ajaisi vaan suoraan päin kallionseinämää seuraavan kerran kun otti ja ajoi. Eikä rekkaa. Tai koululaisia.

Laki määrää kyllä rankaisut, ihmisten mielipiteet eivät armahda senkään jälkeen.
Enkä nyt tarkoita, että mitenkään hyväksyisin rattijuoppojen tekemät tyhmyydet, heissäkin on varmaan monenlaista sorttia kuten ihmisissä yleensäkin.

Eli tarkoitatko nyt, että murhaajat tulee päästää rangaistuksen jälkeen tekemään uusia tappojaan, mutta alkoholin orjat ovat vastuussa suuremmassa määrin tekosistaan, ilman sovittelun mahdollisuutta.?

Yhteiskuntakin lienee osavastuussa, kun käy kauppaa noilla juomilla, jotka saavat aikaan -juopumista.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #904 : su 04.11.2018, 13:22:11 »
Nytpä tulikin mieleeni että joskin lienee olemassa juoppoja jotka eivät enää juo, niin yhdestäkään rattijuoposta joka olisi lopettanut juomisen en ole ikinä kuullut. Ajaminen ehkä saattaa loppua koska ei ole enää varaa autoon velkojen vuoksi. Mutta noin muutoin rattijuopot taitavat olla kusipäisintä sakkia koko juoppojen laumassa. Minun silmissäni he eivät ansaitse yhtä ainutta tilaisuutta vammauttaa tai tappaa muita ihmisiä. Tai eläimiä.

Aika moni murhamies vapautuu aikoinaan rattijuoppojen lisäksi, ilmeisesti siitä huolimatta ansaitsivatko he sen vapauden vai ei.

Autolla vahingossa tapahtunut kuolemantuottamus, saattaa kyllä aiheuttaa lievemmän rangaistuksen, mutta jos ihmisen mieli on vielä jollakin tapaa syy-yhteinen niin eiköhän se häntä paina myös jonkin verran, ilman ikuista tuomiotakin. Tuskin kuitenkaan se ikuinen ajo-oikeuden menettäminen estää ketään ajamasta, vaan voi pikemminkin provosoida siihen.

No voi hellandyydeli. Ikinä ei saisi ketään rangaista niin että tuntuu kun sille voi tulla korvien väliin pipi ja halu kostaa. Mikähän siinä on että suurimmat retkut eivät yhtään kykene menemään itseensä ja ottamaan vastuuta tekosistaan? Johtuisiko siitä että me piipitämme heidän puolestaan että "sitten jos siltä katkaistaan muna niin sitten se raiskaa isovarpaalla". Pöö, pöö ja pöö, eli aina pitää pelotella.

Ei juoppoa mikään paina siinä vaiheessa kun hän taas seuraavan kerran ottaa. Parempi kuin ajaisi vaan suoraan päin kallionseinämää seuraavan kerran kun otti ja ajoi. Eikä rekkaa. Tai koululaisia.

Laki määrää kyllä rankaisut, ihmisten mielipiteet eivät armahda senkään jälkeen.
Enkä nyt tarkoita, että mitenkään hyväksyisin rattijuoppojen tekemät tyhmyydet, heissäkin on varmaan monenlaista sorttia kuten ihmisissä yleensäkin.

Eli tarkoitatko nyt, että murhaajat tulee päästää rangaistuksen jälkeen tekemään uusia tappojaan, mutta alkoholin orjat ovat vastuussa suuremmassa määrin tekosistaan, ilman sovittelun mahdollisuutta.?

Yhteiskuntakin lienee osavastuussa, kun käy kauppaa noilla juomilla, jotka saavat aikaan -juopumista.

Niin että tuntuu tarkoittaa niin että tuntuu. Eikä niin että rikollinen hetken päästä jo unohtaa tekosensa. En ryhdy pähkäilemään montako vuotta vettä, leipää ja kuristushuonetta kullekin pitäisi määrätä, mutta ei ainakaan mitään sili-siliä. Että tuossa sulle tappoväline, tapapa hiukan lisää.

Mistä muuten johtuu että aina kun käsitellään yhtä ryhmää (rattijuopot tällä kertaa), niin sitten siihen yhtäkkiä raahataankin kaikki muut (murhaajat tällä kertaa)? Jos sanon että tappajajuopot ja murhaajat vankilaan pitkäksi aikaa, niin seuraavaksi varmaan paikalle tuodaan pedofiilit? Ja sitä rataa. Kaikkihan pitää aina väkisin kytkeä kaikkiin.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #905 : ma 12.11.2018, 10:41:21 »
Autoni hajosi Kehä III:lla ja päätyi romuttamoon – siirron yhteydessä tullut pysäköintivirhemaksu perittiin ulosotossa, vaikka en ollut autoa pysäköinyt

Jonkin aikaa sitten sain ­ulosottovirastosta ilmoituksen, että ulosotto tapahtuisi 26.10. Aika kerrotaan kuulemma aina vasta jälkikäteen, jottei tilejä tyhjennetä. Tarkastin asian, ja tililtäni on tuolloin viety 258 euroa.

Meniköhän tässä kaikki nyt ihan oikein ja yleisen oikeus­tajun mukaisesti?

Riippuu keneltä kysyy. Virkamiesten mielestä kaikki on OK.
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #906 : ma 12.11.2018, 12:17:34 »
^Vantaan pysäköinninvalvonta on maankuulu parkkisakoistaan. Asiakas on siellä aina syyllinen ja mitään joustoa ei tunneta. Sen vuoksi aina Vantaalla käydessäni vältän ajokunnossa oloa joten ei tarvitse arpoa pysäköintiä. Joukkoliikenne, esimerksi taksi, toimii ihan hyvin.