Kirjoittaja Aihe: Talvisää, keväitten aikaistuminen.  (Luettu 8674 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

socrates

• Vieras
Vs: Talvisää, keväitten aikaistuminen.
« Vastaus #40 : su 24.07.2016, 13:36:13 »
Nyt sitten iski se ennustettu kostea kuumuus päälle. Lähipäivät tulevat olemaan meikäläisen kohdalla selviytymistaistelua, mutta onneksi syksy ei ole enää toivottoman kaukana.

Tuco

• Vieras
« Vastaus #41 : su 24.07.2016, 17:25:03 »
Kaipaan pimeitä iltoja. Valoisuus ahdistaa.

socrates

• Vieras
« Vastaus #42 : su 24.07.2016, 20:13:17 »
Kaipaan pimeitä iltoja. Valoisuus ahdistaa.

Joo ja kun tämä pahuksen kesäaika kestää nykyään lokakuun lopulle, niin pitkään vielä menee, ennen kuin pääsemme nauttimaan iltahämäristä.

socrates

• Vieras
« Vastaus #43 : pe 12.08.2016, 13:10:42 »
Ensimmäinen viileä aamu ja tänään päivälläkin ihanan raikas kuiva tuuli.

Tämä kesä oli helppo, kun ei joutunut kuumasta monena päivänä kärsimään.

socrates

• Vieras
« Vastaus #44 : su 30.04.2017, 15:26:00 »
Nostetaanpa tätäkin topicia.

Nyt on pitkästä aikaa nähty vanhan ajan huhtikuu. Tosin ei vieläkään mitenkään poikkeuksellisen kylmä, mutta edes hiukan alle pitkäaikaisen keskiarvon, mutta tämäkin saa ihmiset päivittelemään ilmoja.

Eipä näy hiirenkorvia puissa.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #45 : su 30.04.2017, 15:58:51 »
Minulla voi olla huono muisti, mutta ei nyt äkkiseltään tule mieleen vuosia jolloin huhtikuun lopussa on yhtäkkiä ollut täys talvi. Muistanpa että 90-luvun alkupuolella joku vuosi oli huhtikuun lopulla sellainen helle että kävin uimassa eikä järin edes paleltanut. Toisaalta vuonna 1985 oli toukokuun lopussa niin hyytävää että tarvitsin Ahvenanmaan reissullekin sukkahousut housujen alle, ja kotiseudullani ei ollut koivuissa lehtiä.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #46 : su 30.04.2017, 18:28:40 »
Toisaalta vuonna 1985 oli toukokuun lopussa niin hyytävää että tarvitsin Ahvenanmaan reissullekin sukkahousut housujen alle, ja kotiseudullani ei ollut koivuissa lehtiä.

Mahtoiko kyseessä olla abiristeily? :D
Mongo mogo...

socrates

• Vieras
« Vastaus #47 : su 30.04.2017, 18:36:53 »
Minulla voi olla huono muisti, mutta ei nyt äkkiseltään tule mieleen vuosia jolloin huhtikuun lopussa on yhtäkkiä ollut täys talvi. Muistanpa että 90-luvun alkupuolella joku vuosi oli huhtikuun lopulla sellainen helle että kävin uimassa eikä järin edes paleltanut. Toisaalta vuonna 1985 oli toukokuun lopussa niin hyytävää että tarvitsin Ahvenanmaan reissullekin sukkahousut housujen alle, ja kotiseudullani ei ollut koivuissa lehtiä.

1985 oli minun elinaikani myöhäisin kevät. Talvi oli ollut hirvittävän kylmä, maaliskuukin kovaa pakkasta. Huhtikuussa kyllä kevät ajoittain edistyi, mutta ailahdellen. Toukokuun toinen päivä aloitin ulkotyöt kovassa lumituiskussa ja ehkä jotain viikko siitä olin katsomassa jotain maastojuoksun kisaa ja oli vieläkin miltei nollakeli. Jäät lähtivät 7/5. Hiihdin pitkän lenkin jäällä vielä pari päivää ennen vappua.

1993 oli ainakin erittäin lämmin huhtikuu ja toukokuu. Merivesi oli +18 toukokuun puolivälissä.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #48 : su 30.04.2017, 18:38:47 »
Toisaalta vuonna 1985 oli toukokuun lopussa niin hyytävää että tarvitsin Ahvenanmaan reissullekin sukkahousut housujen alle, ja kotiseudullani ei ollut koivuissa lehtiä.

Eikös abiristeilyt yleensä ole penkkareiden yhteydessä helmikuussa?
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #49 : su 30.04.2017, 18:41:28 »

Eikös abiristeilyt yleensä ole penkkareiden yhteydessä helmikuussa?

En mä vaan tiedä...

Mä oon ihan oppimaton yrittäjä vaan.... :D

Mongo mogo...

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #50 : su 30.04.2017, 20:22:53 »

Minäkin kävin Ahvenanmaalla vuonna 1985. Oltiin muutama yö jossakin mökkikylässä. Muut Ahvenanmaan "käyntini" ovatkin olleet pelkkiä katseluja laivan kannelta, viimeksi torstai-iltana.

Jos ei halua turvautua pelkkiin muistikuviin eri vuosien ja päivien sääoloista, kannattaa katsoa netistä. Tältä sivulta löytyy tietoa useilta paikkakunnilta ja useilta vuosilta päivän tarkkuudella.

https://en.tutiempo.net/climate/finland.html

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #51 : su 30.04.2017, 20:29:08 »

Yläasteen 9. luokan luokkaretki.

- JM

socrates

• Vieras
« Vastaus #52 : su 30.04.2017, 20:47:01 »

Minäkin kävin Ahvenanmaalla vuonna 1985. Oltiin muutama yö jossakin mökkikylässä. Muut Ahvenanmaan "käyntini" ovatkin olleet pelkkiä katseluja laivan kannelta, viimeksi torstai-iltana.

Jos ei halua turvautua pelkkiin muistikuviin eri vuosien ja päivien sääoloista, kannattaa katsoa netistä. Tältä sivulta löytyy tietoa useilta paikkakunnilta ja useilta vuosilta päivän tarkkuudella.

Hieno linkki. Näköjään aika kultaa muistot, ei se kevät 1985 niin hirveän kylmä ollutkaan. Mutta jäätilanteesta olen täysin varma.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #53 : su 30.04.2017, 20:52:24 »
Se oli kevät -87 se kylmä kevät, kylmän talven jälkeen. Hämeessä matalassa pikkujärvessä ahvenet kutivat kesäkuussa. Jäi lapsena mieleen tällainen yksityiskohta.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #54 : su 30.04.2017, 20:54:32 »

Hieno linkki. Näköjään aika kultaa muistot, ei se kevät 1985 niin hirveän kylmä ollutkaan. Mutta jäätilanteesta olen täysin varma.

Toukokuun lopullisin loppupuoli taisi vähän tasoittaa tulosta. Kun oltiin tultu sieltä Ahvenanmaalta, tulikin piakkoin semmoinen helle että olin hiestä märkänä kun pukeuduin "vanhojen päivää" varten kouluun mieheksi ja oli tietysti joku puvuntakki ja kaikki päällä. Ja joku perkeleen roskienkeruupäiväkin taisi sillä viikolla olla, silkkaa murhaa.

- JM

socrates

• Vieras
« Vastaus #55 : su 30.04.2017, 21:17:00 »
Se oli kevät -87 se kylmä kevät, kylmän talven jälkeen. Hämeessä matalassa pikkujärvessä ahvenet kutivat kesäkuussa. Jäi lapsena mieleen tällainen yksityiskohta.

1987 oli kaikkien aikojen pakkaset tammikuun alussa, mutta muuten talvi ei ollut kauhean kylmä. Kevät oli kolea ja kesä jäi käytännössä väliin. Kyllä silloinkin hiihdin erittäin myöhään, mutta en sentään vappuun asti.

Ja selvennykseksi nuoremmille, että 80-luvulla ei juurikaan tykkilumilatuja ollut.

socrates

• Vieras
« Vastaus #56 : su 30.04.2017, 21:29:35 »
Näyttää kyllä olleen talvella 1987 muitakin melko kylmiä jaksoja.

Jäätilanteeseen vaikuttaa niin moni muukin asia kuin kylmyys, ettei lämpötiloista voi vetää varmoja johtopäätöksiä.

Palaan asiaan, kun pääsen asuntooni tutkailemaan vanhoja muistiinpanoja harjoituspäiväkirjoista.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #57 : su 30.04.2017, 21:30:25 »
Oli se kylmä. Tammikuu kaikkien aikojen kylmin, helmikuu normaali, maaliskuu kylmä. Huhtikuu ja toukokuu olivat kumpikin pari astetta normaalia kylmempiä. http://ilmatieteenlaitos.fi/kuukausitilastot

socrates

• Vieras
« Vastaus #58 : su 30.04.2017, 21:34:44 »
Oli se kylmä. Tammikuu kaikkien aikojen kylmin, helmikuu normaali, maaliskuu kylmä. Huhtikuu ja toukokuu olivat kumpikin pari astetta normaalia kylmempiä. http://ilmatieteenlaitos.fi/kuukausitilastot

Olit oikeassa, mutta tosiaan lähes varmasti 1985 oli myöhäisempi jäiden lähtö. Muistan siitä, että Sipoon Kaunissaaressa piti olla virvelikalastuskisa toukokuun alussa ja se jouduttiin jäiden takia perumaan. Myös mökkimme lähellä ollut äijä putosi vapunpäivänä jäihin verkkoja kokiessaan ja nipin napin selvisi hengissä.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #59 : su 30.04.2017, 21:37:18 »
Varmastikin näin. Myös talvi -85 oli kylmä.