Kirjoittaja Aihe: Rakas Android-puhelin  (Luettu 14703 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Vs: Rakas Android-puhelin
« Vastaus #160 : to 03.05.2018, 09:05:02 »
Odotin puhelua pitkin päivää ja sitten kun se tuli, olin juuri laittanu puhelimen kassiin. Tartuin siihen ja samassa soitto katkesi vain ehkä sekunnin soituaan. Numerokaan ei ollut tallentunut ruudulle vastaamattomana puheluna.

Myöhemmin tarkistin sitten että onko puhelimessa yhä tallella ohjelmointini että puhelu avataan kotinappulasta ja suljetaan laitteen sivussa olevasta sammutusnappulasta. Eipä ollut, taaskaan. Eli mysteeri: laite oli taas hävittänyt helppokäyttötoiminto-osastolla tekemäni ohjelmoinnin. Ja toinen mysteeri: kun tartuin puhelimeen joka oli kassissa, olinko tullut painaneeksi näytöltä puhelun katki? Ja jos olin, niin miten oli mahdollista koska puheluhan pitää katkaista lääpäisemällä ruutua jostakin johonkin suuntaan, eikä vain painamalla sitä jostain kohtaa.

Eli tällä puhelimella onnistuu kyllä kaikenlainen, mutta aina kun pitäisi vastata puheluun, niin se ei onnistu.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #161 : to 03.05.2018, 22:48:19 »

Aika hyvähän se olisi, että voisi soittaa ja vastata, puhelimella.

Minulla kyllä tallettuu Puhelin-sovellukseen viimeisimmistä alkaen niin soittajan katkaisemat kuin itse hylkäämäni soitot, eri merkeillä. Samaan listaa vielä tulleet ja lähteneet tekstiviestitkin.

Ainakin tehdasasetusten palautuksella omat viritykset häviävät. Muuten ei kai omia aikojaan pitäisi.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #162 : to 03.05.2018, 23:12:35 »
Meillä oli aikoinaan (lojuu pöydällä vieläkin, kävin juuri katsomassa tyyppinumeron) Nokia 5230 puhelin. Se oli alkeellinen "älypuhelin". Parasta siinä oli puheohjaava GPS-navigaattori, jota voi käyttää autossa. Puhelimen kanssa oli ongelmia, joista pahin oli se, että kukaan ei keksinyt, miten sillä lähetetään ja luetaan tekstiviestejä. Minulla oli kerran kyseinen kapula mukanani, kun olin aikeissa mennä Helsingissä raitsikalla tietyn välin. Olisin tilannut laitteeseen tekstiviestilipun. Aikani puhelinta räplättyäni totesin, että ei tuu mitään ja lähdin tekemään matkaa kävellen. Säästyipähän sekin raha.

https://www.gsmarena.com/nokia_5230-2909.php

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #163 : to 03.05.2018, 23:53:29 »

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #164 : pe 04.05.2018, 01:41:25 »
Olen laiska puhelimen (ja muidenkin latteiden) käyttäjä enkä jaksa lukea käyttöohjeita. Yksinkertaisen laitteen kuten puhelimen käyttämisen ei pitäisi edellyttää insinööritason opiskelua. Vaikka ohjeet lukisi, ei niitä muista käytännön tilanteissa. Nokian puhelimia arvosteltiin aikoinaan siitä, että ne olivat satunnaisen käyttäjän kannalta vaikeita.

Se, että en jaksa lukea käyttöohjeilta, johtaa siihen, että osa laitteiden (digikameroiden ym.) ominaisuuksista jää hyödyntämättä. Laite saattaa olla jo poistunut käytöstä, kun joskus myöhemmin selaan sattumalta sen käyttöohjetta ja huomaan, että tuollainenkin ominaisuus olisi ollut olemassa, mutta enpä tiennyt.

Pahin seuraus, mikä käyttöohjeiden lukemattomuudesta voi olla, on laitteen särkeminen väärän käytön takia. Minulla on tosin vaarana särkeä laite jo siinä vaiheessa, kun revin auki pakkausta väärästä kohdasta ymmärtämättä, miten se kuuluu avata. Ainakin pakkaus tuhoutuu, jos itse laite säilyisikin ehjänä.

Ja olen kyllä onnistunut särkemään esineitä ennen ensimmäistäkään käyttökertaa. Joskus aikoinaan sain joululahjaksi kaukoputken. Sen linssin päällä oli suojatulppa, joka vetäistään pois paikaltaan. En keksinyt enkä tullut kokeilleeksi, että tulppa vedetään pois. Niinpä aloin pyörittää sitä sillä seurauksella, koko linssi irtosi ja putosi lattialle särkyen samalla. Eli se siitä kaukoputkesta.

Tyhmyys on ilmeisesti perinnöllistä. Kerran isäni sai lahjaksi täytekynän tai vastaavan. Hän ei osannut avata kynän kuorta niin, että terä tulisi näkyviin. Hän tutki kynää ja kokeili kaikkea, mutta millään saanut sitä avautumaan. Lopulta hän väänsi sitä jo tongeilla, jolloin siihen tuli rumia jälkiä. Tässä vaiheessa hän toi kynän minulle ja kysyi, keksisinkö minä keinoja sen avaamiseen. Tartuin kiinni kynästä ja nykäisin tupin auki, jolloin terä tuli näkyviin. Isäni oli yrittänyt avata kynää väärästä päästä.

Kerran ostimme sähköhammasharjan. En tiennyt, että latauslaitteen sähkö voi kulkea "ilmassa" (induktiivisesti vai millä sanailla asiaa kuvataan) läpi muovikuoren. Tällainen ilmiö oli minulle vieras, vaikka tiesin kyllä karkeasti idean, koska olinhan rakennellut radiolähettimiä, joissa signaali kulkee kelalta toiselle. Ihmettelin, miten sähköhammasharja voi latautua, kun minkäänlaista liitintä ei ole näkyvissä. Arvelin, että liitin on jonkinlaisen muovitulpan alla. Niinpä yritin avata harjan vartta. Eihän se tietenkään avautunut. Tulin siihen tulokseen, että laitteessa täytyy olla tekovika, koska tulppa on juuttunut kiinni. Niinpä käytin työkaluja. No, sain lopulta harjan varren avauttua. Sisältä paljastui akku. En saanut kuorta enää kiinni. Olin rikkonut laitteen ennen ensimmäistäkään käyttökertaa.

Jos alkaisi muistella, vastaavia kertomuksia tulisi mieleen muitakin. itse asiassa niitä muistuu mieleen vaikka kuinka paljon. On esimerkiksi sähköliittimiä, jotka olen särkenyt, kun en ole ymmärtänyt, miten ne aukeavat.

Kun on tyhmä, ei keksi asioita. Ja jos kohde on vaikeassa paikassa, eikä sitä näe (jokin auton sähköliitäntä jossakin kolossa), on vielä vaikeampi keksiä, miten se aukeaa. Vanha kokemus ei välttämättä ohjaa ratkaisuun, koska liittimet muuttuvat vuosikymmenien varrella.

Sen verran olen kuitenkin oppinut virheistäni, että olen laatinut itselleni (ja muillekin, jos joku kysyy) periaatteen, että harkitse huolellisesti ja moneen kertaan ennen kuin käytät raakaa voimaa tai työkaluja jonkin sellaisen asian tekemiseen, johon ei ole tarkoitettu käytettävän raakaa voimaa eikä työkaluja. Yleensä seurauksena on tuhoa. Joitakin harvinaisia poikkeuksia on, jolloin jonkin verran voimankäyttöä tai työkalu tarvitaan, mutta tällöinkin kannattaa kokeilla kaikki mahdolliset auttavat toimenpiteet ensiksi. Voiteluöljyt, lämmittämnen jne.

En ole ainoa, joka tuhoaa. Eräs tyyppi naarmutti kerran siirtolaukapihdeillä pilalle 90 vuotta vanhassa koneessa olleen kauniin käsin avattavan "pultin" (en keksi parempaa nimeä), koska hän ei saanut sitä käsivoimin auki. Pultti ei ollut edes tiukassa, mutta sen irottamiseksi olisi pitänyt liikeuttaa erästä toista osaa. Aikaisemmat koneenkäyttäjät olivat vuosikymmenien varrella avanneet ja löysänneet pultin tuhansia kertoja, eikä siinä ollut jälkiä minkäänlaisista työkaluista. Ja tuo yksi amatööri meni ja väänsi vanhan pultin ruman näköiseksi pihdellä saamatta sitä silti auki. Eihän siinä muuten olisi ollut ongelmaa, jos kone olisi ollut hänen, mutta kun se ei ollut.

P.S. Seuraavassa ohje tiukan lasipurkin peltikannen avaamiseen: Lämmitä kantta raanan alla kuumalla vedellä hetki, jolloin se laajenee, ja kierteet löystyvät. Joskus pelkkä henkilön A avaamisyritys kämmenellä lämmittää kantta, jolloin henkilö B saa kannen helposti auki. A ihmettelee, mitkä käsivoimat B:llä on.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #165 : pe 04.05.2018, 09:27:33 »
Itse tilasin NetAnttilasta jokunen vuosi sitten kameranjalustan ja pinkin värisen digikameran. Muistaakseni siinä kävi sitten niin että aloin tunkemaan sitä kameraa alaosassa olevasta ruuvinreiästä kiinni jalustassa olevaan vastinkappaleeseen, ja sain kameran pohjaan ikävän naarmun aikaiseksi jollain veivaustoimenpiteellä. Ja jos nyt oikein muistan, niin siitä jalustasta pitikin ensin irroittaa joku osa irti joka laittaa kameraan ja mitä lie, mutta enhän minä noita hommeleita tajunnut. Kaikenkukkuraksi naarmutin vielä taskukamerankin samalla tavalla, kun en sitä liitäntäjuttua tiennyt.

Digikamera kun oli upouusi, alkoi kokolailla kyrsimään se naarmu niin että laitoin sen huuto.nettiin. Joku nuori nainen sen osti, vaikka oli ensialkuun vähän epäileväinen ja ihmetteli että miten voin pyytää lähes uuden hintaa kun kamera on käytetty. Eipä sitä oltu pahemmin käytetty kun oli alkanut niin pänniä se naarmu, plus takuuta oli miltei kaikki aika jäljellä. Tyttö kumminkin huusi kameran ja ylisti palauteosioon sitä, että tyytyväinen kaiketi oli ollut. Kaikkia ei naarmut nypi.

Tilasin sitten uuden digikameran. Pinkki ei enää ollut tarjouksessa, joten oli tyytyminen mustaan ja mallikin oli vanhempi kuin siinä pinkissä. Mutta pinkissä oli ollut joku ärsyttävä automaattinen sammutustoiminto josta en tykännyt, ja mustassa ei, joten kaippa minäkin sitten olen kokolailla ollut tyytyväinen. Vaikka noin tylsän ja tavallisen väriseen sitten päädyinkin.

Taskukamerankin myin. Jalustaan en ole sen koommin koskenut montaakaan kertaa. Vaikka tiedänkin miten sitä käytetään, meni mielenkiinto.

Jossain vaiheessa hommasin myös kaukosäätimen kameraan. En muista tulinko kokeilleeksi sitä kertaakaan ennen kuin joskus parin vuoden päästä. Siinä vaiheessa se ei toiminut. Kai siitä on patteri elähtänyt. En ole jaksanut selvitellä mistä joutuu juuri sen koodin nappi, kun olen senkin havainnut että niitä hemmetin nappipattereita pitää olla useaa eri koodia ja joka laitteelle tietysti kelpaa vaan se omansa.

Eli onhan meitä onnettomia vehkeenkäyttäjiä. Kumpi sitten lienee suurempi harmi, se että rikkoo kapineita, vai se että innostuu ja kyllästyy, ja huomaa ostaneensa kokolailla turhaan sitä sun tätä. Järkkärille on kyllä onneksi ollut käyttöä. Eilenkin piti rusakkoa tähtäillä ikkunasta, kun poseerasi takapihalla.

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #166 : pe 04.05.2018, 12:10:36 »
Olen laiska puhelimen (ja muidenkin latteiden) käyttäjä enkä jaksa lukea käyttöohjeita.
....
Seuraavassa ohje tiukan lasipurkin peltikannen avaamiseen: Lämmitä kantta raanan alla kuumalla vedellä hetki, jolloin se laajenee, ja kierteet löystyvät. Joskus pelkkä henkilön A avaamisyritys kämmenellä lämmittää kantta, jolloin henkilö B saa kannen helposti auki. A ihmettelee, mitkä käsivoimat B:llä on.
Juu. Vanha ohje sanoo, että jos muu ei auta, niin katso käyttöohjeesta. Minulla onkin vanha matkalaukullinen eri laitteitteni käyttöohjeita. "Mitä pitikään tehdä kun säätä ennustavasta lämpömittarista loppuu patteri."

Uudempien älylaitteiden ohjeet ovatkin käsittämättömiä ja käyttävät termejä joita ei ymmärrä. Uudempi trendi taas on, että laitteen mukana ei toimiteta ohjeita lainkaan ja niitä voi etsiä netistä. Vanha tietokoneeni alkoi pahasti oirehtia - ehkä vain 20-vuotiaaseen näyttöön liittyen -  ja päädyin ostamaan itselleni Windows 10 läppärin (Asus Vivobook).  Mukana oli pari muutaman sivun vihkosta koneen osien nimistä  ja takuusta. Takuu olikin ainoa joka oli myös suomeksi. Käyttöohjetta ei tähän malliin löytynyt suomeksi netistäkään. Latasin englanninkielisen ohjeen lisäksi erään toisen lähes samannäköisen mallin suomenkielisen ohjeen. Ohjelmistoissa varsinkin helpottaa kun ohjeet ja ohjeen kohde puhuvat samaa kieltä.

Lasipurkin avaamisesta: Kun kansi ei ole auetakseen eikä henkilöä B ole paikalla, niin ehdotan turvautumista tiskihanskaan. Puutarhatöiden näppylähanskakin käy. Kolmantena vasta laitan tölkin alassuin kuumaan veteen seisomaan vähäksi aikaa.
« Viimeksi muokattu: pe 04.05.2018, 12:12:42 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #167 : pe 18.05.2018, 09:09:37 »
Minä en ymmärrä WiFi:stä yhtään mitään (=tiedä).

En ole pitänyt WiFiä älypuhelimessani päällä. Kaikki on tuntunut hoituvan siitä huolimatta. Minullahan on siinä DNA:n (hitain mahdollinen) liittymä, en muista mikä sen nimi on. Joku älynpuhelinliittymä nyt vaan. Olen nyt muutaman kerran käyttänyt WhatsAppia tietokoneen kautta, ja tuntuu olevan vähän sekavaa sen kanssa että miten se yhteys muodostuu, vai muodostuuko se. Ekalla kerralla toimi hässäkkäkuvan kannauksen jälkeen, mutta sittemmin on käynyt niin ettei päästä hässäkkäkuvan skannaukseen, mutta ei myöskään anna vaan mennä suoraan sovellukseenkaan (kuten on joskus tehnyt). Sitten tuli jossain vaiheessa joku ilmoitus että puhelimen ja tietokoneen välillä ei ole yhteyttä. Laitoin tuolloin WiFin puhelimessa päälle. En ole ihan varma oliko sillä merkitystä vai ei. Pari kertaa WhatsApp on alkanut toimimaan tietokoneella siten että klikkaa uloskirjautumista. Eli se minkä pitäisi olla lopetus onkin aloitus.

Lähinnä minua nyppii siinä WiFin pitämisessä puhelimessa päällä se että pelkään jotta tulee jotain maksuja tai jopa viruksia. Tietokoneeni ei meinannut nyt millään käynnistyä. Ei tullut yhteyttä. Resetoin mokkulan, ei yhteyttä. Laitoin koneen käynnistymään uudestaan, kesti ja kesti ja polkaisin lopulta sähköt veks. Sitten päälle ja kesti se käynnistyminen. Jälleen ei meinannut yhteys tulla, resetoin ja sitten tuli.

Laitoin puhelimesta varmuuden vuoksi WiFin pois päältä, mutta sitten se alkoi narisemaan että päivitykset eivät onnistuneet (kun se oli semmoisia juuri ollut imuttamassa). On se ennenkin saanut päivytykset suoritettua ihan ilman mitään WiFiä, että miksi ne sitä kautta sitten pitäisikään noutaa? Lieneekö kaikenkaikkiaan parempi etten pidä sitä WiFiä päällä puhelimessa, kun WhatsAppia kuitenkin on pystynyt tietokoneella käyttämään ihan ilman moista yhteyttä, vaikka se onkin joka kerta sama juttu ettei tiedä miten se nyt tällä kertaa lähtee käyntiin vai lähteekö.

Saanhan sitä tietysti puhelimellakin käytettyä jos ei kone suostu. On van helpompi kirjoittaa pidempää postia koneella.

Mutta olennainen kysymys on siis tämä: onko siitä jotain vaaraa että WiFi on päällä puhelimessa?

Huomasin tässä että puhelimessani "päivittyy" erittäin hitaasti toimintojen keskinäinen vaihto. Kun olin ottanut WiFin pois, en meinannut saada laitetta enää operoimaan verkossa/netissä ollenkaan. Vasta hitaasti ja vaikeasti laite tuntui lopulta uskovan että nyt käytetään vaan sitä samaa mobiilipuolta kuin aina, eikä mitään WiFiä.
« Viimeksi muokattu: pe 18.05.2018, 09:24:07 kirjoittanut Norma B »

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #168 : pe 18.05.2018, 14:00:00 »

Minullakin on puhelimessa liittymä jossa datayhteys on hidas ja asetettuna että päivityksiä puhelimeen tehdään vain kun WiFi-yhteys on päällä.

Wifi on langattoman lähiverkon teknologia. Usein kuten kotonani WiFi on tarjolla kiinteän verkon (puhelin- tai kaapelitvverkko) nettimodeemista. On myös läppäriin nettitikku eli mokkula jossa on nopea internetyhteys (minulla satakertaisesti puhelimen datanopedella) mobiiliverkon kautta ja tarvittaessa jaan sen turvallisesti salattuna WiFillä läppäristä puhelimeen. Windows 10:ssä helppoa kunhan läppärissä WiFin jakamiseen tarpeellinen rauta. Windows 7:ssä ja Windows 8:ssa mahdollista mutta työläämpää.

Yleensä pidän puhelimessa WiFin päällä. Se tarkoittaa että puhelin yrittää päästä WiFillä internetiin, mutta jos ei onnistu niin kuluttaa vain runsaanlaisesti akkuvirtaa. Jos olen pidempään niin että WiFi-yhteyttä ei minulle ole tarjolla, niin laitan WiFi:n pois päältä puhelimesta virtaa kuluttamasta. Kuhunkin WiFi-verkoon ensimmäisellä kerralla on annettava puhelimessa hyväksyminen verkkoon liittymiseksi ja suojattuun verkkoon tarvitaan lisäksi avain eli salasana. Seuraavilla kerroilla WiFin ollessa päällä puhelimessa, se liittyy verkkoon automaattisesti.

Hupaisaa kun kotiin tullessa jossain yli 50 metrin päässä kuulee, että puhelimeen tuli viestejä, josta huomaa, että se sai WiFi-yhteyden kotona olevaan WiFi-tukiasemaan. WiFin voin virittää myös kameraan tai mustesuihkutulostimeen ja siirtää tietoa langattomasti.

Siis kun WiFi on puhelimessa päällä, niin puhelin kytkeytyy niihin WiFi-verkkoihin automaattisesti, joissa olet ollut ennenkin. Voi niitä puhelimen muistiin tutuiksi merkitsemiä verkkoja tietenkin puhelimesta poistaakin.

Julkiset verkot maailmalla lienevät sellaisia, että verkossa on mahdollista seurata toisten dataliikennettä. Että en VR:n junaverkossa hoitele pankkiasioita niin kuin kotona omassa salasanalla suojatussa verkossani. Langallisen nettimodeemin salasanan olen tietenkin vaihtanut kaikkien tuntemasta alkuarvosta. Sen modeemin WiFi-avain on alun perinkin kyllin turvallinen (yli 20-merkkinen koodimerkkijono). Vielä en ole mennyt WiFi-verkoon, johon pääsy pyytäisi maksun suorittamista (jossain hotellissa on ollut tarjolla). Urheiluhallin kassallla lapusta saaduilla tunnuksilla tohdin WiFiin kirjautua. Ison liikkeen avoimeen verkoon saatan mennä mutta tuntemattomiin avoimiin verkkoihin jätän menemättä. Muutoin minusta on tarpeen vain tavanomainen epäluulo netissä liikkuessa.
Jos puhelinliittynässä on rajoittamaton nopea datayhteys, ei WiFillä liene väliä.
« Viimeksi muokattu: pe 18.05.2018, 17:19:08 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #169 : pe 18.05.2018, 16:12:33 »
Ok, kiitos, eli WiFi ei maksa. Ilmeisesti voisin pitää sitä päällä varsinkin noiden päivitysten aikana jos olen kotona ja tietokoneeni mokkula on päällä, jolloin puhelin voisi käyttää mokkulan nopeampaa verkkoa hyväkseen.

Ovathan päivitykset olleet aivan tolkuttoman hitaita kännykällä kun minulla on ollut valittuna että ei päivitä automaattisesti WiFin kautta (kun en sitä ole päällä pitänyt).

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #170 : pe 18.05.2018, 17:44:05 »

Nykyisin suomalaisissa liittymissä siirretyn datan määrä ei yleensä vaikuta laskuun latausliittymiä ja ulkomaankäyttöä lukuunottamatta. Sanotaan että liittymään kuuluu rajaton netinkäyttö kotimaassa.

Jos sinulla on kiinteä tai liikkuva nettiyhteys tietokoneelle josta saat sen WiFi:nä jaettua puhelimelle, niin tuosta mahdollisuudesta maksat liittymän kuukausimaksussa eikä siirretyn tiedon määrä yleensä vaikuta.
Netin käytössä liittymälläsi ulkomailla taitaa yleensä olla joku yläraja datan määrälle ja ylimenevälle eri hinta tai muuta määräveloitusta. Ulkomailla olen puhelimessa kieltönyt mobiilidatan ja käyttänyt asuinpaikan WiFiä. Kotimaahan enemmän tekstiviestejä kuin puheluita.

Vastaavasti, jos puhelimen liittymässä on nopea datayhteys mobiiliverkkoon, niin siitä voi jakaa WiFillä nettiyhteydn läppärille langattomasti. Ainakaan yleensä ei onnistu WiFillä saadun nettiyhteyden jakaminen WiFillä eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: pe 18.05.2018, 17:51:15 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #171 : pe 18.05.2018, 20:13:51 »
Kun tietokoneeni liittymän määräaikaisuus pärähtää umpeen ensi vuonna, voisin kaiketi harkita että lopetan sen ja nostatan puhelimessa olevan liittymän nopeutta ja käytän nettiä koneella puhelimen avulla/kautta. Vähän kyllä harmittaa että olen mokkulaa maksellut iät ajat ja sitten kun sen saan maksettua, siitä tuleekin tarpeeton. Mutta en sitä hankkiessani tiennyt tulevani ostamaan älypuhelimen.

Tietokoneeni langaton laajakaista kustantaa alta 15 e/kk ja puhelinliittymä alta 5 e/kk. Pärjäisi yhdelläkin maksulla. Ja kun olisi nopeampi liittymä puhelimessa, maailmalla kulkiessa näkisi kenties ne bussiaikataulutkin vähän sukkelampaan.

Tätähän minä meinasin jo paljon aiemminkin tässä, mutta operaattori ilmoitti että jos lopetan tietokoneeni mokkulan, joudun maksamaan kaikki jäljelläolevat erät (vaikken sitä enää käyttäisi siis). Ihania nämä vuosien sopimukset. (Se mitä kuvittelisi kk-maksuksi onkin siis osamaksuerä...)

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #172 : la 19.05.2018, 00:57:52 »

Oma kokemus on niin niukka, etten tohdi syvällä rintaäänellä kommentoida kannattavuutta.
Se WiFi kuitenkin syö nopeudesta puolet pois. Koita nyt ensimmäiseksi periaatteellinen toimivuus niin että irrotat mokkulan ja jaat puhelimen etananopeuden läppärille. Surffaat läppärillä sitten vaikka osoitteeseen http://jatkumo.net/index.php?wap2 , jossa eivät kuvat hidasta.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #173 : la 19.05.2018, 01:04:23 »
Jos et erikseen joutunut mokkulasta maksamaan, niin hyvinkin siinä hinnassa on osamaksulla maksettu mokkulaa (hinta kertaluokkaa 80 €). Sopimusten määräaikaisuudesta on paljon luovuttu ja modeemit ostetaan erikseen.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #174 : la 19.05.2018, 10:12:48 »
Jouduin maksamaan. Mokkulasta menee osamaksuerä 8 e joka toinen kuukausi, ja liittymästä menee kk-maksu jota sitten yllättäen kutsuttiinkin osamaksueräksi kun suunnittelin lopettaa liittymän. Eli olin liittymän hankkiessani sitoutunut siihen että käytän ja maksan sitä vuosikausia (oliko se 2 vai 3 v, en enää muista, mutta menee umpeen ensi vuonna).

Testailin sitä puhelinta tietokoneen "mokkulana" jo viime vuonna. Testasin nytkin. Onhan se hidas tietenkin. Tässä ja nyt ei voi tietää miten homma toimisi jos kännykän yhteyden nopeuden nostaa yhtä suureksi kuin mitä on tässä tietokoneen liikkuvassa laajakaistassa eli mokkulassa. Onko vartavasten tietokonemokkulaksi valmistettu läpyskä jotenkin parempi kuin älypuhelin, jos on samasta nopeudesta kyse?

Enkä minä edes tiedä että miten suuren nopeuden puhelimeen operaattori tarjoaa, niin että kk-maksu olisi edelleen alle 15 e kuten se on nyt tietokoneen yhteydelle.

Tuon mokkulan hintaa en muista, mutta muistelisin kuitenkin että maksan sitä 3 v kokoajan tuon 8 e joka toinen kk. Olisi halvempikin malli ollut tarjolla, mutta halusin tuon kun sillä saa langattoman yhteyden yhtäaikaa useaan laitteeseen. Käytännössä en ole moista mahdollisuutta kuitenkaan juurikaan tarvinnut. Ideana oli kai että kun minulla on sekä pöytäkone (jota käytän aina) sekä kannettava, että olisi voinut vaikka käyttää toista laitetta silläaikaa kun toinen laite päivittyy tms. Mutta en sitten oikein innostunutkaan sen kannettavan käyttämisestä, joten yhtäaikainen käyttö on kokolailla jäänyt.

Tietty jos kaivaa kannettavan esiin vain kerran kolmessa kuukaudessa kun tulee vaikkapa sähkökatko eikä pääse pöytäkoneelle, niin sehän menee heti tilttiin kun virussuoja ja mitä lie pitää päivittää. Tällöin käyttökokemuksesta muodostuu epämiellyttävä, eikä tee mieli laitetta usein käyttää. Ja kun käyttää harvoin, niin sitten on nuo päivitykset ja niin edelleen. Tällainen kierre siis...

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #175 : su 20.05.2018, 17:27:44 »

Kun siinä netin jakamisessa on mukana, että rautakin kykenee siihen, niin hyvä olla varma, että on mahdollinen.

Minun tapaisessa käytössä että korkeintaan katselee välillä elävää kuvaa yhdellä laitteella kerrallaa, 20-50 Mb/s toteutuva nopeus tuntuu hyvin riiittävän. En pelaa netin yli, jossa siirtyy paljon dataa-

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #176 : su 20.05.2018, 18:21:04 »
Lasipurkin avaamisesta: Kun kansi ei ole auetakseen eikä henkilöä B ole paikalla, niin ehdotan turvautumista tiskihanskaan. Puutarhatöiden näppylähanskakin käy. Kolmantena vasta laitan tölkin alassuin kuumaan veteen seisomaan vähäksi aikaa.
Mulla on keittiössä järeä ruuvimeisseli ihan tätä varten. Sillä kun vähän kikottaa niin, että purkkiin pääsee ilmaa, niin johan aukeaa.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #177 : to 07.06.2018, 20:23:18 »

Hei millaisia ovatkaan parhaat navigointikokemuksenne Android-puhelimella, neuvoksi muillekin jakaa?

Itse Nokian Lumiasta Androidiin siirtyneenä olen pääosin pitäytynyt Here-sovelluksessa, joka osaa näyttää kartalla, missä kirjoitettu osoite on, ja antaa reittiohjeet autolla, julkisella liikenteellä ja kävellen osoitteeseen pääsemiseksi.

Taitavat kuitenkin yleisemmässä käytössä olla Googlen karttoihin nojautuvat useammatkin kännykkäsovellukset. (Play Storessa haku vaikka Google Maps navigation) Onko kokemuksia että toinen on parempi toista. Google Maps Go sovelluksen puhelimeeni äsken latasin ja ensivaikutelma on positiivinen.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #178 : to 07.06.2018, 20:31:50 »
Yritin tässä taannoin päästä Google Mapsilla josta jonnekin alueella jolla oli paljon katuja, polkuja ja etenkin kerrostalojen eteen asfaltoituja pihateitä. Sekaisinhan minä siellä menin kuin Ellun kana. Olin Google Mapsista tulostanut kartankin, mutta siitä tulee aina niin himmeä ettei siitä saa mitään tolkkua. Yritin sitten paikanpäällä tiirailla puhelimen kautta sitä hässäkkää, ja ongelmaksi muodostui että ruudulla näytetään aina niin vähän materiaalia kerrallaan ja muutenkaan en oikein tajua näkemästäni mitään. Eniten siellä kuitenkin kai sotki ne katutiet vs. tiet kun en erottanut mikä on mitäkin. Oli pakko luovuttaa siltä erää kun ei vaan löytynyt kohde (uimaranta jossa en ollut ennen käynyt).

Tulostin jostain toisesta sivustosta paremman kartan myöhemmin ja ei mitään ongelmaa.

- JM

Poissa Hugo

• Konkari
« Vastaus #179 : to 07.06.2018, 20:36:28 »
Jos ketjuun sallitaan kokemukset iPhonella, niin itse käytän yleensä Google Mapsiä. Toimii mainiosti, mutta ulkomailla ensisijaisena on ollut Tomppa. Lähinnä sen takia, että käytössä on ollut latauskaapelit vain Tompalle. Luurin akku on kyllä kestänyt hyvin, mutta vuorokauden ajoissa se ei välttämättä riitä. iPhonessa on oma Kartat -sovellus, jota satunnaisesti olen käyttänyt, mutta sen ajantasaisuus ei syrjäseuduilla ole yhtä hyvä kuin Google Mapsin. Kaupungeissa molemmat ovat hyviä ja niitä voi käyttää vuorotellen kummankin omien etujen vuoksi.