Kirjoittaja Aihe: Rakas Android-puhelin  (Luettu 14677 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
Vs: Rakas Android-puhelin
« Vastaus #40 : su 17.12.2017, 13:32:00 »

Kirjoitin puhelimen Samsung Members sovellukseen kysymyksen (suomeksi) puhelimen sähköpostiohjelman toiminnasta. Sain kehotuksen ladata Google Playstä Microsoftin Outlook-sovelluksen. Se vaikuttaa olevan Outlookin webbimailia fiksumpi sovellus, joka näyttää viimeisen kuukauden viestit tai 1000 viestiä. Microsoftin sähköpostitilien lisäksi osaa käsitellä Googlen ja Yahoon postitilejä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #41 : ma 18.12.2017, 21:42:07 »

Virransäästötila

Puhelin kuluttaa rutkasti sähköä, varsinkin käytettäessä. Minun puhelimeni täysi lataus kaipaa kolme tuntia ja on tehtävä pari kertaa viikossa. Litiumioni-akuista sanotaan, että on hyvä ladata kun varaus on laskenut alle 40%:n eikä tarvitse ladata täyteen vaan ihan hyvä kun on ladattu yli 80%:n. Voi jättää yli yön lataukseen, lataus katkeaa kun akku on tullut täyteen. Puhelimen alkuperäisiä latureita suositaan - valmistaja on tarkoittanut ne toimimaan hyvin kyseisessä puhelimessa. Pikalaturit lyhentävät akun elinikää.

Minulle ilmaantui puhelimeen outo ominaisuus. Kun puhelimeen kytketään virta ja annetaan SIM-kortin pin, niin näyttö pimeni välittömästi. Kun painettiin virtanappia taas, niin lukitusnäyttö tulee näytölle noin 3 sekunniksi kunnes pimeni. Siinä hetkessä ei ehdi näytön ilmoituksia kunnolla katsomaan, hyvä jos sai pyyhkäistyksi esiin lukitusnäytön avaamiskoodin antosivun. Se niinikään pysyy tarjolla vajaat 5 sekuntia kunnes sammuu. Hosuessa vielä helposti kirjoittaa avauskoodin väärin.

Riittävällä selvittelyllä  ilmeni, että itse olin laittanut Virransäästötilaksi Normaali. Muut vaihtoehdot J3 (2017):ssä ovat Ei käytössä ja Maksimi. Palaamalla tilaan Ei käytössä, lukitusnäytön pikasammutus poistui.

Mitä kaikkea virrasnsäästötila tehneekään? Normaalitila näyttää puhelimessa, että suoritinnopeutta pudotetaan 70%:iin, kirkkautta vähennetään 10%:lla ja verkkoa ei käytetä sovelluksissa taustalla. Noita saa säädettyä, mutta lukitusnäytön pikasammutuksesta ei kerrota ohjeessa mitään.

socrates

• Vieras
« Vastaus #42 : ma 18.12.2017, 21:57:05 »
Virransäästötilassa ainakin FB lakkaa päivittymästä ja taitaa muutama muukin sovellus tökkiä. Uutiset meilitkään eivät tainneet tulla näkyviin. Olen mökillä sitä välillä käyttänyt.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #43 : ma 18.12.2017, 22:39:52 »
Kokeilin keväällä Samsung J3(6) -vimpaimen hommattuani montako päivää se pelittää yhdellä latauksella jos mobiili on kytkettynä pois ja sammuttaa laitteen öisin. 9 vrk kesti. Jos käytän puhelimella päivän aikaan nettiä, öpaut parisen vuorokautta pärjäillään.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #44 : ti 19.12.2017, 01:10:17 »

Mulla (J3 2017) on kohdassa Asetukset > Laitteen ylläpito > Akku
Sovellusten virrankäytön valvonta, jossa valittavissa sovellukset, jotka saavat käyttää akkua, kun eivät ole käytössä.

Edelleen on Asetukset  > Yhteydet > Datan käyttö > Datansäästö (on / OFF)
   Siinä minulla annettuna 6 sovellukselle oikeus lähettää ja vastaanottaa dataa taustalla jos datansäästö on asetettuna

Facebookin tarpeesta en itse tiedä.
« Viimeksi muokattu: ti 19.12.2017, 02:17:53 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #45 : ti 19.12.2017, 09:03:19 »
Itse en käytä Facea puhelimella, havaitsin liian työlääksi minun hitaalla yhteydelläni. Eipä siellä mitään erityisen hektistä kytättävää olekaan.

Jokaikisen sovelluksen ei tarvitse myöskään ilmoitella sitä sun tätä. Säikkyisin jatkuvaa kilinää ja pärinää, joten olen ottanut ilmoitukset pois. Itseasiassa nyt kun asiaa ajattelen, niin epäilyttää että sen pari kertaa kun puhelin on "seonnut", siihen on aina liittynyt se että se yhtäkkiä ilmoittaa jostakin jotakin, jos en ole hoksannut ottaa ilmoituksia pois. Nyt en enää muista että miten se meni tarkalleen, mutta joku ihmeellinen mylvähdyshän laitteesta lähti kun se viimeksi alkoi oikuttelemaan ja otin tehtikset.

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #46 : ti 19.12.2017, 11:20:38 »
Mulla kun tulee ilmoituksia lukitusnäyttöön, niin voin vetää ilmoitusta hiukan oikealle, niin alta tulee näkyviin asetusten rataskuvio. Kokonaan oikealle vetäen lähtee kyseinen ilmoitus (rattaineen) männikköön.

Sitä ratasta näpäyttäen (ensin lukituksen aukaisten) ohjaudun kyseisen ilmoituksen lähettäjäsovelluksen sovellusilmoitusasetuksiin. On sovelluksesta riippuen esim. kolme asetusta:
- sallitaanko ilmoitukset sovelluksesta (on/off)
- näytetäänkö hiljaa eli ilman ääntä, värinää ja ponnahdusikkunaa (on/off)
- näytetäänkö lukitusnäytössä (sisältöineen/ilman siältöä/ei ilmoitusta lukitusnäytössä)

Eli käy niinkin, että ilmoitusten tultua lukitusnäyttöön halutessaan sen hiljentää tai estää.

"Ilmoituskeskus" on ruudun yläreunassa, josta sen voi vetää alas kuin ikkunankaihtimen. Ja siinä ilmoituslistassa myös löytyy asetusratas ilmoitusta vähän oikealle vetäen.

Löytyvät tietenkin myös Asetukset > Ilmoitukset > Kustakin sovelluksesta erikseen saadaan ilmoitukset päälle tai pois ja  Asetukset > Ilmoitukset > Lisäasetukset > Kustakin sovelluksesta erikseen saadaan päästään säätämään sovelluksen ilmoitukset tarkemmin sovelluskohtaisilla asetuksilla

Nämä varmaan vaihtelevat eri puhelinmalleilla miten päin asetuksia voi asetella.

Itse haluan äänellisen ilmoituksen siihen sähköpostiin tulleesta viestistä jota puhelimella seuraan, tekstiviesteistä ja kalenteritapahtumista. Äänettömänä Hesarin uutisotsikoita ja vähän turhaan akkua kuluttavina joukko sovelluksia joista en tiedä olisiko niillä jotain mielekästä ilmoitettavana joita sitten estäisin harkinnan mukaan. Eli olen sormituntumalla kieltänyt ilmoitukset joukolta sovelluksia ja joillekin laittanut ehkä sopivalle tuntuvan asetuksen. Muotoutuvat käytännössä.
« Viimeksi muokattu: ti 19.12.2017, 12:22:43 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #47 : to 21.12.2017, 13:43:40 »

Teksti tietokoneelta kännykkään?

Heitetäänpä kysymys, onko teillä hyvä käytäntö pienien, korkeintaan vähän muotoiltujen tekstien saamiseksi tietokoneelta kännykkään "muistilapuiksi", mielellään niin että niitä voi tarpeen mukaan muuttaa myös kännykässä.

Edellinen puhelimeni oli Windows-puhelin Lumia. Siinä tilinäni oli @outlook.com-osoite ja sen myötä office-ohjelmat muistiinpanoteksturi OneNote ja pilvipalvelu OneDrive mukaanlukien. OneNoten ja OneDriven olen asentanut nyt Android-puhelimeeni, mutta synkronoinnissa on jotain hämärää. Kun (Linux-) tietokoneella selaimella tein uuden OneNote tekstin, joka tulee OneDriveen tiedostoon, niin sepä ei näkynytkään puhelimessa ennen kuin OneNotessa uudelleen kirjauduin outlook-osoitteella.

OneNote-tasoinen teksturi minusta on omiaan puhelimelle. Windows-puhelinelämästäni jäi mieleen, että niitä OneDrive-tiedostoja, joita haluaa käsitellä puhelimella, ei pidä käsitellä Officen OneNote ohjelmalla. Ne menevät puhelinkelvottomiksi.
« Viimeksi muokattu: to 21.12.2017, 17:02:35 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Paikalla Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #48 : to 21.12.2017, 13:45:52 »
Jaskan kysymyseen: ehkä Android pelittäisi paremmin googlen omien häkkyröiden kanssa? Siis google docs.

Paikalla Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #49 : to 21.12.2017, 15:12:30 »
Suosittelen Google Docsia minäkin; olin aikeissa asentaa omaan luuriini Onedriven ja Outlookin myös (Samasta syystä), mutta annoin olla.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Paikalla Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #50 : to 21.12.2017, 15:23:55 »
Puhelimeni on vielä sen verran uusi (Ja ei niin ostettua mallia), että sen voi nyt kyllä murtaa, mutta sille ei ole vielä tehty vaihtoehtoisia ROM:meja. Niitä odotellessa! Kun mursin edellisen luurini ja asensin sinne bloatwaresta ja muista turhakkeista karsitun käyttiksen, mm. akku kesti huomattavasti pidempään, mikään turha taustaprosessi ei ollut syömässä muistia ja hyvän palomuurin kautta pystyi kyttäämään, mille tahoille yhteyksiä pyrkii muodostumaan. Nykyisen kännykän ostoon vaikutti jo valmiiksi hyvä akunkesto peruskäytössä (Yli kaksi vuorokautta) ja se, että laitteen kuori on alumiinia. Suurimpana harmituksen aiheena on se, että akkua ei voi nyt irrottaa. Sen vuoksi en nyt sitten kuljeta kännykkää aina mukanani.

Paikalla Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #51 : to 21.12.2017, 16:36:54 »
Kaunein ja paras saitti androidiin liittyvissä asioissa on XDA-Developers. Mitä sieltä ei omaa laitettaan koskien löydy, sitä ei ole olemassa. Helposti muutenkin selvitettävissä olevia asioita/ongelmia ei tuolla kuitenkaan kannata kysellä, nämä ammattilaiset ja missioilleen vihkiytyneet nörtit hermostuvat nopsaan, jos siellä kyselelisi vaikkapa jostain näytönsäästäjän vaihtamisesta.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #52 : to 21.12.2017, 20:56:11 »
OneNoten ja OneDriven olen asentanut nyt Android-puhelimeeni, mutta synkronoinnissa on jotain hämärää.
Se hämärä olin minä itse, joka oli puhelimessa napsinut synkronointeja pois käytöstä tumpeloituaan jotenkin kalenterien siirron kanssa niin että jotkut tapahtumat olivat aluksi jopa yhdeksään kertaan.

Periaatteessa ensin tietokoneessa windows-puhelimen tiedot exportoin @outlook.com- osoitteelta ja importoin @gmail-osoitteelle jota käytän puhelimessa android Gmail-ohjelmalla. Mutta sitten rekisteröin puhelimessa myös outlook-osoitteen  Samsungin omaan sähköpostiin. Samsungin valmiiksi asennettu sähköposti (jota niin ei voi puhelimesta poistaakaan) osoittautui käyttävän kummallista säätämätöntä synkronoinnilla: käsittelee vain (muualla) lukemattomia tulleita ja siitä ohjelmasta lähetettyjä ja poistaa ehkä viikon jälkeen. Niinpä sitten otin vielä Outlookinkin puhelimeen enkä käynyt kokeilemaan gmail-osoitteita Outlook-ohjelmaan tai outlook-osoitteita Gmail-ohjelmaan.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #53 : pe 22.12.2017, 02:09:24 »
Taustakuvina tummat kuluttavat vähemmän virtaa. Liitteenä tekaisemani (puhelimella ruudulta isommasta tekemästäni kuvasta kuvattu ja pienennetty) kuva Jatkumon sallimassa tiedostokoossa.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #54 : pe 22.12.2017, 09:50:05 »
Jouduin taas ottamaan tehdasasetukset, enkä jaksa selittää sen kummemmin syytä tällä kertaa. Mutta aina kun sitten alan imuroimaan tarvitsemiani sovelluksia, ensimmäiset neljä lataamaani ovat tavanneet asentua näytöllä Google-palkin yläpuolelle, mistä niitä on ollut helppo käyttää (esim. bussien kulkua kyttäävää ohjelmaa ja WhatsAppia). Tällä kertaa tuonne palkin alle ei ilmestynyt yhtään ikonia, ja joudun kaikki eniten käyttämäni ohjelmat hakemaan Sovell.-panikkeen alta ja vieläpä kakkossivulta.

Minulle ei ole koskaan selvinnyt miten noita ikoneita voi hallinnoida eli siirrellä haluamiinsa paikkoihin, jos mitenkään. Tietääkö kukaan?

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #55 : pe 22.12.2017, 20:07:26 »
Minulle ei ole koskaan selvinnyt miten noita ikoneita voi hallinnoida eli siirrellä haluamiinsa paikkoihin, jos mitenkään. Tietääkö kukaan?
Jos 2016 on kuin 2017 niin ...

Kotinappulasta (keskellä alhaalla) tulet aloitusnäytölle, siinä näet mitä olet tärkeiksi poiminut. Kun laitat tarpeeksi, niin menevät jatkosivuille ensimmäisestä sivusta oikealle. (Minulla on aloitusnäyttöä viisi sivua.)

Jos aloitusnäytössä sipaiset ylös- tai alaspäin niin tulet varsin samannäköiseen sovellusluetteloon jossa on kaikki puhelimeen asennettujen sovellusten kuvakkeet aakkosjärjestyksessä. Niitä on monta sivullista joihin pääset oikealle ja vasemmalle sipaisemalla. Sovelusluettelossa ainakin minulla on tummempi tausta. Siitä ja aakkosjärjestyksestä tuntee olevansa sovellusluettelossa eikä aloitusnäytössä

Sovellusluettelossa kun kuvaketta painat pitkään, niin se pomppaa myös aloitusnäytön puolelle missä voit vetää sen haluamaasi vapaaseen kohtaan - vaikka ruudun oikean reunan ylikin seuraavalle aloitusnäyttösivulle. Jää myös sovellusluettelosivulle.

Asetuksissa voi asettaa että aloitusnäyttösivuista ja sovellusluettelosta näytetään vain toinen tai molemmat.

Siis on 1) sovellusluettelo jossa on kaikki sovellukset ja 2) aloitusnäyttö, johon olet poiminut ne sovellukset ynnä muut joita pidät tärkeinä nopeasti löytää.

Siihen aloitusnäyttöön voi istuttaa myös pienoisohjelmia niistä sovelluksista joilla sellaisia on. Minulla oli valmiina sään pienoisohjelma joka näyttää, millaisen sään olinpaikallani Amerikassa uskotaan olevan . Sitä napauttamalla päässee näkemään enemmän säätietoja.

Aloitusnäyttöön voi istuttaa myös oman kullan ja toisenkin yhteystietokuvakkeen josta pääsee suoraan soittamaan. Kaivelematta vanhoista puheluista tai yhteystiedoista.

Hätätilassa lue käyttöohjeesta tai googlaa. Tämä ei ole selkeä asia.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #56 : la 23.12.2017, 09:14:39 »
Itse en ole poiminut mitään, kun sitähän minä juurikin en osaa. Puhelimessa on näytöllä ne ohjelmat jotka puhelin itse keksii siihen laittaa esille kun aloitetaan puhelimen käyttö/otetaan tehdasasetukset.

Ylös/alas sipaisusta ei tapahdu mitään, eli aakkosjärjestykseen jossa kaikki ohjelmat en pääse (liekö 2016:n ominaisuus ollenkaan). Jos menen Sovell./Asetukset/Laite/Sovellukset//Sovellusten hallinta, missä itse ladatut sovellukset ovat aakkosjärjestyksessä, niin ei siellä näemmä tapahdu mitään paineli tai veteli sinne taikka tänne.

Olen joskus sitä käyttöopasta plärännyt, enkä sieltä ikinä mitään hyödyllistä löydä. Ehkä seikkailen siellä taas joku päivä kun huvittaa turhautua.

Enpä löydä taas musasoitinkakaan. Viimeksi kun otin tehdasasetukset siinä muistaakseni kävi niin että se tuli vasta jonkun päivityksen myötä, vaikka voisin vaikka vannoa että se oli kyllä keväällä laitteessa heti alkuunsa kun sen ostin. Oli miten oli, vimpain on mystisempi kuin tietokone.

- JM

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #57 : la 23.12.2017, 09:56:10 »
Poiminut = ladannut? Itse lataamani sovellukset näkyvät vihonviimeisinä "kolmossivulla" jos täppää siitä pisteestä mikä näkyy päänäytön alareunassa olevan kuvakerivin yläpuolella. Että ei tässä ole toki pakko lähteä Sovelluksiin seikkailemaan, mutta on pirun vaikea osua tuohon pisteeseen. Mieluiten olisin 2 - 3 tärkeintä itse ladattua sovellusta ottanut tuohon pääsivulle Google-palkin yläpuolelle. On kyllä omituista että laite ei alkanut asentelemaan siihen kohtaan mitään tehdasasetukset palautettuani ja sovelluksia ladattuani, kun se on aina aiemmin tehnyt niin. On ollut täysin siitä kiinni missä järjestyksessä olen omavalintaisi sovelluksia ladannut, että mitä siihen ylimmälle riville on tullut.

Nyt on joku yli 20 päivityksen latinki menossa, että saa nähdä muuttuuko asiat helpommiksi. Ei kai kannattaisi tavantakaa ottaa niitä tehtiksiä, mutta aina tulee joku ihme juttu josta en pääse yli enkä ympäri, ja muutakaan en sitten keksi.

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #58 : la 23.12.2017, 11:05:57 »
Suljethan sovelluksia välillä.  Nehän eivät sulkeudu puhelimessa helposti. Eivät edes uudelleenkäynnistyksellä.
« Viimeksi muokattu: ti 26.12.2017, 20:55:06 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #59 : la 23.12.2017, 12:43:14 »
Tuosta ruudusta kyllä vas. alakulmasta. Nettipuolella olen kyllä huomannut että siellä ei tahdo saada historiaa helposti tyhjäksi. Mutta lieneekö sillä merkitystä.

Sain käyttöoppaasta irti sen verran että kuvakkeita voi siirrellä paneelin pinnalla sinne sun tänne, mutta näemmä toiseen paneelin en pysty, mikä oudoksuttaa. Jos yritän siirtää esim. WhatsUppin kuvakkeen kolmospaneelista ykkös- eli kotipaneeliin, niin ei käy. Pystyy ainoastaan siirtään uuteen paneeliin, eli siirto luo uuden paneelin. Jossain oli joku juttu että siirto riippuu palvelun tarjoajasta. Tä? Ei kai sentään operaattoriani tarkoita, mitä se sille firmalle kuuluisi mitä kuvakkeita tahdon minnekin.

Paneeleiden järjestystä pystyi muuttamaan, ja minulla on nyt kakkospaneelina se missä ovat eniten käyttämäni itse lataamat sovellukset. Kaippa näinkin pärjää, kun nopealla pyyhkäisyllä saa ne esille kotipaneelin tilalle.

- JM