Kirjoittaja Aihe: Rakas Android-puhelin  (Luettu 13215 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hibiscus

• Vieras
Vs: Rakas Android-puhelin
« Vastaus #20 : ma 11.12.2017, 11:08:21 »

Puhelimessani ilmeni että Knox-nimisellä otuksella on puhelimessa oikeuksia. Ei kun kysymään kuukkelilta. Näyttää olevan Samsungin omia juttuja.

IT- ja nettinero löysi googlesta ohjeen itselleen. Aivan pihalla hän ei ihan vielä ole, kun osaa käyttää googlea ja wikipediaa. Mahtaako ymmärtää, mitä niissä sanotaan.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #21 : ma 11.12.2017, 11:10:55 »

Asetetun lukitusnäytön poisto käytöstä Samsung Galaxyssä:

Asetukset > Lukitusnäyttö ja suojaus > Näytön lukituksen tyyppi

Joudut ensin antamaan koodin jolla lukitus aukeaa. Sitten valtset lukituksen tyypiksi Ei mitään

[Itselläni edellä kerrotun eilisen jumituskummajaisen yhteydessä lukitusnäyttö muuttui alle sekunnin vilautukseksi.]

Jos taas olet unohtanut lukituksen avauskoodin, niin mahdollisuutena on lähinnä tehdasasetusten palautus.
http://www.hardreset.info/devices/samsung/samsung-g920f-galaxy-s6/
Silloin on iloa, jos on varmistanut puhelimensa tiedot Samsungin pilveen, niin puhelin on muutaman tunnin puuhastelulla entiseen tapaan käytössä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #22 : ma 11.12.2017, 11:21:28 »
olen myös onnistunut löytämään semmoisen kohdan mistä voi tarkistaa koko laitteen. Mutta enpä löydä enää
Galaxyssä

Asetukset > Laitteen ylläpito

Siinä on myös kohta Laitteen suojaus

Juu, jos muu ei auta, niin katso käyttöohjeesta. Itse latasin suomen- ja englanninkieliset ohjeet netistä tietokoneeni kovalevylle ja haen tietoa pdf-tiedostoista tekstihaulla.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #23 : ma 11.12.2017, 11:24:53 »
  ...
Tarpeetonta kertoa, ettet ymmärrä tästäkään mitään. Asiasta ei ole ollut epäselvyyttä.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #24 : ma 11.12.2017, 11:25:09 »
olen myös onnistunut löytämään semmoisen kohdan mistä voi tarkistaa koko laitteen. Mutta enpä löydä enää
Galaxyssä

Juu, jos muu ei auta, niin katso käyttöohjeesta. Itse latasin suomen- ja englanninkieliset ohjeet netistä tietokoneeni kovalevylle ja haen tietoa pdf-tiedostoista tekstihaulla.

Idiootti, joka esittää olevansa it-guru. Luuletko, että monikaan sinun tyrkyttämiäsi neuvoja kaipaa?

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #25 : ma 11.12.2017, 12:27:59 »
Galaxyssä

Ei löydy tuota Laitteen ylläpitoa valikosta Asetukset. Onkohan tämä nyt samankaltainen juttu kuin se että minulta katosi puhelimesta kerran vai oliko peräti kaksi musiikkisoitin. Itse en ollut poistanut. Kuten en takuulla mitään ylläpito-osiotakaan. Kun laitan ETSI-valikkoon tekstin Laitteen ylläpito, ei se löydä mitään.
Tapa itsesi - luonto kiittää luonnonystävää.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #26 : ma 11.12.2017, 12:31:24 »
Samsung pitää kuluttajien tietojen yksityisyyttä ja tietoturvaa äärimmäisen tärkeänä asiana.

Hah hah, niin tärkeänä että koko laitteesta voi vaikka napata tietoturvan käsittelyohjelman pois kokonaan. Ei tämä nyt ole tälläkertaa siitä kiinni että olen vain kierosilmäinen ja huonosti asioita löytävä, kun siellä ei vaan ole sitä. Tokkopa käyttöohjeiden plarauskaan auttaa, ellei puhelimessa ole joku ihmeellinen "kätke sovellukset" -toiminto joka on päättänyt aktivoitua ominpäin. Ehkä koko rakkine vaan ON paska. Ja minä kun vasiten en ostanut halvinta mitä markkinoilla oli.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #27 : ma 11.12.2017, 15:36:06 »
Pitäisi hankkia nopeasti muutama tabletti työpaikan yhteiskäyttöön. Laitteilla on tarkoitus käyttää pelkästään verkkopohjaisia työajan seurantaohjelmia.

Android vai ei? Miksi?

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #28 : ma 11.12.2017, 19:16:11 »

En tunne, mutta Android on valta-asemassa käyttöjärjestelmänä. Vaihtoehtona kai olisi hinnakkaampi iPad, jolla toki on tykkääjänsä  - ymmärtääkseni esim. käytön selkeytensä perusteella. Yhden sovelluksen käytössä ei ehkä niin merkittävä  tekijä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #29 : ma 11.12.2017, 19:42:42 »
Galaxyssä

Ei löydy tuota Laitteen ylläpitoa valikosta Asetukset. Onkohan tämä nyt samankaltainen juttu kuin se että minulta katosi puhelimesta kerran vai oliko peräti kaksi musiikkisoitin. Itse en ollut poistanut. Kuten en takuulla mitään ylläpito-osiotakaan. Kun laitan ETSI-valikkoon tekstin Laitteen ylläpito, ei se löydä mitään.

Onko sinun J3 tuossa linkin kuvassa näkyvä 2017 malli, jossa kuulokkeiden liitin on alareunassa oikealla. Myös 2016 mallin käyttöohje löytyy Samsungin sivulta hakemalla merkkijonolla
Galaxy J3
(http://www.samsung.com/fi/support/search/?keyword=galaxy%20J3
  -> 2016-malli:
http://www.samsung.com/fi/support/model/SM-J320FZKNNEE#downloads )

Samoin termein ei löydy ohjeesta.
« Viimeksi muokattu: ti 12.12.2017, 11:59:21 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #30 : ma 11.12.2017, 22:00:00 »
Galaxyssä

Onko sinun J3 tuossa linkin kuvassa näkyvä 2017 malli, jossa kuulokkeiden liitin on alareunassa oikealla. Myös
2016 mallin käyttöohje löytyy Samsungin sivulta hakemalla merkkijonokka
Galaxy J3
(http://www.samsung.com/fi/support/search/?keyword=galaxy%20J3  ->
http://www.samsung.com/fi/support/model/SM-J320FZKNNEE#downloads )

Samoin termein ei löydy ohjeesta.

Minulla on vuoden 2016 malli. Tuo ylempi linkki ei antanut tulosta kun kirjoitin sinne Laitteen ylläpito, ja alempi linkki ilmoittaa että sivua ei valitettavasti löytynyt.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #31 : ma 11.12.2017, 22:27:49 »
Sorry. Ladattava 2016 käyttöohje osoitteesta
http://www.samsung.com/fi/support/model/SM-J320FZKNNEE#downloads

Mutta noilla 2017 ohjeen käyttämillä sanoilla en löytänyt 2016 ohjeesta. Ei mitään "ylläpitoa". Ilmeisesti 2016 mallissa ei ole samanlaista optimointitoimintoa:
- vapauttaa muistitilaa
- poistaa tarpeettomia tiedostoja
- sulkee taustalla suoritettavia sovelluksia
- hallitsee akkuvirran epätavallista käyttöä
- etsii haittaohjelmia
(2017 suomenkielinen ohje, sivu 113)
« Viimeksi muokattu: ma 11.12.2017, 22:39:41 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #32 : ma 11.12.2017, 22:40:44 »
Sorry. Ladattavat käyttöohjeet osoitteesta
http://www.samsung.com/fi/support/model/SM-J320FZKNNEE#downloads

Mutta noilla 2017 ohjeen käyttämillä sanoilla en löytänyt 2016 ohjeesta. Ei mitään "ylläpitoa". Ilmeisesti 2016 mallissa ei ole samanlaista optimointitoimintoa:
- vapauttaa muistitilaa
- poistaa tarpeettomia tiedostoja
- sulkee taustalla suoritettavia sovelluksia
- hallitsee akkuvirran epätavallista käyttöä
- etsii haittaohjelmia
(2017 suomenkielinen ohje, sivu 113)

Kiitos. Meinasin tuskastua jälleen, sitten osui onneksi ohjeista silmiini kohta Älykäs hallinta. Kuka perkeleen idiootti on keksinyt että tietoturvasovelluksen kytkeminen päälle ja virustarkistus pitää löytymän kohdasta Älykäs hallinta, eikä esim. kohdasta suojaus?! Ei mikään oo niin viisas kuin insinööri, kertakaikkiaan.

Onhan siellä sitten mitä pitääkin. En vaan enää löytänyt sinne. Nyt varmaan jatkossa löydän koska tämä aivoja riipivä sekopäisyys takuulla jää mieleen...

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #33 : ma 11.12.2017, 22:51:30 »
Sinusta kehittyy älykäs hallitsija.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #34 : ma 11.12.2017, 22:59:38 »
Epäilen... Tai ainakin sitä kehityksen varaa on kyllä. Oppia ikä kaikki.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #35 : ti 12.12.2017, 11:56:44 »
Tiedonetsijä turhautuu, kun ei keksi millä kummallisen kummallisella sanonnalla pitäisi haluamaansa tietoa etsiä ja sitten kun ohjeen löytää, niin oma laitteisto ei toimikaan ohjeen mukaisesti.

Windows-puhelimessa asiat olivat jotenkin yhdenmukaisemmin kuin Android-puhelimessa. Tässä nähdään, että saman puhelintuotteen peräkkäisten vuosien mallitkin poikkeavat toisistaan. Ja monissa asioissa, mitä 2016 ohjetta vähän selailin.Ja minä kun tälläkin ketjulla etsin yleispätevää Android-näkemystä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #36 : ke 13.12.2017, 04:22:03 »
Samsung Cloud

Lähtökohtaisesti saat Samsung-tunnuksellesi 15 Gt talletustilaa Samsungin pilvessä ilmaiseksi. Ostamalla enemmänkin.

Perusideana on, että
- pilvessä on puhelimesi tuoreimmat tiedot josta ne saa uuteen puhelimeen puhelimen rikkoutuessa tai kadotessa
- eri Samsung-laittelllasi (samalla Samsung tunnuksella) on yhteiset kuvat ja osoitteistot

Asetuksissa kohdassa Pilvi ja tilit löytynee Samsung Cloud. Synkronoitavaksi (puhelimen ja pilven tietojen saamiseksi samoiksi) voidaan merkitä Samsung-sovellusten tiedot ja näppäimistödata ja valokuvat
- yhteystiedot (Samsung-tili)
- kalenteri  (Samsung-tili)
- Samsung  notes
- Samsung Internet
- Näppäimistödata
- Galleria

Varmuuskopioitaviksi voidaan erikseen merkitä
- Puhelin
- Kello
- Alkunäyttö
- Sovellukset
- Asetukset
- Ääninauhuri
- Asiakirjat

http://www.samsung.com/fi/apps/samsung-cloud/

Tuossapa sitä on kahvaa mitä oleellista kyseisestä puhelimesta löytyy

Samsung Cloudiin ei pääse tietokoneella vastaavasti kuin Dropboxiin tai Google Driveen, vain sopivilla Samsung-laitteilla (Galaxyn Galleriasta). Tksittäistä tietoa ei varmistuksesta saa vaan koko kategoria (esim. asiakirjat eli .txt, .html, .pdf, .doc -tiedostot, kaikista viimeksi varmuuskopioitu versio, ei aikaisempaa)

Samsung Cloud voi laitteen mukaan näkyä Galaxy Cloudina, Samsungin Varmuuskopioi ja palauta -toimintona tai Henkilökohtaisten tietojen hallinta -toimintona.

https://help.content.samsung.com/csweb/faq/searchFaq.do

jatkuu ehkä ...
« Viimeksi muokattu: su 08.04.2018, 16:17:50 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #37 : ke 13.12.2017, 17:31:51 »
Myyntitykki-sovellus vasikoi onko soittaja puhelinmyyjä. Kun sitten vihdoin puhelinmyyjä soitti, sovellus heitti heti jotain vastausvaihtoehtoja esille. Painoin sieltä "olen kokouksessa" vaihtoehdon ja myyjäpenteleen aiheuttama hälyääni lopahti siihen paikkaan.
Jälkikasvu sanoo Fonekta-sovelluksen hoitavan tuonkin: "Numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon". Vaikka julkisista palveluista kuten terveyskeskuksista myös soitetaan paljon.

Windows-puhelimessa minulla oli Fonekta-sovellus, mutta siinä ei kyllä näyttänyt outoa soittajaa ennen vastaamista vaan erikseen sovellukselta jälkikäteen kysyessä.

Tämän uuden puhelimen salaiseen harjoittelunumerooni eivät puhelinmyyjät vielä ole soitelleet.

Fonektalle pitää rekisteröityä sähköpostiosoitteella ja Fonektalta voi kirjautuneena kysellä numeroita myös webbiosoitteesta https://www.fonecta.fi/i

Noihin joihin kysytään sähköpostiosoitetta ei tietenkään turvasyistä kannata antaa salasanaksi sähköpostin salasanaa vaan keksiä toinen. Paitsi sähköpostiohjelmalle joka lähettää ja vastaanottaa sähköposteja, tarvitsee sähköpostitilin salasanan.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #38 : ke 13.12.2017, 19:22:17 »
Myyntitykki-sovellus vasikoi onko soittaja puhelinmyyjä. Kun sitten vihdoin puhelinmyyjä soitti, sovellus heitti heti jotain vastausvaihtoehtoja esille. Painoin sieltä "olen kokouksessa" vaihtoehdon ja myyjäpenteleen aiheuttama hälyääni lopahti siihen paikkaan.
Jälkikasvu sanoo Fonekta-sovelluksen hoitavan tuonkin: "Numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon". Vaikka julkisista palveluista kuten terveyskeskuksista myös soitetaan paljon.

Windows-puhelimessa minulla oli Fonekta-sovellus, mutta siinä ei kyllä näyttänyt outoa soittajaa ennen vastaamista vaan erikseen sovellukselta jälkikäteen kysyessä.

Tämän uuden puhelimen salaiseen harjoittelunumerooni eivät puhelinmyyjät vielä ole soitelleet.

Fonektalle pitää rekisteröityä sähköpostiosoitteella ja Fonektalta voi kirjautuneena kysellä numeroita myös webbiosoitteesta https://www.fonecta.fi/i

Noihin joihin kysytään sähköpostiosoitetta ei tietenkään turvasyistä kannata antaa salasanaksi sähköpostin salasanaa vaan keksiä toinen. Paitsi sähköpostiohjelmalle joka lähettää ja vastaanottaa sähköposteja, tarvitsee sähköpostitilin salasanan.

En tiedä voiko Myyntitykki sekoittaa keskenään puh.myyjiä ja terveyskeskussoittoja, toivottavasti ei. Mutta sitä varten ei tarvitse mitään sähköposteja pykätä ja salasanoja näpytellä.

Minulla on ollut salainen puh.nro vuodesta 1997 jolloin ensimmäisen kännykkäni ostin, mutta jostain syystä se salaisuus on tuntunut vuosi vuodelta hapertuneen. Monta vuotta sain olla ihan rauhassa, mutta soitti joku rättifirma ja jokusen viime vuoden on ollut Apu-lehti kimpussa. Tilasin Apua lyhyen kauden ajan, mutta en kyllä mitään numeroani sitä varten antanut. Se soittelu on saanut minut sille kannalle että ikinä en enää sitä lehteä tilaa.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #39 : la 16.12.2017, 21:57:40 »
Aloitusnäyttö

Puhelimen avaamisen - tai lukitusnäyttöä käytettäessä sen avaamisen - jälkeen näkyvää näyttöä kutsutaan aloitusnäytöksi.

Tässä omia näkemyksiäni Galaxy J3 (2017) puhelimesta.

Aloitusnäyttö on monisivuinen - oikealle/vasemmalle pyyhkäisten tulee lisää sivuja - ja itse rakennetaan mitä kuvakkeita (ikoneita) ja pienoisohjelmia (widgettejä) siihen kerää. Liitteessä on tämänhetkinen oman aloitusnäyttöni ensimmäinen sivu.

Kun painetaan sivulla vapaata kohtaa saadaan näytön alareunaan valinnat Taustakuvat ja teemat, Pienoisohjelmat ja Alkunäytön asetukset.

Valitsin pienoisohjelmat saadakseni  sivulle valintakuvaketta enemmän tietoa antavia widgettejä.

Otin sellaisen sääpienoisohjelman joka näyttää myös kellonajan. Sijoitin widgetin sivulla sopivaan paikkaan. Käytössä widgettia napauttamalla saa ruudulle Weather Channelin säätiedot. En vielä ole muodostanut käsitystä, antaisiko joku muu sääohjelma paremmat säätiedot Suomeen. Windows-puhelimessa käyttämääni verraten vaikuttaa aika heppoiselle. Myös olen huomannut, että kotimaisista sääpalveluita on saanut tarkemmin paikkansa pitävät tiedot.

Samsung ohjelmaryhmän Galaxy Apps kaupasta hain ilmaisen Kalenteri  widgetin (Milian Silik). Kuten sääwidgetin, laitoin tästä kuukausikalenterin aloitussivulle. Tämä pienoisohjelmisto kysyy avataanko Samsungin vai Google Androidin kalenteri. Olen siis ladannut Samsungin kalenteria laajemman ilmaisen Googlen kalenterin Google Play kaupasta. Voi olla että Samsungin kalenterin passivoin. Molemmat käyttävät samaa kalenteridataa. Jopa niin että kun lisään tapahtuman Windows-puhelimeni kalenteriin, niin kohta se on myös Android-puhelimeni kummassakin kalenterissa kun Windows-puhelimen Microsoft-tili on Android-puhelimelle esitelty

Olen laittanut aloitusnäytön toiselle sivulle myös Google-kalenterin kuukausiwidgelin jossa näkyy päiville merkityt tapahtumat. Siitä pääsee napauttamalla google-kalenterin kyseiseen päivään. Se vähän pännii niin Googlen kuin Samsungin kalenterin päivänäkymässä, etä ruudulle mahtuu vain osa päivän tunteja eikä ilmene että tapahumia on näkymättömässä osassa. Googlen kalenterissa on kyllä myös aikataulunäyttö, jonka senkin saa aloitusnäyttöön widgetiksi. Siinä listataan kalenterista tapahtumat jättämättä  tyhjää välitunneille ja eri päivätkin ovat pötkössä.

Kuvakkeita saa aloitusnäyttöön ottamalla sovellussivun esiin pyyhkäisemällä aloitusnäytön sivua ylös- tai alaspäin. Ja painamalla aloitusnäyttöön haluttia kuvaketta pitkään. Aloitusnäytöllä kuvake viedään haluttuun paikkaan.

Googlen hakukenttä näyttää olevan ensimmäiselle sivulle liimattu, mutta sen alapuolella valmina olevia kuvakkeita - puhelin, viestit, internet - voi vaihtaa. Kuvake poistetaan painamalla ensin kuvaketta pitkään ja valitsemalla putkahtavasta valikosta Poista pikavalinta.  Eri kuvakkeita painaen tulee erilaisia valikkoja, että saa olla varovainen mitä valitsee

Oman aloitussivuni valinnat varmaan vielä vaihtuvat.
« Viimeksi muokattu: la 16.12.2017, 22:01:23 kirjoittanut Jaska Jokunen »