Kirjoittaja Aihe: Rakas Android-puhelin  (Luettu 14733 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
Rakas Android-puhelin
« : to 30.11.2017, 03:14:51 »

Avaan nimikkoketjun nykyihmisen lähimmäiselle, älypuhelimelle ja miksei sen isokokoisemmalle veljelle tabletille. Kokemuksille, kysymyksille, vastauksille, hyville lähteille, rupattelulle. Painottuen hyödylliseksi koettuun tietoon käyttöönotosta sovelluksiin.

Henkilökohtaisena motiivinani, että olen vaihtamassa ensimmäisestä Nokia Lumiastani ensimmäiseen Samsung Galaxyyni.
Alkava kokemukseni on Galaxy J3:sta enkä tiedä miten se poikkeaa muista androideista.

Paketista otetun puhelimen ensimmäiset hommat on katsoa todennäköisesti mukana tulleesta aloitusoppaasta tai valmistajan webbisivuilta mitä mistäkin puhelimen nappulasta tapahtuu ja mihin laitetaan sim-kortti ja muistikortti. Ja ladata akku täyteen.

Kun simmikortin koko oli muuttumassa, itse investoin 5 euroa latausliittymään (Elisan Norppa on ominaisuuksiltaan paras - 5 euroa on 24 kk voimassa ilman kuukausimaksuja) uuden laitteen harjoittelemiseksi. Wifihän minulla on kiinteän nettiliittymän modeemissa, latausliittymässä  mobiilidataliittymää jos haluaa käyttää, niin tähän liittymään saa viidellä eurolla kuukaudessa hitaan nettipaketin. Ilman pakettia netin käyttö maksaa 0,66 € päivältä.

Myöhemmin vaihdan vanhan numeron simmin uuteen puhelimeen sopivan kokoiseksi.

Lainaan alkupaloiksi DNA:n ohjeet yhteystietojen siirrosta Windows-puhelimesta Androidiin.

"Windows Phone > Android - yhteystietojen siirto

Puhelimen yhteystiedot tallentuvat omalle Microsoft-tilillesi jonka olet luonut puhelimen käyttöönoton yhteydessä.

Sinulla tulee myös olla Google-tili, jolla käytät uutta puhelinta. Tili luodaan puhelimen ensimmäisen käyttöönoton yhteydessä, mikäli et tiliä ole vielä luonut.

https://www.youtube.com/watch?v=Vhp9Y9frdHM

Kohta 1: Kopiointi vanhasta puhelimesta
Kun nämä ovat kunnossa, mene tietokoneen selaimella osoitteeseen https://outlook.live.com ja kirjaudu sisään Microsoft-tilillesi.

Klikkaa kirjautumisen jälkeen sivun vasemmasta ylänurkasta ruudukon kuvaa ja valitse Henkilöt

Valitse yläpalkista Hallinta > Vie Outlook.com palvelusta.. Tiedosto tallentuu selaimelle valitsemaasi latauskansioon.

Kohta 2: Tallentaminen uuteen puhelimeen
Mene tämän jälkeen tietokoneen selaimella osoitteeseen https://contacts.google.com ja kirjaudu sisään omalla Google-tililläsi.

Klikkaa sivun vasemmassa palkissa kohtaa Lisää > Tuo > CSV- tai vCard-tiedosto. Sivu voi tässä vaiheessa pyytää siirtymään vanhoihin kontakteihin.

Avautuvalla sivulla klikkaa ylälaidasta Lisää > Tuo > Valitse kohdassa 1 tallentamasi tiedosto ja klikaa Tuo.

Yhteystiedot tulevat tämän jälkeen näkyviin puhelimeen, synkronoinnissa kestää joitain minuutteja. Puhelin on hyvä myös käynnistää vielä uudelleen.
DNA Iiro"

Eri operaattoreilla on noita ohjeita sivuillaan ja rahalla tekevät tietojen siirtoa liikkeissäänkin.

Itse sähläilin kalenterisiirtojen kanssa, jossa idea on samankaltainen. Android-puhelimeen saadaan Google-tilisi kalenteritiedot ja nekin saadaan paremmin peruskuntoon puhelinta isommassa koneessa. Olin hiukka hämmästynyt, kun joittenkin lähimpien syntymäpäivät näkyivät eri tapojen kokeilujen jälkeen päivällä seitsemään kertaan ja mukaan oli ilmaantunut syntymäpäiviä somesta henkilöille joitten syntymäpäiviä en ollut tiennytkään. Eipä sitten muuta kuin tietokoneruudulla multikaatteja poistamaan ja rajaamaan Android-kalenterissa (Samsungin oman kalenteriohjelman hylkäsin) näkyviä kalenteridatoja.
« Viimeksi muokattu: pe 01.12.2017, 00:33:31 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Vs: Rakas Android-puhelin
« Vastaus #1 : to 30.11.2017, 10:35:11 »
Minulla on tuo kyseinen J3-puhelin. Hommasin keväällä ja olen sen jälkeen palauttanut tehdasasetukset jo useamman kerran. Melkein aina tainnut syynä olla se että Tinder-sovellus ei enää toimikaan. Kerran tai pari sen poistin hetkeksi, ja sitten kun yritti asentaa, se ei enää toiminut. Ennen kuin ne tehdasasetukset puhelimeen palauttamalla.

Tässä on nyt Facebook viimeaikoina kenkkuillut. Käytän sitä ainoastaan tietokoneella, koska puhelimessa FB vaikuttaa sekavalta ja hitaan yhteyteni vuoksi se on perkeleellinen käyttää sitä kautta, joten olkoon. Kuitenkin Tinderiin olen kirjautunut sisään FB:n tunnuksilla. Periaatteessa olen Tinderissä kokoajan sisällä, eli en koskaan uloskirjaudu sieltä. Nyt kuitenkin, ilmeisesti tuon FB:n tahmaamisen ja sekoilun takia, minut oli heitetty pellolle. Sisäänpääseminen oli työn takana, mutta sitten kun kaikki piti olla ok, puhelimeni alkaa päästelemään aivan ihmeellisiä kovaäänisiä mölähdyksiä. Osoittautui että olin puhelimessa kokoajan aktiivisena FB:ssa sen takia että olin sillä kirjautunut Tinderiin, ja jos kommentteihini tuli vastauksia, puhelin päästi hyeenan huudon joka kerta moisesta merkiksi. Piti sitten käydä puhelimessa uloskirjautumassa FB:sta.

Missään tapauksessa Tinderiin kirjautuminen FB:n kautta EI tarkoita sitä että kirjautuu samalla myös Faceen.

Kaverini juuri ihmetteli kun hänelle oli tullut puhelimeen ilmoitus jostain viestistäni jota hän ei löytänyt mistään, ja tämäkin ilmeisesti liittyi tuohon FB:n sekoiluun. Minulle puolestani tuli joskus aikoinaan ilmoitus em. kaverin viestistä juuri sillä hetkellä kun puhelimeni meni jumiin jossain aiemmassa ongelmatilanteessa jossa sitten jouduin ottamaan tehdasasetukset.

Netin ja puhelimen naittaminen keskenään järjestää monta kummaa ja outoa tilannetta.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #2 : to 30.11.2017, 11:49:15 »

Elisalla on laitemerkkikohtaisia asetus- ym. ohjeita:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/laiteohjeet/

Telian puhelinohjeet täällä
https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/puhelimet

Ja DNA:lla
https://www.dna.fi/tuki-puhelimet

Puhelimen valmistajan sivulta löytää mm. puhelimen käyttöohjeet

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #3 : to 30.11.2017, 11:56:31 »
Minulla on tuo kyseinen J3-puhelin. Hommasin keväällä ja olen sen jälkeen palauttanut tehdasasetukset jo useamman kerran. Melkein aina tainnut syynä olla se että Tinder-sovellus ei enää toimikaan.
Mitähän se Tinder-sovellus toimimisen sijaan tekee eli miten toimimattomuus ilmenee? Ei sillä että olisin ajatellut sovellusta omaan puhelimeeni ja tutustua.
« Viimeksi muokattu: pe 01.12.2017, 00:35:04 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #4 : to 30.11.2017, 12:11:35 »
Minulla on tuo kyseinen J3-puhelin. Hommasin keväällä ja olen sen jälkeen palauttanut tehdasasetukset jo useamman kerran. Melkein aina tainnut syynä olla se että Tinder-sovellus ei enää toimikaan.
Mitähän se Tinder-sovellus toimisen sijaan tekee eli miten toimimattomuus ilmenee? Ei sillä että olisin ajatellut sovellusta omaan puhelimeeni ja tutustua.

Minulle on tapahtunut seuraavaa Tinderin kanssa:

Olen poistanut pelkän Tinder tilin mutta sovellus on yhä puhelimessa (siis se varsinainen ohjelma). Kun yritän asentaa sitä, saan ilmoituksen että sovellus on vanhentunut. Hävitän sen ja haen uuden, mutta uuden asentaminen jatkuu loputtomiin eli mitään ei tapahdu. Tästä en päässyt eroon kuin ottamalla puhelimeen tehdasasetukset.

Muistaakseni kerran kävi niin että olin poistanut Tinderistä aivan kaiken, ja jälleen kerran kun sen yritin asentaa uutena versiona, jäädään tuohon asennusluuppiin ja mitään ei tapahdu. Yhteyteni on toki hidas, mutta ei nyt niin hidas että jonkun sovelluksen normaali asennus kestäisi tuntikausia.

Tinderissä ollaan periaatteessa kokoajan kirjautuneena, mutta joskus sovellus heittää sieltä pellolle ja sitten pitää kirjautua FB:n kautta (tai puhelinnumerolla), mikä kestää.

Tinderissä pitäisi näkyä punainen täplä tietyssä kohtaa jos on tullut uusia kommentteja mätseiltä (miehiltä joiden kanssa ollaan puolin ja toisin tykätty toistemme ilmoituksista). Aika paljon Tinder on tehnyt sellaista että täplää ei näy, mutta silti on uusia vastauksia. Sitten kun ne on JO lukenut, niin sitten se täplä ilmestyykin esille.

Muutkin käyttäjät ovat sovellusta parkuneet, joten ei tämä vain minun taitamattomuudesta ole kiinni. Itse kyllä olen alkanut miettimään että pitäisiköhän etsiä joku sellainen sovellus jossa haetaan nimenomaan kumppania (jos moista edes missään on), kun Tinder tuntuu olevan monen ihmisen mielenmaisemassa nimenomaan seksinhakukanava. Tietysti jos miehiltä kysyy niin varmaan mikä tahansa on. Vaikka terveyskeskuksessa istuisi ähkien, niin sielläkin on varmasti jonkun mielestä joku seksiseuranhakupaikka...

- JM

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #5 : to 30.11.2017, 12:48:05 »
Mitähän se Tinder-sovellus toimisen sijaan tekee eli miten toimimattomuus ilmenee? Ei sillä että olisin ajatellut sovellusta omaan puhelimeeni ja tutustua.

Minulle on tapahtunut seuraavaa Tinderin kanssa

Olen poistanut pelkän Tinder tilin mutta sovellus on yhä puhelimessa (siis se varsinainen ohjelma). Kun yritän asentaa sitä, saan ilmoituksen että sovellus on vanhentunut. Hävitän sen ja haen uuden, mutta uuden asentaminen jatkuu loputtomiin eli mitään ei tapahdu. Tästä en päässyt eroon kuin ottamalla puhelimeen tehdasasetukset.

Muistaakseni kerran kävi niin että olin poistanut Tinderistä aivan kaiken, ja jälleen kerran kun sen yritin asentaa uutena versiona, jäädään tuohon asennusluuppiin ja mitään ei tapahdu. Yhteyteni on toki hidas, mutta ei nyt niin hidas että jonkun sovelluksen normaali asennus kestäisi tuntikausia.

Tinderissä ollaan periaatteessa kokoajan kirjautuneena, mutta joskus sovellus heittää sieltä pellolle ja sitten pitää kirjautua FB:n kautta (tai puhelinnumerolla), mikä kestää.

Tinderissä pitäisi näkyä punainen täplä tietyssä kohtaa jos on tullut uusia kommentteja mätseiltä (miehiltä joiden kanssa ollaan puolin ja toisin tykätty toistemme ilmoituksista). Aika paljon Tinder on tehnyt sellaista että täplää ei näy, mutta silti on uusia vastauksia. Sitten kun ne on JO lukenut, niin sitten se täplä ilmestyykin esille.

Muutkin käyttäjät ovat sovellusta parkuneet, joten ei tämä vain minun taitamattomuudesta ole kiinni. Itse kyllä olen alkanut miettimään että pitäisiköhän etsiä joku sellainen sovellus jossa haetaan nimenomaan kumppania (jos moista edes missään on), kun Tinder tuntuu olevan monen ihmisen mielenmaisemassa nimenomaan seksinhakukanava. Tietysti jos miehiltä kysyy niin varmaan mikä tahansa on. Vaikka terveyskeskuksessa istuisi ähkien, niin sielläkin on varmasti jonkun mielestä joku seksiseuranhakupaikka...

Syy, miksei IT- gurun Tinder toimi on se, että lapset ja nuoret aikuiset käyttävät ja etsivät deittiseuraaja sinäolet vanha rupsahtanut ukko, etkä osaa poistaa koko ohjelmaa koneeltasi. Se on useimmille helppoa, mutta sinulle nättää olevan mahdotonta. Jahtaa oman ikäisiäsi ukkoja ja aloita vaikka Sepestä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #6 : to 30.11.2017, 13:59:14 »
Minulle on tapahtunut seuraavaa Tinderin kanssa: ...
Siis sovelluksen poiston jälkeen uudelleenasennusta ei ole saatu onnistumaan palauttamatta tehdasasetuksia. Koittaisin tietenkin siinä välissä sammuttaa ja uudelleenkäynnistää puhelimen jos ongelmia ilmenee.

Ei kokemusta, mutta ajattelisin, että Asetukset > Tinder > Poista asennus  pitäisi poistaa sovelluksen niin kuin sitä ei olisi ollutkaan asennettuna. Tinder-tiliä se ei poista Tinderin palvelimelta
https://www.is.fi/digitoday/art-2000000944767.html
Voisihan olla kyseessä vaikka puhelimen vaihtaessa halu siivota vanhaa, eri käyttöön jäävää luuria. Ja pitäisi voida asentaa sovellus uuteen luuriin vanhan tilin käyttöön.

En osaa sanoa mitä poistossa puhelimeen jää (keksit?), vaikuttaa Tinder-sovelluksen vialle ettei sitä ole ajateltu uudelleenasennettavaksi (poistossa jää jotain joka estää uudelleenasennuksen). Netissä kuitenkin on keskusteluja Tinderin uudelleenasennuksesta. Samoin vaikuttaa vialle jos löydettyjen pariosumien indikaattori toimii epäluotettavasti. Mitä halusit sovelluksen uudelleenasennuksella parantaa.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #7 : to 30.11.2017, 14:15:48 »
...

Syy, miksei IT- gurun Tinder toimi on se, että lapset ja nuoret aikuiset käyttävät ja etsivät deittiseuraaja sinäolet vanha rupsahtanut ukko, etkä osaa poistaa koko ohjelmaa koneeltasi. Se on useimmille helppoa, mutta sinulle nättää olevan mahdotonta. Jahtaa oman ikäisiäsi ukkoja ja aloita vaikka Sepestä.

Norma jättää hibiscusinkin jahtaamatta  ;D Hänellä on aika tiukat kriteerit, että  noin huonolla näöllä ja lukutaidolla taidat joutua Tinderissä vasemmalle pyyhkäistyksi.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #8 : to 30.11.2017, 15:28:51 »
...

Norma jättää hibiscusinkin jahtaamatta  ;D Hänellä on aika tiukat kriteerit, että  noin huonolla näöllä ja lukutaidolla taidat joutua Tinderissä vasemmalle pyyhkäistyksi.

Ei tässä ole jokuseen aikaan mieheksi epäiltykään.  :o Eihän tuota Tinderiä ohjelmana tarvitse poistaa kokonaan, jos haluaa vain lopettaa tilinsä ja luoda uuden. Tilanne on sama kuin esim. poistaisi vaikkapa Chrome-selaimen koneelta. Siellä se on kumminkin vielä ohjelmana minne sen sitten onkin alunperin ladannut, ja jos sen asentaa uudestaan, sen kuuluu tietysti toimia kuten ennenkin. Minä en kuitenkaan tiedä että jos laitteet toimivat jollain vuohenpierulla, että onko kaikki silloin eri tavalla. Jalasmökeissä asuvilla pölöhökustaillahan ulottuvuus on kokonaan toinen ja ehkä siellä 2 + 2 = 5.  ::)

Ei voi kuin ihmetellä mikä hibiskuukkelia jokaikinen kerta alkaa kyrsimään kun meitsi vähänkin viittaa kumppaninhakuun. Luulisi että on onnessaan kun on naisia ja vuohia kaikki lävet täys jo entuudestaan. Kai minunkin olisi pitänyt siihen hippihaaremiin liittyä jo Näkökulman aikoina, niin sitten olisi hyvä ja suu supussa.

- JM

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #9 : to 30.11.2017, 16:36:49 »

Varsinkin puhelinsovelluksissa mutta kyllä Windows-ohjelmissakin, se joka tekee ohjelman, tekee sen niin kuin lystää. Ei voi luottaa, että esimerkiksi ohjelman poistaminen toimii eri ohjelmilla samalla tavalla tai samannimisellä parametrilla olisi samanlainen vaikutus. Android-puhelimissa näyttäisi olevan niin, että alkuperäisiä ohjelmia - kuten Chromea - ei pysty poistamaan kun jättää ohjelman pois käytöstä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #10 : to 30.11.2017, 17:11:02 »

Ruudunkaappaus kuvaksi käy Android-puhelimessa painamalla samanaikaisesti äänenvaimennus- ja käynnistysnäppäintä.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000000750125.html

Samsung Galaxy J3:ssa kuitenkin äänenvoimakkuuden vähennys & virtanäppäin (yli 7 sekuntia!) pakottaa jumiin menneen puhelimen uudelleenkäynnistyksen.

Ruudunkaappaus Galaxy J3:ssa otetaan Kotinäppäimtä (Iso näppäin keskellä alalaitaa) ja virrankäynnistysnäppäintä (oikeassa reunassa) yhdessä painamalla.
Kuva menee Galleriassa Albumiin Näyttökuvat.

2016 mallissa näyttää voivan tehdä näyttökuvan myös pyyhkaisemällä kämmenreunalla vasemmalata oikealle tai päinvastoin
« Viimeksi muokattu: ke 13.12.2017, 17:06:32 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #11 : to 30.11.2017, 23:57:53 »

Galaxyssani Springerin uutisvirtaa (melkein iltapäivälehtiemme tasoa, muttei Suomen keskustelunaiheista) antavan Upday sovelluksen saa pyyhkäisemällä aloitusnäyttöä oikealle. Toisissa malleissa voi olla vasemmalle. Se on puhelimen mukana asennettu. Ei näy sovellusten luettelossa  eikä sen asennusta voi poistaa.

Upday-ruudulla yläoikealla olevasta kolmen pisteen valikosta pääsee asetuksiin ja voi vaihtaa kieleksi esimerkiksi suomen, joka ei asetu puhelimen kielen perusteella.

Updayn voi kuitenkin halutessaan poistaa käytöstä:
- Paina aloitusnäytöllä hetki tyhjää kohtaa. Aloitusnäyttö pienenee kehykseen
- Valitse Upday-sivun kehyksissä näkyviin vasemmanpulimmaisesta sivuvalitsimesta, jolla on = merkki (tai pyyhkäisemällä)
- Vaihda Upday-sivun yläreunassa oleva kytki PoisPäältä -asentoon
- Perään tavanomainen sovelluksen peruutus taustalle puhelimen oikeasta alanurkasta.
Vastaavasti sen saa palautettua käyttöön
« Viimeksi muokattu: pe 01.12.2017, 00:23:17 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #12 : la 02.12.2017, 01:48:23 »
Itselläni oli hetken aikaa käytössä Windowspuhelin ja sen muutos Androidiin oli kuin Luojan läppäys perseelle. Niin paljon helpompaa oli, vaikka omat vaikeutensa siinäkin on. Nokia ja Windows kusivat totaalisesti hommassaan.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #13 : la 02.12.2017, 11:53:27 »
Windows-puhelimen etuja on sovellusten parempi yhdenmukaisuus keskenään ja Windows-pöytäkoneympäristön kanssa, sisäänrakennettu tietoturva.

Paitsi että Lumia-luurini alkaa kolmannella vuodella lahoamaan ja akku käymään heikoksi, Androidin puolesta puhuu Microsoftin jatkuva palvelun heikentäminen. Puhelinmallini ei ole Win10:een päivitettävissä ja Win 8.1-puhelimen tuki on päättynut. Here on myyty saksalaisille autonvalmistajille, sovelluksia poistuu käytöstä, pankkiohjelmani Windows-versio on toiminnallisesti vajaa ... Puheentunnistuksessa Googlen Android on ylivoimainen.

Ensivaikutelma Android-puhelimestani oli paljon parempi kuin nyt parin viikon kuluttua. Ohjelmisto tuntuu puolinaisesti ja sekavasti tehdylle. Kaikki on tympivää ja sotkevaa mainontaa täynnä. Eniten kyrsivät vanhassa totutut toiminnallisuudet joita ei nyt saakaan. Esimerkiksi Lumiassa kalenterin sai laittaa hälytykset jotka varmasti tulivat huomatuiksi, tässä tulee vain piipahdus joka jää huomiotta jos puhelin ei ole  käsillä. Hankin jo Tasker sovelluksen, jolla omaa toiminnallisuutta voi  puhelimeen rakentaa, mutta en vielä ole paneutunut.

Esimerkiksi Samsungin sähköposti tuntuu hakevan vain uusia viestejä, ei sellaisia jotka on jo toisessa laitteessa luettu. En vielä tiedä sen synkronoinnin toimisesta, kun se ei ole asetettavissa. Roskapostisuodatus on menneen vuosituhannen hyödyttömällä ratkaisulla, että saat kirjata lähettäjiä itse mustalle listalle.
Hain jo Googlen postiohjelman, mutta en halua laittaa siihen muitten postioperaattoreiden tilejä.

Ensin olin ihmeessä Samsungin näppäimistön kanssa kun se muutti esim. ss:n ß:ksi (nopeasti näpytellessä, samoin useimmat "tuplaklikkaukset" toivat muita kuin suomalaiseen näppäimistöön kuuluvia merkkejä). Hain jo Googlen näppäimistön joka vakoilee kaiken näppäilemäsi Googlelle vastaavasti kuin Microsoftin näppäimistö. Nämä kai ovat toiminnallisesti parhaat. Jotenkin Samsungin näppäimistöön palattuani se oli kuitenkin palannut asiassa järkiinsä - asetuksissa ei ole mahdolllisuutta sitä juurikaan opettaa ja käskeä.
« Viimeksi muokattu: ke 13.12.2017, 17:07:32 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #14 : pe 08.12.2017, 15:34:30 »

Saapuvat puhelut

Näinhän sen haluan olevan
- Kun osoitekirjassa esiintyvä soittaa, niin ruudulla näkyy kuka soittaa. Vastaan henkilön mukaan
- Kun soittaa outo numero, niin saisi Fonectalta katsoa heti kenellä numero on ja kertoa sen ruudulle ennen kuin vastaan. Onnistuuko?
- Oudolle vastaan "Haloo" ja kaupustelijoiden puhelut tapaan lopettaa lyhyeen.
- Puhelun jälkeen haluan mahdollisuuden helposti tallettaa soittajan osoitekirjaan. Miten käy näppärimmin?
- Haluan mahdollisuuden laittaa jotkut numerot mustalle listalle, niin että soitot niistä eivät häiritse

Kuis käsi käyb?

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #15 : la 09.12.2017, 02:07:40 »
Julistin edellä, että Android olisi niin kivempi systeemi, mutta helvetinpaska sentään, kun sitäkin joutuu säätämään. Suht. looginen, mutta jostain syystä aina vaatii gmailiin uudelleenkirjautumista ja salasanojen vaihtamista?

Kahden sähköpostin yhtäaikainen käyttökö ei sovi, vaikka gmail olisikin pakotettu oletusasetukseksi?

Helvetinkoneita ovat nuo. Tietokoneen kanssa olen aina pärjännyt, mutta älypuhelin on perc:stä.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #16 : la 09.12.2017, 04:55:03 »

Gmail toimii minulla Galaxyssa ilman toistaiseksi huomattuja ongelmia. Siihen olen laittanut vain yhden Gmail-tilin, puhelimen Google-tilin. Samsung-sähköpostissa minulla on vain yksi toinen tili. Samsung-postiin tulee vain kyseisen tilin uudet, siis muualla lukemattomat viestit ja lähteneistä näkyvät vain puhelimessa siinä ohjelmassa kirjoitetut. Vielä en tiedä miten pitkältä ajalta posti siihen synkronoituu, ei ole asetuksissa säädettävissä. On siis vain apukäytössä tilissä mukana kulkemassa.

https://www.mikrobitti.fi/2017/12/kaytitko-tata-nappaimistosovellusta-31-miljoonan-android-kayttajan-yksityiset-tiedot-vuotivat-kehittajan-lupaukset-pelkkaa-sananhelinaa/

Aika hurjaa. 31 miljoonan androidin näppäimistösovelluksen käyttäjän tiedot olivat suojaamattomina palvelimelta, josta ulkopuolinem taho kävi kähveltämässä 577 Gigatavua käyttäjätietoa, mm.  käyttäjän koko nimi, sähköpostiosoite, IP-osoite, laitteen yksilöintitiedot, teleoperaattori, tietoa Google-käyttäjätileustä. Lähinnä kerätty tieto soveltuu rikosten tekemiseen. Onneksi itse en tuota näppäimistösovellusta itselleni hakenut vaan toisen vakoilijan.
« Viimeksi muokattu: su 10.12.2017, 00:04:14 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #17 : su 10.12.2017, 15:53:20 »

Androidini oikutteli. Eikä suhteemme ole kestänyt vielä kuukauttakaan.

Ennen makuulle menoa laitoin puhelimen lataukseen. Sen piuhoissa ollessa laitoin vielä herätyksen ja sammutin näytön virtanäppäimestä. En siis katkaissut kolmevaiheisesti virtaa puhelimesta (pitkä painallus virtanappulasta ja kaksi katkaisutökkäystä ruudulle). En herännyt aamulla herätykseen vaan myöhemmin. Puhelimen virtanappulasta ei syty lukitusnäyttö. Virtanappulasta ei syty kymmenellä sekunnilla edes puhelin. Mittaan mittarilla latausvirraksi 0,1 A kun normaalin latauksen kuuluisi olla 1,0 A. Kokeilen toista laturia, ei ota puhelin latausta siitäkään.

Kun puhelinkauppa avautui, ajoin puhelinkauppaan kysymään neuvoa. Jätin puhelimen kauppaan puoleksi tunniksi ihmeteltäväksi ja kävin muilla asioilla. Kaupan poika ojensi puhelimen minulle ja pyysi simmin pinniä. Naputtelin sen sekä lukitusnäytön avauksen ja puhelin näytti olevan kunnossa. Sanoi, että oli varmaan ollut jossain jumissa ja tarvitsi virtanappulan pitkään painamisen. Kehotti seurailemaan ja tarvittaessa palaamaan asiaan. Nopeammin takuuhuollon voi tarvittaessa saada viemällä suoraan merkkihuoltoon.

Useammissa hälytyksissä on outoja muutoksia. Päivittäisestä hälytyksestä on pudonnut kaksi viikonpäivää pois. Yhden toistuvan hälytyksen kellonaika on siirtynyt tunnilla. En usko väsyksissäni itse muuttaneen niitä.

Viimeksi käytetyissä ohjelmissa (Galaxy J3:ssa alavasemmalla) oli iso liuta ohjelmia. En oikein ole ymmärtänyt Android-puhelimen ohjelmien aukioloa, en nähnyt kertomusta miten ajatellaan. Näyttävät säilyvän puhelimen viirrankatkaisemisen ylikin viimeksikäytetyissä, joista voi aktivoida

Ohjelmia saa käyntiin aloitusnäytön ja sovellusnäytön kuvakkeista (ikoneista) ja pienoisohjelmista (widgeteistä). Pienoisohjelma on puolittain käynnissä jo ollessaan vain aloitusnäytöllä tai sovellusnäytöllä. Sitä napauttamalla ohjelman saa käyntiin täydessä komeudessaan. Esimerkiksi aloitusnäytön sääpienoisohjelmasta saa napauttamalla auki koko ruudun käyttävän sääohjelman.

Paluunäppäin (Galaxy J3:ssa tökkimiskohta alaoikealla) poistaa ruudulta viimeisimmän ikkunan, mutta toisin kuin Windows-puhelimessa ohjelman viimeisestäkään ikkunasta palaaminen ei sulje ohjelmaa. Windows-puhelimessa ohjelma jätetään taustalle painamalla aloitusnäyttönappia. Joskus puhelin kertoo laittavansa ohjelmia lepotilaan virran säästämiseksi, mutta ohje ei kerro ohjelmien nukkumisesta sen enempää. Ohjelmien vaatimien resurssien ymmärtäminen voisi olla hyväksi, jos haluaa välttää yllättäviä akun tyhjentymisiä. Windows-puhelimessano akku tyhjeni muutaman kerran desibelimittariohjelman jäätyä päälle pimentyneen näytön taa tai edellisiin ohjelmiin.

Jäädään seurannalle ihmettelemään.
« Viimeksi muokattu: su 10.12.2017, 16:04:53 kirjoittanut Jaska Jokunen »

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #18 : ma 11.12.2017, 10:43:28 »

Puhelimessani ilmeni että Knox-nimisellä otuksella on puhelimessa oikeuksia. Ei kun kysymään kuukkelilta. Näyttää olevan Samsungin omia juttuja.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #19 : ma 11.12.2017, 10:50:39 »
Myyntitykki-sovellus vasikoi onko soittaja puhelinmyyjä. Kun sitten vihdoin puhelinmyyjä soitti, sovellus heitti heti jotain vastausvaihtoehtoja esille. Painoin sieltä "olen kokouksessa" vaihtoehdon ja myyjäpenteleen aiheuttama hälyääni lopahti siihen paikkaan.

Kaikkien puhelimieni kanssa minulla on ollut sama vaikeus, eli en meinaa löytää valikoista ikinä yhtään mitään. Jossain vaiheessa olen nykyisen älkkärin kohdalla onnistunut valitsemaan että laitetaan virussuoja päälle (se kun ei sitä ominpäin itsestään ole, vaan sekin pitää valita), ja olen myös onnistunut löytämään semmoisen kohdan mistä voi tarkistaa koko laitteen. Mutta enpä löydä enää ja kauheasti en nyt ole jaksanut etsiskelläkään. Pitäisi taas kerran tutustua käyttöohjeisiin, mutta kun en oikein niistäkään ikinä mitään löydä. Puhelimella niitä ei edes hyödytä alkaa setvimään kun hitaan yhteyden vuoksi koko paska ei edes meinaa avata. Pitäisi tietokoneen äärellä ollessaan etsiskellä se osoite ja katsoa sieltä.

- JM