Kirjoittaja Aihe: Paskamylly, roolit, jne  (Luettu 968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Juha

• Konkari
Paskamylly, roolit, jne
« : ma 20.11.2017, 18:15:30 »

Jonkin verran ilmennyt melko tuloksettomalta näyttävää kanssakäymistä.

Voidaanko jotain tehdä asialle, tässä vaiheessa? Ehkä loputtomiin ei voi jatkaa tyhjänpäiväisyyksiä.

Ei kyllä itselläni mielessä mitään, mutta kai sitä voi miettiä, ihan porukankin voimalla.

Jossain vaiheessa voi vaikuttaa liikaa, jos ei yritetä keksiä jotain ratkaisua koetuille tarpeille, jotka eivät oikein hoidu tätä menoa. Mitä ne tarpeet ovat, itse kullakin? Onko jotain arvelua?

Aloitus tuotu omakseen, kkk-ketjusta. Roolijako teemasta esitetty täällä: http://jatkumo.net/index.php?topic=2355.msg174967#msg174967.

Admin.
« Viimeksi muokattu: ma 20.11.2017, 19:28:11 kirjoittanut Admin »

Poissa Väkevä Antidootti

• Konkari
Vs: Paskamylly, roolit, jne
« Vastaus #1 : ma 20.11.2017, 18:29:10 »

Voidaanko jotain tehdä asialle, tässä vaiheessa? Ehkä loputtomiin ei voi jatkaa tyhjänpäiväisyyksiä.

Olen monesti aiemminkin ehdottanut, että tyhjänpäiväisen, poliisilla uhkailevan, peruspersekirjoittelija Hipskusen voisi vapauttaa hoivaamaan vuohiaan.

MK
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #2 : ma 20.11.2017, 18:38:58 »

Ei kyllä itselläni mielessä mitään, mutta kai sitä voi miettiä, ihan porukankin voimalla.

Jossain vaiheessa voi vaikuttaa liikaa, jos ei yritetä keksiä jotain ratkaisua koetuille tarpeille, jotka eivät oikein hoidu tätä menoa. Mitä ne tarpeet ovat, itse kullakin? Onko jotain arvelua?

Minusta foorumilla on ollut viime aikoina ihan hyvä meininki. Varsinkin ahdisteluketjussa.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa Väkevä Antidootti

• Konkari
« Vastaus #3 : ma 20.11.2017, 18:40:41 »

Sinä kuvittet olevasi ihminen, vaikka olet vain ihmisen irvikuva. Olet sairaalloisen kiinnistunut vuohista. Mene Romaniaan kerjäämään ja ryhdy vuohipaimeneksi. Ties vaikka saisit noilla avuilla pitkästä aikaa rahaa muualtakin kuin sossusta ja vuorilta työpaikan paimena.

En ole kiinnistunut vuohiin.

MK

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #4 : ma 20.11.2017, 18:42:45 »
Minusta foorumilla on ollut viime aikoina ihan hyvä meininki. Varsinkin ahdisteluketjussa.

Voi olla, että jos on asialinjalla, ei paljoa törmää kielteiseen, kun ei jaksa kiinnostaa, vaikka ilmenesi jonkin verran.

Ehkä kielteisestä kommunikoinnista kiinnostuu tietty porukka enemmän, jolloin sitä tulee tehtyä tietyn väen voimin, vaikka jokainen hyväkin keskustelija töksyttelee joskus jotain, vaikka takaisin, tosin ei liene kovin paha ongelma, kun ei ole kiinnostunut jatkamaan, eli kantaa vastuun lopettamisesta, omalla kohdalla, jos on päätynyt jotain alkaamaan. Osa ei oikein koskaan tarvitse tätä.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #5 : ma 20.11.2017, 19:06:46 »

Paskamyllyn roolijakoa

1.  Asiakeskustelu. Ei tölvimisiä, eikä tölvintöihin osallistuta. Ei koe tarvetta, eikä ole motivoitunut.
2.  Hengailija. Ei kiinnostu henkilökohtaisesti alatasosta, vaikka näennäisesti on mukana kyseenalaisessakin, mutta vaikka esim sosiaalisista syistä, koska riitaa sinällään ei koe tarvitsevan, eikä alatyyliä.
3.  Katkaisukykyinen. Joskus jotain takaisin, oman henkilökohtaisen kynnyksen ylittyessä, mutta paluu järjestykseen omalta osalta, vaikka joku kärjistäisi ylilyöntiä lisää.
4.  Hammurabisti. Samalla mitalla. Jos joku tölvii, takaisin niin kauan, kun jatkaa. Sitä saa mitä tilaa. Jos asiaa, niin sitäkin saa, samalla tavalla.
5. Riidankäyttäjä. Käyttää tölväisyt hyväkseen, ja pääsee itse "asiaan". Sama, jos on jokin riidankylväjä, joka olemassaolollaan voi laukaista päälle paskamyllyn. Ei kuitenkaan aloita riitakäyntejä itse.
6.  Riidanlietsoja. Kostaja. Tölvii käytännössä jatkuvasti, milloin mistäkin syystä, oli kyseessä asia, tai kanssakeskustelija.
   a.  Haastaa riitaa kaikille, kaikissa mahdollisissa käänteissä.
   b.  Haastaa riitaa osalle porukasta, kaikissa mahdollisissa käänteissä.
   c.  Haastaa riitaa kaikille, tiettyjen aiheiden yhteydessä.
   d.  Haastaa riitaa tiettyjen kanssa, tietyistä aiheista, ja jos aiheet muita, juttelee asiallisesti kaikkien kanssa.
7.  Riidanvarmistaja. Ei ole itse riidanlietsoja (6), etenkään jos sellainen tapaus on, eikä roolia tarvitse itse vetää, eikä tule näin selkeäksi ongelmatapaukseksi, jota voisi arvella ongelmien suoraksi kontribuutioksi. Voi siten toimia olemassaolevista aloitteista, ja jos niitä ei ole, voi jonkun potkaista liikkeelle, sopivalla virityksellä.
8.  Paskamyllyn ylläpitäjä. Voisi vaikuttaa jotenkin alatyyliin, tai voisi pyrkiä vaikuttamaan siihen, osaltaan, kun huomaa siitä olevan haittaa jollekin. Ei kuitenkaan pane toraa pahakseen, koska se sopii, jolloin voi olla hiljainen tukija, vaikkei itse suoranaisesti osallistu.

Episoditasolla voi noissa rooleissa olla, vaikkei jatkuvasti olisi esim riitaisuuden ylläpitäjä, hiljaisella äänellä toimijana. Episoditason ongelmat eivät ole hankaluus, yksittäisinä, koska jännitetilanteissa syntyy puoltenjakoa aika luonnostaan. Tasapainoinen ihminen ei mene mukaan reaktiorooleihinkaan helposti.
« Viimeksi muokattu: ma 20.11.2017, 19:08:52 kirjoittanut Juha »

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #6 : ma 20.11.2017, 19:09:21 »
               ^
Nyt oli hyvä analyysi.

Poissa Admin

• Ylläpitäjä
  • Seniori
« Vastaus #7 : ma 20.11.2017, 19:12:50 »

Lohkaisin ketjun omakseen. Ehkä sen verran käyty tätä, että voi olla jotain valmiutta mietiskellä keskittyneemmin asiaa.

Vaikea silti sanoa, mitä ajoiksi saadaan. Aika näyttää.
Admin on ylläpitonikki. Tavallinen nikkini on Juha.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #8 : ma 20.11.2017, 19:15:37 »

Vaikka ketjun nimi on raju, niin yleistä on se, että jotkin roolit on taipumus jämähtää muussakin elämässä johonkin. Taustalle voi aina arvella jotain kyseenalaista, vaikka ei suoranaisen hankalaa, niin hankalaa jotain kautta.

Siten ketjun otsikointi on hiukan provokatiivisen maalaileva, kun ongelma on yleisempi, eli roolijumitus.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #9 : ma 20.11.2017, 19:23:12 »

Olen monesti aiemminkin ehdottanut, että tyhjänpäiväisen, poliisilla uhkailevan, peruspersekirjoittelija Hipskusen voisi vapauttaa hoivaamaan vuohiaan.

MK

En minä ole sinua poliiseilla uhkaillut .Lakimieheni oli sitä mieltä, että sinun vuhennussijakirjoittelusi- ja muu viestittelysi täytti kaikki kunnianloukkauselementit ja ehdotti minulle haastemiesten lähettämistä ovellesi. Ei sitten lähetetty, koska minä katsoin sinun olevan syyntakeeton. Mutta iloksesi voin ilmoittaa, että kaikki on tallessa ja valheellista materiaalia kertyy joka päivä lisää.

Täällä oli rauhallista ja suhteellisen asiallista, ennen kuin lupauksesi vastaisesti ilmaannuit tänne kirjoittelemaan taas rääväsuisia synkän mielikuvituksesi kehittämiä valheviestejäsi. Sinulle olisi syytä antaa luuttu käteen kuuraamaan vessoja, ja karkottaa sinut lopullisesti puuhailemaan omiasi ja järjestelemään tuhatlukuisia niteitäsi käsittävän loputtoman suureen kirjastoosi. Jatkumon tulevaisuuden kannalta se olisi parasta.

Poissa Väkevä Antidootti

• Konkari
« Vastaus #10 : ma 20.11.2017, 19:33:46 »

Lakimieheni oli sitä mieltä, että sinun vuhennussijakirjoittelusi- ja muu viestittelysi täytti kaikki kunnianloukkauselementit ja ehdotti minulle haastemiesten lähettämistä ovellesi. Ei sitten lähetetty, koska minä katsoin sinun olevan syyntakeeton. Mutta iloksesi voin ilmoittaa, että kaikki on tallessa ja valheellista materiaalia kertyy joka päivä lisää.

Harmi. Olisi kiva leyhättää someen kakki haiseva paskasi nimellä varustettuna!

Tietysti voit laittaa minulle nimesi ihan privaatistikin. Pidän sen tietona.

MK

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #11 : ma 20.11.2017, 19:43:47 »

Lakimieheni oli sitä mieltä, että sinun vuhennussijakirjoittelusi- ja muu viestittelysi täytti kaikki kunnianloukkauselementit ja ehdotti minulle haastemiesten lähettämistä ovellesi. Ei sitten lähetetty, koska minä katsoin sinun olevan syyntakeeton. Mutta iloksesi voin ilmoittaa, että kaikki on tallessa ja valheellista materiaalia kertyy joka päivä lisää.

Harmi. Olisi kiva leyhättää someen kakki haiseva paskasi nimellä varustettuna!

MK

Et sinä henkisesti terve ole minkään mittapuun mukaan. Luuletko, että panisin nimeni sinun kirjoitustesi alle? Sinun nimeäsi ei tarvita, sillä se on jo tiedossa.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #12 : ma 20.11.2017, 19:53:25 »

MK

Näkökulman aikana eräs näkki julkaisi kirjan. Eräs toinen näkki nimeltä -oliko aare vai reima - tilasi kirjan kirjoittajalta nimellään ja kotiosoitteellaan koska kaupoista kirjan hankkiminen oli hankalaa.

BTW, juttelin tuon hibiskusen lakimiehen kanssa. Hän sanoi, että jos anonyymi solvaa anonyymiä ei syytettä saa aikaan kuin ehkä epäsiveellisestä kirjoittelusta. Jos jompikumpi - siis solvaaja tai solvattu- tunnetaan, on periaatteessa edellytykset syyteharkinnalle. Silloinkin asia riippuu solvatusta, viitsiikö hän - varsinkin jos on julkisuuden henkilö - käydä asiaa ajamaan.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #13 : ma 20.11.2017, 20:00:17 »

Roolijaosta puuttui ainakin yksi selkeä tapaus.

Kun näkyvimmin tulee esiin pitkittyneissä hankausasetelmissa riidanlietsoja, riidantarvitsija (hiljainen johtaja), ja hiljainen riidankannattaja, niin väliaikaisemmilla ei ole niin väliä, vaikka ajoittain osansa joukkoon tuovatkin.

Puuttuva rooli on tasapainoon pyrkijä, joka haluaa tehdä asetelmalle jotain, ja vaikkei osaisi, niin pyrkimystä on, ja jos ei suoranaisesti ilmene aina, niin aihe on jatkuvasti agendana, mielessä. Kyseessä on tietynlainen ratkaisuntuoja, tai ratkaisunedistäjä, ongelmien esilletuoja, tai alasampuja, jos ongelmia ajattelee kummituksina, joista kukaan ole ollut aiemmin tietoinen, vähiten sitkeät ja suorat osanottajat.

Hiljainen tukija ja ylläpitäjä voi olla yllätteän jokainen, sillä jos ongelmien taustalla on jotain sellaista, mistä asianomainen ei tiedä, niin jos se on hankala, niin vaikka tiedostamista ei ole, niin toiminta kyllä on tarjolla, ja ehkä hyvinkin joustavasti. Siten hiljainen tukija on henkilö, jolla on sokea piste itsensä kanssa, joka vie, josta tilanteita lähtee etenemään, tietyllä "sokeus-kontribuutiolla".

Idea lähti liikkeelle jumetusasetelmien hämäräperäisyysajatuksesta, siis tietämättömyyden vaikutuksesta kaiken takana, ja kun tulin maininneeksi paskamyllyn ylläpitoroolin, niin väistämättä ajattelin, että mikä osuus on tässä oikealla ylläpidolla, nyt tai yleisemmin. Jos kaikki ok, niin voiko asiatonta ilmetä, ja jos voi, niin miksei se ota vähentyäkseen jollain näkyvällä tavalla edeten.

Voisi kuvitella, että näkyväksitekeviä tarvitaan vain yksi, eikä hänen tarvitse olla mitenkään oikea ylläpitäjä, tai jollain tapaa erityisemmässä vallassaolija.

Jos on ratkaisujenedistärooli, niin näkyväksitekijyyttä voi ilmetä, eikä tarvittavaa voi tuoda heti, vaan eri vaiheissa jotain, mitä on kertynyt. Näkyväksitekijä jonkin asian suhteen on sitä, että kun tietyt asiat on selkeitä, ei ole mitään järkeä pudota sellaiseen, jossa aiempi on mennyttä. Vaikka palata voi minne tasolle vaan, ei palaamiset ole yhteisölle ongelma, ja jos palaajia on, ovat he oikeasti ongelmia itselleen, ei muille.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #14 : ma 20.11.2017, 20:15:17 »

Mitä itseeni tulee, niin on sanottu, että olen monesti hidas, mutta jos voin perehtyä asioihin ajan kanssa, saatan olla tosi nopea ja sujuva, ainakin jossain. Hitailu näkyy varmaan foorumillakin, kun asiaa tulee väännettyä jahkailutyyliin. Jos en jotain saa kasaan, en sitä aina rutista, koska jokin uupuu, jonka varaan voi kokea jäävänsä.

Yleisohjeena on, ettei liian vaikeita tulisi miettiä liikaa, ja jotta voi jatkaa, niin riittää tarjota jotain toimivaa, tai tehdä jotain, mikä vie eteenpäin. Joskus näin, myönnän. Silti tulee mieleen, että joissain asioissa ei tule tehdä kuin väliaikaista, jos välttämätön tarve, ja väliaikaiset vek, kun tarve poistuu. Olisi parempi olla paikallaan, ja kartuttaa jotain, jotta ratkaisua syntyisi pysyväluonteisena edes joskus.

Vielä parempi perustelu tietylle jahkaamiselle on se, että tekeminen johtaa enemmän lisätekemiseen, josta ei enää selviä. Tämäntyyppisiä juttuja on, vaikka ei usein haluta myöntää, kun jotain "lääkettä" tulisi vain olla, kenellä sitä valtaa on, ja jos ei, niin kehiin se, joka jotain lupaavalta kuulostavaa, mitä vain. Jotain tämäkin kertoo yhteisöstä, eli ongelmasta, joka voi olla tyypillistä ihmisille.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #15 : ma 20.11.2017, 20:43:24 »
Vanhasta läskipaskiksesta meni kokonaan maku, kun se rupesi nuoleskelemaan femakoita. Ei jatkoon!

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #16 : ma 20.11.2017, 20:55:12 »

MK

Näkökulman aikana eräs näkki julkaisi kirjan. Eräs toinen näkki nimeltä -oliko aare vai reima - tilasi kirjan kirjoittajalta nimellään ja kotiosoitteellaan koska kaupoista kirjan hankkiminen oli hankalaa.

BTW, juttelin tuon hibiskusen lakimiehen kanssa. Hän sanoi, että jos anonyymi solvaa anonyymiä ei syytettä saa aikaan kuin ehkä epäsiveellisestä kirjoittelusta. Jos jompikumpi - siis solvaaja tai solvattu- tunnetaan, on periaatteessa edellytykset syyteharkinnalle. Silloinkin asia riippuu solvatusta, viitsiikö hän - varsinkin jos on julkisuuden henkilö - käydä asiaa ajamaan.

Sinä et edes tiedä, kuka on minun lakimieheni, joten et ole voinut jutella hänen kanssaan. Minä en puhunut epäsiveellisestä kirjoittelusta, vaan kunnianloukkauksesta. Jokainen sanasi tuossa viestissäsi on valhetta kuten tavallisesti. Luulet minua yhtä tyhmäksi kuin itseäsi ja antaisin nimeni ja osoitteeni niin epäilyttävälle ihmiselle kuin THL. Sain saunan uunin syttymään hyvin tuon "kirjan" lehdillä

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #17 : ma 20.11.2017, 21:07:06 »

Kirjoitan lisää, ja kerron olemassaolevat ajatukseni. Jos jatkossa jotain uutta, niin onpahan asioita alustettu, myös ajatusten esittämisen kautta, kun jotain vielä mielessä.

Riidanvarmistajan rooli on sitä, että hän voi huolehtia riidan olemassaolosta, ja jos on suoraan itse sellainen, on ongelmien esilläolo epävarmaa, koska varmistaja voi joutua huonoon valoon. No, yleensä riidanvarmistaja tuskin on tietoinen, sitkeää jatkuvuutta varmistava sabotoija, vaikka esim CIAlla taisi olla tarkat selostukset hajaannuttavan politiikan toteuttamisesta, jo kauan aikaa sitten.

Riidanvarmistaja voi tosiaan olla se piilo-kontribuutiontuoja, jolla on sokea piste itsessä, jota joutuu kiertämään, ja jonka mukaan näkemysten on kuljettava. Jos ajatukset nykyisyydestä on teljetty lukolla, joka estää sujuvaa näkemysten rakentamista ja tarpeenmukaista toimintaa ja siihen pyrkimistä, niin riidanvarmistaja on samalla riidantarvitsija, koska jotain liian hankalaa olisi sillä suunnalla, jossa on ratkaisun avain lukkoon.

Riidantarvitsija saa osaltaan sen, mikä ilmenee, ja jos näitä on monta, tai näiden vaikutus on suuri, saadaan sitä samaa, eli ei uutta tilanteeseen, jota osa voi toivoa, ja myös se riidantarvitsija, vaikka ei osaa ajatella lukkoa ja avainta eniten siellä, missä itse on.

Jos jotain ongelmaa on, on se yleensä hankalana, jos pitkäaikaisuutta ilmenee. Ongelman ei tarvitse olla iso, jos sitä voidaan arvioida selkeästi. Pienet asiat voi merkitä. Sellaiset, joita pidetään vähäpätöisinä, itsestäänselvyyksinä, oletusarvoisina, ... Aika tyypillistä lopultakin, että jos jostain ei osata mitenkään lähteä etsimään, ei etsittävää löydy, kun sen tulisi olla varmasti muualla, tosin edes tällaiseen kysymykseen ei aina päästä.

Ihmissysteemit ovat myös bugipitoisia. Harvempi tulee ajatelleeksi, että olemassaolevan pohjalta lähtevä on jotenkin hassu. Yleisesti tämä tiedetään, mutta jos jokin ei toimi, ei yleisajatus ohjaa hakua. Jos ongelmoijaksi on todettavissa selkeästi erillinen yhteisö, jokin muu kuin missä itse olemme, niin helposti tulee tarkastelun piiriin kaikki se, joka on itselle kaukaisempaa, ja jos avain siellä, sitä osataan etsiä jäävimmin.

Koodatessa oppii nöyryyttä. Logiikka on armoton. Intissä oli myös ampuma-arvojen suhteen kivaa tasa-arvoa, hierarkioista huolimatta. Riitti sanoa, että tarkista, ja toinen osapuoli tarkisti omat päätelmänsä, koska jos sanotaan, että: tarkista, niin siihen tulee vastata, että: tarkistan. Ja sitten sitä tarkisti, ja kun usein ongelmaa oli, niin sitä osaa lähteä hakemaan omista olettamuksista.

Hiljainen tukija voi olla välinpitämätön tilanteille. Välinpitämättömyys on tiettyjen asioiden merkityksen rajaamista itsensä ulkopuolelle. Voisi olla mukana siinä, jossa on itselle kivempaa. Jollain oikeutuksella on oikeus parempaan, ei siihen, mikä rassaa. Tarkistelua systeemiin ei tehdä tästäkään roolista, joten entisellä mennään, ja jos näin, niin tämän ryhmän osalta myös ongelmilla, joita koetaan joidenkin taholta.

Vaikka konflikteissa haetaan leirit, eli joko olet me, tai se toinen, tai toiset, niin välinpitämättömän tapauksessa mukaanviemisen voi ajatellakin oikeaksi, jolloin ne kelpokansalaiset on joskus oikein viedä sinne, missä muutkin joutuvat olemaan. Kohtuus on juttunsa heilläkin.

Jos valitsee vain nykyisyyden, valitsee kaiken olemassaolevan, ja on sen takana. Myös ongelmissa on allekirjoittaja samalla, jollain osuudella.
« Viimeksi muokattu: ma 20.11.2017, 21:09:15 kirjoittanut Juha »

Poissa Väkevä Antidootti

• Konkari
« Vastaus #18 : ma 20.11.2017, 21:38:53 »

Sinä et edes tiedä, kuka on minun lakimieheni, joten et ole voinut jutella hänen kanssaan. Minä en puhunut epäsiveellisestä kirjoittelusta, vaan kunnianloukkauksesta.

Juhalle mietittävää:

Palstalla on vain yksi todella patatyhmä, poliisilla "kunnianloukkaukksistaan" uhkaileva ja kaikkia muita valehtelijoiksi, sairaiksi, hulluiksi, läskeiksi ja homoiksi jne., yms. - en viitsi edes luetella -  joka viestissään solvaava persekirjoittelija.

Lähteekö siis yksi persekirjoittelija - vai lähteekö sata asiallista?

Yst. terv.
MK

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #19 : ma 20.11.2017, 21:42:17 »
Lähteekö siis yksi persekirjoittelija - vai lähteekö sata asiallista?

Ei muuta tilannetta, joka oli päällä myös silloin, kun Hibis oli pois Näkkäriltä.

Sen tyylinen ratkaisu. Lähtee ihan normiodotuksista, tiedän.