Kirjoittaja Aihe: Nimeämisen taito  (Luettu 688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Nimeämisen taito
« : ti 31.10.2017, 15:07:51 »
Tähän aiheeseen havaintoja ja keskustelua eri asioiden nimistä, ei henkilöistä, paitsi siinä ominaisuudessa, että katu tai jokin muu halutaan nimetä henkilön mukaan.
Minä tässä vain, anteeksi.

Paikalla Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Vs: Nimeämisen taito
« Vastaus #1 : ti 31.10.2017, 15:08:17 »
Saksalaisyhtiö haluaa nimetä junansa Anne Frankin mukaan – nimikkosäätiöltä täystyrmäys: ”Herättää mielikuvia”

Saksalainen junayhtiö Deutsche Bahn on saanut kritiikkiä osakseen, koska se harkitsee nimeävänsä junan toisen maailmansodan aikana keskitysleirillä kuolleen juutalaistytön Anne Frankin mukaan...

Deutsche Bahn keräsi yleisöltä ehdotuksia, kenelle yhtiön uudet luotijunat pitäisi omistaa. Frank on tuomariston laatimalla 25 nimen listalla, josta valitaan lopulliset junanimet.

Yhtiö sanoi olevansa tietoinen ”historiallisesta vastuustaan” ja haluavansa pitää Anne Frankin nimen elossa...

Junien kylkiin harkittavia muita nimiä ovat muun muassa entinen liittokansleri Konrad Adenauer sekä vastarintaliikkeessä toimineet opiskelijat Hans ja Sophie Scholl, jotka natsit teloittivat.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005429998.html

Poissa Vanha aatami

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #2 : ti 31.10.2017, 15:15:48 »

Ehdottaisin länsimetron nimeksi: "Iisakin metrolinja".

MK
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Paikalla Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #3 : ti 31.10.2017, 15:23:20 »
Metrossa ei olekaan hyödynnetty nimeämisen mahdollisuuksia. Itämetrossa saisi liikennöidä Liisa Kulhia -niminen vaunu.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #4 : ke 01.11.2017, 16:00:05 »
Saksalaisyhtiö haluaa nimetä junansa Anne Frankin mukaan – nimikkosäätiöltä täystyrmäys: ”Herättää mielikuvia”

No, jos auttaa hahmottamaan nykyisyyttä, ja siirtää sitä paremmin tajunnan kartalle.

Kun tiedetään paremmin se, miltä suunnalta ne juutalaiset löytyvät, niin käy kärräys nopeasti, kun on hiukan parempi kapasiteetti noissa junissa, jo valmiiksi.

Paikalla Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #5 : ke 01.11.2017, 17:38:56 »
Saksalaisyhtiö haluaa nimetä junansa Anne Frankin mukaan

Millainen vastustamaton herkkupala tuollainen Anne Frank -juna terroristeille olisikaan! En matkustaisi.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #6 : ke 01.11.2017, 17:49:15 »

Yksilöä laajemmat tahot alkaneet piehtaroida menneisyydessä?

Vai onko tätä tapahtunut aiemminkin?

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #7 : to 02.11.2017, 09:08:28 »

Millainen vastustamaton herkkupala tuollainen Anne Frank -juna terroristeille olisikaan! En matkustaisi.

Paljon hauskempaa olisi nimetä junat nykypoliitikkojen mukaan. Ihmiset voisivat valita matkustaisivatko Jussi Halla-aholla vai Touko Aallolla.  ;D

Paikalla Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #8 : to 02.11.2017, 18:41:23 »

Paljon hauskempaa olisi nimetä junat nykypoliitikkojen mukaan. Ihmiset voisivat valita matkustaisivatko Jussi Halla-aholla vai Touko Aallolla.  ;D

Ööh, sitten ei voisi matkustaa junalla lainkaan.

Poissa Juuli Hukkaskukka 2

• Konkari
« Vastaus #9 : to 02.11.2017, 19:14:06 »

Tai Tuksulla.

siis juna.
« Viimeksi muokattu: to 02.11.2017, 19:35:53 kirjoittanut Juuli Hukkaskukka 2 »
https://www.youtube.com/watch?v=7DUnyXUaUDE
muistojeni ruusut anneli sari

Poissa Rere

• Täysjäsen
« Vastaus #10 : su 05.11.2017, 10:49:11 »

Tai Tuksulla.

siis juna.
Jussi Halla-aholla ja Touko Aallolla voisin matkustaa, mutta Tuksun kyytiin en lähtisi.

Poissa Rere

• Täysjäsen
« Vastaus #11 : pe 10.11.2017, 20:16:00 »
Palaan näihin nimeämiskysymyksiin etunimien osalta  lähitulevaisuudessa, kunhan saan ensin valmiiksi historiallistieteellisen tutkimukseni suomalaisen turismin historiasta. Perustan toki sitä varten oman ketjun, näin ennakkotietona vain halusin. kertoa. Syvällinen ja monipuolinen perehtyneisyyteni useisiin  historian osa-alueisiin onkin herättänyt laajaa ihailua eräässä erittäin tieteellisessä historiaan keskittyneessä  lärvikirjaryhmässä, jossa olen tutkimuksiani julkistanut. Vertaisarviointi on siellä kätevästi hoidettu ns tykkäyksillä enkä nyt viitsi sanoa kuinka monta tykkäystä olen saanut suosituimpaan tutkimukseeni vaatimaton kun olen. Sen verran voin noista tutkimuksistana kertoa, että olen käsitellyt mm. Titanicin uppoamista, suomalaista rakennusperintöä, rahan historiaa ja koulunkäynnin historiaa muutaman mainitakseni. Yllä mainitsemani turismin historian lisäksi työn alla on parhaillaan tutkimus suomalaisten kehtolaulujen historiasta. Kiirettä pukkaa näiden projektieni kanssa!