Äänestys

Onko Faustisen väite kertsi = Safiiri = Late harhainen?

Kyllä
7 (50%)
Valeväitteen taustalla on jokin muu syy kuin harhaisuus. Esim. trollaus, pitkitetty huono vitsi jne.
4 (28.6%)
En osaa sanoa
3 (21.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 13

Kirjoittaja Aihe: Heittääkö Faustisella iso pyörä?  (Luettu 5847 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kertsi

• Konkari
Heittääkö Faustisella iso pyörä?
« : ti 19.09.2017, 14:43:54 »
Faustinen pitää sinnikkäästi kiinni valheestaan, eli pakkomielteestään, että jäsenet kertsi, Safiiri ja hymiöLauri olisivat yksi ja sama henkilö. Mistä arvelet moisen valehtelun johtuvan?

Itse olen arvellut, että tämänkaltainen kummallinen käytös voisi johtua esimerkiksi alkavasta dementiasta, eli kyseessä olisi jonkinlainen harhaluuloisuushäiriö.

Lisäys: Voi harhaluuloisuushäiriö esiintyä myös ilman dementiaakin, ks. viestini tässä keskustelussa.
« Viimeksi muokattu: ke 20.09.2017, 10:12:01 kirjoittanut kertsi »

hibiscus

• Vieras
Vs: Heittääkö Faustisella iso pyörä?
« Vastaus #1 : ti 19.09.2017, 14:49:52 »
Faustinen pitää sinnikkäästi kiinni valheestaan, eli pakkomielteestään, että jäsenet kertsi, Safiiri ja hymiöLauri olisivat yksi ja sama henkilö. Mistä arvelet moisen johtuvan?

Itse olen arvellut tämän johtuvan alkavasta dementiastaan.

Luulen, että Faustinen on päästetty liian aikaisin avohoitoon, kun hän osasi puhua mielisairaalassakin puuta heinää. Terveen papereita tuo mies ei tule saamaan koskaan. Oikeastaan Faustinen on niin syyntakeeton, että hänet kannattaisi jättää yksin höpisemään omiaan.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #2 : ti 19.09.2017, 14:52:14 »
Onko harhoistaan muuta näyttöä, vai onko tämä pakkomielle yksittäistapaus? En ole kirjoitteluaan paljon jaksanut lukea aiemmin, sattuneesta syystä.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #3 : ti 19.09.2017, 18:01:33 »
Yksi vaihtoehdoista on "jokin muu syy", esimerkiksi trollaus tai pitkittynyt huono vitsi. Trollaamaan tiedän hänen kykenevän, ainakin naisten häiriköinnin muodossa. Entä huono huumorintaju? Voisiko se olla yksi selitys?

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #4 : ti 19.09.2017, 18:13:42 »
Onko harhoistaan muuta näyttöä, vai onko tämä pakkomielle yksittäistapaus? En ole kirjoitteluaan paljon jaksanut lukea aiemmin, sattuneesta syystä.

Minua hän taisi epäillä mieheksi.

Poissa socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #5 : ti 19.09.2017, 18:32:21 »
Faustinen kirjoitti aiemmin juhailun tyyppistä, mutta vielä tylsempää sekavaa jorinaa. Jossain vaiheessa hän alkoi härnätä kevyesti naisia, mikä on huima edistys.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa -:)lauri

• Konkari
« Vastaus #6 : ti 19.09.2017, 18:41:20 »
Moista käytöstä voi esiintyä jos nauttii aamukahvinsa peräruiskeena. Totuudesta en sitten tiedä mutta näin nämä asiat koetaan.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #7 : ti 19.09.2017, 18:45:36 »
Faustinen kirjoitti aiemmin juhailun tyyppistä, mutta vielä tylsempää sekavaa jorinaa. Jossain vaiheessa hän alkoi härnätä kevyesti naisia, mikä on huima edistys.

Sekava jorina on osuva kuvaus. Sen takia en jaksanut aiemmin lukea hänen juttujaan.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #8 : ti 19.09.2017, 19:33:40 »
Yhdessä vaiheessa olin varma, että hän trollaa ja nauttii vedättäessään jengiä todistelemaan, että ette ole sama ihminen. Siis muitakin kuin teidät. Nyt en enää ole niin varma, tätä on kestänyt vähän liian kauan ollakseen enää "hauska" trolliveto. Tai sitten hänellä on poikkeuksellisen pitkä huonon huumorin sietokyky.

Lisäksi pari hänen kanssaan käymääni keskustelua meni ihan oikeasti tasolle, jossa mietin, eikö hän ymmärrä sen paremmin omaansa kuin toisten kirjoittelua. Eli että onko aivokemiassa jotain niin erilailla viritettyä kuin suurimmalla osalla.

Tiedä näistä, tosiaan.

T: Xante

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #9 : ti 19.09.2017, 20:12:46 »
Mä luulen, että Faustinen ei vielä ole edes keksinyt pyörää. Vastaus on siis ei.

Tulentekotaito löytyy jo työkalupakista, mutta keramiikan suhteen olen kahden vaiheilla. Todella merkittäviin harppauksiin, kuten vaikkapa lukutaitoon tai juurikin pyörään on vielä matkaa sen verran, etten usko niiden tämän foorumin aikana onnistuvan.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #10 : ti 19.09.2017, 20:17:49 »
                ^
Toisaalta jos aikuinen vanhahko ihminen unohtaa (kerran osaamansa?) lukutaitonsa, ja keksii sanoille ihkaomia merkityksiä, niin silloin(kin) voisi veikata dementaa?

Poissa socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #11 : ti 19.09.2017, 20:31:08 »
Dementikot voisivat tuoda kivaa särmää foorumille. Jos tunnette dementikkoja, niin patistelkaa rekisteröitymään.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #12 : ti 19.09.2017, 20:33:17 »
Dementikot voisivat tuoda kivaa särmää foorumille. Jos tunnette dementikkoja, niin patistelkaa rekisteröitymään.

Joo, ja foorumi saisi lisää jäseniä. Yksi dementikko voisi käyttää vuoron perään montaa nimimerkkiä: kun vanha nikki unohtuu niin luodaan uusi!

Poissa Norma B

• Öllölän örkki
  • Konkari
« Vastaus #13 : ti 19.09.2017, 20:58:05 »
Valitsin "en osaa sanoa" koska uskon että kyse on voimakkaasta uskosta. Uskohan ei ole valehtelua, mutta voiko sen automaattisesti leimata ison pyörän heittämiseksikään? Jos voi, niin maailmassahan on miljoonia, ellei miljardeja umpihulluja.

Eli minun oletukseni on että Faustisella on nyt vaan luja usko asiaansa, siinä missä Jeesus-fanilla Jeesukseen. Ikävä kyllä.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #14 : ti 19.09.2017, 21:20:28 »
Oma omaiseni uskoi vakaasti, että hänen naapurinsa yritti myrkyttää hänet lähettämällä myrkkykaasuja ilmanvaihtohormin kautta. Hän myös uskoi moniin ehkä kummallisempiinkiin asioihin. Hänellä diagnosoitiin Alzheimerista johtuva harhaluuloisuushäiriö.

Jeesus-uskovaisia ei diagnosoida kai tuolla lailla?

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #15 : ke 20.09.2017, 09:38:49 »

Minua hän taisi epäillä mieheksi.

Höpsis, epäilin sinua hieman teennäiseksi. Oppineisuus ilmeisesti tuottaa mukanaan myös teeskentelyä.

Voisi silti epäillä, ettet ihan kaikkia asioita hallitse, vaikka yleensä ainakin suskina toimit pedantisti.  Tosin agendasikin tuli jo julki, ihan hyvä, eihän sitä salailla tarvitse.

https://fi.wiktionary.org/wiki/pedantti

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #16 : ke 20.09.2017, 09:44:29 »
Valitsin "en osaa sanoa" koska uskon että kyse on voimakkaasta uskosta. Uskohan ei ole valehtelua, mutta voiko sen automaattisesti leimata ison pyörän heittämiseksikään? Jos voi, niin maailmassahan on miljoonia, ellei miljardeja umpihulluja.

Eli minun oletukseni on että Faustisella on nyt vaan luja usko asiaansa, siinä missä Jeesus-fanilla Jeesukseen. Ikävä kyllä.

Kaikki kokemusperäisesti viittaa siihen, noihin yhteyksiin,, pelkästään uskon varassa en suostu toimimaan.

Safiirin jatkuva natkuttaminen on syy siihen, että jatkan tätä ilmeistä tosiasiaa ja näkyyhän niitä uusia todisteita tippuvan jatkuvasti lisää.

Muuten jättäisin aiheen omaan arvoonsa, mutta aivan ilmeisesti safiiri myös haluaa tätä, kun kränääminen tuottaa niitä elämyksiä hänenkin maailmaansa.
Monet ihmiset ovat sen luonteisia, että heidän pitää saada jokapäiväinen kiksinsä ja safiirilla se näyttäytyy tietyllä tavalla.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #17 : ke 20.09.2017, 09:50:23 »
Faustinen pitää sinnikkäästi kiinni valheestaan, eli pakkomielteestään, että jäsenet kertsi, Safiiri ja hymiöLauri olisivat yksi ja sama henkilö. Mistä arvelet moisen johtuvan?

Itse olen arvellut tämän johtuvan alkavasta dementiastaan.

Luulen, että Faustinen on päästetty liian aikaisin avohoitoon, kun hän osasi puhua mielisairaalassakin puuta heinää. Terveen papereita tuo mies ei tule saamaan koskaan. Oikeastaan Faustinen on niin syyntakeeton, että hänet kannattaisi jättää yksin höpisemään omiaan.

Mielenkiintoista on se ketä käyt haukkumassa ja miksi ja ketä et käy.

Haukkuminen näyttäisi kuitenkin olevan se osa-alue jonka ilmeisesti koet omaksesi.

Onko sinulla muuten terveen paperit.?

Poissa Norma B

• Öllölän örkki
  • Konkari
« Vastaus #18 : ke 20.09.2017, 09:54:35 »

Kaikki kokemusperäisesti viittaa siihen, noihin yhteyksiin,, pelkästään uskon varassa en suostu toimimaan.

Safiirin jatkuva natkuttaminen on syy siihen, että jatkan tätä ilmeistä tosiasiaa ja näkyyhän niitä uusia todisteita tippuvan jatkuvasti lisää.

Muuten jättäisin aiheen omaan arvoonsa, mutta aivan ilmeisesti safiiri myös haluaa tätä, kun kränääminen tuottaa niitä elämyksiä hänenkin maailmaansa.
Monet ihmiset ovat sen luonteisia, että heidän pitää saada jokapäiväinen kiksinsä ja safiirilla se näyttäytyy tietyllä tavalla.

Vaan kun ei viittaa. Olen aikoinaan Tiede-foorumilla ollut vuosia yhtäaikaa sekä kertsin em. foorumi-inkarnaation että Safiirin em. foorumi-inkarnaation kanssa yhtäaikaa aktiivisesti kirjoittelemassa, ja kyllä he täysin eri ihmiseksi sielläkin mieltyivät. Enkä yksinkertaisesti näe yhtään mitään järkeä vuosikausia jatkuvassa skitsofreenisessä samassa paikassa yhtäaikaa eri nikeillä esiintymisessä. Koko touhusta ei yksinkertaisesti ole yhtään mitään hyötyäkään.

Tiede-foorumilla oli kyllä kaikenlaista viheltäjää, mutta pääosin omituisimmat tapaukset olivat miehiä. Olin ollut vasta vähän aikaa siellä kun yksi "nainen" alkoi kirjoittelemaan olevansa noita tms. ja kun nyt olen itsekin hörhö, laitoin hänelle yksityisesti (joka oli silloin vielä mahdollista) jotain linkkejä tai vinkkejä alan tiimoilta. Hän kiitti vähän hämmentyneen tuntuisesti, ja myöhemmin paljasti foorumilla että hänpä onkin se-ja-se, nuori mies jota nyt oli vaan huvittanut esittää nuorta naista joka on tämmöisiin hörhöyksiin hurahtanut. Myöhemmin tämä sama mies alkoi minulle laittelemaan yksityisviestejä että olen varmaankin kaunis nainen ja hän haluaa valokuvani. Sanoin että ei tipu (olin tuolloin vielä parisuhteessa, enkä kiinnostunut jakelemaan kuviani kaiken maailman miehille). Myöhemmin hän sitten sanoi julkisesti foorumilla että oli yrittänyt huijata minua laittamaan kuvani että hän saisi nolata minut siellä kaikelle kansalle että vanha akkaa tyrkyttää itseään nuroelle miehelle. Kaippa siitä joku pojo sitten tuli erehtynyt.

Että onhan näitä kaikenlaisia, mutta se joka vilunkipeliä harjoittaa yleensä pyrkii johonkin tiettyyn agendaan. En näe yhtään mitään agendaa semmoisessa että kertsi ja Safiiri olisivat sama ihminen.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #19 : ke 20.09.2017, 09:57:16 »
Harhaluuloisuushäiriö voi johtua muistakin tiloista kuin Alzheimerista. Esimerkiksi psykoosista tai epäluuloisesta persoonallisuushäiriöstä.

Duodecim kirjoittaa aiheesta näin (formatointi minun, mutta suora lainaus muuten):

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00373

Harhaluuloisuushäiriö

Lääkärikirja Duodecim
17.10.2016
psykiatrian erikoislääkäri Matti Huttunen

Harhaluuloisuushäiriöissä (ICD-10-diagnoosikoodi F22) ilmenee yhtäjaksoisesti vähintään kuukauden ajan erilaisia harhaluuloja. Poiketen skitsofreniasta harhaluulot eivät kuitenkaan ole sisällöltään varsinaisesti outoja tai eriskummallisia. Harhaluuloisuushäiriöissä ilmenevät harhaluulot liittyvät ainakin periaatteessa joihinkin tilanteisiin, kuten tunne seuratuksi, myrkytetyksi, tartutetuksi, salaa rakastetuksi tai petetyksi tulemisesta tai pelko sairastumisesta.

Harhaluuloisuushäiriöissä henkilön toimintakyky tai käyttäytyminen ei myöskään vakavammin ole heikentynyt (kuten skitsofreniassa) eikä käytös harhaluuloja lukuun ottamatta ole selkeästi outoa tai eriskummallista.

Harhaluuloisuushäiriöitä on harhaluulon luonteen mukaan eri tyyppisiä.
- Vainoharhaisessa eli paranoidisessa muodossa henkilö kokee, että häntä tai jotakuta hänen läheistään vainotaan tai kohdellaan jollain tavoin kaltoin.
- Mustasukkaisuusharhainen uskoo perusteetta kumppaninsa olleen tai olevan uskoton. Erotomaanisesti harhainen on varma jonkun ja yleensä itseään korkeammassa asemassa olevan henkilön rakkaudesta itseensä.
- Suuruusharhaisella on harhaluuloja mahtavasta vallasta, voimasta, tietämyksestä, identiteetistä tai erityisestä suhteesta jumaluuteen tai kuuluisan henkilöön olematta kuitenkaan maaninen.
- Somaattisharhainen uskoo vakaasti ja perusteetta, että hänellä on jokin fyysinen sairaus tai vamma. Osalla harhaluuloisuushäiriöistä kärsivistä ilmenee useita erilaisia harhaluuloja.

Harhaluuloisuushäiriöt alkavat yleensä keski-iässä tai myöhemmin. Ne ovat ilmeisesti suhteellisen harvinaisia, mutta tarkkaa tietoa harhaluuloisuushäiriöiden esiintyvyydestä ei ole. Osin tämä johtuu siitä, että niistä kärsivät eivät useinkaan hakeudu hoitoon. Erityisesti vainoharhaiset harhaluulot ovat usein luonteeltaan pitkäaikaisia, mutta sekä ne että muut harhaluulot saattavat hävitä itsestään muutamassa kuukaudessa palaamatta myöhemmin.

Rajankäynti varsinaisesti mielisairauden kaltaisten (psykoottisten) häiriöiden ja niitä paljon tavallisempien vastaavan sävyisten uskomusten välillä on myös vaikeaa. Vastaavasti rajankäynti vainoharhaisen psykoosin ja epäluuloisen persoonallisuushäiriön välillä on häilyvä. Psykoottisuudelle on kuitenkin ominaista ehdoton varmuus oman perusteettoman näkemyksen totuudellisuudesta.

Harhaluuloja muistuttavia merkityselämyksiä voi ilmetä myös persoonallisuuden traumaperäisessä dissosiaatiossa, jolloin henkilö voi traumamuiston laukaisemassa emotionaalisessa tilassaan kokea toisten ihmisten eleet ja ilmeet aikaisemman traumaattisen kokemuksen mukaisesti mutta nykyhetken tilanteeseen nähden perusteetta vihamielisinä, eroottisesti vihjailevina, jne.

Harhaluuloisuushäiriöt ja vastaavat lievemmät uskomukset voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia henkilön suhteissa puolisoonsa, ystäviinsä, työtovereihinsa. Harhaluuloisuushäiriöstä kärsivällä on alttius tulkita ympäristön tapahtumat ja ihmisten eleet tavalla (merkityselämykset ja suhteuttamisharhat), joka tukee heidän uskojaan. Tuloksena ovat riitaisat väittelyt ja kaikkien osapuolten ärtyneisyys.

Itsehoito

Harhaluulot ja -uskomukset ymmärretään yksilön keinona hallita ja väistää yksinäisyyteen, hylätyksi tulemisen pelkoon, merkityksettömyyteen ja traumaattisiin tunnemuistoihin liittyviä tunteita ja mielikuvia. Tämän vuoksi harhaluuloista kärsivän uskomuksiin tulee suhtautua ymmärryksellä, ne ovat luonteeltaan hänen tapansa ymmärtää ja selittää ympäristön tapahtumia.

Milloin hoitoon

Keski-iässä ja vanhemmalla iällä ilmenevien harhaluulojen taustalla voi olla joku diagnosoimaton fyysinen, erityisesti neurologinen sairaus. Nuoremmalla iällä alkavat harhaluulot voivat olla oire myös psykoottisesta mielialahäiriöstä tai skitsofreniasta. Tämän vuoksi harhaluuloista kärsivän kannattaa periaatteessa aina kääntyä lähiviikkojen kuluessa lääkärin puoleen.

Pelkistä harhauskomuksista kärsivä henkilö voi suuresti hyötyä erilaisista psykoterapioista, ensi sijassa kognitiivisesta, kognitiivis-analyyttisestä, psykoanalyyttisesta tai traumaterapeuttisesti orientoituneesta psykoterapiasta. Itsepäiset ja jäykät uskomukset muodostavat usein kuitenkin esteen psykoterapioihin hakeutumiselle, koska psykoterapiasta saatava hyöty edellyttää valmiutta tarkastella uskomustensa taustoja.

Jotkut harhaluuloisuushäiriöistä kärsivät voivat suurestikin hyötyä joko psykoosien hoitoon tarkoitettujen psykoosilääkkeiden tai masennuslääkkeiden käytöstä. Lääkkeet lievittävät taustalla olevia ahdistavia tunnetiloja, jolloin henkilön ei tarvitse hallita ahdistuneisuuttaan itsepäisten harhaluulojen avulla.

Lisää tietoa aiheesta

HUS/Mielenterveystalo 1

Käytettyjä lähteitä

Lönnqvist J, Suvisaari J. Muut psykoosit. Kirjassa Lönnqvist J, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.). Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014.

Van der Hart O, Nijenhuis ERS, Steele K. Vainottu mieli. Traumaterapiakeskus, Helsinki, 2009.
« Viimeksi muokattu: ke 20.09.2017, 11:21:39 kirjoittanut kertsi »