Kirjoittaja Aihe: Vedetääks leukaa?  (Luettu 4852 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

socrates

• Vieras
Vs: Vedetääks leukaa?
« Vastaus #20 : ke 06.09.2017, 11:50:19 »
Leuanveto on siitä kumma laji, että taisin vetää enemmän leukoja (olikohan noin 15) silloin kun vain juoksin ja hiihdin. Määrä putosi noin kymppiin, kun keskityin salitreeniin vaikkei painoa kovin paljon lisää tullut.

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #21 : ke 06.09.2017, 15:38:56 »
Leuanveto on siitä kumma laji, että taisin vetää enemmän leukoja (olikohan noin 15) silloin kun vain juoksin ja hiihdin. Määrä putosi noin kymppiin, kun keskityin salitreeniin vaikkei painoa kovin paljon lisää tullut.

Mä en ole muistaakseni koskaan vetäny enempää kuin 15, siis teininäkin.
Nyt kun paino on ollu n. 90kg niin vastaotteella on menny 12 pienellä harjoittelulla.
Myötäotteella sitten vähän vähempi.

Hiihtäminen on muuten kova laji. Voisikohan siitä olla jotain etua leuanvedossa?
Nostaa kestävyyskynnystä?

Mä luulen että tossa vaan tulee se kestävyysraja vastaan.
Lisäpainoleuanvedossa oon ottanu 45kg leuan, mutta en silti kykene vetämään montaa.

Ajattelin niin että kaikki laittais omat aloitustulokset etukyykyssä ja leuanvedossa ja sitten koitetaan niitä määräajan puitteissa parantaa.  Mitä enemmän osallistujia tulis niin sitä parempi.

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #22 : ke 06.09.2017, 15:41:19 »
Aikoinaan vedettiin lisäpainoilla parikymmentä kiloa vyöllä roikkumassa ja enemmänkin.

Toistoina ei pahemmin ole tullut harrastettua ja se parikymmentäkertaa taisi olla maksimi aikoinaan. Nykyisin on tanko ovenkarmissa ja tyydyn pariin vetoon kerralla enkä aio sitä sen kummemmin petratakaan. En oikein tykkää lajista.

Omat mittasuhteet ja paino tietenkin rajoittavat 90 kiloinen ja pitkäraajainen ei pärjää tuossa lajissa.

Punttisalilla kyllä yksikin kaveri vetelee yhdellä kädellä, mutta ei ole kuin puoltoistametrinen ja kevytrakenteinen ja menee puuhunkin takaperin tarvittaessa.

Ei muuta ku mukaan vaan. Ei tätä tosissaan tarvi ottaa. Pääasia että jotain tekee.
Saattaa se Safiirikin tulla jollain tikulla tökkimään ko sä vaan vedät leukaa.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #23 : ke 06.09.2017, 20:56:10 »
27 on mennyt parhaimmillaan. Tänään ei varmaan menisi kuin puolet siitä.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #24 : ke 06.09.2017, 22:20:45 »
Mä en saa ensimmäistäkään.

Tänään salilla kokeilin tämän keskustelun innoittamana nojapuilla vedellä "leukoja" sillä lailla, että olin nojapuun alla poikittain ja jalat maassa koukussa, ja vetelin muutamia kertoja myötäotteella ja vastaotteella, olisikohan ollut 3-4 kutakin. Vähän sen tapaisesti kun tämän sivun ekalla videolla, paitsi jalat siis koukussa eli vielä tuotakin kevyemmin: http://www.manvsweight.com/pull-up-alternatives/

Luulen, etten uskalla ainakaan toistaiseksi roikkua koko painollani käsien varassa, luulen, että selässä brakaa jotain (vähän sen suuntaisia kokemuksia aiemmin).
« Viimeksi muokattu: ke 06.09.2017, 22:35:31 kirjoittanut kertsi »

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #25 : to 07.09.2017, 15:53:40 »
27 on mennyt parhaimmillaan. Tänään ei varmaan menisi kuin puolet siitä.

Voi hyvinkin riittää voittoon.

Paljonko painat?

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #26 : to 07.09.2017, 15:56:39 »
Paljonko painat?

En ole punninnut itseäni vuosiin. Veikkaan, että luokkaa 80-82 kg.

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #27 : to 07.09.2017, 15:59:46 »

Tänään salilla kokeilin tämän keskustelun innoittamana nojapuilla vedellä "leukoja" sillä lailla, että olin nojapuun alla poikittain ja jalat maassa koukussa, ja vetelin muutamia kertoja myötäotteella ja vastaotteella, olisikohan ollut 3-4 kutakin. Vähän sen tapaisesti kun tämän sivun ekalla videolla, paitsi jalat siis koukussa eli vielä tuotakin kevyemmin: http://www.manvsweight.com/pull-up-alternatives/

Luulen, etten uskalla ainakaan toistaiseksi roikkua koko painollani käsien varassa, luulen, että selässä brakaa jotain (vähän sen suuntaisia kokemuksia aiemmin).

Jos on pelkoa siitä että joku paikka hajoo niin kannattaa tehdä ehkä pelkästään taljassa istuen kevyellä painolla tai olla kokonaan tekemättä. Kysy fysioterapeutiltasi, ite en ala neuvomaan kun ei voi tietää mitä ongelmaa toisella on. Variaatioita voi toki aina tarjota, jotka voi varmentaa sitten terapeutilta.
Paremmilla saleilla on myös laitteita jota avustaa leuanvedossa.

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #28 : to 07.09.2017, 16:03:15 »
Paljonko painat?

En ole punninnut itseäni vuosiin. Veikkaan, että luokkaa 80-82 kg.

Mukaan kisaan vaan.
Tässä vois ottaa myös eri sarjoja. Eli lasketaan pelkät toistot. Toinen että lasketaan toistot kerrottuna omalla painolla niin saadaan kokonaisuudessa vedetyt kilot ja kolmas vois olla se kuka on parantanut omaa tulostaan eniten toistoina. Rehellisyyttä tietenkin vaatii, mutta en usko että kukaan tämmösessä leikkimielisessä edes pyrkii kusettamaan.

Kova vetäjä tietysti kuittaa voiton kaikissa kolmessa.

socrates

• Vieras
« Vastaus #29 : to 07.09.2017, 22:44:16 »
Aika harvoin tulee leukoja vedettyä. Yhdessä vaiheessa innostuin tekemään Burpeeleukoja, mutta tein niitä yksi kerrallaan 20 sekunnin välein, mikä ei riitä kehittämään leukatulosta.

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #30 : pe 08.09.2017, 05:31:06 »
Socrates on mielestäni jotenkin jämähtänyt oman kroppansa lieveilmiöiden murehtimiseen ?

Hän tutkii olemustaan sillä silmällä, että luulee elävänsä hyvin pitkään, hyvin nuorekkaana ja vetovoimaisena ajatellen toista sukupuolta.

No, se on täysin mahdoton yhtälö, siis  vanhentua ja samalla parantaa fyysisiä tuloksiaan voimailussa vuosi toisensa jälkeen ?
Ihminen saa tietysti luulla ja luuleskella olevansa jotenkin parempi kuin joku toinen, mutta ei kannattaisi toitottaa sitä eetteriin jatkuvasti, inha tyyli se tuollainen.

Se on mielestäni vain pienen surkimuksen pyrkimystä "esittää olevansa parempi kuin on"?
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #31 : pe 08.09.2017, 14:05:01 »

Jos on pelkoa siitä että joku paikka hajoo niin kannattaa tehdä ehkä pelkästään taljassa istuen kevyellä painolla tai olla kokonaan tekemättä. Kysy fysioterapeutiltasi, ite en ala neuvomaan kun ei voi tietää mitä ongelmaa toisella on. Variaatioita voi toki aina tarjota, jotka voi varmentaa sitten terapeutilta.
Paremmilla saleilla on myös laitteita jota avustaa leuanvedossa.

Tässä neuvoja aloittelijoille (vähän ärsyttävä ja kovaääninen tyyppi, sori): How To: Beginner Pull-Up Progressions
1. roikutaan (saadaan kämmeniin pitovoimaa)
2. penkki apuna - yksi tai kaksi jalkaa tukena. Hyppää ylös, ja alastulo HIDAS (negative pull up, negatiivinen leuka)
3. penkki toisen jalan alla aluksi ja kuminauhaviritys toisen jalan alla, sitten pelkästään kuminauhan varassa

Semmoista olen aiemmin tehnyt, että olen varovaisesti kokeillut roikkua puolapuohin ripustetussa leuanvetotangossa niin, että jalat ovat puolapuilla keventämässä. Vähän pelottavaa kyllä. Seuraavaksi ehkä kokeilen tuota, että laittaa penkin puolapuiden alle, se varmaan helpottaa. Ekana kaksi jalkaa, sitten ehkä vain yksi jalka tukea tuomassa. Mun salilla ei ole noita kuminauhavirityksiä.
« Viimeksi muokattu: pe 08.09.2017, 14:51:17 kirjoittanut kertsi »

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #32 : pe 08.09.2017, 14:39:56 »
Vedin minäkin leukaa, ihan kunnollista, nuorempana parikymmentä peräkkäin.
Nykyään vain kahdella sormella, mutta onhan siinäkin pitelemistä  tämän kuntoiselle miehelle ihan tarpeiksi.

Muisto Keijo Kullervo

PS. Nykyään kuntosalilla vain venyttelyjä ja virutteluja ja ihan pikkuiset painot, mutta monta toistoa kyllä.
"Tie, totuus ja elämä."

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #33 : pe 08.09.2017, 14:48:45 »
Tässä toinen video aloittelijalle:
Can't Do Pull Ups? Just Do THIS!

1. stage one (increasing grip strength: pelkkä roikkuminen)
      8 set of 20 secs, 10 sec rest 
2. negative pull ups (työ tehdään (HITAASTI) alasmennessä. Aloituspiste on leuka tangon yläpuolella.)
3. the routine
       joka toinen päivä:
      4 sets of 8-12 repetitions of pull ups  (ei vähempää kuin 8, eikä enempää kuin 12)
      rest 45 - 60 secs

("pull up" = vars. leukoja niin monta kuin menee, sitten (tai vaihtoehtoisesti jos ei yhtään mene) negative pull up tai            leukoja tai neg. leukoja kaverin avustamana tai hyppäämällä (tai penkin avulla aluksi tai kuminauhavirityksen kanssa))

Tee näin 30 päivän ajan, ja videon heppu lupaa, että pystyt tekemän helposti 8 leukaa 30 päivän päästä.

4. advancing
    samat 4 settiä 8-12 reps, rest 45-60 secs, mutta lisää painoja (älä toistoja)
    (painona esimerkiksi reppu, jossa painavia esineitä esim. käsipanoja)
    Tee niin monta toistoa kuin pystyt lisäpainojen kanssa, ja kun ei enää mene lisäpainojen kanssa, tee loput ilman lisäpainoja.
« Viimeksi muokattu: pe 08.09.2017, 14:53:26 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #34 : pe 08.09.2017, 15:14:31 »
Sori spämmäys. Otan talteen mitä youtube aiheesta opettaa.

5 Steps to your first pull-up! for Women

1. Roikuskele. pelkästään roiku kunnes pystyt roikkumaan 20 sec

2. Opettele tunnistamaan selkälihaksesi roikkuessa.

Leuanvedossa on tärkeää käyttää myös selkälihaksia (vars. "latsit"?), eikä pelkkiä käsiä
(pitäisiköhän tuossa aktivoida lapatuki??? varmaankin). Yläselkä ei saa olla pyöreänä, vaan hyvä ryhti. Olkapäät alhaalla eikä korvissa.

3. Kiristä ja vahvista corea  ("hollow body" kovera vartalo, kylkiluut sisään selkärankaa kohti (itse aktivoin coren vetämällä napaa sisään ja ylöspäin))

4. Leuanveto, mutta näin aluksi hyppäämällä tai avustettuna ja hitaana negatiivisena - alastulo kestää vähintään 4-8 sekuntia. 4-10 toistoa, sitten lepo. Vähintään 3 tällaista settiä.

5. Vars. leuka.

Vinkki: vastaotteella leuka on helpompi, aloita sillä.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #35 : pe 08.09.2017, 17:20:29 »

Mä en ole muistaakseni koskaan vetäny enempää kuin 15, siis teininäkin.
Nyt kun paino on ollu n. 90kg niin vastaotteella on menny 12 pienellä harjoittelulla.
Myötäotteella sitten vähän vähempi.

Hiihtäminen on muuten kova laji. Voisikohan siitä olla jotain etua leuanvedossa?
Nostaa kestävyyskynnystä?

Mä luulen että tossa vaan tulee se kestävyysraja vastaan.

Voisin kuvitella, että hiihtämisen käsillä työnnöt vahvistaisivat käsien takaosan lihaksia ja latseja erityisen hyvin, ja varsinkin myötäotteen leuanvetoja erityisesti. (Vastaote varsinkin kapealla otteella rasittaa varmaankin enemmän käden etuosaa, kun oma vieläkin vähän kipeä hauikseni oireilee ihan kuivaharjoitellessakin leuanvetoja (ilman painoja tai tankoa pelkällä omien lihasten vastuksella).)

Lisäys.
Hiihto paranataa myös kestävyyttä  (nopeuskestävyyttä), ja siitä luulisi olevan euta leuanvedossa?
« Viimeksi muokattu: pe 08.09.2017, 17:50:03 kirjoittanut kertsi »

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #36 : pe 08.09.2017, 17:24:43 »
Vammoista puheenollen. Mitä kannattaa välttää leuanvedossa, jos ei halua vammautua?

Jossain väitettiin, että leuanveto leveällä otteella tekisi olkapäille hallaa. Pitääköhän paikkansa?

socrates

• Vieras
« Vastaus #37 : pe 08.09.2017, 17:45:37 »
Vammoista puheenollen. Mitä kannattaa välttää leuanvedossa, jos ei halua vammautua?

Jossain väitettiin, että leuanveto leveällä otteella tekisi olkapäille hallaa. Pitääköhän paikkansa?

Kyllä leveä ote voi ärsyttää esim ahtautunutta olkapäätä kapeata enemmän.

Ainakin omalla kohdallani paikat kestävät parhaiten, jos vedän leukoja neutraalilla otteella eli vasaraotteella eli peukut itseeni päin. Se vain vaatii jonkinlaisen kahvan pujottamista tangon yli.

Renkailla toki saa nivelystävällisen leuan joskin vaativampi versio. Pyyheleuka eli heittää pyyhkeen tangon yli on sitä myös ja pistää näppivoimat lujille. Taidankin ruveta vetämään niitäkin.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #38 : pe 08.09.2017, 18:02:44 »
En löytänyt vasaraotetta leuanvedossa googlella. Onko se siis vastaote, jossa peukalot eri puolella tankoa kuin muut sormet?

Tässä sentapainen alkuasento, mistä viimeksi salilla kokeilin vetää "leukoja":
https://vimeo.com/168733116
Tuossa on eri liike, siinä kädet ovat suorana, ja polvia ojennetaan ja koukistetaan. Ehkä tuollakin voisi vähän vahvistaa "leuanvetolihaksia"?

socrates

• Vieras
« Vastaus #39 : pe 08.09.2017, 18:29:53 »
En löytänyt vasaraotetta leuanvedossa googlella. Onko se siis vastaote, jossa peukalot eri puolella tankoa kuin muut sormet?

Tässä sentapainen alkuasento, mistä viimeksi salilla kokeilin vetää "leukoja":
https://vimeo.com/168733116
Tuossa on eri liike, siinä kädet ovat suorana, ja polvia ojennetaan ja koukistetaan. Ehkä tuollakin voisi vähän vahvistaa "leuanvetolihaksia"?

Vasaratie ei ole vastaote eikä myötäote vaan tismalleen niiden puolivälissä. Se on luonnollisin ote. Sillä onko peukalo toisella puolella kuin muut sormet kuten yleensä vai samalla eli apinaote ei ole tän asian kanssa tekemisistä.

Mutta vasaraote vaatii siis jonkin kahvan, esim sellaisen millä vedetään alataljaa.

Jos olkapää kestää roikkua rekillä, niin googleta lapaveto. Se on hyvä apuliike leuanvetoon.