Kirjoittaja Aihe: Eräily, retkeily ja vaeltaminen  (Luettu 4312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Brutto

• Konkari
Vs: Eräily, retkeily ja vaeltaminen
« Vastaus #20 : ti 29.08.2017, 12:51:45 »
Tee-se-itse-sytytyspalat notskia varten:

http://jovelassa.blogspot.fi/2014/12/syy-syy-sytykerullat.html?spref=fb

Jos tarvitsee sytykepaloja notskia varten, kannattaa miettiä vielä kerran koko metsään menemistä.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #21 : ti 29.08.2017, 13:04:45 »
Tee-se-itse-sytytyspalat notskia varten:

http://jovelassa.blogspot.fi/2014/12/syy-syy-sytykerullat.html?spref=fb

Jos tarvitsee sytykepaloja notskia varten, kannattaa miettiä vielä kerran koko metsään menemistä.

Eipä se ollut yksi ainoa kerta kun tokalta eksältä aikoinaan paloi, nimittäin hermot, kun ei saanut nuotiota syttymään. Kerran heitti makkaratkin järveen tämän kiukun johdosta. Itse en ole koskaan edes kokeillut nuotion tekemistä, joten sikäli minulla ei ole asiaa virnuilla tahi vittuilla, mutta mutta...  8)

(Kun jokusen kerran olen käynyt yksin telttailemassa, minulla on sellaiset eväät mukana joita ei tarvitse lämmittää, ja toisaalta en halua herättää huomiota ympäristössä nuotionkajolla tummuvassa illassa.)
Hänet itsensä kanssa.

socrates

• Vieras
« Vastaus #22 : ti 29.08.2017, 13:07:08 »
Pilkkoo sisävuorauslevyn kämmenen kokoisiksi paloiksi ja kastelee valopetroliin, niin märkäkin puu syttyy. Oikeastaan ainoa toimiva sytyke, monia muita olen mökillä tuloksetta kokeillut.

Eräretkillä toki voi olla hyvä treenata tulen tekemistä vaikka pyörittämällä keppiä reiässä.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #23 : ti 29.08.2017, 13:13:44 »
Eräretkillä toki voi olla hyvä treenata tulen tekemistä vaikka pyörittämällä keppiä reiässä.

Olen kerran kokeillut ja onnistunutkin. Aikaa tulen temiseen kului noin kolmisen tuntia.

Perinteinen keino selvitä ilman syttypaloja on kerätä tiivis nippu kuusen kuivuneita alaoksia. Syttyy kelillä kuin kelillä. Sytkäri kannattaa pitää mukana.

PS. Sisävuorauslevy ei välttämättä ole hyvä ratkaisu. Nykyajan sisävuorauslevyt ovat yleensä palosuojattuja.
« Viimeksi muokattu: ti 29.08.2017, 13:16:40 kirjoittanut Brutto »

socrates

• Vieras
« Vastaus #24 : ti 29.08.2017, 13:51:20 »

Olen kerran kokeillut ja onnistunutkin. Aikaa tulen temiseen kului noin kolmisen tuntia.

Perinteinen keino selvitä ilman syttypaloja on kerätä tiivis nippu kuusen kuivuneita alaoksia. Syttyy kelillä kuin kelillä. Sytkäri kannattaa pitää mukana.

PS. Sisävuorauslevy ei välttämättä ole hyvä ratkaisu. Nykyajan sisävuorauslevyt ovat yleensä palosuojattuja.

Kyseessä on insuliittilevy. Sitä käytti isäni jo kun olin lapsi eikä se taida olla kovin muuttunut koostumukseltaan.

Aikoinaan osasin sytyttää nuotion aika hankalissakin olosuhteissa (tuuli, sade, vaikea löytää kunnon sytykkeitä). Lapin tuntureilla ei järin hääviä poltettavaa aina löytynyt.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #25 : ti 29.08.2017, 16:38:32 »
Pilkkoo sisävuorauslevyn kämmenen kokoisiksi paloiksi ja kastelee valopetroliin, niin märkäkin puu syttyy. Oikeastaan ainoa toimiva sytyke, monia muita olen mökillä tuloksetta kokeillut.

Kovin märkiä puita en muista yrittäneeni sytyttää, mutta mökkioloissa koivun tuohi toimii aina, jos vaan sitä on käytössä. Retkioloissa Bruton vinkki kuivista kuusen alaoksista on vinkki, jostaa olen toisaallakin lukenut.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #26 : to 31.08.2017, 19:40:11 »
Mitä kannattaa jättää rinkasta pois:

https://www.partioaitta.fi/rinkan-turhakkeet-jata-ainakin-nama-pois-vaellukselta-blogi-jere

Jos minulla ei olisi kissoja ja jos selkäni ei olisi paskahko ja jos en inhoaisi oikein sydämeni pohjasta taakkojen kantamista, niin varmaan saattaisin ihan oikeasti jopa vaeltaakin.  ;D Sensijaan että teen vain (tein, kun kesä oli vielä kesä) yhden yön telttaretkiä. Tuollaisella yhden yön retkellä painavimmillaan rinkkani on ollut 16 kg ja vesihän se siellä tietysti painaa niin perkeleesti. Oikeassa vaeltamisessa kantsis varmaan ennemmin ottaa se vesi järvestä/joesta ja keitellä juomakelpoiseksi...
Hänet itsensä kanssa.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #27 : to 31.08.2017, 19:47:22 »
Mulla on enimmillään rinkka painanut luokkaa 35 kg. Silloin oli kyllä kolmen viikon reissu kyseessä, eikä painoa todellakaan oltu optimoitu.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #28 : to 31.08.2017, 19:47:35 »
Norma, niitä on olemassa semmoisia keveitä suodatinpumppuja, joilla lähes veden kuin veden saa juomakelpoiseksi, ainakin makean veden ja ainakin joidenkin desinfiointitablettien kanssa. Ei tarvitse edes keittää silloin ja roudata sinolia.

Erilaisia yksipyöräisiä purilaskärryjäkin voi olla jo saatavilla (googlaa retkeily kärry), vaikka voivat olla ylihintaisia kyllä. Ei luulisi olevan kovin vaikea valmistaa teeseitse-ihmiselle?

http://www.matkafoorum.net/viewtopic.php?t=2965 (toinen ja kolmas video ovat lyhyitä)
« Viimeksi muokattu: to 31.08.2017, 19:58:15 kirjoittanut kertsi »

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #29 : to 31.08.2017, 19:55:53 »
.................
Aikoinaan osasin sytyttää nuotion aika hankalissakin olosuhteissa (tuuli, sade, vaikea löytää kunnon sytykkeitä). Lapin tuntureilla ei järin hääviä poltettavaa aina löytynyt.

Vai olet sinä saanut joskus tulen syttymään vaikeina aikoina ?

Kaksi vanhempaa veljeäni saivat poltettua heinäladon heinineen kaikkineen tulitikkuleikeissä, ajatella vaikka oli pula-aika vielä 1940- luvun lopulla, olivat vielä alakouluikäisiä.

Tänä päivänäkin saa lehdistä lukea miten jotkut saavat palamaan roskiksia ja autotalleja hyvinkin keposin välinein ?
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #30 : to 31.08.2017, 19:57:02 »
. Ei tarvitse edes keittää silloin ja roudata sinolia.

Do diin!!!!
Nyt palstan yyberälykkö pistää jälleen parastaan???

Onko sulle veden kiehauttamisessa tuttu asia puiden avulla suoritettava toimenpide?????

Mee kertsi nyt takaisin sinne Vallilan vällyihin, ja huutelet sitten taas ens vuonna jotain nerokkuuksia!!!!!
Mongo mogo...

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #31 : to 31.08.2017, 20:03:46 »
Norma, niitä on olemassa semmoisia keveitä suodatinpumppuja, joilla lähes veden kuin veden saa juomakelpoiseksi, ainakin makean veden ja ainakin joidenkin desinfiointitablettien kanssa. Ei tarvitse edes keittää silloin ja roudata sinolia.

Erilaisia yksipyöräisiä purilaskärryjäkin voi olla jo saatavilla (googlaa retkeily kärry), vaikka voivat olla ylihintaisia kyllä. Ei luulisi olevan kovin vaikea valmistaa teeseitse-ihmiselle?

http://www.matkafoorum.net/viewtopic.php?t=2965 (toinen ja kolmas video ovat lyhyitä)

Kuulostaa mielenkiintoiselta, pöpökammoisena hivenen olen skeptinen. Mutta toisaalta emme elä Intiassa, joten tuskinpa tuo veden putsaaminen kauhean rankka toimenpide täällä on. Ja katsos perhana joo:

Hänet itsensä kanssa.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #32 : to 31.08.2017, 20:05:31 »
Onko sulle veden kiehauttamisessa tuttu asia puiden avulla suoritettava toimenpide? ??? ?
Vastaan poikkeuksellisesti sinulle, vaikka kommunikaatiosi minulle onkin yleensä vain ja ainoastaan ahterista, syvältä sieltä.

No itse asiassa ei ole (tuttu asia), koska olen enimmäkseen melontaretkeillyt, ja vielä porukalla, jolloin notskia ei välttämättä tehdä mm. siksi, ettei luodoilla usein ole riittävästi polttopuita. Lisäksi nokisten kattiloiden roudaaminen ei oikein hotsita, eikä kajakissa olisi tilaakaan semmoisille välttämättä.

Maastossa retkeillessä ehkä pitää olla maanomistajan lupa polttopuiden keräämiselle, ja ainakin puiden kaatamiselle. Ja kulovaroitusaikaan ei avotulta saa tehdä. Mutta sinä varmaan et kulovaroituksista, metsäpaloista tai maanomistan luvista pahemmin välitä, veikkaisin, kun et lakia kunnioita muutenkaan, muistelisin (oli joskus puhetta rennosta suhtautumisestasi veropetoksiin tai verovilppiin).

Ja kun oli puhetta, että Norma pystyy kantamaan vain 16 kg, niin kirveen ja/tai sahan painokin voi olla vähän liikaa roudattavaa?
« Viimeksi muokattu: to 31.08.2017, 20:14:42 kirjoittanut kertsi »

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #33 : to 31.08.2017, 20:21:36 »
Onko sulle veden kiehauttamisessa tuttu asia puiden avulla suoritettava toimenpide? ??? ?
No itse asiassa ei ole, kun olen enimmäkseen melontaretkeillyt, ja vielä porukalla, jolloin notskia ei välttämättä tehdä mm. siksi, ettei luodoilla usein ole riittävästi polttopuita. Lisäksi nokisten kattiloiden roudaaminen ei oikein hotsita, eikä kajakissa olisi tilaakaan semmoisille välttämättä.

Maastossa retkeillessä ehkä pitää olla maanomistajan lupa polttopuiden keräämiselle, ja ainakin puiden kaatamiselle. Ja kulovaroitusaikaan ei avotulta saa tehdä. Mutta sinä varmaan et kulovaroituksista, metsäpaloista tai maanomistan luvista pahemmin välitä, veikkaisin, kun et lakia kunnioita muutenkaan, muistelisin (oli joskus puhetta rennosta suhtautumisestasi veropetoksiin).

Ja kun oli puhetta, että Norma pystyy kantamaan vain 16 kg, niin kirveen ja/tai sahan painokin voi olla vähän liikaa roudattavaa?

Se on tietysti eri asia, jos puiden sytyttäminen ja vaikkapa risujen kerääminen risukeitintä varten on arvollesi sopimatonta ja liian likaista puuhaa.

Jokamiehen oikeudet ja maanomistajan oikeudet tiedän varmasti sinua paremmin, joten niistä ei sen enempää.

Mainitset vielä, että lain kunnioitukseni ei ole yleisesti hyväksyttävällä tasolla (ainakin niin tulkitsin)
Olen firmani pyörittämisen aikan maksanut taatusti enemmän veroja, mitä sinä tulet ikinä maksamaan! Jos olen väärässä, niin oikaiset varmasti.
Typerät lait eivät saa kunnioitustani, kuten varmasti on suurimman osan kohdalla!

Muumimuki nyt täyteen kaakaota, ja peukalo suuhun!
Mongo mogo...

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #34 : to 31.08.2017, 20:26:24 »
Lisäksi nokisten kattiloiden roudaaminen ei oikein hotsita, eikä kajakissa olisi tilaakaan semmoisille välttämättä.

Okei!
Onneksi käytät Sinolia, ettei kattilassa oleva noki turhaan vie tilaa kanootissa!

Missä sä muuten keität veden ja laitat safkat?
Mongo mogo...

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #35 : to 31.08.2017, 20:32:30 »
No itse asiassa ei ole, kun olen enimmäkseen melontaretkeillyt, ja vielä porukalla, jolloin notskia ei välttämättä tehdä mm. siksi, ettei luodoilla usein ole riittävästi polttopuita. Lisäksi nokisten kattiloiden roudaaminen ei oikein hotsita, eikä kajakissa olisi tilaakaan semmoisille välttämättä.

Maastossa retkeillessä ehkä pitää olla maanomistajan lupa polttopuiden keräämiselle, ja ainakin puiden kaatamiselle. Ja kulovaroitusaikaan ei avotulta saa tehdä. Mutta sinä varmaan et kulovaroituksista, metsäpaloista tai maanomistan luvista pahemmin välitä, veikkaisin, kun et lakia kunnioita muutenkaan, muistelisin (oli joskus puhetta rennosta suhtautumisestasi veropetoksiin).

Se on tietysti eri asia, jos puiden sytyttäminen ja vaikkapa risujen kerääminen risukeitintä varten on arvollesi sopimatonta ja liian likaista puuhaa.

Jokamiehen oikeudet ja maanomistajan oikeudet tiedän varmasti sinua paremmin, joten niistä ei sen enempää.

Kirjoitit puista, et risuista, boldasin olennaisen.

Tietääkseni jokamiehenoikeus ei mahdollista puiden kaatoa. Eikä edes avotulen tekoa kai, ilman maanomistajan lupaa.

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #36 : to 31.08.2017, 20:40:18 »

Kirjoitit puista, et risuista, boldasin olennaisen.

Tietääkseni jokamiehenoikeus ei mahdollista puiden kaatoa. Eikä edes avotulen tekoa kai, ilman maanomistajan lupaa.

Kuinka perkeleen tyhmä voi kaikentietävän roolin ottanut olla???

Onko risu puuta?
Sanoinko minä, että puita saa kaataa jokamiehen luvalla?
Kehoitinko avotulen tekoon?

Mee nyt sinne huoneeseesi takaisin, tuut sitten vasta pois, kun henkilökunta antaa luvan.

Mongo mogo...

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #37 : to 31.08.2017, 20:55:11 »
Eiköhän tää nyt ollut tältä erää tässä, tämä "kommunikointi" "Mjulkun" kanssa. Tiesin, ettei olisi kannattanut edes yrittää, kun ei siitä koskaan ennenkään ole mitään hyvää seurannut.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #38 : to 31.08.2017, 20:57:17 »

Kuulostaa mielenkiintoiselta, pöpökammoisena hivenen olen skeptinen.

Kaverillani oli kerran sekä pumppu että tabletit retkellä, ja muistaakseni molemmilla tavoilla käsitelty vesi oli ok makuista, eikä suodatettua vettä tarvinnut enää käsitellä kemiallisesti, muistelen nyt.
« Viimeksi muokattu: to 31.08.2017, 21:06:54 kirjoittanut kertsi »

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #39 : to 31.08.2017, 21:00:30 »
Eiköhän tää nyt ollut tältä erää tässä, tämä "kommunikointi" "Mjulkun" kanssa. Tiesin, ettei olisi kannattanut edes yrittää, kun ei siitä koskaan ennenkään ole mitään hyvää seurannut.

Juu mulle riittää oikein hyvin, mutta sen verran vielä haluaisin tietää, että missä olivat minun virheeni tässä asiassa?

kertsi! Sun kompetenssi ei nyt vaan riitä!!!
Mongo mogo...