Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä opintoihin?  (Luettu 4311 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T0ope

• Konkari
Vs: Vinkkejä opintoihin?
« Vastaus #40 : ke 19.07.2017, 21:01:09 »
Yliopistossa yksi tenttien osalta merkittävä pointti on, ettei kannata tavoitella "oikeaa" vastausta. Jopa ns. eksakteissa tieteissä tärkeämpää on osoittaa tietävänsä edes jotain asiasta ja tuntea tieteenalan logiikka, jolla ongelmia lähestytään. Vastauksen lopputulema ei ole niin tärkeä. Aivan perseellään oleva johtopäätös voi tuoda tarvittavat pisteet, jos yritys täyttää ensin mainitut vaatimukset. Ja jopa paremmat kuin perustelematon "oikea" lopputulos.
Tämä on kyllä erityisen vahingollista silloin, kun opetetaankin akateemisuuden kaapuun kiedottua humpuukia ja vajakkimaista ideologiaa. En tiedä mitä ovat "ns." eksaktit tieteet. Tarkoititko eksakteja tieteitä?
« Viimeksi muokattu: ke 19.07.2017, 21:03:10 kirjoittanut Renttu »
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität"
https://www.xvideos.com/gay

Poissa T0ope

• Konkari
« Vastaus #41 : ke 19.07.2017, 21:21:01 »
Eeppinen sisällysluettelo. Viittaan samalla aiemmin kirjoittamaani vinkkiin.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität"

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #42 : ke 19.07.2017, 23:56:06 »
Nykyään on hyvinkin mahdollista että yliopistosi tarjoaa mahdollisuutta tenttiä sähköisesti - tällöin tenttikuorista ja tenttiviikoista ei tarvitse huolia. Omatoimiselle opiskelijalle tämä on tietenkin upea asia. Voi valita mitä tenttii, milloin tenttii.

Mutta: vhaan tenttimistä - onneksi alallani sai suorittaa oikeastaan tentin kuin tentin esseemuodossa. En tainnut suorittaa koko aine- ja syventävissä opinnoissa tenttimällä kuin alle 10 opintopistettä. Essee, pohtiva oppimispäiväkirja ja kotitentti, ovat loistavia suorittamistapoja. En tiedä oppilaitostasi tai tiedekuntasi käytänteitä, mutta mikäli asenne on ystävällinen, kannattaa neuvotella ja kysellä itselle sopivien suoritustapojen perään kurssien tentaattoreilta. Itseltäni onnistui useasti.

Vihaan muuten myös luentosalien besserwissereitä, jotka briljeeraavat kesken luennon knoppitiedoillaan, huomioillaan, kritiikeillään, jne. Tällainen atiivisuus sopii paljon paremmin toisenlaisiin suoritustapoihin, kuten lukupiireihin tai seminaarityyppisiin. Yksittäiset kommentit, tarkentavat kysymykset, jne. ovat toki paikallaan, mutta niitä suuremmat asiat tai aihetta ohi luentorungon syventävät huomiot ainakin itse kirjasin ylös ja kävin kysymässä luennon jälkeen 'kahden kesken'. Yleensä luennoitsijat vastaavat mielellään, jos joku sattuu olemaan oikeasti kiinnostunut.

Muuten lukustrategioita on vaikea suositella: se riippuu niin paljon oppialasta ja siitä miten tenteissä mitataan osaamista. Jossain suositaan holistista aiheen sisäistämistä; jossain kaiken ulkoa oppimista. Itselläni pääaineeni ja pitkä sivuaineeni erosivat kuin yö ja päivä siinä, millaista valmistautumista hyvä tulos edellytti.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #43 : to 20.07.2017, 00:21:16 »
Ei kyllä siihen yli 30 tentin tenttimiseen kannattaa ehdottomasti tähdätä, varsinkin jos on > 10 opintoviikkoa vastaavia tenttejä kaikki tyynni. Meinaan, että siinähän sitten voisi yhden päivän aikana tenttiä 8,3 vuoden opinnot, jos laskin oikein (väh silmät ristissä tähän aikaan päivästä) (30*10 ov=300 ov= 75 okk = 8,3 ovuotta, jos 9 kk per vuosi). Ajattele, mikä ajan säästö. Jos opiskeluun laskisi sen toisen päivän, niin esimerkiksi lekurin tutkinto olisi plakkarissa jo alle kahdessa päivässä. Tirsk.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #44 : to 20.07.2017, 06:39:01 »
Nykyään on hyvinkin mahdollista että yliopistosi tarjoaa mahdollisuutta tenttiä sähköisesti - tällöin tenttikuorista ja tenttiviikoista ei tarvitse huolia. Omatoimiselle opiskelijalle tämä on tietenkin upea asia. Voi valita mitä tenttii, milloin tenttii.

...ja kuka tenttii. Sähköinen tentti jättää aina mahdollisuuden sille, että tentin voi ostaa kaverilta.
Lainaus
Mutta: vhaan tenttimistä - onneksi alallani sai suorittaa oikeastaan tentin kuin tentin esseemuodossa. En tainnut suorittaa koko aine- ja syventävissä opinnoissa tenttimällä kuin alle 10 opintopistettä. Essee, pohtiva oppimispäiväkirja ja kotitentti, ovat loistavia suorittamistapoja. En tiedä oppilaitostasi tai tiedekuntasi käytänteitä, mutta mikäli asenne on ystävällinen, kannattaa neuvotella ja kysellä itselle sopivien suoritustapojen perään kurssien tentaattoreilta. Itseltäni onnistui useasti.

Valitettavasti korkeakoulut ovat osaamisen tunnistamisessa ja siihen liittyvien menetelmien hallinnassa kymmeniä vuosia jäljessä toisen asteen ammatillista koulutusta. Tämä on harmi, sillä korkeakouluopiskelijoilla olisi itsellään riittävästi potentiaalia päättää miten he hankitun osaamisensa todistavat. Tämän taidon pitäisi jo itsessään olla osa akateemista kypsyyttä. Tosin en ole edes varma, osataanko korkeakouluissa aina edes erotella tiedon, tuntemisen ja osaamisen tasoja toisistaan. Liian usein arvioinnin kärki kohdistuu pelkkään tietoon.
Lainaus

Vihaan muuten myös luentosalien besserwissereitä, jotka briljeeraavat kesken luennon knoppitiedoillaan, huomioillaan, kritiikeillään, jne. Tällainen atiivisuus sopii paljon paremmin toisenlaisiin suoritustapoihin, kuten lukupiireihin tai seminaarityyppisiin. Yksittäiset kommentit, tarkentavat kysymykset, jne. ovat toki paikallaan, mutta niitä suuremmat asiat tai aihetta ohi luentorungon syventävät huomiot ainakin itse kirjasin ylös ja kävin kysymässä luennon jälkeen 'kahden kesken'. Yleensä luennoitsijat vastaavat mielellään, jos joku sattuu olemaan oikeasti kiinnostunut.

Olen itse pahimman luokan besserwisser ja aitona besserwisserinä tietenkin tiedän olevani myös ärsyttävä. Mutta aktiivisuus luennoilla on usein ainut keino pitää itseni motivoituneena ja yleensäkin hereillä. Minun on myös pakko kysellä täydentäviä kysymyksia jotta pystyisin luomaan itselleni mahdollisimman hyvän kokonaiskuvan käsiteltävästä aiheesta. Ja tiedän että ryhmässä on aina muitakin, joita samat kysymykset kiinnostavat mutta joita he eivät uskalla kysyä. Minulle ei myöskään tuota vaikeuksia olla se, joka esittää ne tyhmät mutta välttämättömät kysymykset.

Luennoitsijan häiritsemistä tauoilla kannattaa välttää. Näennäisestä kiinnostumisestaan huolimatta hekin haluavat käydä kahvilla ja vessassa.

« Viimeksi muokattu: to 20.07.2017, 08:00:47 kirjoittanut Brutto »

Poissa T0ope

• Konkari
« Vastaus #45 : to 20.07.2017, 14:36:24 »
Tehokkaan mutta joustavan ajankäytön näkökulmasta näitä tulee pohdittua. Eiköhän tulevan lukukauden aikana selviä sekin, kenen luennoitsijan tunneilla kannattaa olla läsnä, ja kenen kanssa opetella enemmän omin päin, osallistumatta joka luennolle.
Lainaus käyttäjältä: wade
Oppimispäiväkirja kuuluu pakettiin mutta sen tekemistä ei varsinaisesti arvostella, joko hyväksytty tai hylätty. Uskoisin, että aikuisen, opintojen kanssa samaan aikaan töissä käyvän suhteen joustetaan. Teen kyllä selväksi, että pyrin suoriutumaan nopeasti, mutta silti kokonaisuutena hyvin. Mikäli jokin tärkeä tentti sattuisi menemään penkin alle, voihan sen uusia myöhemminkin.
Minua ärsyttävät luennoitsijat, joiden tarkoitus onkin esitellä sitä, miten hyvin hallitsevan alansa terminologian. Joskus käy, että varsinaisen asian voisi esitellä kymmenessä minuutissa, mutta tyyppi hussaa kaikkien aikaa pyörittelemällä mukasofistikoituneesti jargoniaan.

Eiköhän fuksien keskuudessa kuitenkin (Ainakin alkuun) suurempi ongelma ole se, että valtaosa porukasta istuu passiivisesti tuppisuina, rohkenematta kysellä tai sanoa mitään. saati, että pitäisi esittää jokin näkemys!
Muuten lukustrategioita on vaikea suositella: se riippuu niin paljon oppialasta ja siitä miten tenteissä mitataan osaamista. Jossain suositaan holistista aiheen sisäistämistä; jossain kaiken ulkoa oppimista. Itselläni pääaineeni ja pitkä sivuaineeni erosivat kuin yö ja päivä siinä, millaista valmistautumista hyvä tulos edellytti.
Tulee olemaan mikstuura noita molempia. Hyvin laaditut muistiinpanot ja tehokkaat lukusulkeiset tulevat olemaan A ja O. Täytynee jättää liika uutisten seuraaminenkin pois täksi ajaksi, olen uutisnarkki. Kuitenkin sen verran rennosti, ettei pää hajoa tahtiin ja loputtomaan suorittamiseen.

Kiitos!
« Viimeksi muokattu: to 20.07.2017, 14:38:28 kirjoittanut Renttu »

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #46 : pe 21.07.2017, 10:54:10 »
Siirrytääs tänne opiskeluketjuun tuo fiilisketjusta, puhumaan psykologian opiskelusta. En kyllä tiedä, onko Renttu edes sitä lähdössä opiskelemaan, mutta joku niin epäili. En aio kertoa opiskeluvinkkejä, koska minusta tuntuu, että Rentulla on tässäkin asiassa jo kaikki hallussa.

Tosiasiassa olen hieman kateellinen, mikäli Renttu lähtee opiskelemaan psykologiaa. Se on ollut jonkinlainen minunkin ikuisuushaaveeni, ja sitä harkitsinkin lukion jälkeen. Minut sitten kuitenkin ympäristön puolesta joku onnistui lannistamaan, etten kuitenkaan pääsisi sisään, ja kyllähän siihen muutkin asiat vaikuttivat, etten edes pyrkinyt, vaan hakeuduin "tutumpaan ja turvallisempaan" vaihtoehtoon, joka kyllä sitten olikin ihan väärä valinta.

Jälkikäteen olen ajatellut, että kuka sinne pääsisi, jos en minä. Olin jo lukiossa todella kiinnostunut psykologiasta, luin kaikki mahdolliset kurssit ja kaikista kursseista sain kympin arvosanaksi. Myöskään tilastomatikan osuus pääsykokeissa ei olisi tullut olemaan kompastuskivi, sillä matemaattiselle alalle hain ja pääsin. No, taso voi erityisesti joissakin yliopistoissa psykologian pääsykokeissa olla kova, mutta olisi minulla ollut aivan realistiset mahdollisuudet sinne päästä. Jos ei ensimmäisellä kerralla, niin ehkä toisella.

Jos elämä ei sitoisi tälle paikkakunnalle, olisin itsekin voinut hyvinkin päätyä psykologian opintoihin nyt vanhemmalla iällä. Toisaalta alanvaihdon suhteen olen miettinyt todella paljon sitä, että millä perustein ala pitäisi valita. Kumpaa pitäisi valinnassa painottaa enemmän, kiinnostusta alaan vai omaa sopivuutta alan konkreettisiin työtehtäviin? Olisinko todella hyvä psykologin työssä? Tekeekö innostus ja kiinnostus alan asioihin automaattisesti hyväksi työssä? Jaksaisinko sitä? Kiinnostus itse psykologiaan kyllä olisi vahvasti "check".

Toivotan Rentulle onnea ja menestystä opintoihin, oli ala mikä hyvänsä. Omien, itseäni koskevien pähkäilyjeni valossa toivotan myös sitä, että olet onnistunut uuden alan valinnassa, sillä opiskelu sitoo resurssit pitkäksi aikaa ja itse työ sitten vielä pidemmäksi.

Poissa socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #47 : pe 21.07.2017, 11:27:44 »
Psykologeilla, psykoterapeuteilla ja psykiatreilla on varmasti oma paikkansa.

Kumminkin taitava kyökkipsykologi on minusta mahtava ihminen.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #48 : pe 21.07.2017, 11:29:36 »
       ^^ TSS:n viestistä.
Ehkä semmoinen ajatus voisi lohduttaa TSS:aa, että jos on "liian" palava kiinnostus alaan (ja on liian tunnollinen), saattaa se altistaa burnoutille, jos esim. resurssien puuttuessa ei kykene tekemään työtään omat laatuvaatimukset täyttävästi?

Vrt.Työuupumukseen altistavia tekijöitä

Poissa T0ope

• Konkari
« Vastaus #49 : pe 21.07.2017, 12:41:29 »
Valitettavasti korkeakoulut ovat osaamisen tunnistamisessa ja siihen liittyvien menetelmien hallinnassa kymmeniä vuosia jäljessä toisen asteen ammatillista koulutusta. Tämä on harmi, sillä korkeakouluopiskelijoilla olisi itsellään riittävästi potentiaalia päättää miten he hankitun osaamisensa todistavat. Tämän taidon pitäisi jo itsessään olla osa akateemista kypsyyttä. Tosin en ole edes varma, osataanko korkeakouluissa aina edes erotella tiedon, tuntemisen ja osaamisen tasoja toisistaan. Liian usein arvioinnin kärki kohdistuu pelkkään tietoon.
Sivukommenttina tähän, että ammattikoulutusta on romutettu ja romutetaan vauhdilla (Aiheesta on ollut useita kertoja mediassa, varsinkin kuluvan vuoden kevään aikana). Iskivät voimalla siihen, koska peruskoulua suojaa perustuslaki. Se puolestaan on tärvätty sisältä käsin: sehän on nykyisin de facto tyttökoulu, vaikka puolet oppilaista onkin poikia.

Esim. tässä: Sipilän hallitus panee ammattikoulut ahtaalle: Sadoille opettajille potkut – rahoitus epävarmalle pohjalle (SK). "Koulutuslupaus"!
Lainaus käyttäjältä: Brutto
Olen itse pahimman luokan besserwisser ja aitona besserwisserinä tietenkin tiedän olevani myös ärsyttävä. Mutta aktiivisuus luennoilla on usein ainut keino pitää itseni motivoituneena ja yleensäkin hereillä. Minun on myös pakko kysellä täydentäviä kysymyksia jotta pystyisin luomaan itselleni mahdollisimman hyvän kokonaiskuvan käsiteltävästä aiheesta. Ja tiedän että ryhmässä on aina muitakin, joita samat kysymykset kiinnostavat mutta joita he eivät uskalla kysyä. Minulle ei myöskään tuota vaikeuksia olla se, joka esittää ne tyhmät mutta välttämättömät kysymykset.

Luennoitsijan häiritsemistä tauoilla kannattaa välttää. Näennäisestä kiinnostumisestaan huolimatta hekin haluavat käydä kahvilla ja vessassa.
Asiallisia pointteja.

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #50 : pe 21.07.2017, 13:10:43 »
       ^^ TSS:n viestistä.
Ehkä semmoinen ajatus voisi lohduttaa TSS:aa, että jos on "liian" palava kiinnostus alaan (ja on liian tunnollinen), saattaa se altistaa burnoutille, jos esim. resurssien puuttuessa ei kykene tekemään työtään omat laatuvaatimukset täyttävästi?

Vrt.Työuupumukseen altistavia tekijöitä

Tietyntyyppisillä ihmisillä (joihin itse lukeutunen) tuo on riski, etenkin tosiaan "kutsumusammatissa". Psykologina saisi kuitenkin vastata vain yhden ihmisen tarpeisiin kerralla, toisin kuin...

Mutta kaiken kaikkiaan haasteena oikean alan valinnassa minusta todellakin on se, kuinka sovelias on alan työtehtäviin, ja miten sitä osaa ennakkoon arvioida. Kyllähän niitä työtehtäviä psykologeillakin tietysti on monenlaisia. Ja tuo soveliaisuus alallekin on kaksipiippuinen asia. Työn kohteiden näkökulmasta voi olla täydellinen (omistautuva, antautuva, tunnollinen), mutta sitten oman hyvinvoinnin näkökulmasta ala sitten todellakin kuluttaa loppuun, ja lopulta omat ominaisuudet eivät kenties sovikaan työhön oman jaksamisen kannalta.
« Viimeksi muokattu: pe 21.07.2017, 13:14:18 kirjoittanut TSS »

Poissa T0ope

• Konkari
« Vastaus #51 : pe 21.07.2017, 13:17:32 »
Siirrytääs tänne opiskeluketjuun tuo fiilisketjusta, puhumaan psykologian opiskelusta.
Ei kannata. Jos haluat kirjoittaa psykologian opiskelusta, perusta oma ketju sitä varten. Tässä ketjussa kirjoitetaan opiskeluvinkkejä.
Lainaus käyttäjältä: TSS
En kyllä tiedä, onko Renttu edes sitä lähdössä opiskelemaan, mutta joku niin epäili.
Havainnoikaa tästäkin tapauksesta te muut, miten luulosta lähtenyt juoru lähtee liikkeelle, ja alkaa sitten elää omaa elämäänsä. Nämä neropatit tarjosivat siitä mainion esimerkin.

Jutun aloittajana oli Norma B, joka tietää minun lukeneen joskus läjän psykologiaa ja "käsitti" siitä, että nyt sitten opiskelen psykologiaa. TSS tarttui Norma B:n luuloon, ja nyt siellä toisessa ketjussa jo lasketaan psykologin palkkoja (Siitäkään ilmeisesti kovinkaan paljon käsittämättä) ja hölmöimmät ottavat annettuna, että kyllä se psykologiaa lukee. Norma B:n "käsityksen" johdosta!

En vahvista tai torju mitään luulojanne, saatte kärvistellä niissä. Tein tässä ketjussa varsin selväksi että en kerro, mitä opiskelen. Ette saa tietää sitäkään ikinä. Vinkkien suhteen sillä ei ole kovin suurta merkitystä. Huomaavathan muut myös, miksi täällä ei kannata mitään sellaista kertoakaan. Antaa nyt sitten näiden tietää jotain niinkin tarkkaa, huh huh?!
En aio kertoa opiskeluvinkkejä, koska minusta tuntuu, että Rentulla on tässäkin asiassa jo kaikki hallussa.
Ole sitten hyvä, ja pysy poissa koko ketjusta. Olet sinäkin: kun pyydän opiskeluvinkkejä niin se tarkoittaa, että toivon niitä. Ketju ei ole sinun tuntemuksiasi varten, vaan vinkkien jakamista varten. Olen antanut niitä tässä itsekin, mutta ei minulla ole kaikki hallussa.

Et ehkä ole vain mitenkään vuosien varrella huomannut, että kirjoitan yleisemminkin hyvin suoraan ja selkeästi, mitä ajattelen. Jos haluaisin kertoa mitä opiskelen, kertoisin sen suoraan. Ihan yhtä suoraan kerroin, että en kerro sitä. Hyvin yksinkertaista, mutta silti joillekin niin vaikeaa!

Toivotan Rentulle onnea ja menestystä opintoihin, oli ala mikä hyvänsä. Omien, itseäni koskevien pähkäilyjeni valossa toivotan myös sitä, että olet onnistunut uuden alan valinnassa, sillä opiskelu sitoo resurssit pitkäksi aikaa ja itse työ sitten vielä pidemmäksi.
Kiitos, hei hei!

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #52 : pe 21.07.2017, 13:19:39 »
Olenko kysynyt, mitä opiskelet? Hei hei!

Poissa socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #53 : pe 21.07.2017, 13:23:04 »
Siirrytääs tänne opiskeluketjuun tuo fiilisketjusta, puhumaan psykologian opiskelusta.
Ei kannata. Jos haluat kirjoittaa psykologian opiskelusta, perusta oma ketju sitä varten. Tässä ketjussa kirjoitetaan opiskeluvinkkejä.
En kyllä tiedä, onko Renttu edes sitä lähdössä opiskelemaan, mutta joku niin epäili.
Havainnoikaa tästäkin tapauksesta te muut, miten luulosta lähtenyt juoru lähtee liikkeelle, ja alkaa sitten elää omaa elämäänsä. Nämä neropatit tarjosivat siitä mainion esimerkin.

Jutun aloittajana oli Norma B, joka tietää minun lukeneen joskus läjän psykologiaa ja "käsitti" siitä, että nyt sitten opiskelen psykologiaa. TSS tarttui Norma B:n luuloon, ja nyt siellä toisessa ketjussa jo lasketaan psykologin palkkoja (Siitäkään ilmeisesti kovinkaan paljon käsittämättä) ja hölmöimmät ottavat annettuna, että kyllä se psykologiaa lukee. Norma B:n "käsityksen" johdosta!

En vahvista tai torju mitään luulojanne, saatte kärvistellä niissä. Tein tässä ketjussa varsin selväksi että en kerro, mitä opiskelen. Ette saa tietää sitäkään ikinä. Vinkkien suhteen sillä ei ole kovin suurta merkitystä. Huomaavathan muut myös, miksi täällä ei kannata mitään sellaista kertoakaan. Antaa nyt sitten näiden tietää jotain niinkin tarkkaa, huh huh?!
En aio kertoa opiskeluvinkkejä, koska minusta tuntuu, että Rentulla on tässäkin asiassa jo kaikki hallussa.
Ole sitten hyvä, ja pysy poissa koko ketjusta. Olet sinäkin: kun pyydän opiskeluvinkkejä niin se tarkoittaa, että toivon niitä. Ketju ei ole sinun tuntemuksiasi varten, vaan vinkkien jakamista varten. Olen antanut niitä tässä itsekin, mutta ei minulla ole kaikki hallussa.

Et ehkä ole vain mitenkään vuosien varrella huomannut, että kirjoitan yleisemminkin hyvin suoraan ja selkeästi, mitä ajattelen. Jos haluaisin kertoa mitä opiskelen, kertoisin sen suoraan. Ihan yhtä suoraan kerroin, että en kerro sitä. Hyvin yksinkertaista, mutta silti joillekin niin vaikeaa!

Kiitos, hei hei!

Joku psykologi ehkä osaisi kertoa, millaisessa mielentilassa tällaisia viestejä kirjoitellaan.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #54 : pe 21.07.2017, 13:42:13 »
Opiskelustrategiat saattavat kyllä riippua paljonkin siitä, mitä alaa opiskelee. Voisin kuvitella, että esimerkiksi juristin kannattaa viettää paljon aikaa oikeussalissa, kun taas matematiikkaa, fysiikkaa, formaalia logiikkaa opiskelevan kannattaa osallistua kaikkiin laskuharjoituksiin, ja humanistisia aineita opiskeleva tai muita suuria tekstimassoja opetteleva varmaankin hyötyy eniten aiemmin mainitsemastani tutkiva oppiminen-metodista (vaikka aika alariippumaton se tosin on), kieliä opiskelevan ehkä kannattaa oleskella kielisuhkuympäristössä.

Kielten opiskelussa muuten avainsanojen ulkoaoppiminen ja toisto voivat olla paljon tärkeämpiä kuin muilla aloilla (ulkoaoppiminen ja toisto ovat huonoja strategioita ehkä muuten, sen sijaan parempi olisi pyrkiä syvällisesti ymmärtämään opittava asia), mutta kielenkin oppimisessa voi etsiä itselleen mielekkäitä strategioita: voi esimerkiksi alkaa harrastamaan etymologisia tutkimus"matkoja", jolloin opittava aines liitetään paremmin jo olemassa olevaan tietoon (tuttuihin kieliin).
« Viimeksi muokattu: pe 21.07.2017, 13:53:53 kirjoittanut kertsi »

Poissa drontti

• Konkari
« Vastaus #55 : pe 21.07.2017, 14:01:19 »
En vahvista tai torju mitään luulojanne, saatte kärvistellä niissä. Tein tässä ketjussa varsin selväksi että en kerro, mitä opiskelen. Ette saa tietää sitäkään ikinä. Vinkkien suhteen sillä ei ole kovin suurta merkitystä. Huomaavathan muut myös, miksi täällä ei kannata mitään sellaista kertoakaan.

Minkä alan mainitsisitkin, yksi tai useampi jatkumolainen voisi myös olla tutustunut sen opiskeluun. Et ilmeisesti haluaisi alkaa kertoa omista kokemuksistasi. :)

Poissa T0ope

• Konkari
« Vastaus #56 : pe 21.07.2017, 14:15:30 »
Minkä alan mainitsisitkin, yksi tai useampi jatkumolainen voisi myös olla tutustunut sen opiskeluun. Et ilmeisesti haluaisi alkaa kertoa omista kokemuksistasi. :)
Onhan sekin mahdollista, mutta en ota enempää kantaa tähänkään, heh...

Poissa Topi

• Seniori
« Vastaus #57 : to 27.07.2017, 01:57:12 »

Kuulostaa vähän kummalliselta, että isolla massaluennolla yksi ihminen jatkuvasti esittäisi kysymyksiä. Lisäksi herää epäilys siitä, kuinka valaisevia kysymykset lopulta ovat, jos keskeinen motivaatio on pitää itsensä hereillä ja kiinnostuneena.

Minussakin on eittämättä besserwisserin vikaa. Huomasin jossain vaiheessa opintoja, että varsinkin pienryhmäopetuksessa voi myös voittaa paljon sillä, että oppii välillä hillitsemään itseään ja jättää ihan tarkoituksella tilaa ja jopa aluksi nololta ajanhukalta tuntuvaa hiljaisuutta muille. Jos jatkuvasti esittää kysymyksiä tai kriittisiä huomioita, käy helposti niin, että koko tilanne muodostuu opettajan ja yhden tai parin oppilaan väliseksi dialogiksi. Se voi tuntua palkitsevalta ja siltä, että on hemmetin hyvin mukana, mutta loppujen lopuksi yliopistossa voi oppia ihan yhtä paljon kanssaopiskelijoilta kuin kurssien vetäjiltäkin. Siellä on paljon sellaista hiljaista väkeä, jolla saattaa jossain kohtaa olla paljonkin annettavaa.

En tarkoita tällä sitä, etteikö saisi tai kannattaisi kysyä. Nimenomaan ei kannata jättää sitä, mitä erinäisistä kursseista saa irti, pelkästään opettajan vastuulle vaan lähestyä sitä niin, että siellä ollaan porukalla ottamassa asioista selvää. Rentun tekstistä sai sellaisen kuvan, mikä lukiessa kieltämättä vähän hävetti kaverin puolesta, että tämä menee luennoille katsomaan kuka opettajista on "kova luu", ansaitsee arvostuksen ja ketä kannattaa kuunnella. Ne opettajathan on varsin erilaisia, ja siellä väistämättä tulee sellaisia kokemuksia, että mitä helvettiä mä täällä teen, tiedän tämän jo, tämä ei ole aikani arvoista, olipa heppoista asiaa tai niin pois päin. Sitten voi olla jonkun tunneilla tai luennoilla vastaavasti todella hekumoissa ja vaikuttunut.

Edellisessä tilanteessa, kun touhu tuntuu tyhjänpäiväiseltä, en ajattele oppimisesta vastuun ottamisen tarkoittavan sitä, että haastaa luennoitsijan näkemyksiä (voi silläkin joskus olla paikkansa, mutta se on eri asia), tai että rupeaa viihdykkeekseen jakelemaan muille näkemyksiään. Kaikki opettajat eivät vain ole yhtä hyviä esiintymään tai ylipäätään esittämään asiaansa ja tuomaan osaamistaan esille. Sen sijaan että rupeaa seminaarissa tai luennolla itse viemään puheaikaa ei-niin-elähdyttävältä esiintyjältä voi muullakin tavoin yrittää ammentaa opettajan osaamisesta, yrittää ottaa selvää mistä se tietää ja mitä ja ammentaa sitten siitä.

Tuo nyt on toisaalta vähän sellaista turhanaikaista pikkuasioiden ruotimista.

Isompi haaste varmaan on se, jos aikoo pitkän tauon jälkeen alkaa kovalla tahdilla suorittaa opintoja. Itse en koskaan ollut tässä kovin hyvä. Kai se vaatii sitä, että miettii pakollisen opintokokonaisuuksien suoritusaikataulut ennakkoon ja yrittää tosiaan hahmottaa, mikä on pakollista ja mihin mennessä minkäkin pitää tapahtua, että homma voi edetä. Kartoittaa kurssitarjonnan ja kirjoittaa Exceliin tai paperille mahdollisimman selkeät raamit, jotta iso kuva ei hämärry siinä vaiheessa kun työt alkavat kasautua ja on kurssien kanssa kädet täynnä.

Saattaa tuntua typerältä tai itsestään selvältä. Monille tämäntyyppinen toiminta varmaan tulee luonnostaan, mutta en ole kovin suunnitelmallinen tai järjestelmällinen enkä aikanaan todellakaan osannut organisoida opintojani. Siitä siis tämä "opiskeluvinkki". Jos aikoo olla nopea ja tehdä montaa asiaa yhtäaikaa, on varmaan hyödyllistä, jos paketin runko ja aikataulu on kokoajan selvillä niinm että osaa oikeaan aikaan kysyä asioita, selvittää vaihtoehtoisia suoritustapoja, kysyä apua johonkin suoritukseen tai muuta vastaavaa.

Jos nyt tekisin koko homman uudestaan, yhtenä hyödyllisimmistä asioista pitäisin oikeastaan sitä, että osaisi jättää enemmän ylpeyttä narikkaan ja käyttää laitosten henkilökuntaa siinä mielessä hyväksi, että kysyisi konkreettisten suoritusten, töiden ja järjestelyjen kanssa neuvoa siinä vaiheessa, kun ne ovat vielä tekeillä.

Semmoista aivokakkaa tällä kertaa.

Poissa T0ope

• Konkari
« Vastaus #58 : pe 11.08.2017, 22:12:28 »
Rentun tekstistä sai sellaisen kuvan, mikä lukiessa kieltämättä vähän hävetti kaverin puolesta, että tämä menee luennoille katsomaan kuka opettajista on "kova luu", ansaitsee arvostuksen ja ketä kannattaa kuunnella.
Sinulla (Kuten tietysti muillakin) on minusta mielikuvia, jotka saattavat tai eivät saata pitää paikkansa. Mutta jos ottaisit aivot käteen ja miettisit esiin tuomaani elämäntilannetta, niin ehkäpä juttu saattaisi aueta. Töissäkäyvänä aikuisena minulla ei ole samaa loputonta nuoruutta käytettävissäni, kuin aiemmin. Akatemioista tuskin löytyy muutenkaan ketään, jonka äärelle menisin nyt kokemaan jotain syvää yhteyttä, ja "haltioitumaan". Opiskelen ammattia, en haltioitumisia ja romantisointeja varten. Totta kai on järkevää suorittaa opintoja sitäkin silmällä pitäen, että kenen luennoilla aidosti kannattaa olla mahdollisimman usein läsnä, ja kenen kanssa ei niinkään - niin aiemminkin tein. Ei ole mitään järkeä istua sellaisen tyypin luennoilla, joka käyttää aikaa höperehtimiseen ja aiheen ympäripyöreyksistä märehtimiseen. Se että on professori ei automaattisesti tarkoita, että olisi hyvä luennoitsija ja opettaja. Kuten opiskelijoihin, myös tittelin omaaviin mahtuu kaikenlaista.
Lainaus käyttäjältä: Topi
Jos nyt tekisin koko homman uudestaan, yhtenä hyödyllisimmistä asioista pitäisin oikeastaan sitä, että osaisi jättää enemmän ylpeyttä narikkaan ja käyttää laitosten henkilökuntaa siinä mielessä hyväksi, että kysyisi konkreettisten suoritusten, töiden ja järjestelyjen kanssa neuvoa siinä vaiheessa, kun ne ovat vielä tekeillä.
That figures. Satun olemaan esim. erinomaisen seuramiehen maineessa, vaikka ei foorumihistorian perusteella varmasti uskoisi. Kantsii snaijata, että kunhan nyt kysyin aiheesta täälläkin. Minulla on jo ystävä- ja kaveripiirissäni todella monta, joilla on esim. tohtorin- tai proffanhattu, ja jotka ovat myös erinäisiä aihepiirejä opettamassa. Jatkumo ei todellakaan ole mikään akateeminen henkireikä. Tästä on varmasti helppo olla samaa mieltä.

Poissa Topi

• Seniori
« Vastaus #59 : su 13.08.2017, 21:11:25 »
Sinulla (Kuten tietysti muillakin) on minusta mielikuvia, jotka saattavat tai eivät saata pitää paikkansa.

No joo. Mielikuvat perustuvat vain kirjoituksiisi, eikä niitä varmaan kannata turhan vakavasti ottaa. Koen kasvotustenkin helposti kiusalliseksi, jos joku vaikuttaa korostetun statustietoiselta, viittaa ihmisten titteleihin, tuttujensa saavutuksiin, omiin vahvuuksiinsa ja saavutuksiinsa, ja niin edelleen. Tämä voi olla tyyliero tai personaallisuuden ero, mutta minua se häiritsee, jos toistuvasti maustaa ulosantiaan tällaisella statukseen ja glooriaan viittaavalla. En ymmärrä, mikä siihen motivoi, ja siksi se hämmentää ja äärimmillään jopa ärsyttää.

Reaktio on suht sama olipa kyseessä kanssakäyminen kasvokkain tai 'työssäkäyvän aikuisen' foorumikirjoittelu. Kuten sanottu, en minä tiedä mistä tällainen kumpuaa tai mitä se viime kädessä kenestäkin kertoo. Minun reaktioni taas ei tarkoita sitä, että sinänsä epäilisin kykyjäsi tai muuten teilaisin ihmisenä.

Töissäkäyvänä aikuisena minulla ei ole samaa loputonta nuoruutta käytettävissäni, kuin aiemmin. Akatemioista tuskin löytyy muutenkaan ketään, jonka äärelle menisin nyt kokemaan jotain syvää yhteyttä, ja "haltioitumaan". Opiskelen ammattia, en haltioitumisia ja romantisointeja varten.

Tämä käy eittämättä järkeen.

Totta kai on järkevää suorittaa opintoja sitäkin silmällä pitäen, että kenen luennoilla aidosti kannattaa olla mahdollisimman usein läsnä, ja kenen kanssa ei niinkään - niin aiemminkin tein. Ei ole mitään järkeä istua sellaisen tyypin luennoilla, joka käyttää aikaa höperehtimiseen ja aiheen ympäripyöreyksistä märehtimiseen. Se että on professori ei automaattisesti tarkoita, että olisi hyvä luennoitsija ja opettaja. Kuten opiskelijoihin, myös tittelin omaaviin mahtuu kaikenlaista.

Toki mahtuu.

Ja kääntäen, se että ei ole hyvä esiintyjä, luennoitsija tai opettaja ei välttämättä tarkoita, etteikö osaisi asiaansa. En osaa tätä kovin hyvin selittää, mutta osa ajatuksesta liittyi siihen, että ehkä aikuisena opiskellessa ei enää tarvitse olla niin paljoa sen varassa, onko joku persoonana tai esiintyjänä inspiroiva.

Satun olemaan esim. erinomaisen seuramiehen maineessa, vaikka ei foorumihistorian perusteella varmasti uskoisi. Kantsii snaijata, että kunhan nyt kysyin aiheesta täälläkin. Minulla on jo ystävä- ja kaveripiirissäni todella monta, joilla on esim. tohtorin- tai proffanhattu, ja jotka ovat myös erinäisiä aihepiirejä opettamassa. Jatkumo ei todellakaan ole mikään akateeminen henkireikä. Tästä on varmasti helppo olla samaa mieltä.

Ei Jatkumo varmasti mikään palkitsevin mahdollinen ympäristö ole asiakeskusteluille. Mutta saapahan kirjoittaa, mikä taas voi joskus olla hyödyllistä sinällään.

On hienoa, jos olet viihdyttävää seuraa ja tuttavapiirisi on laaja.

Menestystä opintoihin!