Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä opintoihin?  (Luettu 5450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
Vinkkejä opintoihin?
« : ma 10.07.2017, 15:48:41 »
 Kuten taisin jossain ketjussa jo viime vuoden puolella tuumia, vaihdan alaa. Se tarkoittaa samalla uusia opintoja.

Yliopiston pääsykoe meni tietenkin iisisti läpi, ja kaula alimpaan hyväksyttyyn pistemäärään merkittävä, siellä yläkvartiilissa.

Olen kuitenkin toistaiseksi monin tavoin ruosteessa, koska aiemmista opinnoista on jo varsin pitkä aika. Sen lisäksi joudun jo nyt treenaamaan esim. käsin kirjoittamista lyijytäytekynällä (Kaunokirjoituksen käsialaa ei ole tarvinnut sitäkään mihinkään pitkään aikaan, joten sen preppaaminen ja käsin kirjoittamisen vahvistaminen on eräs prioriteetti). Nauroin ääneen, kun ryhdyin tätä koskien alustavasti tuhertamaan. Alun perin hyvä ja selkeä käsiala oli käytön puutteessa taantunut haparoivaksi mummokäsialaksi! Eiköhän sekin kuitenkin oikene, jahka vähän konseptipaperiin kynäilee...

Tässä ketjussa pyydänkin kaikkia mahdollisia opiskeluvinkkejä laidasta laitaan, hyvien muistiinpanojen laatimisesta psykologisiin kikkoihin. Näitä kyllä löytynee verkosta valmiiksikin ja opetustoimissa olevilta kavereiltakin tulen tietenkin kyselemään, mutta ajattelin pyytää nyt teidänkin apuanne.

Tavan opiskelijaan verrattuna opintotahtini tulee olemaan niin kiivas, kuin mahdollista. Senkin suhteen ovat vinkit erittäin tervetulleita. Ei minulla ole aikaa junnata opintojen kanssa 5-7 vuotta, vaan tavoite on saada vähintään kandin paperit alle kahteen vuoteen. Tarkoittaa luonnollisesti sitäkin, että täällä minua tuskin näkyy syksyn jälkeen enää niin usein, kuin aiemmin. Kaverini ennätystä en kuitenkaan pystyisi lyömään, eikä ole tarkoituskaan. Hän kun aikoinaan suoritti yhdessä päivässä läpi yli 30 tenttiä - ja ihan hyvin arvosanoin.

Niin nopeasti ja tehokkaasti kuin mahdollista on projektin nimi, ja siihen myös joidenkin foorumin käyttäjien tietotaito olisi nyt tarpeen. Tätä kirjoittaessani tilanne on niin tuore, että en ole ehtinyt päättää vielä sivuainettanikaan.

« Viimeksi muokattu: ma 10.07.2017, 15:52:01 kirjoittanut Renttu »
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Brutto

• Konkari
Vs: Vinkkejä opintoihin?
« Vastaus #1 : ma 10.07.2017, 16:47:28 »
1. Luennoilla on välillä pitkästyttävää. Haasta ja provosoi mutta älä kuitenkaan nöyryytä luennoitsijaa. Aika kuluu mukavammin kun otat aloitteen itsellesi.

2. Pidä aloite itselläsi myös opinnäytetöissä ja muissa tehtävissä. Älä hyväksy suoraan sitä mitä tyrkytetään, vaan pyri löytämään itsellesi mieluisat ja hyödylliset aiheet. Silloin tehtävät tulee tehtyäkin.

3. Älä aseta rimaa liian ylös. Läpäisyperiaate on tehokkain silloin kun tavoittellaan pelkkää tutkintoa.

4. Kurssikavereina on todennäköisesti tosi kuumia misuja, mutta älä missään nimessä sekoa heihin. Ongelmia seuraa varmasti.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #2 : ma 10.07.2017, 17:19:36 »
Juhan pidemmät Jatkumo-kirjoitukset kelpaa hyviksi vastauksiksi mihin tahansa. Hyödynnä niitä.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #3 : ma 10.07.2017, 18:45:05 »
1. Luennoilla on välillä pitkästyttävää. Haasta ja provosoi mutta älä kuitenkaan nöyryytä luennoitsijaa. Aika kuluu mukavammin kun otat aloitteen itsellesi.
Tiedän. Ei ole pienintäkään aikomusta häpäistä tahi nöyryyttää ketään, varsinkaan arvosanoja jakelevia tahoja. Alkuun katsotaan tietysti kuka kukin on, ja millaisin kortein pelaa. Ärsytettynä olen vaarallinen, mutta näissä suhteissa se edellyttää vahvaa motivaatiota myös ärsyttäjän taholta.
Lainaus käyttäjältä: Brutto
2. Pidä aloite itselläsi myös opinnäytetöissä ja muissa tehtävissä. Älä hyväksy suoraan sitä mitä tyrkytetään, vaan pyri löytämään itsellesi mieluisat ja hyödylliset aiheet. Silloin tehtävät tulee tehtyäkin.
Näin olisi tarkoitus, katsotaan nyt mitä mahdollisesti tyrkytetään.
3. Älä aseta rimaa liian ylös. Läpäisyperiaate on tehokkain silloin kun tavoittellaan pelkkää tutkintoa.
Osa tenteistä tullee menemään väkisin vähän rimaa hipoen, koska suunniteltu tahti on niin kova. Kuitenkin ydinalueen- ja osaamisen kannalta oleelliset asiat haluan suorittaa hyvin ja pyrin hyvään yleisarvosanaan. Sen näkee vasta sitten, kun on opintosuunnitelma räknätty ja tenttejä pukkaa.
4. Kurssikavereina on todennäköisesti tosi kuumia misuja, mutta älä missään nimessä sekoa heihin. Ongelmia seuraa varmasti.
Omaa pesää ei pidä missään likaaman, sen vaalimisesta on jo vankka kokemus. En ole ryhtynyt ikinä työpaikkasuhteisiin tai -romansseihinkaan, vaikka mahkuja olisi matkan varrella ollut  enemmän, kuin tarpeeksi.

Toisaalta en voi myöskään seuraavan vuoden aikana juoda viinaa niin usein, kuin ehkä haluaisin. Ajattelin kompensoida tämän seikan hässimällä ylenpalttisesti. Surku tulee kampuksen nuorikkoja, joutuvat vielä tässä suhteessa koville...

Kiitos vinkeistä!

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #4 : ma 10.07.2017, 18:49:29 »
Juhan pidemmät Jatkumo-kirjoitukset kelpaa hyviksi vastauksiksi mihin tahansa. Hyödynnä niitä.
Helpommalla pääsee kuin kirjoittaa vain suoraan, että ei osaa päättää mistään, eikä muodostaa koherenttia mielipidettä mistään. Ehkä, kai.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #5 : ma 10.07.2017, 19:20:13 »
Kuten taisin jossain ketjussa jo viime vuoden puolella tuumia, vaihdan alaa. Se tarkoittaa samalla uusia opintoja.

Yliopiston pääsykoe meni tietenkin iisisti läpi, ja kaula alimpaan hyväksyttyyn pistemäärään merkittävä, siellä yläkvartiilissa.

Olen kuitenkin toistaiseksi monin tavoin ruosteessa, koska aiemmista opinnoista on jo varsin pitkä aika. Sen lisäksi joudun jo nyt treenaamaan esim. käsin kirjoittamista lyijytäytekynällä (Kaunokirjoituksen käsialaa ei ole tarvinnut sitäkään mihinkään pitkään aikaan, joten sen preppaaminen ja käsin kirjoittamisen vahvistaminen on eräs prioriteetti). Nauroin ääneen, kun ryhdyin tätä koskien alustavasti tuhertamaan. Alun perin hyvä ja selkeä käsiala oli käytön puutteessa taantunut haparoivaksi mummokäsialaksi! Eiköhän sekin kuitenkin oikene, jahka vähän konseptipaperiin kynäilee...

Tässä ketjussa pyydänkin kaikkia mahdollisia opiskeluvinkkejä laidasta laitaan, hyvien muistiinpanojen laatimisesta psykologisiin kikkoihin. Näitä kyllä löytynee verkosta valmiiksikin ja opetustoimissa olevilta kavereiltakin tulen tietenkin kyselemään, mutta ajattelin pyytää nyt teidänkin apuanne.

Tavan opiskelijaan verrattuna opintotahtini tulee olemaan niin kiivas, kuin mahdollista. Senkin suhteen ovat vinkit erittäin tervetulleita. Ei minulla ole aikaa junnata opintojen kanssa 5-7 vuotta, vaan tavoite on saada vähintään kandin paperit alle kahteen vuoteen. Tarkoittaa luonnollisesti sitäkin, että täällä minua tuskin näkyy syksyn jälkeen enää niin usein, kuin aiemmin. Kaverini ennätystä en kuitenkaan pystyisi lyömään, eikä ole tarkoituskaan. Hän kun aikoinaan suoritti yhdessä päivässä läpi yli 30 tenttiä - ja ihan hyvin arvosanoin.

Niin nopeasti ja tehokkaasti kuin mahdollista on projektin nimi, ja siihen myös joidenkin foorumin käyttäjien tietotaito olisi nyt tarpeen. Tätä kirjoittaessani tilanne on niin tuore, että en ole ehtinyt päättää vielä sivuainettanikaan.

Luuletko saavasi arvostusta osaksesi, kun jauhat selvää paskaa? Tuskin olet edes ylioppilas, mutta sinun älylläsi ei ole mitääan asiaa yliopistoon. Taas sinulla on joku mielikuvituskaveri, joka on moninkertaisesti ylittänyt älykkäimpienkin ihmisten suorituskyvyn. Yli 30 tenttiä hyvin arvosanoin päivässä. Voi pyhä Sylvi Anus, mikä paskanpuhuja. Kun vaihdat alaa roskisdyykkarista, niin yritä Kikkaretransportin paska-auton apumieheksi.

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #6 : ma 10.07.2017, 19:44:25 »
Ei mulla juuri neuvoja opiskeluun ole mutta onnittelut opiskelupaikasta.
Kun pohjat on kunnossa niin sillä pärjää pitkälle. Heikkoja kohtia ei sais olla jotka hiertää.
Niin ja omasta menestyksestään saa olla ylpeä.

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #7 : ma 10.07.2017, 21:48:00 »
Eiköhän edelleenkin tenteissä kierrä samat kysymykset. Eli opettelemalla muutaman viimeisen tentin kysymykset läpi pääsy on taattu. Ja kyllähän tentissä kysytään ne kurssin keskeisimmät asiat muutenkin. Joten ihan oppimisenkin kannalta hyvä taktiikka.

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #8 : ma 10.07.2017, 21:48:47 »
Ai niin, mitäpä reipas nuori mies lähtee opiskelemaan?

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #9 : ti 11.07.2017, 02:27:12 »
Tenttikirjojen kirjoittajista löytyy usein jotain kiinnostavaa verkosta. Oikeastaan kirjojen olennainen idea voi hyvin löytyä tiivistetysti etsimällä verkosta tietoa, artikkeleita tai videoituja luentoja koskien tekijää.

Ennen tenttikirjan lukemista kannattaa ajatuksella käydä läpi teoksen sisällysluettelo. Sen jälkeen tärkein osuus saattaa hyvinkin olla esipuhe, jonka tärkeyttä kirjan perusajatuksen ymmärtämisessä lukijat erheellisesti toisinaan ylenkatsovat. Kirjallisuutta on usein paljon helpompi omaksua, kun systematisoi jonkin verran lukutekniikkaansa. Kursseja siihen saattaa olla tarjolla, joten kannattaa tutkia tarjonta.
« Viimeksi muokattu: ti 11.07.2017, 02:32:53 kirjoittanut Laika »
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #10 : ti 11.07.2017, 11:05:09 »
Kun pohjat on kunnossa niin sillä pärjää pitkälle. Heikkoja kohtia ei sais olla jotka hiertää.
Kiitos. Ei tämä ensimmäinen kerta ole, viime kerrasta vain on jo vierähtänyt hieman aikaa.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #11 : ti 11.07.2017, 11:16:42 »
Eiköhän edelleenkin tenteissä kierrä samat kysymykset. Eli opettelemalla muutaman viimeisen tentin kysymykset läpi pääsy on taattu. Ja kyllähän tentissä kysytään ne kurssin keskeisimmät asiat muutenkin. Joten ihan oppimisenkin kannalta hyvä taktiikka.
Hyvä pointti, vaikka osa opetusmateriaalista tietysti muuttuukin eri vuosikursseilla. En tietenkään kerro, mitä tai missä opiskelen. 99/100 Tuskin suuremmin kiinnostaa, kuka olen henkilönä - mutta riittäisi se yksi vatipää, jolla on liikaa vapaa-aikaa ja tyhjä elämä, että ryhtyisi kolmiomittaamaan henkilöyttäni täällä kirjoittamieni perusteella. Kun koko foorumihistoriani (Näkkäri mukaan lukien) on tältä osin valmiiksi riittävän epämääräinen, vaalin sitä jatkossakin: olen kaikkialla, enkä missään.

Mutta saahan sitä kysyä, heh!

Lisäys: En jäänyt töistä pois, vaan otin opintovapaata ja suoritan ensin tulevan 10 kk. aikana niin paljon kuin pystyn, sitten katsotaan taas jatkoa. Loput töiden ohella, gradua varten joutuu kyllä jemmaamaan opintovapaatakin. Se on kuitenkin vielä hamaa tulevaisuutta.
« Viimeksi muokattu: ti 11.07.2017, 11:21:53 kirjoittanut Renttu »

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #12 : ti 11.07.2017, 11:26:13 »
Kiitos. Ei tämä ensimmäinen kerta ole, viime kerrasta vain on jo vierähtänyt hieman aikaa.

Apukoulun päästötodistuksella ei taida paljon yliopistoista aloituspaikkoja löytyä. Valehtele nyt, mihin tiedekuntaan muka pääsit ja mikä on pääaineesi. Luulen, että pääaineesi on kilju ja sivuaineesi taloussprii Sinol.

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #13 : ti 11.07.2017, 11:28:54 »
Hipsukkaa kadettaa taas.
Ekaks kadetti huorat ja maksukyky ja nyt kadettaa Rentun opiskelupaikka.

Koita nyt päästä sopuun ittes kanssa.
Ei kannata aina verrata itseään muihin.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #14 : ti 11.07.2017, 11:38:51 »
Tenttikirjojen kirjoittajista löytyy usein jotain kiinnostavaa verkosta. Oikeastaan kirjojen olennainen idea voi hyvin löytyä tiivistetysti etsimällä verkosta tietoa, artikkeleita tai videoituja luentoja koskien tekijää.

Ennen tenttikirjan lukemista kannattaa ajatuksella käydä läpi teoksen sisällysluettelo. Sen jälkeen tärkein osuus saattaa hyvinkin olla esipuhe, jonka tärkeyttä kirjan perusajatuksen ymmärtämisessä lukijat erheellisesti toisinaan ylenkatsovat. Kirjallisuutta on usein paljon helpompi omaksua, kun systematisoi jonkin verran lukutekniikkaansa. Kursseja siihen saattaa olla tarjolla, joten kannattaa tutkia tarjonta.
Jees. Muistin ja hyödynsin näitä jo pääsykoemateriaalin yhteydessä, joskin tärppini menivät silti hutia. Samaa materiaalia oli käytetty jo kahdesti aiemmin, joten luonnollisesti pääpaino oli niissä asiakokonaisuuksissa, joista ei oltu vielä suoraan aiemmin kysytty. Esseiden osalta olisi kannattanut katsoa tarkemmin niille aiemmissa kokeissa varattua tilaa: sen perusteella olisi voinut helposti päätellä, että ei kuitenkaan tulla kysymään niin laajalti tai monimutkaisia, kuin olin opetellut. Eihän opettelu missään nimessä hukkaan silti mennyt, mutta vanha sääntö on, että kannattaa lukea vain sitä, mistä kysytään...

Eräänä psykologisena kikkana olen käyttänyt sitä, että en lue esim. oloasussa tahi kalsareissa. Pänttääminen kyllä kannattaa ottaa rennosti, mutta ei liian rennosti. Kun sitä tekee pöydän ääressä ja housut jalassa, ote pysyy särmempänä ja kertoo osaltaan epäsuorasti aivoille, että kyllä tässä ihan töitäkin tehdään. Uuden läppärin kävin hakemassa eilen, siinä Win10. Pitää nyt opetella sekin, mutta eipä tuossa järin kauaa mene.

Kiitos sinullekin vinkeistä. Muistiinpanojen osalta täytyy tutkia vielä tarkemmin. Olen aiemmin tehnyt niin vähän muistiinpanoja kuin mahdollista (Koska hyvä muisti), mutta niiltä ajoilta pääoma on karttunut kaikella turhallakin tiedolla, joten opintojen sujuvuuden varmistamiseksi hyvien muistiinpanojen laadinta on kaiken a ja o. Pelkät ranskalaiset viivat ja johtolauseet Trump-hengessä eivät riitä mihinkään.
« Viimeksi muokattu: ti 11.07.2017, 11:41:35 kirjoittanut Renttu »

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #15 : ti 11.07.2017, 12:45:18 »
Muistathan, että käsin kirjoittaminen auttaa painamaan asiat muistiin paremmin ja kokonaisvaltaisemmin kuin näppiksellä naputtelu. Juuri kukaan tuskin enää kirjoittaa vain käsin, mutta tätä varmasti kannattaisi käyttää hyväksi itselle erityisen hankalasti muistettavien asioiden kohdalla tai kirjaamalla tenttialueen tärkeimmät pointit.

Aiheesta on netissä paljonkin; tässä nyt vain yksi nopeasti poimittu linkki:

https://yle.fi/uutiset/3-7037746

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #16 : ti 11.07.2017, 13:10:00 »
Muistathan, että käsin kirjoittaminen auttaa painamaan asiat muistiin paremmin ja kokonaisvaltaisemmin kuin näppiksellä naputtelu. Juuri kukaan tuskin enää kirjoittaa vain käsin, mutta tätä varmasti kannattaisi käyttää hyväksi itselle erityisen hankalasti muistettavien asioiden kohdalla tai kirjaamalla tenttialueen tärkeimmät pointit.

Tämä pätee erityisesti taktiiliseen oppijaan. Sen sijaan auditiivinen oppija muistaa asiat parhaiten keskittymällä kuuntelemaan ja puhumalla itse. Visuaalinen oppija saa opetuksesta eniten irti seuraamalla kuvallista esitystä.

Itse olen auditiivis-visuaalinen oppija, enkä pysty katselemaan tai kuuntelemaan mitään samalla kun kirjoitan. Joten en kirjoita. Meille putkiaivoille kahden asian tekeminen samanaikaisesti on ylivoimaista.

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #17 : ti 11.07.2017, 13:17:22 »
Itsensä tenttaaminen auttaa sisäistämään kuinka hyvin asian ymmärtää ja on sisäistänyt. Jos ei pysty rakentamaan kokonaisvaltaisia kysymyksiä on kokonaisuus hukassa.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #18 : ti 11.07.2017, 13:18:02 »
En tarkoittanut, että pitäisi kirjoittaa käsin luentomuistiinpanot, vaan että käsin kirjoittaminen on väylä parempaan muistijälkeen, oli henkilön vahvin omaksumisaisti mikä tahansa.

Itse olen auditiivinen tyyppi. Ja tein hyvin lyhyitä muistiinpanoja aikoinaan, koska en pidempiin pystynyt. Kaverit ei tykänny mun muistiinpanoista, koska olivat visuaalisia tyyppejä ja harrastivat seikkaperäisempiä merkintöjä.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #19 : ti 11.07.2017, 13:25:46 »

Aiheesta on netissä paljonkin; tässä nyt vain yksi nopeasti poimittu linkki:

https://yle.fi/uutiset/3-7037746
Kiitos muistutuksesta, vaikka tämän kyllä tiesinkin. Oma käsiala täytyy joka tapauksessa treenata iskuun; pidin erittäin valitettavana, että kaunokirjoitusta ei enää kouluissa opeteta. Paitsi muistin ja muistamisen suhteen, se opettaa myös käden koordinaatiota tavoilla, joita on muuten erittäin hankala oppia - varsinkaan myöhemmin. Nykypenskojen kannattaisi opetella nyt piirtämistä enemmän, kuin koko Suomen historiassa.

Tuntui kaunokirjoituksen lakkauttaminen hullulta senkin vuoksi, että minusta se on myös nopein tapa kirjoittaa käsin.