Kirjoittaja Aihe: Klasariketju  (Luettu 5664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa urogallus

• Konkari
Vs: Klasariketju
« Vastaus #40 : ma 22.10.2018, 22:40:17 »
Bachin kromattu fantasia tai jotain. https://www.youtube.com/watch?v=lHTMq-5B9Co

Tuo oli itseäni miellyttävin versio. Musiiikki ei oikeastaan kuulosta minun korviini Bachilta, vaan huomattavasti uudemmalta - vaikka muoto periaatteessa oli ikäloppu jo silloin noin vuonna 1720, kun Ukko-Bach tuon sävelsi. Oli se hurja setä!

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #41 : ti 23.10.2018, 04:00:16 »
Bachin kromattu fantasia tai jotain. https://www.youtube.com/watch?v=lHTMq-5B9Co

Tuo oli itseäni miellyttävin versio. Musiiikki ei oikeastaan kuulosta minun korviini Bachilta, vaan huomattavasti uudemmalta - vaikka muoto periaatteessa oli ikäloppu jo silloin noin vuonna 1720, kun Ukko-Bach tuon sävelsi. Oli se hurja setä!

Tarkat korvat. Tietysti piano instrumenttina kuulostaa aina hieman samalta, mutta onhan tuossa monia jopa romantiikan aihioita, ja se kuulostaa paikoin melkein kuin Chopinilta.

J.S.Bachin tuotanto on niin massiivinen, että on olemassa joukko tutkijoita joiden lähtökohtana on Bachin tuotannon kyseenalaistaminen. On monia syitä olettaa, että Bach oli perheyritys, jossa ukon lisäksi urakoi täyspäiväisesti vaimonsa ja muutama poika, ehkä vielä parit serkut. Onhan se kieltämättä kummallinen tapaus. Bachin nimissä julkaistu musiikki on joka tapauksessa länsimaisen musiikin kivijalka.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #42 : ke 24.10.2018, 18:35:54 »
Lisää Bachin pajalta. Tommaso Benciolini soittaa Partitan soolohuilulle ja hyvin soittaakin. Olen muuten itsekin soittanut tuota, mutta en aivan yhtä hyvin...
https://www.youtube.com/watch?v=6GwfuWhOOdY

Huomatkaa hulistin jalkatyö! Sitä ei saa unohtaa, ei nyrkkeilyssä eikä huilunsoitossa!

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #43 : ke 24.10.2018, 20:02:59 »
Oma lemppari-Bach-levyni on jossain paikassa X, enkä sitä tähän hätään löydä. Tunnistaisikohan joku: kansi on muistaakseni musta, punainen (ja valkoinen?), ja siinä on pelkkää tekstiä muistaakseni. Teksti on sellaisella kulmikkaalla (mustalla?) fontilla, jota mielessäni kutsun natsi-fontiksi (suurinpiirtein kuin kolmas, punainen fontti tässä.) Itse musiikki on epätavallisen vauhdikasta ja intohimoista ollakseen Bachia.

ps. en tiedä kuinka monta kertaa olen lukenut ketjun otsikon väärin kalsariketjuksi.
« Viimeksi muokattu: ke 24.10.2018, 20:11:18 kirjoittanut kertsi »

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #44 : ke 24.10.2018, 21:17:52 »
ps. en tiedä kuinka monta kertaa olen lukenut ketjun otsikon väärin kalsariketjuksi.

Kalsaritontut -> ? -> Klasariketju

Poissa Topi

• Konkari
« Vastaus #45 : ke 24.10.2018, 22:52:04 »
Yleisenä huomiona että mahtava ketju. Kiitos aloittajalle ja osallistujille! Huomasin siis tämän vasta nyt.

Laitan ketjuun jatkoksi Vivaldin version portugalilaisesta kansansävelmästä, joka jostakin syystä päätyi todella monen säveltäjien versioimaksi, ja ilmeisesti barokkisäveltäjien keskuudessa oli tavallaan asiaankuuluvaa tehdä tästä oma versio. En edes ole varma, oliko tämä oikeasti portugalilainen kansansävelmä. Lukekaa itse lisää ja perehtykää, jos kiinnostaa, vaikka täältä Wikipedia: Folia.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #46 : ke 24.10.2018, 23:26:05 »
            ^ Kiva. Parempi kuin tämä:
Liekö tämä samasta aiheesta, vaikkakin pikkuinen variaatio viola da gamballa soitettuna:
Tous Les Matins du Monde - Improvisation sur les Folies (Elokuvasta Kaikki elämän aamut)
Säveltäjä Marin Marais.
« Viimeksi muokattu: ke 24.10.2018, 23:48:44 kirjoittanut kertsi »