Kirjoittaja Aihe: Kahvakuulaus  (Luettu 2924 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Erkki

• Lukija
  • Konkari
  • *
Kahvakuulaus
« : su 02.07.2017, 15:59:41 »

Socru, kerros jotain kuulaamisesta. Ite oon kattonu netistä videoita ja himassa on 8lg, 16kg ja 24kg kuulat.
On tullu lähinnä käytettyä niitä lisäpainoina leunavedossa ja dipissä, mutta mitä noilla oikeestaan voi tehdä?
Perusheilautus kyllä toimii mutta jotenkin ne erikoisemmat liikkeet ja kuulan kropan ympäri pyrittämnen ei oikein onnaa mun ruumiinrakentella.

Hitti Hipsukan idea tää, mutta kai ainoo järkevä idea mitä siltä on tullu.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
Vs: Kahvakuulaus
« Vastaus #1 : su 02.07.2017, 17:55:35 »
Kuulilla tehtävät liikkeet voi jaotella vaikka miten, mutta itse jaan vaikka näin:

1) Kisaliikkeet eli tempaus, työntö ja LC eli rinnalleveto +työntö.
2) Kehonhallintaliikkeet eli teknisesti monimutkaisemmat liikkeet kuten turkkilainen ylösnousu tai tuulimylly.
3) Crossfittaajien suosimat kuulaliikkeet, joissa haetaan maximaalisia tehoja kuten korkeat heiluri, kyykkypunnerrus (thruster) jne.
4) Kuulilla tehtävät perinteiset saliliikkeet kuten maastaveto, punnerruksia jne.

Kisaajien ja muihin kuulaliikkeisiin keskittyvän välillä on jonkinmoista vastakkainasettelua. Alussa Kisaliikkeet tuntuivat tylsille, mutta kun räkkiasennon, allemenon ja vakaan yläasennon oppii, niitä pystyy tekemään pitkinä sarjoina.

Kehonhallintaliikkeillä on vaikeampi kehittää kuntoa ja bodaukseen voimaharjoitteluun kuula ei ole kuitenkaan kätevin väline.

Kovia kuulailijoita ovat yleensä kamppailulajien harrastajat, mutta myös esim koripallo antaa pohjaa varsinkin työnnölle.
Voi kuulostaa yllättävältä, mutta vahvoilla ja kestävillä toisten lajien harrastajilla homma tyssää yleensä liikkuvuuden puutteeseen.

Kahvakuulaurheilun eli girevoy sportin juju on siinä, että se vaatii niin monenlaisia ominaisuudet ja menee mahdollisimman pahasti voiman ja kestävyyden väliin. Kisoissa näkee kaikenmallista äijää mahakkaista voimailijoista maratoonari näköisiin luikkuihin. Ensivaikutelma lajista on useimmille tylsä ja kielteinen, mutta se muuttuu kun itse kokeilee.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa Erkki

• Lukija
  • Konkari
  • *
« Vastaus #2 : su 02.07.2017, 19:38:27 »

Lueskelin joskus pakkotoistossa kun jannut teki 800 perusheilautusta päivässä 24 kilon kuulalla.
Ne teki sillä pyramidia 1,2,..20,19, 18, ...2,1 ja tää kaks kertaa päivässä. Paino putos jonkin verran ja kuula rupes suorastaan leijuun. Inspis oli jostain testistä joka oli tehty muualla.

800 perusheilautusta päiväasolla on kai aika paljon. Ite oon tehny jotain 20 sarjoja joskus muutaman. En todellakaan yrittäny mitään maksimisuoritusa. On airobinen laji.

Mä en kunnolla pysty pyörittämään kuulaa kroppani ympäri. Mulla on rintakehä 116cm ja en oikeen saa sitä kuulaa edes takana kiinni toisella kädellä. Eli liikkuvuus tuossakin mättää.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #3 : su 02.07.2017, 19:50:31 »

Lueskelin joskus pakkotoistossa kun jannut teki 800 perusheilautusta päivässä 24 kilon kuulalla.
Ne teki sillä pyramidia 1,2,..20,19, 18, ...2,1 ja tää kaks kertaa päivässä. Paino putos jonkin verran ja kuula rupes suorastaan leijuun. Inspis oli jostain testistä joka oli tehty muualla.

800 perusheilautusta päiväasolla on kai aika paljon. Ite oon tehny jotain 20 sarjoja joskus muutaman. En todellakaan yrittäny mitään maksimisuoritusa. On airobinen laji.

Mä en kunnolla pysty pyörittämään kuulaa kroppani ympäri. Mulla on rintakehä 116cm ja en oikeen saa sitä kuulaa edes takana kiinni toisella kädellä. Eli liikkuvuus tuossakin mättää.

Muistan tuon etuheilautushaasteen, mutta itse en oikein näe pointtia siinä. Loputtomilla etuheilureilla on saatu moni kyllästymään ja vieraantumaan lajista. Toki heiluri on tärkeä perusta rivelle ja tempaukselle.

Kehon ympäri pyöritys on aika harvinainen liike. Tein sitä alussa mutten enää vuosiin.

Usein nuo oudoimmat liikkeet jäävät ajan kuluessa. Esim Steve Cotter, joka oli ehkä tunnetuin niiden opastaja, siirtyi vähitellen yhä enemmän kisaliikkeisiin.

Liikkuvuuden merkityksen huomaa hyvin videosta, missä maailman paras kahvakuulalija Ivan Denisov opettaa huippupainonnostaja Klokovia lajin saloihin. Hommasta ei tahdo tulla mitään edes 16 kilon kuulilla, vaikka äijä nostaa pään päälle levytangolla reippaasti yli 200 kiloa.

Sinänsähän kuula ei ole mikään maailmoja mullistava väline. Kuitenkin sen harrastajissa on huomattavan paljon hoito- ja liikunta-alan ammattilaisia, joilta heruva tieto on todella arvokasta.

Paikalla urogallus

• Konkari
« Vastaus #4 : su 02.07.2017, 20:32:59 »
Eikös kahvakuulailu ole aika vanha keksintö, joka aina silloin tällöin palaa muotiin? Ainakin muistan nähneeni vanhan valokuvan kahvakuulaliljoista muistaakseni Natsi-Saksan ajoilta, mutta saattoi olla vielä vanhempikin.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #5 : su 02.07.2017, 20:36:05 »
Kaverin luona joskus kokeillut kahvakuulia. Itsellä toinen olkapää ei kestä sitä perusliikettä, jossa heilautetaan jalkojen välistä ylös. Ei oikein kestä mitään olkapäälinjasta ylös menevää liikettä kuin vain pienillä painoilla. Pitäisi varmaan jotenkin kuntouttaa, kun vaan saisi aikaiseksi.

Kahvakuulalla saa kyllä kivasti lisähaastettaa salilla mm., kun nojaa ylävartalollaan jumppapalloon jalat maassa, ja pitää suorissa käsissään kahvakuulaa tai muuta punnusta ja vie sitä sivulta toiselle.

Vähän epäilen, että selkäni ei tykkäsi isoilla painoilla kahvakuulan vartalon ympäri heilautusta (tai hallittua vientiäkään), mutta pienemmällä painolla esim muutaman kilon käsipainolla se on erinomainen tasapainoliike, kun seisoo hyväryhtisenä yhdellä jalalla, tukijalka vähän koukussa. Haastaa mukavasti.

Semmoinen oli kyllä hauska liike, jossa tehtiin kahdeksikkoa astumalla vuoronperään jaloilla iso askel eteen- tai taaksepäin ja viemällä kuula jalkojen välistä. En löytänyt vastaavaa videota, vain semmoisia, missä ollaan paikallaan.
« Viimeksi muokattu: su 02.07.2017, 20:46:59 kirjoittanut kertsi »

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #6 : su 02.07.2017, 20:43:07 »
Eikös kahvakuulailu ole aika vanha keksintö, joka aina silloin tällöin palaa muotiin? Ainakin muistan nähneeni vanhan valokuvan kahvakuulaliljoista muistaakseni Natsi-Saksan ajoilta, mutta saattoi olla vielä vanhempikin.

On Venäjällä ollut pitkään kuulia tai ainakin kahvallisia eri muotoisia painoja.

Kuulan Suomeen toi Martti Nappari 90-luvulla. Ensimmäiset SM-kisat olivat vasta 2009, pikkukisoja taisi olla noin 2006 lähtien.

Marko Suomi, josta oli juuri juttu Hesarissa, organisoi lajin.

Poissa Erkki

• Lukija
  • Konkari
  • *
« Vastaus #7 : ma 03.07.2017, 03:12:10 »
Laita pari kolme jotain hyvää videota mitä voi suositella.
Ite noitta kun ei oiken osaa arvioida lajia harrastamattomana.
Jos vaikka innostuis tekemään pientä kahvakuulatreeniäkin.

Mulla on aika karut kuulat. Kahva ei ole ihan samalla tavalla muotoiltu kun kilpakuulissa.
Jämerää valurautaa ovat ilman pinnan siloitusta. Silti oli aika arvokkaat "mötikäksi".

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #8 : ma 03.07.2017, 07:33:35 »
Laji on aika tekninen ja siinä on monia koulukuntia, oppisuuntia ja mieltymyksiä. Jos haluaa maanläheistä opetusta kuntokuulailuun, kannattaa googletella Steve Cotter kettlebell ja löytyy melkoinen setti opetusvideoita. Sitä kautta itse kiinnostuin lajista.

Toisaalta kun mennään kisaliikkeisiin, venäläisillä mestareille on niistä paras tietotaito. Tuossa maailman ykkönen näyttää, miten työntö tehdään:

https://youtu.be/MyNVVBgWA7g

Denisov vetää maasta 270kg, juoksee maratonin kolmen ja puolen tunnin pintaan sekä soutaa ergolla 2000m 6.09,5, mikä on ihan kelpo aika kilpasoutajallekin.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #9 : ma 03.07.2017, 07:47:10 »
Laita pari kolme jotain hyvää videota mitä voi suositella.
Ite noitta kun ei oiken osaa arvioida lajia harrastamattomana.
Jos vaikka innostuis tekemään pientä kahvakuulatreeniäkin.

Mulla on aika karut kuulat. Kahva ei ole ihan samalla tavalla muotoiltu kun kilpakuulissa.
Jämerää valurautaa ovat ilman pinnan siloitusta. Silti oli aika arvokkaat "mötikäksi".

Valurautakuulillakin pärjää, jos niissä on riittävästi tilaa kahvan ja pallon välissä. Käsi pitää saada hyvin syvälle diagonaalisesti sinne tai muuten ranne vääntyy ja väsyy.

Kasin kuulalla tuskin teet mitään. Suosittelisin 2x16, 2x20,2x24 ja sitten ehkä yksi raskas mötikkä, 32kg esim.

Kuulatreeni on erittäin kuormittavaa ja sitä on hankala yhdistää kovaan voimaharjoitteluun. Kuulailun idea on tavallaan päinvastainen kuin bodauksessa, missä pyritään rääkkäämään joku tietty lihas(ryhmä) kerrallaan loppuun. Kuulilla yritetään tehdä liikkeet niin paljon kuin mahdollista koko kroppaa käyttäen. Esimerkiksi kahvakuulatyöntö on koko kehon liike eikä sillä ole mitään tekemistä pystypunnerruksen kanssa.

Poissa Erkki

• Lukija
  • Konkari
  • *
« Vastaus #10 : ma 03.07.2017, 08:09:04 »
Mulla on vaan yks kula kutakin kokoa 8,16,24 ja kahva on aika paksu tossa suurimmassa.
Kyllä sinne käsi kuitenkin väliin mahtuu.

Poissa Erkki

• Lukija
  • Konkari
  • *
« Vastaus #11 : ma 03.07.2017, 10:32:00 »
Kokonaisvaltasest treenaamisesta vielä hieman perusjuttuja vaikka jokainen joka treenaan ne tietääkin.

Eli kokovartalon voimaa perhaiten kehittävät perusliikkeet on jalkakyykky, etukyykky, maastaveto, leuanveto ja doppi. Penkkikin on ooko, mutta ei välttämätön.

Ite teen dipin renkailla niin saa siihen vaikeusastetta lisää.
Etukyykky ottaa keskikroppaan tosi hyvin ja sisemmätkin vatsalihakset saa kyytiä.

Eli noi perusliikkeet olis hyvä olla punttitreenissä.

Jos haluaa monipuolisempaa treeniä ja räjähtävyyttä niin sitten tempaus ja rinnalleveto mukaan.

Vatsalihaksille on hyvä liike myös lankuttaminen, peruslankut ja sivulankut.
Jos peruslankku pysyy 2 minsaa kasassa niin sitten on ihan kohtuu hyvä keskivartalon voima.

Voisi kuvitella että esim. painijat, judokat, brassijujitsumiehet jne. joilla on lajissa painimista niin hyötyvät kahvakuulailusta ja toisin päin.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #12 : ma 03.07.2017, 11:27:01 »
Suomen kovin kuulaaja Pääkkönen tuli taekwondon puolelta.

Jos on Instagramissa, kannattaa seurata kaveria nimeltä Gintas Zilinskas. Tekee hurjilla painoilla levytangolla, kuulailee ja kaikenlaista kikkailua omankehonpainolla. Todella monipuolinen mies.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #13 : ti 04.07.2017, 18:48:04 »
Tällä videolla (alla) aika hurjan näköistä menoa. Tekijänä niin suomalaisen näköinen mies, että. Ja varmaan onkin, ääntämyksestään päätellen. Luulen, että ainakin kaikkein repivimmät liikkeet näistä ovat oiva keino rikkoa selkänsä, mikäli käyttää kykyynsä/voimiinsa nähden liian isoa painoa, ja on yli 25-vuotias - ja varsinkin yli 50-vuotias, jolloin selän välilevyissä ja muissa tukikudoksissa alkaa ilmetä degeneratiivisia (iän tuomia) muutoksia. Yli 50-vuotiaana ei enää tarvitse kovin isoa painoa, kun vino kiertoliike rikkoo esimerkiksi välilevyn. Jos noita päättäisikin tehdä, niin sitten kannattaa lämmitellä kunnolla ilman painoja, ja aloittaa hyvin pienellä kahvakuulalla, ja pikkuhiljaa siirtyä painavampiin. Veikkaisin, että esim. 8 kg on aivan liikaa aloituspainoksi. (Muuten on kyllä ilo silmälle hän videon mies.)

Eli tämä vain varoittavana esimerkkinä: 5 Explosive Rotational Swings for Strength and Power
« Viimeksi muokattu: ti 04.07.2017, 18:53:09 kirjoittanut kertsi »

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #14 : ti 04.07.2017, 19:35:03 »
Tällä videolla (alla) aika hurjan näköistä menoa. Tekijänä niin suomalaisen näköinen mies, että. Ja varmaan onkin, ääntämyksestään päätellen. Luulen, että ainakin kaikkein repivimmät liikkeet näistä ovat oiva keino rikkoa selkänsä, mikäli käyttää kykyynsä/voimiinsa nähden liian isoa painoa, ja on yli 25-vuotias - ja varsinkin yli 50-vuotias, jolloin selän välilevyissä ja muissa tukikudoksissa alkaa ilmetä degeneratiivisia (iän tuomia) muutoksia. Yli 50-vuotiaana ei enää tarvitse kovin isoa painoa, kun vino kiertoliike rikkoo esimerkiksi välilevyn. Jos noita päättäisikin tehdä, niin sitten kannattaa lämmitellä kunnolla ilman painoja, ja aloittaa hyvin pienellä kahvakuulalla, ja pikkuhiljaa siirtyä painavampiin. Veikkaisin, että esim. 8 kg on aivan liikaa aloituspainoksi. (Muuten on kyllä ilo silmälle hän videon mies.)

Eli tämä vain varoittavana esimerkkinä: 5 Explosive Rotational Swings for Strength and Power

Noi ovat varsin harvinaisia liikkeitä, vain ensimmäisen olen aiemmin nähnyt. Suunnattu selvästi jonkun toisen lajin kilpaurheilijoille. Kaippa niillä paikat kestää, kun hyvin kevyellä kuulalla tekevät.

Poissa Erkki

• Lukija
  • Konkari
  • *
« Vastaus #15 : ti 04.07.2017, 20:14:09 »

Noi ovat varsin harvinaisia liikkeitä, vain ensimmäisen olen aiemmin nähnyt. Suunnattu selvästi jonkun toisen lajin kilpaurheilijoille. Kaippa niillä paikat kestää, kun hyvin kevyellä kuulalla tekevät.

Katoin muitakin ton kaverin videoita. Heh. Taitaa olla potkunyrkkeilijä.
Eli haetaan räjähtävyyttä noihin vartalon kiertoihin tolla kahvakuulaamisella.

Osa tosin aika rajun näkösiä liikkeitä, toisaaltaan jos on paljon tehnyt erilaisia liikkeitä niin varmaan noitakin pystyy tekemään. Ikä tietysti on aina riski.

Mulla esim. puuttuu potkuista räjähtävyys. (Ikäkysymys?).
Kyykkään sarjoja tällä hetkellä 160kg:llä, mutta fudu ei vaan kulje.
Luultavasti juuri ton jalkareenin takia. Eli mehut jäi sinne kykkytelineeseen niin seuraavana päivänä on potkuista paras terä poissa. Sama ylävartalon treenin jälkeen. Pitkissä iskusarjoissa 3 minuuttia jotain iskukuviota ja 2 minsaa lepoa (toistettuna esim. 6-8 kertaa) tulee saatananmoiden polte usein hartioihin ja epäkkäisiin. En vaan halua hylätä punttia koska se nyt kuitenkin on mun lempilaji.

Eli jollain 60 kilosella pojulla läsähtää se mono huomattavasti napakammin vaikka sillä on jaloissa alle puolet voimasta. Hanskatekniikka taas menee kohtuu hyvin. Yksään "teini" ei pärjää nopeudessa, ja iskuvoimassa jää kaus taakse.

Oon yrittäny hakee sopivaa punttireeniä joka ei söis tehoja seuraavalta päivältä liikaa.
Voluumin pienentämistä ja sarjojen lyhentämistähän se usein tarkottaa.
Nostot pitää olla räjähtäviä, nopeita, mutta ei liian pitkäkestosia sarjoja.

10kg massaa pois niin se tietysti parantais montaa asiaa. (Mutta ei puntin suhteen.)

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #16 : ti 04.07.2017, 20:32:54 »
Mä ajattelin, että voisi olla kiekonheittäjä tai keihäänheittäjä (eikös ne tarvitse räjähtävyyttä?), mutta jokin kamppailulajikin kyllä sopisi kuvioon, niillä on usein tuollaiset litteät lihakset.

(Itse vedin tänään puolen tunnin jumppapallojumpan, mm. around-the-worldeja jumppapallolla, se oli kivaa.)
« Viimeksi muokattu: ti 04.07.2017, 20:35:29 kirjoittanut kertsi »

Poissa Erkki

• Lukija
  • Konkari
  • *
« Vastaus #17 : ti 04.07.2017, 20:40:30 »
Mä ajattelin, että voisi olla kiekonheittäjä tai keihäänheittäjä (eikös ne tarvitse räjähtävyyttä?), mutta jokin kamppailulajikin kyllä sopisi kuvioon, niillä on usein tuollaiset litteät lihakset.

Itse vedin tänään puolen tunnin jumppapallojumpan, mm. around-the-worldeja jumppapallolla, se oli kivaa.

Jossain videolla se selitti lihasreeniä potkuille.
Siitä päättelin että vois olla kickboxeri kun myös tais vetää säkkiin pari potkuakin.

Keihäänheittäjät ja kiekonheittäjät tarvii ärinmäistä räjähtävyyttä, mutta myös älytöntä voimaa.
Mun mielestä liian naru, anakin kiekoheittäjäksi.

Noi naisten "pehmolajit" on aika hämääviä. Vaativat paljon kestävyyttä usein, vaiikka ei uskois.
Naisetkin hyötyy ihan raa-asta voimatreenistä. Tulee muotoja kun lihakset vähän kasvaa.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #18 : ti 04.07.2017, 21:04:24 »
Normaalin painoisilla (10-32kg) kuulilla maximivoima ei kehity, koska liikkeet ovat yleensä ballistisia tai osin staattisia ja tehdään aika pitkää sarjaa.

Treenasin jossain vaiheessa vuoden-pari kuulilla juurikaan koskematta levytankoon ja voimatasot tulivat ryminällä alas, jopa pystypunnerrus, vaikka tein työntöä paljon. Samaa sanoo moni muukin. Venäjällä on äijiä, jotka eivät jaksa punnertaa kertaakaan 32kg kuulaa, mutta työntävät kahta kolmekakkosta yli sata kertaa kymmenessä minuutissa. 

Tosin jotkut väittävät saaneensa maastavetovoimaa erittäin raskailla kuulilla tehtävällä heilureilla. Mutta aniharva omistaa 50+ kilon kuulia.

Paikalla socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #19 : ti 04.07.2017, 21:37:18 »
Tuossa on aika hyvä esimerkki, miten kestävyys voittaa raa'an voiman kahvakuulaurheilussa:

https://youtu.be/7kYoNpVSEeV

Molemmat nostavat 32kilon kuulia ja 64kg melko iäkäs Sergei Rudnev tekee 94 toistoa, kun yli satakiloinen voimailija Buckley jää 33 toistoon. Rudnev siis nostaa tismalleen omaa painoaan.
« Viimeksi muokattu: ti 04.07.2017, 21:39:42 kirjoittanut socrates »