Sain lapsena ja nuorena mökkeilystä tarpeekseni. Mökkielämässä ei ollut oikein muuta viehätystä kuin onkiminen, uistelu ja kirjojen lukeminen. Lukemista jatkan edelleenkin,mutten ole pitkään aikaan enää halunnut rääkätä kaloja kaiken maailman koukuilla. Niin ja tietysti myös uiminen. Minua ärsyttivät myös kutsumattomat ja itse itsensä kutsuneet vieraat, jotka eivät ymmärtäneet lähteä pois ajoissa. Mökissä ei tarvitse olla edes sähkövirtaa, niin olipahan ainakin jotakin tekemistä. Koska äitini on suvun vanhin, niin hän kysyi, mitä me mökillä teemme. Vastasin, ettemme mitään, anna se pois sukulaisille, jotka tuppaavat sinne muutenkin. Nykyisin mökki on moderni ja toivottavasti sukulaiset viihtyvät siellä. Ainakin nyt joutuvat itse käymään kaupassa ja valmistamaan ruokansa.
Nyt viihdyn paljon paremmin pienessä saarenmaalaisessa kylässä isossa maalaistalossa. Itse sinnekin on pitänyt yhtä ja toista tehdä. Sisällä on vessa, suihku ja pesukone. Keittiöönkin tulee kuuma puhdas vesi boilerin kautta porakaivosta. Elämäni paras ostos ja ratkaisu, eikä ajanvieteongelmia ole, vaikka tarkoituksella sinne ei ole hankittu televisiota. Onneksi. Elävät eläimet, piha- ja viljelystyöt ovat luonnon lisäksi parasta ajanvietettä. Monen uuninkin lämmittäminen talvella on ilo elämässä, vaikka sähkölämmityskin olisi. Kirkasvetinen meri upeine hiekkarantoineen on kivenheiton päässä.