Kirjoittaja Aihe: Ulkonäkökeskeinen maailmankuva  (Luettu 15204 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hippi

• Konkari
Vs: Ulkonäkökeskeinen maailmankuva
« Vastaus #20 : su 22.03.2015, 22:58:13 »
Höpöhöpö, kyllä se on opetettu. Mistä nuo prinessat tulisi lapselle mieleen, ellei niitä heille tuputeta.

Paikalla Toope

• Konkari
« Vastaus #21 : su 22.03.2015, 23:01:58 »

Naisten ulkonäköpaineita synnyttää aika tavalla kulttuurinen tapa arvottaa nainen kuin nainen ulkonäköperustein.

Näin arvostavat sekä miehet naisia, että naiset naisia kohtaan. Kyse on aina tietynlaisesta arvo- ja asemakohtaisesta ajattelusta. On täysin selvää, että missä tahansa yhteiskunnassa naiselle hyvä ulkonäkö avaa portteja ylöspäin. Ei ole yhteiskuntaa, jossa näin ei tilanne olisi.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Paikalla Toope

• Konkari
« Vastaus #22 : su 22.03.2015, 23:03:00 »
Höpöhöpö, kyllä se on opetettu. Mistä nuo prinessat tulisi lapselle mieleen, ellei niitä heille tuputeta.

Niin, nuo prinsessasaduthan ovat jo vuosisatoja vanhoja, hyvin vanhaa perinnettä! Harva tyttö on niitä ilman kasvanut, mutta aika harvakin on kai niistä ollut pitämättä?
« Viimeksi muokattu: su 22.03.2015, 23:13:18 kirjoittanut Toope »
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #23 : ma 23.03.2015, 08:00:36 »

Mutta eikös se Audrey ollut kauheen laiha ja kuivakka laiheliini?

Ainakin itseäni puistattaa anorektikoilta näyttävät ihmiset.

Sorry, but it´s my side....

Sehän tässä on just se pointti, ettei ole kauheesti syytä miettiä, kelpaako oma jlkonäkö toisille vai ei. Kun hyvinkin yleisesti suorastaan kauneusihanteeksi mielletty nainen voi tosiaan olla joillekin ihan yök. Vastaavasti inhokki voi olla jonkun mielestä "sopivasti lihava" tai muutoin vain superihana. Ainoa merkituksellinen asia on olla itselleen riittävä ja uskoa siihen, että ansaitsee tulla rakastetuksi sellaisena kuin on. Ei suoritustensa tai saavutustensa ansiosta.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #24 : ma 23.03.2015, 08:06:27 »

Mutta tytöille tietynlainen kauneuskäsitys on ilmeisen luonnollista (Tuhkimo, Lumikki ja tietynlainen prinsessakuva). Ei tytöille tarvitse tyrkyttää vaaleanpunaisia hepeneitä, monet tykkäävät niistä ihan vapaasti.

Milläs ilveellä prinsessasadut luonnoksi muuttuivat? Nehän ovat nimenomaan kulttuurinen tapa kasvattaa uskomaan ulkonäön olennaisuuteen. Onko Peppi jotenkin vähemmän luonnollinen tarina ja tytön malli? Monet tytöt haluaa ihan luonnostaan olla kuin Peppi - vahva, itsenäinen ja peloton. Ei sitäkään heille tarvitse tyrkyttää.

Toki voit kertoa, josko naisen geeneistä löytyy jokin vaaleanpunainen prinsessapätkä, jota poijilla kaiketi vastaa pyssypallopärinägeeni.

Pitkät perinteet kuule on silläkin, että nainen on miehen omaisuutta ja holhouksessa. Siihenkö tällä perusteella emme olisi saaneet hakea muutosta? Koska sen historia osoittaa luonnolliseksi?

On vain argumentaatiovirhe väittää, että vallitseva tilanne on paras tai oikea vain siksi, että se on vallitseva.
« Viimeksi muokattu: ma 23.03.2015, 08:10:54 kirjoittanut Safiiri »

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #25 : ma 23.03.2015, 13:06:51 »
Audrey Hepburn on nainen jota olen aina pitänyt kauneuden ruumiillistumana. Rakastan siroutta ja isoja silmiä. Kummassakin sukupuolessa.

Mutta sitä voi miettiä että jos on itse vaan tavis tai tuntee itsensä jopa peikoksi, että kannattaako ihmetellä tai tuohtua jos joku itse kauniina pitämänsä ihminen ei pidä itseään kauniina. Eihän kenelläkään ole mitään velvollisuutta pitää omasta kropastaan miltään kohdin, mikä joskus tuntuu unohtuvan niiltä ihmisiltä jotka kehuvat tai kadehtivat toisia ihmisiä. Ja ennenkaikkea se oma makuhan saattaa olla sellainen että ei vaan kertakaikkiaan fanita sitä kehotyyppiä joka on sattunut itselle osumaan.

Kukas siitä tuohtui? Minä ainakin yritin kertoa, ettei ulkonäöllä ja sillä, onko epävarma ulkonäöstään, ole välttämättä mitään tekemistä toistensa kanssa. Kaikkien jumalaisen kauniina ihailema voi olla suuri epäluottamus juuri sen riittävyyteen. Yhtä lailla susiruma voi olla täysin piittaamaton koko kysymyksestä ja hyvin sinuta oman olemuksensa kanssa. Itsetunto ei riipu siitä, onko siihen syytä vai ei lahjakkuuden, älykkyyden, osaavuuden tai ulkonäöllisten ansioiden takia.

En lainannut sinua = en väittänyt sinun tuohtuneen. Otin tuon Audreyn esimerkiksi vain siksi että olen itse jo vuosia sitten sanonut netissä pitäväni häntä esimerkkinä kauniista ihmisestä. Kun olen käsitellyt kauneutta tai varsinkin sitä että en pidä itse omista kasvoistani, ja tätä on tapahtunut netissä useamman kerran, on monta kertaa paikalle lennähtänyt parvi naisväkeä korostamaan - hyvinkin tuohtuneena - sitä että hyvään itsetuntoon kuuluu se että oma olemus pitää hyväksyä. Ja kun tarpeeksi moneen kertaan tuota asennetta on tullut kohdalle, olen siitä silmikoinut oman teesini että ei ole mitään pakkoa pitää nimenomaan omasta ulkonäöstään.

Puhun siis asioista jotka ovat itselleni tulleet vastaan, en siitä mitä sinä olet sanonut. Ehkä minun pitää jatkossa korostaa aina joka kerta mistä omat ajatukseni tarkalleen kumpuavat, ettet oleta että kommentoin nimenomaan sinua.

Jos nyt sitten käsittelen tuota "pakkoa pitää itsestään", niin minun mielestäni voi olla ihan ok itsetunto ja siltikään olla pitämättä omasta ulkonäöstään. Jos se ei vaan nappaa, niin se ei vaan nappaa. Jos joillakin ihmisillä on ihan vimmainen tarve saada kaikki uskomaan hampaattomasti siihen että jokainen on "kaunis omalla tavallaan", niin herkästi tulee mieleen että nämä ihmiset pelkäävät että heistä itsestään ei pidetä mikäli he eivät toitota jotain kaikista pitämisen ilosanomaa. Ja siinä on kyllä varmasti vissi totuus, koska olen itsekin havainnut että ne ihmiset jotka inhoavat omaa ulkonäköään saattavat olla mitä kärkkäimpiä kriitikoita muita ihmisiä kohtaan. Henk.koht. tunnen tällaisen ihmisen, ja se on todella rasittavaa välillä kun saa kuulla miten mikään tai kukaan ei ole hyvä.

Erityisen irvokkaaksihan touhu menee sitten jos sattuu vähänkin pyörimään nettideiteissä ja kohtaa siellä miehiä joilla ei pitäisi olla mitään varaa valittaa toisten ihmisten olemuksista, mutta jotka kyllä tulevat kertomaan sinulle päin virtuaalinaamaa mikä kaikki sinussa on vikana tai miten naurettavan (tavalla tai toisella) ruma oletkaan. Jokusen kerran olen tuosta itse mieleni pahoittanut, jokusen kerran suorastaan huvittunut huomatessani miten lapsellista temppua mies yrittää. Useimmiten tiedostanut kuitenkin lopulta että sitä omaa paskaa oloaanhan se toinen sieltä ulos puskee ja säteilee.

Enivei, kyllä minusta on ihan hienoa tavallaan jos ihminen voi rehellisesti sanoa että "eipä tuo oma naamani ole kaksinen, mutta ei minun tarvitse silti muita haukkua heidän naamoistaan". Itselläni on se tilanne että saatan tahtomattani päässäni ajatella jonkun ihmisen tai hänen kuvansa nähdessäni että onpas ruma, mutta pyrin siihen etten menisi määkymään sitä ikinä ääneen kenellekään. Minusta se on pirun väärin että koko kauneusarvotus ja loputtomat missikisat on olemassakaan, mutta milläs ne ajatukset päästänsä pois saa. En minä siihenkään kykene että alan vaan yhtäkkiä aivopesemään itseäni että miten ovat kauniita kaikki, jos eivät ole.

Mutta onneksi on olemassa taitavia valokuvaajia jotka voivat saada kenen tahansa ihmisen olemuksesta mielenkiintoisen. En tarkoita sitä että ihminen esitetään "parhaassa mahdollisessa valossa", vaan sitä että ammattikuvaaja löytää jonkin syvän inhimillisen piirteen meistä itsekustakin ja tuo sen niin esille että ihmisenä olemisesta tulee taidetta.

Vähän kai tähän tyyliin, ei tätä katsellessa ala miettimään ollenkaan että onko nyt "pantavan näköinen" vai ei:

https://www.youtube.com/watch?v=LnHoqHscTKE
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #26 : ma 23.03.2015, 13:17:59 »
Kuunnelkaahan joskus äitejä ja tyttölapsia vaateostoksilla, kun sovituksessa käydään läpi sitä miten kauniilta lapsi näyttää sovitettavassa vaatteessa. En tiedä onko se äitien keino "myydä" lapselle oma järkevä(?) vaatevalinta. Mutta monesti jo pienelle lapselle opetetaan kiinnittämään huomiota ulkonäköön.

Mutta tytöille tietynlainen kauneuskäsitys on ilmeisen luonnollista (Tuhkimo, Lumikki ja tietynlainen prinsessakuva). Ei tytöille tarvitse tyrkyttää vaaleanpunaisia hepeneitä, monet tykkäävät niistä ihan vapaasti.

Kaikki ihmiset saattavat luonnostaan tykätä pynttäytymisestä, koristautumisesta ja kaikenlaisesta krääsästä. Tykkääväthän harakatkin kiiltävistä esineistä. Luonnonkansoilla miehenpuolilla on useammin selvästi erottuvampi (kirkkaampi, räikeämpi) maalikoristelu ihollaan kuin naisilla, ja luita, höyheniä yms. tungetaan kaikkialle missä se vaan näppärästi mukana kulkee. Naiselle se tälläytyminen viidakossa ei ehkä ole ihan niin itsestäänselvää, koska arkiaskareissa kaikenlaiset killuttimet saattaisivat olla tiellä. Mutta onnistuuhan se laittautuminen naisiltakin joissakin kulttuureissa, esim. jossakin kasataan metallirenkaita naisen kaulan ympärille lapsesta lähtien niin että lopputuloksena lienee niin heikko niska ettei pää pysy enää sijoillaan jos renkaat otetaan pois?

Prinsessamekot ja muut tällaiset vermeet ovat turvallisempi vaihtoehto, mutta todellakin vain yksi variaatio niistä loputtomista variaatioista mitä ihmiskunta on kautta aikain pynttäytymisen nimissä keksinyt. Korkeat korotkin olivat alunperin aatelismiesten käytössä, eivät naisten. (Luin jostain tiede- tai historialehdestä.) Ja kovastihan sitä oli kaikenlaista röyhelöpaitaakin nimenomaan miehillä jossain vaiheessa.

Aina kun yläluokka havaitsee että alemmat luokat (tai ns. alempi sukupuoli mitä tulee siihen että joissakin tai melkein kaikissa kulttuureissa miesten kuvitellaan olevan naisten yläpuolella) alkavat jo vähän liikaa matkimaan ylempiään, luopuvat yläluokan edustajat omasta muodistaan ja siirtyvät johonkin toiseen villitykseen.

Se että länsimaissa tällä hetkellä pojat eivät koristaudu muutoin kuin muotivaattein ja jengitunnuksin lienee nihilistisen roomalaisen ja preussilaisen (tukka pois ja sotimaan) ja kristillisen (syntisäkki kurja!) perinteen lopputulos.

Kummaltahan se tuntuu kun joitakin ihmisiä edelleenkin jaksaa sekin itkettää jos jollakulla miehellä on mukamas "liian" pitkä tukka. Olen sellaista kuullut väitettävän että naisten hiukset kasvavat pidemmiksi. No hemmetti, mistä sen voi tietää onko näin kun ei ole vertailukohtaa jos miehet eivät vieläkään jostain idioottimaisesta syystä "saa" kasvattaa pitkiä hiuksia. (Itselläni tukka ei ole koskaan kasvanut edes rinnat peittäväksi, ei edes nuorena.)

- JM

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #27 : ma 23.03.2015, 13:29:38 »
En  lainannut sinua = en väittänyt sinun tuohtuneen. Otin tuon Audreyn esimerkiksi vain siksi että olen itse jo vuosia sitten sanonut netissä pitäväni häntä esimerkkinä kauniista ihmisestä. Q

Tota...minä toin Audreyn keskusteluun viitatessani Hesarin juttuun.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #28 : ma 23.03.2015, 16:49:37 »
Yksi asia, johon tulisi kiinnittää huomiota lasten suhteen, on kehua heitä nimenomaan tekemisestään; ei painottaa arviointia lopputulokseen, eikä varsinkaan kehua ulkonäköä. Samoin tulee kiinnitettyä oma ja muiden huomio heidän tekemiseensä; kyvykkyyteensä, ystävällisyyteensä, huomaavaisuuteensa, luotettavuuteensa, luovuuteensa, jne. ominaisuuksiin

Lienee selvää, että ulkonäöllä joka tapauksessa on merkitystä niin elämässä etenemisessä kuin parisuhdemarkkinoilla. Asian pienestä lapsesta saakka naamaan hierominen sijasta tarkoittaa, että liian usein ulkonäön varaan latautuu liian suuri osa koko ihmisen itsetunnosta.

Samasta syystä olen itse erittäin mediakriittinen sen suhteen, millaista mainospaskaa lapsellani on/tulee olemaan lupa katsoa. Tai: onko hänellä lupa katsoa television tarjontaa lainkaan (vaan YLE Areena, erilaiset myynnissä olevat tallenteet, kovalevylle tallennetut ohjelmat, jne.).

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #29 : ma 23.03.2015, 18:32:50 »
En  lainannut sinua = en väittänyt sinun tuohtuneen. Otin tuon Audreyn esimerkiksi vain siksi että olen itse jo vuosia sitten sanonut netissä pitäväni häntä esimerkkinä kauniista ihmisestä. Q

Tota...minä toin Audreyn keskusteluun viitatessani Hesarin juttuun.

Niin toitkin, mutta kuten juuri sanoin olen itse jo joskus aiemmin netissä, ainakin kerran, sanonut häntä kauniiksi ja aion sanoa jatkossakin. Olisi pitänyt ottaa joku toinen ihminen kauneuden esimerkiksi että en olisi suotta antanut väärää mielikuvaa siitä että kommentoin sinua. Ei vaan äkkiseltään tullut muita mieleen.

Onhan noita siroja näyttelijöitä nykyäänkin, mutta ei niitä nimiä oikein muista. Ja inhottava tapa heillä on sairastua "näivetystautiin" sen jälkeen kun jokin suosittu tv-sarja joissa he esiintyvät etenee ekaa kautta pidemmälle. Esim. Dark Angel -sarjassahan oli tämä kuka hemmetti nyt olikaan, varsin kaunis nainen, mutta sarjan 2. kaudella oli jo kamalassa kunnossa.

En ymmärrä että mitä tarkoitusta palvelee pilata naisen kauneus näännyttämällä hänet nälkään.

- JM

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #30 : ma 23.03.2015, 18:40:23 »
Yksi asia, johon tulisi kiinnittää huomiota lasten suhteen, on kehua heitä nimenomaan tekemisestään; ei painottaa arviointia lopputulokseen, eikä varsinkaan kehua ulkonäköä. Samoin tulee kiinnitettyä oma ja muiden huomio heidän tekemiseensä; kyvykkyyteensä, ystävällisyyteensä, huomaavaisuuteensa, luotettavuuteensa, luovuuteensa, jne. ominaisuuksiin

Omasta lapsuudestani en muista kertaakaan että minua olisi kehuttu sen paremmin ulkonäöstä, mistään mitä sain aikaiseksi tai mitä olin juuri tekemässä. En voi varmuudella kehuttiinko vai ei koskaan, mutta kertaakaan en muista ja toisesta vanhemmastani olen varma että hän takuulla ei kehunut.

Tästähän olisi voinut päätellä että on aivan sama mitä teen ja millainen olen, ja voisin olla vaikka piru ihmiseksi ja elää täysin risaista elämää, ainakin viinankittaaminen pitäisi olla "itsestäänselvää". Mutta päinvastoin kävi, tuli sellainen pakkomielle että pitäisi aina olla pikkaisen parempi kuin mitä on tai mitä edes pystyy olemaan. Tarkoitus ei ole päihittää muita, vaan itsensä. Pitäisi olla yli-ihminen että olisi sitten vasta samalla viivalla millä toiset ihmiset saavat ollessaan ihan normaaleja ihmisiä.

Tämän takia en ole aina osannut hahmottaa mikä vaatimus on täysin kohtuuton. Ihmiset ovat saaneet esittää minulle ihan mitä tahansa pyyntöjä ja edellytyksiä, ja jos en ole katsonut voivani suostua, olen tuntenut syvää syyllisyydentunnetta siitä etten täytä heidän toivomuksiaan, eli ole siis rakastettava ihminen.

Tämän vuoksi oli helppo koukuttua eroottisehkolla sivustulla puolialastomana esiintymiseen, koska kiitosta tuli läjäpäin vaikkei ollut mitään sen kummempaa vaivaa nähnyt, eikä varsinkaan tarvinnut tarjota mitään eroottisia palveluksia yhtään kellekään saadakseen kuulla olevansa se mainittu "pantavan näköinen". Nykyään ei sitä kehua juuri enää heru koska olen jo niin monta vuotta ollut samalla saitilla kuvineni ja minussa ei ole enää minkäänlaista uutuudenviehätystä. Uusia kuviakaan en muista tuhertaneeni sitten viime kesän. Tulen niitä varmaan ottamaan niin kauan kuin kehtaan bikineissä esiintyä, ja sitä en tiedä kuinka kauan se on mahdollista. Jollen sitten satu löytämään elämäni rakkautta ja totea että mahdollisesti jäljelläolevat suloni ovat his eyes only.

Nykyään kun on paljon jäkätetty siitä että selfieiden ottaminen on ihan sairasta; psykopaattista, narsistista ja ties mitä, niin kannattaisi miettiä millainen se on se ihminen niiden lukemattomien itsepotrettien takana. Ei hän välttämättä ole lääpällään itseensä ja täysin vakuuttunut omasta kauneudestaan, vaan kyseessä voi olla myös ihminen joka ei järin monta hyvää sanaa ole läheisiltään kuullut ja sen vuoksi on jäänyt pohjaton nälkä hyväksytyksi tulemiselle.

- JM

Antares

• Vieras
« Vastaus #31 : ma 23.03.2015, 18:44:29 »

Naisten ulkonäköpaineita synnyttää aika tavalla kulttuurinen tapa arvottaa nainen kuin nainen ulkonäköperustein. Mutta huono itsetunto - josta myös miehet kärsivät - johtuu sitten vähän muista taustoista. Viime aikoina kyllä miehetkin ovat alkaneet kärsiä ulkonäköpaineista. Toisaalat naisetkin joutuvat osoittamaan pätevyyttään myös muilla avuilla kuin pelkällä kuppikoolla.

Jooo... kovin naiskeskeinen tämä ketju tuntuu olevan vaikka miehet nykyisin pinnistelevät ihan samalla tavalla ulkonäkönsä kanssa. Pieni vähemmistö meikkaa tai pukeutuu säväyttääkseen mutta saleilla puurtaa aina kasvava joukko saadakseen ruipelosta kropastaan lihaksia pullistelevan kaapin.

Jaa, no, salilla olen miekin käynyt jonkin verran viime aikoina, tosin enemmän pitääkseni itseni terveenä ja työkuntoisena nämä viimeiset ajat, ja olihan se mukava kompata tuolla saaressakin aamusta iltaan kun jalkoja oli etukäteen hieman treenannut. Naapurissa asuu miuta nuorempi ukko joka jo istuu pyörätuolissa. Ulkonäöstäni en ole suuremmin välittänyt, se kelpaa mainiosti niille joiden mielipiteitä kuuntelen.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #32 : ti 24.03.2015, 00:13:20 »
Australiassa juontajakaksikosta mies(Stefanovic) esiintyi piloillaan aina samassa puvussa 365 päivää mutta nainen ei. Miehen pukua ei kukaan huomannut (se alkoi jo haista hielle) mutta nainen sai jatkuvasti huomiota ja haukkuja naisilta, jos vaihtoi väärän asun tai ei vaihtanut. Naisen ulkoasu on tärkeämpi kuin se miten tekee työnsä..

Tässä löytyikin uutislinkki:
http://www.vox.com/2014/11/17/7233597/workplace-appearance-sexism
What's particularly frustrating about this dichotomy is that how women look is often more important to society than how good they are at their jobs. Stefanovic noted this, too, when he told Fairfax Media, "I'm judged on my interviews, my appalling sense of humor — on how I do my job, basically — whereas women are quite often judged on what they're wearing or how their hair is. ... That's [what I wanted to test]."

Samasta toinen media:
http://edition.cnn.com/2014/11/17/living/women-clothes-criticism-man-same-suit/
And often, as Stefanovic pointed out on Monday's show, it's women criticizing other women.
Indeed, there's a whole industry of gossip and fashion magazines targeted at women that exist to showcase women's clothing and "hot new looks,"..

Itse olen kokenut ison eron palvelussa meneekö tuttuunkin kauppaan villapaidassa vai liituraitapaidassa.
Islamilaisen kulttuurin leviäminen eurooppaan, varsinkin Portugaliin ja Espanjaan, jätti lähtemättömät -  monessa mielessä positiiviset - jälkensä näiden maiden kulttuureihin. - ministeri Jaakko Iloniemi, Uhkakuvat, 2018 s. 38

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #33 : ti 24.03.2015, 08:28:25 »
Tämän takia en ole aina osannut hahmottaa mikä vaatimus on täysin kohtuuton. Ihmiset ovat saaneet esittää minulle ihan mitä tahansa pyyntöjä ja edellytyksiä, ja jos en ole katsonut voivani suostua, olen tuntenut syvää syyllisyydentunnetta siitä etten täytä heidän toivomuksiaan, eli ole siis rakastettava ihminen.

Tämän vuoksi oli helppo koukuttua eroottisehkolla sivustulla puolialastomana esiintymiseen, koska kiitosta tuli läjäpäin vaikkei ollut mitään sen kummempaa vaivaa nähnyt, eikä varsinkaan tarvinnut tarjota mitään eroottisia palveluksia yhtään kellekään saadakseen kuulla olevansa se mainittu "pantavan näköinen". Nykyään ei sitä kehua juuri enää heru koska olen jo niin monta vuotta ollut samalla saitilla kuvineni ja minussa ei ole enää minkäänlaista uutuudenviehätystä. Uusia kuviakaan en muista tuhertaneeni sitten viime kesän. Tulen niitä varmaan ottamaan niin kauan kuin kehtaan bikineissä esiintyä, ja sitä en tiedä kuinka kauan se on mahdollista. Jollen sitten satu löytämään elämäni rakkautta ja totea että mahdollisesti jäljelläolevat suloni ovat his eyes only.

Olen joskus tehnyt ekskursion vastaavalle sivulle, alastonsuomi nimeltään. Kuvia pystyi katsomaan kirjautumatta, mutta kommentit näkyivät vain rekisteröityneille, joten tein valetunnukset. Kävin läpi sekä miesten että naisten profiileja ja ennen kaikkea kuvien saamia kommentteja. Minulle syntyi kahdenlaisia vaikutelmia: i.) alastonsuomi on hyvä eksibithionismin väline, eräänlainen helppo fetissi, ja ii.) toinen huomioni liittyy Norman viestiin yllä: alastonsuomi on jokseenkin ristiriitainen paikka, jossa heikon itsetunnon omaavat saavat laastarointia epävarmuuksiensa päälle.

Mua ärsytti suunnattomasti sivustoon liittyvä kalastelu, jossa miehet vuoron perään käyvät antamassa ihailevia kommenttejaan kuville, ja naiset käyvät vastaamassa "kiitti" eri muodoissa. Osa miehistä yritti erottua huumorilla, tai kiinnittämällä huomionsa "epäoleellisuuksiin" kuten hymykuoppiin: ikään kuin näin he olisivat erilaisia kuin perusäijät, jotka kommentoivat "päästätkö nuolemaan? :)))", tai "jos kiinnostaa 25cm, tunnin jyystö niin laita viestii xx :)))))".

Toisaalta, alastonsuomi osoitti että on melko sama onko lyhyt, pitkä, läski, laiha, kyllä siellä aina tuntui riittävän naisille auliita rakastajia. Norminmukaisesti kauniit tuntuivat saavan eniten läähätystä, mutta muillekin riitti. 

Jooo... kovin naiskeskeinen tämä ketju tuntuu olevan vaikka miehet nykyisin pinnistelevät ihan samalla tavalla ulkonäkönsä kanssa. Pieni vähemmistö meikkaa tai pukeutuu säväyttääkseen mutta saleilla puurtaa aina kasvava joukko saadakseen ruipelosta kropastaan lihaksia pullistelevan kaapin.
Miesten ulkonäköpaineet saattavat olla aikaisempaa enemmän kasvavan sukupolven sukupolvikokemus. Pari vuotta sitten uutisoitiin sitä, kuinka hyvin huollettu keho on miehelle nykyään tärkeä identiteetin kertomisen väline: se samaistuu vaatteeseen. Uutisoinnin mukaan ilman paitaa kulkeminen on yleistynyt.

Asuessani naapurimaassamme opiskelijakaupungissa, huomasin että sekä naiset että miehet kantoivat huolta ulkonäöstään paljon enemmän kuin Suomessa. Oli jopa hankala löytää heikossa kunnossa olevia ihmisiä: kirjastolla, jossa hengasin oli kaksi selkeästi pullukkaa, ja he viettivät aikaa yhdessä.

Uskon että sama on siirtymässä yhä enenevissä määrin Suomeen: sekä miehet että naiset kiinnittävät entistä enemmän huomiota ulkonäköönsä, sekä pukeutumiseen että fyysiseen kuntoon. Minusta ero on jo huomattavissa oppilaitoksellani, jossa nuorimmat ovat minua 5-10 vuotta nuorempia, ja olen näkevinäni että he obat omaa ikäluokkaani yhdenmukaisempia siinä kuinka he pitävät huolta kropastaan.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #34 : ti 24.03.2015, 09:45:44 »
Ulkoisesta olemuksesta ja mm. fyysisestä kunnosta on meilläkin yhä enemmän tulossa sosiaaliluokkia erotteleva asia. Vähän samaan tapaan kuin jossain jenkeissä lihavuus on köyhyyden merkki.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #35 : ti 24.03.2015, 10:09:48 »
Ulkoisesta olemuksesta ja mm. fyysisestä kunnosta on meilläkin yhä enemmän tulossa sosiaaliluokkia erotteleva asia. Vähän samaan tapaan kuin jossain jenkeissä lihavuus on köyhyyden merkki.
Tämä oli näkyvissä Ruotsissa: yliopistokaupungissa, jota yllä kuvasin, väki oli geneerisen kaunista, itsestään huolta pitävää, ja myös yhdenmukaista tyylillisesti. Samaan aikaan sain kuulla siitä, kuinka korkea koulutus on jatkuvasti enemmän periytyvää. Tietyillä aloilla saattoi olla vuosikurssilla vain yksi "duunaritaustainen", muiden ollessa ylempien koulutusluokkien vesoja.

Kun siirryttiin lähimpään heterogeeniseen kaupunkiin, katukuva oli erilainen: lihavia, "rumia", "epämuodikkaita", jne. tuli vastaan tasaisesti.

Oma suhtautumiseni opiskelijakaupunkiin oli hyvin kaksijakoinen: yhtäältä olin ihmeissäni/innoissani siitä, millainen määrä helvetin seksikkäitä naisia minishortseissaan ja tiukoissa jumppatrikoissaan kulki kaikkialla; toisaalta minua ahdisti skenen konformistisuus ja se vaatimus, jonka koin tilanteen asettavan jokaiselle yksittäiselle ihmiselle (mullekin tuli sellainen olo, että pitäisi olla paremmassa kunnossa, etten vain läsnäolollani loukkaa julkista tilaa ja toisten kauneutta, vaikka en mä nyt mitenkään paskassa kunnossa ollut kertyneestä massasta huolimatta). Voisi sanoa, että silmäillessä pidin näkemästäni, mutta jos menin yhtään pintaa syvemmälle, totesin että valitsen mieluummin jotain muuta.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #36 : ti 24.03.2015, 10:39:05 »
Ulkonäkö, pukeutuminen yms. ovat aina olleet ja ovat edelleen myös joukkoon kuulumisen ilmaisuvälineitä. Se ei toisaalta ole pelkästään negatiivinen ja yksilöllisyyttä uhkaava asia. Urheilujoukkue pukeutuu sekä käytännön syistä että joukkuehengen nostattamiseksi samanlaisiin asuihin. Samoin heitä katsomaan tulevat kannattajat tunnistavat väriä pelipaidoin, kasvomaalauksin, kaulaliinoin. Kaikkea ulkonäöllä joukkoon kuulumista korostavaa ei voi ajatella vain negatiivisesti.

Poissa wade

• Konkari
« Vastaus #37 : ti 24.03.2015, 11:55:29 »
Ulkonäkö, pukeutuminen yms. ovat aina olleet ja ovat edelleen myös joukkoon kuulumisen ilmaisuvälineitä. Se ei toisaalta ole pelkästään negatiivinen ja yksilöllisyyttä uhkaava asia. Urheilujoukkue pukeutuu sekä käytännön syistä että joukkuehengen nostattamiseksi samanlaisiin asuihin. Samoin heitä katsomaan tulevat kannattajat tunnistavat väriä pelipaidoin, kasvomaalauksin, kaulaliinoin. Kaikkea ulkonäöllä joukkoon kuulumista korostavaa ei voi ajatella vain negatiivisesti.
Juu, ei tietenkään ole pelkästään negatiivinen asia.

Mulla on kuitenkin ollut aina taipumus (osin hyvässä, osin pahassa) vastustaa tietynlaista "normaaliutta", josta käsin monesti määritellään se mikä ei ole "normaalia". Minua eniten koskettava heikkouden muoto on joutua normaaliuden pahoinpitelemäksi. Tällainen ajattelu johtaa minut jossain mielessä ärsyyntymään konventionaalisuuden ja yhdenmukaisuuden edessä: näen sen enemmän negatiivisena kuin positiivisena. Sappeni kiehuu esim. tilanteessa (joka on todellinen, eikä edes kamalan harvinainen), jossa ryhmä geneerisesti pukeutuneita naurahtaa jollekin näkemälleen "friikille", tai ihmettelee miksi joku henkilö ei hanki itselleen kunnon vaatteita. Samaan aikaan heidän oma ei-friikkiytensä tai pukeutumisensa kunnon vaatteisiin on täysin konformistista, kun muotiin tulee ratsastusnilkkurit (vai miksi näitä kutsutaan), niin muutaman kuukauden viiveellä suurella osalla on sellaiset jalassaan. (olin kerran jäädä auton alle laskiessani kuinka suurella prosentilla vastaan tulevista "muodikkaista" ihmisistä oli jalassaan joko Converset tai ratsastuskenkiä mukailevat nilkkurit.

Yksilöllisyyttä en myöskään lähtökohtaisesti kannata, enkä koe olevani erityislaatuinen, fundamentaalisti erilainen kuin nuo "tavalliset konformistit". Karsastan myös nähdessäni itsetietoisesti muista erottuvia, eräänlaisia ekshibitionisteja, nykyaikaisia dandyja, yksilöllisyydestään henkilökohtaisen puolijumalan tekeviä.

Lenny

• Vieras
« Vastaus #38 : ti 24.03.2015, 12:46:44 »
Yksilöllisyyttä en myöskään lähtökohtaisesti kannata, enkä koe olevani erityislaatuinen, fundamentaalisti erilainen kuin nuo "tavalliset konformistit". Karsastan myös nähdessäni itsetietoisesti muista erottuvia, eräänlaisia ekshibitionisteja, nykyaikaisia dandyja, yksilöllisyydestään henkilökohtaisen puolijumalan tekeviä.

Vähän samaa olen tuumaillut. Olen pyrkinyt sulautumaan massaan jotenkin sopimoilleen, mutta sepäs ei olekaan kovin yksinkertaista. Pitäisi koko ajan ostaa uusia vaatteita jne. Jos kaapissa sattuu olemaan hyviä ja kestäviä 90-luvun vaatteita, eikä oikein tiedä kuinka tukka pitäisi kammata, jää auttamatta jonkinlaiseksi friikiksi. Joukkoon kuuluminen vaatii työtä ja rahaa!

En oikein osaa sanoa kumpi sitten on parempi, erottautua joukosta tietoisesti vai pelkästään sen takia, että ei tiedä tai ole kiinnostunut siitä miltä pitäisi näyttää.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #39 : ti 24.03.2015, 13:10:14 »
Muutama vuosi sitten oli kertakaikkisen huuli pyöreänä kun netissä sivusta seuraten alkoi tulemaan sellaista materiaalia kohdalle että jotkut ihmiset olivat aloittaneet melkeinpä kuin uskonnon joidenkin hemmeti uggi buutsien tiimoilta. Sellaisella hartaudella ja fanaattisuudella niistä puhuttiin. Olin äimänkäkenä että mitkä WTF uggi buutsit, ja kun sitten jossain kuvan, totesin että hyi helvetti miten rumat kengät. Mutta eivät niin kauhean erilaiset kuin jotkut varsitalvilenkkarit joita silloin käytettiin kun olin itse nuori. Kai nekin aikoinaan olivat jotain muotia olevinaan. Ja rumat nekin.

En ymmärrä miten ihmiset voivat olla niin kamalan säpinöissään "viimeisimmästä muodista", kun muoti ei ole mitään muuta kuin karuselli jossa samat tyylit toistuvat joidenkin vuosikymmenien välein. Mitään todella ainutlaatuista ja erilaista ei tunnuta enää keksivän. On ihan sama minkä aikakauden kuteet päälleen kiskoo, pääasia että niissä itse viihtyy ja kokee olonsa hyväksi. Omaa olemusta imarteleva asu saa itsetunnonkin kohenemaan.

Erityisen ärsyttävää muodin vaihtelu on ns. asusteiden ja silmälasien suhteen. Olen nuoresta asti käyttänyt talvisin korvaläppiä. Alunperin sen takia etten halunnut että tukka menee linttaan ja sähköiseksi, sittemmin olen havainnut ettei myssy edes päätäni lämmitä. Käytänkin korvaläppiä ja takinhuppua talvella, läppiä keväällä syksyllä jos on alle 10 astetta lämmintä. Joitakin ne läpät tuntuvat kovasti ärsyttävän, olisikohan ollut 90-luvulla kun joku ohitseni pyörällä ajanut pikkupoika yritti tönäistä läpät päästäni pois. Mutta ne ovat niin helkkarin kätevät etten niistä luovu, ja sen takia olenkin ostanut useamman kappaleen varastoon koska niistä aina välillä menee joku osa rikki (useimmiten katkeaa sanka). Se mikä tässä nyt on ongelma on se että joku muotiguru on päättänyt ettei käytetäkään korvaläppiä, vaan jotain vukin' hihnaa tai mitä lie tuubia joka pitäisi muka vetäistä pään ympäri. Kaupat notkuvat näitä, ja minä en niin rasittavaa vempainta ala käyttämään.

Silmälasien kanssa on tietysti se että ajoittain on todella vaikea löytää omaan naamaan sopivia kehyksiä, kun on taas siirrytty johonkin aivan omituiseen kehysmalliin jota inhoan. Jossain vaiheessa oli riesana ylileveät aisat, nyt on kuulema alkanut linssin koko suureta.

Vaikka tulisikin uusia muoteja, niin eikö silti voisi myydä ohessa myös jotain "neutraalia" kamaa joka ei ole sen viimeisimmän villityksen mukaista?

Mutta mikä sitten on neutraalia? Suhteellisen kapealahkeiset farkut joiden vyötärökappale tulee oikeasti ylös vyötärölle asti ovat minun mielestäni neutraaleja, mutta jonkun toisen mielestä naurettavia. Minulle ne ovat "normaalit" housut koska sellaisia oli kun olin nuori. Olen huomannut että aikas moni ihminen jämähtää niihin kuteisiin joita käytti parikymppisenä - ja so what? Jos hän niihin mahtuu, niin miten vain!

- JM