Kirjoittaja Aihe: Keskustelua keskustelusta ja keskustelijoista (nro 10)  (Luettu 50703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juha

• Konkari
Eräällä suurehkolla foorumilla jonne kirjoittelen on käytössä somesta tutut tykkäykset, ja se on mielestäni toiminut todella hyvin. Saattaisin esimerkiksi täälläkin vaikka tykkäillä Laikan perusteellisista kirjoituksista, vaikka en keksisi mitään kommentoitavaa. Tykkäyksien avulla kirjoittaja näkee että luetaanko ja arvostetaanko tekstejä. Tällaisella perusfoorumilla se jää sitten useimmiten arvausten varaan.

Kyseisen foorumin alusta on vBulletin. En tiedä tukeeko SMF sellaista "hömpötystä", enkä tiedä toimisiko se edes näin pienellä porukalla. Mutta kyllä se minun nähdäkseni selvästi vähentää tyhjänpäiväisiä komppauksia.

Ei taida tukea, tosin uusinta versiota ei ole tullut katsottua.

Ajatus on hyvä. Jos ongelmia tässä mahdollisuudessa, niin ei mahdollisuuden vika, vaan käyttäjien. Painavin juttu tätä mahdollisuutta vastaan on jokin toimivampi, tosin tykkäys-nappulan tmvn käyttöperuste tulisi tietää, jolloin tavoitteiden pääsyä voitaisiin arvioida eri menettelyjä koskien.

Tulee tosiaan ensin mieleen kirjoitteluun kohdistuvat palautteet. Yleensä niitä ei tehdä yes-hengessä, tai alkaa hiukan äklöttää se hyväkin palaute, jolloin hyvää kirjoitusta onkin yllättäen tarve vähän mollata. Hassua.

Toisaalta.

Kun palaute on lähinnä ongelmakohtiin kohdistuvaa, voi mielikuva jonkun viestinnästä kääntyä kielteisemmäksi, kuin mitä olisi siinä tapauksessa, jos kukin arvioisi viestijöitä itsenäisesti. Palaute ja sen lukeminen voi ohjata mielikuvia, ja tosiaan polarisoivasti. Kun joku keskittyy vain "kritiikkiin", esim tiedostamattomasti koetuista inhosyistä, niin jos inhoa on laajemmin, voi siihen yhtyä mukaan. Asiapuolen jutut eivät ole neutraaleja, ja jos otetaan, jää tunnepuolen taso kielletyksi, ja voi alkaa näkyä erilaisena outona arvostuspainotuksena, ja kun ei saa oikeasti näkyä, niin onpahan sitten kieron näkymättömästi ilmenevää.

Painava asia saa satuttaa, ja se tulee myöntää, koska haastaa muutokseen, jos on oikeasti vaikuttavaa. Jos koenta dissataan, niin kyllä tässä toteutuu aivan jokin muu kuin terveellisyys ihmistä ajatellen. Totuudelta, tai siis painavuuksilta voi hakea suojaa, ja olisi kivaa, jos tätä voisi tehdä suoraan, eikä niin peitellysti, ettei asiaa tajua itsekkään.

Tekisi mieli koodata viesteihin ne hymiönperkeleet, tyyliin:

:) Renttu
 ;D Hibiscus
 :o Keijo
 :( Vanha Vihtahousu, Lenny
 >:( Laika, Jaska, Milja
 :-* Harald, Xantippa
 :P Socrates
 ;) THL
 ??? Kopek
 8) Juha, Urogallus, Aelita, Safiiri, TSS,
 :-[ Sepe, Vatupassi,
 :-\ Toope, MrKat, Einsten
 :'( Norma

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Vs: Keskustelua keskustelusta ja keskustelijoista (nro 10)
« Vastaus #1 : su 28.05.2017, 10:53:47 »

;D Hibiscus
 ;) THL
 ??? Kopek

Main gotletti, en minä aina itkua väännä.  ;D Ja et sää Juha kyllä ole cool, sori vaan...

Miinustelunappula ei olisi hyvä hommeli. Arvaan että joillekin tulee vimmaisa tarve miinustaa aina oma inhokkinsa, vaikka tämä sanoisi mitä. Jos jokaisella olisi rautainen asenne ja kyky arvioida objektiivisista ja omista tunteistaan piittaamatta muiden kirjoituksia, niin sitten se kävisi, mutta kun harvalla on. Plussailusta sitten toisaalta saattaa tulla se äklötyksen tunne.

Kuittinappula eli "kuittaan luetuksi" olisi ihan ok. Silloin tietäisi onko ns. vastapuoli lukenut, vaikka ei halunnut/jaksanut/kokenut tarpeelliseksi kommentoida. Kuittaaminen olisi kohteliasta ja sillä toinen osapuoli saisi jonkinlaisen päätöksen, ettei jää juttu ilmaan killumaan. Mutta siinä on vaan ongelmana se että ketjuun kertyy sitten tyhjänpäiväisiä kuittikommentteja joita pitää rullailla yli ja ohi.

Ehkä aikuisten, aikaansaapien ihmisten pitää vaan jaksaa kirjoittaa ajatuksiaan jos siltä tuntuu, sensijaan että napsuttelevat jotain yksittäistä nappulaa kuin 3-vuotias...
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #2 : su 28.05.2017, 11:10:01 »
Main gotletti, en minä aina itkua väännä.  ;D Ja et sää Juha kyllä ole cool, sori vaan...

Toivossa on hyvä elää. Tai sanotaan, että jossakin, jos nyt ei Toivo ihan nappais :))

Oot sinä saanut jotain relauslisää, mistä sitten siunaantunutkin. Voisit alkaa kohta olla jopa oiva Kopekin herättelijä ;)

socrates

• Vieras
« Vastaus #3 : su 28.05.2017, 11:11:18 »
Näkkärillä oli jonkin aikaa peukutus. Toihan se seurattavaa. Sikäli tylsä, että on Facebookista kopioitu systeemi. Jatkumolle pitäisi keksiä joku omintakeinen systeemi.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #4 : su 28.05.2017, 11:24:19 »
Painava asia saa satuttaa, ja se tulee myöntää, koska haastaa muutokseen, jos on oikeasti vaikuttavaa. Jos koenta dissataan, niin kyllä tässä toteutuu aivan jokin muu kuin terveellisyys ihmistä ajatellen. Totuudelta, tai siis painavuuksilta voi hakea suojaa, ja olisi kivaa, jos tätä voisi tehdä suoraan, eikä niin peitellysti, ettei asiaa tajua itsekkään.

Kun tuli kirjoitettua tähän tyyliin, niin samalla aloin ajatella, että tässäkö on se pointti, jonka vuoksi Socrates ei aina jaksa nipottaa, vaan jopa korostaa ihmiselämän törkyisyyttä. Kun menee liian ideaaliksi kaikki, alkaa oireilla enemmän kuin tilanteessa, jossa ei tarvitse patouttaa koko elämää ongelmaksi, jolloin mitään järkevää ei voi enää tehdä, eikä myöskään synny sitä järkevää asioiden käsittelyä, joka tulisi myös toimittaa.

Yhteiskunnassa on viihde vahvana puolena kaikessa, ja erilainen nautintoelämä, tosin tuo vaihtoehtoinenkin sotkeutuu myös vakavan työteliäisyyn puolelle ulottuvaksi, jolloin ongelmia on, mutta myös selkeitä ongelmien tiivistymiä, ja niiden rakentajia, joita ei toisaalta niputeta samaan ryhmään.

Yhteiskunnassa on populismi-hedonismipuoli, ja sen selkeät ongelmatapaukset, mutta toisaalta on tarvetta irtiottoon ja ongelmien lievittelyyn, ja noihin tarjotaan palveluja. Koko soppa vaikuttaa erittäin sekavalta.

Paholaisen mylly eräällä tavalla koodattuna:

1.  Voi tuottaa ahtautta ja ongelmia (ei-kestävyys), jolloin tarvitaan viihdettä, päihteitä, nautintoja, jotka tiivistyvät joihinkin (ongelmatapaukset, kohtuuttomuustaipuvaiset, addiktit, ei-terveet).
2.  Voi rakentaa tuotteita, joilla kohta 1 edistyy.
3.  Voi syyllistää ja glorifioida ne ihmisryhmät, jotka syntyvät kohdissa 1 & 2.
4.  Paine kasvaa, jolloin tarvitaan kohtaa 1. [goto 1]

Myllyn tuottopuoli näkyy varmasti talouden mittarein, joten on kivasti toimintakelpoinen. Jos tulostavoitteista pidetään huolta, voidaan systeemiä tarvittaessa säätää kohden tarpeellisemmaksi koettua, ja jokainen on tyytyväinen.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #5 : su 28.05.2017, 11:36:45 »

;D Hibiscus
 ;) THL
 ??? Kopek

Onko meillä muillakin jäsenillä mahdollisuus koodata toisten viestejä (tapaus hibiskusen tiedämme) ?
Juha perkele tahallaan sotkee Juhan roolin ja Adminin roolin. Juha pitäisi bannata pariksi viikoksi.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #6 : su 28.05.2017, 11:41:34 »

;D Hibiscus
 ;) THL
 ??? Kopek

Onko meillä muillakin jäsenillä mahdollisuus koodata toisten viestejä (tapaus hibiskusen tiedämme) ?
Juha perkele tahallaan sotkee Juhan roolin ja Adminin roolin. Juha pitäisi bannata pariksi viikoksi.

Niin.

Kyllä tähän viestiin voisi yrittää hakea sopivaa koodausta, ja kai se parhaiten löytyisi koko yhteisön voimin. Hyvä pointti.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #7 : su 28.05.2017, 11:52:21 »
^^Juha
Nyt en ymmärtänyt.
Lupasitko että Juha bannaa Adminin ihan opiksi ja ojennukseksi vai että Admin bannaa Juhan?
No, onhan sinulla Adminilla muitakin vaihtoehtoja.

Kuten pystynet päättelemään, minun mielestäni Adminin ja Juhan rooleja tulisi tarkentaa.
Jos Juha rakastaa jotain jäsentä se on sitten niin, mutta Admin ei saisi sympatiseerata kenenkään kontribuutiota. Säännöt on säännöt.
Tuossa viestien koodauksessa esitit selvän Juha tykkää-listan, joka liitettiin Adminin toimenpidevaltaan (se koodaus). Aivan kuin Admin olisi saanut Juhalta toimeksiannon.

Et tainnut itse ymmärtää mitä teit?

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #8 : su 28.05.2017, 13:24:32 »

;D Hibiscus
 ;) THL
 ??? Kopek

^^Juha
Nyt en ymmärtänyt.
Lupasitko että Juha bannaa Adminin ihan opiksi ja ojennukseksi vai että Admin bannaa Juhan?

Kuten pystynet päättelemään, minun mielestäni Adminin ja Juhan rooleja tulisi tarkentaa.
Jos Juha rakastaa jotain jäsentä se on sitten niin, mutta Admin ei saisi sympatiseerata kenenkään kontribuutiota. Säännöt on säännöt.
Tuossa viestien koodauksessa esitit selvän Juha tykkää-listan, joka liitettiin Adminin toimenpidevaltaan (se koodaus). Aivan kuin Admin olisi saanut Juhalta toimeksiannon.

Sepe sekopää sekoilee tapansa mukaan. Keitä perkeleitä hän tarkoittaa sanalla me. Onko ego paisunut niin suureksi, että hän meitittelee itseäänkin? Mistähän säännöistä Sepe oikein puhuu, omistaanko? No nyt sai taas löyhäpää vittuiila Juhalle ja minulle omalla toivottoman kömpelöllä tavallaan. Taisi ottaa koville tuo hymiö, minkä Juha liitti Sepeä kuvaavaksi hymiöksi. Minusta se sopi oikein hyvin tuolle katkeroituneelle dementikolle.

Poissa Vitel afGastro

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #9 : su 28.05.2017, 13:38:42 »

Onko meillä muillakin jäsenillä.....

Keitä perkeleitä hän tarkoittaa sanalla me. .....

Ehkä Vanhaa Vihtahousua ja muita Perkeleitä, jotka täällä kirjoittelevat? PL. teol. yo:t....

VV.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #10 : su 28.05.2017, 13:48:50 »
Ihmisten touhut noin ylipäätään ovat vuoroin naurettavia, vuoroin itkettäviä. Osa itkettävistäkin on oikeastaan naurettavia.

- JM

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #11 : su 28.05.2017, 14:17:39 »
Ihmisten touhut noin ylipäätään ovat vuoroin naurettavia, vuoroin itkettäviä. Osa itkettävistäkin on oikeastaan naurettavia.

Niin ovatkin, peräti naurettavia, jos ajatellaan tämänkin foorumin muutamia "älykköjä", jotka omasta mielestään löytävät aina upeimmat Linkit Googlesta., ihan omin nokkinensa

"..Utan att någon ska hjälpa er"

-Sehän on mielettömän suuri saavutus, ajatella että löytää guuglaamalla jotain omien mietteidensä taustaksi sopivaa älämölöä,

Vain aniharva kykenee siihen ?

« Viimeksi muokattu: su 28.05.2017, 14:38:21 kirjoittanut Harald »
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #12 : su 28.05.2017, 18:55:25 »
Itse en välttämättä edes gugeloi, vaan napsin linkit valmiina somesta. Eihän se oma inspiraatio matskua alvariinsa pukkaa. Edes netissä.

- JM

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #13 : ma 29.05.2017, 08:01:16 »
^^Juha
Nyt en ymmärtänyt.

Et taida edelleenkään ymmärtää, että täällä ei ole sellaiset säännöt kuin sinä näytät kuvittelevan. Admin on Juha ja Juha on Admin. Ymmärrän, että tälläinen monimuotoisuus on sinulle mahdoton käsitettäväksi ja tahtoisit sitkeästi yksinkertaistaa asiaa, mutta se nyt vain ei toteudu.

T: Xante

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #14 : ma 29.05.2017, 09:14:54 »
Kaksoisroolissa on mahdollisuus kuitenkin irrotella. Kun minulla aikoinaan oli keskustelufoorumi ja olin tietysti sekä Admin että keskustelija Norma B (muistaakseni), hoidin jonkun hommelin huonosti & epäoikeudenmukaisesti kun en käsittänyt kaikkia osatekijöitä. Taikka osapuolia. Rangaistukseksi huonosta asianhoidosta bannasin itseni keskustelijana, niin että minulla ei ollut oikeutta lässyttää, ainoastaan hoitaa Adminin hommat. Yksi ex-näkökulmalainen tuntui olevan asiasta erityisen vaikuttunut.  ;D Oikeastaan aika huvittavaa millainen mikroskooppinen oma maailmansa jokin foorumi voi olla...

- JM

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #15 : ma 29.05.2017, 09:39:29 »
Hmm, mutta eikö se ole aika epäreilua rangaista rivikirjoittelijaa siitä, että Admin tekee mokan:-)? Eihän se Norman vika ollut!

Minusta vain on outoa viitata täällä joihinkin "sääntöihin", koska ainakaan itse en ole semmosiin juurikaan törmännyt. On jotenkin...väsyttävää? tai jotain sinnepäin, että toistuvasti vaaditaan Juhalta toimia, joihin hän selkeästi ei aio alkaa alkaa ja on tämän ilmoittanut.

Oli itsellenikin hankalaa sisäistää, että muru, tämä ei Näkkäri, täällä ei toimita siten, kuten aikaisemmat odotukset ovat olleet. Aluksi joku Rampsi kai aidosti kauhistutti, nykyään ei aiheuta mitään reaktiota tai joskus jopa naurattaa. Sitä en tiedä, miten hyväksi tai huonoksi tämä sitten on.

T: Xante

Chama

• Vieras
« Vastaus #16 : ma 29.05.2017, 10:01:28 »
Todennäköisesti siksi, että eksyin Näkkärille sen elinkaaren loppuvaiheissa, minulle jäi Näkkäristä hieman omahyväinen vaikutelma. Kyse oli minun silmissäni itsekehun ilmapiiristä ilman näkyvää syytä. Jatkumon meininki on tässä mielessä rehellisempää. No, meitsi nyt selvästi on muutenkin luomassa nahkaansa ja muuttumassa pikkuiseksi anarkistimummoksi.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #17 : ma 29.05.2017, 10:12:22 »
Nyt kun muistelin niin se tekemäni vääryys taisi olla jonkun ihmisen bannaus silloin kun hän ei ollut sen syyllisempi kuin toinen osapuoli. Näin ollen itseni keskustelijaminän bannaus oli mielestäni sopiva rangaistus itselleni.

Veemäisintä Adminin hommissa on ettei niistä ikinä pääse eroon. Rivikirjoittelijana voi ottaa koska tahansa lomaa jos ei enää hermo kestä. Sen verran minäkin olen viehtynyt foorumin ulkoisen olemuksen päättämiseen, että adminointi ihan nähdäkseen sellaista mistä pitää jaksaa aina kiehtoa, mutta piru vie kun siellä foorumilla sitten tosiaan on muitakin ihmisiä, ja siitähän ne ongelmat lähtevät kehittymään että ihmisiä on.

Itse käväisin Näkökulmassa ekan kerran 2004 ja se tuntui minusta niin hienostuneelta paikalta etten kehdannut sinne varsinaisesti jäädä. 2005 kävin mäkättämässä yhdestä asiasta, ja olikohan se 2007(???) kun sitten olin siellä vuoden, eli siihen asti että alkoi se totaalinen muuttumisleikki. En pitänyt uudesta ulkoasusta, enkä siitä että kaikki vaihtoivat nimimerkkiä ja minulle tuli sellainen tunne kuin pitäisi taas aloittaa alusta ventovieraiden keskellä. Päädyinkin sitten "eräälle" foorumille, minne Pönnikin oli jo ennen minua siirtynyt.

Kyllähän sitä kaikenlaisia nyansseja aina pohtii että mikä olisi hyvää ja mikä huonoa, ehkä loppujenlopuksi ei kannata viilata pilkkua. Ihmiset ovat mitä ovat. Jos foorumi vaikuttaa kovin vahvasti nirppanokkaisten aatelisten paikalta, niin se kyllästyttää. Kuitenkin joka iikka on vaatteidensa alla ihan yhtä alasti kuin jokainen toinenkin, pieree ja haisee. Kuolee ja mätänee. Mihin tarvitaan pullistelua ja pätemistä? Jos taas mesta on täysin teinimäistä mölinää kauttaaltaan, niin eihän siellä silloin kannata mitään neronleimauksiaan esitellä, jos moisia on pärähtänyt päähän.

- JM

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #18 : ma 29.05.2017, 11:30:31 »
Todennäköisesti siksi, että eksyin Näkkärille sen elinkaaren loppuvaiheissa, minulle jäi Näkkäristä hieman omahyväinen vaikutelma. Kyse oli minun silmissäni itsekehun ilmapiiristä ilman näkyvää syytä. Jatkumon meininki on tässä mielessä rehellisempää. No, meitsi nyt selvästi on muutenkin luomassa nahkaansa ja muuttumassa pikkuiseksi anarkistimummoksi.

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Minä pidän kriittisistä ja pippurisista naisista, jotka kritisoivat nykyistä länsimaista hapatusta, kerskakulttuuria ja kaikenlaista henkistä ja fyysistä laiskuutta.

Poissa Vitel afGastro

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #19 : ma 29.05.2017, 11:40:16 »
....No, meitsi nyt selvästi on muutenkin luomassa nahkaansa ja muuttumassa pikkuiseksi anarkistimummoksi.

..... Minä pidän kriittisistä ja pippurisista naisista, jotka kritisoivat nykyistä länsimaista hapatusta, kerskakulttuuria ja kaikenlaista henkistä ja fyysistä laiskuutta.

Hauskaa, että Hipskusimme käyttää edelleen vanhoja Neuvostoliitossa keksittyjä termejään - kuten "länsimainen hapatus", joilla kritisoitiin länsimaista kulttuuria rock-musiiksista ja abstraktista taiteesta yms. hampurilaisiin.

Minäkin olen sitä samaa mieltä, että ko. hapatuksen torjumiseksi olisi rajavalvontaa länsirajallamme huomattavasti tehostettava; sähköistettyä piikkilankaa ja koirapartioita jne.!

VV.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu