Kirjoittaja Aihe: Talouden kehitysennusteet  (Luettu 5255 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
Vs: Talouden kehitysennusteet
« Vastaus #20 : ti 30.01.2018, 12:12:05 »

Ay-pomot ja vasemmisto käynnistelevä "aina miellyttäviä" lakkoja. Mm. julkinen liikenne pyähtyy loppuviikolla. Syynä tietysti hallituksen onnistuminen Suomen talouden kääntämisessä viimein kasvuun ja työttömyyden lasku.....

Työ ja ihmisten talouden parantuminen uhkaa vakavasti vasemmisiton kannatusta, joka jo nähtiin presidentinvaaleissa. Vasemmiston ehdokaat  keräsivät 12 % äänistä. Ei ihme, että Antti Alamäki oli tavallistakin punaisempi. Kasvoiltaankin.

SdP
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #21 : ti 30.01.2018, 14:23:36 »
Minun veikkaukseni on, että reaaliomaisuuksien arvot romautetaan, ihmiset köyhtyvät jälleen ja koko kierto alkaa alusta.

Tämä on käynnissä hyvää vauhtia. Metropolisoitumisen myötä Helsingin hinnat kohoavat pilvenpiirtäjien tasolle tarkoittaen ikuista velka- / vuokravankeutta. Samalla kysyntä syrjemmällä laskee ja samalla myös arvot.

Poissa RGR

• Konkari
  • etelänhämyhaikara
« Vastaus #22 : ti 30.01.2018, 17:26:41 »
Minun veikkaukseni on, että reaaliomaisuuksien arvot romautetaan, ihmiset köyhtyvät jälleen ja koko kierto alkaa alusta.

Tämä on käynnissä hyvää vauhtia. Metropolisoitumisen myötä Helsingin hinnat kohoavat pilvenpiirtäjien tasolle tarkoittaen ikuista velka- / vuokravankeutta. Samalla kysyntä syrjemmällä laskee ja samalla myös arvot.

Niin. Ellei ulkometropolialueitten arvonlasku ole riittävän nopeaa, astuu esiin Hyppo- tai Hippopankin edustaja maalailemaan tulevaisuudenkuvia joissa syrjäseuduksi ja lähes elinkelvottomaksi maalaillaan kaikki alle 100 000 asukkaan taajamat.

Näin saadaan taas peljäytetyksi rahoistaan herkät.

• Konkari
« Vastaus #23 : ti 27.03.2018, 12:58:23 »

Tämä on käynnissä hyvää vauhtia. Metropolisoitumisen myötä Helsingin hinnat kohoavat pilvenpiirtäjien tasolle tarkoittaen ikuista velka- / vuokravankeutta.

Tyhmiä jymäytetään aina. uusien kerrostaloasuntojen sikasykli taitaa kohta olla huipussaan.....

IS 27.3.
Taloyhtiölainoissa tikittää aikapommi - ”100 neliön asunnossa vastike jopa 5 500 euroa kuukaudessa”
Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen: Ongelmat räjähtävät käsiin, kun lyhennykset alkavat.

http://www.iltalehti.fi/talous/201803272200839770_ta.shtml

"- Tulemme näkemään muutamien vuosien päästä enemmänkin epätoivoisia tilanteita ja jopa oikeudenkäyntejä vahingonkorvausvaatimuksineen, kun taloyhtiölainojen lyhennykset alkavat ja rahoitusvastikkeet nousevat jopa useisiin tuhansiin euroihin kuukaudessa. Se tulee monelle ikävänä yllätyksenä, Rantanen sanoo.

Hän uskoo, että monet yrittävät myydä asuntojaan, ennen kuin vastikkeet kohoavat pilviin.

- Olen esimerkiksi kuullut, että Espoossa metron varrella sijaitsevan 100 neliön kerrostalohuoneiston kuukausittaiset vastikekulut tulee lyhennysvapaan päätyttyä olemaan 5 500 euroa ja Oulussa sijaitsevan uuden yksiön 1 400 euroa kuukaudessa. Näistä ei puhuta, eikä kerrota riittävän selvästi ostajalle ennen kauppoja,....."

Olen itsekin miljoona-menoa ihmetellyt. Vai olemmeko kaikki nyt upporikkaita?

VA.

Paikalla Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #24 : ke 28.03.2018, 05:04:37 »
Tilastokeskuksen luottamusindikaattoria tulkitaan harhaanjohtavasti.

Nyt kun keskuspankkipolitiikan johdosta myös Suomen vienti vetää paremmin, olemme saaneet lukea reilun vuoden aikana täysin käsittämätöntä vyörytystä maailman onnellisimmasta kansasta, jonka luottamus talouteen ei koskaan - EI KOSKAAN - ole ollut parempi. Esimerkkinä tämän päivän HS:n pääkirjoitus: Tulevaan luotetaan nyt enemmän kuin koskaan. Tämä on vaarallista kusetusta ja väärää tietoisuutta.

Pilkotaan hieman. Mitä "Tulevaan luotetaan nyt enemmän kuin koskaan" tarkoittaa ihan tarkasti ottaen? Sana "koskaan" tarkoittaa minulle ihan yksiselitteisesit sitä, että suomalaiset eivät ikinä ole olleet yhtä onnellisia ja luottavaisia. Tämä tarkoittaa niin eilistä, kuin 30 vuoden takaista, kuin 300 vuodenkin. Voiko tällainen pitää paikkansa? Miten sitä voidaan mitata, ja onko edes mitattu, ja vaikka olisikin, kuinka mittausmenetelmä voisi olla vertailukelpoinen vuosikymmenien vaihtuessa? Toisekseen, mitä "luottamus" nyt sitten tarkoittaa? Onko se vain sokeaa uskoa johonkin tulevaan? Onko sillä mitään merkitystä edes? Onko se absoluuttista vai suhteellista? Keneltä kysytään? Paljon kysymyksiä, hirvittävän vähän substanssia (tilastokeskuksen tuorein raportti).

Tosiasassa tätä indikaattoria on tehty 90-luvun laman jälkimainingeista alkaen, eli "koskaan" on täysin harhaanjohtava. Sitten toinen huomio: indikaattori on täysin suhteellinen, eli minkä hyvänsä aallonpohjan jälkeen näkyy aina huippulukemat, esim. liitekuvion 1. mukaan 2010 oli "luottamus" tapissaan, vaikka absoluuttisesti mitattuna asiat olivat päin persettä.

Miten näitä kyselyitä sitten suoritetaan? No soitellaan vuosittain 2350:lle henkilölle puhelimella. Hetkinen... siis soitellaan puhelimella? WTF? Raportista selivää, että vastauskato on nykyisin "yli 45%", eli vastaajia on tyypillisesti reilut tuhat, n. 1400 viimeisessä kyselyssä.

Millaisia ovat sitten kysymykset? Tässä esimerkkikysymys:

"Millainen on mielestäsi Suomen taloudellinen tilanne nyt verrattuna tilanteeseen 12 kuukautta sitten?"

Siis mitä helvettiä? Millainen on mielestäsi Suomen tilanne? Sellaisilla kysymyksillä ja niiden vastauksilla sitten oikeutetetaan megalomaaniset johtopäätökset ja julistukset valtakunnallisten medioitten etusivuilla?

Entä sitten vastaukset, näiden reilun tuhannen puhelimeen vastanneen tyypin mielipiteet? Aukaistaan raportista Suomen tilannetta koskeva yhteenveto:

"Maaliskuussa 45 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista vain 9 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan."

Aha. No jos minulta kysyttäisiin, totta kai vastaisin, että "Suomen taloustilanne" edelleenkin paranee, jos sitä nyt ajatellaan yksittäisten numeroiden valossa. Itse asiassa jos minä olisin ottanut osaa tähän kyselyyn, olisin kysymystenasettelun johdosta lukeutunut joukkoon "luottavaiset", vaikka minulla on erittäin negatiivinen käsitys siitä mihin asiat ovat etenemässä. Miten mahtaa sitten olla niiden 55% laita (niistä 1400 suomalaisesta), jotka eivät edes usko taloustilanteen paranemiseen.

Ei jumalauta miten hataralla pohjalla kaikki on. Mikä helvetti meitä oikein vaivaa?

---

Minulle yhteiskunnan tilasta kertoo paljon enemmän katuojassa makaava puliukko, cräck-äidit tai paskavaipoissaan makaavat vanhukset, psykopaatit jotka ohjaavat tappajalennokkeja ja johdannaisalgoritmeja, ja tilastonikkaroinnin avulla luotu lumetodellisuus vain vahvistaa sitä, mikä halutaan lakaista sivuun.

Ymmärrän tietysti sen, että olen samalla tavoin vahvistusvinouman alaisena kuin kaikki muutkin, ja siitä syystä yritin täysin avoimin mielin hakea totuutta tilastokeskuksen raportista. En sitä löytänyt. Itse asiassa se ei minusta puhu yhtään mistään. Sana ei ole edelleenkään tullut lihaksi.
« Viimeksi muokattu: ke 28.03.2018, 05:14:59 kirjoittanut Big Data Lenny »

• Konkari
« Vastaus #25 : ke 28.03.2018, 08:34:32 »

Minulle yhteiskunnan tilasta kertoo paljon enemmän katuojassa makaava puliukko, cräck-äidit tai paskavaipoissaan makaavat vanhukset, psykopaatit.....

Ja mitä "kristallipallosi" siis sanookaan?

VA.

Paikalla Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #26 : ke 28.03.2018, 09:30:26 »

Minulle yhteiskunnan tilasta kertoo paljon enemmän katuojassa makaava puliukko, cräck-äidit tai paskavaipoissaan makaavat vanhukset, psykopaatit.....

Ja mitä "kristallipallosi" siis sanookaan?

VA.

Sen, että hyvinvointi murenee sekä aktuaalisesti, että myös tilastovelhojen lumemaailmassa jollakin viiveellä.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #27 : ke 28.03.2018, 10:10:49 »
 BKT ei ole hyvinvoinnin mittari, vaikka sitä tyypillisesti sellaisenakin propagoidaan. Ongelmansa on gini-kertoimessakin, vaikka minusta se kuvaa yleistä tilannetta BKT:ta paremmin.

Suomen todellinen ongelma on hupeneva ja vanheneva väestö. Jo nyt työelämässä olevien taakka rahoittaa (Verojen kautta) kaikki yhteiskunnalliset menot on tolkuton. Samalla esimerkiksi uudessa työ- ja elinkeinoministeriön julkaisemassa Työpoliittisessa aikakausikirjassa maalaillaan visiota, jossa 400 000 työpaikkaa katoaa lähitulevaisuudessa automatisaation ja robotisaation voittokulkuun. Tähän visioon on upea ympätä luku-, kirjoitus- ja kielitaidottomien vierasmaalaisten asylum-lauma, joka on suomalaisille veronmaksajille uusi taloudellinen taakka. Jokainen taloudesta ymmärtävä poliitikko tietää, että mikään julkinen sektori ei pitkään sellaista rasitusta kestä, minkä lisän nyt tulleet maahan jäädessään aiheuttaisivat. Vitsi piileekin siinä, että osalle poliitikoista se sopii mainiosti. He kun haluavat suolistaa valtion yövartijavaltioksi, rakkaan ideologiansa mukaan.

Tavallisten kolmi-nelikymppisten vanhuusvuodet näyttävät kaiken tiedon valossa varsin kurjalle. Olemme tuplaten eläkepommissa, sillä näinä päivinä syntyvyys on sitä luokkaa, että meidän eläkkeitämme ei ole makselemassa oikein ketään.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao