Kirjoittaja Aihe: Omasta erityismerkityksestään vakuuttuminen  (Luettu 15659 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TSS

• Konkari
Vs: Omasta erityismerkityksestään vakuuttuminen
« Vastaus #20 : ke 24.05.2017, 15:24:01 »
Mutta siinä mielessä, että totuus on toimivuutta,  voi tietenkin väärä tulkinta itsestä olla haitallinen. Ainakin jos siitä tulkinnasta tekee koukun, johon elämsä ripustaa.

Poissa Nuori kotka

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #21 : ke 24.05.2017, 15:25:06 »
Ei mene mulla jakeluun, mitä vitun väliä sillä on, mikäli joku toinen ihminen määrittelee itsensä/kokee itsensä erityisherkäksi tai muunsukupuoliseksi tai jotakin muuta vastaavaa. Valaiskaa minua, ja kertokaa, mikä se synti on... ?

Ei tietysti mikään - ellei vaivaa asialla kohtuuttomasti muita. Vrt. WC-teemat.  Tein joskus EH-testin ja tulos oli, että saatan olla erityisherkkä. Ei se mikään yllätys ollut. Hyvä elokuva saattaa esim. liikuttaa minua voimakkaasti ja inhoan esim. turhaa meluisaa ympäristöä (ei koske työtä).

VV.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Vaihdokas

• Täysjäsen
« Vastaus #22 : ke 24.05.2017, 15:44:53 »
Vaihdokas, en loukkantunut ollenkaan, kysyin lähinnä sellaisena yleisenä pähkäilynä, tai viitaten hibiscuksen kommennttiin, että mitäpä siitä väärästäkään "diagnoosista" olisi haittaa. Siis esim. jos se on jotain sellaista, että on pitänyt itseään outona, ja sitten saakin yhtäkkiä jotain kautta tavan ajatella itsestään positiivisesti. Mutta ymmärrän kyllä, että tekstini oli tulkittavissa, kuten sen tulkitset.

Itse en (näitä viimeaikaisia keskusteluja lukuun ottamatta) puhu kenellekään erityisherkkyydestä(ni), tai edes ajattele sitä. Kyllä se oli mielenkiintoista tutustua siihen, ja monet palaset tuntuivat loksahtavan kohdalleen, mutta ei se ole asia, joka minua määrittäisi.

Hikeennyin hieman tuohon hibiscuksen kommenttiin, koska en oikein ymmärrä, mikä hänestä erityisherkkyydessä, joka on temperamenttipiirre siinä missä muutkin, on niin vaikeaa sulattaa. Että se on joku "itsepetos", jolla peitellään jotain.. mutta mitä?

Hyvä ettet loukkaantunut.

En tiedä miksi joku kokee noin, mutta voihan sitä arvailla. Mutta tämä mitä seuraavaksi kirjoitan, ei sitten yhtään mitenkään koske hibiscusta, tämä on vain yksi arvaus, miksi joku saattaisi kokea ärsyttävänä sen, että joku pitää itseään erityisherkkänä ja miksi sen voi tulkita itsepetokseksi tai joksikin sellaiseksi.

Ajatellaan että olipa kerran Outo1 ja Outo2, molemmat erilaisia ja outoja ihan omalla oudolla määrittelemättömällä tavallaan. No sitten Outo1 lukee kirjallisuutta ja keskustelee ihmisten kanssa ja keksii olevansa erityisherkkä. Nyt hän ei enää Outo2:n silmissä ole outo, vaan hänen outoudelleen on annettu nimi ja selitys, hän ei ole enää yksin ja erilainen, vaan osa Erityisherkkien joukkoa, josta puhutaan televisiossa ja kirjoitetaan lehdissä. Outo2 sen sijaan on edelleen yksin ja outo, ei osaa selittää outouttaan ja kokee olonsa katkeraksi: mikä se ent. Outo1 oikein kuvittelee olevansa?!

Ja ent. Outo1 on tietenkin harmissaan ja pahoilla mielin: miten joku voi kadehtia sellaista asiaa kuin erityisherkkyys, vaikka siitä paljon vaivaakin on koitunut. Ja nyt kun asialle on annettu nimi, on helpompi sitä ymmärtää ja sen kanssa elää.

Mutta taas joku ohikulkija voi kokea asian niin, että itse on joutunut rämpimään läpi vaikka minkälaisista hankaluuksista, ja toisille vaan annetaan (tai he sen itse ottavat) joku nimike tai diagnoosi käteen, kuin joku passi tai vapaalippu, että siitä vaan jonon ohi olkaa hyvät.

En nyt missään nimessä sano että tämä on mikään koko totuus, jos liene totuus ollenkaan, mutta arvailen, että jostain tämän tapaisista tunnelmista jotkut tuon suuntaiset kommentit saattavat joskus kummuta.

Ja tietysti live-elämässä, jos vaikka työpaikalla erityisherkkä toivoo erityisjärjestelyitä, jotka edellyttävät joustamista muilta, tämä saattaa aiheuttaa kateutta joko ihan vain kateuden takia, tai vaikka siksi, että sitä joustonvaraa ei vaan sillä hetkellä oikein olisi.

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #23 : ke 24.05.2017, 16:20:40 »
^Heh, melkoista outoilua! Voin kyllä kuvitella, että tuollaisiakin (ehkä tiedostamattomia) ajatuskulkuja voisi hyvin olla. Varmaan siinä voi ärsyttää monikin asia. Esim. juuri se harhaluulo, että erityisherkkä luulisi olevansa jotenkin erityisen hyvä. Kyllä ne piirteet voivat erittäin hyviäkin asioita tuoda, mutta aina kaikella on kääntöpuolensa, ja hyvä "nyrkkisääntö" on, että mitä keskiverrompi on, sitä helpompaa elämää voi elää. Ja sitten vielä se, että joku voi luulla, että erityisherkät varastavat tietyt luonteenominaisuudet, vaikka empatian, vain itselleen, mikä tietysti on väärä luulo. Ihmiset tuppaa outoilemaan milloin mistäkin asiasta omia outoja luulojaan.

Poissa Nuori kotka

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #24 : ke 24.05.2017, 16:25:55 »

.....Mutta tämä mitä seuraavaksi kirjoitan, ei sitten yhtään mitenkään koske hibiscusta, tämä on vain yksi arvaus, miksi joku saattaisi kokea ärsyttävänä sen, että joku pitää itseään erityisherkkänä ja miksi sen voi tulkita itsepetokseksi tai joksikin sellaiseksi.

Ajatellaan että olipa kerran Outo1 ja Outo2,.....

Perusouto 2:sta ei tarvitse edes kuvitella: Sen näkee sielunsa silmin.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #25 : ke 24.05.2017, 19:29:47 »
Vaihdokas, en loukkantunut ollenkaan, kysyin lähinnä sellaisena yleisenä pähkäilynä, tai viitaten hibiscuksen kommennttiin, että mitäpä siitä väärästäkään "diagnoosista" olisi haittaa. Siis esim. jos se on jotain sellaista, että on pitänyt itseään outona, ja sitten saakin yhtäkkiä jotain kautta tavan ajatella itsestään positiivisesti. Mutta ymmärrän kyllä, että tekstini oli tulkittavissa, kuten sen tulkitset.

Itse en (näitä viimeaikaisia keskusteluja lukuun ottamatta) puhu kenellekään erityisherkkyydestä(ni), tai edes ajattele sitä. Kyllä se oli mielenkiintoista tutustua siihen, ja monet palaset tuntuivat loksahtavan kohdalleen, mutta ei se ole asia, joka minua määrittäisi.

Hikeennyin hieman tuohon hibiscuksen kommenttiin, koska en oikein ymmärrä, mikä hänestä erityisherkkyydessä, joka on temperamenttipiirre siinä missä muutkin, on niin vaikeaa sulattaa. Että se on joku "itsepetos", jolla peitellään jotain.. mutta mitä?

Ei minusta mitenkään vaikeata ole sulattaa erityisherkkyyttä. Ainoastaan mahdollisesti katteettomat kuvitelmat siitä, että on erityisherkkä. Uskon, että sinulla on tuo ominaisuus siksikin, ettet ratsasta sillä, etkä kerjää huomiota. Kerroin muistaakseni viestissäni, että aidosti erityisherkkiä on. En edes tiedä, mikä ero on herkällä ja erityisherkällä. Voisiko joku selittää? Onko erityisherkkä jotenkin herkkääkin herkempi? No jonkinlainen kuvaus erityisherkästä löytyy osoitteesta: http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/erityisherkka-ihminen-kokee-kaiken-voimakkaammin-ja-unohtaa-siina-samassa-huolehtia-itsestaan/4751432.

Minusta tuntuu siltä, että erityisherkkyyttä on kovin vaikeata, ellei mahdotonta määritellä. Minussakin näyttäisi olevan tuon artikkelin mukaan erityisherkän piirteitä uskokaa tai älkää. Ihmiset nyt vaan pyrkivät lokeroimaan sekä muita, että itsensä johonkin kategoriaan kuuluvaksi. Jos kokee olevansa erityisherkkä ja tuo tunne sekä tieto selkiyttää omaa identiteettiä ja helpottaa oloa, niin hyvä niin.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #26 : ke 24.05.2017, 19:42:28 »
Yhdyn TSS:n ihmettelyyn.
Jos ihmisellä on lääkärin diagnoosi "erityisherkkä" en osaa kuvitella että kyseessä on katteeton kuvitelma. Jos joku ilmoittaa ettei sulata erityisherkkyyttä ja pitää väitettä erityisherkkyydestä katteettomana, hän on ryhtynyt diagnosoimaan toista ihmistä.
Sopii ihmetellä millä pätevyydellä diagnoosi tehdään - varsinkin jos itse diagnosoija itse sanoo että erityisherkkyyttä on kovin vaikeata, ellei mahdotonta määritellä.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #27 : ke 24.05.2017, 19:43:52 »
Ei mene mulla jakeluun, mitä vitun väliä sillä on, mikäli joku toinen ihminen määrittelee itsensä/kokee itsensä erityisherkäksi tai muunsukupuoliseksi tai jotakin muuta vastaavaa. Valaiskaa minua, ja kertokaa, mikä se synti on... ?

Eihän sillä mitään väliä ole, kunhan on sinut oman määritelmänsä kanssa. Jos joku kokee olevansa erityisherkkä, niin sillä ei ole mitään tekemistä synnin kanssa. Positiivistahan se vain on, jos itsensä toteaminen erityisherkäksi nostaa toteajan toiselle tasolle ja helpottaa elämää.

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #28 : ke 24.05.2017, 19:50:50 »

Mä luulen, että monet kokevat tämän itsemäärittelyn jonkinlaiseksi vallankäytöksi muita kohtaan. Eli että tämä erityisherkkyys tai muunsukupuolisuus tai muu sellainen velvoittaa muita kohtelemaan tätä henkilöä jollain eri tavalla kuin muita, eikä oikein ole selvillä edes että millä tavalla.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #29 : ke 24.05.2017, 19:55:57 »
Jos ihmisellä on lääkärin diagnoosi "erityisherkkä" en osaa kuvitella että kyseessä on katteeton kuvitelma. Jos joku ilmoittaa ettei sulata erityisherkkyyttä ja pitää väitettä erityisherkkyydestä katteettomana, hän on ryhtynyt diagnosoimaan toista ihmistä.
Sopii ihmetellä millä pätevyydellä diagnoosi tehdään - varsinkin jos itse diagnosoija itse sanoo että erityisherkkyyttä on kovin vaikeata, ellei mahdotonta määritellä.

Sepe päästelee taas huurujaan pihalle. Sanan joku voisit korvata sanalla hibiskusi, koska kuitenkin ajattelit minua. Sopii ihmetellä sinun ajatuskulkuasi. Kuka täällä on mahtanut ilmoittaa, ettei sulata erityisherkkyyttä ja kuka täällä on diagnooseja tehnyt? Sen verran voisin kuvitella ja heittää löylyä tähän keskustelun rönsyyn, että uskon sinulta puuttuvan lähes kaikenlainen herkkyys paitsi herkkähipiäisyys vastauksisiin omista hourailevista viesteistäsi.

Poissa Vaihdokas

• Täysjäsen
« Vastaus #30 : ke 24.05.2017, 19:56:27 »

No mutta ongelma on tietty vähän siinäkin, että ei taida lääkäri sellaista diagnoosia antaa. Diagnoosi-sana jäi vain keskusteluun, kun tuolla aiemmin mainittiin Aspergerit ja muut.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #31 : ke 24.05.2017, 20:21:30 »

No mutta ongelma on tietty vähän siinäkin, että ei taida lääkäri sellaista diagnoosia antaa. Diagnoosi-sana jäi vain keskusteluun, kun tuolla aiemmin mainittiin Aspergerit ja muut.

Voi olla noin.
Erityisherkkyyttä on kyllä eritelty ja tutkittu jonkin verran, ja kuvittelisin että jos esim. koulussa jonkin lapsen ongelmien syyksi sanotaan erityisherkkyys siinä kyllä täytyy olla jotain muuta kuin teol. ylioppilaan arvio.
« Viimeksi muokattu: ke 24.05.2017, 20:24:10 kirjoittanut pimpelis pompelis »

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #32 : ke 24.05.2017, 21:29:23 »

Voi olla noin.
Erityisherkkyyttä on kyllä eritelty ja tutkittu jonkin verran, ja kuvittelisin että jos esim. koulussa jonkin lapsen ongelmien syyksi sanotaan erityisherkkyys siinä kyllä täytyy olla jotain muuta kuin teol. ylioppilaan arvio.

Saatanan pässi! Olet ensinnäkin Vanhalta Paskahousulta taas varastanut yhden attribuutin ja toiseksi väität huonosti peitellen, että minä olen esittänyt jostakin jäsenestä arvion, että hän on erityisherkkä tai ettei hän ole erityisherkkä.

Tiedätkö muuten, mitä erittely sanana tarkoittaa?

Poissa Vaihdokas

• Täysjäsen
« Vastaus #33 : ke 24.05.2017, 22:31:29 »
Voi olla noin.

Hmm teologian ylioppilaista en tiedä, enkä suoraan sanottuna oikein koulustakaan. Siis koulukaanhan ei diagnosoi ketään, eikä sen pitäisi tuollaisia ilmoituksiakaan antaa. Mutta kouluterveydenhuollosta (tai pienempi lapsi neuvolasta) voidaan lähettää vaikka lastenpsykiatrille ja sitä kautta lapsella voidaan todeta vaikkapa aistiyliherkkyyttä. Se on tavallista autisminkirjon ihmisillä, mutta voi sitä muillakin olla. Mutta siitä tosiaan en tiedä, että todetaanko näin nykyään erityisherkkyyttäkin. Se on kuitenkin kohtuullisen uusi asia Suomessa, enkä ole minkään neuvola-asioiden kanssa ollut nyt tekemisissä, niin en tiedä puhutaanko siitä miten nykyisin.

Oli miten oli, niin monet aikuisista, jotka kertovat (mahdollisesta) erityisherkkyydestään, ovat itse asiaan perehtyneet ja itse sen itsessään todenneet tai kokeneet. Se arvio itsestä voi olla ihan oikea, mutta ei tietenkään välttämättä ole.

Mutta kiinnostaisi kysyä TSS:n mielipidettä hänen omakohtaisten kokemusten ja lukemansa kirjallisuuden perusteella, että tarvitaanko sellaista nimikettä ja nimeämistä ja tätä julkista asian käsittelyä, vai riittäisikö, että selvät aistiyliherkkyydet diagnosoitaisiin ja lisäksi puhuttaisiin enemmän herkkyydestä ylipäänsä? Siis herkkyydestä osana persoonallisuutta, siitä että siinä on todellisia eroja ja niin edelleen. Jos erityisherkkiä on kuitenkin noin viidennes ihmisestä (vai miten se oli), niin onko tarvetta erityiseksi julistamiselle? Vai olisiko parempi puhua asiasta noin yleensä, kaikkien herkkyyksistä ja vahvuuksista ja persoonallisuudesta..? Vai onko ryhmä kuitenkin niin väärinymmärretty, että on perusteltua nostaa heidät erikseen tarkasteltaviksi ja keskustelun aiheeksi, että ihmisten ymmärrys lisääntyisi?

En siis tiedä, ei mulla itselläni ole valmista vastausta, vaan mietin vain. Ja tietysti ihan kenen tahansa mielipiteet ja ajatukset kiinnostaa, ei pelkästään TSS:n!

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #34 : ke 24.05.2017, 23:06:05 »
Jotenkin hykerryttävän hauska ajatus likinäköisestä Normasta lukittuna saunaan, jossa on joukko epämääräisesti väräjäviä kummajaisia kuiskimassa tarinoita avaruuden muukalaisista. Humisevia kasvoja, jotka kanavoivat viestejä toisista ulottuvuuksista. Mikä trippisauna!

En yhtään ihmettelisi jos saavuttaisin OBE-tilan mikäli saunasta ei pääse ulos.

Tosin eilen minulta kysyttiin että harjoittelenko saunomisen Suomen mestaruutta varten, kun nökötin ylimmällä lauteella ja mittari näytti joku 137 astetta. Epäilen että näytti päin vittua. Eiköhän se siinä satasessa yleensä kiepu missä jonkin aikaa jaksan olla. Tai ehkä vähän päälle.

Kestän melko koviakin löylyjä, mutta vain hyvin vähän aikaa.
Voi hyvinkin olla, että pudottaisit minut alalauteelle, jos tommosia löylyjä otat.

Vähän vaikea kyllä uskoa että ihan noin hurjaa. Olin vuosia sitten kuullut että tuossa tietyssä saunassa on pirun kuumaa, ja siellä isommassa saunassa mittari näyttää yleensä kai 130 ja on sanottu että se on hyytynyt siihen. Tänään isommassa saunassa oli kuulema 105 ja pikkusaunassa jossa pitäisi olla haaleampaa oli tuo mittari sitten tuon 137. Taisivat ukot vaan viisastella tuosta Suomen mestaruudesta...

Kummassakin saunassa istun ajoittain ylimmällä lauteella, joskus keskimmäisellä. Alimmalla en koskaan. Viitsi missään ihmisten hikilammikossa kykkiä, yäk.
Tapa itsesi - luonto kiittää luonnonystävää.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #35 : ke 24.05.2017, 23:17:19 »
Well, itse en kyllä mitään erityismerkitystä näe siinä jos on Asperger tai erityisherkkä. Jälkimmäisiähän on pirun paljon ja varmaan assejakin (varsinkin Suomessa!), ja omalla kohdallani kun olen assiutta epäillyt, olen sisällyttänyt tähän myös isävainaan ja isävainaan äitivainaan, eli kyseessä olisi perinnöllinen jatkumo. Mitä erityismerkitystä minä muka saisin sen uskomisesta että olen samanlainen juopporetkun isäni kanssa? En niin mitään. En saa (kuten en myöskään haekaan) erityismerkitystä myöskään siitä että uskon reinkarnaatioon ja muutenkin olen hörhö. (Kuten oli isänikin ainakin jossakin vaiheessa.)

Mutta väkisinkin tulee mieleen että New Age -skenessä on paljon ihmisiä jotka pyrkivät kohti omaa henkilökohtaista erityismerkitystä. Minua kiinnostaa se että silloin kun ihminen ei teeskentele eikä huijaa, eli ihan oikeasti uskoo olevansa sitä tahi tätä tärkeää (Jumalan valittu profeetta tahi inkarnaatio yms.) että mikä siinä on se jippo. Miten ihminen voi uskoa moiseen? Esim. tämä Muhammed. Eikö sitä jätkää ikinä mietityttänyt esmes kusella ollessa että tässä se Allahin profeetta on kusella kuin pahainen koira. No ei. Tämä se on minusta jännää. Että joku voi ihan tuosta noin vaan nostaa itsensä kaiken muun ihmiskunnan yläpuolelle ja uskoa että asema tulee suoraan Jumalalta.

Josta olikin juttua jossain Englannin Henrik (Henry) VIII:tta koskeneessa tv-dokussa. Eli ukko katsoi että hänen kuninkuutensa on suoraan Jumalalta.
Tapa itsesi - luonto kiittää luonnonystävää.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #36 : to 25.05.2017, 08:23:30 »

Erityisherkkyyttä

Ja tietysti ihan kenen tahansa mielipiteet ja ajatukset kiinnostaa, ei pelkästään TSS:n!

Minulla on sellainen tutina että Safiiri saattaisi tietää asiasta jotain, mutta ymmärrän jos ei tähän soppaan halua sotkeutua.

Jos joku (!) rohkenee arvioida, että toinen liioittelee väittäessään olevansa erityisherkkä kyllä tällä arvioijalla täytyy olla jotain kompetenssia muutakin kuin oma erityinen kaiken osaaminen.

Chama

• Vieras
« Vastaus #37 : to 25.05.2017, 08:49:15 »
Mä luulen, että monet kokevat tämän itsemäärittelyn jonkinlaiseksi vallankäytöksi muita kohtaan.

No, jos näin on, niin sitten on kyllä lahjakkaasti sekoitettu vellit ja puurot! Koska kenelläkään muulla ei ole pääsyä minun päänsisäiseen maailmaani, se kuuluu ainoastaan minulle. Siihen ei ole kenelläkään nokan koputtamista. Ja toisinpäin: Vaikka minä kokisin olevani se kuuluisa helikopteri, ei kenelläkään toisella ole velvollisuutta kohdella minua helikopterina.

Poissa drontti

• Konkari
« Vastaus #38 : to 25.05.2017, 09:07:54 »
Mä luulen, että monet kokevat tämän itsemäärittelyn jonkinlaiseksi vallankäytöksi muita kohtaan.
..
Vaikka minä kokisin olevani se kuuluisa helikopteri, ei kenelläkään toisella ole velvollisuutta kohdella minua helikopterina.

Noh noh. Sittenhän muiden ei tarvitse kohdella näitä muunsukupuolisia ja väärään ruumiiseen syntyneitäkään sen mukaan mitä he omasta mielestään ovat.

Chama

• Vieras
« Vastaus #39 : to 25.05.2017, 09:15:38 »
..
Vaikka minä kokisin olevani se kuuluisa helikopteri, ei kenelläkään toisella ole velvollisuutta kohdella minua helikopterina.

Noh noh. Sittenhän muiden ei tarvitse kohdella näitä muunsukupuolisia ja väärään ruumiiseen syntyneitäkään sen mukaan mitä he omasta mielestään ovat.

Jep. Ei ole mitään velvollisuutta. Länsimaisen yksilökeskeisen kulttuuripiirin keskellä kasvaneelle rajan pitäisi olla aivan pläkkiselvä. Kokonaan eri keskustelu on sitten se, miten meistä itse kukin valitsee toisia ihmisiä kuunnella/kohdella.
« Viimeksi muokattu: to 25.05.2017, 09:17:43 kirjoittanut Chama »