Kirjoittaja Aihe: Muuttuuko ihminen (ja mihin suuntaan)?  (Luettu 830 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Muuttuuko ihminen (ja mihin suuntaan)?
« : to 06.04.2017, 11:30:40 »
Toisaalla funtsailin että nykypäivän 30+ olisivat fiksumpia kuin entispäivän 30+. En tiedä sitten olenko pätevä sanomaan mitään, jos katselmukseni kuitenkin perustuu siihen mitä sivusta kuulen tai millaisten ihmisten kanssa olen tekemisissä - enhän ehdi olemaan kaikkien kanssa kaiken aikaa kaikkialla. Enkä hitto vie haluakaan.

Mutta tämä täällä sanoo näin:

http://www.hs.fi/elama/art-2000005157187.html?share=6d7d84bd21eb078f789515ba1eb61436

Vuonna 1985 syntyneitä on helpompi deittailla kuin vuonna 1975 syntyneitä, kirjoittaa kolumnisti Kyösti Niemelä.

...

...kolmekymppisillä on modernimpi käsitys miehistä ja naisista. Se on nuoremmissa naisissa huomattavasti viehättävämpi asia kuin vaikka kaulan iho.

Tässä en nyt hae sitä että onko minkä tahansa sukupolven kolmikymppinen fiksumpaa väkeä kuin minkä tahansa sukupolven nelikymppinen tai vanhempi. Vaan haluan tutkiskella sitä että onkon tämänpäivän kolmikymppinen fiksumpi kuin kaikki vanhemmat polvet. Eli onko siis ihminen vuosikymmenten mittaan muuttunut? Tai muuttuuko ylipäätään sukupolvi sukupolvelta?

Se miksi haluan uskoa että uudemmat sukupolvet eivät kaikessa ole täsmälleen edellisten kaltaisia juontuu siitä että nyt kun meillä on esmes ollut rokkimusiikkia erinäisiä vuosikymmeniä, niin eihän se niin mene että jos on nuorena kuunnellut rokkia, niin vanhana alkaakin sitten vain vinguttamaan virsiä, humppaamaan ja olemaan muutenkin ikävä ihminen. Tietystikään ei pitäisi dissata jotain tiettyä musiikinlajia, ei joku hevimetalli ole sen parempi kuin iskelmätkään, sillä ei ole olemassa jotain absoluuttista arvoa joka on liitettävissä enemmän johonkin musiikinlajiin ja johonkin ei. Mutta jos nyt kumminkin (minun mielikseni) ajateltaisiin että rokkirätkytys on merkki tietynlaisesta asenteesta jota ihmisillä ei aiemmin ole ollut, eräänlaisesta "kapinasta", niin minkä takia ihminen joka olisi kasvanut modernissa maailmassa ja omannut erilaisia vapauksia ja rutoin mitoin sellaista itsetärkeyttä jota joltain aiemmilta polvilta ei välttämättä ole löytynyt koska Jeesus, nöyryys, synti ja muuta roskaa, yhtäkkiä vanhemmiten lähtisi taantumaan kohti nöyristelyä ja ylenmääräistä, invalidisoivaa vaatimattomuutta?

Tai varsinkaan kehittäisi jotain aivan vammaisia mielipiteitä kuin että naiset ja miehet eivät voi ymmärtää toisiaan, sukupuoliroolit ovat Mooseksen tauluihin hakattuja ja lässyn lää. Niistähän tällä foorumilla on väännetty, mutta uskoisin ettei yksikään vääntäjistä ole sieltä nuorimmasta päästä, eli olemme kalkkiksia.

Kyllähän sitä aina mielellään pessimisteilee ja horisee että mikään ei muutu auringon alla, kaikki yhtä paskaa aina vaan ja terot riehuvat turuilla ja toreilla. Mutta helvetti että sekin kaikki alkaa aina välillä kyllästyttää. Olisi välillä kiva kuulla jotain myönteistäkin. Ja myönteistä minun mielestäni olisi tietää että tämänpäivän nuoret aikuiset eivät olisi yhtä tolloja kuin aiemmat nuoret aikuiset.

(Nuoret ja nuoret, joidenkin mielestä 35-vuotias on jo keski-ikäinen. Omasta mielestäni ei. Omasta mielestäni 40-vuotias on varhaiskeski-ikäinen ja 50-vuotias keski-ikäinen.)

Tietty voi olla että sattumalta vastaanosuneen linkin mies vain selittelee itselleen parhain päin sitä että tykkää itse nuoremmasta lihasta. Kaikki pitää nykyään älyllistää...?  ;)
Wanking is a Many-Splendored Thing

ABBA

• Vieras
Vs: Muuttuuko ihminen (ja mihin suuntaan)?
« Vastaus #1 : to 06.04.2017, 12:11:10 »
"Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan..."

Tätä mietti Georg Otz jo aikoinaan. Hieno biisi.

https://www.youtube.com/watch?v=Tmy6G222LuI

socrates

• Vieras
« Vastaus #2 : to 06.04.2017, 12:12:23 »
Hyvä aihe. Itse kunkin vanhemman ihmisen tekee mieli täräyttää, ettei nykynuoret (aikuiset) mitään ymmärrä, mutta toki heillä on käytössään paitsi edellisten sukupolvien kokemukset, myös nykyajan valtava informaatiovirta.

Mitä nuorempi sukupolvi, sen aiemmin sosiaalistettu jo päiväkodissa ja sitten saatu enemmän oppia ratkaisukeinoista elämän pulmiin kuin aiemmat sukupolvet.

Eli jos deittailuista tms ihmissuhdekuvioista puhutaan, niin myöhemmältä sukupuolelta pitäisi sujua jouhevammin. Toisaalta ihmissuhdesotkuihin nivoutuu paljon myös ikiaikaista tietoa, joka pätee edelleen valtavasta ympäristön muuttumisesta huolimatta.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #3 : to 15.02.2018, 13:00:38 »
Oletteko itse muuttuneet vuosien saatossa ja miten? Tai onko nuoruuden tuttavissanne enää mitään tuttua kun kohtaatte vuosikymmenien jälkeen?

Olen havainnut, ettei itsessäni ole enää mitään samaa kuin vaikkapa 30 vuotta sitten. Kaikki on muuttunut: maku, mieltymykset, persoona, temperamentti, ulkonäkö, moraalikäsitykset, huumorintaju, oikeustaju, itsetunto,... oikeastaan koko luonne.

(Tuli tämä aihe mieleen kun katselin Outlanderia, jossa aviopari kohtasi 20 vuoden eron jälkeen ja heti alkoi taas synkata.)

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #4 : to 15.02.2018, 13:13:58 »
Minulla saattaa nykyisin olla huonompi itsetunto kuin milloinkaan aikaisemmin. Ja joka päivä vituttaa maailman asiat (omatkin asiat jonkin verran, muttei yhtä pahasti). Ei hamassa nuoruudessa eikä edes nuoremmassa aikuisuudessani ollut näin. Muuttunut maailma...Ja kun maailma muuttuu, niin itse siinä mukana.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #5 : to 15.02.2018, 13:24:12 »
Ja joka päivä vituttaa maailman asiat (omatkin asiat jonkin verran, muttei yhtä pahasti). Ei hamassa nuoruudessa eikä edes nuoremmassa aikuisuudessani ollut näin. Muuttunut maailma...Ja kun maailma muuttuu, niin itse siinä mukana.

Minulla oli pitkä yhtäjaksoinen vitutuksen kausi, joka alkoi samana aamuna kun täytin 30. Viime vuosien aikana se on oudosti hävinnyt. En tiedä miksi, sillä vitutuksen aiheita kyllä riittäisi. Ehkä elämänarvot ovat asettautuneet jotenkin uuteen järjestykseen?

Mutta suurin muuton omalla kohdallani on siinä, että olen onnistunut kasvattamaan itselleni jonkinlaiset tunteet. Nyt kun oikein ryhdyn muistelemaan, niin parikymppisenä olin täysi psykopaatti.

socrates

• Vieras
« Vastaus #6 : to 15.02.2018, 13:27:08 »
Tottakai kiinnostuksen kohteet osin muuttuvat, ei parikymppisenä miettinyt vaikka terveydenhoitopalvelujen sujuvuutta kuten nyt. Mutta ei temperamenttini ole muuttunut ja siksi osa silloisista kiinnostavista jutuista ehkä eri kontekstissa nappaa edelleen.

Mielipiteet muutamista asioista ovat kääntyneet päälaelleen yleensä negatiivisten, mutta joskus myös positiivisten kokemusten kautta. Silti niin minussa kuin muissakin vaikuttaisi olevan paljon muuttumatonta.

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #7 : to 15.02.2018, 13:31:48 »
Tottakai kiinnostuksen kohteet osin muuttuvat, ei parikymppisenä miettinyt vaikka terveydenhoitopalvelujen sujuvuutta kuten nyt. Mutta ei temperamenttini ole muuttunut ja siksi osa silloisista kiinnostavista jutuista ehkä eri kontekstissa nappaa edelleen.

Mielipiteet muutamista asioista ovat kääntyneet päälaelleen yleensä negatiivisten, mutta joskus myös positiivisten kokemusten kautta. Silti niin minussa kuin muissakin vaikuttaisi olevan paljon muuttumatonta.

Sulla asuinympäristö on pysynyt aika stabiilina koko elämäsi ajan, mikä on saattanut hidastaa myös omaa muuttumistasi.

Poissa drontti

• Konkari
« Vastaus #8 : to 15.02.2018, 13:32:59 »
Minulla saattaa nykyisin olla huonompi itsetunto kuin milloinkaan aikaisemmin. Ja joka päivä vituttaa maailman asiat (omatkin asiat jonkin verran, muttei yhtä pahasti). Ei hamassa nuoruudessa eikä edes nuoremmassa aikuisuudessani ollut näin. Muuttunut maailma...Ja kun maailma muuttuu, niin itse siinä mukana.

Minulla on edelleenkin hyvä itsetunto. Lisäksi suhtautumiseni maailman asioihin on eräällä tapaa myönteinen. Vaikka maailman tila on monella tapaa viheliäinen, se on mielestäni kuitenkin parempi kuin ihmiskunnan yleisen hölmöyden ja moraalittomuuden perusteella voisi odottaa.

Näillä näkemyksillä on hyvä elää.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #9 : to 15.02.2018, 13:41:46 »
Tempperamenttini ei varmaan ole muuttunut, mutta olen oppinut hallitsemaan ja käsittelemään sen aiheuttamia asioita paremmin. Mielipiteet ovat seilanneet ees taas ja niin varmaan tulevat tekemäänkin. Niiden en kyllä toisaalta katso juurikaan olevan "minua". Arvot taas eivät ole ainakaan radikaalisti muuttuneet.

Tunne-elämä on riippuvainen olosuhteista: huonompina aikoina sitä tuppaa turtumaan (turvakseen varmaan) ja kyynistymään. Parempina sitten taas ei.

T: Xante

Poissa Juuli

• Konkari
  • Hukkaskukka
« Vastaus #10 : to 15.02.2018, 13:51:23 »
Todellakaan en tämänikäisenä muutu. Nuorempana oli eri juttu. Säntäili milloin mihinkin. Yksi oli hyvä yhtenä , toinen toisena päivänä. Meni omia teitään, ei siinä toisia paljon kuunneltu. Vaatteiden ja muodin suhteen on tapahtunut käännös. En seuraa muotia enää että olisi saatava joka vuodenaikaan muotivaate tai kaksi. Itse asiassa tunnen viehtymystä 20-30 luvun vaatteisiin, etenkin kenkiin ja hattuihin.
Mieli  on kovasti rauhoittunut,,, enää en säntäillä. Maailma ei kaadu, niinkuin ennen tuppasi, vaikken ihan joka paikkaan  pääsisi.
https://www.youtube.com/watch?v=7DUnyXUaUDE
muistojeni ruusut anneli sari

socrates

• Vieras
« Vastaus #11 : to 15.02.2018, 14:12:42 »
Kun katson sisaruksiani, niin eihän ne ole miksikään muuttuneet. Suunnilleen samoja asioita puuhaavat kuin 30-40 vuotta sitten.

Muutenkin olen törmännyt harvoin jos koskaan mihinkään dramaattisiin muutoksiin tutuissa ihmisissä.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #12 : to 15.02.2018, 14:24:17 »
Tietysti digitalisoituminen on muuttanut paljon. Aloitin valokuvauksen keski-ikäisenä; ilman digiä olisi ollut liian kallista. Myös puutarhanhoito aktivoitui pitkän tauon jälkeen ja nyt paljon intensiivisempänä. Nämä molemmat asiat ovat rikastaneet niin sisäistä kuin ulkoistakin maailmaani merkittävästi. Voin todella sanoa niiden olevan minulle intohimo. Valokuvauksen ansiosta ajattelen toistenkin kuvaajien kuvia katsoessani aikaisempaa enemmän myös kuvaustapaa ja -tekniikkaa. Puutarhanhoidon ansiosta tunnistan paljon enemmän kasveja, sieniä ja ötököitä kuin aikaisemmin.
Minä tässä vain, anteeksi.