Kirjoittaja Aihe: Ärsyttäviä asioita (First World Problems)!  (Luettu 23593 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Vs: Ärsyttäviä asioita (First World Problems)!
« Vastaus #200 : ma 12.03.2018, 23:52:41 »
Areenassa julkaistavat radio-ohjelmat ovat podcasteja. Ei niille muuta määritelmää taida olla kuin, että ovat kuunneltavissa digitaalisella laitteella, kuten tietokoneella tms.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #201 : ti 13.03.2018, 04:42:57 »
Podcastit ovat tietysti käteviä, mutta vain jos tiedät etukäteen mitä haluat kuunnella, tai jos harhailet areenassa poimien sieltä-täältä sopivia paloja. Mutta joka tapauksessa podcastien kuunteleminen edellyttää valintojen tekemistä, mikä on jo itsessään rasite ja turhuus mikäli tarkoitus on vain kuunnella radiota. Se on vähän sama asia kuin nämä voikkileipäravintolat, jotka kulkevat nimellä Subway. Jos minulla on vain nälkä, ja haluan syödä lounasta, on täysin sietämätöntä turhuutta mennä Subway ravintolaan kuulusteltavaksi: haluatko sitä-tai-tätä, entä haluatko tuon-vai-tämän. Turpa kiinni! Haluan lounasta, olen nälkäinen. Sama näiden radio-ohjelmien kanssa. Jos haluan vain taustaääniä, leppoisaa jutustelua, kenties uutiset silloin tällöin, ehkä jopa jonkun suosikkiohjelmani jonka tiedän tulevan tiettynä ajankohtana - ja aivan erityisesti - jos haluan sen kaiken pomminvarmasti ilman teknisiä vaikeuksia, perinteinen radio on edelleenkin ylivoimainen. Annan mielelläni sen suuremman kuvan (millaisia ohjelmia mihin aikaan) jonkun ammattitaitoisen toimituksen tehtäväksi, ja keskityn itse johonkin muuhun (vrt. Subway vs. "lounas").

Minulle siis kysymys pelkistyy siihen, että haluanko itse tehdä yksityiskohtaisia valintoja, vai haluanko valita isomman, löyhemmän kokonaisuuden joka toimii. Minä en todellakaan ole kovin kiinnostunut tekemään jatkuvia valintoja, ottamaan kantaa, esittämään mielipiteitä. Haluanko uutisia vai haluanko arkistoa? Haluanko salaattikastiketta vai oliiviöljyä? Haluanko sitäsuntätä? Vittu, please.... Halutkoon joku muu mitä kikkeliskokkelista lystää, mutta en minä ainakaan jaksa sellaista. Siinäpä sitä First World Problemia kerrakseen.
« Viimeksi muokattu: ti 13.03.2018, 04:49:29 kirjoittanut Big Data Lenny »

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #202 : ti 13.03.2018, 04:58:24 »
Podcast nimenä juontaa ajalta, jolloin varsinainen digitaalisen sisällön striimaaminen ei ollut teknisesti kunnolla mahdollista. Silloin imuroitiin tiedostoja erillisille laitteile (kuten ipod, ja siis aluksi aivan erityisesti ipod - siitä koko nimi), ja kuunneltiin niitä laitteelta sitten kuten vaikkapa mp3-tiedostoa.

Nykyään esim. Areenassa on "play"-nappula, joka striimaa, eli lähettää tiedoston pienissä purskeissa, jota sitten soittolaite (esim. webselain) toistaa lähes-reaaliajassa, lähentyen perinteistä radiotekniikkaa. Edelleenkin Areenasta voi ladata sen saman tiedoston alkuperäisenä "podcastina" (jota Applen vehkeet osaavat käsitellä) tai sitten ihan vain mp3-tiedostona ("Lataa").

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #203 : ti 13.03.2018, 18:39:19 »
Haluanko uutisia vai haluanko arkistoa? Haluanko salaattikastiketta vai oliiviöljyä? Haluanko sitäsuntätä? Vittu, please.... Halutkoon joku muu mitä kikkeliskokkelista lystää, mutta en minä ainakaan jaksa sellaista. Siinäpä sitä First World Problemia kerrakseen.

;D
Voi Lenny, sä oot aika ihana ärtyneenä. I feel for you!

Ymmärrän tuon valintaongelman aika hyvin. Käyn mieluiten pienemmissä ruokakaupoissa, joissa ei ole jättimäinen valikoima eikä kummallisia nykyaikaisia tuotteita, joita "nuoriso" haluaa. Energiapatukoita, proteiini-kikkelistä ja proteiini-kokkelista, jauheita treenismoothieen jne. Radiota kuuntelen useimmin musiikin takia; asemia, joilla ei ole soittolistaa. Tai toimitettuja musiikkiohjelmia (joita voi tulla soittolista-asemiltakin). Haluan kuulla ammattilaisen valitsemaa musiikkia, uutta musiikkia tai vanhempia levyjä, jotka kuitenkin ovat minulle uusia. Radio rikastaa musiikkivalintojani ja pitää minut ajan tasalla. Yllätyksellisyys on mahtavaa kun kuulee jotain oikein hyvää!

Poissa Valdemar Ala-Tuuhonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #204 : ti 13.03.2018, 18:48:57 »

^^

Tästä tuli mieleen tarina takavuosien radion ostajasta ja pätevästä hifi-myyjästä, joka alkoi esitellä asiakkaalle huippuvirittimiä ja vahvistimiaan ja mitä kaikkea ihan uskomatonta niillä voi äänelle tehdä.

Ostaja totesi, että "oli ajatus kuunnella musiikkia - ei tehdä sitä".

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #205 : ti 13.03.2018, 18:53:59 »
Radiota kuuntelen useimmin musiikin takia; asemia, joilla ei ole soittolistaa.
Mitä!? Onko semmoisiakin?
YLEn tai joku radio kerto että heidän soittolistansa on peräti 80 kappaletta pitkä. (Voi helv..)

Missä kohu siellä punanenä persu.  
Missä punanenä persu siellä poliisi.

Poissa Topi

• Konkari
« Vastaus #206 : ti 13.03.2018, 18:58:12 »
Podcastit ovat tietysti käteviä, mutta vain jos tiedät etukäteen mitä haluat kuunnella, tai jos harhailet areenassa poimien sieltä-täältä sopivia paloja.

Valinnan ja etsimisen ikävyydestä olen samaa mieltä.

Podcasteja ajoittain kohtuullisen paljonkin kuuntelevana sanoisin kuitenkin, etteivät ne ole vain käteviä vaan formaatti on joillain keskeisillä tavoilla toisenlainen kuin mitä radiolähetys voi olla.

Aika usein homma toimii niin, että mieluisista podcasteista tilataan syöte laitteeseen tai laitteisiin, joilla niitä kuuntelee. Syötteistä voi sitten erikseen rakentaa soittolistoja, ja aika moni varmaan kuuntelee useimmiten suosikkiohjelmiensa uusimmat jaksot putkeen silloin kun sopivaa aikaa on. Siitä ei muodostu mitään koherenttia kokonaisuutta eikä se sovi taustaääneksi yhtä hyvin kuin radio.

Mutta siitä että kuuntelijat valitsevat podcastit ja jaksot ja tietävät mitä kuuntelevat myös seuraa joitakin asioita. Esimerkiksi sellainen podcast on minusta ajoittain jopa erittäin hyvä kuin Very Bad Wizards. Siinä filosofi ja psykologi jauhavat paskaa milloin mistäkin, leffoista, jostakin esseestä tai muuten vain. Vaikka radio-ohjelma voi olla tavallaan "löyhää" ja jutustelua, minun on vaikea kuvitella samantyyppistä ajettavan ulos jostain asemalta ihmisten vastaanottimiin, tai että se edes menestyisi sellaisella alustalla. 

Siinä on hyvää se, että vaikka jälki toki oikeasti on editoitua, kuulijalle välittyy sellainen tunne, että ystävykset puhuvat keskenään suuremmin välittämättä siitä, onko se paskaa tai jonkun mielestä hyväksyttävää tai hyvää.

En ole koskaan kuullut varsinaisesta podcastina tuotetusta ohjelmasta, jossa soitettaisiin musiikkia tai muutakaan jonkun vasiten tekemää taideteosta. Yleensä ne ovat vain puheohjelmia. Joskus samoja kuin radiossa, mutta halusin nyt vain tuoda ilmoille sen idean, että periaatteessa tekninen toteutus ja jakelutapa mahdollistavat sellaistakin, mikä radiossa ei ehkä niin hyvin toimi.
« Viimeksi muokattu: ti 13.03.2018, 19:00:18 kirjoittanut Topi »

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #207 : ti 13.03.2018, 19:08:13 »
Ei tosiaan tule soittolistattomia asemia mieleen muita kuin Radio Helsinki. Joka saattaa olla liian musadiggari-henkinen sellaiselle, joka ei siihen voi samaistua. Jokunen puheohjelmakin Radio Helsingillä on. Yleltä voi kuunnella toimitettuja musiikkiohjelmia. Ohjelmavirta-ohjelmia en voi kuunnella oikein mistään juuri soittolistojen takia. Joskus tulee kokeiltua randomisti ulkomaisia asemia.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #208 : ti 13.03.2018, 19:13:39 »
^Ainoa ei niin soittolista oli Radio Suomen yöradio mutta sitä en ole kuunnellut moneen vuoteen. Ja siihenkin taisivat lisätä soittolistan tai jotain.

Tänään kuuntelin YLE Puhetta hetken uutisen jälkeen kun alkoi kovin nuoret "hölöttäjät" puhua vaihtoseksi-jutusta. Tieteelliseen perustuva (ainakin näennäisesti) mutta aiheenvalinta?! Nyt kun on tiedossa YLE Puheen jästipäättäjien tavoite ja muistin aiemmat puheenaiheet (viini jne) niin alkoi ketuttaa. Aiheet keskittyy nuorten aikuisten oman navan ympärille. Missä yhteiskunta, politiikka jne.?

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #209 : ti 13.03.2018, 19:17:53 »

^^

Tästä tuli mieleen tarina takavuosien radion ostajasta ja pätevästä hifi-myyjästä, joka alkoi esitellä asiakkaalle huippuvirittimiä ja vahvistimiaan ja mitä kaikkea ihan uskomatonta niillä voi äänelle tehdä.

Ostaja totesi, että "oli ajatus kuunnella musiikkia - ei tehdä sitä".

VA.

Viimeksi kun ostin television, sanoin myyjälle, että haluan mieluiten valkoisen, jossa pieni ruutu. Myyjän naama venähti. Olin huonoin mahdollinen asiakas. Isot tv-ruudut olivat tulleet muotiin sekä kaikenlaiset hd-mahdollisuudet tai mitä niitä onkaan. Minua kiinnosti enemmän se, että tv-ruutu on suhteellisen huomaamaton. Hd-kanavia en ole juuri katsonut. Ei oikein kiinnosta. Mulla on rillit yleensä tuhnussa kumminkin. ;D Ostin kaupan pienimmän telkun, joka toimii myös tietokoneen näyttönä. Hyvä laite se on ollut.

Poissa Topi

• Konkari
« Vastaus #210 : ti 13.03.2018, 19:18:21 »
Mä taas olen ikävä kyllä melkeimpä lakannut kuuntelemasta radiota ja katsomasta televisiota, enkä pidä noita pelkästään hyvinä asioina. Olen vähän tähän luisunut :D

Mutta kuvittelin jotekin, että soittolista tarkoittaisi sitä, millä radiokanava täyttää musiikille varatut slotit ohjelmistossa, ja että sitten olisi erikseen ne ohjelmat, joissa joku soittaa yleisölle mitä haluaa. Ja että jälkimmäisessä tapauksessa ei tietenkään valita jostain pienestä rajatusta kappaleiden joukosta.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #211 : ti 13.03.2018, 19:23:56 »
Viimeksi kun ostin television, sanoin myyjälle, että haluan mieluiten valkoisen, jossa pieni ruutu. Myyjän naama venähti. Olin huonoin mahdollinen asiakas. Isot tv-ruudut olivat tulleet muotiin sekä kaikenlaiset hd-mahdollisuudet tai mitä niitä onkaan. Minua kiinnosti enemmän se, että tv-ruutu on suhteellisen huomaamaton. Hd-kanavia en ole juuri katsonut. Ei oikein kiinnosta. Mulla on rillit yleensä tuhnussa kumminkin. ;D Ostin kaupan pienimmän telkun, joka toimii myös tietokoneen näyttönä. Hyvä laite se on ollut.
Viime viikolla tavaratalossa kysyin 5-8 v telkkariin langattomia kuulokkeita.  Hiukkasen tyrmistyin, heillä kaikki bluetuuttia josta tuo tv ei ole kuullukkaan. Myyjä valitti itsekin tekniikan vauhtia. Tämä vaihtoehdottomuus suututtaa.
Kapitalismin piti merkitä moniarvoisuutta eikä "monoplugikulttuuria"!

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #212 : ti 13.03.2018, 19:28:55 »
Vanhempaa teknologiaa löytynee nettikaupoista. Itse käytän vielä MP3-soitinta ulkona liikkuessani. Se on järjestyksessään toinen "ämppärini". Jo ensimmäistä ostaessani laite alkoi olla hieman vanhentunut. Isoilla kansainvälisillä markkinoilla säilyvät pidempään nämä vanhanaikaiset tuotteet. Ämppärini taisi maksaa tuollaiset 20e, alle 30e joka tapauksessa.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #213 : ti 13.03.2018, 19:32:56 »

Mutta kuvittelin jotekin, että soittolista tarkoittaisi sitä, millä radiokanava täyttää musiikille varatut slotit ohjelmistossa, ja että sitten olisi erikseen ne ohjelmat, joissa joku soittaa yleisölle mitä haluaa. Ja että jälkimmäisessä tapauksessa ei tietenkään valita jostain pienestä rajatusta kappaleiden joukosta.

Sitä juuri tarkoitin, että soittolista-asemillakin on eri asia kuunnella ohjelmavirtaa eli jutustelua uutisten lomassa ja sitten toimitettuja ohjelmia. Näissä jälkimmäisissä ei olla soittolistan puristuksessa. Tai jos ollaan, niin sitten on todella huono asema.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #214 : ti 13.03.2018, 19:50:52 »
Viime viikolla tavaratalossa kysyin 5-8 v telkkariin langattomia kuulokkeita.  Hiukkasen tyrmistyin, heillä kaikki bluetuuttia josta tuo tv ei ole kuullukkaan. Myyjä valitti itsekin tekniikan vauhtia. Tämä vaihtoehdottomuus suututtaa.

Tavaratalot lienevät juuri pahimmin trendien armoilla. En haluaisi mainostaa, mutta Verkkokaupassa näyttäisi olevan muutakin kuin tuuttia. https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/8082d/Langattomat

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #215 : ti 13.03.2018, 20:35:01 »

Tavaratalot lienevät juuri pahimmin trendien armoilla. En haluaisi mainostaa, mutta Verkkokaupassa näyttäisi olevan muutakin kuin tuuttia. https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/8082d/Langattomat
Sain etsiä melko kauan ja kys vas palstalla vastasivat Sony kuulokkeiden tapauksessa että tarvii bluetooth jonkin blugin vaikka muualla siitä ei puhuttu.
  Vasta Senheiser RS120 II - langaton RF (89 e) näyttää olevan se mitä ajattelin. Ja se selvisi vasta kun vilkaisin itse löytämästäni Youtube-videosta (engl kiel). Ei ole helppoa nykyään ostaa ainakaan jos on se vanha nettiä ja enkkua ymmärtämätön ihminen jolle tätä ajattelin.  Tulee vakavaan harkintaan sitten jos nykyinen langallinen särkyy kiirehtivän jalan rikki vetämänä..
   Itse asiassa kuulokkeita ei koskaan pitäisi ostaa sokkona vaan ne pitää aina kokeilla itse, valita parhain. Tämä lienee vähän hankalaa nettikaupasta. Mutta tämä koskee Hifistelyä musan kanssa. Tavallisen tv-puheäänen kuuntelu (johon tuo) kohdalla ei laadulla niin väliä.

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #216 : ti 13.03.2018, 20:40:29 »

Sain etsiä melko kauan ja kys vas palstalla vastasivat Sony kuulokkeiden tapauksessa että tarvii bluetooth jonkin blugin vaikka muualla siitä ei puhuttu.
  Vasta Senheiser RS120 II - langaton RF (89 e) näyttää olevan se mitä ajattelin. Ja se selvisi vasta kun vilkaisin itse löytämästäni Youtube-videosta (engl kiel). Ei ole helppoa nykyään ostaa ainakaan jos on se vanha nettiä ja enkkua ymmärtämätön ihminen jolle tätä ajattelin.  Tulee vakavaan harkintaan sitten jos nykyinen langallinen särkyy kiirehtivän jalan rikki vetämänä..
   Itse asiassa kuulokkeita ei koskaan pitäisi ostaa sokkona vaan ne pitää aina kokeilla itse, valita parhain. Tämä lienee vähän hankalaa nettikaupasta. Mutta tämä koskee Hifistelyä musan kanssa. Tavallisen tv-puheäänen kuuntelu (johon tuo) kohdalla ei laadulla niin väliä.

Mitäs vittua sinäkin mikkihiiri hifistä tiedät?

Silloin ku sä maalasit pilttinä omaa paskaas sateenkaaren väreillä, ettei kukaan vaan luulis sua natsiks, niin minä kasasin ensimmäisiä high end laitteistoja.
Mongo mogo...

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sie valkolaane!
« Vastaus #217 : ti 13.03.2018, 20:45:46 »
Mitäs vittua sinäkin mikkihiiri hifistä tiedät?

Silloin ku sä maalasit pilttinä omaa paskaas sateenkaaren väreillä, ettei kukaan vaan luulis sua natsiks, niin minä kasasin ensimmäisiä high end laitteistoja.
Eihän sillä tässä ollut väliä kun tarkoitus oli välittää vain puhetta vanhalle jolle 3kHz menee jo yli hilseen.
Mutta kun nyt wikistelin high endiä niin skeptikon korvaani tuo "high end" särähti pahasti. Sillä humbuugilla vedätellään jotkut hölmöt maksamaan tuhansia kullitetuista kaapeleista. :D

Poissa Big Data Lenny

• Konkari
« Vastaus #218 : ke 14.03.2018, 09:15:24 »
Nyt en ole kuunnellut Yle Puhetta enää pariin päivään, ja olo on paljon rauhallisempi ja mieli virkeämpi. Eli ei siis kannata sopeutua hölmöilyyn, vaan hylätä se. Problem solved!

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #219 : ke 14.03.2018, 09:23:23 »
^ Soiko musiikki kuitenkin vielä taustalla vai oletko valinnut hiljaisuuden?