Kirjoittaja Aihe: Tuonpuoleisesta?  (Luettu 11446 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Vs: Tuonpuoleisesta?
« Vastaus #20 : to 26.01.2017, 14:30:44 »
Tuosta muusta tietämisestä voisin tietysti olla eri mieltä omien kokemusteni pohjalta, mutta se mikä itselle on tietämistä ei toisille sitä ole niin kauan kuin "tietäjä" ei voi todistaa mitään muille. Sana "usko" toisaalta tökkii ajoittain, joten olisi hyvä jos olisi olemassa jokin käsite tiedon ja uskon välillä. Subjektiivinen tieto ehkä jonkin verran käypä termi.

Tarkoitat varmaan omia tuntemuksia. Ihmisen ymmärrys, kyllä perustuu omistakin kokemuksista saatuihin oletuksiin.  Tieto taas edellyttää, ettei varsinaisesti tiedä, sillä tieto on aina entistä,, siis mielipide,.

Kuten myös toiveita, odotuksia onhan niitä varmaan jokaisella, silti nekin taitavat tarvita sen fyysisen toimintamekanismin,, ollakseen olemassa.

No, en varsinaisesti jotain niin lepsua kuin tuntemuksia, vaan näkyjä. Omalla kohdallani. Joita parikymppisenä jokusenkin kerran näin. Ne voi tietysti kuitata ihan miksi vain, vaikkapa hypnagogisiksi ilmiöiksi, etten viitsi niitä taas ties monettako kertaa alkaa sen kummemmin märehtimään. Mutta itselleni ne visiot ovat johtotähti jonka vuoksi en ole luopunut uskosta että tietoisuus ei sammu pysyvästi fyysisen kehon hajoamiseen.

Oman kokemukseni mukaan tietoisuuteni on ollut pienen hetken täysin sammuneena lievän aivotärähdyksen yhteydessä. Minusta on merkillistä, jos aivojen pieni lötsähdys sammuttaa tietoisuuden, mutta aivojen kokonaishajoaminen ei sitä tekisi. Eihän aineettoman sielun pitäisi oikeastaan olla moinaankaan tärähdyksistä, kemikaaleista tai muista fyysisistä ilmiöistä.

Itse kun olen tottunut siihen että joka kerta öisin on taju kankaalla aina kun ei satu näkemään unia, en oikein osaa ihmetellä sitä että on myös muunlaisia tajuttomuustiloja.  :P Niin, mutta pointtihan on tietysti siinä että aiheuttaako aivojen pysyvä vaurio tai kuolema sen ettei informaatiota pysty enää "kutsumaan takaisin", eli se on pysyvästi menetetty. Siitä asiasta voi olla montaa mieltä. Itse reinkarnaatio-opin kannattajana uskon että informaatiota voi palauttaa aiemmin käytettyjen aivojen tuhoutumista huolimatta. Jostain taivaista ja helveteistä en niin kauhean kiinnostunut ole, vaikka tietenkin "jossain" informaation/tietoisuuden täytyy sijaita silloinkin kun tietoisena ei olla, mikäli informaatio on palautettavissa. (Vieläpä omakohtaisesti niin että se on tosiaan kytköksissä omaan itseen mitä sitten ns. yliaistillisesti kokee/muistaa, eikä jotain ihan mitä tahansa tyyliin "Napoleonin elämäkerta lillui avaruudessa ja sieltä sen nappasin".)
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #21 : pe 27.01.2017, 10:15:53 »
Syvässä univaiheessa aivojen toiminta on melkein kokonaan poissa, ehkä vähäisi "aivoaaltoilua lukuunottamatta.

Sama ihminenhän on muuten "olemassa" ei vain tiedä olevansa.

Herätessä sitten toiminta käynnistyy ja aistien syötteet vauhdittavat sitä aktiivisuutta, joksi itsemme tunnemme.

Tuskin mitään itseä, siis on varsinaisesti ""erillisenä" olemassa.  Tietäjä, kokemus yksilössä tapahtuessaan on se minuus, ja jatketaan näin oletan, ja se oletus on ihan presiis, nyt. (Tässä hetkessä tapahtuvaa)  Ilman kuvittelua, toivoa tulevasta ja menettämisen pelosta vapaana, joka on sama asia.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #22 : pe 27.01.2017, 10:46:51 »
Tuohan onkin hyvä lauseke tuo tuollainen "on olemassa, ei vain tiedä olevansa". Käytänkin sitä ehkä jatkossa kun hahmotellaan niitä katkoksia tietoisuudessa joita siis on kaikenlaisia jotta kukaan meistä ei juttele mitään semmoisia että muistanpa kun muinoin olin jäkälänä kallionkupeessa - sikäli kuin tietoisuus käy kaikki eliömuodot läpi (kuten itse tykkään uskoa).

Jo reilu vuosikymmen kuulin jostain että kun hologrammikuvan esim. ruususta rikkoo, muodostuu läjä sirpaleita joista jokaisessa sirpaleessa näkyy kokonainen ruusu, vain pienempänä. Tämä oli minusta oiva vertauskuvaksi sille mihin mielelläni uskoisin eli että on olemassa vain "Yksi" jonka osasia ja toisaalta peilikuvia kaikki elävät oliot ovat. Nyt uudemman kerran tuota ajatellessa, sen valossa ettei olisi erillistä itseä, sanoisin että erillinen itse on illuusio, mutta ei kuitenkaan vain pelkkä harha. Jos jokainen elävä olio on yksikkö, yksi, pienempi kuvajainen Yhdestä, sen "sirpale", niin kuitenkin yhdessä on periaatteessa kaikki sama kuin Yhdessäkin, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Entä jos tämä MINÄ OLEN MINÄ -tunne onkin aidointa ja todellisinta mitä on, koska se on sama tunne kuin sillä käsittämättömällä mistä me kaikki olemme lähtöisin? Ei siinä olisi mitään egoistista, eikä rasittavaa ylimielisyyttä eikä omahyväisyyttä, koska se olisi puhdas, aito, neutraali tunne (voi sen tietysti kierouttaakin ja tehdä siitäkin pahaa, jos on hinku).

En nimittäin itse pysty millään kieltämään, ajatellessani edellisiksi elämiksi korvamarkkeeraamiani näkyjä, että se en olisi minä joka ne koki. Tietenkään se en ole tämä minä-minä tässä ja nyt, olenhan eri maassa, välillä eri sukupuolta, eri ihminen kaikenkaikkiaan, mutta kaikkein syvin ja ytimellisin sekä näky-kokemuksessani että nyky-kokemuksessani on yksi ja sama. En voi sitä muutoin kuvata kuin minä olen minä.

Periaatteessa tietysti minä olen kaikki muutkin ja muut ovat minä, sikäli kuin me kaikki olemme "vain" kuvajaisia Yhdestä.

Ei tämä nyt oikein tuonpuoleisuutta käsittele... Mutta tietysti optio siihenkin pysyy jos ajattelee että tietoisuus säilyy.

- JM

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #23 : pe 27.01.2017, 10:58:12 »

Entä jos tämä MINÄ OLEN MINÄ -tunne onkin aidointa ja todellisinta mitä on, koska se on sama tunne kuin sillä käsittämättömällä mistä me kaikki olemme lähtöisin? Ei siinä olisi mitään egoistista, eikä rasittavaa ylimielisyyttä eikä omahyväisyyttä, koska se olisi puhdas, aito, neutraali tunne (voi sen tietysti kierouttaakin ja tehdä siitäkin pahaa, jos on hinku).

Onhan se tunne, minä olen, ihan aito ja jokaisen ihmisen "lähtökohta.

Niin kysymys onkin, onko sitä tunnetta ilman aivojen luomaa ""iluusiomaailmaa".

Poissa Muisto Keijo Kullervo

• Konkari
  • Päivieni kertomaa
    • Kotisivuni
« Vastaus #24 : pe 27.01.2017, 11:45:38 »
Kuuntelin eräältä kanavalta, Radio Dei, tunnetun kirjailijan Jörn Donnerin haastattelua ja kun haastattelija kysyi mahdollisesta kuolemanjälkeisestä elämästä, vastasi Jörn kärjekkäästi seuraavasti:

"Eräs tunnettu filosofi väitti, että kuoleman jälkeen on pelkkää tyhjyyttä."
- Saattaahan niin ollakin, mutta sittenhän se nähdään.

Tyhjentävästi sanottu. Mitä niistä murehtimaan eläessä kun kuoleman, jokaisen henkilökohtaisen kuoleman, jälkeen asia selviää.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."

Usko, Toivo ja Rakkaus

Isä, Poika ja Pyhä Henki

Poissa Valtteri Ala-Knaapi-Pesonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #25 : pe 27.01.2017, 12:10:37 »

Tyhjentävästi sanottu. Mitä niistä murehtimaan eläessä kun kuoleman, jokaisen henkilökohtaisen kuoleman, jälkeen asia selviää.

Muisto Keijo Kullervo

Selviääkö?

Jos uskoo Jumaliin ja Tuonpuoleiseen, niin valittava ensin oikea Jumala ja sitten vielä oikea tapa uskoa ko. oikeaan Jumalaan.  Aikamoinen dilemma. Sanoi krokotiili.

SF.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #26 : pe 27.01.2017, 12:21:49 »

Muisto Keijo Kullervo

Kelle tai mille selviää?

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #27 : pe 27.01.2017, 17:29:07 »
Kuuntelin eräältä kanavalta, Radio Dei, tunnetun kirjailijan Jörn Donnerin haastattelua ja kun haastattelija kysyi mahdollisesta kuolemanjälkeisestä elämästä, vastasi Jörn kärjekkäästi seuraavasti:

Muisto Keijo Kullervo

- Hianoo, että joku osaa nähdä pelkkää tyhjyyttä.

Olisiko tuossa jopa myyntivaltteja meillä takkuavaan vientiin ?

Josko jotkut nuoret innovaattorit osaisivat laittaa tuon Digiin, laittaa osakeyhtiö pystyyn  ja myydä maailmalle kalliilla hinnalla, ostaisin heti osakkeita sieltä mielin määrin kaikilla rahoillani.

Niin varmaan Keijokin ostais, jopa pistäisi kesäasuntonsa pantiksi.

On se sellainen publikaani ja fariseus, että oksat pois ?
..........
Kuuntelen lähietäisyydellä ?.
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

• Konkari
« Vastaus #28 : pe 27.01.2017, 18:53:43 »

Muisto Keijo Kullervo

Niin varmaan Keijokin ostais, jopa pistäisi kesäasuntonsa pantiksi.

On se sellainen publikaani ja fariseus, että oksat pois ?
..........
Kuuntelen lähietäisyydellä ?.

Eppäilen, että on siirtymässä prespyteeriksi republikaaniksi...

SF.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #29 : pe 27.01.2017, 19:43:30 »
Jos haluaa nähdä kohtuuhyvän fantasiafilmin joka käsittelee tuonpuoleista, niin suosittelen Robin Williamsin tähdittämää leffaa What Dreams May Come. En tiedä kuinka helposti on saatavissa suomiteksteillä, oman kappaleeni ostin aikoinaan engl.kielisin tekstein. Mutta on tuon nimen joku kumminkin suomentanut:

http://www.leffatykki.com/elokuva/taivaan-tuolla-puolen

Siinä on taivasta ja helvettiä, kumpikin olotila lopultakin vain heijastus ihmisen oman mielensä tilasta. Voisin hyvinkin kallistua sille kannalle että "tuonpuoleinen" on juurikin sitä mitä ihminen odottaa sen olevan, tai mitä hän kokee ansaitsevansa sen olevan.

- JM

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #30 : la 28.01.2017, 14:46:38 »

Muisto Keijo Kullervo

- Hianoo, että joku osaa nähdä pelkkää tyhjyyttä.

Jos tuohon joku tosiaan kykenee, niin varmaan jörkka on oikea persoona siihen , ehkä hän sitten kertoo sen Mustana-valkoisella. 
Tai pyyttää kristiinaa kertomaan millaista on "mustassa aukossa.

Poissa TSS

• Konkari
« Vastaus #31 : la 28.01.2017, 16:20:57 »
Muistelen olevan tutkittua, että temperamenttipiirteeltään herkillä (temperamenttitutkimuksessa estyneisyys, reaktiivisuus ja nykyään erityisherkkyys) on enemmän mystisiä kokemuksia kuin muilla. Mitä tuloksesta pitäisi ajatella - jäänee jokaisen omaksi arvioksi.
« Viimeksi muokattu: la 28.01.2017, 16:54:02 kirjoittanut TSS »

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #32 : la 28.01.2017, 16:29:31 »
Jörkkä, siis Jörn Donner.

Han är den mest mystiska person, jag har träffat, säger någon.....

Siis vuosia, vuosia sitten tapasin tämän ruotsalais-suomalais-maailman matkustajan ja osaajan.

Ei hän mielestäni ollut sen kummempi, kuin kukaan toinen ihminen maapallolla ?

Kauheeta tommonen ylistäminen.

- Tavallisia ihmisiä ne SUURET JOHTAJATKIN on. Esim. Saddam Hussein kuoli jossakin roskiksessa, vaikka oli niin pirun rikas ja tärkeä henkilö olevinaan koko elämänsä aikana ?.
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #33 : su 29.01.2017, 09:55:08 »
Voihan sitä miettiä siltäkin kannalta, että onko elämää ilman aisteja mahdollista tietää ja ymmärtää.

Kun joku sanoo: sittenhän se nähdään, niin varmaan hän ei ymmärrä mitä tarkoittaa näkemisellä.

Itämaisissa perinteissä on kyllä pyritty siihen pelkään olemisen tunteeseen  ilman egon mukaantuloa.  Mutta haaveeksi lienee jäänyt itsekidutus ei johda mihinkään.

Buddha sen hyvin ymmärsi, itseään ei pakoon pääse, elämää ei voi kieltää.

Ihmisorganismin taas tullessa tiensä päähän, ei ole millä havaita mitään, olevaista, tai olematonta. Ajatus ja muistihan se nytkin on se millä asioita kuvataan.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #34 : su 29.01.2017, 10:28:47 »
Voihan sitä miettiä siltäkin kannalta, että onko elämää ilman aisteja mahdollista tietää ja ymmärtää.

Kun joku sanoo: sittenhän se nähdään, niin varmaan hän ei ymmärrä mitä tarkoittaa näkemisellä.

Itämaisissa perinteissä on kyllä pyritty siihen pelkään olemisen tunteeseen  ilman egon mukaantuloa.  Mutta haaveeksi lienee jäänyt itsekidutus ei johda mihinkään.

Buddha sen hyvin ymmärsi, itseään ei pakoon pääse, elämää ei voi kieltää.

Ihmisorganismin taas tullessa tiensä päähän, ei ole millä havaita mitään, olevaista, tai olematonta. Ajatus ja muistihan se nytkin on se millä asioita kuvataan.

Eipä nuo jotkut itämaisten perinteiden harjoittajat kauhean kiduttuneilta aina tunnu. Mutta erottelisinkin ego-tunteen ja syvän minä olen -tunteen, jossa jälkimmäisessä ei ole enää näitä jonninjoutavuuksia mukana, kuten nimi, ikä, sukupuoli, kansallisuus jne. En voi tästä tietenkään tietää, kun en ole jaksanut hampaat irvessä meditaatiota yrittää, mutta minusta vaan tuntuu (heh) siltä että minä olen -tunteessa jossa ego ei hirmuhallinnoi ihminen ei kokoajan jankuta itselleen minä-minä-minää, koska hänen ei tarvitse kertoa itselleen sitä mitä hän on, koska hän vain on.

Viimevuosina muistan esitetyn jossain näkemyksen että tietoisuus ei sijaitse aivoissa. Jolloinka ajatus ja muisti, aivojen tuotteet, tulisivat toisarvoisiksi. Ne olisivat vain välineitä egolle tiedostaa tietoisuutensa?

Voi ajatella että aivojen kehittyminen, kypsyminen ja olemassaoleminen aikaansaa "tietoisuuden kipinän", eli synnyttää tietoisuuden. Mutta voi myös ajatella että tietoisuus on olemassa riippumattomana "substanssina" tms. ja havaittuaan käyttökelpoiset aivot ryhtyy ilmentämään itseään niiden kautta. Vähän kuin että kun tietokone aukaistaan, niin sieltä näkee nettiä, vaikka se netti on olemassa myös ilman tuota kyseistä yksittäistä tietokonetta. Tai ehkä paremminkin niin että tuo pöpelikkö on kokoajan tuolla pihalla, mutta vasta kun katson ikkunasta ulos, todennan itselleni sen että siellähän se tönöttää.

- JM

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #35 : su 29.01.2017, 10:47:45 »

Tai ehkä paremminkin niin että tuo pöpelikkö on kokoajan tuolla pihalla, mutta vasta kun katson ikkunasta ulos, todennan itselleni sen että siellähän se tönöttää.

Noin, tuota olen esittänyt, tietoisuuden täytyy tapahtua ihmisessä, muuten sitä elämyksellisyyttä ei ole.

Voinhan kulkea kykyjeni mukaan ympäri maita , mantuja, metsiä ja aina se elämyksellissyys kulkee mukanani, olen tietoinen siitä mitä koen.
Ego siihen lisättynä, on noiden kokemuksien muistamista, sitä mitä ne ovat muistiin jättäneet ja siitä muodostunutta itsetunnetta,, mielikuvaa itsestä.
Eli tullaan tietoiseksi myös kokijasta, itsestä, ilman kokemusta ei ole kokijaakaan.

• Konkari
« Vastaus #36 : ma 30.01.2017, 11:06:12 »

Kuoleman jälkeisestä elämästä on monia erilaisia kertomuksia. Varsinkin henkilöiltä jotka ovat kokeneet hetkellisen kuoleman ja heränneet sen jälkeen takaisin maanpäälliseen elämään.

Jospa onkin niin, että kaikille ihmisille tapahtuu kuolemassa juuri niin kuin on uskonut.....
Jään odottamaan kommentointeja

Muisto Keijo Kullervo

Se ainakin on varmaa, että ko. palveluntarjoaja haluaa kommentit helvetin pitkällä palutelomakkeella. Siitä en ole varma kysytäänkö ihan kaikilta vai pelkästään pelastetuilta....

- Vastaanoton joustavuus ja ystävällisyys?
- Vastaavatko järjestelyt odotuksia ja lupauksia?
- Tilat ja varustelu yleensä?
- jne..

SF.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #37 : ma 30.01.2017, 17:10:52 »

Viimevuosina muistan esitetyn jossain näkemyksen että tietoisuus ei sijaitse aivoissa. Jolloinka ajatus ja muisti, aivojen tuotteet, tulisivat toisarvoisiksi. Ne olisivat vain välineitä egolle tiedostaa tietoisuutensa?

No palataan tuohon. Onhan monia aivottomia elämänmuotoja, joita silti voidaan pitää tietoisia, kuten vaikka meduusat jotka aistivat vain valoa ja suunnistautuvat sen mukaan.

Oikeastaan kaikki organismien solutkin ovat tietoisia toimiessaan sen ohjelman (DNA:N) mukaan mikä niihin on muodostunut.

Mutta ihmisen kuvaama tietoisuus, edellyttää ilmeisesti aivotoimintaa ja muistia, muutenhan ajattelua ei olisi. (ajattelu on muistin käyttöä)

Perusongelma, jos niin voidaan sanoa on aika ja paikka, ne eivät voi olla erillisiä, se mikä tapahtuu tarkoittaa sitä ajallista tapahtumien yhteenliittämistä mitallistamista.

Mitään ajatonta, joka olisi aineellista ei voi olla, koska aineellisuuteen kuulluu liike ja aika. (Syyn ja seurauksen vuorovaikutus)

• Konkari
« Vastaus #38 : ma 30.01.2017, 17:25:45 »

Viimevuosina muistan esitetyn jossain näkemyksen että tietoisuus ei sijaitse aivoissa. Jolloinka ajatus ja muisti,.....

.....Onhan monia aivottomia elämänmuotoja, joita silti voidaan pitää tietoisia, kuten vaikka meduusat jotka aistivat vain valoa ja suunnistautuvat sen mukaan.

Oikeastaan kaikki organismien solutkin ovat tietoisia....

Franciscus Assisilainen piti saarnojaan kedon linnuille ja metsän eläimille. Pitäisiköhän kristillisen lähetystyön repertuaaria laajentaa myös meriin ja järviin. Aloitetaan ahvenista....

Jään odottamaan mm. Keijon ja Rampsin vastauksia,
SF.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #39 : ma 30.01.2017, 20:55:01 »
Joskus pärjää vähemmilläkin aivoilla:

https://www.sott.net/article/321408-Civil-servant-missing-most-of-his-brain-still-conscious-Your-brain-is-not-your-mind

Korealainen kvanttifyysikko on funtsaillut että koska tietoisuutta ei saa kehitettyä tietokoneelle, niin eipä sitten aivotkaan ole tietoisuuden synnyttäjiä:

http://www.unknowncountry.com/news/quantum-physicist-consciousness-arises-outside-brain

It would appear that consciousness may be something that the brain accesses, but does not generate. (Suom. "Näyttäisi siltä että tietoisuus saattaa olla jotain mihin aivoilla on yhteys, mutta jota aivot eivät kehitä.")

- JM