Kirjoittaja Aihe: Vihapuhe - käytännön keissejä  (Luettu 35486 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa urogallus

• Konkari
Vs: Vihapuhe - käytännön keissejä
« Vastaus #1340 : to 12.04.2018, 07:07:50 »
Se, mitä voisimme tehdä, on ottaa oppia ruotsalaisista. Mitä he tekivät sinun mielestäsi tuossa tilanteessa oikein?

Suomalaisten kannattaisi ensin hyväksyä se mahdollisuus, että ruotsalaiset voivat tehdä joskus jotakin väärinkin. Edes teoriassa.

Jos tarkoitat tuolla tilanteella 60-70-lukujen maahanmuuttoa, niin vaikea sanoa. Tilanne oli niin erilainen kuin nyt.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #1341 : to 12.04.2018, 08:10:26 »
Kun nyt kovasti puhutaan suomalaisista (suomenkielisistä) Ruotsissa, suomenkielen asemasta ja suhtautumisesta suomenkieleen Ruotsissa, niin olisi ehkä hyvä muistaa, että Ruotsissa on kuitenkin myös suomenkielistä väestöä, joka ei ole sinne Suomesta muuttanut. Lisäksi siellä asuu meänkielisiä eli ns. tornionlaaksonsuomea puhuvia. Kielitieteellisesti meänkieltä (-kieliä) pidetään suomen murteina, vaikka Ruotsissa meänkielelle on annettu virallisen vähemmistökielen asema (kuten suomen kielellekin). Suomenkielisten asemansa ei ole ollut kovinkaan hyvä. Asiaa ei kuitenkaan voida heidän kohdallaan perustella näillä maahanmuuttajiin kohdistetuilla ehdotuksilla sopeutua tai palata ”takaisin”, koska he eivät ole koskaan tehneet päätöstä muuttaa Ruotsiin.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #1342 : to 12.04.2018, 11:20:55 »
Urogallus käyttää käsitettä "ns. varsinaiset maahanmuuttajat"

Käsite on tuota perua, mutta sen kuvaama ilmiö on vanhempi. Itse törmäsin siihen jo vuosituhannen vaihteen tienoilla, kun eräs ystäväni oli töissä Norjassa.

Joo, kyllä minä käsitin, mitä yritettiin sanoa, mutta kun tuollaista "ilmiötä" ei tietenkään ole kuin rasistien päässä. Kyllä kaikki ihmiset, jotka muuttavat kotimaastaan toiseen maahan, ovat maahanmuuttajia. Se, miten rasistit tahtovat heitä luokitella, on sitten asia erikseen ja rasistien oma asia.

T: Xante

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #1343 : to 12.04.2018, 11:25:06 »
Se, mitä voisimme tehdä, on ottaa oppia ruotsalaisista. Mitä he tekivät sinun mielestäsi tuossa tilanteessa oikein?

Suomalaisten kannattaisi ensin hyväksyä se mahdollisuus, että ruotsalaiset voivat tehdä joskus jotakin väärinkin. Edes teoriassa.

Jos tarkoitat tuolla tilanteella 60-70-lukujen maahanmuuttoa, niin vaikea sanoa. Tilanne oli niin erilainen kuin nyt.

Ei minulla ainakaan ole vaikeuksia hyväksyä, että ruotsalaiset tekevät väärinkin.

Mutta jos ihan vaikka kansantalouksia vertaillaan, niin olettaisin, että tässä asiassa joku oppi sieltä kannattaisi kuitenkin löytää.

T: Xante

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #1344 : to 12.04.2018, 11:32:31 »
Normalle:
 - Boyerin kirja Ja ihminen loi Jumalat on hyvä. Mutta eräälle kirjastovirkailijalle ei avautunut joten ei ehkä aukea kaikille (jos ei uskonnot kiinnosta?)?
 - Astrologia on sen verran ollut tiede tai "tiede" että parissa yliopistossa tai semmosessa siinä on jo väitelty
   tohtoriksi. (Tiede on kovin laaja yhteisö, jostain vuotaa lunta tupaankin sanon minä..;) )

Paikallinen suurimmista suurin kirjasto on ainakin männävuosikymmeninä osoittanut ajoittain täysmittaista junttiutta sikäli että luokasta 15 (huuhaa) on löytynyt vimmeinen läjä Saatana kutsuu minua -videoita, mutta ei mitään erityisen kiinnostavia kirjoja. Tosin tästä nyt on tosiaan aikaa ja ehkä siellä on jo toisenlainen väki töissä. Nimittäin se millaista kirjallisuutta on tarjolla on hyvin pitkälti kiinni siitä millaisia ihmisiä (naisia) siellä on duunissa. Osittain hörhöyteni taustalla omalla kohdallani on myös se että kotipaikkakuntani kirjastossa sattui, yhden virkailijan ansiosta kaiketi, olemaan erinomaisen kattava kokoelma kaikenlaista teosofofiaa, ufo-kirjaa ja dänikeniä...

Mutta uskontokriittiset(?) kirjat ovat tietysti täysin asia erikseen, ja luulisi junttiloistakin jokunen semmoinen löytyvän.

Muistaakseni Isaac Newtonkin pusasi astrologisia karttoja. Mutta ei meidän nyt enää tarvitse astrologiaa tieteenä pitää. Jos nyt ihmetyttää että minkä takia hörhönä en halua pönkittää astrologian asemaa, niin se on kaiketi ihan siitä kiinni että olen itse sen verran lääpälläni tieteeseen eli tunnen tieteellisyyttä kohtaan lukkarinrakkautta, etten halua ihan mahdottomasti vaatia että jotain epämääristä "henkisyyttä" pitää saada takaisinpäin/lisää.

Poissa drontti

• Konkari
« Vastaus #1345 : to 12.04.2018, 11:50:16 »
Urogallus käyttää käsitettä "ns. varsinaiset maahanmuuttajat"

Käsite on tuota perua, mutta sen kuvaama ilmiö on vanhempi. Itse törmäsin siihen jo vuosituhannen vaihteen tienoilla, kun eräs ystäväni oli töissä Norjassa.

Joo, kyllä minä käsitin, mitä yritettiin sanoa, mutta kun tuollaista "ilmiötä" ei tietenkään ole kuin rasistien päässä. Kyllä kaikki ihmiset, jotka muuttavat kotimaastaan toiseen maahan, ovat maahanmuuttajia. Se, miten rasistit tahtovat heitä luokitella, on sitten asia erikseen ja rasistien oma asia.

Kyllä muutkin kuin rasistit luokittelevat maahanmuuttajia eri ryhmiin. Jotkut ovat kotoutettavia, ja jotkut kotoutuvat omin neuvoin.

Poissa Topi

• Konkari
« Vastaus #1346 : to 12.04.2018, 12:14:18 »
Tässä nyt vain yksi PEW:in koostetutkimus, vuodelta 2013. Linkki on tutkimukseen .pdf-muodossa.

Sivulta 15 alkaen lähtee graafeina, prosentuaalisina osuuksina jne. sharian kannatuksesta, arvoista ja asenteista ja niin edelleen. Maltillista Islamia tarkasteluun, ihan kaikille.

Kiitos tästä! Aika hurjia lukuja kyllä. Katselen pikku hiljaa ja palaan varmaan aiheeseen jossain kohtaa.