Kirjoittaja Aihe: Seksuaalinen häirintä ja häiriköinti (nro 1)  (Luettu 26758 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Faustinen

• Konkari
Vs: Seksuaalinen häirintä ja häiriköinti (nro 1)
« Vastaus #20 : ke 18.10.2017, 10:06:06 »
Uskoisin että aikuinen jo kykenee jonkin verran oikeasti kuvittelemaan miltä toisesta tuntuu sellaisessa asiassa joka itselle ei merkitse mitään. Mutta minun on vähän vaikea uskoa että lapsi osaisi ajatella kauhean monimutkaisia asioita ja tuntisi myötätuntoa "kierrättämättä asiaa itsensä kautta". Tunnereaktioon sinänsä lapsi varmasti reagoisi. Eli jos vaikkapa lapsen äiti itkisi että en päässyt tentistä läpi, niin ei lapsi tietäisi mitä siihen liittyy että ei pääse tentistä läpi, mutta se että sen äiti itkee, se varmasti saa peilisolut aktivoitumaan. Kuulema pikkuvauvakin saattaa tarjota tuttiaan itkevälle aikuiselle.

Myötätunne reaktiona on mahdollista vain silloin, kun se todella kokee itsessään. Pelkkä jotain mieltä oleminen ei sinänsä ole myötätuntoa.

Äkillisissä tapauksissa voi kokea samanaikaisuutta katsellessa vaikka telkussa kotivideoita joissa kohelletaan.  Se reakointi näköaistin kautta tapahtuu automaattisesti aivojen vastaanottokyvyn puitteissa. Ne eivät heti erota mikä on erillistä ja se kokemus tulee fyysisenä  hätkähtämisenä.
Syvällisempi myötätuntoelämys toimii sitten luonteenomaisena ja se taitaa olla hieman erilainen jokaisella, tai paremminikin erilaiset asiat voivat saada sen aikaan.
Onhan ihmisiä jotka surevat joka asiaa ja niitä jotka lähinnä miettivät oman ympäristönsä ja siihen kuuluvia asioita. Myös ajatuksella saa aikaan tunnetiloja, jos päässä pyörivien ajatusten antaa vaikuttaa siihen.
Empaattisuuskin on kyllä tarttuvaa kuten vihakin ja tunnemyrskyjä koetaan vaikka jääkiekkokatsomoissa.

Ymmärrän, että jotkin lapsettomat henkilöt kuvittelevat, etteivät lapset osaisi ajatella kauhean monimutkaisia asioita eivätkä tuntea myötätuntoa kierrättämättä asiaa itsensä kautta. Tuollainen kuvitelma ei kylläkään pidä paikkaansa. Minulla on nelinkertaista omakohtaista kokemusta asiasta. Lasten kykyä empatiaan ja älylliseen ajatteluun ei pidä aliarvioida.

Eikös sinunkin tunteesi toimi sinussa? Miten luulet lapsien tunteiden toimivan, ellei heissä itsessään.?

Minulla taitaa olla lapsia enemmän kuin sinulla ja kyllä siihen tunteiden erilaiseen kirjoon on tutustuttu.

Faustilla iso pyörä heittää taas. Onko sinulla enemmän kuin viisi lasta? Minä en luule mitään pösilö. Kaikkien tunteet toimivat heissä itsessään oli kyseessä lapsi tai aikuinen.

Pinna näkyy palavan, miten tulet lastesi kanssa toimeen, kun olet noin tunteellinen ihan ite. Lapsimäärääsikin voit vielä lisätä, jos edelle aiot.

Poissa Norma B

• Öllölän örkki
  • Konkari
« Vastaus #21 : ke 18.10.2017, 10:41:03 »
UC Berkeley -yliopiston psykologian professori Dacher Keltner on tehnyt vuosia kokeita, joissa on tutkittu vallan pitkän aikavälin vaikutusta ihmisiin.

Kahden vuosikymmenen aikana tehdyissä tutkimuksissa Keltnerin tutkimuksissa on ilmennyt, että valtaa pitävät ihmiset käyttäytyvät usein niin ikään kuin he kärsisivät ”aivovaurioista”: He ovat impulsiivisempia, ottavat enemmän riskejä ja ennen kaikkea pystyvät näkemään asioita huonommin toisten ihmisten näkökulmasta.

The Atlantic kirjoittaa, että tutkimusten mukaan näyttää siltä, että nimenomaan tämä viimeinen ominaisuus on asia, joka usein heikkenee ihmisillä, joilla on pitkään valtaa.

McMaster Unicersityn tutkija Sukhvinder Obhi on puolestaan aivokuvauksissaan huomannut, että valta näyttää vahingoittavan aivoissa tapahtuvaa peilautumisprosessia, joka on yksi empatian kulmakivistä.

https://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/aiheuttaako-valta-ihmisessa-aivovaurion-merkit-ovat-selvat/

Sama ilmiö lienee kyseessä niin rotuerottelua ja rotusortoa toteuttavissa yhteiskunnissa ja yhteiskunnissa, joissa naisten asema on heikko. Sama ilmiö lienee kyseessä nyt pinnalla olevassa seksuaalisessa ahdistelussa ja yhteisöissä, joissa sen annetaan rehottaa. Jopa eläinten - tuotantoeläinten tai lemmikkien - raa’assa kohtelussa lienee aineksia samasta ilmiöstä.

Ja Suomessahan se menee ilmeisesti niin että ulkomaalaista seksuaalista ahdistelijaa kohtaan täytyy muistaa tuntea empatiaa, sympatiaa ja myötätuntoa, ettei olisi tuollainen rotusortaja. Kyllä naisena pitää aina muistaa niiata notkeasti joka miehelle joka on mahdollisimman kaukaa. Läheltä olevia voikin sitten vaikka sylkeä naamaan...

Tässä oikeastaan tulee mieleen että ehkä jotkut suomalaiset naiset eivät pidä suomalaisista miehistä sen vuoksi että tulee sellainen olo kuin omaan veljeensä sekaantuisi, jos yrittää tykästyä. On aivan liian samanlainen se mies kuin on nainen itsekin.

Poissa Norma B

• Öllölän örkki
  • Konkari
« Vastaus #22 : ke 18.10.2017, 10:46:35 »
Sama ilmiö lienee kyseessä nyt pinnalla olevassa seksuaalisessa ahdistelussa ja yhteisöissä, joissa sen annetaan rehottaa.

Seksuaalinen ahdistelu ilmiönä on jotakin paljon laajempaa. Nainenhan määrittelee ahdistelun ei-kiinnostavan henkilön tekemäksi aloitteeksi. Se mikä nuorelta komealta urokselta on sallittua toimintaa, jopa toivottavaa sellaista, on elähtäneeltä keski-ikäiseltä mieheltä ahdistelua. Homman tekee mielenkiintoiseksi myös se, että jokaisella itseään kunnioittavalla naisella tulee olla plakkarissa vähintään kaksi ahdistelukokemusta joilla leuhkia. Hyvä ahdistelukokemus on kuin Burberryn laukku. Sitä kannetaan ylpeydellä ja sitä esitellään ystävättärille.

Miehet kohtaavat aivan samalla tavalla lähentymisyrityksiä ei-niin-seksikkäiden naisten taholta, mutta ei niistä numeroa tehdä. Miehet tietävät että ne kuuluvat normaaliin elämään ja empatiaan kykenevät miehet eivät halua nolata vähemmän haluttavan näköistä lähentyjää.

Miehen harvemmin täytyy pelätä raiskatuksi tulemista naisen taholta. Muutama mies on minulle sanonut, ja vaikuttivat olevan aivan tosissaan, että eivät uskalla mennä uimahalliin koska suihkussa voi saippua pudota lattialle... (jne.) No, mistä noista vääräleuoista aina tietää. Mutta jos miesten oikeasti täytyy pelätä vain toisia miehiä, niin naisten kokemusten vähättely sillä että kyllä meille miehillekin sattuu kaikenlaista eikä me silti siitä ulista, niin... Ilmeisestikään miehenä ei voi tajuta millaista on olla nainen.

Ei kukaan nainen halua ahdistelukokemuksia, eikä niitä "tule olla". Todella vaikea ymmärtää tuollaista vähättelevää ja halveksuvaa asennetta. Mutta toisaalta minun molemmat eksäni, miehiäkin ollen, pelkäsivät kaikenlaista. Eka eksä kokoajan kaikkia ihmisiä, toka eksä sitä sun tätä ja jopa sitä että joku vaan tulee ja vie minut (kuten hänen aiempi naisensa oli "viety" - juovuspäissään horosteli muiden miesten kanssa). Ihan kuin minulla ei olisi ollut asiaan mitään sanomista. Miesten maailmassa siis miehet tekevät juttuja ja naiset ovat kaiketi vain jotain taikinaa jota muovaillaan  mielensä mukaan?

Ja mitä sitten jos naisiakin panettaa ja haluavat tiettyä käytöstä tietyiltä miehiltä, mutta eivät toisilta? Mikä siinä on niin huvittavaa ja ihmeellistä? Pitäisikö naisten jotenkin "johdonmukaisesti" kieltäytyä kaikesta kanssakäymisestä kaikkien miesten kanssa, koska naisten "kuuluu" pihdata ja miesten "kuuluu" hinkua raiskata kaikki mikä liikkuu?

Senhän takia minäkin olen katkera että ei löydy mieleisiä miehiä "ahdistelemaan", saatana.  :) (Tai jos löytyy niin vituiksi se menee kumminkin jotenkin.)

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #23 : ke 18.10.2017, 11:52:41 »
Sama ilmiö lienee kyseessä nyt pinnalla olevassa seksuaalisessa ahdistelussa ja yhteisöissä, joissa sen annetaan rehottaa.

Seksuaalinen ahdistelu ilmiönä on jotakin paljon laajempaa. Nainenhan määrittelee ahdistelun ei-kiinnostavan henkilön tekemäksi aloitteeksi. Se mikä nuorelta komealta urokselta on sallittua toimintaa, jopa toivottavaa sellaista, on elähtäneeltä keski-ikäiseltä mieheltä ahdistelua. Homman tekee mielenkiintoiseksi myös se, että jokaisella itseään kunnioittavalla naisella tulee olla plakkarissa vähintään kaksi ahdistelukokemusta joilla leuhkia. Hyvä ahdistelukokemus on kuin Burberryn laukku. Sitä kannetaan ylpeydellä ja sitä esitellään ystävättärille.

Miehet kohtaavat aivan samalla tavalla lähentymisyrityksiä ei-niin-seksikkäiden naisten taholta, mutta ei niistä numeroa tehdä. Miehet tietävät että ne kuuluvat normaaliin elämään ja empatiaan kykenevät miehet eivät halua nolata vähemmän haluttavan näköistä lähentyjää.

Paskanmarjat. Puhut kukkua. Jumankekka nää jutut ei todellakaan ole mitään aitoja yrityksiä ottaa tositarkoituksella kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen. Sillä ei miehet kai sunkaan mielestä ole NIIN tyhmiä, että luulevat oivan konstin ryhtyä hankkimaan tyttöystäviä, olevan ihan ensitöikseen tunkea kättä edellään ratikkaan nousevan naisen haaroväliin, tehdä runkkausliikkeitä julkisessa liikennevälineessä ohi kulkevalle naiselle, vetää esiin elimensä kunnon stondiksessa. Aloititkos itse parisuhteesi tällaisella tavalla? Ihanko tosissasi esität, että ne itsensäpaljastajat Kumpulan maauimalan lähimetsässä yritti vain ottaa kontaktia potentiaalisen tyttöystävään, kun paljastelivat itseään liikkatunnilleen kulkeville koululaisille? Että mä en vain ymmärtänyt oikein sen hyypiön tarkoitusta, joka ratikkaan noustessani tunki kätensä mun jalkoväliin? Että se nyt vain ajatteli, että mä ehkä voisin kiinnostua ryhtymään suhteeseen ja ajatteli tällaisen kouraisun olevan oiva tapa tehdä tuttavuutta?

Luitko tämän päivän Hesarista niitä kuvauksia näistä ahdistelutapauksista? Ovatko ne sinusta juuri sellaisia aivan tavanomaisia ja hyvin aikein tapahtuneita yrityksiä ottaa kontaktia naisiin? Jos nuo toimintatavat sinusta muistuttavat omaa käyttäytymistäsi tilanteessa, jossa yrität flirttailla naisten kanssa, niin sulla todellakin on syytä itsetutkiskeluun.

Poissa socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #24 : ke 18.10.2017, 12:02:16 »
Onko esimerkiksi omien yhteystietojen tarjoaminen tai treffien ehdottaminen seksuaalista ahdistelua? Noitakin otetaan esiin aihetta käsittelevissä jutuissa.

Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa Norma B

• Öllölän örkki
  • Konkari
« Vastaus #25 : ke 18.10.2017, 12:04:46 »
Jos sinulla Safiiri on tällaisia kokemuksia, niin miksi sitten soimaat minua pelkojeni takia?

Käytännön elämässä tosin pelkoni eivät välttämättä näy... En muutenkaan liikkuisi kauhean myöhällä, koska haluan nähdä maisemia enkä pimeyttä. Ja yleensä myöhällä on jo pirun kylmäkin. Uimassa olen käynyt lempipaikoissani oli siellä ketä hyvänsä. Bussissa en välitä kuka viereeni istuu, kunhan ei haise.

Mutta se ärsyttää että ikinä ei voi olla varma mistään eikä kestään.

Poissa Norma B

• Öllölän örkki
  • Konkari
« Vastaus #26 : ke 18.10.2017, 12:07:02 »
Onko esimerkiksi omien yhteystietojen tarjoaminen tai treffien ehdottaminen seksuaalista ahdistelua? Noitakin otetaan esiin aihetta käsittelevissä jutuissa.

Ei minun mielestäni. Mutta jos sanoo tyypille ei kiitos ja hän jää inttämään asiasta ja kyseenalaistaa naisen päätöksen, niin sitten se sitä lähenee.

Keskeistä on että vetää ruksit yli naisen oikeudelle valita itse seuransa ja/tai kanssakäymisen intiimiystason.

Tämä siis oikeassa yhteydenpidossa. Joku kadulla huutelu randomeille eri juttu.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #27 : ke 18.10.2017, 12:16:34 »
Jos sinulla Safiiri on tällaisia kokemuksia, niin miksi sitten soimaat minua pelkojeni takia?

Käytännön elämässä tosin pelkoni eivät välttämättä näy... En muutenkaan liikkuisi kauhean myöhällä, koska haluan nähdä maisemia enkä pimeyttä. Ja yleensä myöhällä on jo pirun kylmäkin. Uimassa olen käynyt lempipaikoissani oli siellä ketä hyvänsä. Bussissa en välitä kuka viereeni istuu, kunhan ei haise.

Ikinä ei voi olla varma mistään tai kenestäkään. Ei lopulta edes itsestään. Sellaista elämä on. Eikä mun tarkoitus ole soimata, mutta kun usein sä kirjoitat ihan kuin sun kokemukset olis vain ja ainoastaan olemassa. Ettei vaikkapa niillä sun niin kovasti kammoamillasi turvapaikanhakijoillakin olisi samaan tapaan ikäviä ja jopa traumatisoivia kokemuksia, joiden takia vaikkapa sun kirjoituksesi näyttäytyvät heille varsin pelottavilta. Toisaalta pelottavat kokemukset eivät oikeuta kaatamaan lokaa sellaisten niskaan, joilla ei ole niissä osaa eikä arpaa. On vissi ero sillä, että on varovainen, ja sillä, että levittää pelkoa ja epäluuloa. Sulla on taipumusta tuohon jälkimmäiseen, vaikka itse monasti kiusaannut aivan vastaavanlaisesta käyttäytymisestä, kun sen tekee joku muu.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #28 : ke 18.10.2017, 12:19:31 »

Ei tavallisesti, mutta on, jos vaikkapa pomo, opettaja tms. Tekee näin alaiselleen, oppilaalleen. Tai vaikkapa taksinkuljettaja asiakkaalleen tai asiakas baarimikolle. Tai vaikka joku huutelee yleisöstä esiintyjälle, että ”mee mun kanssa naimisiin”. Tietenkään kaikki tällaiset tilanteet eivät ole kohteelle aina äärimmäisen ahdistavia, mutta hyvin turhia ne ovat aina silloin, kun ehdottelijalla ei ole oikeastaan minkään valtakunnan aikomustakaan olla tosissaan. Tai ollessaan tosissaankaan ei lopeta saatuaan kieltävän vastauksen. Ahdistelua ovat myös kaikki sellaiset ehdottelut, joissa suhde olisi lain vastaista hyväksikäyttöä.

On myös hyvin tavallista, että aina kun tästä keskustellaan, löytyy tämä miesten porukka, jotka ovat olevinaan hoomoilasena siitä, missä ne rajat oikein kulkee ja onko kaikki vastakkaisen sukupuolen suuntaan kontaktin hakeminen nyt sitten kiellettyä. Reaktio on täsmälleen samanlainen kuin koulukiusaajilla ja muilla - tää oli vain leikkiä, eihän me mitään pahaa tarkoitettu ja eksä nyt huumoria ymmärrä. Kyllä on heikkot sosiaaliset taidot, jos luulee, että ohikulkijoille huutelu tai runkkauseleiden tekeminen ovat vain viattomia yrityksiä löytää tyttöystävä. Aika hyvä rajan tunnistamisen kriteeri on esim. voisitko tehdä tämän äitisi silmien edessä tai näinkö toivoisit tulevan tyttäresi miehen ottavan ensikontaktin.
« Viimeksi muokattu: ke 18.10.2017, 12:29:38 kirjoittanut Safiiri »

Poissa Norma B

• Öllölän örkki
  • Konkari
« Vastaus #29 : ke 18.10.2017, 12:30:02 »

Ikinä ei voi olla varma mistään tai kenestäkään. Ei lopulta edes itsestään. Sellaista elämä on. Eikä mun tarkoitus ole soimata, mutta kun usein sä kirjoitat ihan kuin sun kokemukset olis vain ja ainoastaan olemassa. Ettei vaikkapa niillä sun niin kovasti kammoamillasi turvapaikanhakijoillakin olisi samaan tapaan ikäviä ja jopa traumatisoivia kokemuksia, joiden takia vaikkapa sun kirjoituksesi näyttäytyvät heille varsin pelottavilta. Toisaalta pelottavat kokemukset eivät oikeuta kaatamaan lokaa sellaisten niskaan, joilla ei ole niissä osaa eikä arpaa. On vissi ero sillä, että on varovainen, ja sillä, että levittää pelkoa ja epäluuloa. Sulla on taipumusta tuohon jälkimmäiseen, vaikka itse monasti kiusaannut aivan vastaavanlaisesta käyttäytymisestä, kun sen tekee joku muu.

"Vain ja ainoastaan" - juuri tämä tyypillinen suomalainen Kollaa kestää -asenne että oleppas sinä tytteli ulisematta kun on tässä muilla ollut vaikeampaakin. Ne jotka eivät siedä että joku kertoo itsestään tekevät itse valinnan olla kertomatta omia vastaavia kokemuksiaan. Ja sitten he yrittävät päättää muidenkin puolesta että nämäkään eivät saisi puhua. Omertan laki. Kärsitään kaikki hiljaa niin tulee kärsimyksen kunniakruunu.

Tottakai kokemuksillani on merkitystä vain minulle. Mutta jonkunhan sitä ääntä on pidettävä kun löytyy tyyppejä joista ahdistelu tai koulukiusaaminen on ihan mitätön juttu.

Itse en valitettavasti osaa kauheasti tuntea myötätuntoa selkaista joukkoa kohtaan jossa on sotarikollisia, terroristeja ja onnenonkijoita. Tällaiset eivät tule ikinä oppimaan suomea niin hyvin että tulisivat tälle foorumille laskemaan raivosta alleen kun joku kanttura kehtaa olla olematta heihin lääpällään.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #30 : ke 18.10.2017, 12:37:52 »

Luulen että Brutto osuu aika oikeaan, vaikka nykyisessä kulttuuri-ilmastossamme en menisi sanomaan sitä ääneen omalla nimelläni. Mitä se kertoo nykyisestä kulttuuri-ilmastostamme on toinen juttu. Seksuaalisuus vaikuttaisi muutenkin olevan alue, jolla vastenmieli ja himo risteävät poikkeuksellisen läheltä toisiaan. Ainakin viime päiviltä lukemieni facebook-kommenttien perusteella ahdisteluksi on kelpuutettava liian suorasukaiset kommentit hyvästä perseestä väärässä kontekstissa. Kuitenkaan se ei nähtävästi edellytä aina naisen nurkkaan ajamista vallankäytöllisesti, ellei jokaista sanallista ilmausta ole ymmärrettävä vallankäytöksi (tiedän toki eräitä feministisiä oppisisältöjä, jotka opettavat tulkitsemaan tarvittaessa pesukoneen käyttöopastakin siten).

Ahdistelukokemukset keskittyvät nuorille naaraille, joilla aivan ilmeisesti on seksuaalista vetovoimaa. He joutuvat työntämään halukkaita uroksia pois luotaan. Narttukoirani joutuu tekemään tasan samoin: sen taakkana on joutua työntämään kikkeli pystyssä selkäänsä yrittäviä uroksia luotaan. Koirien suhteen sentään tunnustetaan vastaavasti urosten taakka kuolata kikkeli pystyssä narttujen perään. Jotkut ihmiset pitävät armollisempana kastroida urokset kuin nähdä niiden kärsivän mahdottomien halujensa noitumina. Ihmisten maailmassa ilmiö nähdään syyllisyyspelinä, jossa parhaiten seksuaaliset viettinsä piilottavat nähdään 'kunnon ihmisinä'. Kyse on seksuaalisuuteen liittyvän lian ja himon välisestä ristivedosta.

Kuten koirien keskuudessa, myös ihmisten moraalinen olettama on naaraiden viimekätinen päätösvalta selkäänsä yrittävästä kikkelistä. Tätä sääntöä rikkova uros on nähtävä seksuaalisena hylkiönä, mitä se lajityypillisessä spektrissään onkin. Koska urosten kastroiminen laajamittaisesti on ihmisten maailmassa vaikeampi toteuttaa, on päädytty eräänlaiseen kulttuuriseen kastraatioon yhteiskunnallisen naisrauhan turvaamiseksi. Yhtäällä se toteutuu paremmin kuin toisaalla.
« Viimeksi muokattu: ke 18.10.2017, 12:52:29 kirjoittanut Laika »
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #31 : ke 18.10.2017, 12:40:03 »

"Vain ja ainoastaan" - juuri tämä tyypillinen suomalainen Kollaa kestää -asenne että oleppas sinä tytteli ulisematta kun on tässä muilla ollut vaikeampaakin. Ne jotka eivät siedä että joku kertoo itsestään tekevät itse valinnan olla kertomatta omia vastaavia kokemuksiaan. Ja sitten he yrittävät päättää muidenkin puolesta että nämäkään eivät saisi puhua. Omertan laki. Kärsitään kaikki hiljaa niin tulee kärsimyksen kunniakruunu.

Tottakai kokemuksillani on merkitystä vain minulle. Mutta jonkunhan sitä ääntä on pidettävä kun löytyy tyyppejä joista ahdistelu tai koulukiusaaminen on ihan mitätön juttu.

Itse en valitettavasti osaa kauheasti tuntea myötätuntoa selkaista joukkoa kohtaan jossa on sotarikollisia, terroristeja ja onnenonkijoita. Tällaiset eivät tule ikinä oppimaan suomea niin hyvin että tulisivat tälle foorumille laskemaan raivosta alleen kun joku kanttura kehtaa olla olematta heihin lääpällään.

En mä sua puhumasta kiellä. En edes toivo, että jollain tapaa olisit sinua huonosti kohdelleita kohtaan ymmärtäväinen. Ei myöskään muiden huonosti kohtelusta tarvitse olla hiljaa ja sen tuomitseminen ja esiin tuominen on ihan ok. Mutta kokonaisen väestöryhmän tuomitseminen joidenkin yksilöiden teoista ei ole mitään muuta kuin just samanlaista toimintaa kuin toisten kiusaaminen. Kyllä ne koulukiusaajatkin selittelee toimintaansa sillä, että nuo tyypit jollain tapaa ansaitsi kohtelunsa. Että niitä piti vähän ”opettaa”. Etkä voi puolustautua silläkään, ettei turvapaikanhakijat näitä sun juttuja lue. Sä olet yhtenä joukossa luomassa ilmapiiriä, joka vahvistaa yleistä näkemystä siitä, että turvapaikanhakijoita - ja kaikkia sellaiselta vähääkään näyttäviä - sopii hieman potkia ja hyljeksiä. Tällainen valuu lopulta aina myös toiminnaksi, jos ensin hyväksytään ”leikkimielinen” tai ”ronskisanainen” jutustelu. Ihan kuten naisista halventavia puhuminen tekee tilaa seksuaaliselle ahdostelulle ja lopulta raiskaamiselle ja pahoinpitelylle.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #32 : ke 18.10.2017, 12:42:34 »

Luulen että Brutto osuu aika oikeaan, vaikka nykyisessä kulttuuri-ilmastossamme en menisi sanomaan sitä ääneen omalla nimelläni. Mitä se kertoo nykyisestä kulttuuri-ilmastostamme on toinen juttu. Seksuaalisuus vaikuttaisi muutenkin olevan alue, jolla vastenmieli ja himo risteävät poikkeuksellisen läheltä toisiaan. Ainakin viime päiviltä lukemieni facebook-kommenttien perusteella ahdisteluksi on kelpuutettava liian suorasukaiset kommentit hyvästä perseestä väärässä kontekstissa. Kuitenkaan se ei nähtävästi edellytä aina naisen nurkkaan ajamista vallankäytöllisesti, ellei jokaista sanallista ilmausta ole ymmärrettävä vallankäytöksi (tiedän toki eräitä feministisiä oppisisältöjä, jotka opettavat tulkitsemaan tarvittaessa pesukoneen käyttöopastakin siten).

Ahdistelukokemukset keskittyvät nuorille naaraille, joilla aivan ilmeisesti on seksuaalista vetovoimaa. He joutuvat työntämään halukkaita uroksia pois luotaan. Narttukoirani joutuu tekemään tasan samoin: sen taakkana on joutua työntämään kikkeli pystyssä selkäänsä yrittäviä uroksia luotaan. Koirien suhteen sentään tunnustetaan vastaavasti urosten taakka kuolata kikkeli pystyssä narttujen perään. Jotkut ihmiset pitävät armollisempana kastroida urokset kuin nähdä niiden kärsivän mahdottomien halujensa noitumina. Ihmisten maailmassa ilmiö nähdään syyllisyyspelinä, jossa parhaiten seksuaaliset viettinsä piilottavat nähdään 'kunnon ihmisinä'. Kyse on seksuaalisuuteen liittyvän lian ja himon välisestä ristivedosta.

Eikä ole. Kukkua. Suurimmassa osassa tapauksia kyse on silkasta vallankäytöstä. Ahdistelijalla ei ole mitään aikomusta hakea kohteensa kanssa parisuhdetta. Ei usein edes seksisuhdetta.

Poissa socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #33 : ke 18.10.2017, 12:42:51 »

Ei tavallisesti, mutta on, jos vaikkapa pomo, opettaja tms. Tekee näin alaiselleen, oppilaalleen. Tai vaikkapa taksinkuljettaja asiakkaalleen tai asiakas baarimikolle. Tai vaikka joku huutelee yleisöstä esiintyjälle, että ”mee mun kanssa naimisiin”. Tietenkään kaikki tällaiset tilanteet eivät ole kohteelle aina äärimmäisen ahdistavia, mutta hyvin turhia ne ovat aina silloin, kun ehdottelijalla ei ole oikeastaan minkään valtakunnan aikomustakaan olla tosissaan. Tai ollessaan tosissaankaan ei lopeta saatuaan kieltävän vastauksen. Ahdistelua ovat myös kaikki sellaiset ehdottelut, joissa suhde olisi lain vastaista hyväksikäyttöä.

On myös hyvin tavallista, että aina kun tästä keskustellaan, löytyy tämä miesten porukka, jotka ovat olevinaan hoomoilasena siitä, missä ne rajat oikein kulkee ja onko kaikki vastakkaisen sukupuolen suuntaan kontaktin hakeminen nyt sitten kiellettyä. Reaktio on täsmälleen samanlainen kuin koulukiusaajilla ja muilla - tää oli vain leikkiä, eihän me mitään pahaa tarkoitettu ja eksä nyt huumoria ymmärrä. Kyllä on heikkot sosiaaliset taidot, jos luulee, että ohikulkijoille huutelu tai runkkauseleiden tekeminen ovat vain viattomia yrityksiä löytää tyttöystävä. Aika hyvä rajan tunnistamisen kriteeri on esim. voisitko tehdä tämän äitisi silmien edessä tai näinkö toivoisit tulevan tyttäresi miehen ottavan ensikontaktin.

Asiassa on sekin puoli, että ahdistelua joskus kokeneet naiset saattavat herkistyä sille niin, että tulkitsevat normaalit tutustumisyritykset tai jopa ihan neutraalin kanssakäymisen ahdisteluksi. Tällaisia tapauksia näkee esim deittipalstoilla ja siitä seuraa helposti kierre, missä nainen reagoi kaikkeen kontaktinhakuun heti aggressiivisesti, jolloin vastapuoli, jolla ei ole enää mitään menetettävää ja on loukkaantunut, heittää törkyä takaisin. Lopulta tällaisen naisen ympärillä hyörii enää härskejä tyyppejä, kun kaikki asialliset on nöyryytetty.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #34 : ke 18.10.2017, 13:03:50 »
Eikä ole. Kukkua. Suurimmassa osassa tapauksia kyse on silkasta vallankäytöstä. Ahdistelijalla ei ole mitään aikomusta hakea kohteensa kanssa parisuhdetta. Ei usein edes seksisuhdetta.

En minä missään puhunut yrityksestä perustaa parisuhdetta, ennemminkin heikosti tiedostetusta tunnustelusta parittelua varten. Vastikään juuri katselin dokumenttia puolalaisesta sarjamurhaajasta. Hän oli jahdannut naisia mennäkseen näiden kanssa 'avioliittoon'. Se oli hänen alkeellinen, alhaisen älykkyytensä puitteissa muodostama käsityksensä seksin harrastamisesta vastaansa tulevan vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. Kun naiset torjuivat peseytymättömän, yksinkertaisen ja sosiaalisesti täysin epäkelvon miehen, hän turvautui sitten väkivaltaan ja oli muun muassa sekaantunut tappamansa naisen ruumiiseen seksuaalisesti. Ei siinäkään varmaan ollut mitään kovin rationaalista pyrkimystä parisuhteeseen kuolleen ruumiin kanssa.

Minun näkökulmani seksuaalisuuteen oli yllä lainaamassasi antropologinen. En halunnut kommentissani sinänsä arvioida, mikä olisi nähtävä 'hyväksi' ja mikä 'pahaksi' seksuaalisuuden muodoksi, tai mikä johtaa parisuhteeseen tai seksisuhteeseen. Pullonkauloja niille lienee enemmän kuin ehtisin tässä luetella.

Aika harvoin tietysti kouluttamattoman, älyltään vähän vajavaisen, keski-ikäisen miehen kommentit nuoren, haluttavan ja isoperseisen naisen ulkomuodosta johtavat seksi- tai parisuhteeseen -ellei sitten miehellä ole esimerkiksi rahaa ja tilaisuutta maksaa seksistä kyseiselle naiselle kuten prostituutiossa.
« Viimeksi muokattu: ke 18.10.2017, 13:07:12 kirjoittanut Laika »
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

Poissa Norma B

• Öllölän örkki
  • Konkari
« Vastaus #35 : ke 18.10.2017, 13:06:12 »
Jos sekään asenteeni että ahdistella ei saisi ei vaikuta yhteenkään mieheen millään tavalla, niin ei vaikuta sekään mitä sanon turvapaikkaturisteista. Nettiin keuhkoamasn päätyvät ihmiset ovat aina päätöksensä tehneet. En tiedä yhtään tapausta joka olisi muuttanut mielensä netistä muiden juttuja luettuaan.

Jos ihmisten teotkaan eivät merkkaa mitään... kuinka puheetkaan. Jos ulkkis tekee maassa rikoksen, ensimmäiseksi tullaan kertomaan että se ei oikeuta hänen karkottamiseensa. Tapahtui mitä tahansa, jossain on päätetty että suomalaisilla ja varsinkaan naisilla ei ole mitään väliä.

Jos esim. irakilaiset eivät saa keskenään shittiään kasaan omassa maassaan, miten suomalaiset muka voivat siinä auttaa? Ja jos sieltä nyt joku traumatisoitunut onnistusi tulemaan murhamiesten seassa tänne, niin torillako ne avohoitopaikat ovat kun resursseja ei riitä täkäläistenkään hoitamiseen.

Mitä ahdisteluun tulee niin sitä on jo ihan tarpeeksi omasta takaa. Ja Brutosta päätellen järkeväksi olettamiensakin miesten mielestä pieni ahdistelu sillointällöin on kevyt kenttäharrastus ja tekee poikaa. Laika laukkaa perässä muna tanassa. Suosittelen homoilua miehille jotka eivät saa naisilta ymmärrystä himoilleen.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #36 : ke 18.10.2017, 13:11:55 »
Mitä ahdisteluun tulee niin sitä on jo ihan tarpeeksi omasta takaa. Ja Brutosta päätellen järkeväksi olettamiensakin miesten mielestä pieni ahdistelu sillointällöin on kevyt kenttäharrastus ja tekee poikaa. Laika laukkaa perässä muna tanassa. Suosittelen homoilua miehille jotka eivät saa naisilta ymmärrystä himoilleen.

Suosittelen sulkeistamaan hetkeksi arvostelmat ja lukemaan, mitä itse asiassa kirjoitin.

Poissa Norma B

• Öllölän örkki
  • Konkari
« Vastaus #37 : ke 18.10.2017, 13:35:27 »
"Brutto osuu aika oikeaan". Bruton kommentista saa sellaisen mielikuvan että naiset kehuskelevat ahdistelukokemuksillaan. Yhdenkään kokemuksistaan kertoneen naisen en ole mieltänyt kehuvan. Vaikken mistään Burberryn väskyistä tiedäkään.

Monet naiset ovat hiljaa että eivät vaikuttaisi tiukkanutturaisilta nipottajilta. Huumorintajua arvostetaan nykyään niin paljon ettei edes nainen saisi olla "tosikko".

Poissa Brutto

• Konkari
« Vastaus #38 : ke 18.10.2017, 13:38:19 »

Ongelmana tuntuu olevan ahdistelun määrittely. Sivuutan kokonaan nämä ventovieraiden harrastamat yllättävät kourimiset ja sukupuolielinten esittelyt. Ne kuuluvat ahdistelun piiriin.

Mutta tilanne muuttuu epäselväksi tilanteissa, joissa toinen yrittää tehdä tuttavuutta, ehkä ehdotella seksiäkin, mutta vastapuoli kokee sen epämiellyttäväksi. Kyseessä ei tällöin automaattisesti ole ahdistelu. Se muuttuu ahdisteluksi vasta sitten kun haluton osapuoli on selvästi ilmoittanut haluttomuutensa ja ehdottelu jatkuu senkin jälkeen. Jostakin syystä naiset eivät halua rajata ahdistelun määritelmää näin tarkasti. He haluavat itselleen, ja vain itselleen, tulkintavallan päättää mikä on ahdistelua. Tässäkään ei olisi mitään ongelmaa, ellei tuo tulkintavalta synnyttäisi uusia uhreja - niitä miehiä, jotka leimataan hieman epäoikeudenmukaisesti ahdistelijoiksi ilman puolustusmahdollisuuksia.

Naisen on helppo sanoa, että rumien, vanhojen ja vastenmielisten miesten kannattaisi varmuuden vuoksi pystyä kaukana kaikista naisista ja välttää lähentymisyrityksiä. Mutta tämä ei ole reilua. Yksikään ihminen (luen myös miehet ihmisiksi) ei ole omasta mielestään ruma, vastenmielinen tai edes vanha. Useimmat pitävät yllä illuusiota omasta vetovoimastaan aina kuolemaansa asti. On siis täysin kohtuutonta vaatia ihmistä tunnustamaan itselleen miten vastenmielinen hän on. Siksi toivon naisilta pitkää pinnaa ja hyvää pelisilmää, jotta he osaisivat hoitaa nämä kiusalliset tilanteet tyylikkäästi ilman että rientävät oitis raportoimaan medialle miten se yksikin sika yritti taas saada pillua.

Poissa socrates

• Konkari
  • Ällön ihana mies
« Vastaus #39 : ke 18.10.2017, 13:58:50 »
"Brutto osuu aika oikeaan". Bruton kommentista saa sellaisen mielikuvan että naiset kehuskelevat ahdistelukokemuksillaan. Yhdenkään kokemuksistaan kertoneen naisen en ole mieltänyt kehuvan. Vaikken mistään Burberryn väskyistä tiedäkään.

Monet naiset ovat hiljaa että eivät vaikuttaisi tiukkanutturaisilta nipottajilta. Huumorintajua arvostetaan nykyään niin paljon ettei edes nainen saisi olla "tosikko".

Molemmat sukupuolet sikailevat järkyttävästi pariutumiskuvioissa, mutta jonkin verran eri tavoin. Yhdenlainen sikailu myös yleensä provosoi toisenlaista sikailua.

Naisia, jotka torjuisivat kohteliaasti ei-toivotut lähestymisyritykset tai edes omaisivat siedettävät käytöstavat on ainakin nettideittipalstoilla vähän.

Annan esimerkin kk takaa: Nainen Keski-Suomesta ottaa itse yhteyttä. Muutaman viestin jälkeen keskustelu kääntyy naisen selkävaivoihin, joista hän linkkaa kilometrin pituisen pdf:n. Annan muutaman vinkin selän hoitoon, mihin nainen vastaa kahdella törkyviestillä, ettei hänen vaivansa minulle kuulu eikä hän halua olla tekemisissä paskanpuhujien kanssa vaan haluaa miehen, joka tulee ja puristaa.

Kun miehet kohtaavat toistuvasti täysin irrationaalista kiusaamista, vittuilua ja vedätystä, mitään sympatiaa ahdisteltuja kohtaan ei ainakaan täältä löydy.