Kirjoittaja Aihe: Opiskelkaamme terminologiaa!  (Luettu 3197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
Vs: Opiskelkaamme terminologiaa!
« Vastaus #20 : la 06.01.2018, 20:14:26 »
Laika puhuu asiaa. Juha pahoinpitelee ajatuksellisuutta.

Laika juoksee eri juonteissa keryomassa, miten hän onkaan pahalla tuulella.

Safiiri kipittää eri juonteissa.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #21 : la 06.01.2018, 20:26:26 »

Itse arvelen Laikasta niin, että mies kokee tulleensa aliarvostetuksi. En ole itsekkään perehtynyt paljon hänen suurimpiin ajatustyön ponnistuksiin. Voi olla, etten ymmärtäisi hyvin, eikä hänellä itsellä ole halua opastaa, vaan ehkä vajeen korjaamiseksi päällimmäisenä on kertoa omaa uskottavaksi kuuluvaa asiaa, joka on myös varteenotettavammalta taholta todennäköisemmin sitä.

Itse olen pelkkä maalaisajattelija. Joskus tyytyväinen itseeni, mitä saan aikaan, tai useinkin. Joskus ei jaksa kaikkia haasteita veivata, mitä mielessä, eikä valmiuksia varmaan hetimiten.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #22 : su 07.01.2018, 07:43:17 »
Ei, kysyin siksi, että se on hyvä testi: jos kirjoitettu sana ilmaisee jotain lukemisen arvoista, haluaa kaiken järjen mukaan myös tekstin kirjoittanut palata lukemaan, mitä on sanonut. Sen ei tarvitse tarkoittaa samanmielisyyttä.

Minä olen aina liian ilkeä, mutta yleensä hyvällä tuulella. Yhdistelmänä on kai kaksinverroin ärsyttävämpää, kun molemmat ehdot täyttyvät.
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Paikalla Safiiri

• Konkari
« Vastaus #23 : su 07.01.2018, 09:13:42 »
Ei, kysyin siksi, että se on hyvä testi: jos kirjoitettu sana ilmaisee jotain lukemisen arvoista, haluaa kaiken järjen mukaan myös tekstin kirjoittanut palata lukemaan, mitä on sanonut. Sen ei tarvitse tarkoittaa samanmielisyyttä.

Minä olen aina liian ilkeä, mutta yleensä hyvällä tuulella. Yhdistelmänä on kai kaksinverroin ärsyttävämpää, kun molemmat ehdot täyttyvät.

Ennen kaikkea kuvittelet, että muut on aina jotain muuta ja ovat ilkeitä sulle - tai ärsyttäviä - ihan vain tuohtuneisuuttaan.

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #24 : su 07.01.2018, 11:43:50 »

On mahdollista ettet nähnyt luettavan arvoista kirjoituksessani. Ehkä harvoin, jos ollenkaan.

Tuon kertomisen olet kokenut tärkeäksi. Sitä voi lähteä arvellemaan.

On se eräänalaista osallistumista. En osaa sanoa kokonaisuudesta. Varmaan paikkansa siinä, siitä huolimatta.
« Viimeksi muokattu: su 07.01.2018, 11:52:02 kirjoittanut Juha »

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #25 : la 05.05.2018, 11:36:32 »

Mitä on väkisinrauhoittaminen, tai mitä se voisi olla?

Minkä yhteydessä sanaa voisi käyttää, jos ajattelee, että sillä voisi olla käyttöä?

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #26 : la 05.05.2018, 12:02:45 »
^ Kun itkupotkuraivarin riivaaman uhmaikäisen vanhempi ottaa lapsen tiukkaan halaukseen, sitä voisi kutsua väkisinrauhoittamiseksi? Olen lukenut, että joillakin lapsilla se voisi toimia.
« Viimeksi muokattu: la 05.05.2018, 12:35:41 kirjoittanut kertsi »

Paikalla Safiiri

• Konkari
« Vastaus #27 : la 05.05.2018, 12:57:32 »
^ Kun itkupotkuraivarin riivaaman uhmaikäisen vanhempi ottaa lapsen tiukkaan halaukseen, sitä voisi kutsua väkisinrauhoittamiseksi? Olen lukenut, että joillakin lapsilla se voisi toimia.

Juu tarttee vain olla tarkkana, ettei lapsella ole ahtaan piakan kammoa. Sellaisessa tapauksessa nimittäin ei syliote todellakaan rauhoita, vaan päinvastoin.

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #28 : la 05.05.2018, 14:08:28 »
^ Juu, joitakin ko. ote rauhoittaa, joillekin siitä on vain haittaa. Erään ystäväni tytär meni vain enemmän ja enemmän solmuun siitä. Sillä lapsella on diagnosoitu ADHD, tiedä sitten liekö se syynä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #29 : la 05.05.2018, 14:50:33 »

(HS Kuukausiliitteestä)
Listalla on kymmenen asuiaa, jotka voivat olla mitä tahansa

Alä sano näin

1. Ei oo todellista
2. Jätän tämän vain tähän
3. Kaunis olet
4. Kaverin puolesta kyselen
5. Laatikon ulkopuolella
6. Mahtavuutta
7, Nuoprisolaiset
8. Reseptiikka
9. Se tunne, kun
10. Tunteet pinnassa

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #30 : la 05.05.2018, 14:58:07 »

Jos muuten kiinnittää huomiota sanaan: väkivalta, niin joukkoperäisyyttä on mukana.

Ehkä väkivallassa on aina kyse joukoista, joillain tapaa?

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #31 : la 05.05.2018, 15:28:52 »
Tuo viittaa sanan väki vanhaan merkitykseen voima. Vrt. väkevä

Paikalla Juha

• Konkari
« Vastaus #32 : la 05.05.2018, 15:33:06 »

Väkevä väkivalta.

Väen yhteys on minusta arveltavissa oleva asia, tai ainakin selonteolle mielenkiintoinen, että voisiko miten pitää paikkaansa.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #33 : su 06.05.2018, 01:41:19 »

Kielitoimisto on joltinenkin auktoriteetti satunnaisiin päähänpälkähdyksiin verraten.

väkivalta 
1. (väkivalloin ks. erikseen)
jkn ruumiillista koskemattomuutta, oikeuksia t. etuja loukkaava t. jkta t. jtak vahingoittava voimakeinojen (vars. ruumiillisen voiman) käyttö. Raaka, törkeäväkivalta. Ruumiillinen, henkinenväkivalta. Elokuvien väkivalta. Perheväkivalta. Tehdä jklle väkivaltaa. Lempeää väkivaltaa käyttäen poika pantiin vuoteeseen. Käyttää väkivaltaa lukon avaamisessa.
 Kuv. Käännöksessä oli tehty väkivaltaa alkuperäiselle tekstille.
 Erik. 
 a. raiskauksesta. Seksuaalinen väkivalta. Tehdä naiselle väkivaltaa.
 b. Rakenteellinen[= yhteiskunnan säädöksiin, yleisiin asenteisiin tms. perustuva] väkivalta.
 2. lääk. ulkoisten voimien (esim. iskun, jhk törmäämisen t. kaatumisen) vaikutuksesta elimistöön. Tylppä väkivalta ks. tylppä 3.
« Viimeksi muokattu: su 06.05.2018, 01:43:27 kirjoittanut Jaska Jokunen »