Kirjoittaja Aihe: Totuus / merkityksellisyys  (Luettu 10712 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Safiiri

• Konkari
Vs: Totuus / merkityksellisyys
« Vastaus #160 : la 18.03.2017, 00:02:26 »

Onko tiedon mitta mielestäsi se, että sillä voi "tehdä jotain"? Sitäpaitsi onhan se varsin mielenkiintoinen tieto. Minusta. Kun nääs mun oma elämä ei ole mikään mitta tässä. Siksi mun tiedon hyödyntämselläkään ei mitata tiedon pätevyyttä.

Lainailusi näyttää onnistuvan aika huonosti, ei siinä muuten väliä, mutta menee sekavaksi.

No juu. Heiluvassa bussissa kännykällä se on vähän sellaista.

Lainaus
Niin tuohon tiedon mittaan mitä teet sillä tiedolla, että maan olemassaolo pättyy aikanaan.?

Ööö...mä nautin siitä.
Lainaus
Tiedolla on yleensä jokin tarkoitus, kuten vaikka teorian ymmärtäminen, siinä mielessä se on varmaan paikoillaan, mutta ei se kerro mitään elämän katoamista muualta kuin täältä ainakin ihmisen elämän edellytykset katoavat.

Katoaa kyllä ihan kaiken elämän edellytykset. Ainakin nykytietämyksen mukaan. Mutta olen eri mieltä tiedosta. Ei tiedolla ole mitään tarkoitusta. Juuri siksi tehdään perustutkimustakin. Se nimenomaan ei tähtää tuottoon, hyötyyn, käyttöön. Se tähtää ihan vain - tietoon.

(Quote)
Mutta elämä ei taida olla maa planeetan yksinoikeus.  Kun sinäkään et ainakaan toistaiseksi edes osaa kertoa mitä se elämä on, vaikka etevä oletkin!
[/quote]

Sillä, onko elämää jossain muualla ei ole merkitystä sen minun väitteeni kanssa, että Maapallon elämä lakkaa aikanaan. Se taas on ihan vain sun ongelma, jos sä et viitsi lukea, mitä mä kirjoitan ja siksi lulet, että olen väittänyt jotakin elämästä yleensä.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #161 : la 18.03.2017, 08:34:26 »

Mutta olen eri mieltä tiedosta. Ei tiedolla ole mitään tarkoitusta. Juuri siksi tehdään perustutkimustakin. Se nimenomaan ei tähtää tuottoon, hyötyyn, käyttöön. Se tähtää ihan vain - tietoon.

Mistä >tiedät,, ettei tiedolla ole mitään merkitystä?  Miksi tehdään perustutkimusta, kun sillä ei ole mitään merkitystä.?

Mitä on vain tieto?

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #162 : la 18.03.2017, 15:05:52 »

Mutta olen eri mieltä tiedosta. Ei tiedolla ole mitään tarkoitusta. Juuri siksi tehdään perustutkimustakin. Se nimenomaan ei tähtää tuottoon, hyötyyn, käyttöön. Se tähtää ihan vain - tietoon.

Mistä >tiedät,, ettei tiedolla ole mitään merkitystä?  Miksi tehdään perustutkimusta, kun sillä ei ole mitään merkitystä.?

Mitä on vain tieto?

Tieto on vain kivaa. Ei sillä mitään tarvitse tehdä tai pystyä sitä mihinkään hyödyntämään. Eihän maailmassa nyt muutoinkaan millään mitään merkitystä ole, ellei ihminen sitä sille anna. Sä kysyit multa ja siksi mä kerroin oman näkemykseni. Sulle toki merkitykset on toisia ja olkoot niin. Mutta älä multa kysele, jos et itse merkityksiä osaa asioille keksiä. Mulle tiedolla ei ole mitään sen kummempaa merkitystä kuin "kiva tietää". Se oli myös kysymyksesi alunperin, sillä kysyit, mitä minä teen tiedolla, että aurinko joskus sammuu. Älä mulle valita, jos taas kerran epäonnistuit muotoilemaan kysymyksen niin, että saisit haluamasi vastauksen. Älä kysy, mitä mä teen tiedolla, jos haluaisit oikeastaan tietää, mitä sinä voisit sillä tehdä.

Perustutkimusta tehdään ihan vain sen takia, että tietoa saatais lisää. Soveltava tutkimus lähtee sitten hyödystä ja tiedon käyttämisen tavoitteesta. "Perustutkimuksessa joko ollaan tekemisissä itse tutkimuksen kohteen kanssa ja kerätään siitä tietoa tai pyritään järjestelemään kohteesta aikaisemmin kerättyä tietoa tietokokoelmiksi tai teorioiksi. Tavoitteena on uuden tiedon luominen." (Wikipedia)

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #163 : la 18.03.2017, 16:37:28 »

Mitä on vain tieto?

Tieto on vain kivaa. Ei sillä mitään tarvitse tehdä tai pystyä sitä mihinkään hyödyntämään. Eihän maailmassa nyt muutoinkaan millään mitään merkitystä ole, ellei ihminen sitä sille anna. Sä kysyit multa ja siksi mä kerroin oman näkemykseni. Sulle toki merkitykset on toisia ja olkoot niin. Mutta älä multa kysele, jos et itse merkityksiä osaa asioille keksiä. Mulle tiedolla ei ole mitään sen kummempaa merkitystä kuin "kiva tietää". Se oli myös kysymyksesi alunperin, sillä kysyit, mitä minä teen tiedolla, että aurinko joskus sammuu. Älä mulle valita, jos taas kerran epäonnistuit muotoilemaan kysymyksen niin, että saisit haluamasi vastauksen. Älä kysy, mitä mä teen tiedolla, jos haluaisit oikeastaan tietää, mitä sinä voisit sillä tehdä.

Perustutkimusta tehdään ihan vain sen takia, että tietoa saatais lisää. Soveltava tutkimus lähtee sitten hyödystä ja tiedon käyttämisen tavoitteesta. "Perustutkimuksessa joko ollaan tekemisissä itse tutkimuksen kohteen kanssa ja kerätään siitä tietoa tai pyritään järjestelemään kohteesta aikaisemmin kerättyä tietoa tietokokoelmiksi tai teorioiksi. Tavoitteena on uuden tiedon luominen." (Wikipedia)

Niin tietoa, on sekin, että osaat lukea, kirjoittaa, ajaa polkupyrällä ja kävellä, puhua, ymmärtää mitä sanotaan,, jne,,.

Joo onhan se varmaan kivaakin,, mutta kuten sanoit ei sillä varmaan mitään tarkoitusta ole, sinäkin voisit ihan yhtähyvin vain kontata, kun sekin on ollut yksi valmiusaste "tiedon ja elämän" taipaleella.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #164 : la 18.03.2017, 16:45:17 »

Niin tietoa, on sekin, että osaat lukea, kirjoittaa, ajaa polkupyrällä ja kävellä, puhua, ymmärtää mitä sanotaan,, jne,,.

Joo onhan se varmaan kivaakin,, mutta kuten sanoit ei sillä varmaan mitään tarkoitusta ole, sinäkin voisit ihan yhtähyvin vain kontata, kun sekin on ollut yksi valmiusaste "tiedon ja elämän" taipaleella.

Sinulla menevät tieto, taito ja kyky suloisesti sekaisin.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #165 : la 18.03.2017, 16:57:23 »

Mitä on vain tieto?

Ei, kyllä tiedolla VOI olla hyötyäkin. Mutta se ei ole tiedon ainoa tai edes tärkein arvo. Siksi myös ja joskus nimenomaan sellainen tieto, jolla "ei tee yhtään mitään" on kaikkein antoisinta. Minusta. Jos ihan erehdyksessä vahingossa kysyit, mitä MINÄ teen tiedolla Auringon sammumisesta, niin onhan se vähän hassua nyt kiukutella, kun mä teen sillä SUn mielestä ihan väärää asiaa - nautin ihan vain tiedosta sinänsä ilman kummempaa hyötytavoitetta. Kandee olla kyselemättä, jos vastaukset noin harmittaa.

Kävelemisen taito ei ole tietoa. Kävelemisestäkin voi toki olla tietoa, mutta itse taito sellaisenaan ei ole tietoa. Tosin kävely ihmiselle edustaa ehkä enemmän kykyä kuin varsinaista taitoa. Varsinkin kun tietää, miten lapset suorastaan pakolla opettelevat kävelemään. Kehitys puskee siihen antamattaa mitään tilaa valinnalle. Yksikään lapsi, jolla ei ole jotakin ehdotonta terveydellistä estettä (tai joku ulkopuolinen estäjä) kävelemään oppimiselle, ei jätä sitä opettelematta. Siksi olisikin se erotettava erityisesti harkiten harjoitetuista taidoista - kuten vaikkapa mainitsemasi lukeminen.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #166 : la 18.03.2017, 17:26:19 »
Mitä ihmettä teet sillä tiedolla, että miljardien vuosien kuluttua todennäköisesti aurinko laajenaa ja maa "haituu sen tapahtuessa.
1) Auttaa laskemaan todennäköisyyksiä löytää elämää ja älyelämää universumista
Vähäisemmässä määrin:
2) Kannattaa alkaa suunnitella Mars-matkaa ja tähtimatkailua hyvissä ajoin.
3) Auttaa suunnittelemaan miten ja mihin jätämme pysyviä muistoja itsestämme universumilaisten löydettäväksi.
"Kannatan ehdottomasti maahanmuuton lisäämistä" - Esko Valtaoja, TS 4.8.2015

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #167 : la 18.03.2017, 19:58:15 »
Mitä ihmettä teet sillä tiedolla, että miljardien vuosien kuluttua todennäköisesti aurinko laajenaa ja maa "haituu sen tapahtuessa.
Vähäisemmässä määrin:
3) Auttaa suunnittelemaan miten ja mihin jätämme pysyviä muistoja itsestämme universumilaisten löydettäväksi.

4) Voi vastata Faustisen väitteisiin. vaikkapa siihen, kun hän perustelee elämän tarkoitusta elämän jatkuvuudella - joka ei ole loputon Maan elämällä. Kun Maan elämän tiedämme matkaavan lopulta kohti loppuaan, niin jatkuvuudella ei voi perustella sitä, että homot ei tähän ikuiseen jatkuvuuteen sovi. Jos elämä (Maan elämä) joka tapauksessa joskus loppuu, niin onko silläkään sitten väliä, jos joku ei saa lapsia ja jatka sukuaan. Eihän heteroidenkaan elämä jatku sillä, että ehkä jossakin maailmankaikkeudessa on jotakin elämää Maan elämän jälkeenkin.
« Viimeksi muokattu: la 18.03.2017, 20:04:31 kirjoittanut Safiiri »

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #168 : su 19.03.2017, 08:56:29 »

Ajattelutaitokin edellyttää tiedollista kykyä.

Myös kehon toiminnat, taito pitää tasapaino kävellessä, tai pyöräillessä edellyttää hermoverkon "tiedollista rakennetta joka on opittua, siis kokemukseen perustuvaa tietoa.

Tuossa ei nyt ole mitään erikoista se on ihan perusasioita. Itseasiassa on kävelemään oppiminen on kehon hallinnan ja aivotoiminnan yhteensovittamisessa iso askel ja myös vaativa. Siihen menee kuukausia, kun ensimmäisistä horjuvista askelista alkaen tullaan "oppineeksi".

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #169 : su 19.03.2017, 09:02:35 »

Miten taito voi edistää tietoa, jos taito kuitenkin jo on tietoa?

Lainaus
Myös kehon toiminnat, taito pitää tasapaino kävellessä, tai pyöräillessä edellyttää hermoverkon "tiedollista rakennetta joka on opittua, siis kokemukseen perustuvaa tietoa.

Ei edellytä tietoa. Ei tarvita tietoa kävelemisestä, että oppisi kävelemään.

Lainaus
Tuossa ei nyt ole mitään erikoista se on ihan perusasioita. Itseasiassa on kävelemään oppiminen on kehon hallinnan ja aivotoiminnan yhteensovittamisessa iso askel ja myös vaativa. Siihen menee kuukausia, kun ensimmäisistä horjuvista askelista alkaen tullaan "oppineeksi".

Tietoa siihen ei tarvita. Eikä harjoittelun määrä - eikä varsinkaan kehityksellisten etappien saavuttaminen - ole mikään merkki tiedon osuudesta oppimisessa.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #170 : su 19.03.2017, 09:06:16 »
Vähäisemmässä määrin:

4) Voi vastata Faustisen väitteisiin. vaikkapa siihen, kun hän perustelee elämän tarkoitusta elämän jatkuvuudella - joka ei ole loputon Maan elämällä. Kun Maan elämän tiedämme matkaavan lopulta kohti loppuaan, niin jatkuvuudella ei voi perustella sitä, että homot ei tähän ikuiseen jatkuvuuteen sovi. Jos elämä (Maan elämä) joka tapauksessa joskus loppuu, niin onko silläkään sitten väliä, jos joku ei saa lapsia ja jatka sukuaan. Eihän heteroidenkaan elämä jatku sillä, että ehkä jossakin maailmankaikkeudessa on jotakin elämää Maan elämän jälkeenkin.

Ihminen koostuu erikoistuneista soluista jotka jakaantuvat (korvautuvat kun ovat kuluneet) Niiden toimintaa on kehon "ihmisen" toiminta, ja ne myös tuottavat kaiken sen aivojen tarvitseman tiedon rakenteellisen käyttövoiman.
Ihmisen rakentumisen tieto on jo solujen dna:ssa.

On siten pikemminkin kyseenalaista mitä sanot olevasi, ilman solujesi toimintaa, et ole yhtään mitään.  Heti sukukypsäksi tulessa elimistö alkaa tuottaa myös lisääntymiseen tarvittavaa toimintaa (sukusoluja) Solujen elämän jatkumisen mahdollistamiseksi. Vaikka ilmeisesti luulet, että se tapahtuu vain sinun huvittamisesi vuoksi.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #171 : su 19.03.2017, 09:09:39 »

Et näytä ymmärtävän tiedon rakennetta.  No se ei ole yllätys.

Ennakoiva tieto, kuten geenit rakentaessaan ihmisen ovat olemassa jo kehon rakenteessa.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #172 : su 19.03.2017, 09:33:36 »

Tietoa siihen ei tarvita. Eikä harjoittelun määrä - eikä varsinkaan kehityksellisten etappien saavuttaminen - ole mikään merkki tiedon osuudesta oppimisessa.

Luulin<  että olet hieman perehtynyt ihmisenkin fysiikkaan, niinpä niin. 

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #173 : su 19.03.2017, 11:36:30 »

Vaikuttaa vähän siltä, että tieto ja taito ovat sinusta yksi ja sama asia, tai että taito ainakin edellyttää tietoa. Edellyttäkö ajattelu taitoa ajatella?

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #174 : su 19.03.2017, 14:06:29 »
Vähäisemmässä määrin:

Ihminen koostuu erikoistuneista soluista jotka jakaantuvat (korvautuvat kun ovat kuluneet) Niiden toimintaa on kehon "ihmisen" toiminta, ja ne myös tuottavat kaiken sen aivojen tarvitseman tiedon rakenteellisen käyttövoiman.
Ihmisen rakentumisen tieto on jo solujen dna:ssa.

On siten pikemminkin kyseenalaista mitä sanot olevasi, ilman solujesi toimintaa, et ole yhtään mitään.  Heti sukukypsäksi tulessa elimistö alkaa tuottaa myös lisääntymiseen tarvittavaa toimintaa (sukusoluja) Solujen elämän jatkumisen mahdollistamiseksi. Vaikka ilmeisesti luulet, että se tapahtuu vain sinun huvittamisesi vuoksi.

Ja sen dna:n tarkoitus olla olemassa oli - mikä? Edelleen mun mielestä toistaiseksi paras selitys elämän tarkoitukselle on tuo 42. Se on sopivan väljä. Mä en sano olevani yhtään mitään. Mutta jos kysyyt minulta, mikä minulle jonkun tiedon hyöty tai tarve on, niin silloin JO OTAT ANNETTUNA sen, että minä olen. Ihan sama, onko se mun olemiseni dna.n varassa vai ei. Miksi sä kysyt, minulta, jos jo lähtökohtaisesti kyseenalaistat sen, onko mielipiteelläni merkitystä?

PS. Voisit lopettaa jo nuo typerät oletuksesi siitä, mitä mä muka ilmeisesti ajattelen. Kun et kertaakaan onnistu arvaamaan oikein. Sä keskustelet jatkuvasti vain oman mielikuvituskaverisi kanssa. Et minun. On toki ihan kiva, että on tuollainen näkymätön kaveri, vaikkei kukaan muu sitä näekään. Munkin pojalla oli sellainen - alle kaksivuotiaana.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #175 : su 19.03.2017, 14:10:07 »

Ennakoiva tieto, kuten geenit rakentaessaan ihmisen ovat olemassa jo kehon rakenteessa.

Mutta se nyt vain ei ole tietoa. Ei siinä mielessä kuin tieto-käsitettä on tapana käyttää ("hyvin perusteltu tosi uskomus"). Se on lähinnä informaatiota. Tieto on informaation alalaji. Lisäksi geenien informaatio on vasta kyvyn potentiaalia.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #176 : su 19.03.2017, 14:12:27 »

Sinunlla on paha taipumus keksiä ensin sanoille uudet merkistyssisällöt ja sen jälkeen leikkiä olevasi kovinkin viisas, kun vain itse tiedät ämä keksimäsi konventiosta poikkeavat merkitykset. Se ei kuitenkaan ole kommunikaatiota vaan lähinnä monologia siten, että yleisönä olet sinä.

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #177 : su 19.03.2017, 14:17:49 »

Mutta se nyt vain ei ole tietoa. Ei siinä mielessä kuin tieto-käsitettä on tapana käyttää ("hyvin perusteltu tosi uskomus"). Se on lähinnä informaatiota. Tieto on informaation alalaji. Lisäksi geenien informaatio on vasta kyvyn potentiaalia.

Voisiko "tietoa" ajatella järkevästi ?

Kaikenlaisen ulkopuolisen "tiedon" voidaan aina kyseenalaistaa.

Ainakin sen tiedon mikä Tulee Pohjois-Koreasta, taikka Venäjältä.

Vladimirilla löytyy monenlaisia "uutta tietoa" jakavia kanavia. Vladimir on Leningradin ex katupoika.

Kovasti on poika kohotellut asemiaan, on nyt Suomessakin esim. tällä foorumilla nimimerkki Keijo Kullervon ihannemies.
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #178 : su 19.03.2017, 16:09:34 »

Vaikuttaa vähän siltä, että tieto ja taito ovat sinusta yksi ja sama asia, tai että taito ainakin edellyttää tietoa. Edellyttäkö ajattelu taitoa ajatella?

Niin, mistä tiedät, että taidat?

Lapsi oppii ensin puhumaan tuntee ja tietää äänteiden merkityksen. Oppii kirjoittamaan, lukemaan ja tarvitsee siihen tietoa.

Esseetä en vaivaudu asiasta kirjoittamaan, sen pitäisi olla muutenkin selvä juttu. Ehkäpä kannattaa siis ajatella, mistä se ajatus tulee, ellei siihen ole ennakoivaa tietoa. (kokemusta)

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #179 : su 19.03.2017, 16:10:58 »

Sinunlla on paha taipumus keksiä ensin sanoille uudet merkistyssisällöt ja sen jälkeen leikkiä olevasi kovinkin viisas, kun vain itse tiedät ämä keksimäsi konventiosta poikkeavat merkitykset. Se ei kuitenkaan ole kommunikaatiota vaan lähinnä monologia siten, että yleisönä olet sinä.

Sori vaan, mutta olet ihan "ulalla" sekin sana on tiedollinen,, jos ymmärrät mitä tarkoitan.