Kirjoittaja Aihe: Oikeus määritellä itse oma identiteettinsä  (Luettu 15438 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Vs: Oikeus määritellä itse oma identiteettinsä
« Vastaus #80 : ke 04.01.2017, 22:36:31 »
Tanskalainen ohjelma, jossa muutama mamutaustainen muslimityttö kuvaa videolle otteita elämästään. Ovat Tanskassa syntyneitä tai pikkulapsina sinne muuttaneita. Useimmat ohjelman tytöistä käyttävät huivia ja muitakin juurikulttuurinsa pukineita. Toistaiseksi kaikki tavatut tytöt ovat olleet hyvin pärjääviä koululaisia tai opiskelijoita. Ohjelmassa ei ole näkynyt, että heillä olisi syntyperäisiä tanskalaisia ystäviä. Ehkä heitä kuitenkin on. Ainakin luokkatovereissa on umpitanskalaisia. Yksi tytöistä kulutti videostaan huomattavan osan sen valitteluun, että häntä ei hyväksytä tanskalaiseksi sellaisena kuin hän on (huivipäänä). Tyttö tuskaili, ettei häntä Jordaniassa puolestaan hyväksytä oikeaksi jordanialaiseksi. Hän taisi lopulta päätyä "olemaan sellainen kuin on, oma itsensä, muiden mielipiteestä välittämättä". Tyypillistä teini-ikäisen ongelmointia siis, "mä oon tällanen, muut on tollasia". Mutta siinä ei pitäisi olla mitään tuskailemista, että tanskalaiset päättävät ihan itse, mikä on tanskalaisuutta. Muslimihuivit eivät sitä ole. Tuskailu aivan turhaa.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #81 : to 05.01.2017, 05:57:36 »
Tanskalainen ohjelma, jossa muutama mamutaustainen muslimityttö kuvaa videolle otteita elämästään. Ovat Tanskassa syntyneitä tai pikkulapsina sinne muuttaneita. Useimmat ohjelman tytöistä käyttävät huivia ja muitakin juurikulttuurinsa pukineita. Toistaiseksi kaikki tavatut tytöt ovat olleet hyvin pärjääviä koululaisia tai opiskelijoita. Ohjelmassa ei ole näkynyt, että heillä olisi syntyperäisiä tanskalaisia ystäviä. Ehkä heitä kuitenkin on. Ainakin luokkatovereissa on umpitanskalaisia. Yksi tytöistä kulutti videostaan huomattavan osan sen valitteluun, että häntä ei hyväksytä tanskalaiseksi sellaisena kuin hän on (huivipäänä). Tyttö tuskaili, ettei häntä Jordaniassa puolestaan hyväksytä oikeaksi jordanialaiseksi. Hän taisi lopulta päätyä "olemaan sellainen kuin on, oma itsensä, muiden mielipiteestä välittämättä". Tyypillistä teini-ikäisen ongelmointia siis, "mä oon tällanen, muut on tollasia". Mutta siinä ei pitäisi olla mitään tuskailemista, että tanskalaiset päättävät ihan itse, mikä on tanskalaisuutta. Muslimihuivit eivät sitä ole. Tuskailu aivan turhaa.

Mahtavatkohan tanskalaisetkaan itse mitään päättää. Normaali (tanskalainen) teni-ikäisen ongelmointi voisi olla sellainen, että olenko goottinuori vai taidenuori vai räppinuori vai metallinuori vai skeittarinuori jne. (ja sitten muutamien vuosien kuluttua heitän ne hölmöt krumeluurit mäkeen ja pukeudun normaalisti ja näytän samalta kuin muutkin).

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #82 : to 05.01.2017, 10:26:36 »
Nuorna katsoin tv-sarjan Adrian Molesta. 80-luvulla (en tiedä milloin alkuperäiset kirjat on kirjoitettu) tarinassa Adrianin kaveri funtsaili ääneen että olisiko hetero, bi vai homo. Tänäpänä olisi varmaan aika hurjaa jos tv-sarjassa joku alkaa moista miettimään, koska jotkut seksuaalivähemmistöjen edustajat saattaisivat pitää sitä loukkaavana että sen voi muka mietiskelemällä päättää. Ymmärrän heitä kyllä sikäli että varsinkin biseksuaaleilla kuulema on vaikeaa koska heitä vaaditaan "tekemään päätös". Ja eihän sitä varsinaisesti kai järkeilemällä selvitetäkään että mikä se ihmisen oma sisin pyrkimys seksuaalisasioissa on. Mutta siinä vaiheessa teininä kun herää tajuamaan että on olemassa seksuaalisuus, silloin ei ehkä heti tiedostu mikä on oma osa siinä maailmassa. Ei niin että sen päättäisi, vaan niin että se pitää löytää.

Jos minulta olisi kysytty 10-vuotiaana, olisin sanonut että eläissäni en tule seksiä harrastamaan, yäk YÄK! Itseasiassa näin sanoinkin, äidilleni. Joitakin vuosia myöhemmin olin jo toista mieltä. Eli oma oivallukseni kulki aseksuaalisuudesta oman sorttiseeni heteroseksuaalisuuteen, mutta tosiaan se piti löytää ensin, ei sitä tiennyt alusta asti.

Ehkä jotkut tietävät jo lapsena mitä tekee mieli (aikuisena). Yksilöitähän tässä ollaan.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #83 : to 05.01.2017, 23:29:53 »
Ihmiset toki voivat aina määritellä sukupuoliaan tai identiteettejään, miten haluavat, en tuota ongelmana pidä. Hörhöjä aina on yhteiskunnassa. Pidän ongelmallisena vain sitä, jos yhteiskunta menee mukaan tuohon hörhöilyyn, kuten nykyisin unisex-vessoihin ja "sukupuolten hämärtämiseen" ja muuhun roskaan. Yhteiskunnan pitäisi pitää vain huolta normaalista mies-nais -jaottelusta ja antaa hörhöihmisten vapaasti riekkua.

Ei tuo asia meitä normaaleja lopulta koske, ellemme anna periksi typerille ja epä-älyllisille ja antibiologisille vaatimuksille.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa J

• Matkaaja
  • Seniori
  • -Rajaton kulkija-
    • ScoMy WebSite
« Vastaus #84 : ke 11.01.2017, 22:59:24 »
Itse olen vapaamielisyyden sinnikäs puolestapuhuja, enkä näin ollen hyväksy minkäänlaista ulkoapäin tulevaa painostamista ihmisen identiteetistä puhuttaessa. Jokaisella olkoon omanlaisensa käsitys omasta ihmisyydestään, persoonastaan, sekä näin ollen myöskin siitä identiteetistä, mihin hän on orientoitunut.

Tämä on tavallaan se pyhä alue, jolle muilla ei ole asiaa tunkeutua. Kunhan ei vaan tee muille vahinkoa, niin kokekoon jokainen identiteettikysymykset juuri siten, kuin ne omalla kohdallaan parhaiten luonnistuu. Jos siis haluaa rikkoa totuttuja käsityksiä sukupuolista, eikä tunne kuuluvansa kumpaankaan sukupuoleen, niin silläkään ei ole itse asiassa mitään suurta merkitystä.

Pidän suuressa arvossa sellaista rohkeutta & ihmistä joka uskaltaa olla oma itsensä, ympäristön ennakkoluuloista huolimattakin. Kunnioitettavaa asennetta ilmentää myöskin tapa, millä itsensä hyväksyvä persoona ei välttämättä halua automaattisesti leimautua mihinkään tiettyyn ihmisryhmään, tai edes sukupuolivähemmistön edustajaksi.

Ei siis ole mitään selkeää rajaa, millainen ihmisen pitäisi olla, tai missä sukupuoliroolissa hänen kuuluisi toimia. Perinteisen normiajattelun ei toisin sanoen tarvitse määritellä ketään ihmisenä, vaan jokainen olisi otettava omana persoonanaan, sellaisena miksi itsensä tuntee; eikä niinkään ulkonäön, iän, ihonvärin, tai minkään muunkaan ulkoisen ominaisuuden kautta.

« Viimeksi muokattu: ke 11.01.2017, 23:04:16 kirjoittanut J »
-Vaeltajan mieli harhailee-

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #85 : to 12.01.2017, 08:01:32 »
Ihmiset toki voivat aina määritellä sukupuoliaan tai identiteettejään, miten haluavat, en tuota ongelmana pidä. Hörhöjä aina on yhteiskunnassa. Pidän ongelmallisena vain sitä, jos yhteiskunta menee mukaan tuohon hörhöilyyn, kuten nykyisin unisex-vessoihin ja "sukupuolten hämärtämiseen" ja muuhun roskaan. Yhteiskunnan pitäisi pitää vain huolta normaalista mies-nais -jaottelusta ja antaa hörhöihmisten vapaasti riekkua.

Ei tuo asia meitä normaaleja lopulta koske, ellemme anna periksi typerille ja epä-älyllisille ja antibiologisille vaatimuksille.

Sulla kotona kans erikseen miesten ja naisten vessat? Aikoinaan varmaan myös oli savanneilla omat kulmauksen miesten ja naisten käyttöön? Sitten nykyaika vain ryhtyi romuttamaan tätä normaalia. Jep, jep.

Ootkos muuten ihan satavarma, että olet itse normaali? Mä väitän, että sulla on vaikka mitä täysin epänormaaleja (keskimääräisest poikkeavia) ominaisuuksia. Jo suomalaisuus on epänormaalia. Maailmassa hyvin, hyvin harvinaista. Millä oikeudella sä vaadit, että tällaisille suomalaishörhöille pitää oikein varata oma valtio, vaikka me ollaan todella pienen, pieni vähemmistö kaikkien muiden keskellä? Oikein vielä tätä harvinaista mieltä pitäis siellä vaalia, vaikka maailmassa sitä puhutaan niin vähän, ettei oikein maksais vaivaa sillä kielellä mitään tehdä.

Miksi muuten yhteiskunnan pitää oikein erikseen huolehtia tästä "normaalista" sukupuolijaosta? Onko se mielestäsi jotenkin niin heiveröiseltä pohjalla, että helposti katoaa vaikka kokonaan, jos sitä ei yhteisin ponnistuksin jatkuvasti tueta? Varmaankin myös on todella vaarallista, kun liikennevaloissa on se äänimerkki. Jokainen on vaarassa muuttua näkövammaiseksi, kun altistuu tällaiselle äänimerkkiavulle, eikä joudu käyttämään silmiään valojen vaihtumisen havaitsemiseen.
« Viimeksi muokattu: to 12.01.2017, 08:10:37 kirjoittanut Safiiri »

Paikalla Brutto

• Konkari
« Vastaus #86 : to 12.01.2017, 08:12:42 »
Jos minulta olisi kysytty 10-vuotiaana, olisin sanonut että eläissäni en tule seksiä harrastamaan, yäk YÄK!

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, viime vuosina olet aika hyvin pystynyt pitäytymään päätöksessäsi. :P

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #87 : to 12.01.2017, 10:58:16 »
Jos minulta olisi kysytty 10-vuotiaana, olisin sanonut että eläissäni en tule seksiä harrastamaan, yäk YÄK!

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, viime vuosina olet aika hyvin pystynyt pitäytymään päätöksessäsi. :P

En ole päättänyt olla harrastamatta seksiä.  :P Olen vain niin apaattinen ja masentunut etten enää jaksa innostua enkä kiinnostua tarpeeksi irtotouhuista hakeakseni niitä. Eroni (2010) jälkeen oli ensin irrottelukausi jolloin nimenomaan hain, sitten se meni sellaiseksi että ei kiinnostanut enää kuin pari kertaa kesällä, sitten ei kiinnostanut enää kuin hakea, mutta ei toteuttaa hakemusta. Eli vaikka ajoittain laitoinkin nettiin ilmoituksen jossa hain irtohommelia, en ikinä saanut sen vertaa aikaiseksi että olisin yhdenkään ehdokkaan kanssa tavannut oikeasti. Sitten jätin sen ilmoittelunkin. Semminkin kun niihinkin ilmoituksiin alkoi tulla vittuiluvastauksia, ja keltäs muilta kuin vanhoilta äijiltä (jommoista en irtoseksiin hae, vaan jos on pakko tyytyä irtoon, niin aina nuorempi tai oman ikäinen).

Lapsena inhosin seksiä. Nykyään inhoan sitä että elämässä kaikki on yhdentekevää ja merkityksetöntä. Orkut ovat sen verran kivoja että jos niihinkin alkaa ymppäytyä yhdentekevyys ja merkityksettömyys, niin sitten ei ole mitään väliä enää että elääkö edes. Jos hoitelee hommelit itse, niin voi antaa touhulle täsmälleen sen merkityksen kuin huvittaa. Vaikka kuvitella että harjoittaa onanointimagiaa. Mutta jos touhuaa jonkun häiskän kanssa jonka kanssa on ilmiselvää ettei enää ikinä koskaan nevö evö tavata, niin plääh. Tietysti sen voisi kääntää niinkin päin että juuri se once in a lifetime ja strangers in the night on hohdokasta, mutta emmie ossoo tällä laholla päällä.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #88 : to 12.01.2017, 11:01:20 »
Josta sitten pääsemmekin siihen erinomaisen tärkeään kysymykseen että os ihminen on hyvin pitkään tai vahvasti kärsinyt pään vipatuksista kuten juurikin depressiosta, tai ahdistuksesta, taikka vaikka kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, niin mikä on hänen oma, todellinen identiteettinsä?

Onko ihmisen hyväksyttä mielen sairaus osaksi persoonallisuuttaan mukisematta? Ja jos hän ei niin tee, niin yrittääkö hän tällöin hylkiä hyvin suurta osaa itsessään, tai kieltää todellisuuden? Elämä on todella raskasta jos kokoajan kokee että elän tämmöisenä kuin elän, mutta en ole tämä ihminen.

Itse olen odottanut vuosikausia jotain ihmettä, jotain katharsista, jotain hokkuspokkusta jonka jälkeen "todellinen minäni" pääsee esiin. Parikymppisenä kuitenkin oli sellainen aika jolloin en ollut kokoajan melankolinen ja jolloin ennenkaikkea pystyin saamaan asioita aikaiseksi. Yksitellen kaikenlaiset asiat elämässäni ovat pudonneet pois, kun en saa enää aikaiseksi kiinnostusta harrastaa niitä. Ei seksi ole ainoa tällainen asia.

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #89 : to 12.01.2017, 11:27:09 »
Josta sitten pääsemmekin siihen erinomaisen tärkeään kysymykseen että os ihminen on hyvin pitkään tai vahvasti kärsinyt pään vipatuksista kuten juurikin depressiosta, tai ahdistuksesta, taikka vaikka kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, niin mikä on hänen oma, todellinen identiteettinsä?

Onko ihmisen hyväksyttä mielen sairaus osaksi persoonallisuuttaan mukisematta? Ja jos hän ei niin tee, niin yrittääkö hän tällöin hylkiä hyvin suurta osaa itsessään, tai kieltää todellisuuden? Elämä on todella raskasta jos kokoajan kokee että elän tämmöisenä kuin elän, mutta en ole tämä ihminen.

Itse olen odottanut vuosikausia jotain ihmettä, jotain katharsista, jotain hokkuspokkusta jonka jälkeen "todellinen minäni" pääsee esiin. Parikymppisenä kuitenkin oli sellainen aika jolloin en ollut kokoajan melankolinen ja jolloin ennenkaikkea pystyin saamaan asioita aikaiseksi. Yksitellen kaikenlaiset asiat elämässäni ovat pudonneet pois, kun en saa enää aikaiseksi kiinnostusta harrastaa niitä. Ei seksi ole ainoa tällainen asia.

-------------
-----------
------------kirjoitat jälleen asiaa, koska suvussani on lahjakkuuta, ja sairautta rinta rinnan, ei ole nämä asiat mulle vieraita,
mulla deprossio on usein myös kehollista, joten ihan tyytyväisesti turvaudun "vaihto-ehto hoitoihin!
-tälläisiä ovat olleet vyöhyketerapia, ja esim.kuumakivihieronta, shiatsu jne.
-samalla kun käyn vyöhykehoidossa, (on muuten kiinalaisesti sisustettu, ) sama kun kävis kiinassa,
hoitajien kanssa en puhu tosin kiinaa vaan englantia, siinä tulee harjoitettua samalla aivojaankin!
-mulla on ollut tosi hyvä hoitaja, keskittyy tekemiseen puhuu vasta sitte kun on asiaa, lujat otteet , eikä mitään makeilua! ;)

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #90 : to 12.01.2017, 11:52:12 »
http://nuuttihyttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229301-kapina-vaakaa-vai-tervetta-jarkea-ja-kansanterveytta-vastaan-verorahoilla

Tästä linkistä kirjoitin suvaitevaisuususkontoketjuun, mutta tässäkin ketjussa voi kysyä että kuuluuko oman identiteettinsä määrittelyoikeuteen myös oikeus pysyä tilassa tai hankkiutua tilaan jossa terveys on vakavasti uhattuna. Kaiketi kuuluu, mutta tuleeko siihen vielä ulkopuolelta erityisesti yllyttää?

Entä jos joku aloittaisi kampanjan että ole ylpeä tupakoitsija...

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #91 : to 12.01.2017, 12:05:56 »
http://nuuttihyttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229301-kapina-vaakaa-vai-tervetta-jarkea-ja-kansanterveytta-vastaan-verorahoilla

Tästä linkistä kirjoitin suvaitevaisuususkontoketjuun, mutta tässäkin ketjussa voi kysyä että kuuluuko oman identiteettinsä määrittelyoikeuteen myös oikeus pysyä tilassa tai hankkiutua tilaan jossa terveys on vakavasti uhattuna. Kaiketi kuuluu, mutta tuleeko siihen vielä ulkopuolelta erityisesti yllyttää?

Kukas nyt sun mielestä yllyttää pahoille tavoille ja terveydelle haitalliseen toimintaan?

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #92 : to 12.01.2017, 12:29:31 »

Kukas nyt sun mielestä yllyttää pahoille tavoille ja terveydelle haitalliseen toimintaan?

Jos luit koko linkin, ei tarvitse kysyä. Minä ainakin sain sen käsityksen että täti päätti olla itse reilusti vaan lihava, ja keksi ottaa tästä oivalluksestaan myös rahat pois, eli aloittaa kampanjan että kaikkien muidenkin täytyy saada olla lihavia.

Jos lihavuudelleen ei mitään mahda, kai se on vain hyväksyttävä. Mutta jos pystyisi mahtamaan, mutta ei vain viitsi, niin onhan se aika jännä että on valmis ottamaan riskin 2. asteen diabeteksesta ja muista sairauksista ja ennenaikaisesta kuolemasta, ja yllyttää vielä muitakin siihen. Jos tyytyisi vain omaan itseensä eikä ole suremaan jääviä omaisia, niin sitten tietysti yksi lysti.

Jos luit linkin ja käsitit asian jotenkin toisin kuin minä, niin en välttämättä osaa kysymyksiisi vastata koska odotusarvona ilmeisesti on että minun pitäisi vastata sen mukaisesti kuin sinä olet asian käsittänyt tai et.  ::)

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #93 : to 12.01.2017, 13:37:49 »

-------------------
------------
---------------Tässä tuli mieleen tuo lihavuus -artikkelin jälkeen monia asioita, miksi ihmiset näkevät asiat tässä musta valkoisena?

Ensinnäkin, jokainen lihava tietää miten vaikeaa se on, kun repsahdat. Sellainen itsentäänselvyys kuin diabeettes perimässä,
tiedän tikkulaihoja ihmisä joilla kakkostyypin diabeettes, joilla korkeat kolestori arvot,
itsellä diabeettes kumpi oli sitte ennemmin muna vaiko kana?tein vuorotyötä joka epäsäännöllisyydellä tuhosi terveyttäni!
mulla diabeettes, mutta kolestroni ovat olleet erinomaiset ja lääkärini jaksaa aina mua niistä kehua!

-yksilöllä on kyllä vastuu, mutta näissä asoissa on harmaansävyt erotettava" kun maksoin opintovelkaani,
en nukkunut öitäni kunnolla, ennenkuin joka helvetin penni oli maksettu!
-ja jos olin parikin päivää nukkumatta , mut sai kärrätä suoraan suljetulle!

-lisäksi se määrä joka mulla oli kuolemia lähisuvussa, eivät olleet voineet olla jättämättä jälkiä, minä nimittäin söin suruuni
mikä silloin lohdutti, mutta ei siinä surussa tuskassa nähnyt eteensä kovin pitkälle! jatkuu seur.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #94 : to 12.01.2017, 15:32:57 »
Linkistä:

...kampanjan vetäjä on Yleisradion toimittaja, eikä kyseessä ole hänen vapaa-ajanprojektinsa:

“Vaakakapina on Yleisradion verkkovetoinen hanke, jolla halutaan saada ihmiset lopettamaan laihduttaminen ja pyrkimään kohti hyvinvointia.”

Kyseessä on mitä ilmeisimmin kotikutoinen versio fat acceptance movementista, jonkinlainen käänteinen vertaistukiryhmä, jonka keskeinen ajatus on se, että yhteiskuntaa vaivaa jonkinlainen fobia, jossa lihavuuteen kohdistuu negatiivisia tunteita ja lihavat ihmiset kohtaavat vihaa sekä syrjintää muun muassa työllistymisessä ja liikkuessaan julkisilla kulkuvälineillä. Liikkeen tarkoitus on muuttaa suhtautumista lihaviin ihmisiin niin yhteiskunnan, henkilökohtaisella kuin terveydenhuollonkin tasolla.

Vaakakapina “kutsuu kaikki mukaan painonhallinnan vallankumoukseen vuonna 2017”. Kampanjan

ytimenä toimii kapinajohtajaksi itseään kutsuvan Jenny Lehtisen manifesti, jonka teemat ovat

1. Lopetetaan laihduttaminen

2. Etsitään rakkaus ja hyväksyntä omaa kehoa kohtaan

3. Parannetaan terveydenhuollon suhtautumista lihavuuteen

4. Nostetaan mediassa esille kaiken kokoiset vartalot ilman kauhistelua

5. Tuodaan liikunta- ja terveyspalvelut aidosti kaikkien ulottuville

On tuossa hyviäkin kohtia. Ja useimmiten laihduttaminen ei johda mihinkään. Mutta jos "parannetaan terveydenhuollon suhtautumista lihavuuteen" tarkoittaa sitä että lääkäreitä pitää alkaa hyssyttelemään että ei saa sanoa ääneen asiakkaalle että hänen tapauksessaan auttaisi laihduttaminen, niin metsään menee. Tiedän tapauksen että ylipainoisella naisella oli polvet paskana ja lääkäri huomautti painosta, jolloinka nainen sitten loukkaantui verisesti.

Jos tupakoitsija menisi lääkäriin ja kertoisi että yskii verta ja paskaa, lääkäri sanoisi että kannattaisi lopettaa tupakoiminen, ja kessuttelija suuttuisi, niin aika kummaltahan se tuntuisi. Jos ehdointahdoin pilaa omaa terveyttään, ei kannata ottaa pulttia siitä mitä asiantuntija sanoo.

Tavisten sensijaan ei tietenkään tarvitse eikä kannata sanoa mitään. Ei se että joku on painava tarkoita sitä että hän kaikkialla haluaa kuulla jotain laihdutuvinkkejä, taikka kauhistelua siitä miten tuli pulla otettua (kun kaikki muutkin ottivat). Noin kaiken kaikkiaan laittaisin siis painopistettä siihen että tavikset voivat keskenään suvaita toisiaan, mutta terveydenhuollon ammattilaisia ei saa edellyttää hyssynsyssyttelemään. Ja kannattaako yhteiskunnan suoltaa rahaa kampanjaan jossa idiksenä on että on ok että ihminen on läski. Kun ei kumminkaan tehtäisi kampanjaa että on ihan ok polttaa tupakkaa.

Jokainen todellakin valitsee vapaasti, mutta emme tarvitse huonoihin valintoihin yllyttäjiä. Eiköhän jokaisella ole niitä omasta takaa mm. kaveriporukassa.

Poissa Vatupassi

• Konkari
« Vastaus #95 : to 12.01.2017, 16:31:03 »
Linkistä:

...kampanjan vetäjä on Yleisradion toimittaja, eikä kyseessä ole hänen vapaa-ajanprojektinsa:

“Vaakakapina on Yleisradion verkkovetoinen hanke, jolla halutaan saada ihmiset lopettamaan laihduttaminen ja pyrkimään kohti hyvinvointia.”

Kyseessä on mitä ilmeisimmin kotikutoinen versio fat acceptance movementista, jonkinlainen käänteinen vertaistukiryhmä, jonka keskeinen ajatus on se, että yhteiskuntaa vaivaa jonkinlainen fobia, jossa lihavuuteen kohdistuu negatiivisia tunteita ja lihavat ihmiset kohtaavat vihaa sekä syrjintää muun muassa työllistymisessä ja liikkuessaan julkisilla kulkuvälineillä. Liikkeen tarkoitus on muuttaa suhtautumista lihaviin ihmisiin niin yhteiskunnan, henkilökohtaisella kuin terveydenhuollonkin tasolla.

Vaakakapina “kutsuu kaikki mukaan painonhallinnan vallankumoukseen vuonna 2017”. Kampanjan

ytimenä toimii kapinajohtajaksi itseään kutsuvan Jenny Lehtisen manifesti, jonka teemat ovat

1. Lopetetaan laihduttaminen

2. Etsitään rakkaus ja hyväksyntä omaa kehoa kohtaan

3. Parannetaan terveydenhuollon suhtautumista lihavuuteen

4. Nostetaan mediassa esille kaiken kokoiset vartalot ilman kauhistelua

5. Tuodaan liikunta- ja terveyspalvelut aidosti kaikkien ulottuville

On tuossa hyviäkin kohtia. Ja useimmiten laihduttaminen ei johda mihinkään. Mutta jos "parannetaan terveydenhuollon suhtautumista lihavuuteen" tarkoittaa sitä että lääkäreitä pitää alkaa hyssyttelemään että ei saa sanoa ääneen asiakkaalle että hänen tapauksessaan auttaisi laihduttaminen, niin metsään menee. Tiedän tapauksen että ylipainoisella naisella oli polvet paskana ja lääkäri huomautti painosta, jolloinka nainen sitten loukkaantui verisesti.

Jos tupakoitsija menisi lääkäriin ja kertoisi että yskii verta ja paskaa, lääkäri sanoisi että kannattaisi lopettaa tupakoiminen, ja kessuttelija suuttuisi, niin aika kummaltahan se tuntuisi. Jos ehdointahdoin pilaa omaa terveyttään, ei kannata ottaa pulttia siitä mitä asiantuntija sanoo.

Tavisten sensijaan ei tietenkään tarvitse eikä kannata sanoa mitään. Ei se että joku on painava tarkoita sitä että hän kaikkialla haluaa kuulla jotain laihdutuvinkkejä, taikka kauhistelua siitä miten tuli pulla otettua (kun kaikki muutkin ottivat). Noin kaiken kaikkiaan laittaisin siis painopistettä siihen että tavikset voivat keskenään suvaita toisiaan, mutta terveydenhuollon ammattilaisia ei saa edellyttää hyssynsyssyttelemään. Ja kannattaako yhteiskunnan suoltaa rahaa kampanjaan jossa idiksenä on että on ok että ihminen on läski. Kun ei kumminkaan tehtäisi kampanjaa että on ihan ok polttaa tupakkaa.

Jokainen todellakin valitsee vapaasti, mutta emme tarvitse huonoihin valintoihin yllyttäjiä. Eiköhän jokaisella ole niitä omasta takaa mm. kaveriporukassa.

No tottakai mä ymmärrän ,että lääkäri ja hoitajat tekevät duuniaan omantuntonsa ja kunnian kautta, and what ever hippogratee,
siinä mielessä pulinat pois!
-itselläni vain on takana myös 2 xniukkanenergisessä ryhmässä, jota ohjasi sairaanhoitajat,
mutta mikä siinä vain on ,että kummasti osa kiloista tulee takasin,
liikkumiseni on kohtalaista, ja toisinaan kuuriluontoistakin, mutta syömisessäni saatan toisinaan olla vallaton,
mutta itse ahdistun tiukoista rajoituksista,
-ihmisen mieli vaan toimii niin ,että jos jotain asiaa ruvetaan ehdottomasti kieltämään ,niin johan
rupee himottamaan se suklaa!
 :o

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #96 : to 12.01.2017, 21:42:33 »

Jos luit koko linkin, ei tarvitse kysyä. Minä ainakin sain sen käsityksen että täti päätti olla itse reilusti vaan lihava, ja keksi ottaa tästä oivalluksestaan myös rahat pois, eli aloittaa kampanjan että kaikkien muidenkin täytyy saada olla lihavia.

On ihmisiä jotka haluavat martyyriutua ongelmistaan, vaikka ongelmat olisivat heissä itsessään. Olen nyt liiian lihava. Olen liian feministi, kaikki sortavat minua. Esitän jotain seksuaalista vähemmistöä, joten kaikki sortavat minua, joten puolustakaa minua.

Ihmisillä on taipumusta esittää jotain sorrettua ryhmää, vaikka kyse usein on siitä, että ovat laiskoja ajamaan omaa asiaansa. Sorretuista vähemmistöistä tuo linkkini kertoo paljon:
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20-rappeutunutta-kulttuuria-jotka-muodostavat-aikamme-dystopian/

Eivät nuo näkemykset kerro sorrosta, vaan ihmisten älyllisestä laiskuudesta, ja taipumuksesta vetää itseään marttyyreiksi ja uhreiksi. Olkaa miehiä, älkää ämmiä! ::)
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Paikalla Laika

• Konkari
« Vastaus #97 : pe 13.01.2017, 13:12:43 »
Toopen kikkeli on lähinnä tietynlainen konventioon perustuva identiteetti, koska se on häviävän pienikokoinen ja olemassaolonsa kyseenalainen tullakseen materiaalisesti identifioiduksi.
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Paikalla socrates

• Konkari
  • Piilorunkkujen tarkkailija
« Vastaus #98 : pe 13.01.2017, 13:28:41 »

On ihmisiä jotka haluavat martyyriutua ongelmistaan, vaikka ongelmat olisivat heissä itsessään. Olen nyt liiian lihava. Olen liian feministi, kaikki sortavat minua. Esitän jotain seksuaalista vähemmistöä, joten kaikki sortavat minua, joten puolustakaa minua.

Ihmisillä on taipumusta esittää jotain sorrettua ryhmää, vaikka kyse usein on siitä, että ovat laiskoja ajamaan omaa asiaansa. Sorretuista vähemmistöistä tuo linkkini kertoo paljon:
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20-rappeutunutta-kulttuuria-jotka-muodostavat-aikamme-dystopian/

Eivät nuo näkemykset kerro sorrosta, vaan ihmisten älyllisestä laiskuudesta, ja taipumuksesta vetää itseään marttyyreiksi ja uhreiksi. Olkaa miehiä, älkää ämmiä! ::)

Hyvä tuo artikkeli. Osuvia esimerkkejä.
Unelmani on foorumi, missä mökkihöperöt ihmiset vatkaavat metaa 24/7.

Poissa Hartsi

• Konkari
« Vastaus #99 : pe 13.01.2017, 13:32:10 »

Hyvä tuo artikkeli. Osuvia esimerkkejä.

Kivaa ja lämminhenkistä näkemyksen taustatukea, hyvä socru.
Vaatimattomuus ei ole enää nyky-Suomessa hyve, kertoo Lännen Median Taloustutkimuksella teettämä arvokysely