Kirjoittaja Aihe: Oikeus määritellä itse oma identiteettinsä (nro 1)  (Luettu 21434 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Konkari
Sukupuoliketjussa tuli tällainen mieleen:

Waden kommentista jostain syystä poiki idiksiä että on oikeastaan aika kapea-alaista että olemme jämähtäneet funtsailemaan kahden sukupuolen välistä jännitettä kun määrittelemme kukin identiteettiämme, koska kai sitä älykkäästä kädellisestä muutakin löytyy kuin lisääntymiseen tarvittavat osatekijät. Todellakaan useimmat ihmiset eivät kai sitten löydä itsestään mitään muuta kuin sen mitä löytyy housuista ja kaikki muu määrittyy siitä eteenpäin sen mukaisesti?

Entä jos ihminen on persoonaltaan esim. ns. dominoiva yksilö, ja hän sattuu olemaan nainen? Ei käy laatuun, kun se ominaisuus on varattu miehille? Miksi olisi? Eivät kaikki naiset halua olla vain sidekickejä, auliita palvelijoita, kakkosia. Tätä olen itse tuskitellut kaikki ne vuodet jotka olen nettiin kirjoitellut. Ärsyttää myös se että miehet jotka pitäisivät minunlaisesta naisestani ulkoisen olemukseni perusteella ovat yleensä isompia, korstomaisia ja minua vanhempia ukkoja, jotka katsovat että siinä pieni kiltin näköinen tytteli. Joku on joskus nimittänyt minua jopa hauraan näköiseksi. En toki voimanpesä olekaan, mutta se osaltaan tekee miehen löytämisestä niin helvetin vaikeaa että minä en pidä sen näköisistä miehistä jotka pitävät minun näköisistäni naisista...! Pidän pienistä, kompakteista miehistä jotka ovat minun, keskikokoisen naisen, kokoisia. Mutta monille miehille on ilmeisesti ällötys ajatuskin että on samankokoinen kumppaninsa kanssa. Kääpiöiden paristako pienikokoisemmat miehet sitten kumppania hakevat, ilmeisesti...

En pysty olemaan mikään hoivailtava hellandyydeli jollekin jättiläiselle vain jotta hän saisi tuntea itsensä isoksi ja voimakkaaksi. Onhan hän jo sitä valmiiksi, että piruako minun pitäisi sitä tunnetta olla vahvistamassa (hah hah) hauraudellani. Sen lisäksi että isot miehet ovat useimmiten silmissäni rumia, tietysti pelkäisin semmoisen seurassa. Että jos tulisi joku riita niin jätti heittää minut seinään ja hyvästi julma maailma... Tietysti hassua pelätä siinä mielessä että pelon aiheita antoi aikoinaan juurikin itseni kokoinen kiukuttelija.

Se ei minua haittaa jos ihmiset olemuksestani saavat päähänsä että olen vähän muissa maailmoissa. Usein olenkin, ja jos en aina jaksa fokustaa, niin se on ihan hyvä ettei minulta sellaista välttämättä odotetakaan. Tiedetään että voi ottaa vähän aikansa saada kontakti minuun, tyyliin Maa kutsuu.

On siis asioita joissa toisten käsitykset oman itsen suhteen eivät haittaa, ja asioita jotka haittaavat.

Ihmiset jotka haluavat leikitellä identiteetillään saattavat vaikkapa vaihtaa nimeä. Helposti tulee mieleen että onko pakko kikkailla. Hantta Krause ja Kata Kärkkäinen tässä lähinnä tulee mieleen. Mutta pitäisi tietysti ajatella että piruako se minulle kuuluu mitä nimeä joku haluaa käyttää (kunhan se on lausuttavissa...?) ja onko se ristimänimi sitten tosiaan niin pyhä ettei sitä saa mennä muuttamaan?

Olisiko syntymänimen muuttamisessa vähän samanlaista epäluuloa heti mukana kuin siinä että joku vaihtaa nimimerkkiä netissä keskustelufoorumilla? Jos ei yritäkään tahallaan esiintyä toisena, niin helposti voi tulla vähän kumma olo että mitä tässä haetaan takaa...? Sitten jotkut ihmiset tekevät sen valinnan että käyttävät härkäpäisesti tyypin aiempaa nikkiä/nimeä, olettaen että ovat jotenkin "tietäväisiä ja fiksuja" kun osaavat hokea sitä käytöstä jätettyä nimeä. Tai tyyliin "kyllä meidän Merja on aina meidän Merja, vaikka se nyt sai jonkun ihme idiksen että pitää olla Kuuntähti".
Nyyhky-yhteiskunnan syrjäyttämä.

Poissa Xantippa

• Konkari
Vs: Oikeus määritellä itse oma identiteettinsä (nro 1)
« Vastaus #1 : pe 09.12.2016, 20:19:30 »
Minusta on omituista, että nykyaikana, joka suorastaan pursuaa käsitettä individualismi (ja jokainen ajattelee semmoinen olevansa), yksilöllisyys, jne. ihmetellään, jos ihmiset määrittelevät myös sukupuolensa.

Jos on mahdollista hyvin tarkoin määritellä identiteettinsä viherpiipertäjävegaanihamppuvaatepitkätukaksi, miksi juuri sukupuolta pitäisi käsitellä eri tavalla? Miksi pitää hämmästyä, että naisen näköinen ei tunne itseään naiseksi ja vaatia, että vähintään hänen pitäisi määritellä "naiseus, mistä sanoutuu irti". Vaikka samaan aikaan myönnetään, että itse on vaikea määritellä, mitä se naiseus tai mieheys on, jota itse katsoo edustavansa.

Olen oikeasti sitä mieltä, että koska sukupuolella on yhteiskunnassa oikeasti niin vähän väliä, olemme menossa kohti yhteiskuntaa, jossa sukupuolen määrittelyihin ja sukupuolisiin identiteetteihin ei kiinnitetä tällä tavoin huomiota. Tämä Socrateen urputtama koko ajan tapetilla olo on vain välivaihe, joka vie meitä tälläiseen yhteiskuntaan. Että sikäli Toopen pelot ovat aiheellisia - kun näistä asioista vain puhutaan ja niitä syvemmin ymmärretään, muuttuuhan se maailma.

T: Xante

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #2 : pe 09.12.2016, 20:28:35 »
Se että länsimaissa on hoksattu se perusidea että ei ole olemassa paljon mitään pysyvää ja vakaata, valmiina annettua Jumalan lakia joka määrittää ihmiselämän pelottaa ihmisiä ja yritetään tarrautua vihonviimeisiinkin oljenkorsiin kiinni. Joillekin korsi voi olla sukupuoli. Minä sentään olen mies, vaikka muuten olisi kaikki päin helvettiä, voi ihminen ajatella, jos on se miessukupuolinen.

Yhtälailla on muita perusjuttuja joista halutaan pitää kiinni kuin "suomalainen ruisleivästä ja salmiakista". Olen kyllä joskus vähän ihmetellyt että kuinka kauan sitä salmiakkia täällä loppujen lopuksi oikein on syöty, että mikä siitä erityisen suomalaisen jutun muka tekisi? Ruisleipä taas ei kaikille sovi.

Hassuinta tietysti on jos on kaksi eri ryhmää pitämässä kynsin hampain kiinni oman kulttuurinsa tapa- ja perinnekokoelmasta ainoina oikeina - kumpikin ihan yhtä sattuman kauppaa kyseisen valikoiman omistajaksi päätyneitä, ja silti ihan tosissaan täysillä siihen uskovia että se oma mixaus on se ainoa oikea. Joku joka ei ole kiinnostunut kummastakaan cocktailista voi ulkopuolisena ihmetellä että ettekö tajua että olette kumpikin ryhmä yhtä naurettavia paasatessanne juurikin oman kollaasinne loistavuutta.

Poissa Sylvesteri dePullo

• Konkari
« Vastaus #3 : pe 09.12.2016, 20:47:16 »
Minusta on omituista, että nykyaikana, joka suorastaan pursuaa käsitettä individualismi (ja jokainen ajattelee semmoinen olevansa), yksilöllisyys, jne. ihmetellään, jos ihmiset määrittelevät myös sukupuolensa.
.....

Olen oikeasti sitä mieltä, että koska sukupuolella on yhteiskunnassa oikeasti niin vähän väliä, olemme menossa kohti yhteiskuntaa, jossa sukupuolen määrittelyihin ja sukupuolisiin identiteetteihin ei kiinnitetä tällä tavoin huomiota.

Tämä liittyy ihan varmasti siihen kontekstiin kun VOK:eissa asuvat poikalapset kielloista huolimatta haluavat jatkuvasti tunkeutua uimahalleissa naisten pesutiloihin. Identiteettinsä vaatimuksesta.

Että tyhmät suomalaiset voivat olla tunkkaisen ahdasmielisiä! Jeesus!

VIU.

Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa socrates

• Konkari
  • Piilorunkkujen tarkkailija
« Vastaus #4 : pe 09.12.2016, 20:55:35 »

Jos on mahdollista hyvin tarkoin määritellä identiteettinsä viherpiipertäjävegaanihamppuvaatepitkätukaksi, miksi juuri sukupuolta pitäisi käsitellä eri tavalla? Miksi pitää hämmästyä, että naisen näköinen ei tunne itseään naiseksi ja vaatia, että vähintään hänen pitäisi määritellä "naiseus, mistä sanoutuu irti". Vaikka samaan aikaan myönnetään, että itse on vaikea määritellä, mitä se naiseus tai mieheys on, jota itse katsoo edustavansa.

Olen oikeasti sitä mieltä, että koska sukupuolella on yhteiskunnassa oikeasti niin vähän väliä, olemme menossa kohti yhteiskuntaa, jossa sukupuolen määrittelyihin ja sukupuolisiin identiteetteihin ei kiinnitetä tällä tavoin huomiota. Tämä Socrateen urputtama koko ajan tapetilla olo on vain välivaihe, joka vie meitä tälläiseen yhteiskuntaan. Että sikäli Toopen pelot ovat aiheellisia - kun näistä asioista vain puhutaan ja niitä syvemmin ymmärretään, muuttuuhan se maailma.

Ainakin kyseisen Hesarin naisen urputus oli ihan turhaa, koska jokainen sijoittuu johonkin kohtaa janaa, jonka toisessa päässä on äärimmäinen äijä ja toisessa joku megabimboblondi tms.

Olen itsekin korkeintaan miehen puolikas johonkin Trumppiin, Juha Mietoon tai Tony Halme-vainaaseen verrattuna, mutten itke sitä lehtien palstoilla.

Ymmärrän natkutuksen, jos tosiaan on vaikka välimuotovehkeet tai kokee olevansa ihan totaalisesti väärässää kropassa, mutta että joku tekee älämölön siitä, että välillä tekisi mieli pukeutua hiukan androgyynisemmin, niin pienet on murheet.
Jumala armahtaa, Majuri ei.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #5 : la 10.12.2016, 08:50:03 »
Tuollaiseen pukeutumiskysymykseen voi tietysti helposti vastata että sen kuin pukeudut sitten, kuka estää? En itse käsitä mitä ihmeen ongelmia ihmisillä on kuteidensa kanssa. Kuka se on esim. keksinyt ja päättänyt että naisilla pitää olla joku perkeleen jakkupuku duunissa? Tai yhtään missään? On se jännää jos ei nykyaikana ole jo tarjolla monenlaista vaatepartta joista jokainen voi valita mieleisensä, jos on pätäkkää.

Itse pukeuduin alta parikymppisenä sen ajan muotikuteisiin ja oli se 80-luvun muoti jotenkin tanttamaista. Yltiöleveitä olkapäitä minulla ei koskaan ollut, useimmiten kiskoin ne toppaukset veks kun ne jotenkin häiritsivät. Jossain vaiheessa oli kovin miesmäisiä vaatteitakin, pitkälti sen takia etten oikein tykönnyt kireistä, tyköistuvista vaatteista. Harvemmin niitä tulee nykyäänkään käytettyä. Minuahan oli yläasteella kiusattu siitä että oli liian leveät lahkeet (en tiedä miksi ostimme kaikki vaatteet jostain paikkakunnan ainoasta vaateliikkeestä jossa kai sitten myytiin 10 v muodista vanhentuneita housuja - kai sen takia että isä ei suostunut lähtemään aina 25 km päähän kuskaamaan meitä muita että pääsisimme ostoksille). Lopulta sitten sisuunnuin ja aloin pukeutua "kuten kaikki muutkin" sitten kun itse pääsin rahoihin käsiksi. Ja seuraavaksi olen sitten pukeutunut miten itse haluan, kun töissäkin, missä muilla oli virkapuku mutta minulla ei tarvinnut olla, yksi ihminen oli sitä mieltä että pukeudun dramaattisesti. En ymmärtänyt mitä hän sillä tarkoitti, mutta ehkä esim. minihameen alta vilkkuvat sukkanauhat olivat vähän liikaa. Enkä minä laittanut niitä edes vokotellakseni ketään, minusta se vain näytti fantsulta.

Ja sitten on ihmisiä jotka antavat oman itseilmaisunsa olla toisten ihmisten takataskussa, vaatteista lähtien. En ymmärrä.

Poissa drontti

• Konkari
« Vastaus #6 : la 10.12.2016, 11:11:56 »
Jos 70% ihmisestä kokee olevansa keskitasoa fiksumpia yksilöitä, niin 70% ihmisistä on keskitasoa fiksumpia yksilöitä.
Oma kokemushan ratkaisee.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #7 : ma 12.12.2016, 13:33:17 »
Jos 70% ihmisestä kokee olevansa keskitasoa fiksumpia yksilöitä, niin 70% ihmisistä on keskitasoa fiksumpia yksilöitä.

Tosin juuri tuo kyllä pitää sisällään jo sen, että samalla määrittelee ne muut 70 % jollain tapaa eli ei anna heille oikeuttaa määritellä itseään vapaasti.

Poissa drontti

• Konkari
« Vastaus #8 : ma 12.12.2016, 16:15:10 »

Tosin juuri tuo kyllä pitää sisällään jo sen, että samalla määrittelee ne muut 70 % jollain tapaa eli ei anna heille oikeuttaa määritellä itseään vapaasti.

Eikö sitten saisi olla esimerkiksi sitä mieltä, että jollakulla toisella on vain pieni pää?

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #9 : ma 12.12.2016, 16:41:41 »
Miksi pitää hämmästyä, että naisen näköinen ei tunne itseään naiseksi ja vaatia, että vähintään hänen pitäisi määritellä "naiseus, mistä sanoutuu irti". Vaikka samaan aikaan myönnetään, että itse on vaikea määritellä, mitä se naiseus tai mieheys on, jota itse katsoo edustavansa.

Jos joku ei tunne itseän naiseksi on aika hilpeää kun hän toteaa ettei hän tiedä mitä naiseus on. Tietää kuitenkin ettei ole sitä.
On se vähintään hämmästyttävää.
Xantippa sotkee tähän hämmästyttävään tianteeseen sen, että joku vaatii että pitää määritellä mitä se on jota joku ei ole.
Ihan oikein, ei tarvitse, todettakoon että "et ole mielestäsi nainen. Ei tartte kertoa mitä et ole eikä mitä olet. Asia on loppuun käsitelty."

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #10 : ma 12.12.2016, 19:12:10 »

Eikö sitten saisi olla esimerkiksi sitä mieltä, että jollakulla toisella on vain pieni pää?

Tottakai saa olla vaikka mitä mieltä, mutta on syytä kunnioittaa sen toisen "omaa kokemusta" päänsä koosta, eikä väittää sen koon prosentuaalisesta suhteesta oman pään kokoon yhtään mitään. Eli - ei sillä toisella mikään pieni pää ole. Itsellä vain on aikas iso.

Poissa Safiiri

• Konkari
« Vastaus #11 : ma 12.12.2016, 19:13:51 »
Miksi pitää hämmästyä, että naisen näköinen ei tunne itseään naiseksi ja vaatia, että vähintään hänen pitäisi määritellä "naiseus, mistä sanoutuu irti". Vaikka samaan aikaan myönnetään, että itse on vaikea määritellä, mitä se naiseus tai mieheys on, jota itse katsoo edustavansa.

Jos joku ei tunne itseän naiseksi on aika hilpeää kun hän toteaa ettei hän tiedä mitä naiseus on. Tietää kuitenkin ettei ole sitä.
Xantippa sotkee tähän hämmästyttävään tianteeseen sen, että joku vaatii että pitää määritellä mitä se on jota joku ei ole.
Ihan oikein, ei tarvitse, todettakoon että "et ole mielestäsi nainen. Ei tartte kertoa mitä et ole eikä mitä olet. Asia on loppuun käsitelty."

No aika usein miehet kertoo kaikenlaista siitä, mitä naiseus on. Silti hekään eivät mielestään ole naisia.

Poissa drontti

• Konkari
« Vastaus #12 : ma 12.12.2016, 19:44:57 »

No aika usein miehet kertoo kaikenlaista siitä, mitä naiseus on. Silti hekään eivät mielestään ole naisia.

Ilmeisesti nuo miehet ovat selvillä naiseuden tuntomerkeistä. Sitten he tutkiskelevat objektiivisesti, onko heissä niitä tuntomerkkejä. Kun ei ole, he päättelevät loogisesti, että he eivät ole naisia.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #13 : ma 12.12.2016, 20:50:12 »
Se on sitten miehen logiikkaa.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #14 : ma 12.12.2016, 21:22:48 »
Se on sitten miehen logiikkaa.

Onko miehen logiikkaa se, että olet homo tai vähintään biseksuaali, kun kerroit, että kaikki miehet ovat vähintään biseksuaaleja?

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #15 : ti 13.12.2016, 08:25:55 »
[Jos joku ei tunne itseän naiseksi on aika hilpeää kun hän toteaa ettei hän tiedä mitä naiseus on. Tietää kuitenkin ettei ole sitä.

No tässä sitä vasta on hämmentävää settiä taas. Jos siis sanon, että en tiedä, mitä koiruus tai kissuus on, on hilpeää, että kuitenkin kehtaan väittää, että en ole koira enka kissa? Mutta kenties miehen logiikalla naiseus on juuri tätä:

Ilmeisesti nuo miehet ovat selvillä naiseuden tuntomerkeistä. Sitten he tutkiskelevat objektiivisesti, onko heissä niitä tuntomerkkejä. Kun ei ole, he päättelevät loogisesti, että he eivät ole naisia.

riitäää, kun naiseuden tuntomerkit ovat selvillä. Siis ulkoiset, näkyvillä olevat. No onneksi tämä ei ole mitään jokamiehen logiikkaa.

Sinähän tässä taas sotket vaatimuksen määritelmästä: vaadit, että kokeakseen, että ei ole nainen, pitää osata määritellä naiseus, jotta voisi sanoa, että sitä ei ole. Muuten on hilpeä.

Loppuosasta olemmekin sitten ihan samaa mieltä. Jos jonkun kokemus on, että hän ei ole nainen, sinä ja Drontti saatte tiirailla ulkoisia tuntomerkkejä niin paljon kuin haluatte, mutta asia itsessään on loppuun käsitelty.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #16 : ti 13.12.2016, 08:41:40 »
[Jos joku ei tunne itseän naiseksi on aika hilpeää kun hän toteaa ettei hän tiedä mitä naiseus on. Tietää kuitenkin ettei ole sitä.

No tässä sitä vasta on hämmentävää settiä taas. Jos siis sanon, että en tiedä, mitä koiruus tai kissuus on, on hilpeää, että kuitenkin kehtaan väittää, että en ole koira enka kissa?

Kuinka voi ottaa vakavasti ilmoituksen, että en ole nainen, en kuitenkaan tiedä mitä en ole.
Ilmoitus kai pitäisi olla "en ole sellainen nainen jota naisella yleisesti tarkoitetaan". Nyt kerrotaan että "en ole sellainen nainen jota minä itse naisella tarkoitan, en kuitenkaan tiedä mitä tarkoitan."
Jos minä luettelen joukon sellaisia piirteitä joita minun mielestäni naiseuteen liittyy, tänä kohdehenkilö saattaa todeta että kyllä, sellainen hän on. Ihan johdonmukaista.
Joo joo. Ei ole nainen koska Sepe niin sanoo.

Xantippan väitteiden hilpeyteen en viitsi puuttua. Kyllä me tiedämme mitä hän on vaikkei myönnäkään.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #17 : ti 13.12.2016, 08:48:43 »

No tässä sitä vasta on hämmentävää settiä taas. Jos siis sanon, että en tiedä, mitä koiruus tai kissuus on, on hilpeää, että kuitenkin kehtaan väittää, että en ole koira enka kissa?

Kuinka voi ottaa vakavasti ilmoituksen, että en ole nainen, en kuitenkaan tiedä mitä en ole.
Ilmoitus kai pitäisi olla "en ole sellainen nainen jota naisella yleisesti tarkoitetaan". Nyt kerrotaan että "en ole sellainen nainen jota minä itse naisella tarkoitan, en kuitenkaan tiedä mitä tarkoitan."
Jos minä luettelen joukon sellaisia piirteitä joita minun mielestäni naiseuteen liittyy, tänä kohdehenkilö saattaa todeta että kyllä, sellainen hän on. Ihan johdonmukaista.

Xantippan väitteiden hilpeyteen en viitsi puuttua. Kyllä me tiedämme mitä hän on vaikkei myönnäkään.

Te tiedätte ? Sinun naisvihasi on loputon ja tuokin viestisi edustaa hurun houreita aidoimmillaan.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #18 : ti 13.12.2016, 08:54:40 »

No tämähän se vasta hilpeä ja hämmentävä vaatimus on. Paitsi, että pitäisi pystyä määrittelemään naiseus (tietämättä, mitä se on, koska ei sellainen koe olevansa), pitäiis pystyä määrittelemään, mitä naiseus yleensä on.  Eli ellen osaa määritellä, mitä kissamaisuudella yleensä tarkoitetaan, Sepe luettelee minulle, mitä ominaisuuksia hän kissamaisuuteen liittää ja sen perusteella sitten voimme päätellä, olenko minä kissa vai en. Joo, tosiaan, ihan loogista. Verrattuna siihen, että Sepe ottaisi todesta, kun sanon, että en tunne itseäni kissaksi.

Kohdehenkilö tässä puheena olevassa tapauksessa on ilmaissut itseään aivan selkeästi. Se, että Sepe tarttuu jankkaamalla vaatimaan yleistä naiskäsitystä, joka tämän ihmisen pitäisi määritellä voidakseen kertoa, että ei koe sitä omaksi identiteetikseen, kertoo ennen kaikkea Sepestä. Mutta ei meille muille täällä kirjoitteleville toki mitään uutta asiaa.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #19 : ti 13.12.2016, 08:56:44 »

Te tiedätte ? Sinun naisvihasi on loputon ja tuokin viestisi edustaa hurun houreita aidoimmillaan.

No tässä taas Sepsukalta lipsahti tuo kuninkaallinen me, hän mielellään puhuu itsestään me-muodossa.

Sitä paitsi ei kai tosiaankaan ole kenellekään epäselvää, että 49 vuotias palstalle kirjoitteleva nainen on Sepen ja muiden eläkeläisten mielestä ilkeä vanha ämmä.