Kirjoittaja Aihe: Eläimiin kohdistuvat väärinkäsitykset  (Luettu 565 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Konkari
Eläimiin kohdistuvat väärinkäsitykset
« : ma 05.12.2016, 10:44:26 »
Kissaihmisenä olen luonnollisesti tottunut silittelemään kissoja, ja joskus kun on tullut koiria vastaan, olen silittänyt niitäkin. Sitten olenkin todennut omistajalle että "ai niin, koiraa pitääkin taputtaa". En ole koskaan kyseenalaistanut asiaa että miksiköhän pitäisi taputella, olen olettanut että koiranomistajat tietävät miten koiria pitää käsitellä.

Luin Helena Telkänrannan kirjan Millaista on olla eläin? ja loppumetreillä siinä sanottiin että taputtelu on jotain mitä eläimet todennäköisesti vain sietävät omistajiltaan. Eläintä kosketellessa pitäisi matkia kyseisen lajin omaa käytöstä, ja useimmat nisäkkäät nuoleskelevat toisiaan. Silittäminen vastaa nuoleskelua. Taputtelu ei ilmeisesti vastaa yhtään mitään, koska eläimillä ei ole tapana mätkiä toisiaan...?

- Jos tulee jotain muita juttuja mieleen missä ihmiset hyvää hyvyyttään (tai pahaa pahuuttaan?) käsittelevät eläimiä väärin, niin voipi raportoida...
Argh, kesän lapsi mä oon...

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
Vs: Eläimiin kohdistuvat väärinkäsitykset
« Vastaus #1 : ma 05.12.2016, 17:19:30 »

- Jos tulee jotain muita juttuja mieleen missä ihmiset hyvää hyvyyttään (tai pahaa pahuuttaan?) käsittelevät eläimiä väärin, niin voipi raportoida...

Tästä tulee sanomista, mutta voi voi!

En sitten tiedä, olenko hyvyyttäni tai pahuuttani, ylipäätään käsitellyt eläintä väärin Ammuin 18v ikäisenä naapurin koiran, joka oli purrut siskoni naaman niin pahaan kuntoon, että jäljet ovat vielä 33v jälkeenkin näkyvissä. Olen myöskin ampunut kissan, joka hyppäsi vanhimman lapseni vaunuihin, lapseni pään päälle. Kissa onneksi lähti karkuun, kun löin keittiön ikkunan paskaksi, jonka jälkeen vasta alkoi metsästys.

Ovatko nuo tekoni pahuutta, sen voi jokainen itse määritellä.

Metsästämistä en osaa ajatella kumpanakaan, paitsi ehkä haittaeläimien poistamista luonnosta. Sen teen hyvää hyvyyttäni, suojellen luontomme alkuperäisiä asukeita.
Mongo mogo...

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #2 : ma 05.12.2016, 19:56:48 »
Jos joku hurtta syö ihmiseltä naaman, niin ei ainakaan minua kiinnosta että mitä ihmiset eivät käsittäneet oikein - moisen koiran voi lopettaa. Kissajuttuun vähän vaikea mennä sanomaan mitään olematta kaiketi jäävi näin kissanomistajana. Voisin sanoa että en ole koskaan tajunnut minkä takia pikkulapsia pidetään vaunuissa pihalla, mutta ei se sitä tarkoita että minun puolestani elukat saavat mennä tukehduttamaan lapsia. Epäilen vain että se lapsen nukuttaminen tuulessa ja tuiskussa, pakkasessa ja ties missä säässä on vain jäänne niiltä ajoilta kun sisätilat olivat niin paskaisia että siellä vaani tubi ja kaikki muut sairaudet. Mehän emme kai ole nykyään mitään natseja että karaisemme lapsia, että sen takia nukutettaisiin ulkona?

Tietysti jos se koira kävi kimppuun koska ihminen nakkeli sitä seinään, repi hännästä tms. niin sitten se on on ihmisen väärinkäsitys - käsittää että eläimelle sa tehdä mitä vaan. Mutta lapset ovat semmoisia. Tai voisi ajatella että koira käsitti väärin että lapsi on uhka. Varsinkin jos kuuluu vieraaseen laumaan.

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #3 : ma 05.12.2016, 21:48:24 »
Jos joku hurtta syö ihmiseltä naaman, niin ei ainakaan minua kiinnosta että mitä ihmiset eivät käsittäneet oikein - moisen koiran voi lopettaa. Kissajuttuun vähän vaikea mennä sanomaan mitään olematta kaiketi jäävi näin kissanomistajana. Voisin sanoa että en ole koskaan tajunnut minkä takia pikkulapsia pidetään vaunuissa pihalla, mutta ei se sitä tarkoita että minun puolestani elukat saavat mennä tukehduttamaan lapsia. Epäilen vain että se lapsen nukuttaminen tuulessa ja tuiskussa, pakkasessa ja ties missä säässä on vain jäänne niiltä ajoilta kun sisätilat olivat niin paskaisia että siellä vaani tubi ja kaikki muut sairaudet. Mehän emme kai ole nykyään mitään natseja että karaisemme lapsia, että sen takia nukutettaisiin ulkona?

Tietysti jos se koira kävi kimppuun koska ihminen nakkeli sitä seinään, repi hännästä tms. niin sitten se on on ihmisen väärinkäsitys - käsittää että eläimelle sa tehdä mitä vaan. Mutta lapset ovat semmoisia. Tai voisi ajatella että koira käsitti väärin että lapsi on uhka. Varsinkin jos kuuluu vieraaseen laumaan.

No kuule!
Ihmislapsi nukkuu ihan perkeleen hyvin ulkona, niinkuin ihmisaikuinenkin! Pitäisikö lapsen ulkona nukuttaminen kieltää, että lainsuojattomat kissat saisivat liikkua ja paskannella ja kusta sinne minne haluavat?
Siskoni tapauksessa ei ollut kyse koiran kiusaamisesta, olihan siskoni kotonakin koira, josta johtuen tykkäsi niistä todella paljon. Purrut koira nyt vain oli mielenvikainen.
Se, ettet käsitä lapsen nukuttamista ulkona, ei todista mitään, korkeintaan aiheuttaa kummeksuntaa, ettet sellaista ymmärrä.

Pahoittelut sekavasta lausejärjestyksestä, olen kännissä! Ja hyvä niin!

Niin joo, vetäkääpä kaikki vittu päähänne :)

Kissat muuten tulisi hävittää! En aikaisemmin sanonut, mutta kyllä niitä muutama kymmenen on tullut lopetettua...
Mongo mogo...

Poissa MrKAT

• Konkari
« Vastaus #4 : ti 06.12.2016, 00:47:20 »
Mjulkkujen ansiosta maailmanloppu on taas lähempänä.
"Tammiovet nyt meiltä. Mutta persut ja muut köyhimykset älkööt vaivautuko!"  - Puustellin mainos VM-uutisissa 1.1.18

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #5 : ti 06.12.2016, 09:32:46 »
Ei sitten auttanut edes tummennus tekstissäni...

Mutta onhan se tietysti niin etten ole itse puolestani koskaan ymmärränyt juovuksissa olevia ihmiseläimiä, eivätkä he minua.  ::)

Sitten taas toisaalta itse en pitäisi vauvaa yksin ulkona sen takia että pelkäisin että sen vie sieltä joku ihminen.  :(

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #6 : ti 06.12.2016, 09:44:04 »

En sitten tiedä, olenko hyvyyttäni tai pahuuttani, ylipäätään käsitellyt eläintä väärin Ammuin 18v ikäisenä naapurin koiran, joka oli purrut siskoni naaman niin pahaan kuntoon, että jäljet ovat vielä 33v jälkeenkin näkyvissä. Olen myöskin ampunut kissan, joka hyppäsi vanhimman lapseni vaunuihin, lapseni pään päälle. Kissa onneksi lähti karkuun, kun löin keittiön ikkunan paskaksi, jonka jälkeen vasta alkoi metsästys.

En tiedä pahuudesta enkä tarkasta tilanteesta, mutta ihan varmaan joitain lakeja tuli niissä ampumisissa rikottua.
Veikkaan, että Sepe kuolee aikanaan tukehtumalla berliininmakkaraan, joka on puristettu paksuun suoleen.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #7 : ti 06.12.2016, 11:49:10 »
Kissaihmisenä olen luonnollisesti tottunut silittelemään kissoja, ja joskus kun on tullut koiria vastaan, olen silittänyt niitäkin. Sitten olenkin todennut omistajalle että "ai niin, koiraa pitääkin taputtaa". En ole koskaan kyseenalaistanut asiaa että miksiköhän pitäisi taputella, olen olettanut että koiranomistajat tietävät miten koiria pitää käsitellä.

Luin Helena Telkänrannan kirjan Millaista on olla eläin? ja loppumetreillä siinä sanottiin että taputtelu on jotain mitä eläimet todennäköisesti vain sietävät omistajiltaan. Eläintä kosketellessa pitäisi matkia kyseisen lajin omaa käytöstä, ja useimmat nisäkkäät nuoleskelevat toisiaan. Silittäminen vastaa nuoleskelua. Taputtelu ei ilmeisesti vastaa yhtään mitään, koska eläimillä ei ole tapana mätkiä toisiaan...?

Koirat tykkäävät rapsutuksesta, mutta eivät halaamisesta eikä päänsilityskään ole kovin niiden mieleen, varsinkaan vieraan ihmisen ollessa kyseessä.
Kissat taas puskevat toisiaankin ja päänsilitys on niille okei.

Pojan kaksimetrinen koiranrohjus änkesi syliin ja oli onnellinen, kun pääsi ja takuulla tykkäsi kun sitä huomioitiin. Mutta kiinnipitämisestä ne eivät pidä ja saattavat alkaa haukkua, kun ihmiset halaavat toisiaan pitävät sitä riitelynä.

Muistan nuijana, kun sikaakin rapsutettiin kyljistä ja se puhisi onnellisena, ööh,öh  takuulla sille oli siitä mielihyvää,, "maistui sitten paremmalta jouluna, leivän päällä.

Poissa Renttu

• Konkari
  • Saippuakauppias
« Vastaus #8 : la 10.12.2016, 18:02:35 »
Mieleen tuli ainakin sellainen joidenkin hellimä väärinkäsitys, että muut eläinlajit tappaisivat vain ravinnontarpeesta. Se on mitä suurin harhaluulo, erityisesti saalistajaeläimet tappavat silkasta tappamisen himosta. Esimerkiksi se kotikissa on todellisuudessa helvetinmoinen peto. Yhdysvalloissa kotikissat ovat tappamassa muutaman lintulajin sukupuuttoon, yhteensä yli mijardi lintua vuosittain. Aiheesta tarkemmin Science News.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #9 : la 10.12.2016, 18:20:05 »
Supikoira, kettu, näätä, kärppä jne Ylen Pienpetoillassa. Kerrotaan mm. petojen kyvyistä metsästäjinä. Myös: "miksi ketun hännänkärki on valkoinen ja kärpän musta?"

http://areena.yle.fi/1-3792668

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #10 : su 11.12.2016, 13:21:48 »
Mieleen tuli ainakin sellainen joidenkin hellimä väärinkäsitys, että muut eläinlajit tappaisivat vain ravinnontarpeesta. Se on mitä suurin harhaluulo, erityisesti saalistajaeläimet tappavat silkasta tappamisen himosta. Esimerkiksi se kotikissa on todellisuudessa helvetinmoinen peto. Yhdysvalloissa kotikissat ovat tappamassa muutaman lintulajin sukupuuttoon, yhteensä yli mijardi lintua vuosittain. Aiheesta tarkemmin Science News.

Kysymys on vaistosta, jonka aiheuttaa tilanne. Himohan on ihmisen yksinoikeus.

Poissa Laika

• Konkari
« Vastaus #11 : su 11.12.2016, 13:40:18 »
Ei kannattane kysyä, mikä ero on vaistolla ja himolla.
Custom will reconcile people to any atrocity; and fashion will drive them to acquire any custom.

-George Bernard Shaw, Killing For Sport, Preface (1914)

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #12 : su 11.12.2016, 13:47:07 »
Ei kannattane kysyä, mikä ero on vaistolla ja himolla.

Oliko tuo kielteinen kysymys.

Vaistoja on ihmisilläkin kaikenlaisia, mutta onko ihmisellä vaisto tappaa toinen ihminen, tai onko eläimellä vaisto tappaa toinen saman lauman eläin. Tokihan ne verissäpäin tappelevat paritteluoikeudesta ja reviireistä (laumaeläimet, kuten ihmisetkin)

Kettukin kanatarhassa tappaa vaistonsa vuoksi uupumukseen asti, mutta vapaita saaliita ei, kun muut pääsevät pakoon.

Ihmisen himot "jalostuvat" ajattelun kautta ja hän tavoittelee tiedostetusti jotain kuten valtaa ja rahaa,, eläin ei siihen kykene.

Poissa Norma B

• Konkari
« Vastaus #13 : su 11.12.2016, 21:19:35 »
Luin jo vuosia sitten tuosta ketun tappo-orgiasta kanalassa että sen lisäksi että elukka sekoaa jo silkasta onnesta kun on niin paljon saalista saatavilla, siinä on kyse myös ihan järkevästä toiminnasta. Nimittäin silloin kun kettu saa rauhassa touhuta aikaansaamiensa raatojen kanssa, se kiikuttaa jokaisen kuolleen kanan jonnekin jemmaan. Pitkän surkean talven aikana onkin sitten kätsyä kaivella jemmat auki ja haukata kanaa.

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #14 : ma 12.12.2016, 10:29:50 »
Niin ajattelin hieman, etteivät eläimet osaa siinä mielessä himoita kuten ihmiset.

Lipposen paavokin himoitsi päiviänsä kovasti ja piiritti kauan ennenkuin sai hänet houkuteltua itselleen. Varmaan siinä autoi asema ja varallisuus, ehkä jopa paavon hurmaava olemus.

Poissa Renttu

• Konkari
  • Saippuakauppias
« Vastaus #15 : pe 06.01.2017, 13:48:50 »
Niin ajattelin hieman, etteivät eläimet osaa siinä mielessä himoita kuten ihmiset.
Tälle nyt nauravat kirjaimellisesti ne harakatkin (Nekin himoitsevat bling-blingiä).

Poissa Saares

• Konkari
« Vastaus #16 : pe 06.01.2017, 13:55:18 »

Tästä tulee sanomista, mutta voi voi!

Metsästämistä en osaa ajatella kumpanakaan, paitsi ehkä haittaeläimien poistamista luonnosta. Sen teen hyvää hyvyyttäni, suojellen luontomme alkuperäisiä asukeita.
Hirvikin on haittaeläin?

Poissa Faustinen

• Konkari
« Vastaus #17 : pe 06.01.2017, 13:55:30 »
Tälle nyt nauravat kirjaimellisesti ne harakatkin (Nekin himoitsevat bling-blingiä).

Joo himoitsevatko, nekin päiviä?
 Ihmisillä on tapana kuvitella eläinmaailma itsensä kautta ja antaa niille kaikenlaisia ihmisyyteen kuuluvia ominaisuuksia,.  Harva eläin rakastaa rahaa, ehkä kirjanpainajatoukka.

Vallastakin elämet ovat kiinnostuneita, yleensä vain sen pariutumisen vuoksi.

Poissa Renttu

• Konkari
  • Saippuakauppias
« Vastaus #18 : pe 06.01.2017, 14:06:49 »
Jätetään yksisarviset ja sateenkaaret sivuun, mutta otetaanpa delfiinit. Monet pitävät delfiineitä erityisen ihquina eläiminä.

Delfiineitä pidetään yleisesti myös erittäin älykkäinä eläiminä, vaikka tuskin ovat ihan niin älykkäitä, kuin moni varmasti luulee. Pullonokkadelfiinin aivot painavat lähes puoli kiloa enemmän kuin ihmisen, mutta aivojen kokoero selittyy ennen kaikkea delfiinin lämmönsäätelyllä. Hermoyhteyksiä delfiinien aivoissa ei ole lainkaan niin paljon, kuin inehmolla. Älykkäitä ne toki ovat, mutta eivät aivan mahdottoman älykkäitä.

Älykkäät eläimet keksivät aina katalampia, ja pystyvät hölmömpiään suurempaan pahantekoon. Ihmisten kielellä ilmaistuna delfiinit ovat melkoisia kusipäitä.

Mikäli ihmisnaaraalla on ovulaatio meneillään ja sattuupi olemaan delfiinivesistössä uimasilla, delfiinit haistavat ihmisnaaraan. Silloin sattuu tapauksia, että delfiini käy raiskaamassa naisen.

Delfiiniurokset käyttävät erinäisiä kalalajeja eivät vain syödäkseen, vaan myös masturbointiin.

Kun delfiiniparvessa huomataan, että jokin parven naaraista on tullut sukukypsäksi, urokset eristävät naaraan muusta parvesta eikä sen anneta syödä, ennen kuin suostuu seksiin.

Hylkeillä ja merikilpikonnilla on kiva leikkiä, ja niitä delfiinit pallottelevat keskenään hengiltä. Samoin käy tietysti masturbointiin käytettyjen fisujenkin.

Delfiini on ystävä!

Poissa Renttu

• Konkari
  • Saippuakauppias
« Vastaus #19 : pe 06.01.2017, 14:23:17 »
Joo himoitsevatko, nekin päiviä?
Uutteran ja loppumattoman keräilyn perusteella, kyllä. Tiedetään myös tapauksia, joissa harakat ovat ryhtyneet vastavuoroisesti palkitsemaan ihmisiä tuomalla heille löytämiään helyjä, pullonkorkkeja, säihkyviä lasinkappaleita jne. Näin siis sen yhteydessä, kun ihminen on ruokkinut jotain harakkaporukkaa ja osoittanut pysyvää toveruutta harakoita kohtaan. Kaverille tavaraa takaisin!

Lainaus käyttäjältä: Faustinen
Ihmisillä on tapana kuvitella eläinmaailma itsensä kautta ja antaa niille kaikenlaisia ihmisyyteen kuuluvia ominaisuuksia,.  Harva eläin rakastaa rahaa, ehkä kirjanpainajatoukka.
On on, mutta kyse ei ole kaikessa vain siitä, että vain ihmisellä olisi joitain tiettyjä ominaisuuksia, joita ei sitten muka muilla eläinlajeilla ole. Ihminen itse käyttäytyy monin tavoin, kuten muutkin eläimet.

Apinakin oppii käyttämään valuuttaa. Ensimmäinen simpansseilla rekisteeröity ostotapahtuma oli, että valuuttaa vaihdettiin seksiin. Simpanssinaaras huorasi, hyi hyi!
Lainaus käyttäjältä: Faustinen
Vallastakin elämet ovat kiinnostuneita, yleensä vain sen pariutumisen vuoksi.
Laumaeläimillä se on myös hierarkian ja sosiaalisen koheesion ylläpitoa - vallasta kilvoittelua ja vallankäyttöä, kuten ihmisilläkin. Ihmisillä se on monimutkaisempaa ja vallan ympärille on rakennettu kokonaisia instituutioita, mutta jos niikseen tulee, ihan yhtä suoraviivaisesti valtaa käytämme, kuin ne muutkin eläimet. Olemme ainoastaan sofistikoituneempia.

Ahneus puolestaan on niin voimakas vietti, että se ajaa ohi seksuaalivietinkin. Tästä seuraa ihmisillä mittavat määrät lyhytnäköisyyttä ja tyhmyyttä.
« Viimeksi muokattu: pe 06.01.2017, 14:27:01 kirjoittanut 0,02 eur »