Kirjoittaja Aihe: Progeketju  (Luettu 431 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nynny

• Vieras
Progeketju
« : ma 31.10.2016, 09:39:01 »
Olen ollut aistivinani, että foorumilla vaanii muitakin progen ystäviä. Tähän ketjuun voi koota mitä hyvänsä progeen liittyvää, mieluiten tietenkin linkkejä.

Aloittelen huippuhienolla bändillä U.K. ja debyyttialbumillaan: https://www.youtube.com/watch?v=oHJrOg79kQU

UK on näitä viimeisiä progen "superbändejä", ja sen kasasivat "puolet King Crimsoninsta", laujana John Wetton (King Crimson) ja rumpali Bill Bruford (Yes, King Crimson). Ehkä viimeinen näistä "menneisyyden" superbändeistä on se (eli Asia, siitä ehkä lisää myöhemmin..)

Poissa Chill Out

• Konkari
Vs: Progeketju
« Vastaus #1 : ma 31.10.2016, 11:01:49 »
Jos minä jatkan Musiikki-ketjussa jo esillä olleella Renaissancella. Bändin suola oli kuulasääninen solisti Annie Haslam, joka tiettävästi pystyi laulamaan viittä oktaavia. Valitettavasti hän ei kuitenkaan laulanut bändin yhtä parasta biisiä eli Prologue -albumin kakkosraitaa "Kiev":

https://youtu.be/LuuJ_1u56M0

Nynny

• Vieras
« Vastaus #2 : to 08.12.2016, 08:50:48 »
Legendaarinen Genesis suuruutensa huipulla: The Lamb Lies Down On Broadway (1974)

Joidenkin mielestä he tosin ovat tuossa kohden jo lievässä alamäessä, tai jopa syöksykierteessä. Minä taas puolestani pidän myös Peter Gabrielin jälkeisestä Genesiksestä (tässä hän siis vielä on laulajana viimeistä kertaa).

Vaikka levy on parasta nimenomaan kokonaisuutena, ehkä pari erityispoimintaa poiminta voisin mainita:

The Lamia - majesteettinen, hienostunut... 5/5
In the Cage - mahtava synasoolo n. 3min kohdilla.... 5/5

Nynny

• Vieras
« Vastaus #3 : to 08.12.2016, 09:12:10 »
Pekka Pohjolan (RIP) mielestäni ehkä paras albumi on kasarilegenda Jokamies (ei löydy tubesta kokonaisuudessaa). Pari biisiä kuitenkin löytyy:

Umpikuja/No way out
Velka/ Velkavanki

Mahtavan masentavaa ja negatiivista musiikkia! Pohjola on niitä harvoja artisteja, jotka pystyvät luomaan totaalisen ja murskaavan pessimismin ilmapiirin puhtaalla instrumentaalimusiikilla.

Tässä muuten itse elokuva Jokamies

Nynny

• Vieras
« Vastaus #4 : pe 09.12.2016, 16:26:20 »
Greg Laken kunniaksi ELP - Promenade & The Gnome

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #5 : pe 09.12.2016, 18:42:38 »
Pekka Pohjolan (RIP) mielestäni ehkä paras albumi on kasarilegenda Jokamies (ei löydy tubesta kokonaisuudessaa). Pari biisiä kuitenkin löytyy:

Umpikuja/No way out
Velka/ Velkavanki

Mahtavan masentavaa ja negatiivista musiikkia! Pohjola on niitä harvoja artisteja, jotka pystyvät luomaan totaalisen ja murskaavan pessimismin ilmapiirin puhtaalla instrumentaalimusiikilla.

Itse pidän Keesojen lehtoa parhaana.
Mongo mogo...

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #6 : la 10.12.2016, 03:29:35 »
Niin Genesis-, Jethro Tull-, Iron Butterfly- , kuin King Crimson- fani olenkin, Renaissancen albumi "Renaissance - Scheherazade and Other Stories" on mielestäni eräs hienoimpia levyjä, joita olen kuullut.
https://www.youtube.com/watch?v=M_8FbAjzUqY&t=1933s
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Nynny

• Vieras
« Vastaus #7 : la 10.12.2016, 03:44:44 »

Umpikuja/No way out
Velka/ Velkavanki

Itse pidän Keesojen lehtoa parhaana.

Se on kyllä kova. Välillä huvittaa kun jotkut kuvittelevat, että se olisi Mike Oldfieldin albumi, vaikka kuurokin kuulee, että se on 99% Pohjolan säveltämä. Asiaa ei varmastikaan auta, että osa levyn painoksista on julkaistu Mike Oldfieldin nimellä markkinointisyistä (!). Mike Oldfield esiintyy albumilla solistina.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #8 : la 10.12.2016, 23:12:05 »
Miksi "Nynny" on statukseltaan vieras?

Enivei: Anssi Tikanmäen teos "Maisemakuvia Suomesta" sai jonkun merkkipäivän hiljattain. Upea levy onkin, vaikkei ehkä niin progea olekaan.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #9 : su 11.12.2016, 22:20:54 »
Itse progeuskovaisena olen paljon kuunnellut juuri King Crimsonia, Genesistä, Pink Floydia, Gentle Giantia, Renaissancea, Iron Butterflya, paria Jethro Tullin albumia noiden 70-luvun alun aikaisina. Jonkinlaista progerockin kulta-aikaahan tuo 70-luvun alku oli. Uskomattoman hienoja levyjä. Kestävät vieläkin kuuntelemista, eivät vanhene.

Eivät vaan nykyiset ryhmät/artistit samaa kykene luomaan, pikemminkin ehkä toistamaan.
goo

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #10 : to 22.12.2016, 17:59:00 »
Itse progeuskovaisena olen paljon kuunnellut juuri King Crimsonia, Genesistä, Pink Floydia, Gentle Giantia, Renaissancea, Iron Butterflya, paria Jethro Tullin albumia noiden 70-luvun alun aikaisina. Jonkinlaista progerockin kulta-aikaahan tuo 70-luvun alku oli. Uskomattoman hienoja levyjä. Kestävät vieläkin kuuntelemista, eivät vanhene.

Eivät vaan nykyiset ryhmät/artistit samaa kykene luomaan, pikemminkin ehkä toistamaan.

70-luvun musiikissa viehättää myös soundi, jota on hieman hankala saavuttaa nykytekniikalla. Ellei sitten käytä tasan samoja välineitä.

70-lukua voi muistella vaikka kuunnellen Gentle Giantin komeaa neliäänistä fuugaa, jolle varmaan jopa itse Bach saattaisi hymähtää hyväksyen. Mahtoivatkohan laulaa tuota livenä... :)

Lisäys: kyllä vain lauloivat.
« Viimeksi muokattu: to 22.12.2016, 18:04:17 kirjoittanut Lenny »

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #11 : pe 23.12.2016, 05:59:23 »
Kyllä sitä progea osattiin vääntää myös 70-luvun jälkeen.

CMX - Talvikuningas. Kuka olisi uskonut, että suomalainen rockbändi tekee suosionsa huipulla, vuonna 2007, puhdasverisen konseptialbumin? Rohkea, omaperäinen, huippukova levy!

Levyn "hittibiisi", Punainen Komentaja muuten kääntyy virallisesti "The Crimson Commander"... Vaikutteet ovat kuultavissa.

Kuuntelin tuota levyä loputtomia kertoja kun se ilmestyi.. Todellinen konseptialbumi, toimii siis kokonaisuutena parhaiten. Maistuuhan tuo edelleen, kuulen ma. Levyn tarina syvenee kun tietää, että A.W. Yrjänän eräs jungilainen sivupersoona on omien sanojensa mukaan jonkinlainen kyborgi... Markkinointikikka eli ei. Kuka välittää? Yrjänä on moniselitteinen hahmo, siksi hänen musiikkinsakin on monipuolista.
« Viimeksi muokattu: pe 23.12.2016, 06:15:57 kirjoittanut Lenny »

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #12 : la 24.12.2016, 02:00:03 »

70-luvun musiikissa viehättää myös soundi, jota on hieman hankala saavuttaa nykytekniikalla. Ellei sitten käytä tasan samoja välineitä.

70-lukua voi muistella vaikka kuunnellen Gentle Giantin komeaa neliäänistä fuugaa, jolle varmaan jopa itse Bach saattaisi hymähtää hyväksyen. Mahtoivatkohan laulaa tuota livenä... :)

Lisäys: kyllä vain lauloivat.

Me harvat ehkä kuuntelemme noita, useimmat eivät. "Neliääninen fuuga", en ymmärrä, mitä tuo tarkoittaa, tiedän vain, että kuulostaa pirun hyvältä. En minä aina progea ymmärrä, tajuan vain sitä...

Gentle Giant oli upea bändi, vahinko, että pitkälti unohdettu.

Minulla on pääosin koko tuotanto omalla tietokoneella, mikäs hauskempaa! Ihan laillisesti kopioituna omilta levyiltä. Uskomattoman hienoa musiikkiia.
« Viimeksi muokattu: la 24.12.2016, 02:55:25 kirjoittanut Toope »
goo

Poissa Renttu

• Konkari
  • Saippuakauppias
« Vastaus #13 : su 25.12.2016, 15:14:28 »
Ensimmäinen ostamani progelevy oli Emerson, Lake&Palmerin, mutta ostopäätös oli tuolloin täysin ulkomusiikillinen. Levyn kansitaide on nimittäin H.R. Gigerin tekosia, minulla tuolloin vahva Giger-fanitus meneillään, ja kansitaide muuttui osaksi Gigerin taiteesta tekemääni suurta kollaasia.

Kyllä sen levynkin silti kuuntelin; taisi siinä olla pari ihan hyvääkin biisiä. :)

Kukapa ei pitäisi esim. Pink Floydista? Oma lähestymiskulmani progeen on kuitenkin tiukasti metallin kautta, ja progeen siivittivät sellaiset esimerkilliset orkesterit kuin vaikkapa Voivod, NoMeansNo, Death... Myöhempien aikojen suuruuksista mainittakoon SYL, Devin Townsendin tuotanto yleisemminkin, TOOL, System of A Down, Porcupine Tree... Sen sijaan esim. Amorphis tai Dream Theater eivät ole minun teekupposiani.

Voivodin cover Pink Floydin kappaleesta Astronomy Domine. Harmi vain, että toisin kuin LP:llä, mp3 -formaatti ei välitä kappaleen eteerisyyttä ja soundin lämpöä kovinkaan hyvin.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

Poissa urogallus

• Konkari
« Vastaus #14 : su 25.12.2016, 15:20:24 »

Kukapa ei pitäisi esim. Pink Floydista?

Hep! :)

No, ei PF huono ole, mutta lähinnä taustamusiikkia.

Metallista ja progesta: Metallican Master of puppets ja ...and justice for all ovat aika tyylipuhtaita progelevyjä metallin keinoin toteutettuina.

Poissa Renttu

• Konkari
  • Saippuakauppias
« Vastaus #15 : su 25.12.2016, 16:24:40 »
Hep! :)

No, ei PF huono ole, mutta lähinnä taustamusiikkia.

Metallista ja progesta: Metallican Master of puppets ja ...and justice for all ovat aika tyylipuhtaita progelevyjä metallin keinoin toteutettuina.
Oho! Interwebs on kyllä kätevä, siellä voi tunnustaa anomuumisti erilaisia perversioitaan. :)

Master of Puppets on mielestäni edelleenkin Metallican paras levy; "...And Justice for All":in tekoon vaikutti sellainenkin seikka, että metallista pitämättömät, hylkiötasoiset musiikkitoimittajat ("Toto on ainoata hienoa populaarimusiikkia maan päällä"!) erehtyivät pilkaamaan Metallicaa(kin) siitä, etteivätkö muka osaisi soittaa. Jason Newstediä kusipäisesti kohdelleet alkuperäisjäsenet tosin häivyttivät albumilta basson lähes olemattomiin, mutta siitäkin löytyy nyt tuubista versio, jossa basso on korotettu sellaiseksi, kuin pitääkin.

Lisäys: Metallica - "...And Justice For Jason" Full Album (AJFA with enhanced Bassline).
« Viimeksi muokattu: su 25.12.2016, 16:30:51 kirjoittanut Renttu »

Poissa Mjulkku

• Apinan korvike
  • Konkari
« Vastaus #16 : su 25.12.2016, 16:40:33 »
Eipä ole ennen tullut vastaan, mutta biisihän on aivan eri tuollaisena. Parempi.

Mongo mogo...

Poissa Renttu

• Konkari
  • Saippuakauppias
« Vastaus #17 : su 25.12.2016, 16:50:39 »
Eipä ole ennen tullut vastaan, mutta biisihän on aivan eri tuollaisena. Parempi.
Jep! Nyt kun kuuntelen, niin samalla muistelin sitä 13-vuotiasta rentun alkiota. Yllä mustat ihonmyötäiset farkut, valkoiset paksut tennarit, musta moottoripyöränahkatakki ja farkkuliivi, jossa Metallican, Voivodin ja Kreatorin logot. Logot tuli ehdottomasti piirtää itse tusseilla (Ja niitä sai piirtää osaamattomampien kavereidenkin liiveihin).

Pitkää tukkaa minulla ei koskaan ollut, olisin näyttänyt mielestäni pitkätukkana typerältä. :)

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #18 : su 25.12.2016, 17:34:03 »

Mielenkiintoista! Aluksi vierastin hieman ajatusta, mutta toden totta, Metallica aivan selvästi käyttää progesta tuttuja elementtejä, kuten epätavallisia rytmisiä kuvioita ja odottamattomia sointukulkuja, mutta toki omalla ankaran puristisella otteellaan, johon ei mikään huilun lurittaminen sovi. Hyvä bändihän se on, ei siitä mihinkään pääse.

Ehkä jonkinlainen verrokki voisi olla amerikkalainen Kansas, joka yhdisteli amerikkalaista hard rockia eurooppalaisiin proge-elementteihin, tosin hieman perinteisemmällä tavalla viuluineen ja syntikoineen. Saman jatkumon toisessa päässä voisi sitten olla vaikkapa Morbid Angel, joka oli hyvinkin progressiivista samassa mielessä kuin Metallica.

En ole koskaan oikein lämmennyt tälle 90-luvun metalliprogelle. Se ei oikein kestä kuuntelua mielestäni.

Poissa Lenny

• Konkari
  • ex-Kalervonpoika
« Vastaus #19 : su 25.12.2016, 17:44:18 »
Sen sijaan esim. Amorphis tai Dream Theater eivät ole minun teekupposiani.

Tuossa genressä toimii muuten mielestäni paljon paremmin vaikkapa kotimaisen Stam1nan Altantis. Kestää paljon paremmin kuin mikään DT:n konseptialbumi.