Huom! Selaat foorumin lukualuita, joten liittymä on hiukan erilainen.

Ketju Lainaa Print

Pitkät => Keskustelua keskustelusta ja keskustelijoista (nro 8)
Täältä saisi revittyä monta kunnianloukkausjuttua (jos loukatut viittii nostaa) ja joitain kiihottamisia kansanryhmää vastaan-juttuja.
  Siltä suojelisi se jos ne tehtäisiin tuolla Takapihalla joka ei näy yleisesti. Koska vastaava ei-julkisesti nähtävillä -argumentti suojasi Oudineitakin äskettäin syytteennostolta.

Täältä saisi revittyä monta kunnianloukkausjuttua (jos loukatut viittii nostaa) ja joitain kiihottamisia kansanryhmää vastaan-juttuja.

Jos sinä, et nosta kunnialoukkauskannetta siitä, että olen nimitellyt sinua sosiaalidemokraatiksi, niin lupaan puolestani olla nostamatta kannetta siitä, että nimittelet minua natsiksi.

VA.

Tulee heiteltyä omia. Joihinkin muitten kommentteihin ajoittain jotain.

Mutta ei tule selkeää reaaliaikaisempaa live-jutustelua/debattia. Se vie, ja vie tosin myös aikaa, vieläpä huomatta. Hyvää tekisi silti joskus.

Äsch.

...
Jos olen itselleni täysin rehellinen, en ole kertaakaan, en siis yhtä ainoaa kertaa nähnyt Sepen kirjoittavan mitään mikä herättäisi mielenkiintoani. Hän operoi täysin jonkinlaiseen ahtaan rakennelman sisäpuolella, ja on täysin kyvytön muodostamaan omia näkemyksiä mistään tämän rakennelmansa ulkopuolisesta. Se on aika surullinen tilanne, mutta toisaalta samaan aikaan melko kiehtovaa. Siis onko se edes mahdollista? No ilmeisesti on, ja kai sellaisiakin ihmisiä täytyy sitten olla. Tämä siis on yritykseni ymmärtää miksi hän toimii niin kuin toimii. En osaa auttaa Sepeä enempää, toivottavasti hän on jo soittanut UUT:n auttavaan puhelimeen. En uskalla edes kuvitella millaiset olosuhteet voivat saattaa ihmisen noin neuroottiseen tilaan. Voimia Sepe!

Onko kyseessä lähestymistapa, joka on sittenkin klassikko? Mitä sanot Nynny, jos tarkemmin mietit?

Ja emme poikkeaisi tuosta, ja siinä kun poiketaan, niin jotain voikin mennä pieleen? En tiedä, mutta tekee mieli ajatella tätäkin vaihtoehtoa.
Sepe on uniikki tapaus, jonka Nynny analysoi tänään ennen näkemättömän hyvin. Olen jo aikaisemmin ilmaissut huoleni, mistä saamme uuden Sepen, jos hän poistuu näyttämöltä. Tuskin mistään.

Sepe ansaitsisi oman ketjunsa, esim "pohdintoja Sepestä".
Kampin Trumpille on jäänyt päähän pelkästään julkaisemansa " Seniilin Läskimooseksen Lätinät"- ohjekirjanen, joka kertoo rivouksia eräästä tämän saitin fiksusta jäsenestä, tekee sen varsin ikävällä tavalla.
Virallisen Valvojan jutut ovat aina yhtä laadukkaita ja sivistyneitä.
En nyt halua ottaa kantaa noihin esitettyihin kysymyksiin, mutta sanon ehkä vielä muutaman sanan Sepekaustista. En minä oikeastaan sinänsä halua edes kohdistaa kirjoituksiani Sepeen pelkästään, vaan yleisemmin tähän omituiseen kerhoon, joka hengailee vuodesta toiseen ja viallisen koneen lailla toistelee roskaansa lähestulkoon kaikissa ketjuissa. Luulin jo jossakin vaiheessa, että tästä ikävystyttävästä sijaistoiminnosta oltiin päästy eroon, mutta mitä vielä. Minun nähdäkseni kävi niin, että tämä kerho sai ankarasti pataansa huntukeskustelussa ja mitä kävikään: nämä kirsikanpoimijat taantuivat taas infantiiliin lässytykseensä ja kukapa muukaan siellä oli kohteena taas kuin K.K. En minä yleensä itse ota siitä länkytyksestä kovinkaan paljon kierroksia kun olen jo aika tavoin siihen leipiintynyt, mutta jotenkin alkoi tuntumaan siltä, että nyt tipahti se viimeinen pisara. En voi ymmärtää mikä näitä ihmisiä riivaa. Onko jossakin Näkkärin hämärissä ollut joku iso paha krisseli ja satuttanut raukkoja pahastikin? Näiden nilviäisten vakiomaalitaulu K.K. ei ole mielestäni koskaan ansainnut sitä vyörytystä mitä hän osakseen on saanut, vuodesta toiseen. Leppoisa, joskin varsin persoonallinen kirjoittaja.

Ehkä tässä oli minun annokseni metaa, jota muuten inhoan aika tavalla. Tämän kirjoittaminen ei ollut kivaa, mutta koen sen tarpeelliseksi. Vaikka eihän se mitään tule muuttamaan.

Rauha vaan, Nynny.

Kaikelle emme voi mitään. Eivätkä voi asianomaisemmatkaan.

Kiehtovuudella näitä mysteerejä voi lähestyä. Mitäs sitä liian kielteistä suhdetta rakentamaan erilaisuuteen, jos muukin on mahdollista.

Se on selvää, että jokaiseen juttuun on ratkaisu, jonka jälkeen asiat eivät ole entisellään. Oma juttunsa on, että löydämmekö tällaisia kaikkeen. Liikaa ei kannata lähteä odottamaan. Parempi myöntää, ettei tiedä eikä osaa, eikä kukaan taida oikein osata tuoda tarvittavaa.

Minusta parasta debatin ainesta on tarjolla. Loppumatonta tiedossa, siis jatkuvaa, kuten on Jatkumokin. Jos vaikka näin  ;D

En nyt halua ottaa kantaa noihin esitettyihin kysymyksiin, mutta sanon ehkä vielä muutaman sanan Sepekaustista. En minä oikeastaan sinänsä halua edes kohdistaa kirjoituksiani Sepeen pelkästään, vaan yleisemmin tähän omituiseen kerhoon, joka hengailee vuodesta toiseen ja viallisen koneen lailla toistelee roskaansa lähestulkoon kaikissa ketjuissa. Luulin jo jossakin vaiheessa, että tästä ikävystyttävästä sijaistoiminnosta oltiin päästy eroon, mutta mitä vielä. Minun nähdäkseni kävi niin, että tämä kerho sai ankarasti pataansa huntukeskustelussa ja mitä kävikään: nämä kirsikanpoimijat taantuivat taas infantiiliin lässytykseensä ja kukapa muukaan siellä oli kohteena taas kuin K.K. En minä yleensä itse ota siitä länkytyksestä kovinkaan paljon kierroksia kun olen jo aika tavoin siihen leipiintynyt, mutta jotenkin alkoi tuntumaan siltä, että nyt tipahti se viimeinen pisara. En voi ymmärtää mikä näitä ihmisiä riivaa. Onko jossakin Näkkärin hämärissä ollut joku iso paha krisseli ja satuttanut raukkoja pahastikin? Näiden nilviäisten vakiomaalitaulu K.K. ei ole mielestäni koskaan ansainnut sitä vyörytystä mitä hän osakseen on saanut, vuodesta toiseen. Leppoisa, joskin varsin persoonallinen kirjoittaja.

Ehkä tässä oli minun annokseni metaa, jota muuten inhoan aika tavalla. Tämän kirjoittaminen ei ollut kivaa, mutta koen sen tarpeelliseksi. Vaikka eihän se mitään tule muuttamaan.

Tuo porukka häärää THL:llä höystettynä Outomaalle ja hääräsi Näkkärillä ja Juhan muilla foorumeilla. Kaippa ne ovat turhautuneita eläkeläisiä, jotka saavat sisältöä elämäänsä roikkumalla jonkun massasta poikkeavan nimimerkin perässä.

Mitään omia ideoita noilla ukoilla ei ole ja tuskin koskaan on ollutkaan.

Sepen eräs aktiivisana on teiniangsti. Liekkö sitten tätä, kun tällaista osaa havaita. Siis kanavilla oleviin kuuluva. ?

No, vaiheessa kukin. Hyvä niin.
Tuo porukka häärää THL:llä höystettynä Outomaalle ja hääräsi Näkkärillä ja Juhan muilla foorumeilla. Kaippa ne ovat turhautuneita eläkeläisiä, jotka saavat sisältöä elämäänsä roikkumalla jonkun massasta poikkeavan nimimerkin perässä.

Pahinta tietysti jos ylläpito on mukana tässä. Minuakin tosin vietiin aika. Sitoutuminen yleisesti toivottuun oli liian paha rako uida sisään.

Sitoutuminen stabiiliraameihin on iso ongelma, jos on joukossa heitä, jotka eivät ota suuntaa ilmaistuista puitteista. Puitteet on mahdollista aina kääntää kohden tarvittua, ja niillä voidaan tehdä se, mihin ne voidaan kohdistaa niin, ettei kyseenalaisuus käy nopeasti selkeäksi, tai sitä ei sääntöihin vedotessa edes ole.

Näin mahdollistuu asioita, joiden takana on kaikkien oltava. Koska ilmaisut ovat antamassa aina suuntaa, niin niistä ei ole aukottomiksi.

Perusratkaisu on tehdä raameista sopivasti vaihtuvia, tai kompleksisuuden avulla hämäräselkoisia, tai ratkaisukäsittelyjen puolesta pitkällisiä, tai näitä kaikkia, jotta olisi se, mitä voitaisiin käyttää yhteisemmän avuksi.

Homma kusee ennenpitkää.

Vaikea sanoa osuvasti,
että mikä on se historiallinen pohja,
josta määräytyy stabiiliraamien arvostus erilaisine lisääntyvine kommervenkkeineen,
ja vahva usko ilmaistujen puitteiden hyvyyttä tuottavaan tukeen.
Nynny ei pääse yli siitä, että häntä on arvosteltu.
Tuleehan siitä paha mieli.

..nämä kirsikanpoimijat taantuivat taas infantiiliin lässytykseensä ja kukapa muukaan siellä oli kohteena taas kuin K.K.

Jottei Nynny ihan pillastuisi jätän kommentoimatta tämän. Varsinkin kun en tune tuota Speden shouta. Muilta osinhan Keijo Kullervon ajatus kulkee kuin partaveitsi.

"Paras tapa olisi se, että Timo Soini menisi Venäjälle 'kuulostelemaan' että mitä kuuluu ja kuka käski.

Muistuu mieleeni Spede schousta pätkä kun aikoinaan kertovat olevansa vihaisia lentokonealueloukkauksesta joskus viime vuosisadalla? Löytynee googlelta:  https://www.riemurasia.net/video/Ilmatilanloukkaus/147321

Ai niin.. nythän meillä on Setä Samulin selkä suojanamme jotakuinkin, eikä tarvitse olla niin pirun vihaisia lainkaan koko ajan, oletan..."

Muisto Keijo Kullervo

Nynnyn taktiikka johtaa siihen, että ajattelunsa uskoon vaihtaneiden infantiileja viestejä ei saa kommentoida koska se olisi ...niin, sopimatonta?

Anteeksi että kirjoitin metaa.

Jos ihminen on lukossa, niin ylimenevä lukkiinnuttaa vain lisää. Tässä käy se vertaus miehestä, joka kietoutuu entistä rajummin takkiin, kun puhuri yrittää viedä sitä häneltä. Aurinko saa aikaan sen, että mies riisuu takin itse.

Hyökkäys on näissä usein verhottua puolustusta. Siksi usein herää sympatiat automaationa tämänkaltaisista. Vihainen ihminen on aito, ja osoittaa haavoittuvuutta. Viha oli omassa ympäristössäni merkki siitä, että peli oli hävitty. Vihaa ei saanut olla, ja se oli poissulkemisen arvoista.

Että näinkin joskus.

Ihan yleisesti: Mikä estää katkeroituneeseen ihmiseen liittyvän empatiapuutteen?

Ihan yleisesti: Mikä estää katkeroituneeseen ihmiseen liittyvän empatiapuutteen?

Ei Sepen tapauksessa ongelma ole katkeroituminen, vaan juurikin Nynnyn kuvaama häkkiin joutuminen eli kapea-alaisuus, joka ilmenee juuttumisena pelkästään numeraalisiin asioihin, kun on itse kyvytön löytämään asioiden yhteyksiä ja kertomaan vaikutelmistaan. Katkerakin ihminen voi noihin pystyä. Katkeruus on tässä tapauksessa seurausta kyseisestä kyvyttömyydestä.

En liittänyt katkeruutta Sepeen, vaikka kysyinkin asiaa tässä yhteydessä. Kiukustumisen liitän kyllä Sepeen, ja tarpeen puuttua sellaisiin tapauksiin, jotka eivät noudata niitä asioita, joille tulisi antaa parempi arvo. Katkeruuteen ei Sepe taida yltää, joskin kyynisyyttä on voinut edeltää katkerampi vaihe. Kyynisyyttä Sepessä on. Se on katkeruuden seuraava mahdollinen vaihe.

Mitä Sepeen tulee, niin hänhän ivaa monesta inhimillisyydenosoituksesta. Katkeruus taitaa olla selkeän tarttumisen arvoinen asia, josta voi rokottaa.

Katkeruus voi olla tosiaan jonkun tilanteessa hankala juttu, ja myös sivustaseuraten. Kiva rokotuksen kohde myös, eikä se sivustaseuraajan osa ole aina helppo. Miten joku saakin olla sellainen? Puhumattakaan muusta kivasta ja inhimillisestä?
Noin fantastisesta keskustelunaiheesta foorumin Virallinen Valvoja antaa varmaankin 10 +.
Varsinkin kun sitä käyvät vain partnerit Juha ja socrates, muut eivät häiritse poikien purkauksia.
Kyllä minä Sepe ainakin itse asiassa hämmästelen edelleenkin ylläpitäjän osallistumista tällaiseen. Toisaalta, eihän hän periaatteessa vaikuta keskustelujen sisältöön ylläpidon ominaisuudessa... Mutta kun vaikuttaa, mistä osoituksena vaikkapa bannaaminen. No oma foorumi, omat säännöt.

Juhan pitäisi oikeastaan purkaa bannit ja pitäytyä täydellisessä anarkiassa, niin saisi oikeutuksen metailuun.
Juhan pitäisi oikeastaan purkaa bannit ja pitäytyä täydellisessä anarkiassa, niin saisi oikeutuksen metailuun.

Jos Tahan bannit purkaa, niin tässä anarkiassa ei voi olla. Viranomaiset puuttuvat.

Foorumi ei ole viranomaisten osallistumisareenaksi tarkoitettu. Jos foorumia johdetaan törmäyskurssille sinne suuntaan, ja onnistuneesta tilanteesta tehdään se aloite, niin minusta tällaiset voisivat yrittää jotain suorempaa viranomaisyhteyttä. En sitä rupea tarjoamaan.

Jos Tahan bannit purkaa, niin tässä anarkiassa ei voi olla. Viranomaiset puuttuvat.

Ymmärrän Juhan näkemyksen. Nynnyn näkemys on vastuuntunnoton.

Kyllä minä Sepe ainakin itse asiassa hämmästelen edelleenkin ylläpitäjän osallistumista tällaiseen. Toisaalta, eihän hän periaatteessa vaikuta keskustelujen sisältöön ylläpidon ominaisuudessa... Mutta kun vaikuttaa, mistä osoituksena vaikkapa bannaaminen. No oma foorumi, omat säännöt.

Minä en käsitä, miksi admin muka ei voisi osallistua metailuun. Pikemminkin hänellä on velvollisuus siihen.

Toivottavasti Juha yrittää puhua järkeä Tahalle ja saa tämän luopumaan viranomaisilla uhkailusta niin banni voidaan purkaa.

En liittänyt katkeruutta Sepeen, vaikka kysyinkin asiaa tässä yhteydessä. Kiukustumisen liitän kyllä Sepeen, ja tarpeen puuttua sellaisiin tapauksiin, jotka eivät noudata niitä asioita, joille tulisi antaa parempi arvo. Katkeruuteen ei Sepe taida yltää, joskin kyynisyyttä on voinut edeltää katkerampi vaihe. Kyynisyyttä Sepessä on. Se on katkeruuden seuraava mahdollinen vaihe.

Sepeä ja THL: ää sekä hiukan myös muita huruja yhdistää patologinen pelko ja viha heidän kapeista normeistaan poikkeavia kirjoitustyylejä kohtaan. Se on ongelmien perussyy.
En minä tiennyt, että Tahan banneihin liittyi jotakin tuollaista. Ajattelin, että hänet lempattiin "yleisön toiveesta". No, kyllähän tuo selventää.
(+1 piilossa) käy kurkkimassa tätä ketjua usein. Hirveän vaikea arvata kuka......
THL ei ole vuosiin kirjoitellut ainakaan tälle foorumille, tietääkseni ei muuallekaan.
socrates on jumittunut vuosia sitten saamaan knock outiin eikä pääse yli.

Pitäisikö THL:lle antaa bannit?

THL ei ole vuosiin kirjoitellut ainakaan tälle foorumille, tietääkseni ei muuallekaan.
socrates on jumittunut vuosia sitten saamaan knock outiin eikä pääse yli.

Pitäisikö THL:lle antaa bannit?

Kunnon muilutusta ehdotin, kun viimeksi foorumilla törmättiin.

En minä tiennyt, että Tahan banneihin liittyi jotakin tuollaista. Ajattelin, että hänet lempattiin "yleisön toiveesta". No, kyllähän tuo selventää.

Ei se mitä. Kiva et oot täällä.

Tuli tuossa metässä kuntoillessa mieleen, että joskus nämä kuviot on tosi kinkkisiä.

Joskus hyökkäys on pakkorakosen kokemuksesta tehty. Liittyy pakenemiseen ja etäisyydenottoon siitä, missä ei koe voivansa olla mukana.

Kun tähän sossutäti tmv hyvis kertoo, että rajat täytyy olla, niin mitenhän tämä pakenemisen estäjä oikeammin otetaan? Sadistisen väkivaltainen heikkoapäin hyökkäävä, ja takanaan yhteisöön vetoava turva ja oikeutus.
Toivottavasti Juha yrittää puhua järkeä Tahalle ja saa tämän luopumaan viranomaisilla uhkailusta niin banni voidaan purkaa.

Tämä asia on Tahalle vaikea. Voi kestää. Kun valmis, niin banni puretaan.

Ei Sepen tapauksessa ongelma ole katkeroituminen, vaan juurikin Nynnyn kuvaama häkkiin joutuminen eli kapea-alaisuus, joka ilmenee juuttumisena pelkästään numeraalisiin asioihin, kun on itse kyvytön löytämään asioiden yhteyksiä ja kertomaan vaikutelmistaan. Katkerakin ihminen voi noihin pystyä. Katkeruus on tässä tapauksessa seurausta kyseisestä kyvyttömyydestä.

.......Joka tappauksessa Nynnyn katkeruuden kohde ei ole Seniili Läskimooses, eivätkä ne persoonat joiden syntymävuosi on hivenen Kampin Trumpukkaa aiempi.

Kampin Trumpukka on vain epävirallinen itsevalinta johtohahmoksi oikomaan ja arvostelemaan muita
ihmisiä.

.......Joka tappauksessa Nynnyn katkeruuden kohde ei ole Seniili Läskimooses, eivätkä ne persoonat joiden syntymävuosi on hivenen Kampin Trumpukkaa aiempi.

Kampin Trumpukka on vain epävirallinen itsevalinta johtohahmoksi oikomaan ja arvostelemaan muita
ihmisiä.

Etkö Reiska sitten tiennyt, että ikä on vain sosiaalinen konstruktio?

ihmisiä.

Jokaisella ihmisellä on oma ikänsä.

Se joka ei tunnusta sitä asiaa kuvittelee olevansa jollain lailla erikoisempi, taikka parempi ihmisenä ?

Kuvottaa tuollainen ajattelu, se etoo, että aikuinen ihminen voi olla noinkin naivi ja teiniangstin hallitsema.

- Kampin Trumppi, onko sinulla polvista auki revityt farkut kintuissasi  ?
Onko syytä lähteä arvostelemaan muita ihmisiä iän perusteella ?

Varsinkaan lähteä moittimaan älykkäämpää ihmistä, kuin itse on,  haukkua häntä Seniiliksi Läskimoosekseksi ?

Kuitenkaan, vaikka hän, siis Kampin Tumppi itse on 50-kymppinen, niin ei hänkään luuhaa ympäriinsä farkuilla, joissa on polvet paljaaksi revittynä. Elikkä hän on Wanha Raihnainen Gubbe.

Kampin Tumpin tulisikin ideologiansa mukaisesti repiä farkkunsa riekaleiksi, esiintyä siivottomassa kunnossa, oksennellen  pikaruokatähteitä, niin silloin hän olisi IN.

Nyt hän on OUT, koska on Seniili Söheltäjä, pelkkä turhake, jonka olisi hyvä siirtyä pikaisesti sivummalle.

ihmisiä.

Myös ihmisyytenne on sosiaalinen konstruktio. Sosiaalisesti teitä notkeampana pystyn nuolemaan omia pallejani.

http://juhamyllarinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/224377-jenkkikampanjan-sateilevaa-antia
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tutkimus-suomalaiset-ovat-lahes-maailman-huonoimpia-asettumaan-toisen-ihmisen-asemaan/740904/
http://jatkumo.net/index.php?topic=1608.0 (Myötäelämisestä)

Aivan kuin keskustelu foorumin tasoisesti järjestettynä olisi tynkää, verrattuna siihen, mitä voi toteuttaa laajemmissa puitteissa. Tämäkö syy siihen, miksi on automaattisesti usealla foorumilla, eikä eristäytyneenä vain tähän?

http://juhamyllarinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/224377-jenkkikampanjan-sateilevaa-antia
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tutkimus-suomalaiset-ovat-lahes-maailman-huonoimpia-asettumaan-toisen-ihmisen-asemaan/740904/
http://jatkumo.net/index.php?topic=1608.0 (Myötäelämisestä)

Aivan kuin keskustelu foorumin tasoisesti järjestettynä olisi tynkää, verrattuna siihen, mitä voi toteuttaa laajemmissa puitteissa. Tämäkö syy siihen, miksi on automaattisesti usealla foorumilla, eikä eristäytyneenä vain tähän?

Äkkiseltään silmäilltynä tuo tutkimus ei vaikuta ollenkaan keskusteleminen arvoiselta. Aivan järjettömän paljon epämääräisiä käsitteitä ja mahdollisia tuloksia vääristäviä tekijöitä.

Ymmärränköhän nyt Socrun natsisympatiat tmvn ...

Risikko: Äärijärjestöt ja tunnukset on kiellettävä

http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6%2F3%2F156830%2F60c82a7f52

Artikkelin puolesta laitoin Faceen muutaman kommentin. Vain oma osuus napattu:

Kieltolaki vaan voimaan, kun ei äkkiseltään muuta keksitä, tai siis ei muuta vaikutuksellista tarvetta saada aikaan kuin ääri-ilmiöitä sosiaalisesti, ilmastollisesti, jne. Miten olisi totaalikielto ilmastonmuutokselle, ja sen aiheuttamille todennäköisille hirmumyrskyille, jne? Miten järjestyisi parhaiten?

Miksi sitten eletään niin, että tuo tulee tarvittavaksi mahdollisuudeksi ja vaihtoehdoksi, ja vieläpä niin, että riskinä on vaikutuksellisuuden laajeneminen? Tulisiko rakentajalla tai pohjustajalla olla vastuuta, tai hänellä, joka ei tee tarpeettomaksi äärioutoilua?

Jos ilmapiiri ja olosuhteet ajautuu kireäksi, niin monenlaista kielteistä ilmenee jatkuvasti, ja jalostuen. Ongelmana ei ole sodat, konfliktit ja yleensäkään ristiriitojen ilmeneminen, vaan niiden rakentaminen. Joskus ei enää voi estää sitä, mitä on saatu yhdessä aikaan. Pakko kantaa seuraukset, ellei seurauksille saada jotain erityiskantajaa.

Liberaali demokratia taitaa olla vastavoima tai vastavaimaksi tarkoitettu valtiopainotteisuudelle, joka voi kaventaa turhaan ihmisten elämää. Näinkö?

Minusta nykyinen suuntaus on jo Liberaali demokratia, tosin niin, että yksilöä suuremmat tahot kuten valtio on myös yksilön palveluksessa, siis tiettyjen yksilöiden tukirakenteena. Aikoinaan valtion tehtävä on ollut kuninkaan jne alaisten hallinta. Sitten tuli vastaveto demokratian puolelle, ja nyt demokratia ei enää ole se, mikä joskus on jotenkin saatu aikaan. Näin tuntus menevän enemmän tämä valtaapitävien historia.

Sääli, että vallanvaihdoksiin liittyvät tragediat ovat niin erilaisen oloisia. On: kommunistien uhrit, natsisaksan uhrit, ... ja sitten toisaalta imperialismin uhrit, kansanmurhineen eri puolella, Hiroshimat, ... Onko niin, että juutalaiset olivat ennen ryhmä, johon voitiin liittää menestys ja eliitimpi tila, ja muut olivat vähän kuin aikoinaan maattomat jne Suomessa, tai vaikka Venäjällä? Mikä on se vastaleiriä kuvaava nimike, joka on vastakkainen näille: natsi, mustalainen, nekru, terroristi, ... Ei taida olla nimikkeitä yhtä merkityksellisenä, vai onko?
Ei jumalauta uskoisi, että vuonna 2016 suomalaisella palstalla puolustetaan jumalanpilkkalakeja. Aivan kuin sata Taha Islamia laitettaisiin samaan huoneeseen, ja olisit yksin ainoa tietoinen olento siellä. Sitten seuraisit vierestä, mitä perusteluja he puolesta ja vastaan keskenään kehittelevät tuhotakseen kaiken hyvän ja kauniin. Saisit osallistua keskusteluun, mutta argumenteilläsi ei olisi mitään väliä. Niitä pidettäisiin epäonnistuneina ja vajavaisina, vaikka pyytäisit Taha Islameja pelkästään katsomaan, mitä asioita he ovat ajamassa.

Olisit vaikka valmis tunnustamaan argumenttisi epäonnistuneiksi, kunhan he edes katsoisivat mitä ovat tekemässä. Sekään ei auttaisi, koska he eivät näkisi.
Ääliötapauksissa rahvaanomaisen kielenkäytön merkitystä ei voi liiaksi ylikorostaa. Vaikka sofistikoitunut ote ja sivistyssanojen käyttäminen palveleekin hetkellisesti keskustelua metatasolla samalla, kun se saa vaikuttamaan opponentitkin älykkäämmiltä, kaikki tiivistyy lopulta siihen, että kirjoittaa idiooteille.

Jokaiselle vain ansionsa mukaan. :)
Toisaalta välillä itse kultakin pääsee unohtumaan, että tämä on keskustelufoorumi. Siis sellainen paikka, jossa keskustellaan. Jokaista tosikkoa (olen itsekin sellainen) vastaan löytyy ainakin kymmenen sellaista jotka vain keskustelevat keskustelemistaan, ovat vastaan periaatteen vuoksi tai hiovat "keskustelutaitojaan" tai sitten ihan vain leikkivät idioottia kirjoitusvirheineen ja jatkuvine, johodonmukaisine typeryyksineen. Ainoa ratkaisu on ottaa löysin rantein, eikä mennä mukaan sellaiseen joka on tärkeää. Ei keskustelufoorumeilla yleensä ole kovin montaa sellaista jotka ihan aidosti ovat jotakin mieltä edes jostakin, ja yrittävät argumentoida sen puolesta mahdollisimman hyvin. Jokainen joka sellaista yrittää, joutuu ennemmin tai myöhemmin toteamaan sen turhaksi. Mihin tämä oivallus sitten johtaa, on kaiketi riippuvainen temperamentista. Joillakin se näyttää johtavan "ironiseen huumoriin", toisilla katkeraan trollaamiseen, toiset lopettavat kokonaan.

Socrates (ei se filosofi) on oikeassa: ihan turha yrittää mitään järkevää keskustelua. Ei tämä ole oikea foorumi sellaiseen. Kevyt, viihteellinen, toisarvoinen keskustelu on ainoa tie säilyä järjissään keskustelufoorumeilla. Toisarvoinen ei kuitenkaan mielestäni tarkoita tätä nykyistä haistapaskattelua.

Mielenkiintoinen havainto foorumin elinkaaresta: varsinainen piikki paskasisällössä tuli ilmeisesti silloin kun Taha heitettiin ulos. Osaako joku selittää tätä?
Minulle taisi jo selvitäkin varsinainen syy siihen, mistä ketjun edellisessä viestissäni mainitsin. Jääköön sikseen.

Nynnyn kysymykseen en osaa vastata mitään.

Toisaalta välillä itse kultakin pääsee unohtumaan, että tämä on keskustelufoorumi. Siis sellainen paikka, jossa keskustellaan. Jokaista tosikkoa (olen itsekin sellainen) vastaan löytyy ainakin kymmenen sellaista jotka vain keskustelevat keskustelemistaan, ovat vastaan periaatteen vuoksi tai hiovat "keskustelutaitojaan" tai sitten ihan vain leikkivät idioottia kirjoitusvirheineen ja jatkuvine, johodonmukaisine typeryyksineen. Ainoa ratkaisu on ottaa löysin rantein, eikä mennä mukaan sellaiseen joka on tärkeää. Ei keskustelufoorumeilla yleensä ole kovin montaa sellaista jotka ihan aidosti ovat jotakin mieltä edes jostakin, ja yrittävät argumentoida sen puolesta mahdollisimman hyvin. Jokainen joka sellaista yrittää, joutuu ennemmin tai myöhemmin toteamaan sen turhaksi. Mihin tämä oivallus sitten johtaa, on kaiketi riippuvainen temperamentista. Joillakin se näyttää johtavan "ironiseen huumoriin", toisilla katkeraan trollaamiseen, toiset lopettavat kokonaan.

Socrates (ei se filosofi) on oikeassa: ihan turha yrittää mitään järkevää keskustelua. Ei tämä ole oikea foorumi sellaiseen. Kevyt, viihteellinen, toisarvoinen keskustelu on ainoa tie säilyä järjissään keskustelufoorumeilla. Toisarvoinen ei kuitenkaan mielestäni tarkoita tätä nykyistä haistapaskattelua.

Mielenkiintoinen havainto foorumin elinkaaresta: varsinainen piikki paskasisällössä tuli ilmeisesti silloin kun Taha heitettiin ulos. Osaako joku selittää tätä?

Luulen, että jäsenten, etenkin huru-ukkojen ja muutaman muun paine Tahaa vastaan sai Juhan heittämään Tahan ulos foorumilta, mikä mielestäni oli virhe. Täällä on sellaisiakin, jotka ovat Tahaaa pahempia ja ovat viestittelyissään tosissaan. En viitsi mainita nikkejä.
Taha toimi toisaalta aika hyvänä puskurina ja yhteisenä syntipukkina. Nyt Tahaa etsitään kissojan ja koirien kanssa. Pakko olla Taha!
Ne jotka kaipaavat Tahaa taitavat kaivata syntipukkia, joka estäisi heidän itsensä joutumisensa syntipukiksi. Vaikka kuinka haluaisivat omaa agendaansa ajaa, eivät halua vastata siitä.

Mindfulness-ketjussa tuli ainskin välillä sellainen olo, että ihan oikeasti keskustellaan asiasta. Sehän tuntui hyvältä.