Kirjoittaja Aihe: Raiskauksista Suomessa (nro 3)  (Luettu 38459 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Big Data Lenny

• Konkari
Vs: Raiskauksista Suomessa (nro 3)
« Vastaus #1100 : to 12.04.2018, 15:06:09 »
Foorumikeskustelun ihmeellisyyttä on sekin, että vaikka vastaa jollekulle toiselle, voi vastauksessa viitata myös muuhun edeltävään keskusteluun, jota on ketjussa käyty.

No se tuntuu nyt olevan viime aikojen hitti täällä. Itse olen ilmeisesti Topin tavoin sellainen pökkelö, että tulkitsen suoran lainauksen suorana kommenttina, jolle olisi ehkä hyvä laittaa jotakin vastinetta. Aika usein näkee myös sellaista, että ei lainata suoraan, vaan kierrellään ja vihjaillaan muka yleisesti.

Ja tällä viittaan nyt Normaan (huom! en vihjaillut kierrellen, vaan sanon suoraan).

Ja tämä viesti on suora kommentti nimenomaan tuohon mitä lainaan, eli sinulle.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #1101 : to 12.04.2018, 15:11:50 »
Monesti tekstiä lukiessa sisäiseen puheeseen hakee myös sävyjä, ja se on mielestäni normaalia tulkintaa, joka osaltaan erottaa meidät koneellisesta tekstin lukemisesta.

Tässä alla olevassa kuulin itse sarkasmin ja sanavalintojen takia melkoisesti tunnetta. Siitä on nähdäkseni turha väitellä. Jos haluat tekstin kirjoittajana asemoida sen täysin viileäksi ja asialliseksi pohdinnaksi, siitä vain. Minun lukutaitoani ja mielikuvitustani saa ihan vapaasti halveerata ja kyseenalaistaa sitäkin :P

Olettaisin, että tietenkin tunne edellä jutellaan, miten raiskaamalla hedelmöityt lapset tulee abortoida, koska maailmassa on jo tarpeeksi vajakkeja ja nutipäitä. Moraalia en kyllä tälläisessä puheessa itse näe, ts. ainakaan sellaista moraalia, jota itse pidän "hyvänä".

Joo näin me tehdään, tulkitaan toistemme tekstejä. Usein väärin. Ja kun toinen korjaa tulkintaa, on mielestäni hyvän tavan mukaista uskoa korjaukseen = siihen, mitä kirjoittaja itse sanoo viestistään.

En todellakaan edelle olevaa kirjoittanut minkään räjähtävän tunteen vallassa. Jos kirjoitan räjähtelevän tunteen vallassa, yleensä kerron siitä. Että nyt meni tunteisiin. Mutta suorastaan ikävän harvoin täällä enää mikään menee, itse asiassa toivottaisin huomattavasti enemmän räjähtäviä tunteita tervetulleeksi!

Halveeraamiseen en näe mitään syytä, kyseenalaistamiseen kylläkin, sillä aika usein (noh, usein ja usein, muutaman kerran:-) olet mielestäni kirjoittanut minulle tunteita, joita en koe. En tiedä, teetkö näin myös muiden kanssa, ts. en ole asiaa erityisesti seurannut. Mutta kenties ehkä sinäkin voisit ajatella, että taidan olla viileätunteisempi = vielä tylsempi kirjoittaja kuin luulitkaan.

T: Xante

Poissa Topi

• Konkari
« Vastaus #1102 : to 12.04.2018, 15:17:44 »
Minun puolestani saa totta kai kirjoittaa ja tunteilla tai olla tunteilematta ihan miten haluaa.

Kuitenkin se jos teksti on vahvan asenteellista tai tunteellista ja sen liittää sitaatin kautta jonkin kirjoittajan tekstiin ja sitä kautta henkilöön, on mielestäni reilumpaa ja vastuullisempaa seistä silloin sanomansa ja siihen tulkitun tunteen takana eikä vain epämääräisesti viittilöidä, että se nyt on jotain aivan muuta tai kohdistuu johonkin aivan muuhun. Olisihan sen halutessaan voinut myös sanoa selvemmin tai kirjoittaa toisin.

Jos nyt otan tähän mukaan viimeisimmän viestisi, niin totta, olen kyllä varmasti tulkinnut sinulle tunteita joita et itse koe ja itse vastannut tunteella. Mutta loppuviimein kirjoittaessa vastuu on molemmilla. Kirjoittajalla on vastuu  tekstistään ja hyvä kirjoittaja huomioi lukijaansa. Jos teksti käsitetään täysin väärin, on kohteliasta arvioida myös sitä, tuliko nyt ilmaisseeksi itseään kovin hyvin, eikä pelkästään vetäytyä siihen, että lukija on väärässä tai jotain muuta vastaavaa -- koska tunteihan me molemmat joka tapauksessa myös teksteihin tulkitsemme.

Olen kuitenkin pahoillani niistä kerroista, kun olen tekstiäsi jotenkin vääränlaisesti tulkinnut, ei siinä ole epäselvyyttä.

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #1103 : to 12.04.2018, 16:33:46 »
Taisin oppia, että en lainaa Topia, niin lienee järkevintä. On aikamoinen vaatimus toiselle kirjoittajalle oletus, että hän sanoo asiat toisin, koska tulkitsija tulkitsee mielensä mukaan, eli ennakolta tietää, mitä tunteita tulkitsija näistä sanoista löytää. Esimerkkitapauksessamme minä kerroin, että en ollut tunteen vallassa ja sinä Topi vain jatkoit, että kyllä sulle nyt vaan semmoinen olo jäi. No sille ei tosiaankaan voi mitään.

Totta kai viestintä on kaksisuuntaista, mutta mielestäni on myös aika...noh...vaatimus vaatia toista pahoittelemaan sitä, että on nyt ilmaissut itseään tavalla, joka sai sinut tulkitsemaan väärin. Ymmärrän pahoittelut tilanteessa, jossa ilmaisu on vaikkapa selkeän kaksiselitteinen, mutta sitä en edelleenkään tiedä, miten minun pitäisi viestiä, että et tuntisi niitä tunteita teksteistäni, joita olet sieltä tuntemassa. Kenties vielä puisevampaa kieltä? Tahtoisin kyllä tietää, joten jos pari kysymystä sallitaan?

En tiedä, mikä viestissäni oli vahvasti asenteellista, esimerkiksi. Ehkä se, että sanoin, millaista puhetta en pidä hyvän moraalin mukaisena - joskin tarkensin, että tiedän, että  hyvä moraali ei ole yksiselitteinen asia? Oliko tämä se vahva asenteellisuus, vai oliko se jotakin muuta?

Mikä tekstissäni oli vahvasti tunteellista? Sekö, että sanoin em. asioita usein kirjoteltavan tunteen vallassa?

Lopulta: en voi seistä reilusti ja vastuullisesti sen tulkinnan takana, jonka teit, koska se on mielestäni virheellinen. Olisin tietysti halunnut sanoa selvemmin tai kirjoittaa toisin, mutta Sillanpään sanoin: valitsen joskus väärin, voi kunpa osaisin valita oikein.

Poissa Topi

• Konkari
« Vastaus #1104 : to 12.04.2018, 16:57:04 »
Se oli huonosti muotoiltu kyllä, että seisoisit minun tekemän tulkinnan takana, mutta sanojen ja niiden valintojen takana erotuksena muista mahdollisista, jotka taas olisivat tuottaneet myös erilaisia reaktioita muissa.

Oppia ikä kaikki. Minusta tuntuu että aika usein,  kun reagoit johonkin ajatukseeni, että kirmaat sen kanssa johonkin ihan yllättävään suuntaan. Mutta joo, älä lainaa jos tuntuu raskaalta se että omia juttujasi sitten taas ruoditaan :) Minusta se on kiva edes pyrkiä siihen, että joskus oikeasti jotain uuttakin ymmärrettäisiin eikä vain juostaisi niiden omien käsitysten ja ajatusten kanssa mihin sattuu, vaikka se sitten joskus tekisin vähän kipeää yrittää muuta.
« Viimeksi muokattu: to 12.04.2018, 16:59:58 kirjoittanut Topi »

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #1105 : to 12.04.2018, 17:17:03 »
Se oli huonosti muotoiltu kyllä, että seisoisit minun tekemän tulkinnan takana, mutta sanojen ja niiden valintojen takana erotuksena muista mahdollisista, jotka taas olisivat tuottaneet myös erilaisia reaktioita muissa.

Oppia ikä kaikki. Minusta tuntuu että aika usein,  kun reagoit johonkin ajatukseeni, että kirmaat sen kanssa johonkin ihan yllättävään suuntaan. Mutta joo, älä lainaa jos tuntuu raskaalta se että omia juttujasi sitten taas ruoditaan :) Minusta se on kiva edes pyrkiä siihen, että joskus oikeasti jotain uuttakin ymmärrettäisiin eikä vain juostaisi niiden omien käsitysten ja ajatusten kanssa mihin sattuu, vaikka se sitten joskus tekisin vähän kipeää yrittää muuta.

Noh tästä nyt välittyy semmoinen syvä marttyyrin fiilis, vaikka on vain yritetty opettaa toista ja pyrkiä antamaan hänelle uutta ymmärrystä, mutta toinen aikookin jättää vast'edes kipeät lainaukset laittamatta.

Lisäksi välittyy rähähtävä suutahtaminen siihen, että toinen ei ymmärrä tätä hyvää tarkoitusta, vaan kirmaa ajatuksineen ihan väärään suuntaan, minne häntä ei ole lainkaan viittelöity.

Näin se vaan menee. Lopultahan meille jää vain tahto, etumerkin sentään saamme valita.

Poissa Topi

• Konkari
« Vastaus #1106 : to 12.04.2018, 18:40:27 »
Onhan se hyvä ja iloinen asia jos kirmaa, ei siinä.

Yritän vastaisuudessa miettiä tarkemmin ja vastata vain silloin, jos koen sen tulkinnan myös omakseni. Sillä varmaan päästään helpoimmin eteenpäin. Usein vain keskustelu vaatii sitä, että kumpikin jaksaa oikoa toisen käsityksiä ja jossain määrin kestää sitä, ettei oikein mikään uusi ja vieras mene niin kovin helposti perille.

Jos tällaista hyvää tahtoa ja kärsivällisyyttä ei ole, silloinhan se on sama kirjoitella ikään kuin seinälle ja "ei kenellekään". Tähän nyt ei sisälly sen erityisempää rähinää tai katkeruutta, onpahan vain oma käsitykseni asiasta.
« Viimeksi muokattu: to 12.04.2018, 18:44:38 kirjoittanut Topi »

Poissa Xantippa

• Konkari
« Vastaus #1107 : to 12.04.2018, 18:55:26 »
No sen toki tahdon sinun tietävän, että minulla ei ollut mitään tätä keskustelua vastaan Topi, päinvastoin! Ilahduttavaa puhua oikeasti tällä tavalla suoraan ja rehellisesti fiiliksistä, eikä siinä ole mitään vikaa, sekin päinvastoin, että juuri tunteet tämän keskustelun herättivät.

En vain voinut vastustaa kiusausta edellisessä viestissäsi, minkä toivottavasti ymmärrät. Likinnä ehkä juuri siksi, että jos käytämme sanontoja kuten "räjähtävä tunteellisuus", niin jonkun tunteenhan ne herättävät, ja tähän Tupakkimiehen lanseerama hymiönperkele.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #1108 : to 12.04.2018, 21:44:15 »
Safiiri: Häirinnäksi ja ahdisteluksi luokitellut teot ovat toki aivan muuta kuin raiskaukset tai väkivallanteot. Nekin pitää osata erottaa toisistaan.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #1109 : to 17.05.2018, 08:44:22 »
Näinkin käy. Hesari kertoo tänään kahdella sivulla (A10-A11) Irakin kurdista, joka istui yhdeksän kuukautta 16 vuotiaan suomalaistytön raiskauksesta. Nyt tyttö on käynyt tunnustamassa poliisille, että sukupuoliyhteys tapahtui kurdin asunnolla yhteisestä sopimuksesta eikä häntä pakotettu. Hovioikeuden 1,5 vuoden vankeusrangaistus annettiin vuonna 2012. Oikeudessa palturia olivat puhuneet niin kantaja, syytetty kuin puolustuksen todistaja. Juttu on kirjoitettu Hesarissa muunnetuin nimin.

Tyttö oli seurustellut varsinaisesti toisen kurdin kanssa. Sittemmin tuomion istunut oli kertonut tytölle että tämän seurustelukumppanilla on vaimo Irakissa. Olivat sopineet että tyttö tulee kertojan kämpille ja olivat harrastaneet seksiä ja tyttö jäänyt yöksi. Kurdi oli ollut tapahtumapäivän ja seuraavan päivän pois töistä. Kun tyttö oli kertonut seurustelukumppanilleen tapahtuneesta, tämä oli sanonut, ettei vaimoa ole ja että jos haluaa seurustelun jatkuvan, tapahtuneesta on tehtävä rikosilmoitus. Oli vielä tarkkaan kertonut, millainen tarina raiskauksesta on poliisille kerrottava. Tyttö teki työtä käskettyä ja asia joutui oikeuteen. Syytetty kiisti tavanneensa tyttöä ja todistajansa sanoi yöpyneensä syytetyn luona tuona yönä eikä siellä naista ollut. Televalvontatiedoista kuitenkin ilmeni, että tytön ja syytetyn kännykät olivat olleet tuolloin lähekkäin. Syytetty ja todistajansa eivät siis puhuneet totta. Oikeus piti tytön tarinaa uskottavampana.
Tytön seurustelusuhde toisen kurdin kanssa on päättynyt. Tyttö on käynyt tunnustamassa poliisille väärän ilmiantonsa. Nyt tyttö odottaa oikeudenkäyntiä.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #1110 : to 17.05.2018, 09:15:53 »
Niin se monikulttuurisuus yhdentyy yhdeksi kulttuuriksi. Ääliöt löytävät toisensa.
"The artist is the true seer and prophet of his century, the justifier of life and as such, of course, a revolutionary far more fundamental in his penetration of the social mask of his day than any fanatic idealist spilling blood over the pavement in the name simply of another unnatural mask."

JC