Kirjoittaja Aihe: Muistoja menneiltä ajoilta, nostalgiaa  (Luettu 8269 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Vs: Muistoja menneiltä ajoilta, nostalgiaa
« Vastaus #20 : pe 17.02.2017, 20:32:50 »
Omalla nimelläni löydän vain täyskaimojani, ja hyvä niin.  ;D

Tuli noista kirjeiden kirjoitteluista mieleen että peruskoulussa englanninopettajamme järkkäsi kirjeenvaihtokavereita (vai jostain hänen antamastaan lehdestäkö niitä löysin?) ja kirjoitin kahdelle englantilaiselle tytölle, Debralle ja Deborahille. Toinen näistä fantasoi tulevansa jossain vaiheessa Suomeen käymään, ja minulle taisi tulla pieni paniikki kun pelkäsin että hän tulee meillekin ja näkee sen köyhyyden ja isän omituisuudet. Jotenkin ne kummatkin kirjoittelusuhteet kuivuivat kai aika nopeasti pystyyn. Olisi tietysti ihan mielenkiintoista tietää että mitä sitä silloin jutteli, kun oli elämässään kaikkein tavallisimmillaan ja normaaleimmillaan. Ala-asteella kun koen sellainen olleeni, aloin vinksahtamaan vasta 5. luokalta eteenpäin ja pahin friikkikauteni oli yläasteella.

Kirjeenvaihtoystäviä suomalaisista pojista/miehistä tietenkin riitti vaikka kuinka helvetisti. Eräänkin kerran aloin kirjoittamaan varmaan yli 10 pojan kanssa yhtäaikaa, kaikki olivat siis vastanneet minun kirjeenvaihtoilmoitukseeni. Oikeastaan tämä nettiaika on pilannut sen kaiken. Mitä helpompi on toista kommentoida, sitä helpommin hänet sitten lemppaakin. Kirjeaikana kun yhteyden ylläpito vaati enemmän vaivaa ja aikaa, sitä ei ehkä ihan niin helposti lopettanut. Ja tuntuihan se jännältä, odotella että tuleeko tänään kirje vai ei.

Paikalla Brutto

• Konkari
« Vastaus #21 : pe 07.07.2017, 10:25:58 »
Muistatteko missä olitte tasan 40 vuotta sitten 7.7.77? (Alle nelikymppisten ei tarvitse vastata)

Itse olin tuolloin lapsi - tai pikemminkin nuori - ja karkasin edellisenä päivänä kotoa. Ihan silkkaa pitkästymistäni. Pakkasin polkupyörän tarakalle teltan sekä evästä ja häivyin.

7.7.77 heräsin teltasta varhain aamulla 2-tien varresta läheltä Huittisia. Edellisenä päivänä tuli pyöräiltyä pitkälle toista sataa kilometriä ja se tuntui hieman jäsenissä.

Pakkasin kamppeet ja jatkoin pyöräilyä Porin ja Ahlaisten kautta Merikarvialle, jonne saavuin iltapäivällä. Aurinko paistoi koko päivän takaa ja poltin pohkeet ja niskan. Edellisenä päivänä oli tuullut lännestä ja muutama sadekuuro kasteli vaatteet. Matkan aikana nautin vain pullollisen VitaNovaa ja runsaasti vettä. Illemmalla taisin syödä pari makkaraa. Soitin myös kotiin ja ilmoitin olevani kunnossa.

Poissa Chill Out

• Konkari
« Vastaus #22 : pe 07.07.2017, 10:52:33 »
Päiväntarkkuudella en tiedä, mutta sen muistan, että 7.7.77 olin interraililla jossain Euroopassa.

socrates

• Vieras
« Vastaus #23 : pe 07.07.2017, 10:59:04 »
Taisin aloittaa harjoituspäiväkirjan pidon aika tarkkaan noihin aikoihin. Täytyy penkoa, jos se on vielä tallella, niin sen merkinnöistä voi päätellä jotain.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #24 : pe 07.07.2017, 11:22:46 »
Somesta osui vastaan (kokonaisuudessaan lainaus):

Kaupassa käynti ennen ja nyt:
-Ennen oli maitoa 2 laatua, punaista ja sinistä.
-Nykyään pitää ensinnäkin kävellä vähintään 600 metriä päästäkseen maitohyllylle, joka on kymmeniä metrejä pitkä. On hyla-maitoa, vähälaktoosista maitoa, luomumaitoa, vaaleansinistä maitoa, sinistä maitoa, yömaitoa ja kaikkia niitä on kuudeltatoista eri meijeriltä.
-Ennen oli vessapaperia ja talouspaperia.
-Nykyään on valkaisematonta, valkaistua, kuvioitua, 3-kerroksista, 2-kerroksista ja design vessapaperia. Hajustettua vessapaperiakin on. Miksi? Haisteleeko jotkut vessapaperia? Talouspaperitkin ovat mainosten mukaan niin tehokkaita, että jos yhdellä arkilla voi imaista Itä-meren tyhjäksi niin mitä koko rullalla saakaan aikaiseksi.
-Ennen oli karkkihyllyllä parikymmentä erilaista karkkipussia mistä valita ja irtokarkit haettiin kappalehinnalla kioskilta.
-Nykyään on vähintään 400 erilaista pussia karkkia, on sokeritonta, vähäsokerista, luomua, reilun kaupan ja ties mitä muita. Irtokarkkejakin on Kiinan muurin mittainen lokerikkoseinämä täynnä kilohinnalla, merkkareitakin löytyy varmasti 30 erilaista.
-Ennen oli Lahtelaista, Sinistä ja Light beeriä pulloissa, tilipäivänä saattoi pröystäillä ja ostaa tölkkiolutta.
-Nykyään on vanhan T-kaupan kokoinen alue täynnä mitä ihmeellisimpiä hipsterilitkuja ja hinttilimuja ja tavallisen oluen löytäminen niiden joukosta on seikkailu sinänsä.
-Ennen oli ranskanleipää ja ruisleipää.
-Nykyään on 200 erilaista monivilja-, vehnä-, kaura-, ruis- ja spelttileipää joiden säilyvyysaikakin on jossain puolenvuosisadan tietämillä.
-Ennen tyhjät pullot palautettiin henkilökunnalle, jos oli paljon viikonlopun jäljiltä pulloja niin osa piti viedä viereiseen pitäjään ettei kylillä alettu puhua.
-Nykyään pullot ja tölkit tungetaan sieluttomaan koneeseen mikä rouhii kappaleiksi kaiken kaasupulloa pienemmän. Lopuksi tärisevin käsin koitetaan osua oikeaan namiskaan, jotta saisi kuitin eikä vahingossa lahjoita palautusrahoja johonkin kehitysapuun tai osallistu risteilyarvontaan.
Ennen oli Paltapuoti, Päivikki, Talous ja rauta, S-Market, E-Kauppa ja vielä muutamat kioskit päälle. Nykyään on jäljellä Bonuskauppa ja Päivikistäkin on tullut Tervatori. Viinakauppakin on myytävänä..

Paikalla Xantippa

• Konkari
« Vastaus #25 : pe 07.07.2017, 11:30:08 »
Mitä, kaikki joita olen pitänyt itseäni reilusti nuorempina, ovat jo pyöräilleet satamäärin ja reilailleet...mitään muistikuvaa ei ole, mutta jos on ollut aurinkoinen päivä, olen tehnyt jotain seuraavista:

- ollut rannalla
- ollut jonkun kaverin mökillä (omaa ei ollut)
- maannut omalla pihalla lukemassa
- maannut omalla tai kavereiden kanssa puhumassa, mitä tekisit jos sulla ois taikasauva
- leikkinyt viisikkoa parhaan kaverin kanssa, ei haittaa, että meitä oli vain kaksi
- leikkinyt star trekkiä isommalla porukalla
- riidellyt siskon kanssa ja katumuspäissäni juossut lähikauppaan ostamaan jäätelöt
- matkustanut kuuhun ja takaisin muuten vain

Epäilen, että noina onnellisina aikoina 7.7. ei paljon eronnut 8.7. päivästä.

T: Xante

socrates

• Vieras
« Vastaus #26 : pe 07.07.2017, 11:40:32 »
Jotenkin mielikuva, että myös kesä 1977 oli sateinen ja viileä. Mutta en ole varma.

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #27 : pe 07.07.2017, 11:56:55 »
Lapsuuden kesät ovat muistoissa aina kauniita ja lämpimiä. Luultavasti useimmilla meistä. Olin reilusti  alle kouluikäinen, kun leikimme naapurin tytön Varpun kanssa mitä milloinkin. Eräänä helteisenä kesäpäivänä kävimme purolta hakemassa kaisloja, minkä jälkeen makasimme peiton alla auringon paisteessa uima-asuissamme.Yhtäkkiä veri pakkautui kikkeliin ja kovettui kunnia-asentoon. Teki mieleni pyytää Varpua näyttämään omaa jalkoväliänsä, mutten kehdannut. En kyllä näyttänyt omaanikaan.

Kun tilanne oli rauhoittunut, pätkin kaisloista "savukkeita" ja niitä sitten mallasimme  tupakoivamme ilman tulta.

Poissa Chill Out

• Konkari
« Vastaus #28 : pe 07.07.2017, 12:11:08 »
Mitä, kaikki joita olen pitänyt itseäni reilusti nuorempina, ovat jo pyöräilleet satamäärin ja reilailleet...

Minulla isoisä oli aikuisena miehenä punakaartissa ja isä talvi- ja jatkosodan veteraani. Hankalaa näistä lähtökohdista olla nykyisin kovin nuori.

Paikalla Brutto

• Konkari
« Vastaus #29 : pe 07.07.2017, 12:40:01 »
Mitä, kaikki joita olen pitänyt itseäni reilusti nuorempina, ovat jo pyöräilleet satamäärin ja reilailleet...

Minulla isoisä oli aikuisena miehenä punakaartissa ja isä talvi- ja jatkosodan veteraani. Hankalaa näistä lähtökohdista olla nykyisin kovin nuori.

Minulla on tälläkin hetkellä alaisena mies, jonka appiukko oli punakaartissa. Omasta iästäni se ei kuitenkaan taida keroa mitään.

Poissa Chill Out

• Konkari
« Vastaus #30 : pe 07.07.2017, 13:03:28 »

Minulla on tälläkin hetkellä alaisena mies, jonka appiukko oli punakaartissa. Omasta iästäni se ei kuitenkaan taida keroa mitään.

Korkeintaan appiukon iästä. Nuorimmat rintamalla olleet punakaartilaiset olivat jotain 13-vuotiaita, joku nuorempikin ilmeisesti ainakin ammuttujen joukossa, ja jokunen kaikkein vanhin kuudenkymmenen kieppeissä. Kun appiukko on tehnyt vielä nykyään työikäisen miehen vaimon, varmaan appiukko on ollut nuoremmasta päästä. Tyttären täytyy olla vähintään lähellä eläkeikää, mistä voi yrittää arvailla alaisen ikää. Pomon ikää siitä ei tietenkään voi päätellä.

Paikalla Xantippa

• Konkari
« Vastaus #31 : pe 07.07.2017, 13:04:20 »

Appivanhempien ikä harvoin kertookaan mitään ihmisen iästä, mutta omien vanhempien ja isovanhempien ikä kyllä jotain vähän kertoo.

Kuten sekin, että on ollut kykenevä pyöräilemään yksin pitkiä matkoja - minä myönnän, että itse en olisi ollut vuonna 1977, enkä toisaalta myöskään kuvailisi silloin itseäni nimellä nuori. Kyllä, kuten hommista huomaa, lapsi olin. Toisaalta, ehkä olin vain poikkeuksellisen lapsellinen 10 vuotias. Tai oikeastaan 9, syksyn mittaan kun olen syntynyt...

Paikalla Brutto

• Konkari
« Vastaus #32 : pe 07.07.2017, 13:13:42 »

Kuten sekin, että on ollut kykenevä pyöräilemään yksin pitkiä matkoja - minä myönnän, että itse en olisi ollut vuonna 1977, enkä toisaalta myöskään kuvailisi silloin itseäni nimellä nuori. Kyllä, kuten hommista huomaa, lapsi olin. Toisaalta, ehkä olin vain poikkeuksellisen lapsellinen 10 vuotias. Tai oikeastaan 9, syksyn mittaan kun olen syntynyt...

Minä pyöräilin ensimmäisen vähän pitemmän reissun 7 vuotiaana. Se oli 45 kilometriä ja olisi ollut pitempikin, mutta tullimiehen perkeleet pysäyttivät Neuvostoliiton rajalla. Isä tuli sieltä sitten hakemaan. Mainittakoon, että nuo tullimiehet olivat suomalaisia.

En tarkalleen muista miksi tuon reissun tein mutta ilmeisenä tarkoituksena oli mennä Pitkille hiekoille uimaan ja eksyin. Tarkoitus ei ainakaan ollut loikata.

Paikalla Xantippa

• Konkari
« Vastaus #33 : pe 07.07.2017, 13:27:00 »

Minä pyöräilin ensimmäisen vähän pitemmän reissun 7 vuotiaana. Se oli 45 kilometriä ja olisi ollut pitempikin, mutta tullimiehen perkeleet pysäyttivät Neuvostoliiton rajalla. Isä tuli sieltä sitten hakemaan. Mainittakoon, että nuo tullimiehet olivat suomalaisia.

En tarkalleen muista miksi tuon reissun tein mutta ilmeisenä tarkoituksena oli mennä Pitkille hiekoille uimaan ja eksyin. Tarkoitus ei ainakaan ollut loikata.

Ihailtavaa, kuten vanhempien asenne, että ovat olleet ilmeisesti ihan cool, vaikka et tule yöksi kotiin. Itse sain sitä kyllä tovin ootella, varmaan vielä (oma näkökantani nuoresta) olisin saanut poliisit perään, jos olisin fillarin kanssa hävinnyt sanotaan vaikka 12-15 vuotiaana.

Tosin nuoriahan tässä ollaan vieläkin.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #34 : pe 07.07.2017, 13:41:10 »
Olen kuvannut päiväkirjojeni sivut, mutta valitettavasti en saa kuvia näkymiin käyttämälläni Chromebookilla. Tiedostojen hallinta on ainakin tämän halvan Chromebookin heikko kohta. Ohjelmat kaatuvat. Tässä suhteessa kone on ala-arvoinen. Lähes mikä tahansa ikivanha Windows-kone selviää paremmin. Varsinaiset päiväkirjat ovat muualla. Mukana on vain muistitikku.

Yleensä olen tehnyt kesäisin vuodesta toiseen ja vuosikymmenestä toiseen samaa mitä tänäänkin olen tehnyt eli raaputellut ja maalaillut erästä vanhaa laivaa, jonka "takavarikoin" itselleni 16-vuotiaana isoäitini myötävaikutuksella. Kyseessä on toivoton ikuisuusprojekti, ja olen kai jonkin sortin hullu, kun jatkan ja jatkan, vaikka tajuan, että työ ei koskaan valmistu. Aurinko polttaa maalipinnat karrelle nopeammin kuin ehdin niitä uudistaa.

Laivankunnostus on ollut yksi syy sille, miksi minulta aikoinaan jäivät monet normaalit nuoruuden "riennot" kokematta. Kun muut cruisailivat moottoripyörillään ja kävivät festivaaleilla ja saivat tyttökavereita, minä vietin kesäpäivät veden äärellä raapat ja teräsharjat ja pensselit kädessäni. Palkalliseen kesätyöhön ei olisi ollut aikaa, vaikka olisi ollut haluakin, joten rahaakaan ei ollut mihinkään moottoripyöriin tai muihin isoihin hankintoihin. Maalit ynnä muut tarvikkeet sain ostaa laskuun, tai isoäitini kustansi ne muuten.

Elämä on valintoja. Joskus olen tosin miettinyt, valitsinko minä laivan vai valitsiko se minut. Ilman minua paattia ei olisi enää olemassa. Se olisi päätynyt hylyksi tai romuksi. Sellaiseksi se todennäköisesti päätyy lopulta joka tapauksessa. Mikään ei ole ikuista.

Sen verran voin kuitenkin kesästä 1977 paljastaa ilman päiväkirjaakin, että luin uutisen Elviksen kuolemasta Interrail-reissulla Venetsiassa. Vasta myöhemmin selvisi, että emmehän me oikeasti edes kunnolla käyneet siellä, koska ei rautatieasema ole vielä kunnolla kaupungissa, jonka keskusta oikeastaan vasta alkaa aseman jälkeen. Tekisi mieli käydä siellä (ja muissakin paikoissa, joista tuli nähtyä lähinnä rautatieasemat) kunnolla uudestaan ja katsoa, millaisia ne oikeasti ovat.

Kävin ottamassa valokuvan tuosta sillalta. Sen pidemmälle Venetsiaan emme menneet. Aseman ovi on sillasta noin sadan metrin päässä.

https://www.google.fi/maps/@45.4412264,12.3226723,3a,75y,233.07h,81.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3YLVT2Uf8okAYs1x1Xj4hA!2e0!7i13312!8i6656?hl=fi

Iästä puheen ollen vuonna 1986 kuoli 81-vuotiaana (tai 80 jos ei ollut ehtinyt täyttää 81) eräs nainen, jonka isä oli syntynyt vuonna 1826. Nainen oli vuonna 1964 kuolleen isoisäni täti. 

Poissa Chill Out

• Konkari
« Vastaus #35 : pe 07.07.2017, 13:46:51 »

Ihailtavaa, kuten vanhempien asenne, että ovat olleet ilmeisesti ihan cool, vaikka et tule yöksi kotiin. Itse sain sitä kyllä tovin ootella, varmaan vielä (oma näkökantani nuoresta) olisin saanut poliisit perään, jos olisin fillarin kanssa hävinnyt sanotaan vaikka 12-15 vuotiaana.

Tosin nuoriahan tässä ollaan vieläkin.

Minä olin interraililla 15-vuotiaana. Matkattiin ympäri Länsi-Eurooppaa. Se kuitenkin ennen vuotta 77.
« Viimeksi muokattu: pe 07.07.2017, 13:51:04 kirjoittanut Chill Out »

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #36 : pe 07.07.2017, 14:00:52 »

Minä olin interraililla 15-vuotiaana. Matkattiin ympäri Länsi-Eurooppaa. Se kuitenkin ennen vuotta 77.

Ikäraja interaillipun hankkimiseen poistettiin vasta 1998. Minun  piti odottaa 18-vuotiaaksi asti, ennen kuin minulle myytiin lippu. Kieltämättä tuolloin matkailu avarsi.

Poissa Chill Out

• Konkari
« Vastaus #37 : pe 07.07.2017, 14:06:32 »

Ikäraja interaillipun hankkimiseen poistettiin vasta 1998. Minun  piti odottaa 18-vuotiaaksi asti, ennen kuin minulle myytiin lippu. Kieltämättä tuolloin matkailu avarsi.

Kyllä 70-luvulla ja myös myöhemmin pääsi alaikäisenäkin. Vuonna 1998 poistettiin yläikäraja, joka alunperin oli 21 vuotta.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Interrail

hibiscus

• Vieras
« Vastaus #38 : pe 07.07.2017, 14:12:22 »

Kyllä 70-luvulla ja myös myöhemmin pääsi alaikäisenäkin. Vuonna 1998 poistettiin yläikäraja, joka alunperin oli 21 vuotta.

Olet varmaankin oikeassa. Syy, miksi minun piti odottaa 18-vuotiaaksi asti oli varmaankin se, että halusin olla kesän töissä ja tienata itse matkarahani. 18-vuotias sai tehdä täysiä työpäiviä ja -viikkoja.

Paikalla Xantippa

• Konkari
« Vastaus #39 : pe 07.07.2017, 14:14:10 »

Omaan aikaani hämärästi muistelen, että ikäraja interreiliin olisi ollut 16 vuotta, mutta onhan se saattanut olla 15 yhtä hyvin. Aika hurja ajatus nykyistä vanhemmuutta peilaten!

Tosin omalla kohdalla ihan sama, ei olisi porukat päästäneet yöretkelle pyörällä 9 vuotiaana eikä 15 vuotiaana reilille. Tästä se varmaan johtuu, että olen katkera ja mikäs lies, kuulemma.