Kirjoittaja Aihe: Muistoja menneiltä ajoilta, nostalgiaa  (Luettu 5356 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juuli

• Konkari
  • Hukkaskukka
Vs: Muistoja menneiltä ajoilta, nostalgiaa
« Vastaus #60 : pe 23.03.2018, 20:21:01 »
Yhtä asiaa kuitenkin kaipaan nuorudestani: antikvariaatteja.

Ja minä kaipaan antikvariaattisia vinttikamareita. Niissä voi olla myös vanhoja lääkeaineita, jos on sellainen kaappi seinällä.

Asia tuli mieleen, ihan äsken, kun olin kävelyllä, ja päällä oli vanha koin syömä, reikäinen kommandopipo, ja siitä lähtevä vanhahtava tuoksu, vanhassa talossa kun oli sattunut olemaan, jonkin aikaa. Tuli mieleen myös  vanhat mosset, joissa oli jotain perin vanhaa tuoksumaailmaa.

Mitähän nuo antikvariaattiset tuoksut ovat. Ehkä niillä on jokin merkitys. Suoraan ottaen merkitys on tietysti henkistyyppisempi, kun voi tehdä parhaimmillaan aikamatkustuksen menneisyyteen. Muusta en osaa arvella.

Tervattu vene on tietysti aika erikoinen.

Minä olen ihan lääpälläni niihin ja kirpputoreihin. Veneitä, puu sellaisia tervataan vieläkin. Kotona vielä kun olin  14v.  Nyt se vene on lahonnut rantaan kun ei sitä kukaan enää vuosikymmeniin  ole käyttänyt.
https://www.youtube.com/watch?v=7DUnyXUaUDE
muistojeni ruusut anneli sari

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #61 : la 24.03.2018, 13:48:11 »
  Veneitä, puu sellaisia tervataan vieläkin. Kotona vielä kun olin  14v.  Nyt se vene on lahonnut rantaan kun ei sitä kukaan enää vuosikymmeniin  ole käyttänyt.

Oikeastaan se vene on lahonnut, koska sitä ei ole tervattu. Ei sen takia, että on ollut käyttämättömänä.

Tuollainen puuvene pukkien päällä kumollaan pihamaalla olisi valtavan hieno maisemointielementti. En kaipaa vesille, mutta vastatervatun veneen tuoksu on löymätön. Joka kevät voisi tervata sen pihaveneen ja välillä naukkaista pullon suusta savuviskiä. Luulen, ettei semmoinen vene lahoaisi koskaan, ainakaan tervanpuutteeseen.
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #62 : to 12.04.2018, 14:27:26 »
Olen vuosikaudet tai vuosikymmenet haaveillut siitä, että pääsisin muutamaksi tunniksi menneisyyteen katselemaan ja fiilistelemään, millaista siellä on ollut. Tämä ei ole tietenkään mahdollista, mutta ajatus kiehtoo.

Seuraavassa filmissä on New York vuonna 1939. Kun kuvia katsoo, voi mielessään kuvitella kaupungin äänet ja kesän kuumuuden ja vanhanaikaiset tuoksut, joita ei ehkä sellaisenaan enää ole.

Värikuva saa tuon ajan tuntumaan jotenkin vähemmän vanhalta. Niin kuin siitä ei olisi kauankaan. 1930-luvulla konrtasti suurkaupungin ja suomalaisen kirkonkylän välillä oli suurempi kuin mikä se on nykyisin. Kirkonkylissä ei ollut asfalttiteitä, ja talviaikaan liikkumaan pääsi vain kävellen tai hevosreellä, koska maanteitä ei aurattu. Autot pantiin talveksi seisomaan. Sisävessakin oli pikkupaikkakunnilla 1930-luvulla vielä erikoisuus, samoin muut nykyaikaiset mukavuudet.  Nykyaika tuli kirkonkyliin oikeastaan vasta 1950- ja 1960-luvuilla.

http://www.flixxy.com/1939-new-york-in-hd-color.htm

--

http://www.iisalmenkamera.fi/portfolios/vanhat-kuvat-1930-luku/

Poissa Vanha aatami

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #63 : to 12.04.2018, 14:40:29 »
Olen vuosikaudet tai vuosikymmenet haaveillut siitä, että pääsisin muutamaksi tunniksi menneisyyteen katselemaan ja fiilistelemään, millaista siellä on ollut.
......
Seuraavassa filmissä on New York vuonna 1939. Kun kuvia katsoo, voi mielessään kuvitella kaupungin äänet ja kesän kuumuuden ja vanhanaikaiset tuoksut, joita ei ehkä sellaisenaan enää ole.

Värikuva saa tuon ajan tuntumaan jotenkin vähemmän vanhalta. Niin kuin siitä ei olisi kauankaan. 1930-luvulla konrtasti suurkaupungin ja suomalaisen kirkonkylän välillä oli suurempi kuin mikä se on nykyisin.
.....

Totta. Mm. vanhat autot ovat niin nostalgisia.

En ole valitettavasti koskaan käynyt New Yorkissa, mutta Havannassa pääsee vielä tänäänkin 1950-luvun tunnelmaan:
https://www.youtube.com/watch?v=mpoEnfFAoyI

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #64 : to 12.04.2018, 15:04:10 »
Kun kuvia katsoo, voi mielessään kuvitella kaupungin äänet ja kesän kuumuuden ja vanhanaikaiset tuoksut, joita ei ehkä sellaisenaan enää ole.

Tuo on hyvä pointti, on ollut tuoksuja joita ei enää ole.  Miten ne voisi tallettaa tai esittää nykyihmisille.

On myös ääniä joita ei enää ole. Muistelen että tämän ympärille oli joskus tehty radio-ohjelma. Äänet voi sentään tallentaa.

Poissa Hibbu

• Seniori
« Vastaus #65 : to 12.04.2018, 16:11:54 »
Kun kuvia katsoo, voi mielessään kuvitella kaupungin äänet ja kesän kuumuuden ja vanhanaikaiset tuoksut, joita ei ehkä sellaisenaan enää ole.

Tuo on hyvä pointti, on ollut tuoksuja joita ei enää ole.  Miten ne voisi tallettaa tai esittää nykyihmisille.

On myös ääniä joita ei enää ole. Muistelen että tämän ympärille oli joskus tehty radio-ohjelma. Äänet voi sentään tallentaa.

Tähän voisi selvyyden vuoksi kertoa, että mitä vanhempi ihminen on, sitä vähemmän hän kuulee ja haistaa.