Kirjoittaja Aihe: Ruoka, ravinto  (Luettu 8382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Vs: Ruoka, ravinto
« Vastaus #60 : ke 06.09.2017, 19:30:36 »
En syö parin tunnin välein, eikä ole ylipainoa. Toisaalta en myöskään tyydy kolmeen isoon ateriaan. Ennemminkin pääasiassa niin että joskus (harvemmin) syön aamulla jotain, jossain vaiheessa on keskikokoinen ateria, sitten on joku namipala yhdessä edellisen kanssa tai erikseen illan mittaan, ja illemmalla tahi yöllemmällä vielä jotain. Tai miten nyt milloinkin, mutta parin tunnin välein syöminen kuulostaa kummalliselta.

socrates

• Vieras
« Vastaus #61 : ke 06.09.2017, 19:37:53 »
Aamulla ei tee mieli syödä.
Keitto ja salaatti uppoo paremmin pääruuan jälkeen ja koko ateria myös tässä järjestyksessä maistuu parhaalta. Illalla on kiva syödä jotain. Vatsa mouruavana on huono nukkua.
2-3 isoa ateriaan on paras vaihtoehto. EI 6 pientä, parin tunnin välein.

Ravitsemusasiantutjiat on taas metsässä.

Jos illalla syö esim 8 aikaan ja seuraavan kerran vasta lounalla niin siit tulee 16 tuntia ilman ruokaa mikä on elimistölle hyväksi ja kaikki ateriat on syöty 8 tunnin sisään.

Esikuvani Jack LaLanne ruokaili tuohon tapaan, tosin hän aloitti syömisen sentään klo 13 aikoihin.

Minulle pitkät ruokailuvälit eivät onnistu kuten ektomorfisen kehontyypin omaaville tyypillisesti. Mutta iltapainotteisesti syön.

socrates

• Vieras
« Vastaus #62 : ke 06.09.2017, 19:41:33 »
En syö parin tunnin välein, eikä ole ylipainoa. Toisaalta en myöskään tyydy kolmeen isoon ateriaan. Ennemminkin pääasiassa niin että joskus (harvemmin) syön aamulla jotain, jossain vaiheessa on keskikokoinen ateria, sitten on joku namipala yhdessä edellisen kanssa tai erikseen illan mittaan, ja illemmalla tahi yöllemmällä vielä jotain. Tai miten nyt milloinkin, mutta parin tunnin välein syöminen kuulostaa kummalliselta.

Syön parin tunnin välein eli treenin jälkeen ysiltä palautusjuoma, klo 11 voileipiä, lounas noin 13 aikoihin ja siitä eteenpäinkin noin kahden tunnin välein.

Ei se kovin harvinaista ole, mm hiihtäjä Sami Jauhojärvi syö hyvin tiheään - tai ainakin söi vielä viime talvena kun kilpaili.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #63 : ke 06.09.2017, 21:03:46 »
5 - 6 syöntikertaa tarkoittaa tarkoittaa kolmea ateriaa ja välipalat. Tarkoituksena on pitää verensokeri suhteellisen tasaisena.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #64 : ke 06.09.2017, 23:09:23 »
Lapsille ei aikoinaan tullut tarjottua välipaloja joka toinen tunti, koska oli kivempaa, kun heillä on oikea nälkä päivällisellä. Silloin kykeni syöttämäänkin vähän kasviksia sun muuta terveellistä, koska nälkäisinä söivät mitä tarjotaan. Pieni nälkä ei hetkellisesti ole ongelma, ellei nyt sitten ole jotain diabetestyylistä ongelmaa.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
« Vastaus #65 : ke 06.09.2017, 23:40:14 »
Kun puuhailen ulkotöissä mökillä niin tyypillisesti syön pari voileipää kahvin kanssa klo 12-13, minkä jälkeen olen niin puuhastelun pyörteissä tuntikausia, ettei vaivaa jano eikä nälkä. Saatan tulla kotiin yhdeksän maissa illalla, käydä vielä kaupassa ja alkaa kokkailla kymmeneltä. Nälkä tuntuu hyvältä, mutta ei ole pitkästä päivästä huolimatta karjuva sudennälkä. Ihan kohtuudella tulee nautittua kunnollinen ateria jälkiruokineen. Sitten voi vielä drinkkilasin ääressä (huom! Vain yksi drinkki) seikkailla netissä muutaman tunnin. Näin siis viikonloppuna tai jos on muuten vapaata seuraavana päivänä. Koska yö venähtää aika myöhäiseksi, saatan vielä yöpuulle mennessäni syödä annoksen jugurttia. Jugurtti on maustamatonta, jonka itse maustan parilla lusikallisella vaniljarahkaa tai lusikallisella luumuhilloa tms.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #66 : la 16.09.2017, 10:01:17 »

Jos kaiken elämän keskeltä korostuisi mieleen sanat: laiska ruoka,
ja yrittäisi lähteä tiedollisemmin hakemaan sitä,
mitä nuo sanat voisi ehkä kätkeä sisäänsä,
niin mihin ajatuksiin sitä saattaisi viimein päätyä?

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #67 : la 16.09.2017, 10:24:34 »

Jos kaiken elämän keskeltä korostuisi mieleen sanat: laiska ruoka,
ja yrittäisi lähteä tiedollisemmin hakemaan sitä,
mitä nuo sanat voisi ehkä kätkeä sisäänsä,
niin mihin ajatuksiin sitä saattaisi viimein päätyä?

Ummetukseen?

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #68 : la 16.09.2017, 10:40:22 »

Näkkärillä muotoilin asian radikaalimmin,
kun tiivistin Mäkkäriläisen taivalta näin:

Hörpsän, Lötskän, ja Pötskän.

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #69 : la 16.09.2017, 11:21:44 »

Näkkärillä muotoilin asian radikaalimmin,
kun tiivistin Mäkkäriläisen taivalta näin:

Hörpsän, Lötskän, ja Pötskän.

Toi on hyvä tiivistys.
Mä ihmettelen sitä miks netissä ihmiset taantuu. Primitiiviset tunteet vie.

Kohta safiiri raiskaa mut.

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #70 : la 16.09.2017, 11:23:44 »
Tässä on samalla vastaus siihen miks jotku vie kaikki naiset ja jollekin ei jää mitään. Se on tää asenne-ero. Lievä sovinismi ja naisen hinku apinamieheen.

Paikalla Safiiri

• Konkari
« Vastaus #71 : la 16.09.2017, 11:38:05 »
Kun puuhailen ulkotöissä mökillä niin tyypillisesti syön pari voileipää kahvin kanssa klo 12-13, minkä jälkeen olen niin puuhastelun pyörteissä tuntikausia, ettei vaivaa jano eikä nälkä. Saatan tulla kotiin yhdeksän maissa illalla, käydä vielä kaupassa ja alkaa kokkailla kymmeneltä. Nälkä tuntuu hyvältä, mutta ei ole pitkästä päivästä huolimatta karjuva sudennälkä. Ihan kohtuudella tulee nautittua kunnollinen ateria jälkiruokineen. Sitten voi vielä drinkkilasin ääressä (huom! Vain yksi drinkki) seikkailla netissä muutaman tunnin. Näin siis viikonloppuna tai jos on muuten vapaata seuraavana päivänä. Koska yö venähtää aika myöhäiseksi, saatan vielä yöpuulle mennessäni syödä annoksen jugurttia. Jugurtti on maustamatonta, jonka itse maustan parilla lusikallisella vaniljarahkaa tai lusikallisella luumuhilloa tms.

Tässä suhteessa yksilölliset erot taitaa olla aika suuria. Toisille pitkät ateriavälit aiheuttaa hillitöntä ahmimishäiriötä ja altistaa sokeripitoisten ja rasvaisten herkkujen naposteluun. Toisille taas harvat ateriavälit toimii hyvin. Ihmisen esihistoria ei ole tarjonnut mitään viisi ateriaa päivässä -rytmiä, joten sikäli vois kuvitella, että siihen fysiologiamme pitäisi olla aika sopeutunutta. Mutta joillekin se tosiaan ei toimi. Lapset ja kasvuikäiset, sairaat ja vanhukset on sitten aina oma juttunsa tässä suhteessa. Hyvin usein ns. nälkä on vain tottumusta siihen, että johonkin tilanteeseen, ajankohtaan tai mielentilaan on totuttu yhdistämään syöminen.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #72 : la 16.09.2017, 11:44:40 »
Tässä on samalla vastaus siihen miks jotku vie kaikki naiset ja jollekin ei jää mitään. Se on tää asenne-ero. Lievä sovinismi ja naisen hinku apinamieheen.

Osa kyllä päätyy ihan Gloriaan,
jota ei tosin pidä mitään ihan-juttuna,
ei ainakaan silloin,
kun ei tajua asioista enempää.

Luonnossa ne juuret ovat,
miten ovatkin.
Vaikea sanoa miten.

Linkolan mielestä sekoilu alkaa jo siinä vaiheessa,
kun kehiteltiin kivikirves.

Raamattu puhuu suoraan Eevasta,
ja hänen houkuttelusta.

Ehkä siinä otetaan omaan käyttöön se,
mikä ei omaan käyttöön kuulu,
vaan suurempaan yhteyteen.

Vertauskuvallista,
tosin osuvaa,
eikä tosiaan vähäpätöistä.

Ei taida oikein maistua nykyihmiselle enää,
kun on matkattu näinkin kauas.

Avaruudesta ollaan tähyilty jo vaihtoehtoa,
ja melko tosissaan,
kun on nämä realiteetit olemassa, ...
ihan kun nyt ovat.

Ruuasta ikuisuuteen,
Lipuen ja lasketellen,

Purot ja Kosket,
Rekisteröitämätön yhdistys (ehkä laiton, tai lain piiriin kuulumaton, toistaiseksi?)

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #73 : la 16.09.2017, 12:01:33 »
Me ollaan tultu kauas juurilta, mut juuri siksi "apinamies" kiehtoo.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #74 : la 16.09.2017, 12:05:47 »
Me ollaan tultu kauas juurilta, mut juuri siksi "apinamies" kiehtoo.

No,
jos osa matkaa Marsiin,
niin on näillä sitten hiukan rauhallisempaa täällä,
ipanoiden parissa.

Toisaalta,
vertailukohtaa on,
ja aika näyttävää, jopa.

Joten tarjontaa piisaa,
ja erottuvuutta,
yhä paremmin.

Hmm.

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #75 : la 16.09.2017, 12:11:13 »
Safiirinkin ongelma on se että se diillaa suvakkia, mutta himot huutaa apinamiestä. ;)

Paikalla Safiiri

• Konkari
« Vastaus #76 : la 16.09.2017, 12:53:16 »
Safiirinkin ongelma on se että se diillaa suvakkia, mutta himot huutaa apinamiestä. ;)

Sä kuule oot tulkinnut mun miesmaun aikas pieleen. Mä inhoon just niitä karvaisia köntysapinoita. Jopa luikkuraajaiset rokkarit on viehättävämpiä, mutta eniten diggaan kyllä sellaisia norjia ja notkeita tyyppejä, joilla on erinomainen motoriikka ja pätevä rytmi liikkumisessaan. Isot lihakset on ihan no-no. Jäntevä sitkeys ja toiminnalliset kyvyt silleen voimistelijamaiseen tapaan rulettaa. Myös hyvä liikkuvuus on ehdottomasti plussaa. Eikä mielellään liikaa pituutta, sillä on hankalaa, jos toinen on kauheen kaukana yläilmoissa. Sen verran vain, että voi jeesata, kun jotain pitää ylettyä ylähyllyltä saamaan, mutta vain niin vähän, että kotona voi vaiks keittiön työtason asentaa 85 cm korkeudelle. Fyysisiä puutteitaan voi toki kompensoida älypuolella, erityisesti tunneälyn alueella, mutta liika köntysmäisyys vaatii sitten jo aikamoisia älynlahjoja tullakseen "hyvitetyksi". (Tähän sitten liuta erilaisia sopivia ja ennen kaikkea sopimattomia hymiöitä. Ekille sellaisia rivoja.)

PS. Luulis tiätty, että Eki loputtoman itserakkaana tajuais, etten mä koskaan rakasta lopulta oikeestaan muita kuin itseäni. Mutta kai se on liian keskittynyt viilaamaan tätä omakuvansa kannalta sopivampaa kuviota, jossa naiset on siiihen vähintään salaa ihastuneita.
« Viimeksi muokattu: la 16.09.2017, 12:56:09 kirjoittanut Safiiri »

kuukautiset

• Vieras
« Vastaus #77 : la 16.09.2017, 14:39:34 »

Sä kuule oot tulkinnut mun miesmaun aikas pieleen. Mä inhoon just niitä karvaisia köntysapinoita. Jopa luikkuraajaiset rokkarit on viehättävämpiä, mutta eniten diggaan kyllä sellaisia norjia ja notkeita tyyppejä, joilla on erinomainen motoriikka ja pätevä rytmi liikkumisessaan. Isot lihakset on ihan no-no. Jäntevä sitkeys ja toiminnalliset kyvyt silleen voimistelijamaiseen tapaan rulettaa. Myös hyvä liikkuvuus on ehdottomasti plussaa. Eikä mielellään liikaa pituutta, sillä on hankalaa, jos toinen on kauheen kaukana yläilmoissa. Sen verran vain, että voi jeesata, kun jotain pitää ylettyä ylähyllyltä saamaan, mutta vain niin vähän, että kotona voi vaiks keittiön työtason asentaa 85 cm korkeudelle. Fyysisiä puutteitaan voi toki kompensoida älypuolella, erityisesti tunneälyn alueella, mutta liika köntysmäisyys vaatii sitten jo aikamoisia älynlahjoja tullakseen "hyvitetyksi". (Tähän sitten liuta erilaisia sopivia ja ennen kaikkea sopimattomia hymiöitä. Ekille sellaisia rivoja.)

PS. Luulis tiätty, että Eki loputtoman itserakkaana tajuais, etten mä koskaan rakasta lopulta oikeestaan muita kuin itseäni. Mutta kai se on liian keskittynyt viilaamaan tätä omakuvansa kannalta sopivampaa kuviota, jossa naiset on siiihen vähintään salaa ihastuneita.
Mul on hyvä jalkatyöskenteky. Tanssib kuin balleriina ja boxaan. Mä oon vanha, en halua ottaa iskua. Voin mä vähä nuolasta sitä pakaroiden väliäkin jos haluut.

socrates

• Vieras
« Vastaus #78 : su 24.09.2017, 15:30:38 »
 Kerrankin hyvä artikkeli sokerista:

https://yle.fi/uutiset/3-9848521

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #79 : su 24.09.2017, 15:47:02 »

Sokeri voi saada aikaan tärinää. Liekkö sitten sokeri-herkkyyttä, ettei siedä liikaa, tai jokin ongelma? Alkoholi nukuttaa, ja heittelee samoin. Joskus meni se päivä potiessa, kun erehtyi ottamaan yhden oluen. Kiinnostaisi tietää, mikä on syynä.

Eilen pelailin tennistä parin pienen jälkeen. Oli sujuvampaa, tosin melko suurpiirteistä samalla. Ei ihme, jos ajattelee, että itse pidän alkoholia melko loiventavana aineena. Etenkin nousuhumalassa. Onko se sitten sitä, että kun on mielihyvähormoneja liikkeellä, ei ole niin käpertynyt mieleltään, eikä varuillaanoleva. Alkoholista menee joskus keho jumiin monella tapaa muutenkin, ellei sitten jotain tasapainottavaa ole mukana, eli vaikka hyvää seuraa, tai muuten inspiroivaa tekemistä. Ilman noita loivuus ei toimi, vaan ehkä tosiaan päinvastoin. Aivan kuin.

Terävyys on se loivuuden vastakohta, ja kahvista saa terää, jos on muuta painetta. Voi tehdä mitä vain, ennen kuin hajoaa jotenkin.