Kirjoittaja Aihe: Ruoka, ravinto  (Luettu 10549 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ROOSTER

• Konkari
Vs: Ruoka, ravinto
« Vastaus #120 : ti 21.08.2018, 10:10:03 »
Millaiset ovat nykysuositukset suolalle? 5 g/vrk? Eli teelusikallinen. Vai vähemmän kuin tuo, jos on korkea verenpaine? Suomalaiset syövät keskimäärin 10 g/vrk, mikä on liikaa.

Minulla on se mielikuva, että nykysuositusten mukaisesti jos syö, ei paljoa pysty syömään valmisruokia, kaupan leipaa, leikkeleitä ja juustoa, sillä 5 g on todella vähän.

Luulenpa, että tuohon suolasuositukseen pääsevät vain terveyskeskuksen vuodeosaston potilaat. Jos hoitajat syövät samaa mössöä, heillä on todennäköisesti oma lisäsuolapurkki mukana jotta saavat sen syötyä.

Miksi nykyään kaikki suositukset menee överiksi?
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa kertsi

• Konkari
« Vastaus #121 : ti 21.08.2018, 14:07:13 »
Mä teen usein itse ruokani ja joskus leipänikin, enkä koholla olevan verenpaineen takia yleensä/usein laita suolaa valmistusvaiheessa, enkä jälkikäteenkään. Jos en söisi silloin tällöin eineksia, valmisleipää, leikkeleitä, margariinia/voita tai juustoa, saisin ehkä liian vähän suolaa. Luulen kyllä, että liikunnalla se verenpaine pysyisi vielä paremmin aisoissa.

Suola, mitä tällä hetkellä kotonani on Seltin, jossa osa natriumkloridista on vaihdettu kaliumkloridiin. (Ruususuolaa, yrttisuolaa, merisuolaa, Maldonsuolaa olin aiemmin joskus käyttänyt.)
« Viimeksi muokattu: ti 04.09.2018, 13:10:04 kirjoittanut kertsi »

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #122 : ti 28.08.2018, 14:51:02 »

Ihminen treenaa joskus kroppaa, tai henkistä puolta. Jos noita ei käytä, voi lässähtää pahoin, ja jopa kuolla. Entäs sama juttu, ruuan yhteydessä, eli aineenvaihdunnan tähän osaan liittyen?

Tietty vuorovaikutteisuus on minusta se juttu, ja ympäristön kanssa oleminen. Kun sitä vasten on enemmän, saa siihen liityttyä paremmin. Treenauksen voi nähdä tästä vinkkelistä, eli on juuria, ja niille paluuta, ja tätä voi pitää treenauksen eräänä merkittävimpänä mittarina, minusta.

Joskus miettinyt sitäkin, kun ihmiset manipuloivat itseään ilman vuorovaikutteisuutta. On erilaisia lääkkeitä. Tärkeitä voidaan yrittää käyttää, kuten ihmisen luontainen tapa on, eli jotenkin tuntemuksiin perustuen, vuorovaikutteisesti. Tämä onkin kantava idea selviytymisessä. Joskus ei toimi, eli jotain toimimattomuutta on ollut, tai siihen on päädytty.

Vuorovaikutus esim materiatasolla voi olla ihan sitä, että "kasvikset syövät toisiaan". Syöminen koetaan ihmisen kulttuurin mukaisesti brutaalina, mutta luonnossa moni olio voi nimenomaan hakea sitä, että tulee syödyksi. Näitä tasovirheitä on paljon, ja yleisemmin hoettu on eläinten inhimillistäminen. Hyvä, että sentään jotain ymmärretään näistä, vaikka aakkosia, siis jostain näverryskulmasta.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #123 : ma 03.09.2018, 01:12:48 »

Mitä on läpinäkyvä ruoka, tai mitä se voisi olla?
Mitä on läpinäkyvän ruuan vastakohta, tai mitä se voisi olla?

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
« Vastaus #124 : ti 04.09.2018, 12:51:13 »

Terveellä kohtuullisesti liikkuvalla ihmisellä elimistön päivittäinen natriumkloridin tarve on 1,5 g eli neljännesteelusikallinen. Suomalaiset käyttävät keskimäärin viisinkertaisen määrän.

Poissa Juha

• Konkari
« Vastaus #125 : la 06.10.2018, 16:56:50 »

Sitä olen ihmetellyt, miksi kuivanut leipä, tai kuivaliha kalan jne tapauksessa voi tuntua erityisen hyvältä. Tässä ihmiset ovat jopa täysin päinvastaisia.

Liittyyköhän asia ruuan imeytymiseen, ja sen aiheuttamaan erilaisuuteen, joka voi olla joskus eduksi?

Ei ehkä riitä perusteeksi kaluaminen, ja purukaluston käyttely?