Kirjoittaja Aihe: Kuluttaja pienten valintojen äärellä. Pikkumaisuutta vai olennaisia eroja?  (Luettu 2403 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Juuli

• Konkari
  • Hukkaskukka

Käytän maitojauhetta joka on samaa maitoa mitä kaupassa. Vesi puuttuu.  Kyllästyin maitotöllkkien rahtaamiseen aikoinaan kun asioin  itse kaupassa. Kai jokainen muistaa sen maitopussiajan. Kun ei koskaan tiennyt missä ne hajoaa. Bussissa, kotona, kadulla... 
Vessan mattoja sitten joukolla pusseista virkattiin.
Nyt tuo   kauppias kotiin tarvitsemani tuotteet.  5 € / kerta.
https://www.youtube.com/watch?v=7DUnyXUaUDE
muistojeni ruusut anneli sari

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Olen vuosia käyttänyt ns. punaista maitoa. Ja aina jos se on kaupasta loppu ja ostan kevytmaidon, niin sen eron kyllä huomaa. Raskasmaito vaan on niin paljon parempaa. Sellaisenaan en sitä kylläkään juo, vaan lillutan siinä vehnämurokkeita, kauratyynyjä, mysliä (yleensä pähkinä-) ja talkkunaa. Joskus harvoin juon kaakaota. Mutta tietynlaisen kermaisuuden kyllä erottaa. Jos kumminkin käyttää maitoa, niin miksi käyttää jotain litkuja. Ja jos kumminkaan ei kauhean paljoa käytä maitoa (minulta menee aina eräpäivä yli), niin miksi käyttää litkuja.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Ei tulisi mieleenkään ostaa kulutusmaitoa, juuri sen ällöttävän kermaisuuden takia.
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Mää olen aina ollut kermaisuudelle perso. Briteissä 90-luvun alussa pääsin maistamaan jäätelöäkin joka oli miltei kuin voita, hyvää oli.

Ajoittain kerma tosin aiheuttaa vaivoja, joten alvariinsa en sitä käytä.

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
Puolisen litraa 1% maitoa pysyy suomalaisissa ravintosuosituksissa + pari viipaletta juustoa. Siis päivittäin.

Jossain näyttää kirjoitettavan että runsas maidonkäyttö ei paranna luuston kestävyyttä (maitosokerin vuoksi) vaan parempi käyttää hapanmaitotuotteita

Poissa Toope

• Konkari
Ostan usein halvinta, siten jää rahaa vapaa-aikaan.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Vaasan ruispalat ovat selvästi pienentyneet. Kai tämä on vastaisku "halpuuttamisille".

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
^ K-marketeissa nyt 2,56/kg

Reissumiehen hinta on hiljalleen nousussa - nyt näköhavainnot 0,45 eurosta käytyään 0,28:ssa (/0,235 kg eli nyt 1.91€/kg). Ja varsinkin on tullut halputtamattomia Tosi Tummia rinnakkaistuotteita.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Viimeksi kun hain apteekista magnesiamaitopullon, olin yllättynyt kun pullon koko oli huvennut täsmälleen puoleen entisestä. Hinta kuitenkin oli kutakuinkin sama kuin aiemmin. Törkeää ryöstöpolitiikkaa.

En olekaan nyt sitä troppia ostanut vaikka tarvista kyllä olisi, kun alkoi niin jurppimaan. Sillä olen hoidellut kaikenlaista vatsapuolen vaivaa, ynnä ehkäissyt niitä. Olen huomannut että jos tuntuu yhtään siltä että saattaisi tulla päivän mittaan turvotus ja kipu kun on jotain syönyt, niin usein magnesiamaidolla saa siirrettyä niitä vaivoja useilla tunneilla eteenpäin, jolloin on yleensä jo palannut päivän aktiviteeteista takaisin kotiin. Missä sitten joutaa kärsiä ja makoilla. Magnesiamaidossa vain ärsyttää se että mistä hyvänsä sitä nauttiikaan, niin siitä astiasta ei meinaa saada sitä ainetta millään helkkarin ilveellä irti. Oikestaan: EI VAAN SAA. Yleensä käytän mittakuppeja ja ne ovatkin sitten kaikki (näitä on useita) aivan himmeitä sen aineen takia. Kerran erehdyin juomaan magnesiamaitoa mukista, ja se muki pesunkin jälkeen maistui sille aineelle.

Hammastahna on toinen aine jota ei meinaa saada astioista irti. Joskus olen käyttänyt lasia kun pesen hampaita, ja siihen pinttyy se tahna kuin mikäkin. Vaatteista se kyllä lähtee irti, käytänkin joskus hammastahnaa tahranpoistoaineena eli levitän sitä imeytymään rasvaiseen/öljyiseen läikkään vaatteessa (jo päiviä ennen pesua). Joskus auttaa, joskus ei.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Laaja, kansainvälinen selvitys paljastaa, että pullovesissä on runsaasti mikromuoveja

Sadat miljoonat ihmiset juovat pullotettua vettä joka päivä. Ja he juovat niiden mukana mikromuoveja.

Tämä selviää kansainvälisen Orb Median teettämästä tutkimuksesta, jonka julkaisevat Orb Median lisäksi yhteistyössä monet kansainväliset mediatalot eri puolilla maailmaa. Yhteistyössä ovat mukana Ylen lisäksi muun muassa BBC, saksalaiset Die Zeit ja Deutsche Welle.

Tutkimuksessa käytiin läpi 259 vesipulloa 9 eri maasta, 11 vesimerkkiä. Tutkituista brändeistä vain kahta, Eviania ja San Pellegrinoa, myydään Suomessa.

Mikromuoveja löytyi kaikkien tutkittujen brändien vesipulloista. 259 pullon joukossa oli vain 17 pulloa, joista muovia löytyi niin vähän, että se olisi voinut päätyä niihin tutkimuksen aikana laboratoriossa.

Muista pulloista muovia löytyi enemmän, keskimäärin 325 mikromuovipartikkelia litraa kohden.

Itä-Suomen yliopistossa mikromuoveja tutkiva Samuel Hartikainen sanoo, että Orb Median tutkimus todistaa osaltaan sitä, että mikromuovia ja sen lähteitä on kaikkialla; järvissä, merissä, maassa ja hengitysilmassa.

Terveysvaikutukset ovat tällä hetkellä mikromuovitutkimuksessa suuri kysymysmerkki. Vielä ei tiedetä, onko mikromuovin syömisestä ja juomisesta ihmiselle haittaa, saati millaista haittaa.

Suomessa pullovettä juodaan vähemmän kuin missään muualla Euroopassa.

https://yle.fi/uutiset/3-10109332

Paikalla Big Data Lenny

• Konkari
^ Tästä syystä kannattaakin juoda pääasiassa kokista ja energiajuomia.

Jos olisin ovela ja megatrendikäs, todistaisin että haja-asutusalueiden kaivovedet ovat pullollaan mikromuoveja, jotka tietenkin suodatetaan kaupunkien vesijohtojärjestelmissä.