Kirjoittaja Aihe: Kuluttaja pienten valintojen äärellä. Pikkumaisuutta vai olennaisia eroja?  (Luettu 2735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Piti ostaa wc-paperia. Vaikka en ollut megamarketissa, jouduin valitsemaan useiden tuotteiden välillä. Oli pehmeää, valkaistua, kuvioitua, eri kokoisia pakkauksia, kaksinkertaista paperia ja kolminkertaista. Varmasti jokin vaihtoehto oli ekologisempi kuin toinen, mutta sinne asti en valinnassani jaksanut kurkottaa, koska hämmennyin niin täysin ihmettelemään sitä, kuinka joillakin ihmisillä varmasti on hyvinkin selkiytynyt mielipide siitä, pitääkö paperin olla kaksinkertaista vai kolminkertaista. Hairahduin itsekin pohtimaan näiden välillä ja muistin, että jossakin olin todellakin kohdannut paperia, joka tuntui turhan paksulta. Ehkä olen siis kaksinkertaisen paperin kohderyhmää? Usein pääasia on, että ylipäänsä sitä paperia on, mutta monissa tuotteissa itsellänikin saattaa pienen pieni ero tuotteen ominaisuuksissa ratkaista valinnan.

Millaisia ratkaisevia pikkueroja olet joissakin tuotteissa havainnut ja mitkä koet turhina pikkumaisuuksina?
Minä tässä vain, anteeksi.

Poissa Hayabusa

• Konkari
Wc-paperin osto on tärkeä tehtävä. Sillä kosketaanhan siinä kirjaimellisesti arkoihin paikkoihin.  ;D
Aika pitkältihän tuokin on tottumuskysymys. Vääränlaisella homma ei suju.

Ruokaostoksilla olen alkanut lukemaan tuoteselosteita entistä ahkerammin. Sekä myös siirtynyt sellaisiin raaka-aineisiin missä ei selostetta, koska on vain sitä yhtä.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Minulle on palmuöljy sellainen ainesosa, jonka ostamista pyrin välttämään. Ja sitähän on nykyisin kaikkialla, joten joudun lueskelemaan paljon tuoteselosteita. Luottotuotteitakaan ei ole, koska koostumuksia muutellaan.  >:(

Poissa Toope

• Konkari
Minä boikotoin ainoastaan islamilaisten maiden tuotteita kykyni mukaan, en juuri muita. No ehkä venäläisiä...
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
Minulle on palmuöljy sellainen ainesosa, jonka ostamista pyrin välttämään. Ja sitähän on nykyisin kaikkialla, joten joudun lueskelemaan paljon tuoteselosteita. Luottotuotteitakaan ei ole, koska koostumuksia muutellaan.  >:(
Minäkin koitan välttää palmuöljyä mutta enempi "sisäisen ekologiani" takia. Se on kuin nestemäistä voita, sydänmyrkkyä.
"Kannatan ehdottomasti maahanmuuton lisäämistä" - Esko Valtaoja, TS 4.8.2015

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Koska kuitenkin putsaan itseni bidesuihkulla, en tarvitse WC-paperia kuin kuivaamiseen. Sen vuoksi sen "hankaus"ominaisuudet ovat yhdentekeviä, kunhan koossa pysyy. Halvin merkki jonka tiedän hajoaa atomeiksi, ja kun en halua ahteriini paperinpalasia, ostan toiseksi halvinta merkkiä. Muuten on yksi lysti onko minkä näköistä ja väristä ja montako arkkia jne.

Se mikä minua ihmetyttää on tilanne kun havaitsen että täsmälleen samaa tuotetta löytyy sekä kalliina että halpana. Kysymys on siis autenttisesti identtisistä tuotteista. Yksi tietty tee on sellainen. Se halvempikin on aika tyyristä, mutta ihmettelen tosiaan että mitä euro lisää ihan samaan teehen sitten merkkaa. Vaikka minulla onkin tarkka makuaisti, en jaksa uskoa että se kalleus maistuisi suussani mitenkään erityiselle.

Merkistä en ole kiinnostunut maksamaan. Taisin joskus kuulla jostain ihmisestä joka repi paidoista pois jonkin kalliin merkit logot. Se nyt menee jo aikas överiksi minun silmissäni, mutta ymmärrän tavallaan ysköksen. Joillekin ihmisille on kunnia-asia alleviivata että he eivät jotain ökyfirmoja fanita.
Hänet itsensä kanssa.

Poissa Faustinen

• Konkari
Minä boikotoin ainoastaan islamilaisten maiden tuotteita kykyni mukaan, en juuri muita. No ehkä venäläisiä...

Taatelit ovat ihan hyviä ja bensakin taidetaan tislata paljolti venäläisestä raakaöljystä. Ajan tosin dieselkäyttöisellä jota silloin tällöin tankkaan TB-läkin kun se on matkan varrella.

Jaffa-appelsiineista en aiemmin tykännyt olivat hieman kitkerämmän makuisia brunoon verraten, nykyisin niissäkin on tapahtunut jalostusta ja makukin on parempi.
 Tuosta voisi päätellä, etten pahemmin poikotoi, mitä turhia boikotoikoot ne jotka sen tuntevat tarpeelliseksi, ja maailma pelastuu.

Poissa Vanha aatami

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
Minä boikotoin ainoastaan islamilaisten maiden tuotteita....

Taatelit ovat ihan hyviä....

Öljy, taatelit, terrorismi sekä kamelit. Siinäpä nämä boikotoitavat wahhabiittien vientituotteet.

Ruotsissa nuo kaksi viimeistä ovat jo aiheuttaneet ongelmia ja päänvaivaa.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa ROOSTER

• Konkari
Ihmetyttää erään merkittävän brändin vastuunpakoilu tuotteestaan.

Ostin ammattikäyttöön tarkoitetun tekstiilin jonka vetoketju alkoi aueta itsestään jo muutaman käyttökerran jälkeen. Komeat logot, hieno leikkaus ja lukuisat hienot yksityiskohdat menettivät merkityksensä kun huomasin että vetoketju on ihan paska. Muovinen halpatekele muuten laadukkaassa tuotteessa.

Mistään en löytänyt kyseisen firman osoitetta palautteelle  enkä sähköpostille. Löysin kuitenkin tarjouskyselylomakkeen joka meni internationaalille pääkonttorille. Lähetin kirpeää palautetta sinne, englanniksi kun sitä näkyivät käyttävän.

Vastaukseksi sain kehotuksen ottaa yhteyttä jälleenmyyjään. Ihan perseestä. Ei kai kukaan onneton jälleenmyyjä ole suunnitellut tai valmistanut kyseistä tuotetta. Vastauksen pitäisi tulla sieltä vian alkulähteiltä.
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
HS: Suomen Fanta on laimeampaa kuin Italiassa, Mars-patukassa on vähemmän suklaata kuin Yhdysvalloissa

Helsingin Sanomat uutisoi lauantaisessa lehdessään itäisten EU-maiden ärtymyksestä, jonka mukaan heille myytävät elintarvikkeet ovat heikompilaatuisia kuin vastaavat saman merkkiset tuotteet unionin läntisillä alueilla. Esimerkiksi kalapuikoissa on vähemmän kalaa.

HS:n omien havaintojen mukaan Suomessa ainakin kahden tuotteen kohdalla on havaittavissa eroja muihin maihin verrattuna.

Lehden mukaan esimerkiksi Suomessa myytävässä virvoitusjuoma Fantassa on 4,5 prosenttia appelsiinimehua, kun Italiassa vastaavassa juomassa on peräti 12 prosenttia appelsiinimehua. Yhdysvalloissa myytävässä Mars-patukassa on 40 prosenttia suklaata, kun Suomessa suklaan osuus on 32 prosenttia.

Epäreilulta tuntuvassa kuluttajakohtelussa ei toistaiseksi ole mitään laitonta, kunhan tuotteiden pakkausmerkinnät pitävät kutinsa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005410606.html

Poissa Safiiri

• Konkari

Tuskinpa boikotoit öljyä ja öljystä tehtyjä tuotteita.

Poissa Toope

• Konkari
Ostetaan halvinta.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Safiiri

• Konkari
Ostetaan halvinta.

Vaikka se olisi ”islamilaisesta” maasta peräisin?

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Pienet erot ovat näköjään "suuria" siinä vaiheessa kun pitää hävittää kaupan pullapussi.

Miten paistopisteiden paperipussit tulisi kierrättää?

S-ryhmän kauppojen paistopisteistä saatavat paperipussit ovat kompostoitavia, eli kotitalouksissa ne kuuluisi hävittää biojätteeseen – läpinäkyvä muovi-ikkuna mukaan lukien.

Lidlin ja Keskon paperipussit eivät puolestaan kuulu kompostiin. Niiden muovi-ikkunalliset leipäpussit tulee laittaa kartonkikeräykseen.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005535943.html

Kaikkihan me muistamme sitten tämän? Omalta kohdaltani olen hieman epäileväinen. Taitavat päätyä sekajätteeseen, kuten tähänkin asti.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
Ekologinen kierrätys menee liian vaikeeksi. Kylkeen viivakoodi tai QR neliö ja kännykkä kertoo: Tämä seka,.. tämä muovi .. tämä lasi .. tämä metalli... niin ei tarvi vaivata päätään. Muutaman kerran jälkeen osattava ulkoa.

"Kannatan ehdottomasti maahanmuuton lisäämistä" - Esko Valtaoja, TS 4.8.2015

Poissa Jaska Jokunen

• Ikijäärä
  • Konkari
^ Kuka kumma kännykällä myymäläpaistosten pussien merkintöjä lukee ja miksi?

Jaffa-appelsiinit olen vuosia sitten kokenut harvinaisen mauttomiksi ja turhiksi ostaa. Vasta poimin halpoja mandariineja ja vasta sitten huomasin niiden olevan Israelista. Samalla kerralla poimin vielä halvempia egyptiläisiä napa-appelsiineja. Niin oli kuin on ollut vuosia, että israelilainen sitrus on mauton ja egyptiläinen ja marokolainen napa-appelsiini makea ja maukas.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
Pienet erot ovat näköjään "suuria" siinä vaiheessa kun pitää hävittää kaupan pullapussi.

Miten paistopisteiden paperipussit tulisi kierrättää?

S-ryhmän kauppojen paistopisteistä saatavat paperipussit ovat kompostoitavia, eli kotitalouksissa ne kuuluisi hävittää biojätteeseen – läpinäkyvä muovi-ikkuna mukaan lukien.

Lidlin ja Keskon paperipussit eivät puolestaan kuulu kompostiin. Niiden muovi-ikkunalliset leipäpussit tulee laittaa kartonkikeräykseen.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005535943.html

Kaikkihan me muistamme sitten tämän? Omalta kohdaltani olen hieman epäileväinen. Taitavat päätyä sekajätteeseen, kuten tähänkin asti.

No voi herrajjestas ja enpä tiennyt. Olen käyttänyt toisinaan niitä Lidlin paperimuovipusseja kompostipussina, kun olen olettanut jne. Ei siis pidä olettaa. Ajoittain kun niitä on kertynyt isompia määriä olen kyllä surutta survonut sekajätteeseen, joka täällä menee poltettavaksi. Ajoittain kun höperehdin ja annan kertyä kaikenlaista muovipyttyä, joita en mihinkään tarvitsekaan, muistelen tuota polttohommelia ja ajattelen että kun edelleenkin jossain päin käytetään öljyä lämmittämiseenkin, niin kai se on parempi että se muovikrääsä päätyy polttolaitokselle kuin nurkkiini.

Nyt yritän pysyä lidlinpussiselibaatissa, koska se kama mitä niissä pusseissa tulee kotiin raijattua ei ainakaan auta millään tavalla jos halua hoikistua.
Hänet itsensä kanssa.

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Makutestissä on maisteltu kevytmaitoja; testin puutteena tosin on se, ettei Valion kevytmaito ole mukana. Olisi voinut ottaa mukaan myös iskukuumennetut maidot.

Raadin jäsenet yllättyivät, miten paljon eroja maidoissa voi olla.

– Eroja oli sekä hajussa, suutuntumassa, ulkonäössä ja jälkimaussa. Kaupassa ei tule mietittyä, että maut voisivat näin paljon poiketa toisistaan, totesi Eliisa Ylinen. Makuraatiin osallistuivat Seinäjoen ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat.

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005548420.html

Poissa Vanha aatami

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
Makutestissä on maisteltu kevytmaitoja;....

– Eroja oli sekä hajussa, suutuntumassa, ulkonäössä ja jälkimaussa.

Miksi maitoja pitää aikuisten maistella?

Olen viimeksi juonut maitoa (jäähileistä) armeijan maastoharjoituksissa - hirveään nälkääni.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Anemone 2.0

• Konkari
  • Väärinajattelija
Moni pitää maidosta.