Kirjoittaja Aihe: Poliisi, virkavalta, ... välitön järjestyksen ylläpito  (Luettu 50161 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toope

• Konkari
Vs: Poliisi, virkavalta, ... välitön järjestyksen ylläpito
« Vastaus #760 : ke 29.08.2018, 01:53:02 »
Emme me ehkä tarvitse paikallispoliiseja, me tarvitsemme poliiseja, jotka partioivat paikallisesti, ehkä alueellisestikin.
En minä ymmärrä sitä vasurien pelkoa poliisin näkyvyydestä, minulle luo turvaa se, jos näen polliisin mustamaijan silloin tällöin kiertävän asuinaluettani.

Pidän hyvänä sitä, että poliisi kiertää aluettamme.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #761 : su 02.09.2018, 19:11:34 »
Poliisilta jää hoitamatta vuosittain jopa 100 000 keikkaa – rattijuoppojen perään ei ehditä, kiireisinä öinä edes kotihälytyskeikoille ei päästä (Mtv3).

Aika karua tekstiä. Onkohan nyt ollut ennätysvuosi, kun ulkomaalaiset rikollisliigat tehtailevat asuntomurtoja Suomessa?

"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #762 : su 02.09.2018, 20:54:18 »
Tokihan natsien etsiminen nettisurffailulla on paljon tärkeämpää kuin kansalaisten henkeen ja omaisuuteen kohdistuvien rikosten selvittely.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #763 : su 02.09.2018, 21:09:20 »
Tokihan natsien etsiminen nettisurffailulla on paljon tärkeämpää kuin kansalaisten henkeen ja omaisuuteen kohdistuvien rikosten selvittely.
Niin, ja näkyyhän poliisi televisiossa. Ne kyttäsarjat luovat  osaltaan lähinnä illuusiota siitä, että poliisi on läsnä. Sen, että poliisi toimii näkyvästi myös verkossa kyllä ymmärrän, polisiin tulee olla siellä missä muutkin kansalaiset ovat. Mutta mahtaa olla joidenkin räkäpäisten verkkokeskustelujen seuraaminen ammatikseen todella turhauttavaa puuhaa.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #764 : ke 12.09.2018, 11:31:13 »
Poliisin hommissa liika oma-aloitteellisuus voi olla haitaksi virkakunnan maineelle.

Poliisi ajoi Helsingissä Japanin suurlähettilään virka-asunnolle ja alkoi riehua - ”Ei ole tietoa, että hän olisi ollut juovuksissa”

Aiemmin hän oli käynyt vastaavissa puuhissa Etelä-Afrikan suurlähetystössä.

Olisiko syynä voinut olla ylikuormituksesta aiheutunut sähköhäiriö pääkeskuksessa?
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #765 : la 29.09.2018, 21:11:44 »
Minulla on ilo asua sen paikan lähistöllä, jossa poliiseilla on tapana lounastaa. Sieltä lähtiessään partiot, mahat pulleina ja intoa puhkuen, pysäyttelevät epäilyttävän näköisiä auto-kuljettajayhdistelmiä. Valitettavasti minä olen näköjään sellainen ja liikun usein samoihin aikoihin kun he. Lisäksi lähistöllä on tien vieressä koulu joka on, aivan syystä, erikoistarkkailualuetta.

Olikohan viikolla tapahtunut pysäytys viides tänä vuonna, alle kolmen kilometrin päässä residenssistäni. Pilliin olen joutunut puhaltamaan varmaan kahdeksan kertaa tänä vuonna, niistä tosin kolme samana päivänä samaan ratsiaan, koska piti pakosta ajella samaa tietä edestakaisin. Ylinopeussakkoja en enää saa kuin vahingossa - kuulun nykyään niihin jotka ajavat huomattavasti alle rajoitusten. Siperia opettaa. Yleensä olen liikkeellä myös nollapromilleilla.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #766 : la 29.09.2018, 21:28:00 »
Poliisilta jää hoitamatta vuosittain jopa 100 000 keikkaa – rattijuoppojen perään ei ehditä, kiireisinä öinä edes kotihälytyskeikoille ei päästä (Mtv3).

Aika karua tekstiä. Onkohan nyt ollut ennätysvuosi, kun ulkomaalaiset rikollisliigat tehtailevat asuntomurtoja Suomessa?
Mutta 50 poliisia on netin ääressä kyttäämässä sitä, mitä suomalaiset puhuvat.
Kaduilla olisivat tehokkaampia. Kuten sanoin, ei minua haittaa, jos poliisi näkyy lähialueillani. Olen pikemminkin huolestunut siitä, että lähialueillani örvelletään ja kaahaillaan autoilla, eikä poliisia näy!
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #767 : la 29.09.2018, 21:31:33 »
Minulla on ilo asua sen paikan lähistöllä, jossa poliiseilla on tapana lounastaa. Sieltä lähtiessään partiot, mahat pulleina ja intoa puhkuen, pysäyttelevät epäilyttävän näköisiä auto-kuljettajayhdistelmiä. Valitettavasti minä olen näköjään sellainen ja liikun usein samoihin aikoihin kun he. Lisäksi lähistöllä on tien vieressä koulu joka on, aivan syystä, erikoistarkkailualuetta.

Olikohan viikolla tapahtunut pysäytys viides tänä vuonna, alle kolmen kilometrin päässä residenssistäni. Pilliin olen joutunut puhaltamaan varmaan kahdeksan kertaa tänä vuonna, niistä tosin kolme samana päivänä samaan ratsiaan, koska piti pakosta ajella samaa tietä edestakaisin. Ylinopeussakkoja en enää saa kuin vahingossa - kuulun nykyään niihin jotka ajavat huomattavasti alle rajoitusten. Siperia opettaa. Yleensä olen liikkeellä myös nollapromilleilla.
Ajan liki päivittäin. Minä en ole törmännyt ratsiaan n. 7 vuoteen. Lähialueellani olen toki ilokseni huomannut, että pari kertaa ovat olleet pollarit kytiksellä STOP-merkin kohdalla, koska asuinalueellani on vaarallinen risteys. Itse toki aina pysähdyn, mutta kun ne monet muut... :'(
goo

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #768 : su 30.09.2018, 02:18:41 »
Minulla on ilo asua sen paikan lähistöllä, jossa poliiseilla on tapana lounastaa.

Tämä on oikeasti ilo. Poliisit tietävät lounaspaikkojen hinta-laatu-määrä-suhteen erittäin tarkasti.  ;D

Sieltä lähtiessään partiot, mahat pulleina ja intoa puhkuen, pysäyttelevät epäilyttävän näköisiä auto-kuljettajayhdistelmiä. Valitettavasti minä olen näköjään sellainen ja liikun usein samoihin aikoihin kun he.

Kerran melkein onnistuin houkuttelemaan kaverin ansaan poliisien ruokintapaikkaan. Hänellä oli mennyt autosta leima ns. pitkäksi. Onneksi tajuttiin ajoissa ja mentiin einehtimään kauas pois kissalan pojista.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #769 : su 30.09.2018, 03:34:05 »
Ajan liki päivittäin. Minä en ole törmännyt ratsiaan n. 7 vuoteen.

Toope on todennäköisesti törmännyt ratsioihin kymmeniä kertoja. Ei poliisin tarvitse nykyisin pysäyttää autoa ja kysyä rekisteriotetta ja ajokorttia. Asia voidaan tehdä lennosta. En halua masentaa itseäni lukemalla seuraavista uutisesta otsikkoja enempää, mutta jutuissa kai kerrotaan miten.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/rekisterikilpiskanneri-kaansi-sakkotilaston-jyrkkaan-kasvuun-poliisi-haluaa-laajentaa-kayttoa-23630960/

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/poliisin-laite-kuvaa-kaikki-rekisterikilvet-ne-halutaan-rekisteriin-rikostutkintaa-varten-23420924/

Totalitaarisen valtion verkko kiristyy kiristymistään. Kun kasvojentunnistustekniikka vielä vähän kehittyy ja halpenee, poliisin kamerat alkavat analysoida (vai joko ne tekevät sen) myös sen, keitä ihmisiä autoissa näkyy. Ja kaikki päätyy rekistereihin.

Kiinan suurkaupungeissa ollaan eräiden tietojen mukaan jo niin pitkällä tai ainakin menossa siihen suuntaan, että kansalaisten olinpaikka on koko ajan poliisin tiedossa kattavan kameraverkoston ja kasvojentunnistusteknologian ansiosta. Kun tähän vielä yhdistetään kännykän kautta tapahtuva salainen paikantaminen, poliisi saa selville missä kukin on kirjoittamalla hänen nimensä tietokoneeseen ja painamalla "enter" tai vilauttamalla valokuvaa tietokoneen kameraan. Ehkä tämä ei aivan vielä täydellisesti onnistu, mutta se on tulevaisuutta. Ja miksei se olisi tulevaisuutta myös Suomessa. Täällä säädetään kiireellisenä tiedustelulaki ja lisätään hiljalleen poliisin valtaoikeuksia ja sallitaan poliisille yhä laajempi salaaminen ja hämärätoiminta. Uusi uljas poliisivaltioyhteiskunta hahmottuu. Ja aivopestyt ihmiset iloitsevat, kun näin käy.

Meinasin korvata "ihmiset" sanan erään foorumilla kirjoittavan nimellä monikossa, mutta en viitsi ärsyttää.

Kerran melkein onnistuin houkuttelemaan kaverin ansaan poliisien ruokintapaikkaan. Hänellä oli mennyt autosta leima ns. pitkäksi. Onneksi tajuttiin ajoissa ja mentiin einehtimään kauas pois kissalan pojista.

Otin aikoinaan kuvan poliisiautosta pysäköitynä pysäköintikieltomerkin osoittamalle alueella Hämeentiellä. Poliisit olivat toimittamassa tärkeää virka-asiaa viereisessä pizzeriassa pizzat lautasilla.

Seuraavassa on sensuroitu päiväkirjaselostus toissa perjantailta. Sensurointi on välttämätön, koska teksti ei sovi lapsille eikä heikkohermoisille eikä eläinten ystäville.

Asemalla oli lauma poliiseja, ja pihassa oli poliisiautoja. Koin henkistä ja melkein fyysistäkin pahoinvointia, kun näin xxxxxx pistooleineen ja pamppuineen. Nuo xxxxxxx vallankäyttäjät xxxxxxx ja xxxxxxx ihmisiä ja käyvät välillä kahvilla jatkaakseen taas xxxxxxx xxxxxxx ihmisille. Yksi xxxxxx oli jopa vessassa samaan aikaan kuin minä. En todellakaan nauttinut tuosta huoltoasemalla käynnistä. Se oli painajaista. Huokaisin helpotuksesta, kun tuo xxxxxjoukko lähti. Vaikka minulla oli alunperin nälkä, menetin ruokahaluni

Lisäys:

Tämän päivän Hesarissa näyttää olevan kirjoitus, jossa kerrotaan kiinalaisten saavutuksista valvonnan alalla.

"Alueen uiguuriväestöä tarkkaillaan kymmenistätuhansista kameroista niin kaupungeissa kuin maaseudullakin. Teknologiaa kytketään videoanalytiikka- ja datakeskuksiin. Ihmisoikeusjärjestöjen orwellilaisiksi kutsumat järjestelmät ovat yhteydessä poliisien tarkastuspisteisiin, joista epäiltyjä vangitaan ja osa suljetaan uudelleenkoulutusleireille."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005846529.html
« Viimeksi muokattu: su 30.09.2018, 04:11:05 kirjoittanut Kopek »

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #770 : su 30.09.2018, 08:30:15 »
Sinänsä on tervettä olla pysyvästi kriittinen myös poliisien touhuihin mutta jos se alkaa jo haitata elämää, kyseessä voi olla yksilöllinen poliisifobia tai laajemmin esiintyneenä merkki yhteiskunnan epäterveestä totalitarismista.

Jos pitää paikkansa väite että valtatyhjiön täyttää aina jokin taho, niin millä tahoilla korvaisitte teillä, kahviloissa ja vessoissa satunnaisesti kohtaamanne aseistetut poliisit ja poliisipartiot?
Armeija, mafia, skinheadit, äärivasemmisto, islamistit, militantit feministit tai hihhulit?

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #771 : su 30.09.2018, 11:52:50 »
Sinänsä on tervettä olla pysyvästi kriittinen myös poliisien touhuihin mutta jos se alkaa jo haitata elämää, kyseessä voi olla yksilöllinen poliisifobia tai laajemmin esiintyneenä merkki yhteiskunnan epäterveestä totalitarismista.

Jos pitää paikkansa väite että valtatyhjiön täyttää aina jokin taho, niin millä tahoilla korvaisitte teillä, kahviloissa ja vessoissa satunnaisesti kohtaamanne aseistetut poliisit ja poliisipartiot?
Armeija, mafia, skinheadit, äärivasemmisto, islamistit, militantit feministit tai hihhulit?

Jos kaiken politisoituminen alkaa ärsyttää, tarkoittaako se, että politiikka pitäisi poistaa kokonaan?

Ei, vaan pitää saada laadukkaampaa politiikkaa, ei enemmän.

Tässä on ongelma, poliisien määrää halutaan lisätä kun huomio pitäisi kiinnittää siihen mitä he tekevät. Liikennevalvonta katsotaan onnistuneeksi kun ylinopeussakkoja kirjoitetaan enemmän. Perässäroikkujat ja vaaralliset ohittajat jatkavat matkaansa ilman sen kummempaa riskiä ajotapasakoista. Huumepoliisien toiminta on kunnossa kun he käräyttelevät kilpailijoitaan pois markkinoilta.

Suomessa on poliisitoimi vielä joltisenkin mallillaan mutta yritetään tuoda parantamisen paikkoja ja kipeitä kohtia esille. Kopek on kansalainen siinä missä muutkin ja hänen kokemuksensa voisi auttaa toimintaa viritettäessä. Havainnot ovat ainakin tarkkoja.

Poissa pimpelis pompelis

• Konkari
  • Etevä ajattelija
« Vastaus #772 : su 30.09.2018, 12:11:36 »
Tässä on ongelma, poliisien määrää halutaan lisätä kun huomio pitäisi kiinnittää siihen mitä he tekevät. Liikennevalvonta katsotaan onnistuneeksi kun ylinopeussakkoja kirjoitetaan enemmän. Perässäroikkujat ja vaaralliset ohittajat jatkavat matkaansa ilman sen kummempaa riskiä ajotapasakoista.

Minua kiusaa kun siellä täällä on harhaanjohtavia kylttejä "Automaattinen liikennevalvonta" (tjsp).
Valvonta on pelkkää nopeusvalvontaa, valvomatta jää esim. autojen etäisyys, valojen käyttö, autojen kunto, matkustajien määrä, kuljettajien kunto, kuormien sidonta,...
Lisää poliiseja, myös liikennepartiointiin!

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #773 : ke 03.10.2018, 01:32:59 »
Prof. Jukka Kemppinen puolustaa poliisijohtajia (taas) tässä, että heitä ammutaan ns. liian isolla tykillä.

Suomessa katsotaan, mielestäni täysin perustellusti, että tyhmän ja huonosti harkitun päätöksen tekeminen ei ole virkarikos eikä muukaan rikos.  ...

Virkasyytteitä tulee muodollisista virheistä ja laiminlyönneistä. Nyt johtavat jepet ovat syytteessä henkilörekisterilainsäädännön sotkuisuuden takia. He eivät ole valvoneet, että erinäiset henkilöluettelot, kuten tiedot ilmiantajista eli vasikoista, olisivat asianmukaisesti lukkojen takana. Vähättelemättä korkeiden poliisimiesten mahdollista roistomaisuutta, josta tosin ei ole yhtä miestä lukuun ottamatta tietoa, syyte on rakenteeltaan samanlainen kuin olisi rangaistusvaatimus Konginkankaan piirin poliisiauton kesärenkaiden urasyvyyden mittaamatta jättäminen.

- http://kemppinen.blogspot.com/2018/10/puu-ja-pommi.html
Missä kohu siellä persu.                    Estolistallani ovat (eivät näy selaimellani):
Missä persu siellä poliisi.                    VA, Saares, Toope.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #774 : to 04.10.2018, 10:26:51 »
Lisää poliiseja, myös liikennepartiointiin!

Mietiskelin eilen autolla ajaessani poliisin nopeusvalvontaa ja uusia "sakkokameroita", joita asennetaan maanteiden varsille.

Isäni ei ollut mikään ylinopeuskaahari, mutta koska hänellä oli suurehkot tulot, sakkolappuunkin tuli aika iso lukema. Muistelen - mahdanko muistaa oikein - että sakkoja laskettaessa käytettiin aikoinaan perusteena bruttotuloja. Koska suurituloisilla oli korkeampi tuloveroprosentti, eli palkasta jäi pienempi osa käytettäväksi, heidän sakkorangaistuksensa oli suhteellisesti ankarampi kuin pienituloisilla.

Isäni taisi saada ainoastaan yhden ylinopeussakon elämänsä aikana, mutta koska hänen tulonsa olivat melko korkeat, maksettavaa kertyi paljon. Sakko tuli Jyväskylän eteläpuolella olevalla suoralla, josta lehdessäkin kerrottiin, että se on poliisille läänin tuottoisin sakotuspaikka. Syy oli ilmeinen. Suora oli pitkä, ja tie oli leveä, joten näytti aivan siltä kuin paikalla olisi sadan kilometrin tuntinopeusrajoitus. Mutta eipä ollutkaan vaan kahdeksankymmenen kilometrin tuntinopeusrajoitus. Ja tähän "ansaan" moni autoilija sortui. Ja poliisi keräsi valtiolle rahaa.

Isäni "järkyttyi" sakosta sen verran, että osti siihen aikaan parhaimmaksi arvioidun tutkanpaljastimen, jotka tuohon aikaan olivat laillisia. Laite oli nimeltään FuzzBuster ja näytti tältä:

https://www.picclickimg.com/d/w1600/pict/332808545410_/Vintage-Fuzzbuster-II-2-Multi-band-Radar-Detector-Automotive.jpg

Minäkin tuota laitetta joskus kokeiin. Yhtään poliisin tutkaa se ei paljastanut. Sen sijaan se piippasi ilmavalvontatutkien signaaleista ja antoi siten vääriä hälytyksiä. Harmillisesti laite jäi menetetyn kotini pannuhuoneeseen. Nykyisessä poliisivaltiossa sen hallussapito on kielletty, joten aivan uhmamielellä olisin halunnut pitää sen hallussani. Lain mukaan rangaistuksena voi olla vankeutta, ja poliisi on oikeutettu tekemään henkilöön käyvän tarkastuksen tutkanpaljastimen löytämiseksi. Jotkut ilmeisesti säilyttävät tutkanpaljastimia "ruumiinaukoissaan".

Tuollaisia epämukavia ajatuksia miettiessäni, mutkan takaa syöksähti yhtäkkiä vastaan poliisiauto. Jarrutin tietysti refleksimäisesti, niin kuin aina teen vastaavissa tilanteissa, vaikka eihän siitä nykyään mitään apua ole, koska poliisin tutka ehtii tallentaa nopeuden millisekunneissa. Olin tietenkin ajanut ylinopeutta. Nopeusmittari oli näyttänyt yli sata kilometriä tunnissa tiellä, jonka nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa. Ajattelin, että no niin, nyt pääsen taas kokeilemaan valtion pakettivolkkarin takapenkkiä. Olin näkevinäni kuinka poliisiauton jarruvalot syttyvät. "Se kääntyy tietenkin ja lähtee perääni", ajattelin ja mietin, olisiko edessä päin sopivaa pikkutien risteystä, jonne ehtisin kääntyä ennen kuin poliisi olisi perässäni. On äärimmäisen pieni todennäköisyys, että poliisin harhauttaminen tällä tavalla onnistuisi, mutta teoriassa se on mahdollista, jos poliisi ei mutkan takaa näe paikkaa. Ja tässä tapauksessa tilanne oli juuri sellainen. Mitään sopivaa sivutietä ei kuitenkaan ollut kohdalla, joten jatkoin ajamista ja katsoin taustapeilistä, milloin poliisiauto ilmestyy mutkan takaa valot vilkkuen. Mutta sitäpä ei näkynytkään. Joko selvisin säikähdyksellä tai sakko tulee postissa poliisin skannerin napattua autoni rekisterinumeron. Poliisiautohan on tavallaan kuin liikkuva sakotustolppa.

Tarkastin myöhemmin kännykkänavigaattorin (Here) avulla, miten kovaa olin oikeasti ajanut. Auton nopeusmittari näyttää nimittäin hieman liikaa. Todellinen nopeus on ollut noin 97 kilometriä tunnissa.

Olen patologinen ylinopeuskaahari. Olen joskus miettinyt, että minun olisi yhtä helppo alkaa noudattaa nopeusrajoituksia kuin kymmeniä vuosia juopotelleen alkoholistin alkaa raittiiksi.

Tuo ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Totuus on nimittäin se, että minun olisi vaikeampaa noudattaa nopeusrajoituksia kuin alkoholistin alkaa raittiiksi. Minkä vuoksi?

Syy on yksinkertainen. Juominen on tekemistä ja edellyttää päätöksen. Alkoholistin on hankittava alkoholi ja aktiivisesti juotava se. Alkoholi ei ilmesty juopon suuhun tyhjästä ellei hän itse sitä sinne kaada.

Ylinopeudella ajaminen sen sijaan on tekemättömyyttä. Se on sitä, että ei katso nopeusmittaria eikä katso nopeusrajoituksia vaan antaa auton kulkea sitä vauhtia, miksi nopeus "luonnollisesti" asettuu. Ja tämä nopeus on yleensä (auton ja maantien ominaisuudet ja liikennetilanne tietenkin vaikuttavat) noin 20 kilometriä tunnissa korkeampi kuin mikä on vallitseva nopeusrajoitus.

Nopeusrajoituksen noudattaminen on siis raskasta työtä, jossa joutuu katsomaan noin 15 sekunnin välein nopeusmittaria ja taas välillä maantietä ja taas nopeusmittaria. Tunnin aikana katsetta läheltä kauas ja kaukaa lähelle tulee vaihtaneeksi 480 kertaa. Tällainen rasittaa silmiä. Katseen vaihtamishetkellä ja mittaria katsoessa huomio on pois maantien tapahtumista jokaisen minuutin kuluessa noin 10 sekunnin ajan. Koko ajan joutuu tekemään "kaasujalalla" mikroskooppisia liikkeitä nopeuden säätämiseksi. Autojen ergononomia on sellainen, että kaasupolkimen liikealueesta vain noin 10 % on käytössä, kun ajetaan esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeutta. Nopeuden säätäminen tapahtuu nostamalla ja laskemalla jalkaterää vain muutamia millimetrejä kerrallaan. Tällainen rasittaa hermoja ja lihaksia. Jos auton tilat ovat ahtaat, ja kuljettaja on pitkäjalkainen, seurauksena on balettitanssijoilla yleinen "penikkatauti" eli säären etupuolisten lihasten kipeytyminen.

Ellette usko, tehkää seuraava koe. Istukaa tuolissa polvinivelet 90 asteen kulmassa. Nostakaan jalkaterä viisi senttiä koholle lattiasta. Pitäkää se siinä asennossa seuraavat viisi tuntia tehden jalalla pientä parin millin liikettä koko ajan. Alkaako tuntua jossakin? Tuollaista on, kun pitkä ihminen ajaa Nissan Micralla muutama sata kilometriä nopeusrajoitusta noudattaen. Laskekaa jalkaterää pari senttiä alemmaksi. Ah, kun jännitys säären lihaksessa helpottaa. Nyt ajatte ylinopeudella.

Edellä mainittua työtä/kärsimystä jonkin verran helpottaa, jos käyttää automaattista nopeudensäätöä, mutta se ei "tiedä" nopeusrajoituksista, joten sen käyttöön ja säätämiseen joutuu keskittymään. Minun vanhoissa autoissani tuollaisia hienouksia ei ole. Onneksi en myöskään aja enää Micralla.
« Viimeksi muokattu: to 04.10.2018, 10:29:40 kirjoittanut Kopek »

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #775 : to 04.10.2018, 18:33:46 »
Ajelin taas tuttua reittiä, jossa ensin on 40km/h ja sitten piitkä pätkä 60km/h, jonka jälkeen normi 80. Ajellessani 40 alueella rohkeasti 45 perääni liimaantui auto, etäisyydelle jossa peräänajo olisi ollut väistämätön, jos olisin joutunut äkkijarruttamaan. Ohitusta hän ei edes yrittänyt.

Kokemuksieni mukaan ajelin siis oikeasti rajoituksia noudattaen kunnes 80 alueen alkaessa hermoni pettivät ja vetäisin 110 lasissa viitisen kilometriä. Kun metsämutkapikataival loppui ja alkoi taas 60, olin iloinen. Perskärpänen oli jäänyt jonnekin kauas, ja sain taas ajella rauhassa - kunnes - muutaman kilometrin jälkeen tuo paskiainen oli taas takapuskurissani kiinni. Ja roikkui sitkeästi siinä, kunnes käännyin päämääränäni olevaan pihaan.

Jotenkin minä ymmärrän tieraivoa. Sille on syynsä.

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #776 : to 04.10.2018, 22:35:51 »
Ajelin taas tuttua reittiä, jossa ensin on 40km/h ja sitten piitkä pätkä 60km/h, jonka jälkeen normi 80. Ajellessani 40 alueella rohkeasti 45 perääni liimaantui auto, etäisyydelle jossa peräänajo olisi ollut väistämätön, jos olisin joutunut äkkijarruttamaan. Ohitusta hän ei edes yrittänyt.

Kokemuksieni mukaan ajelin siis oikeasti rajoituksia noudattaen kunnes 80 alueen alkaessa hermoni pettivät ja vetäisin 110 lasissa viitisen kilometriä. Kun metsämutkapikataival loppui ja alkoi taas 60, olin iloinen. Perskärpänen oli jäänyt jonnekin kauas, ja sain taas ajella rauhassa - kunnes - muutaman kilometrin jälkeen tuo paskiainen oli taas takapuskurissani kiinni. Ja roikkui sitkeästi siinä, kunnes käännyin päämääränäni olevaan pihaan.

Jotenkin minä ymmärrän tieraivoa. Sille on syynsä.
Mitä olisi tapahtunut jos olisit vähentänyt vauhtia? Olisiko perskärpänen kiltisti seurannut sinua 30km/h tai 15 km/h?
Entä jos olisit välkytellyt jarruvaloja kuin heikkopäinen? Olisiko hän voinut reagoi siihen jotenkin?
Kokeilitko pestä tuulilasia, jonka roiskeilla saa usein pestyä myös takana olevaa autoa?
Pissapojan suuttimia voi myös säätää paremmin osumaan takana tulevaan.

Poissa Norma B

• Nyhtönaakka
  • Konkari
« Vastaus #777 : to 04.10.2018, 22:41:04 »
Joidenkin suomalaisten miesten kannattaisi varmaan kerran viikossa käydä päräyttämässä jossain ralliradalla, että saa päästellä oikein sydämensä kyllyydestä.
Well I've been down so god damn long that it looks like up to me.
Well I've been down so very damn long that it looks like up to me.
Why don't one of you people come on and set me free?

- JM

Poissa a4

• Konkari
« Vastaus #778 : to 04.10.2018, 22:46:21 »
Joidenkin suomalaisten miesten kannattaisi varmaan kerran viikossa käydä päräyttämässä jossain ralliradalla, että saa päästellä oikein sydämensä kyllyydestä.
Aina voi myös pyöräillä.
https://www.uusisuomi.fi/viihde/74074-polkupyora-paihitti-ferrarin-kevyesti-uusi-ennatys-333-kmh
https://www.stara.fi/2018/09/20/nainen-ajoi-polkupyoralla-2955-km-h-uusi-me-syntyi-nayttavasti/

Viritetyllä sähköpyörällä olisi kiva kiusata autoilijoita.

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #779 : to 04.10.2018, 23:31:48 »

Viritetyllä sähköpyörällä olisi kiva kiusata autoilijoita.
Ja naapureita jos mumisee että "nousi savua kerran mutta vienpä varastoon jos se asettuisi.. kiinalaisista akuista kun ei tiedä milloin lyö tulta..."
Missä kohu siellä persu.                    Estolistallani ovat (eivät näy selaimellani):
Missä persu siellä poliisi.                    VA, Saares, Toope.