Kirjoittaja Aihe: Poliisi, virkavalta, ... välitön järjestyksen ylläpito  (Luettu 50165 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hibiscus

• Vieras
Vs: Poliisi, virkavalta, ... välitön järjestyksen ylläpito
« Vastaus #840 : ke 17.10.2018, 07:05:26 »
Kopekilla oli joitakin viestejä sitten ehdotus nopusrajoitus, jota saattoi käyttää ilman, että se ei rajoittanut nopeuksia lainkaan. Luulen, että hän tsrkoittaa edelleen tuollaista "nopusrajoitinta".
. Piti olla nopeusrajoitus. Tämä korjaus siksi, ettei Sepe tai VA ehdi irviä tuota kirjoitusvirhettä.

Poissa Valtteri Ala-Knaapi-Pesonen

• Konkari
  • RAKKAUTTA - EI ISLAMISTEJA!
« Vastaus #841 : ke 17.10.2018, 11:15:19 »
Kopekilla oli joitakin viestejä sitten ehdotus nopusrajoitus, jota saattoi käyttää ilman, että se ei rajoittanut nopeuksia lainkaan. Luulen, että hän tsrkoittaa edelleen tuollaista "nopusrajoitinta".
. Piti olla nopeusrajoitus. Tämä korjaus siksi, ettei Sepe tai VA ehdi irviä tuota kirjoitusvirhettä.

Kopek kirjoitti nopeudenrajoittmesta.

Mutta mikä on Hipskusen "nopusrajoitin" tai "nopeusrajoitus" ja mitähän hän "tsrkoittaa"?

PS.
Minulla on autossani elektroninen nopeudenrajoitin. Se on asetettu lukemaan 240 km/h, mutta en ole rajoittimen toimintaa testannut. Uskon, että se toimii.

VA.
Mitä on ollut, sitä on tulevinakin aikoina,
mitä on tapahtunut, sitä tapahtuu edelleen:
ei ole mitään uutta auringon alla.
......Menneistä ei jää muistoa, eikä jää tulevistakaan -- mennyt on unohdettu

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #842 : ke 17.10.2018, 12:41:08 »
Olen myös hieman yllättynyt, että Kopek on tätä mieltä (tässä asiassa). Nopeudenrajoittimet nimittäin asettuvat jossakin määrin harmaalle alueelle, jossa puututaan jollakin epämääräisellä tavalla yksilönvapauteen. Tämä ei minulle tuota mitään ongelmia, mutta useimmille oikealle kallistuneille se jostakin syystä on myrkkyä.

Mutta entä jos teknologia ulottuu syvemmälle? Rajoitetaan muitakin inhimillisiä toimintoja ja ajattelua. Näitä kysymyksiä tulee eteen jossain vaiheessa. Vaikka pidänkin ihmisiä suuressa määrin syyntakeettomina, jossakin se raja kulkee minullakin.

Olen tarkoituksella välttänyt liikenteestä kirjoittamista tällä foorumilla, koska keskustelu tahtoo mennä sellaiseksi, miksi se näyttää nyt menevän. Voimakkaat tunteet tulevat mukaan kuvaan eivätkä kaikki voi vastustaa sisäistä tarvettaan käyttää ihmisiä halventavia nimityksiä. Big Data Lenny on positiivinen esimerkki nettikeskustelijasta joka pysyy viileästi asiassa.

Yksilönvapautta - mitä käsitteellä tarkoitetaankin - rajoittavat monet käytännön asiat. Rajoitetaanko yksilönvapauttani, kun minulle ei myydä tuhannella eurolla kuin 20 vuotta vanha rupuinen Peugoet, vaikka haluaisin mieluummin uuden Ferrarin.

Oli miten oli, koen tekniikan asettamat rajoitukset vähemmän ahdistavina kuin ihmisten suoraan asettamat.

Jos auto ei kulje kuin 120 kilometriä tunnissa, se on helpompi hyväksyä vallitsevana tosiasiana kuin se, että auto kulkee 200 kilometriä tunnissa, mutta poliisipartiot ja kamerapöntöt ja sakot ja ajokortin menettämiset ja takaa-ajot ja paheksuvat lehtiuutiset ja halveksivat Toopen kommentit estävät ajamasta sillä kovempaa kuin 120 kilometriä tunnissa.

Nopeusrajoituksista - eli siitä, ovatko nykyiset nopeusrajoitukset parhaat mahdolliset ja onko nykyinen tapa kontrolloida nopeuksia ylipäätään hyvä - olen vääntänyt eräällä toisella foorumilla vuosien ajan enkä mielelläni harrasta sitä täällä. Toopet ovat toopeja ja minä olen minä. Riittänee, kun todetaan, että yksimielisyyteen ei päästä. Toope on jo nimittänyt minunlaisiani sanoilla, joita en itse edes harrasta. Keskustelussa on siirrytty alueelle, jota en koe mielekkääksi. Tämä on tyypillistä, kun keskustellaan aiheesta "liikenne".

Poissa Saares

• Konkari
« Vastaus #843 : ke 17.10.2018, 19:30:27 »
Nykyinen käytäntö antaa kuljettajalle vastuun ja vapauden ajaa tiettyä nopeutta tolppien ilmoittamaan suurimpaan sallittuun nopeuteen asti. Toista se oli ennen. Oli mutkainen paikallistie jonka jokaisen mutkan alussa oli ilmoitus suurimmasta sallitusta nopeudesta. Ja tietysti mutkan jälkeen vastaava ilmoitus. Tuli tuossa mieleen miten Kopek olisi pärjännyt silloisessa merkkiviidakossa. Kilometrin matkalla saattoi olla toistakymmentä rajoitusmerkkiä.

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #844 : ke 17.10.2018, 21:36:53 »
Jotakin patologista tuossa sinun ajatusmallissasi on.
Ei tuossa ole mitään patologista ajattelua, esitin ajatuksen "klassisesta liberalismista", jonka mukaan yhteiskuntaa tulee ohjailla mahdollisimman vähillä säännöillä (ei siis ilman sääntöjä!). Mitä useampia lakeja, sitä enemmän yhteiskunta paisuu, koska sitä enemmän tarvitaan byrokraatteja valvomaan sääntöjä. Siksihän Suomenkin yhteiskunta on paisunut näin suureksi, ettemme kykene elättämään julkissektoriamme. Yhteiskunnan pitäisi aina pyrkiä mahdollisimman pientä hallintoa ja valvontaa kohtaan, vaikka ei aina ole mahdollista. Periaate silti on oikea.

Ellemme sitten halua sosialismin, kansallissosialismin tai fasismin kaltaista valtiota?
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Toope

• Konkari
« Vastaus #845 : ke 17.10.2018, 21:56:50 »
Toope on jo nimittänyt minunlaisiani sanoilla, joita en itse edes harrasta.
En ole sinua tai kaltaisiasi tässä haukkunut. Olen haukkunut heitä, jotka ajavat 80 rajoitusalueella 160 km/h, tuollaisia törkimyksiä. Ei tuollainen ole vahinkoa, se on täydellistä piittaamattomuutta, sikailua. Pieni ylinopeus on ymmärrettävää, jos tie on hyvä, mutta rajansa kaikella.

Ihmisten pitäisi muistaa, ettei yhteiskunnan toimivuus riipu vain oikeuksista, yhtä lailla velvollisuuksista huolehtia yhteiskunnan toimivuudesta ja turvallisuudesta. Tästäkin kommentista varmaan joku tekee natsiesimerkin?
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope
Toope Tahalle: "En minäkään vastustaisi islamia, jos se olisi, mitä esität. Pelkään sitä, koska kokemus islamista on niin erilainen, mitä esität."
goo

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #846 : to 18.10.2018, 09:27:14 »
Oletetaan, että lainkuuliainen henkilö ajaa 45 vuoden kuluessa joka vuosi keskimäärin 45000 kilometriä keskinopeudella 45 kilometriä tunnissa. Keskinopeuteen on laskettu niin maantiellä ajaminen kuin kaupungin ruuhkissa mateleminenkin eli toisin sanoen kaikki mahdollinen ajaminen. Tästä syystä keskinopeus on näin alhainen.

Nopeusrajoituksia rikkova kuljettaja saa hivutettua keskinopeutensa 50 kilometriin tunnissa. Aikaväli ja vuotuinen ajomatka on kummallakin sama.

Palstan matemaatikot laskekoot, miten paljon jälkimmäisellä kuljettajalla jää aikaa muuhun kuin auton ratissa istumiseen. Ylinopeuksien yhteydessä on puhuttu viiden tai kymmenen minuutin merkityksettömistä ajansäästöistä silloin tällöin. Mutta kun arvioidaan näin pitkää aikaväliä, kertyisikö "säästynyttä" aikaa kokonaisuudessaan jopa niin paljon, että se vastaisi kahdeksan tunnin työpäivää? Vai peräti useampia? Kuinka monta?

Lainasin tuossa vähän itseäni.

Oletin, että joku uteliaisuuttaan tekisi edellä esitetyn laskutoimituksen. Eipä näytä tehneen, joten tässä yritykseni laskea ajansäästö. "Kaavassa" rikotaan kaikkia matematiikan sääntöjä ja ohjeita, mutta lopputulos lienee silti oikea. 

Lainkuuliainen kuski:  45 vuotta x 45000 kilometriä = 2025000 km / 45 km = 45000 tuntia

Ylinpeuskuski: 45 vuotta x 45000 kilometriä = 2025000 km / 50 km = 40500 tuntia

Ajamiseen käytettyjen aikojen ero: 45000 - 40500 = 4500 tuntia, josta kertyisi 562,5 kahdeksan tunnin työpäivää.

Työpäivien luku Suomessa vaihtelee, ja on (tiedot vuodelta 2015) esimerkiksi teollisuustyöntekijöillä 215 tuntia ja kuntien työntekijöillä 215-225 tuntia. 

Keskimäärin viisi kilometriä tunnissa ylinopeutta vuotuisten ajokilometrien ollessa 45000 kilometriä ja keskinopeuden ollessa 50 kilometriä tunnissa, säästää 45 vuoden aikana 2,5 - 2,6 työvuoden verran aikaa.

Palstan matemaatikot tarkastakoot, mitä virheitä tein tuossa "laskelmassa". Laskeminen kuin ei ole vahva alueeni.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001869011.html

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #847 : to 18.10.2018, 09:49:47 »
En ole matemaagikko, mutta kommentoin silti. Kopekin laskelman voi kääntää myös niin, että joka vuodelle tulee yli sata työpäivää pelkää autolla ajoa. Tai neljä tuntia joka työpäivälle lisää pituutta. Suuremman ajan säästön saa siis minimoimalla työmatkaan käytettävän ajoajan eli hankkimalla työpaikan mahdollisimman läheltä kotia.

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #848 : to 18.10.2018, 10:02:20 »
Kopekin laskelman voi kääntää myös niin, että joka vuodelle tulee yli sata työpäivää pelkää autolla ajoa.

Tiedän valitettavan hyvin tuon asian. Itsekin olen tullut viettäneeksi yhteen laskettuna vuosien ajan autoa ajaessa, ja kaikki tämä aika on ollut täysin turhaa ja hukkaan heitettyä.

Autolla ajaessa on voinut sentään mietiskellä asioita, mistä mietiskelystä on saattanut olla joskus vähän hyötyäkin. Ideoita tullut mieleen. Uudet "kameratiet" poistavat tämänkin mahdollisuuden. Jos niitä ajaessaan alkaa "mietiskellä", havahtuu ennen pitkää sakkokameran räpsähdykseen. Tästä syystä haluaisin autoon laitteen, joka hoitaa nopeuden ylläpitämisen sellaisena, ettei sakkoa tule. Miksi ihminen pannaan tekemään tylsää automaattirobotin hommaa.

Olen miettinyt, että voisin yrittää ladata (en tiedä mistä, kun lataaminen on nykyään niin riskaapeliä) jonkinlainen kuuntelukielikurssin, jonka avulla yrittäisin opetella jotakin vierasta kieltä samalla kun kulutan aikaa auton penkillä. Ajamisesta olisi edes jotain oheishyötyä. Kieltä opetellessa pitäisi tietysti tehdä myös paperityötä ja lukea kirjoja ja päntätä sanoja, joka ei pelkällä kuuntelulla onnistu. Mutta ehkä tuollaisesta kurssista edes jotain jäisi mieleen. Minkä mahdollisuuden olen tässä suhteessa (laiskuuttani ja saamattomuuttani) jättänytkään käyttämättä.

Olen miettinyt, että

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #849 : to 18.10.2018, 10:44:13 »
Eli robottiautoilla on ainakin Kopekissa yksi valmis asiakas  :D

Poissa Hayabusa

• Konkari
« Vastaus #850 : to 18.10.2018, 10:54:27 »
Lueskelut ja kuuntelut työmatkoilla onnistuu julkisissa ihan hyvin, jos ei joudu montaa kertaa vaihtamaan. Itsekin olen pinon kirjoja näin lukenut. Tällä hetkellä on duunit kävelymatkan päässä. Radiota tulee joskus kuunneltua, lukeminen ei onnistu.

• Konkari
« Vastaus #851 : to 18.10.2018, 11:04:40 »
Lueskelut ja kuuntelut työmatkoilla onnistuu julkisissa ihan hyvin, jos ei joudu montaa kertaa vaihtamaan. Itsekin olen pinon kirjoja näin lukenut.

Omalla autolla pitempää työmatkaa kulkiessa äänikirjat ovat maniota seuraa.

VA.

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #852 : to 25.10.2018, 21:28:05 »
MATKAPUHELIMEN SORMENJÄLKILUKITUKSEN AVAAMINEN (oikeusasiamies.fi).

Eli kuvauksen mukaan viisi poliisia väänsi varkaudesta epäillyn käsiä selän taakse niin kauan, kunnes suostui avaamaan puhelimensa lukituksen. Oikeusasiamiehen päätöksen mukaan tapaus ei johda jatkotoimenpiteisiin.

"Kantelun mukaan voimakeinojen käyttöön oli osallistunut viisi poliisimiestä, joista kaksi oli vääntänyt epäillyn käsiä selän taakse, yksi painanut päätä takaraivosta ja kaksi on pitänyt jaloista kiinni. Poliisin menettely on aiheuttanut kantelijan vasemmassa kädessä niin kovaa kipua, että hänen on ollut pakko taipua poliisin tahtoon ja avata puhelimensa lukitus".

Tosin:

"Rikosylikonstaapeli B kertoo olleensa suorittamassa sormenjälkilukituksen avaamiseen tähtäävää toimenpidettä yhteensä kuuden poliisimiehen sekä yhden poliisivankilan vartijan kanssa".

Eli seitsemän henkilöä.

Itsekriminointisuoja:

"Suoja koskee vain aktiivista toimimista. Itsekriminointisuoja ei vaikuta siihen, että henkilön tulee passiivisesti alistua siihen, että viranomaiset hankkivat näyttöä häntä vastaan. Tämä tarkoittaa muun muassa alistumista erilaisiin tutkimuksiin esimerkiksi DNA-näytteen tai sormenjälkien ottamiseksi".

Eli lukitun puhelimen avaaminen sormenjälkilukituksesta rinnastui tässä sormenjäljen ottamiseksi. Mitäpä mieltä olette, oikein vai väärin?

Äläkä Kopek saa nyt sitten jotain fobia-orgasmia siellä.
« Viimeksi muokattu: to 25.10.2018, 21:30:54 kirjoittanut Renttu »
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Paikalla Topi

• Konkari
« Vastaus #853 : to 25.10.2018, 21:45:16 »
En osaa sanoa, kuulostaa väärältä, lähinnä voimankäytön ja tilanteen takia. Jotenkin huonolta menettelyltä. Mutta toisaalta se varmaan olis OK ottaa kiinniotetulta sormenjälki ja että tekniikka sitten käyttäis sitä puhelimen avaamiseen ja tarkistais mitä pitää tarkistaa. Että sikäli lopputuloksen kannalta tai siihen puhelimeen pääsyn kannalta sillä ei ole merkitystä, ainoa on nää pakkokeinot ja se, miten ja mihin niitä käytettiin.
« Viimeksi muokattu: to 25.10.2018, 22:08:52 kirjoittanut Topi »

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #854 : to 25.10.2018, 21:56:38 »
Tv-sarjassa Life on Mars mies putoaa nykyajasta 70-luvun poliisiasemalle pollariksi jossa tavat muistuttaa ko. tapoja eli mukiloidaan roistoa vaikka nyrkeillä  kunnes antaa tunnustuksen. Tämä yo. muistuttaa sitä kiduttavan väkivallan takia. Eli väärin tuntuis menneen, jos rikollisen todistus on oikia.
Missä kohu siellä persu.                    Estolistallani ovat (eivät näy selaimellani):
Missä persu siellä poliisi.                    VA, Saares, Toope.

Poissa ROOSTER

• Konkari
« Vastaus #855 : la 27.10.2018, 13:09:14 »
Käyn jonkun kerran vuodessa Jyväskylässä jonne menen Tampereen kautta. Näin eilenkin.

Sattumalta oli liikennekaaospäivä. Jämsän ja Korpilahden välillä oli satanut jopa 25cm lunta. Onneksi olin liikkeellä talvirenkailla. Liikenne oli pysähdyksissä Jyväskylästä tulijoille ja kilometrien mittaiset seisovat jonot, mutta meille sinne menijöille - ei mitään ongelmaa, vauhti tosin oli vain noin 50km/h.

En tiedä missä aurauskalustot olivat, niitä ei näkynyt vaikka kaipa niitä Keski-Suomessakin on. Ehkä tienhoito oli tehnyt säästösyistä auraussopimukset alkavaksi vasta marraskuun puolella ja ukot olivat vielä Thaimaassa seksilomilla.

Poliisit tietenkin huolehtivat yleisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta, ylinopeusratsioita en nähnyt. Minusta tienpitäjiä olisi voinut muistaa rikesakoilla.
Yleinen mielipide on aina väärässä

Poissa Renttu

• saippuakauppias
  • Konkari
  • Epäilyttävä henkilö
« Vastaus #856 : la 27.10.2018, 17:24:55 »
En osaa sanoa, kuulostaa väärältä, lähinnä voimankäytön ja tilanteen takia. Jotenkin huonolta menettelyltä. Mutta toisaalta se varmaan olis OK ottaa kiinniotetulta sormenjälki ja että tekniikka sitten käyttäis sitä puhelimen avaamiseen ja tarkistais mitä pitää tarkistaa. Että sikäli lopputuloksen kannalta tai siihen puhelimeen pääsyn kannalta sillä ei ole merkitystä, ainoa on nää pakkokeinot ja se, miten ja mihin niitä käytettiin.
En minäkään varkaista pidä, mutta henkilön koosta ja voimista riippuen ihmisen aloillaan pitely voi olla hankalaa. Eli en lähtökohtaisesti pidä toimenpidettä ylimitoitettuna (Ottaen huomioon, mihin sillä pyrittiin), ja joka tapauksessa hyvä, että tämmöisestä tilanteesta on nyt päätös, vaikka se mielipiteitä jakaa.

Kantelu voi olla tehty siinä hengessä, että epäilty pyrki välttelemään loppuun asti vastuutaan. Hän oli varas.

Käsittääkseni epäillyn puhelimessa oli kaksoislukitus: sormenjälki ja PIN-koodi. Hän päätyi itse kertomaan samalla myös PIN-koodin, vaikka sitä hänen ei olisi tarvinnut tehdä.

Eli poliisilla oli oikeus voimankäyttöön sormenjäljen saamiseksi, mutta jos ryhtyisi käyttämään voimakeinoja PIN-koodia varten, rikkoisi lakia. Sen antamiseen ei edelleenkään saa väkivalloin pakottaa.
"Näytelmää, sotaa, kiihtymystä, horrosta, orjuutta" -Marcus Aurelius

"Petän mieluummin maailman, kuin annan maailman pettää minut" -Cao Cao

Poissa Kopek

• Konkari
« Vastaus #857 : ti 30.10.2018, 16:37:56 »
Tässä joku esittää mahdollisimman näkyvästi todisteet rikollisesta toiminnastaan. Seuraakohan jotain?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/85bb1d8d-bced-424d-bf7e-66dafe9e2b09_u0.shtml

Poissa MrKAT

• Konkari
  • Hai Sixteen!
« Vastaus #858 : ke 31.10.2018, 13:09:50 »
Ylinopeussakot pitäisi moninkertaistaa, jos kyydissä on muitakin kuin itse kuljettaja.
Missä kohu siellä persu.                    Estolistallani ovat (eivät näy selaimellani):
Missä persu siellä poliisi.                    VA, Saares, Toope.

• Konkari
« Vastaus #859 : ke 31.10.2018, 13:24:04 »
Ylinopeussakot pitäisi moninkertaistaa, jos kyydissä on muitakin kuin itse kuljettaja.

Koskeeko tämä myös Vihreiden käyttämiä "ympäristöystävällisiä" takseja?

VA.